SE1EP4_mixdown_96.mp3
19.73M
🎙 فصل اول | قسمت چهارم
✳️ نسبت من با مردم چیه ؟ ✳️
♨️ توی این قسمت در مورد نقش مردم و قدرت مردم در نظام اندیشه دینی، نسبت صحیح حوزه و طلبه با مردم حرف زدیم و در پایان هم به توصیف حوزه بدون مردم پرداختیم ‼️‼️
🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
S1E5_96.mp3
20.61M
🎙 فصل اول | قسمت پنجم
✳️ از تَبار کی هَستی ؟ ✳️
♨️ در این قسمت در مورد وضعیت علما بعد از غیبت حضرت ولی عصر(عج) و دوران هایی که علما به عنوان رابط امام و مردم تا عصر حاضر طی کردن صحبت کردیم.
🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
S1E6_80.mp3
16.01M
🎙 فصل اول | قسمت ششم
✳️ این دوران رو میشناسی ؟ ✳️
♨️ توضیح دادیم که دوران انقلاب اسلامی چه ویژگی هایی داره و تلاش کردیم هویت طلبگی در این دوران جدید را بازخوانی کنیم ‼️‼️
🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
S1E7_96.mp3
20.7M
🎙 فصل اول | قسمت هفتم
✳️ جای خودت رو پیدا کردی ؟ ✳️
♨️ در مورد نسبت طلبه با ولی فقیه، جمهوری اسلامی و طرح پیشرفت صحبت کردیم و اینکه چطور جای خودمون رو پیدا کنیم ‼️‼️
🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت پنجم
🔖تمایزهای راهنمای تربیتی با مشاور(2)
🏷تفاوتهایی که بیان شد تمایز میان «استاد راهبر تربیتی» با «مشاور مدرسه در نمونهی خالص تعریف شده در علوم تربیتی جدید» بود.
💡طبعا حوزویانی که در رشتههای #علوم_تربیتی، #روان_شناسی و #مشاوره تحصیل کردهاند همین علوم را خواندهاند؛ اما برحسب شخصیت حوزوی خود غالباً
◽️متعهد به اسلام،
◽️متعلق به عالم طلبگی و اصالتهای حوزوی،
◽️معتقد به آرمان اسلامی و باورمند به کارآمدی تعالیم پیامبران و رهاورد وحی هستند و مشمول بسیاری از این امور نیستند.
💎این حوزویان سرمایه ارزشمندی هستند که باید از ظرفیت گرانبهای آنان در تربیت عالمان ربانی مجاهد بهترین بهرهها را گرفت.
❗️بیان روشن این تمایزها تنها تذکری است برای حوزویان علاقهمند به دانش مشاوره و روانشناسی که مبادا تحت تأثیر دستگاه فکری و فرهنگی علوم جهتدار جدید به شکل ناخودآگاه و نامرئی اصالتهای حوزوی را از دست بدهند.
📚این علوم جدید که قرار است در #خدمت_دین و #آرمان_الهی قرار گیرند مبادا چموشی کنند و اعتقاد به دین را سست نمایند.
🍂یکی از آسیبهای پنهانی که مراوده با این علوم پدید میآورد این است که #افراد، #دین و #منابع_دینی را ناکارآمد تلقی میکنند و بیش از آنکه نسخه سعادت و درمان را در #قرآن و #حدیث بجویند در اندیشههای غیربومی و دانشهای جدید میجویند و آیات و روایات اهل بیت را بیشتر برای تایید و تزیین همان آرا و اندیشهها به کار میگیرند؛
👈زیرا اساساً فرصتی برای مرادوه با علوم اهل بیت ندارند و به مرور امید و علاقهای هم برای استفاده از معارف الهی در دلشان باقی نمیماند.
💬آنگاه کسی که آمده بود از دانش جدید برای تأمین مقاصد الهی استفاده کند، مصرفکننده و کارپرداز بیملاحظه این دانشها و توصیههای آنان میشود.
📍زبان حال این افراد در خلوت خود که گاهی در جلوت و جمع نیز آشکار میشود این است که «مگر منابع دینی و منابر مذهبی چقدر ظرفیت بهرهگیری در حل مسایل بغرنج انسان این عصر را دارند؟ دانش جدید همه جا نسخههای کارآمد و روشن و جزئی عرضه کرده است، اما توصیههای دینی بیشتر موعظههای کلی و نصیحتهای ابتدایی است که دوران آن به سر رسیده و اثرگذاری آن ملموس و مشهود نیست. احتمالا خدای متعال هم این امور را خود انسان واگذار کرده است!»
💠«فَلَمَّا جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ».
⚠️این تذکرات، هرگز به معنای اهانت یا در جایگاه قضاوت نیست و اگر بلند و صریح گفته شده، تنها به هدف ایجاد مصونیت از شیب لغزندهی است که دانشهای غیربومی پدید میآورند و کسان زیادی را به درون خویش میکشند.
🚫#مشاور_روانشناس اگر نظام فکری و شخصیتیاش تحت تاثیر تعالیم روانشناسی غربی باشد و عملکردش در چارچوب تربیت اسلامی و حوزوی نگنجد، نباید به فضای حوزه و مدرسه علمیه راه یابد و نباید تربیت طلاب را به دست گیرد؛ ☝️البته بسیاری از مشاوران روانشناس حوزوی مورد اعتماد و امتحانپسداده هستند، #هویت_طلبگی مستقر دارند و نظام فکری و شخصیتیشان بر محور دین و آموزههای مکتب اهل بیت شکل گرفته است.
👥اگر مشاور مدرسه را چیزی غیر از راهنمای تربیتی بدانیم و پیشنهادی غیر از آن برای مدرسه داشته باشیم معنایش این است که دو عنصر در کنار هم در مدرسه حضور دارند، آن گاه تفکیک مسئولیتهای این دو عنصر در محیط مدرسه و زیر نظر مدیر، محل سوال خواهد شد.
✨از این رو به جای دو عنصر تربیتی مشابه، تنها یک عنصر را در مدرسه بارگذاری کنیم و آن یک عنصر را با نامی بومیتر معرفی سازیم؛ یعنی به جای کلمه «مشاور مدرسه» که احتمال سوء برداشت دارد و شیب لغزندهای به سمت مشاورههای درمانگرانه، مراجعپذیر و گوشهی اتاقی یافته است از کلمه آشنای «مربی» و یا واژه «راهنمای تربیتی» استفاده کنیم. و توجه کنیم که این نام، عنوان مشیر به همان نیاز مهم (رسیدگی شخصی و مواجهه فردی با مخاطب) است.
❌از استعمال کلمه مشاور پرهیز کردهایم تا مفاهمه، سریعتر اتفاق افتد و جا برای سوء برداشت باقی نماند و البته توجیه و توضیح آن نیز آشکارتر و آسانتر شود.
📝آییننامه جذب بهکارگیری راهنمایان تهذیبی تربیتی در واحدهای حوزوی (مصوبه ۱۶۲۰ شورای عالی حوزههای علمیه) دقیقا همین عنوان را استفاده کرده و وظایف مشاوران مدرسه را ذیل عنوان راهنمای تربیتی مندرج ساخته است.
👉مطالعه قسمت چهارم
📎مطالعه متن کامل
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔊 از همه ظرفیتهای در اختیار برای برگزاری پرشور انتخابات بهره گیرید.
🖌معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در پیامی از زیرمجموعه های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواست تا مخاطبان خود خصوصاً طلاب و روحانیون را تشویق به کنشگری فعال، انگیزهسازی و تبیین ضرورت حضور فعال مردم در انتخابات و انتخاب اصلح مطابق با شاخصهای رجل سیاسی تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کنند.
متن کامل پیام در👇:
https://tahzib.ismc.ir/3388/
#اخبار
#انتخابات
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
11.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 "نعمت ولایت"
پادکست "نعمت ولایت" برشی از سخنان مرحوم علامه حسن زاده آملی است.
#امام_خامنه_ای
#ولایت_فقیه
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره8
☘️برنامههای مدارس علمیه با رویکرد حفظ و قرآن کریم
۱-حفظ بخشی از قرآن به صورت روزانه
۲-آشنایی با ترجمه و تفسیر
۳-برگزاری المپیادهای علمی-قرآنی بین طلاب حافظ
۴-نظارت و راهبری ستادی از برنامهها و فعالیتهای مدارس
۵-برگزاری همایش مدیران و اساتید مدارس حفظ و معارف قرآن
۶-برگزاری دوره دانش افزایی اساتید حفظ مدارس
۷-برگزاری دورههای تابستانی حفظ و معارف قرآن کریم
۸-تدوین نظامنامه آموزشی مدارس حفظ و معارف قرآن با همکاری معاونت آموزش
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت ششم
🔖وظایف راهنمایان تربیتی
📋مطابق ماده ۱۲ آن مصوبه وظایف راهنمایان تهذیبی و تربیت عبارت است از:
۱) راهنمایی و تعامل با طلاب بر اساس #نظام_تهذیبی_تربیتی و با تأکید بر موارد زیر:
الف) شناخت و تعمیق باورهای دینی؛
ب) انس با قرآن کریم و سیره و آثار اهل بیت عصمت طهارت (عليهم السلام)؛
ج) آراستگی به فضائل اخلاقی و انجام مستحبات و پیراستگی از رذائل؛
د) #رسالت_اجتماعی و عرصههای خدمت طلبگی
هـ) حفظ و تعمیق هویت حوزوی و ترغیب به تلبس به لباس مقدس روحانیت طبق ضوابط؛
و) ایجاد و ارتقای انگیزههای تحصیلی و تهذیبی در طلاب؛
ز) تأدب به آداب و زی طلبگی
۲) ارتباط فردی مؤثر با طلاب به منظور آشنایی با روحیات و ویژگیهای شخصیتی و تلاش جهت حل مسائل و مشکلات آنان در زمینههای تهذیبی و تربیتی؛
۳) رعایت شئونات اسلامی و حوزوی در ارتباط و ارائه راهنمایی تهذیبی تربیتی؛
۴) شناسایی استعدادها به منظور هدایت و جهت دهی به سیر طلبگی؛
۵)تلاش جهت رشد #بینشی و #بصیرتی و #انقلابی طلاب؛
۶) تحفظ کامل بر برخورد ناصحانه و مشفقانه و پرهیز از ایجاد فضای بی اعتمادی؛
۷) الگوسازی و آشنا نمودن طلاب با الگوهای علمی و معنوی برجسته حوزوی؛
۸)پرورش و تقویت روحیه اعتماد به نفس، خلاقیت، تعقل و نظم و انضباط مطابق با معیارها و ارزشهای دینی؛
۹)شناسایی مسائل و مشکلات تربیتی و تهذیبی واحد حوزوی و اعلام به معاونت تهذیب آن واحد؛
۱۰)#آسیبشناسی تربیتی طلاب واحدهای آموزشی و در سطوح مختلف تحصیلی و ارائه
راهکارهای مناسب برای رفع آسیبهای موجود؛
۱۱) تعامل با والدین طلاب در صورت لزوم با هماهنگی مدیر واحد حوزوی؛
۱۲) اهتمام و پیگیری نسبت به برگزاری #کارگاههای_تربیتی_تحصیلی_مهارتی و #سبک_زندگی برای طلاب و خانواده ایشان با رعایت شئون اخلاقی و حوزوی؛
۱۳) ارجاع موارد مورد نیاز به مداخله تخصصی و درمانگری به مراکز مشاوره حوزوی با هماهنگی معاونت تهذیب واحد حوزوی؛
۱۴) شرکت در دورههای آموزشی و ارتقای مستمر دانش و مهارتهای مورد نیاز؛
۱۵) ارائه #گزارش دوره ای از عملکرد خود و وضعیت تهذیبی تربیتی طلاب واحد آموزشی مربوطه؛
۱۶) انجام سایر وظایف محوله و همکاری با تمامی بخشها به ویژه #معاونت_تهذيب واحد حوزوی.
👉مطالعه قسمت پنجم
📎مطالعه متن کامل
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔎 چه تعداد صلوات، مصداقی از صلوات زیاد محسوب می شود؟
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله:
أَكْثِرُوا مِنَ الصَّلَاةِ عَلَيَّ فِي اللَّيْلَةِ الْغَرَّاءِ وَ الْيَوْمِ الْأَزْهَرِ، لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمِ الْجُمُعَةِ.
فَسُئِلَ: إِلَى كَمِ الْكَثِيرُ؟ قَالَ: إِلَى مِائَةٍ، وَ مَا زَادَتْ فَهُوَ أَفْضَلُ.
📗 الكافي ، ج 3 ، ص 428 .
حضرت امام صادق علیه السلام از حضرت رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: در شب سپید و روز درخشان؛ یعنی در شب و روز جمعه، بر من زیاد صلوات فرستید. عرض شد: تا چه تعدادی، زیاد محسوب می شود؟ فرمود: تا 100 مرتبه، و البته بیشتر از آن، بهتر است.
#شب_جمعه
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🆔 @smodaresi_ir
🌐 https://smodaresi.ir
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
❇️ یک شاهی آن هم حساب است ❇️
▪️یکی از روزها حاج شیخ غلامرضا بر منبر برای تشویق مردم به بزرگداشت و تکریم مجالس اباعبدالله الحسین (ع) به نقل خوابی که دیده بودند پرداختند؛ به این مضمون:
▪️من در منزل قصابی به نام مشت حسن منبر میرفتم.
ایشان اول هر ماه روضه میخواند
در شب آخرین مجلسی که وی برگزار کرد و من منبر رفتم، خواب دیدم که صحرای محشر است و به حساب و کتاب هر کس به صورت دقیق رسیدگی میشود تختی بسیار رفیع گذاشته بودند و شخصی بر فراز این تخت نشسته و بغل دستشان هم جوانی رشید نشسته است.
پرسیدم اینها کیستند؟
▪️گفتند آن بزرگوار حضرت اباعبدالله الحسین (سلام الله عليه) و بغل دستشان هم حضرت ابوالفضل (سلام الله علیه) هستند.
حضرت سیّدالشهداء (ع) به حضرت ابوالفضل (ع) صورت تمام فعالیتها و هزینه هایی که افراد برای برقراری مجالس ابا عبدالله (ع) در یزد و دیگر جاها انجام شده بود را با اسامی افرادی که عامل انجام خدمتی بودند انشا می فرمودند و حضرت ابوالفضل (ع) هم یادداشت میفرمودند.
▪️از جمله فهرست خریدهای مشت حسن قصاب را حضرت بیان میکردند و حضرت ابوالفضل هم یادداشت میکردند تا رسیدند به کله قند.
حضرت ابوالفضل (ع) به لحاظ استمرار کار روضه خوانی مشت حسن قصاب و اینکه ماههای قبل که قیمت هر کله قند سه شاهی۱ می نوشتند مرقوم فرمودند «سه شاهی»، ولی حضرت سيدالشهدا فرمودند نه برادر بنویس «صنّار»۲.
من این منظره را که دیدم از خواب پریدم.
▪️به فکر فرو رفتم یادم آمد قند موجود در بازار دو نوع بود.
یک نوع قند آبکوه بود که رنگ آن سفید بود و گرانتر بود و یک نوع دیگر قندی بود که رنگ آن زرد بود و نامرغوبتر از نوع آبکوه بود به یاد آوردم چایی که جلو من گذاشتند، قندش سفید و مرغوب بود و از نوع آبکوه بود همین مرا بیشتر به تفکر واداشت.
▪️سرانجام بلند شدم و آمدم درب مغازه قصابی مشت حسن.
او با دیدن من به استقبالم آمد و گفت حاج آقا فرمایشی دارید؟ گوشت میخواهید؟
گفتم نه با تو کار دیگری دارم مشتریهایت را راه بینداز تا با هم صحبت کنیم.
▪️او هم سفارشات مشتریان را انجام داد و وقتی مغازه خلوت شد، گفت: بفرمایید من درخدمتم.
گفتم: مشت حسن، بار آخری که من آمدم ،منزلتان چه نوع قندی برای چای مردم خریده بودی؟
گفت: فرصت نکردم به موقع برای خرید قند بروم وقتی رفتم قند آبکوه که قیمتش سه شاهی بود تمام شده بود و من مجبور شدم قند غیر آبکوه را که قیمتش صنار بود خریداری نمایم
▪️با شنیدن این توضیحات به گریه افتادم مشت حسن گفت: حاج آقا چرا گریه میکنید؟
گفتم: یک خوابی دیده بودم که الآن برایت تعریف میکنم اما قبل از آن بگو بدانم چایی که جلو من گذاشتی قندش سفید بود و از نوع مرغوب چگونه بود که آن قند متفاوت بود؟
گفت: از ماه قبل مقداری قند کنار گذاشته بودم که آن را برای شما آوردم و آن مقدار کمی بود و برای عموم مستمعین کافی نبود.
وقتی جریان خواب خود را برای وی گفتم هر دو به گریه افتادیم .
حاج شیخ گفتند: مردم هزینه ای که برای امام حسین (ع) میکنید حتی یک شاهی آن هم حساب است.
۱. شاهی واحد پول قدیم که در عهد قاجاریه و اوایل پهلوی رایج بوده است هر شاهی, معادل دو پول یا ۵۰ دینار آن زمان بود.
۲. صنار (مخفف صد دينار) معادل دو شاهی
📚تندیس پارسایی،ص۶۹۵_۶۹۴
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
15.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷این توصیه امام رضا برای اول ماه رمضان را، قبل از ورود به #ماه_رجب انجام دهید.
🎙استاد مؤیدی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd