eitaa logo
🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷
9.1هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
3.9هزار ویدیو
181 فایل
✅کانال 🇮🇷 تبلیغات 🇮🇷 👇 @tablii 🔸کانال 🇮🇷 خبر 🇮🇷 👇 @khabaarr 🔸کانال 🇮🇷 خبر فوری 🇮🇷 👇 @khabar_foriii 🔸 کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇 @tahzib_akhlagh 🔸کانال 🇮🇷 لطیفه حلال 🇮🇷 👇 @latifehalal 🔸کانال 🇮🇷 کشکول 🇮🇷👇 @kashkooool
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸موقع عصبانیت فرزندانتان را موعظه نکنید 🔹استاد پناهیان کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
rokhshad-17.9.1400.MP3
44.03M
🔸 توجه به الله تعالی 🔹استاد رخ‌شاد کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد فیاض بخش: نکته ظریفی که استاد سعادت‌پرور(ره) در چگونگی مراقبه بر آن تأکید می‌فرمود آن است که در مراقبات این ایام باید بر رذائل جزئی و به صورت عملیاتی تکیه کنیم و سعی نماییم یک گناه کاربردی را پیدا کنیم و بر آن مراقبه داشته باشیم. ▫️باید تلاش کنیم که کلی گویی در مراقبه نداشته باشیم؛ مثلاً نگوییم که من در نفس خود صفت عُجب و خودبینی و یا تکبر را یافتم و مراقبه خود را بر آن می‌نهم. که در این صورت هنگامی که اربعین تمام می‌شود، هیچ پیشرفتی در خود نخواهیم دید و دچار یأس و افسردگی در سلوک خواهیم شد. چون این گونه صفات در همگان با شدت و ضعف یافت می‌شود. ▫️به عنوان مثال، رذیله کِبر از جمله رذائلی است که در اواخر سلوک از انسان گرفته می‌شود و تقریباً جزء آخرین منازل است. با اصل رذیله تکبر نمیشود در اوائل راه درگیر شد، باید شاخ و برگ آن را پیدا کرد و آن را کنترل کرد تا نوبت به تنه و بعد ریشه درخت تکبر برسد. ▫️لذا مراقبه باید در امور کاملاً ملموس و عینی باشد؛ مثلاً پرحرفی و پرخاشگری از آثار تکبر است، یعنی هر کس هر حرفی به انسان می‌گوید، شخص تا جوابش را ندهد او را رها نمی‌کند. مبارزه با چنین رذیله‌ای کاملاً عینی است. برای مقابله با این رذیله، انسان باید بنا را بر این بگذارد که پاسخ تندی‌ها را با نرمی و به احسن وجه بدهد و یا اصولاً خود را به نشنیدن بزند؛ چنانکه خداوند می‌فرماید: «وَ الَّذينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراما». و نیز بر فرمایش امام صادق(ع) خطاب به عنوان بصری عمل کند که در همین رابطه فرمودند: «أَمَّا اللَّوَاتِي فِي الْحِلْمِ، فَمَنْ قَالَ لَكَ إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً، فَقُلْ إِنْ‏ قُلْتَ‏ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَة» ؛ یعنی اگر کسی به تو گفت: اگر یک کلمه بگویی ده کلمه جوابت را میدهم، تو به او بگو: اگر ده تا هم بگویی حتی یک کلمه جواب نخواهی شنید. 🔺همچنین در رفتار و سلوک اجتماعی سعی کند متواضع باشد و امور دیگر کاربردی را در این ایام در نظر بگیرد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد آقاتهرانی: انسان‌های اهل عمل از تأثیرگذاری بسیار زیادی در جامعه برخوردار هستند، چون اعمال آنها بار مثبت در بر دارد و یا همانند عِطر و نور است و اگر هم با تقوا و ایمان همراه باشد قطعاً برروی دیگران اثرگذاری بیشتری دارد و در پرتو نور او، دیگران هم استفاده می‌کنند. امام خمینی(ره) می‌فرمودند: من روستایی را دیدم که جمعیت آن روستا را انسان‌های درست و خوب تشکیل داده‌اند، کمی دقت کردم و به این دست یافتم که یک انسان وارسته در آنجا زندگی می‌کرده است. یک عالم اهل عملی در آنجا زیست داشته که چون حواسش به خود جمع بوده بر دیگران اثر مثبت گذاشته است. تقوای فردی باید آرام‌آرام به تقوای جمعی منجر شود؛ یعنی ابتدا خویش را اصلاح کنیم و سپس بر دیگران اثرگذار باشیم. برای همین در اسلام امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹منزلت انسان 🔸استاد مجاهدی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد آقاتهرانی: انسان باید اهل حساب باشد، در انتهای هرروز وقتی را برای اینکه از خودمان حساب بکشیم اختصاص دهید که آیا واقعاً امروز رفتار درستی داشته‌ایم یا خیر؟ اگر رفتار درست داشته‌ایم کدام قسمت درست بود و یا اگر رفتار اشتباهی انجام داده‌ایم کدام قسمت این رفتار اشتباه بوده است. برای رفتارهای درست خدا را به خاطر اینکه کمک‌مان کرده، شکر کنیم و برای رفتارهای نادرست به فکر جبران آن باشیم و اگر در ارتباط با خداست، استغفار کنیم و اگر در رابطه با دیگران است و حق کسی را ضایع کرده‌ایم، عذرخواهی کنیم و حق و حقوقش را پرداخت کنیم. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 دلسوزی برای اشقیاء 🔸حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
آیت الله حائری شیرازی ره: بچه‌هایتان را با خودتان به نماز جمعه بیاورید تا گرگ ضدانقلاب، آنها را نبرد. جمعه‌ها که می‌خواهید برنامه بریزید، همیشه مهمانی نگذارید که بعد بگویید: اگر ما نماز جمعه برویم، دیگر به مهمانی نمی‌رسیم یا صاحب‌خانه منتظر ماست یا ما منتظر کسی هستیم. روز جمعه را گذاشته‌اند برای جمع. چرا اسمش «جمعه» است؟ چون این روز برای جامعه است، برای مردم است، برای همگان است. حالا اگر کسی در این روز کمی دیرتر غذا خورد یا کمی دیرتر مهمان بر او وارد شد، اشکالی ندارد. این روز را خیلی اهمیت بدهید و از صبح مواظب باشید که برنامه‌اش با برنامۀ روزهای دیگر فرق داشته باشد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
❓پرسش: آیا صحیح است که در مورد کسانی غیر از انبیا و ائمه علیهم‌السلام مانند سیده حوراء، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، یا اباالفضل العباس علیه‌السلام معتقد به عصمت باشیم؟ آیا عصمت دارای مراتب است؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: عصمت، شرط [دریافت] منصب برای انبیا و اوصیا علیهم‌السلام است و بنابراین برای آن‌ها واجب است و این به‌این‌معنا نیست که عصمت در غیر ایشان محال است. 🔸گواه بر این مطلب آنکه هریک از ما، مکلف به ترک همۀ معاصی در همه‌جا و هر زمان تا آخر عمر هستیم و لازمۀ یک نوعی از این تکلیف، عصمت است و در این‌صورت آیا ممکن است که همه، مکلف به امری باشند که برای غیر انبیا و اوصیا علیهم‌السلام محال است؟! 🔸افزون بر اینکه از برخی از صالحین صادقین از اهل‌بیت علیهم‌السلام و دیگر افراد کامل، ادعای ترک جمیع معاصی شده است و صحت این ادعا یقینی است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
پیش به سوی تکریم خودمان!.mp3
949.5K
🔹پیش به سوی تکریم خودمان! 🔸استاد ماندگاری کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: این علم اول که نوزاد هم دارد و همه انسان‌ها هم دارند، اگر رفع شود، می‌شود «». علم دوم که خودآگاهی است اگر رفع شود، می‌شود «». 🌿 پس مبارزه‌ای که انسان با نسیان می کند که آن علم اول نرود و یا اگر رفت برگردد، اسم آن را «» می‌گویند. 👈 همچنین فعالیتی و مبارزه‌ای که انسان می کند که آن علم دوم از بین نرود، آن خودآگاهی و غفلت از بین برود، باز آن را «ذکر» می‌گویند. 🔹 ذکر، تعریف علمی محکمی دارد. ذکر، یکی از غذاهای بسیار مقوی قوه عقل است. اگر آن‌ها را انسان بتواند خوب بهره مند شود، آنقدر بالاتر می‌رود که یک مرحله از خودآگاهی هم بالاتر می‌رود و علم دیگری از تابش قوی‌تر آفتاب عقل برایش باز می‌شود 📍 آن چه علمی است که قویتر از علم به خودآگاهی است؟ آن علم است؛ ، که یک علمی خیلی قوی تر از این مرتبه از علوم پایین است. ✨ انسان نیازش به علم نفس است.علم نفس باید باز شود تا ببیند چرا خلق شده، اصلاً زندگی چیست، اهدافش چیست، لذت‌هایی که در آنجاست چیست. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
46 BAGHAREH-Ayeh 30.mp3
3.23M
🔹نگاهی اخلاقی به آیه 30 سوره بقره 🔸آیت الله مظاهری کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
MakaremAkhlaq-06_14000914-20211205.mp3
6.63M
🔸شرح دعای «مکارم الأخلاق» 🔹استاد مویدی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
563-13911202-3.mp3
2.69M
🔸خطرات رذیله عُجب از منظر روایات 🔹استاد علیپور کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
💠حقیقت و اساس روش این بزرگان (آیة الله سعادت پرور و مشایخ ایشان) بندگی خدا بود. 💠اول و آخر، همین بندگی خداست؛ زندگی خداپسندانه داشتن است، هرکس هرجایی که هست، به هر شغلی که مشغول است، هدفش را خدایی کند و در تمام جزئیات کارش رضای خدا را در نظر بگیرد. 💠سلوک یک امر خیلی پیچیده ‌ای نیست که افرادی بخواهند بازارگرمی کنند و برای خود دکان درست کنند و با نقل خواب و رؤیا و مکاشفه و کرامات، دیگران را به خود دعوت کنند و مدام از سیر و سلوک یک تصویر خاص و عجیب و غریب بسازند. 💠خیر! این بزرگانی که ما دیدیم مثل مردم عادی زندگی می‌ کردند اما تفاوت‌شان این بود که در جزئیات رفتار و افکارشان به دنبال رضای خدا و تبعیت کامل از دستورات دین الهی بودند. 🔹برگرفته از سخنان یکی از شاگردان فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد رجالی: انسان از نظر خلقت مجموعه‌ای از خوبی‌ها و بدی‌ها است. انسان به برکت شرع مقدس، توسط انبیاء و ائمه علیهم‌السلام و علماء ربّانی در هر زمان، با دستورات اخلاقی از بدی‌ها دور و به خوبی‌ها کشیده می‌شود. 🍃بدی‌ها همیشه یا طرف افراط است یا تفریط و خوبی‌ها حدّ وسط . در مورد مسائل اجتماعی، انسانِ ساخته نشده ؛ 👈🏻گاهی طرف افراط را می‌گیرد و فقط توجّه به دیگران دارد، خود را فراموش می‌کند و همیشه در فکر معایب دیگران است، به طوری که دچار تجسّس، سوءظن، غیبت و ترک وظایف خود می‌شود؛ 👈🏻و یا طرف تفریط را می‌گیرد؛ یعنی گوشه‌گیر، بی تفاوت نسبت به مشکلات جامعه و خدمت به دیگران و همکاری با مردم، تبلیغ، امر به معروف و نهی از منکر، دفاع و ... همه را فراموش می‌کند و به بهانۀ خودسازی، خودخواه و خودمحور و خودکام می‌شود. 🔻هر دو غلط و انحرافی است و مَثَل او مانند کسی است که بر لبۀ پشت‌بام ایستاده بود، گفتند مواظب باش سقوط نکنی، عقب عقب رفت از پشت به زمین افتاد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ثواب صلوات در نماز 🔸استاد فرحزاد کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: این نکته از معلومات واضح و آشکار و از مسلّمات شرع است که چنانچه مسلمانی دید مسلمانی گرفتار است و با اندک همت، گرفتاری او رفع می‌شود، در این صورت اگر همت نکند، معاقَب(مورد عقاب) خواهد بود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مسئول دینداری مردم روحانیت است.... 🔸 امام خامنه‌ای دام‌ظله‌العالی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
خدعه وبخشش دوبرادر.mp3
1.1M
🔸 خدعہ‌وبخشش‌دوبرادر 🔹آیت الله حق شناس ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
وسواس در طهارت.mp3
3.06M
🔹 وسواس‌درطهارت 🔸آیت الله مجتهدی ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
امام خامنه ای(مدظله العالی): اسلام؛ اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتش بس موقت دارد، نظام کارگری و کارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانون گذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالعزم دارد، اطاعت از اولوالعزم دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد، این ها در اسلام هست. بنده نمی گویم این ها را شما سه چهارساله درست کنید! پنجاه سال وقت دارید، پنجاه سال زمان زیادی است. اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید، قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد. این را بدانید. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
آیت الله حائری شیرازی ره: بیمار در مقابل طبیب حالت تسلیم دارد. بیماری که با پزشک چانه می‌زند و بر نوشتن دارویی خاص اصرار می‌کند، یا از آن روست که خود را بیمار نمی‌داند یا آنکه در صداقت و تخصص طبیب شک و تردید دارد؛ وگرنه بیمار به طور طبیعی در مقابل طبیب تسلیم است. 🔺️عارف بالله خود را بیمار، و خدا را طبیب می‌داند، و خود را به خدا می‌سپارد و در برابر خدا تسلیم محض است. حالت رضا به قضا و قدر الهی نیز نتیجه این معرفت می‌باشد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد وزیری فرد: نفس است و با عالم معنا سنخیت دارد و و پروردگار فقط از طریق معرفت نفس امکان پذیر است و با هیچ مطالعه‌ای نمی شود به این معرفت رسید. اگر دریاهای عالم مرکّب، درخت‌ها قلم و همهٔ کائنات نویسنده شوند و با این اقلام در مورد خدای تبارک و تعالی بنویسند و بعد ما اینها را بخوانیم، با این خواندن درک خدای تبارک و تعالی حاصل نمی شود. خداشناس می‌شویم، استدلال هم می‌کنیم، امّا درک حضوری و شهودی پیدا نمی‌شود. درک حضوری و شهودی با معرفت نفس است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
آیت الله حائری شیرازی ره: تربیت یعنی کاری کنید که فطرت طرف آزاد شود. برای شکوفایی طبیعی انسان، باید مانع را برداشت. این‌که شما یک سری مطالب را به طرف تلقین کنید یا به او القاء کنید یا به او تحمیل کنید، این شکفتن نیست. اگر شما گلی را به زور شکفته کنید، خودتان هم حاضر نیستید نگاهش کنید؛ خجالت می‌کشید؛ می‌گویید: حرامش کردم. این را باور کنید که بچۀ شما یا شاگرد شما از آن گل هم لطیف‌تر است. ما خیلی به این گل‌ها ور می‌رویم و آخرش هم شکفته‌شان نمی‌کنیم. شما گاهی تمرین کرده‌اید که گلی را زودتر از باز شدنش، باز کنید و می‌دانید چه به روز این گل می‌آید! بسیاری از افراد که بچه‌هایشان ضایع می‌شوند، به خاطر این است که خیلی به آنها ور می‌روند. خیلی به بچه‌هایتان ور نروید. خیلی بچه‌هایتان را نصیحت نکنید. خیلی در کار بچه‌هایتان دقت نکنید و اگر هم دقت می‌کنید، سعی کنید نفهمند که در کارشان دقت می‌کنید؛ دورادور بپاییدشان. اگر عیب کم یا زیادی دارند، خیلی وسواس نداشته باشید که همان موقع ترکَش کنند. این‌قدر فشار نیاورید که بچه‌هایتان خیلی مؤدب شوند؛ چون بچه‌هایتان منافق می‌شوند، دروغ‌گو می‌شوند، متظاهر می‌شوند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536