eitaa logo
تهذیب مدرسه علمیه امام مهدی (عج) و مؤسسه امام‌ صادق (ع)
198 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
233 فایل
سلام: جهت هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا سوال به آیدی حقیر پیام بفرستید. @ahmad_ho
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله الرحمن الرحیم وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا ﴿سوره مبارکه اسراء آیه۳۶﴾ در مناظرات تلویزیونی ریاست جمهوری اخیر ایران یکی از نامزدهای محترم سخنان ناصوابی بر زبان راند که ارزش علمی غنی علوم معارف اسلام و حوزه‌های علمیه کشور را زیر سؤال برد و به نحوی برچسب غیرعلمی به دانش دینی زد که شایسته جایگاه مدعیان والای مقام ریاست جمهوری نبود . اگرچه ما برگزاری مناظرات و ارائه راهکارهای کارشناسانه‌ی کاندیداها جهت حل مشکلات جامعه را بر اساس آیه شریفه فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (سوره مباركه زمر آیه 17) یک گام لازم برای شناخت جامعه از توانمندی نامزدها و نیز یک کلاس دانش‌افزایی برای عموم ملت عزیز ایران می‌شماریم، اما اهانت و تحقیر و تخریب شخصیت رقبا را در پیشگاه ملت رشید ایران یک روش غیر اسلامی و ناسازگاری بااخلاق قرآنی می‌دانیم و مهمتر از ان توهین و تحقیر سرمایه های فرهنگی و دینی و نادیده گرفتن ارزش نهادهای ارزشی و علمی دینی را خطایی راهبردی و نابخشودنی تصور می کنیم که زیبنده مسوولان و نخبگان جامعه اسلامی نیست . روشن است که سخن در دفاع از یک نامزد انتخاباتی مورد تعرض نیست، بلکه سخن از بی مهری اشکاری است که با بی توجهی به میراث گرانسنگ تاریخ و تمدن و فرهنگ اسلامی و با اغراض سیاسی ، علم و دانش را در انحصار دانشگاه ها قرار داده و پژوهش‌های علمی وزین حوزه‌های علمیه با قدمت بیش از هزار سال مورد غفلت و جفا قرار می دهد؟ ما ضمن ارج نهادن به‌تمامی تلاش‌های گرانقدر آموزشی و پژوهشی حوزویان و دانشگاهیان عزیز و اعتقاد به گرامیداشت و تکریم این دو بال علمی ملت و کشور عزیز و تاکید بر همراهی ، هم فکری و همکاری گسترده و عمیق حوزه و دانشگاه که به فضل الهی پس از انقلاب اسلامی تجلیات گوناگونی داشته است ، لازم می‌دانیم نکاتی چند را به استحضار ملت شریف ایران و فرهیختگان و اساتید برسانیم : 1. کتاب‌خانه‌های بزرگ ایران و جهان نمایشگاه میلیون‌ها اثر علمی از کتاب ها و پایان نامه و مقالات و تحقیقات درده‌ها رشته دانشی است که در تاریخ بیش از هزار سال تلاش حوزه های علمیه و عالمان دینی به عنوان میراث عظیم علمی به جهان اسلام و بشریت تقدیم شده است . 2. تا قبل از دو سده اخیر که تقسیمات عرصه های دانشی تحولات جدیدی یافته اند ، عالمان و حکیمان مسلمان پرچم‌داران تمامی رشته‌های تخصصی شامل: فقه، اصول، تفسیر، کلام، فلسفه، عرفان، حدیث، رجال اقتصاد، تاریخ، جغرافی، طب، نجوم، ریاضیات، شیمی، فیزیک و غیره بوده‌اند و تألیفات و آثار گرانقدر تخصصی آنان تا به امروز به عنوان میراث علمی مورد استفاده متخصصان رشته های گوناگون دانشگاه های جهان قرار گرفته است. تاریخ علم و فرهنگ و تمدن بشری مشحون از مستندات و شواهد و ادله ای است که حکایت از نقش بی بدیل و ماندگار حوزه های علمیه در پیشرفت علمی و فرهنگی بشر است . 3. نظام آموزشی در حوزه های علمیه به موازات نظام دانشگاهی ، نظام مستقل علمی و اموزشی است که جوانان مؤمن و مستعد پس از فراغت از بعضی سطوح آموزش و پرورش یا آموزش عالی در علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی تحصیل می کنند . نظام اموزشی که از سطوح 4 گانه تحصیلی با سنوات تحصیلی 18 ساله آغاز می شود ، در مراتب بعدی برای وصول به مرتبه علمی اجتهاد و سپس مرجعیت محدودیت زمانی نداشته و عمدتا بازه ای چهل پنجاه ساله دارد . فرهنگ نهادینه شده حوزه های علمیه به نحوی است که مبتنی بر اصل دانش افزایی مستمر بر اساس حدیث نبوی(( اطلبو العلم من المهد الی اللحد) همه ارکان حوزوی از طلاب و اساتید و فقها و مجتهدین حتی مراجع معظم تقلید همواره باید فعالیت های علمی و اموزشی و پژوهشی خود را به شکل مستمر ادامه دهند . این سیره و فرهنگ علمی دینی ، نشاط و جدیت و بالندگی کم نظیری را به این نهاد عریق علمی بخشیده است که توانسته است در طول تاریخ ایران و اسلام ، از جمله موثرترین نهادهای فکری ، معرفتی ،علمی ، اجتماعی و سیاسی باشد . پیروزی انقلاب اسلامی و امتدادهای بین المللی امروز ان و تحولات امروز مناسبات سیاسی تمدنی جهان امروز یکی از برکات و دستاوردهای حوزه های علمیه است .
4. نظام علمی و اموزشی حوزوه های علمیه با تعامل با همه تجارب و دستاوردهای مفید بشری مبتنی بر منظومه ای معرفتی و شاکله های قویم است که محصول آن شخصیت‌های علمی مصلح و طلایه داران عقلانیت ، معنویت ، ارزش های انسانی و اخلاق و ستارگان درخشان آسمان معرفت و فرهنگ و عدالت و انسانیت و وحدت و سعادت و حیات طیبه بوده اند .جفای بزرگی است چوب حراج به نهادی زده شود که شیخ طوسی ، شیخ مفید ، کلینی ، علامه حلی ، امام خمینی و علامه طباطبایی ، علامه امینی ، شهید مطهری و شهید بهشتی از تربیت یافتگان ان به شمار می روند و دوست و دشمن بر عظمت و اعتبار ان شهادت می دهند . 5. این تجلیات درخشان فوق‌الذکر محصول دوره‌های پیشین نظام آموزشی حوزه است اما آنچه دردهه های اخیر رخ‌داده گشودن افق‌های نوین رشته‌های جدید تخصصی به روی دانش‌پژوهان حوزه‌های علمیه است، حوزه علمیه قم اکنون با تصویب حدود چهارصد رشته و گرایش علمی در انواع علوم اسلامی و انسانی افتخار دارد که پرچم‌دار تولید دانش در علوم اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی در کل جهان شده و پیشران و الگوی پیشرفت علمی دیگر دانشگاه‌های علوم اسلامی و انسانی عالم اسلام گشته است. 6. پدیده شگرف دیگری که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در حوزه‌های علمیه رخ ‌داده ، تعامل گسترده و عمیق حوزه و دانشگاه و تلاش برای هم افزایی ان هاست . سوق عاشقانه هزاران جوان تیزهوش مؤمن فارغ‌التحصیل مقاطع مختلف دانشگاه‌های کشور به ‌سوی تحصیل علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه در کنار اقدام ستودنی هزاران طلبه فاضل دانش‌آموخته حوزوی در تحصیل هم زمان علوم دانشگاهی درده‌ها رشته تخصصی یکی از جلوه های این وحدت و همسویی است. حوزه علمیه قم اکنون شاهد برخی حوزه های علمیه است که شرط پذیرش در آن فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی دانشگاهی کشور است . حوزه علمیه قم اکنون شاهد هزاران طلبه فاضل و متخصص حوزوی است که دارای مدارج دکتری در رشته‌های اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، حقوق، پزشکی، علوم تربیتی، ادیان، فلسفه، هوا و فضا، زیست‌شناسی، خلبانی، نظامی و غیره از دانشگاه‌های رسمی کشور اند. آنچه ارائه شد برخی از جلوه‌های توانمندی‌های علمی حوزه‌های علمیه است که انتظار است علاقه مندان ایران و اسلام و به ویژه فرهیختگان و سیاست مداران به آن افتخار کنند و این بالندگی علمی شکوهمند حوزه‌های علمیه را طلایه های بازآفرینی تمدن بزرگ اسلامی بدانند که دشمنان جهانی اسلام به‌شدت از آن می‌رنجند و سعی در پیشگیری استمرار آن و یا حداقل پنهان کردن آن دارند. انتظار است که برخی عزیزانی که امکانات رسانه ملی و سرمایه این ملت مؤمن به‌راحتی در اختیارشان گذاشته می‌شود قبل از اظهار نظر در هر موضوع تخصصی در آغاز تحقیق تخصصی لازم را انجام داده و اطلاعات واقع بینانه‌ای پیدا کنند تا خدایی نکرده با سخنان خلاف واقع مرتکب سخن کذب و غیر عالمانه و نیز مورد مواخذه الهی در قیامت قرار نگیرند و بر سابقه و میراث علمی و فرهنگی و دینی و گنجینه ارزشمند تاریخ و تمدن کشور که نتیجه مجاهدت بزرگان دین و فکر این مرز و بوم است خدشه و ظلم روا ندارند . زمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ ➕رحلت عالم رباني سيد العلماء و المجتهدين آيت اللَّه "سيد حسن موسوي بجنوردي" (1354ش) ➕ عمليات ايذايي ظفر 4 در منطقه عملياتي فكه توسط ارتش جمهوري اسلامي (1364 ش) ➕ درگذشت بانو علویه همایونی،شاگرد بانو مجتهده امین (1395 ش) ➕ درگذشت «سیدرضا نیری»، رئیس اسبق کمیته امداد امام خمینی(ره) و از اعضای باسابقه حزب موتلفه اسلامی(1396 ش) ➕ روز صنعت و معدن 🌙 ➕ درگذشت "ابوعلی قیروانی" شاعر و ادیب مسلمان (456 ق) ➕ به وجود آمدن اولين وزارت امور خارجه در ايران در زمان "فتحعلي شاه قاجار" (1237 ق) 📆 روزشمار: ▪️9 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️16 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️18 روز تا روز عرفه ▪️19 روز تا عید سعید قربان ▪️24 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️27روز تا عید غدیر ▪️39روز تا اول محرم الحرام .
🔰درگذشت "ابوعلی قیروانی" شاعر و ادیب(456 ق) 🔺ابوعلی قیروانی شاعر،ادیب و منتقد مراکشی در سال390 ق در مراکش به دنیا آمد. از کودکی به فراگیری شعر و ادب و دیگر علوم رایج زمان خود پرداخت. پس از آن به منظور شرکت در مجالس درس دانشمندان برجسته، به قیروان، واقع در جنوب تونس که در آن زمان مهد تمدن اسلامی در شمال آفریقا و اندلس به حساب می‏آمد، رفت و مهارت خاصی در عرصه‏ی شعر و ادب به دست آورد. اشعار قیروانی که بیشتر در معانی، مدح، وصف و غزل است، تصویری از مراحل مختلف زندگی اجتماعی و ادبی او را ترسیم می‏کند. 🔺او شیوه‏ی تازه‏ای در نقد آثار ادبی به وجود آورد به طوری که نقد را که تا پیش از آن در حد مقدمه و توضیح بود تا حد مکتبی معتبر و قابل توجه اعتبار بخشید. از قیروانی آثاری به صورت خطی و چاپی بر جای مانده است که از آن میان می‏توان به کتبی درباره‏ی شناخت صنایع شعری و شاعران قیروان اشاره کرد. ابوعلی قیروانی به هنگام مرگ 66 سال داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰رحلت عالم رباني سيد العلماء و المجتهدين آيت اللَّه "سيد حسن موسوي بجنوردي" (1354ش) 🔺سيد العلما و المجتهدين آيت اللَّه ميرزا حسن موسوي بجنوردي معروف به سيدآقا بزرگ در سال 1274 ش (1315 ق) در يكي از روستاهاي توابع بجنورد در استان خراسان به دنيا آمد و همان جا نشو و نما يافت. وي سپس به مشهد رفت و علوم عقلي و نقلي را نزد استاداني همچون شيخ آقا بزرگ حكيم، ميرزا محمد آيت‏اللَّه‏زاده خراساني و اديب نيشابوري اول فرا گرفت. 🔺پس از آن در 27 سالگي براي استفاده از حوزه علمي نجف رهسپار عراق شد و در محضر عالمان بزرگي همچون سيد ابوالحسن اصفهاني، ميرزاي ناييني و آقا ضياءالدين عراقي به تكميل تحصيلات خود پرداخت. سيد آقا بزرگ با حافظه شگرف و احاطه گسترده‏اي كه بر ادبيات فارسي و عربي، حكمت، كلام، تفسير، حديث، فقه و اصول و اغلب رشته‏هاي معارف اسلامي و فلسفه آن داشت، به زودي به عنوان يكي از برجسته‏ترين مدرسان و مجتهدان حوزه نجف، مشهور گشت، چنان كه پس از درگذشت آيت اللَّه بروجردي در سال 1340 ش، مرجعيت عامه او براي شيعيان جهان مسلم شد؛ ولي چون فيلسوفي آزاد و فقيهي آزادانديش بود، خود را از مرجعيت كنار كشيد و با فروتني و آزادگي خاص خود، به تحقيق، تاليف و تدريس گراييد. 🔺آيت اللَّه بجنوردي براي آموزش اجتهاد، روش جديدي ايجاد كرد كه بر پايه آن، يك قاعده فقهي را مطرح مي‏نمود و پس از شرح مستندات و تاريخچه شكل‏گيري آن قاعده، آن را با مصاديق خارجي تطبيق مي‏داد. اين روش در آموزش و پيشرفت فضلا بسيار موثر بوده است. ايشان اين روش را در كتاب القواعد الفقهيه در هفت جلد نگاشت كه مهم‏ترين و مفصل‏ترين كتابي است كه در قواعد فقهي شيعه نوشته شده است. 🔺آيت‏اللَّه بجنوردي در نجف حوزه درسي پر رونقي داشت و با مراكز علمي جهان اسلام از قبيل جامع الازهر مصر نيز در ارتباط بود. از وي آثار ديگري بر جاي مانده كه قَولُنافي الحكمة، يكي از بهترين شرح‏ها بر اسفار مُلاصدرا، مُنتَهي الاصول، حاشيه بر عروةُ الوثقي و ذَخيرَةُ المَعاد از آن جمله‏اند. سرانجام اين فقيه برجسته و عالم بزرگ در دهم تيرماه 1354ش برابر با بيستم جمادي الثاني 1395ق در هشتاد سالگي در نجف بدرود حيات گفت و در جوار آرامگاه استادش، سيد ابوالحسن اصفهاني به خاك سپرده شد.
6-14.lite.mp3
1.82M
تفسیر گویای سوره فجر آیه 14-6 استاد محسن قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️در گذشت بانو علویه همایونی،شاگرد بانو مجتهده امین(1395 ش) ✍️ بانو زینت السادات علویه همایونی، در سال 1296ش در اصفهان دیده به جهان گشود، وی از شاگردان بانو مجتهده امین و موسس «مکتب فاطمه(س)» نخستین حوزه علمیه زنان در ایران است. این استاد اخلاق، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و عارف معاصر، سال 88 به عنوان چهره ماندگار انتخاب شد. ✅ زن مظهر خلاقیت الله، نسیم ولایت، عشق ذوی‌القربی، سفرنامه، زندگی نامه بانو امین، ترجمه اربعین الهاشمیه و ترجمه کتاب اسرارآلایات صدرالمتألهین شیرازی از جمله تالیفات این بانوی فرهیخته است. ✅ او سرانجام 10 تیر 1395 ش، در 99 سالگی به علت کهولت سن در اصفهان درگذشت و پس از تشییع با شکوهی در امامزاده ابراهیم این شهر به خاک سپرده می‌شود.