کتاب تشکیلات بهشتی
کتاب #تشکیلات_بهشتی نوشته محسن ذوالفقاری است. این کتاب مجموعه نظرات شهید بهشتی درباره فعالیتهای تشکیلاتی است. در این کتاب میخوانید چطور شهید آیتالله دکتر بهشتی، در فهم اهمیت، جایگاه و نقش تشکیلات در حرکت بهسمت جامعهای که آرمانهای مردم در آن تبلور پیدا میکند از دیگران بسیار جلوتر بودهاند.
شهید بهشتی، ماهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، بنابر تجربهٔ چندینوچندسالهای که در زمینهٔ فعالیتهای اجتماعی-سیاسی داشت؛ ضرورت کار تشکیلاتی و ایجاد تشکلی اسلامی را احساس کرد و سرانجام بعد از موافقت امام خمینی (ق) در ۲۹ بهمن ۱۳۵۹ بههمراه تعدادی دیگر از همفکران خود تشکلی به نام «حزب جمهوری اسلامی» تأسیس کرد.
این اثر در هفت فصل تنظیم شده است. در فصل اول از زبان شهید بهشتی تعریف، جایگاه، ضرورت و فایده تشکیلات توضیح داده شده است. در فصل دوم اصول تشکیلات در بیش از ۳۰ اصل تشریح میشود. در ادامه اهداف تشکیلات، جایگاه، ویژگیها و وظایف رهبر تشکیلات و هر یک از اعضاء، در فصلهایی مجزا بیان میشود. نویسنده در پایان نیز به آسیبشناسی تشکیلاتی میپردازد.
280 صفحه| ۳۵۰۰۰ تومان
قیمت با ۱۰ درصد تخفیف: ۳۱۵۰۰ تومان
📚 شیوه نماز خواندن فرد مسلوس
💠 سؤال: کسی که بیمار است و نمی تواند از خروج ادرار جلوگیری کند برای طهارت و #وضو و #نماز چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب: اگر می داند كه از اوّل وقت نماز تا آخر آن، به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن با وضو، مهلت پيدا مىكند، بايد نماز را در همان وقت بخواند، در غیر این صورت، اگر در بین نماز چند دفعه بول از او خارج میشود میتواند با هر وضویی یک نماز بخواند یعنی برای هر نماز به یک وضو اکتفا کند، هر چند وضوی او در بین نماز باطل شود، اما اگر به صورت متصل، بول از او خارج می شود به صورتی که اگر بخواهد برای هر بار خارج شدن، وضو بگیرد به حرج می افتد، می تواند با یک وضو، نمازهای متعدد بخواند، به شرط آن که بین دو نماز، #بول از او خارج نشود.
چنین شخصی بايد در حال نماز، به هر وسيله ای، از #سرایت_نجاست به لباس و بدن، جلوگیری کند و احتياط واجب آن است كه پيش از هر نماز مخرج ادرار را كه نجس شده است، ـ اگر حرجی نباشد ـ تطهیر کند.
#احکام_طهارت #احکام_مسلوس
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نمای_تبلیغ
♨️امتیاز تبلیغ طلبگی
بسمالله الرحمن الرحیم
وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا ﴿سوره مبارکه اسراء آیه۳۶﴾
در مناظرات تلویزیونی ریاست جمهوری اخیر ایران یکی از نامزدهای محترم سخنان ناصوابی بر زبان راند که ارزش علمی غنی علوم معارف اسلام و حوزههای علمیه کشور را زیر سؤال برد و به نحوی برچسب غیرعلمی به دانش دینی زد که شایسته جایگاه مدعیان والای مقام ریاست جمهوری نبود . اگرچه ما برگزاری مناظرات و ارائه راهکارهای کارشناسانهی کاندیداها جهت حل مشکلات جامعه را بر اساس آیه شریفه فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (سوره مباركه زمر آیه 17) یک گام لازم برای شناخت جامعه از توانمندی نامزدها و نیز یک کلاس دانشافزایی برای عموم ملت عزیز ایران میشماریم، اما اهانت و تحقیر و تخریب شخصیت رقبا را در پیشگاه ملت رشید ایران یک روش غیر اسلامی و ناسازگاری بااخلاق قرآنی میدانیم و مهمتر از ان توهین و تحقیر سرمایه های فرهنگی و دینی و نادیده گرفتن ارزش نهادهای ارزشی و علمی دینی را خطایی راهبردی و نابخشودنی تصور می کنیم که زیبنده مسوولان و نخبگان جامعه اسلامی نیست . روشن است که سخن در دفاع از یک نامزد انتخاباتی مورد تعرض نیست، بلکه سخن از بی مهری اشکاری است که با بی توجهی به میراث گرانسنگ تاریخ و تمدن و فرهنگ اسلامی و با اغراض سیاسی ، علم و دانش را در انحصار دانشگاه ها قرار داده و پژوهشهای علمی وزین حوزههای علمیه با قدمت بیش از هزار سال مورد غفلت و جفا قرار می دهد؟ ما ضمن ارج نهادن بهتمامی تلاشهای گرانقدر آموزشی و پژوهشی حوزویان و دانشگاهیان عزیز و اعتقاد به گرامیداشت و تکریم این دو بال علمی ملت و کشور عزیز و تاکید بر همراهی ، هم فکری و همکاری گسترده و عمیق حوزه و دانشگاه که به فضل الهی پس از انقلاب اسلامی تجلیات گوناگونی داشته است ، لازم میدانیم نکاتی چند را به استحضار ملت شریف ایران و فرهیختگان و اساتید برسانیم :
1. کتابخانههای بزرگ ایران و جهان نمایشگاه میلیونها اثر علمی از کتاب ها و پایان نامه و مقالات و تحقیقات دردهها رشته دانشی است که در تاریخ بیش از هزار سال تلاش حوزه های علمیه و عالمان دینی به عنوان میراث عظیم علمی به جهان اسلام و بشریت تقدیم شده است .
2. تا قبل از دو سده اخیر که تقسیمات عرصه های دانشی تحولات جدیدی یافته اند ، عالمان و حکیمان مسلمان پرچمداران تمامی رشتههای تخصصی شامل: فقه، اصول، تفسیر، کلام، فلسفه، عرفان، حدیث، رجال اقتصاد، تاریخ، جغرافی، طب، نجوم، ریاضیات، شیمی، فیزیک و غیره بودهاند و تألیفات و آثار گرانقدر تخصصی آنان تا به امروز به عنوان میراث علمی مورد استفاده متخصصان رشته های گوناگون دانشگاه های جهان قرار گرفته است. تاریخ علم و فرهنگ و تمدن بشری مشحون از مستندات و شواهد و ادله ای است که حکایت از نقش بی بدیل و ماندگار حوزه های علمیه در پیشرفت علمی و فرهنگی بشر است .
3. نظام آموزشی در حوزه های علمیه به موازات نظام دانشگاهی ، نظام مستقل علمی و اموزشی است که جوانان مؤمن و مستعد پس از فراغت از بعضی سطوح آموزش و پرورش یا آموزش عالی در علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی تحصیل می کنند . نظام اموزشی که از سطوح 4 گانه تحصیلی با سنوات تحصیلی 18 ساله آغاز می شود ، در مراتب بعدی برای وصول به مرتبه علمی اجتهاد و سپس مرجعیت محدودیت زمانی نداشته و عمدتا بازه ای چهل پنجاه ساله دارد . فرهنگ نهادینه شده حوزه های علمیه به نحوی است که مبتنی بر اصل دانش افزایی مستمر بر اساس حدیث نبوی(( اطلبو العلم من المهد الی اللحد) همه ارکان حوزوی از طلاب و اساتید و فقها و مجتهدین حتی مراجع معظم تقلید همواره باید فعالیت های علمی و اموزشی و پژوهشی خود را به شکل مستمر ادامه دهند . این سیره و فرهنگ علمی دینی ، نشاط و جدیت و بالندگی کم نظیری را به این نهاد عریق علمی بخشیده است که توانسته است در طول تاریخ ایران و اسلام ، از جمله موثرترین نهادهای فکری ، معرفتی ،علمی ، اجتماعی و سیاسی باشد . پیروزی انقلاب اسلامی و امتدادهای بین المللی امروز ان و تحولات امروز مناسبات سیاسی تمدنی جهان امروز یکی از برکات و دستاوردهای حوزه های علمیه است .
4. نظام علمی و اموزشی حوزوه های علمیه با تعامل با همه تجارب و دستاوردهای مفید بشری مبتنی بر منظومه ای معرفتی و شاکله های قویم است که محصول آن شخصیتهای علمی مصلح و طلایه داران عقلانیت ، معنویت ، ارزش های انسانی و اخلاق و ستارگان درخشان آسمان معرفت و فرهنگ و عدالت و انسانیت و وحدت و سعادت و حیات طیبه بوده اند .جفای بزرگی است چوب حراج به نهادی زده شود که شیخ طوسی ، شیخ مفید ، کلینی ، علامه حلی ، امام خمینی و علامه طباطبایی ، علامه امینی ، شهید مطهری و شهید بهشتی از تربیت یافتگان ان به شمار می روند و دوست و دشمن بر عظمت و اعتبار ان شهادت می دهند .
5. این تجلیات درخشان فوقالذکر محصول دورههای پیشین نظام آموزشی حوزه است اما آنچه دردهه های اخیر رخداده گشودن افقهای نوین رشتههای جدید تخصصی به روی دانشپژوهان حوزههای علمیه است، حوزه علمیه قم اکنون با تصویب حدود چهارصد رشته و گرایش علمی در انواع علوم اسلامی و انسانی افتخار دارد که پرچمدار تولید دانش در علوم اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی در کل جهان شده و پیشران و الگوی پیشرفت علمی دیگر دانشگاههای علوم اسلامی و انسانی عالم اسلام گشته است.
6. پدیده شگرف دیگری که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در حوزههای علمیه رخ داده ، تعامل گسترده و عمیق حوزه و دانشگاه و تلاش برای هم افزایی ان هاست . سوق عاشقانه هزاران جوان تیزهوش مؤمن فارغالتحصیل مقاطع مختلف دانشگاههای کشور به سوی تحصیل علوم اسلامی در حوزههای علمیه در کنار اقدام ستودنی هزاران طلبه فاضل دانشآموخته حوزوی در تحصیل هم زمان علوم دانشگاهی دردهها رشته تخصصی یکی از جلوه های این وحدت و همسویی است. حوزه علمیه قم اکنون شاهد برخی حوزه های علمیه است که شرط پذیرش در آن فارغالتحصیلی در مقطع کارشناسی دانشگاهی کشور است . حوزه علمیه قم اکنون شاهد هزاران طلبه فاضل و متخصص حوزوی است که دارای مدارج دکتری در رشتههای اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی، روانشناسی، جامعهشناسی، حقوق، پزشکی، علوم تربیتی، ادیان، فلسفه، هوا و فضا، زیستشناسی، خلبانی، نظامی و غیره از دانشگاههای رسمی کشور اند.
آنچه ارائه شد برخی از جلوههای توانمندیهای علمی حوزههای علمیه است که انتظار است علاقه مندان ایران و اسلام و به ویژه فرهیختگان و سیاست مداران به آن افتخار کنند و این بالندگی علمی شکوهمند حوزههای علمیه را طلایه های بازآفرینی تمدن بزرگ اسلامی بدانند که دشمنان جهانی اسلام بهشدت از آن میرنجند و سعی در پیشگیری استمرار آن و یا حداقل پنهان کردن آن دارند.
انتظار است که برخی عزیزانی که امکانات رسانه ملی و سرمایه این ملت مؤمن بهراحتی در اختیارشان گذاشته میشود قبل از اظهار نظر در هر موضوع تخصصی در آغاز تحقیق تخصصی لازم را انجام داده و اطلاعات واقع بینانهای پیدا کنند تا خدایی نکرده با سخنان خلاف واقع مرتکب سخن کذب و غیر عالمانه و نیز مورد مواخذه الهی در قیامت قرار نگیرند و بر سابقه و میراث علمی و فرهنگی و دینی و گنجینه ارزشمند تاریخ و تمدن کشور که نتیجه مجاهدت بزرگان دین و فکر این مرز و بوم است خدشه و ظلم روا ندارند .
زمانی
☀️ #شمسی
➕رحلت عالم رباني سيد العلماء و المجتهدين آيت اللَّه "سيد حسن موسوي بجنوردي" (1354ش)
➕ عمليات ايذايي ظفر 4 در منطقه عملياتي فكه توسط ارتش جمهوري اسلامي (1364 ش)
➕ درگذشت بانو علویه همایونی،شاگرد بانو مجتهده امین (1395 ش)
➕ درگذشت «سیدرضا نیری»، رئیس اسبق کمیته امداد امام خمینی(ره) و از اعضای باسابقه حزب موتلفه اسلامی(1396 ش)
➕ روز صنعت و معدن
🌙 #قمری
➕ درگذشت "ابوعلی قیروانی" شاعر و ادیب مسلمان (456 ق)
➕ به وجود آمدن اولين وزارت امور خارجه در ايران در زمان "فتحعلي شاه قاجار" (1237 ق)
📆 روزشمار:
▪️9 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️16 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️18 روز تا روز عرفه
▪️19 روز تا عید سعید قربان
▪️24 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
▪️27روز تا عید غدیر
▪️39روز تا اول محرم الحرام
.