✍️دستنوشت آیت اللّه مرعشی نجفی (رحمه اللّه) از دوران طلبگی:
📔 «فوائد سیّدمهدی نجفی را خریدم به پول ۳ ماه نماز استیجاری.
🍃و منِ محزون، شهابالدّین حسینی مرعشی نجفی هستم. و این حروف را در حال گرسنگی مینویسم.
🌔یک روز و شب به دلیل نداری، چیزی نخوردهام
امیدوارم بتوانم به برکت اجدادم بر این سختیها صبر نمایم.
🗓 ۱۳۴۱ مدرسه قوام - نجف أشرف
#علمای_ربانی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔆 #پيامبر_اکرم صلیالله عليه و آله:
💠 ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي و لا بالتَّمَنّي، و لكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ و صَدّقَهُ الأعمالُ؛
❇️ ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلكه ايمان آن است كه در دل خالص باشد و عمل آن را تصديق كند.
📚 بحارالأنوار، ۲۶/۷۲/۶۹
#حدیث
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
▪️سالروز وفات حضرت امّ البنین علیهاالسلام تسلیت.
۱) مرحوم مقرّم در «کتاب العبّاس» می نویسد:
إنَّ أُمَّ الْبَنینَ رَأتْ أمیرَ المُؤْمِنینَ علیه السلام فِی بَعْضِ الأیَّامِ أجْلَسَ أبَا الفَضْلِ علیه السلام عَلَى فَخِذِهِ، وَ شَمَّرَ عَنْ ساعِدَیهِْ، وَ قَبَّلَهُمَا وَ بَكَى، فَأدْهَشَهَا الْحالُ لِأنَّها لَمْ تَكُنْ تَعْهَدْ صَبِیّاً بِتِلْكَ الشَّمائِلِ العَلَوِیَّةِ یَنْظُرُ إلَیْهِ أبُوهُ وَ یَبْكِی مِنْ دُونِ سَبَبٍ ظاهِرٍ، وَ لَمَّا أوْقَفَهَا أمیرُ الْمُؤمِنینَ علیه السلام عَلَى غامِضِ القَضاءِ، وَ ما یُجْرَی عَلَى یَدَیْهِ مِنَ القَطعِ فِی نُصْرَةِ الحُسَینِ علیه السلام، بَكَتْ وَ أعْوَلَتْ وَ شارَكَهَا مَنْ فِی الدّارِ فِی الزُّفْرَةِ وَ الحَسْرَةِ، غَیْرَ أنَّ سَیِّدَ الأوْصِیاءِ بَشَّرَها بِمَكانَةِ وَلَدِهَا العَزیزِ عِنْدَ اللّهِ جَلَّ شَأنُهُ، وَ ما حَباهُ عَنْ یَدَیْهِ بَجَناحَیْنِ یَطیرُ بِهِما مَعَ المَلائِكَةِ فِی الْجَنَّةِ، كَما جَعَلَ ذلِكَ لِجَعْفَرِ بْنِ أبی طالِبٍ. (کتاب العباس، ص ۷۵)
روزی امّ البنین علیهاالسلام مشاهده کرد که امیرالمؤمنین علیه السلام، اباالفضل علیه السلام را بر ران خود نشانده، آستینش را بالا زده، دو دستش را می بوسد و گریه می کند. این کار، امّ البنین را به وحشت انداخت، زیرا وی سراغ نداشت که پدری بچه ای را با آن شمائل علوی، این گونه دلجویی کند که به وی بنگرد و بدون دلیلی واضح بگرید. امّا وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام وی را به قضای الهی، و قطع شدن دستان وی در راه نصرت حسین علیه السلام آگاه کرد، با صدای بلند گریه کرد و کسانی که در خانه بودند نیز با حسرت و آه سوزان با وی همراهی کردند. البته سیّد اوصیا، مقام فرزند عزیزش را نزد خداوند متعال به امّ البنین بشارت داد و فرمود که خداوند به ازای دو دستش، دو بال به وی می دهد که می تواند در بهشت همراه با فرشتگان پرواز نماید، همان گونه که دو بال برای جعفر بن ابی طالب علیه السلام قرار داده است.
۲) عَنْ جَابِرٍ عَنْ أبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: كَانَتْ أُمُّ الْبَنِينَ أُمَّ هَؤُلَاءِ الْأرْبَعَةِ الْإِخْوَةِ الْقَتْلَى تَخْرُجُ إِلَى الْبَقِيعِ فَتَنْدُبُ بَنِيهَا أشْجَى نُدْبَةٍ وَ أحْرَقَهَا فَيَجْتَمِعُ النَّاسُ إلَيْهَا يَسْمَعُونَ مِنْهَا، فَكَانَ مَرْوَانُ يَجِيءُ فِيمَنْ يَجِيءُ لِذَلِكَ فَلَا يَزَالُ يَسْمَعُ نُدْبَتَهَا وَ يَبْكِي. (بحارالأنوار،ج ۴۵، ص ۴۰)
حضرت باقر علیه السلام فرمود: امّ البنین علیهاالسلام، مادر چهار برادرِ به شهادت رسیده، به بقیع می رفت و بر فرزندانش به شدیدترین و سوزاننده ترین وجه می گریست و زاری می کرد. پس مردم پیرامون او جمع می شدند و سخنانش را می شنیدند. مروان هم از جمله کسانی بود که می آمد و همواره گریه و زاری او را می شنید و می گریست.
۳) این اشعار از امّ البنین علیهاالسلام در مرثیه حضرت اباالفضل علیه السلام و دیگر فرزندانش نقل شده است:
یَا مَنْ رَأَى الْعَبَّاسَ کَرَّ عَلَى جَمَاهِیرِ النَّقَدِ وَ وَرَاهُ مِنْ أَبْنَاءِ حَیْدَرَ کُلُّ لَیْثٍ ذِی لَبَدٍ
ای کسی که عبّاس را دیدی که در میدان نبرد، جولان نموده و چون جنگاوران حمله می کرد، و فرزندان حیدر، هم چون شیران بالدار پشت سرش بودند.
أُنْبِئْتُ أَنَّ ابْنِی أُصِیبَ بِرَأْسِهِ مَقْطُوعَ یَدٍ وَیْلِی عَلَى شِبْلِی أَمَالَ بِرَأْسِهِ ضَرْبُ الْعَمَدِ
لَوْ کَانَ سَیْفُکَ فِی یَدِیْکَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ
به من خبر رسیده که ضربت بر سر فرزندم رسید در حالی که دست نداشت. وای بر من! چه مصیبتی بر شیربچّه ام رسید که ضربت عمود بر سرش وارد آمد.
(عبّاسم! من تو را می شناسم) اگر شمشیر در دستت بود، کسی جرئت نمی کرد به تو نزدیک شود.
این اشعار نیز از امّ البنین علیهاالسلام نقل شده است:
لا تَدْعُوِنِّی وَیْکِ أُمَّ الْبَنِینَ تُذَکِّرِینِی بِلِیُوثِ الْعَرِینِ
ای زنان! بعد از این مرا با لقب امّ البنین نخوانید، زیرا مرا یاد شیران بیشه می اندازید.
کَانَتْ بَنُونَ لِی أُدْعَى بِهِمْ وَ الْیَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِینَ
به سبب پسرانی که داشتم، امّ البنین خوانده می شدم، ولی اکنون برایم فرزندی باقی نمانده است.
أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِینِ
چهار پسر، مانند کرکسان کوهسار داشتم که آنها را هدف تیر قرار دادند و رگ گردن آنها را قطع نمودند.
تَنَازَعَ الْخِرْصَانُ أَشْلاءَهُمْ فَکُلُّهُمْ أَمْسَى صَرِیعاً طَعِینَ
بر سر نعش آنها نیزه ها به هم افتاد و همگی از ضرب نیزه به زمین افتادند.
یَا لَیْتَ شِعْرِی أَ کَمَا أَخْبَرُوا بِأَنَّ عَبَّاساً قَطِیعُ الْیَمِینِ
ای کاش می دانستم این خبر درست است که گفته اند دست راست پسرم عبّاس، قطع شده بود؟!
(منتهی الآمال، ج۱، ص۴۶۵)
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
إنا للله و إنا إلیه راجعون
بدین وسیله به استحضار عموم مومنین و خادمان مکتب امیرالمومنین علیه السلام می رساند، روح ملکوتی موسس و رئیس بنیاد نهج البلاغه یزد، جناب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر ابوئی، به لقاء الله پیوست.
آن فقید سعید که آغاز کننده ی نشر کتاب نهج البلاغه شریف در میان مردم یزد بود، سال ها خادمی آستان امیرالمومنین علیه السلام را افتخار خود می دانست و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نفرمود.
خداوند آن عالم بزرگوار را با مولایش امیرالمومنین علیه السلام محشور بفرماید و به بازماندگان و شاگردان و علاقه مندان ایشان، صبر و اجر عنایت فرماید.
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان یزد
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#پیام_تسلیت
💠 حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در پی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا ابویی مؤسس و رئیس بنیاد نهج البلاغه پیامی صادر کرد.
متن پیام بدین شرح است:
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا اليه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
مصیبت ناگوار درگذشت روحانی فاضل و مجاهد حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا ابویی موجب تأثر و تأسف فراوان گردید.
تأسیس بنیاد نهج البلاغه و نشر آن در بین مردم شریف یزد و حضور مؤثر در عرصههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از خدمات و ویژگی های این استاد انقلابی بود.
از خداوند تبارک و تعالی برای ایشان علو درجات و همجواری با امیر مؤمنان علی (علیه السلام) و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
والسلام علیکم و رحمة الله
محمد شمس
مدیر حوزه علمیه استان یزد
━━💠🍃🌺🍃💠━━
✅ کانال «مدیریت حوزه علمیه استان یزد»
🆔 @heyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تشییع پیکر مطهر شهید رضی موسوی در حرم حضرت رقیه (س)
کم شد ز جمع خسته دلان یار دیگری....
#مرگ_بر_صهیونیست
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔰دستور العمل صدور مجوز #امریه طلاب
1️⃣مراحل صدور مجوز
1. ثبت درخواست
متقاضی واجد شرایط پس از ثبت درخواست در مرکز امور طلاب و احراز شرایط اولیه، تایید میشود.
2. مراجعه به سامانه سماح
متقاضی، به سامانه سماح (Samah.ir) مراجعه و اقدامات زیر را انجام میدهد:
1. تکمیل فرم ثبت نام
2. انجام آزمون مربوط به مصاحبه امریه
تبصره: در صورتی که ثبت نام طلبه واجد شرایط در سامانه سماح به هر دلیل امکانپذیر نباشد، شعب مراکز مشاوره سماح میتوانند بصورت حضوری از ایشان ثبت نام کرده و مراحل را طی نماید.
3. شرکت در مصاحبه
مصاحبه از متقاضیان دریافت مجوز امریه جهت احراز «سلامت جسمی و روانی» و «توانمندی علمی و تربیتی» توسط اساتید متخصص واجد شرایط و مورد تایید انجام میگیرد.
پس از طی مراحل فوق، مجوز امریه صادر می شود.
2️⃣موضوعات مصاحبه
در انجام مصاحبه امریه احراز موارد زیر لازم است:
الف- بررسی و راستی آزمایی ویژگی های شخصیتی فرد بر اساس آزمون شخصیت و بر اساس معیار های زیر:
- سلامت روانی(وسواس، افسردگی، وابستگی، پارانوئید، اضطراب و...)
- ثبات هیجانی
- تعهد و پایبندی مذهبی
- نظم و وظیفه شناسی
- خودآگاهی (حداقلی)
ب- بررسی سلامت جسمی و تناسب ظاهری
ج- بررسی صلاحیت علمی و تربیتی فرد بر اساس معیار های زیر:
- سلامت فکر و اعتقادی
- شناخت مبانی اعتقادی شیعه
- تسلط بر احکام شرعی مورد نیاز
- قرائت صحیح نماز
- روان خوانی قرآن
- آشنایی با مباحث اخلاقی مورد نیاز
- آشنایی با آداب فردی، اجتماعی و زی طلبگی
- رعایت آداب اسلامی، زی طلبگی و آراستگی ظاهر
- آشنایی با مسائل فرهنگی،
تبصره: کسانی که امتیاز لازم را در این مصاحبه کسب ننمایند و قابلیت ارجاع به مشاور را دارند پس از ارجاع و انجام مشاوره، مصاحبه مجدد به عمل میآید.
3️⃣منابع مصاحبه
محتوای مصاحبه از مجموعه معارفی است که طلبه در مدت زمان تحصیل آموخته است ولی برخی از منابع مصاحبه به شرح زیر است:
1. عقاید و معارف(تمام مجلدات) تهیه شده توسط مرکز تدوین متون درسی حوزه های علمیه
2. اخلاق اسلامی(تمام مجلدات) تهیه شده توسط مرکز تدوین متون درسی حوزه های علمیه
3. درسنامه فقه تالیف استاد محمد حسین فلاح زاده
4. آموزش قرائت قرآن(1) تالیف استاد علی قاسمی
4️⃣شرایط مصاحبه
1. مصاحبه بصورت حضوری انجام گیرد.
2. جهت انجام مصاحبه مکان مناسبی در نظر گرفته شود و از انجام مصاحبه در اماکنی که موجب عدم تمرکز فرد می شود پرهیز گردد.
3. مصاحبه ها توسط اساتید مورد تایید و معرفی شده از سوی ستاد انجام شود.
4. مصاحبه پس از تایید امور صیانتی انجام شود.
5. مصاحبه حدالامکان با دو استاد انجام شود.
6. تمامی موارد فرم مصاحبه تکمیل و امضا گردد.
8. اگر فردی در مصاحبه قبول نشد، نوبت بعدی مصاحبه ایشان حداقل دوماه بعد خواهد بود تا آمادگی لازم را کسب نماید.
9. اگر فردی پس از ثبت نام در مصاحبه شرکت نکرد نوبت بعدی مصاحبه ایشان حداقل یکماه بعد خواهد بود.
معاونت تهذیب و تربیت
اداره اخلاق و تربیت - اداره مشاوره و خانواده
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
✨امام علی عليه السلام :
🔖قوامُ العَيشِ حُسنُ التَّقدِيرِ و مِلاكُهُ حُسنُ التَّدبيرِ
پايداری زندگی به #برنامه_ريزی درست و وسيله رسيدن به آن ، مديريّت صحيح است.
📖غررالحكم و دررالكلم ، ح ۶۸۰۷
#حدیث
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
جزوه زنجیره منطقی 3.docx
7.09M
📚#جزوه زنجیره منطقی
✏️ویرایش سوم
🏷این جزوه زنجیره منطقی است که با کمی ویرایش مقدمه کتاب رسالت روحانیون در دانشگاه ها برای حوزه دانشجویی شریف آماده شد که گامهای انقلاب و نقش حوزه و دانشگاه را توضیح می دهد.
✍️حجة الاسلام محمد طهماسبی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔹امروز بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام، فاصله گرفتن از معارف قرآنی است...راه جبران این کمبود اساسی در دنیای اسلام فهم دقیق معیارهای قرآنی است.(مقام معظم رهبری مدظله)
✅قابل توجه طلاب عزیزی که قصد فراگیری معارف قرآنی وتبلیغ آن در جامعه دارند👇
🔹ثبت نام رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در سطوح ۲و۳
🔹نیمسال دوم ۱۴۰۲_۱۴۰۳
🔹مزایای دوره: 1.اعطای مدرک تخصصی (سطح2 وسطح3) به فارغ التحصیلان دوره
2-برخورداری از کمک هزینه تحصیلی
3-استفاده از فارغ التحصیلان دوره، جهت تدریس در دوره های بعد
⏱زمان ثبت نام :دوم الی چهاردهم دیماه 1402
🔹جهت ثبت نام به سایت https://paziresh.ismc.ir/
مراجعه نمایید.
🔸برای زدودن غبار غربت از قرآن نیاز به نیروهای متخصص در معارف قرآن داریم. طلاب جوان ومستعد جهت ثبت نام اقدام نمایید.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
مدیریت حوزه علمیه استان یزد
31.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️علت تنبلی در نماز شب
🎥 استاد عابدینی به نقل از #آیت_الله_بهجت قدس سره
#نماز_شب
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
2.14000704 ارائهی اسلام ناب.pptx
5.44M
🎞#پاورپوینت ارائه کتاب اسلام ناب
✍️حجة الاسلام محمد طهماسبی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🌀 بسته محتوایی "مثل خمینی" 🌀
هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🎙اساتید و موضوعات:
🔸#آیت_الله_اراکی: امام خمینی (ره) الگوی جامع طلبه عصر انقلاب
حجج اسلام:
🔹#رحیمیان: روایت هایی از 25 سال زندگی در محضر امام خمینی(ره)
🔸#عابدینی: هویت روحانیت اصیل و ضرورت کار تشکیلاتی
🔹#امینی_نژاد: نسبت طلبه با مکتب علمی امام خمینی(ره)
🔸#عالم_زاده_نوری: مختصات معنویت طلبه عصر انقلاب
🔹#قاسمیان: جنگ روایت ها
🔸#موسوی_فرد(امام جمعه اهواز): روایت حیات فرهنگی
🔹#حسن_مرادی: روایت حیات اجتماعی
📲 تهیه محصول از 👈👈 اینجا👉👉
* در صورت مشکل در خرید به @ali4892 پیام دهید.
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 کلیپ
🔻 حاجقاسم در هیچ حالی از توسل به حضرت زهرا (س) غافل نبود...
▫️بنده مقابل این فرمانده نظامی خجالت میکشم...
|#حاج_قاسم_سلیمانی
|#علامه_مصباح
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#مشاوره
#کارگاه_سبک_زندگی_اسلامی
#مدرسه_علمیه_حضرت_مهدی_عج_بهاباد
💠 برگزاری کارگاه سبک زندگی اسلامی
توسط استادحجت الاسلام رضایی
مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)
دراین کارگاه که تقریبا ده جلسه دوساعته برنامه ریزی شده به ترتیب به مباحث زیر پرداخته میشود.
1️⃣مدیریت بدن
(خواب واستراحت سه جلسه، تغذیه وسلامت سه جلسه، تحرک ونشاط دوجلسه)
2️⃣مدیریت ذهن وافکار، دوجلسه
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
13901011_3826_192k.mp3
5.62M
🎤لحظهشناسی | ۹ دی
🗓۱۳۸۸/۱۰/۱۹
#حماسه_۹_دی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آقای مصباح شهید شد
🔹برشی از سخنرانی آیت الله جاودان
🔹پنج شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲
📍مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🌿 محمد حسین یوسف الهی
🌷شهیدی که حاج قاسم سلیمانی وصیت کرده بود کنار او دفن شود..
🌴 همسایه همیشگی حاج قاسم عزیز
🔸خاطره ای کوتاه:
به واسطه بارندگی زیاد، ماشین لندکروز وسط یک متر آب و گل گیر کرده بود هر چه هل می دادند،نمی توانستند آن را بیرون بیاورند . شاید حدود۱۰ نفر از بچه هابا هم تلاش کردند اما موفق نشدند، حسین از راه رسید و گفت: این کار من است ،زحمت نکشید همه ایستادند و نگاه کردند حسین با آرامی ماشین را از آن همه آب و گل بیرون کشید. گفتم: تو دعا خواندی ! وگرنه امکان نداشت که ماشین بیرون بیاید. گفت: نه ،من فقط به ماشین گفتم برو بیرون.
شهید حسین یوسف الهی مسلط به خیلی چیزها بود که بروز نمی داد و فقط گاهی اوقات چشمه ای از آن اقیانوس عظیم را جلوه می کرد ، آن هم جهت قوی شدن ایمان بچه ها . هر مشکلی به نظر می رسید، آن را حل می نمود، چهره بسیار باصفا،نورانی و زیبایی داشت.
🌱▫️🌱▫️🌱▫️
🔵 کارهایی که باعث شد شهید یوسف الهی، در سن کم به درجه عرفانی والا برسد.
از ۱۹ سالگی تا ۲۴ سالگی که شهید شد تمام سالها بغیر از ۴ روز حرام را روزه بود
نماز شب ایشان ۲تا ۳ ساعت طول می کشید
دائما ذکر خدا می گفت
قبل از جبهه تمام هم و غمش کمک به فقرای محل بود
هیچگاه دل کسی را نشکست و بسیار مهربان بود
چشمان برزخی ایشان سالهای سال باز شده بود و به هیچکس نمی گفت
خبرهای غیبی را فقط به حاج قاسم و برای پیروزی در عملیات ها می گفت
روزهای آخر عمرش به بعضی بسیجی ها و پاسدارها عاقبت کارشان را گفته بود.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ویژه ۹دی
📹 بیانات رهبر انقلاب در روز ۳۰ تیرماه ۸۸ درباره فتنه۸۸
✏️ رهبر انقلاب: آقای موسوی اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده و این منشأ همهی حرفهای بعدی شد.
سوال این است: شما از کجا فهمیدید در انتخابات تقلّب شده، چه دلیلی اقامه شد؟
خود من هم خیلی سعی کردم، همان روز شنبه عصر که ایشان ظهرش اطلاعیه داده بود، فرستادم یک نفر را پیش ایشان، برگشت حرفهایی که زد من را خیلی متعجب کرد، خیلی متعجب کرد...
🖼 روایت کامل این دیدار در کتاب فتنه تغلب منتشر شده است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔰آزمونها و پرسشنامههای غیربومی در حوزه
🔹بخش۱
✍حجة الاسلام محمود حسنینژاد
📌مدیریت مشاوره معاونت تهذیب حوزههای علمیه
برخی دوستان مشفق استفاده از آزمون شخصیت کتل را ننگ غربزدگی بر پیشانی حوزه برشمرده و ادعا کردهاند که «مرکز مدیریت تنها به طلابی مجوز تلبس میدهد که به موسیقی علاقه داشته باشند!» و بعد غیرتمندانه برآشفتهاند و این مجوز را نه مجوز تلبس به لباس رسول الله که مجوز تلبس به غربزدگی و بردگی فرهنگ منحط غرب دانستهاند.
اصل این غیرت و حساسیت نسبت به اصالتهای فرهنگی و بومی بسیار شایسته است و اقتدا به سیره علمای اصیل اسلام است که همواره در طول تاریخ نسبت به نفوذ فرهنگی بیگانگان نگران و مراقب بودند. طبعا همه ما باید به محصولات دنیای غرب خصوصا محصولات فرهنگی آنان که زاییده علوم انسانی ذاتا مسموم است نگران و حساس و دقیق باشیم و تا به محصولات اسلامی دست نیافتهایم، بدون دقت و پالایش و احتیاط و فراتر از حد ضرورت از آنها استفاده نکنیم.
این دوستان دغدغهمند با این تذکر رسا، بانگ هشدار را به صدا درآورده و حساسیتها را برانگیختهاند. معاونت تهذیب حوزههای علمیه، خود را ثناگوی پاسداران اصالتهای حوزوی میداند و ضمن تشکر از این دوستان مشفق و پذیرفتن اصل انتقاد، بر قصور خود در اصلاح این موضوع اعتراف دارد و بنای هیچ توجیه یا دفاع نابجایی از این کیفیت را ندارد.
اما ذکر این نکات نیز در حاشیه این موضوع خالی از لطف نیست:
۱. برای شناخت شخصیت و کشف ویژگیهای افراد باید آنها را به سخن آورد. تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد. امام علی علیه السلام فرمودهاند: «المرء مخبوء تحت لسانه». برای این منظور استفاده از ابزارهای علمی دقیق، کار را فنیتر و قابل دفاعتر میکند. آزمون، پرسشنامه و مصاحبه ابزارهای تشخیصی هستند که فرد را به سخن میآورند و ویژگیهای شخصیتی را آشکار میسازند.
۲. عوامل انسانی بدون دراختیار داشتن ابزارهای دقیق معمولا به تشخیصهای سلیقهای یا غیرقابل اعتماد مبتلا میشوند و وحدت رویه ندارند. البته باید توجه کرد که اکتفا به ابزارهای علمی بدون بهرهگرفتن از عوامل انسانی نیز کار را خشک و کلیشهای و غیرمنعطف میسازد.
۳. معاونت تهذیب مدتهاست درصدد بوده تا پرسشنامههای بومی و اسلامی را جایگزین پرسشنامههای موجود نماید لکن ملاحظاتی وجود داشته و تا رسیدن به این مقصود قدری فاصله وجود دارد از جمله اینکه هنوز جایگزین مطلوب و مورد اطمینانی بهدست نیامده است، لازم به ذکر است بر اساس پژوهش عالمانهای که توسط حجتالاسلام و المسلمین دکتر رفیعی هنر و حمیدرضا حسنآبادی در نشریه اخلاق وحیانی (شماره ۲۳ تابستان ۱۴۰۱) ارایه شده است ۹۲ تست یا ابزار سنجش اخلاق که در ۵۰ سال گذشته در کشور ما تولید شده از حیث روایی، اعتبار و پاسخگویی در ۹ پارامتر مورد ارزیابی قرار گرفته و در چهار گروه الف) مطلوب ب) قابل قبول ج) نیاز به تکمیل د) نیاز به بازبینی ه) بدون اطلاعات دستهبندی شده است. شگفت آنکه هیچ یک از این ۹۲ تست امتیاز «مطلوب» را به دست نیاورده و تنها 5 درصد آنها «قابل قبول» ارزیابی شدند. این پژوهش نشان میدهد که فناوری تولید مقیاسهای سنجش در میان ما هنوز پیشرفت قابل ملاحظهای ندارد.
۴. تست کتل یک ابزار سنجش علمی است که توسط ریموند کتل در سال ۱۹۵۰ در آمریکا تولید شده و تاکنون حداقل پنج نوبت ویرایش و تکمیل شده است. هرچند این ابزار دقیق و استاندارد است اما بدون شک لازم است مشابه بومی آن نیز طراحی و تولید شود (مانند ایتا و آپارات به جای تلگرام و یوتیوب و خودرو ایرانی به جای خودروهای خارجی) و البته تا زمانی که مشابه بومی آن طراحی نشده است در مواردی از آن استفاده میشود.
۵. توجه داریم که محصولات علمی، رنگ و بوی مبانی و فرهنگ حاکم را به خود میگیرند و حامل معانی دنیای خود هستند. به همین جهت برخی از کشورهای آسیایی به ابزارهای غربی اعتماد نمیکنند و بسیاری از ارگانها و نهادها نیز برای جذب و پذیرش خود تستها و ابزارهای خاص و بومی تولید میکنند.
۶. در میان ابزارهای متعددی که برای شناخت شخصیت پدید آمده، تست کتل تاحدودی فرافرهنگی تلقی میشود و بر خلاف برخی تستهای دیگر از عناصر غیربومی و غیرمشروع (مشروبات الکلی، روابط خارج از حدود و ...) تهی و کمآسیبتر است.
۷. پرسش از موسیقی در آزمون کتل به هدف سنجش ویژگی پایداری یا حساسیت هیجانی و احساساتی بودن در برابر زمختی شخصیت است. بر این اساس آلات رسمی موسیقی مانند تار و تنبور و گیتار به هیچ وجه موضوعیت ندارد و واژه موسیقی در این عبارات شامل هر نوع صدایی از قیبل صوت قرآن، مداحی یا صدای موزون طبیعت میشود. علاوه بر این وجه دیگری در پرسش از موسیقی آشکار میشود و آن تشخیص پایبندی به سنت در مقابل پذیرش تغییرات دنیای مدرن است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔰آزمونها و پرسشنامههای غیربومی در حوزه
🔹بخش۲
✍حجة الاسلام محمود حسنینژاد
📌مدیریت مشاوره معاونت تهذیب حوزههای علمیه
۸. طبعا این توضیحات برای توجیه استفاده از این آزمون کافی نیست و اشکالات اینگونه تستهای غیربومی را رفع نمیکند. تست کتل هرگز نمیتواند میزان پایبندی شخص به دین و آمادگی او برای فداکاری در راه خدا یا تعلق او به عالم طلبگی و امثال این صفات را نمایان سازد و در این باره ادعایی ندارد؛ زیرا اساسا روانشناسی مدرن انسان را در محدوده رحم تا به گور به رسمیت می شناسد و حیات ابدی او را در نظر نمیگیرد. در حالی که ورودی حوزههای علمیه یا متقاضی تلبس به لباس مقدس روحانیت باید از این منظر نیز ارزیابی و احراز صلاحیت شود. بنابراین لازم است پژوهشگران حوزوی اهتمام خود را برای تولید ابزارها یا مقیاسهای سنجش به کار گیرند و نمونههای کارآمد بومی آن را پدید آورند. بیشک تولید چنین محصولی، علاوه بر اشراف و احاطه علمی و مجاهدت پژوهشی، زمان قابل توجهی برای کسب اعتبار و هزینههای سنگینی برای تولید نیاز دارد.
۹. توجه کنیم که حوزه علمیه دانشهای انسانی جدید را نه برای مصرف که برای تولید علوم انسانی اسلامی در دستور کار قرار داده است؛ همه فارغالتحصیلان رشته روانشناسی و مشاوره را به این نکته مهم متذکر میگردم که اگر به جای تولید علوم انسانی اسلامی، مصرفکننده دانش غربی شویم قطعا بیراهه پیمودهایم و ممکن است مصداق این بیان حکیمانه شویم:
«شد غلامی که آب جوی آرد - آب جوی آمد و غلام ببرد - دام هر بار ماهی آوردی ماهی این بار رفت و دام ببرد».
۱۰. تغییرات متناسب با فضای حوزوی در آزمون کتل نسخه قبلی سایت اعمال شده بود و از این جهت آزمون مشکلی نداشت و این مساله بعد از انتقال به نسخه جدید سایت که اخیرا اتفاق افتاده بود ایجاد شده است.
۱۰. معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه از سالهای گذشته با دغدغه اسلامیکردن و بومیسازی فضای سنجش در حوزه کارگروهی با نظارت اساتید روانشناس و روانسنج حوزوی تشکیل داده و رویکرد اسلامیسازی دانش و پروتکلها و تستهای روانشناسی را پیگیری مینماید هر چند به دلیل محدودیتهایی به نتیجه مطلوب نرسیده است و امید است با رفع محدودیتها این حرکت مبارک ادامه و نتیجه یابد.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔊 تاسیس دبیرخانه امور معرفتی و رسالت اجتماعی در معاونت تهذیب/ انتخاب حجت الاسلام نجفی به عنوان مسئول این دبیرخانه
💎در ساختار معاونت تهذیب و تربیت، «دبیرخانه امور معرفتی و رسالت اجتماعی» تشکیل شد تا مبنا و غایت اخلاق و معنویت، دارای ساختار و سازمان و برنامه رسمی شود.
ببشتر بخوانید👇:
🔗https://tahzib.ismc.ir/3345/
#اخبار
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd