هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸امر به معروف یعنی در دنده بودن!🔸
امربهمعروف و نهی از منکر چیست؟ به ساعتتان نگاه کنید؛ این چرخدندههای ساعت، در هم دنده شدهاند. دندههایشان داخل هم است؛ یکی که میچرخد، دیگری را هم میچرخاند.
امربهمعروف، یعنی اینکه دندۀ یکی در دندۀ دیگری گیر کند. امربهمعروف، دنده است؛ ترک امربهمعروف، یعنی خلاص کردن! خلاص کردن یعنی اینکه یکی بچرخد و دیگری نچرخد.
وقتی امربهمعروف و نهی از منکر ترک میشود، یعنی این چرخ و آن چرخ از هم دور شدهاند؛ زدهای توی خلاص! این میچرخد، اما آن دیگری نمیچرخد. دندۀ فرد نمیخورد به دندۀ جمع؛ یعنی خوبی فرد، سرایت به دیگری نمیکند.
خوبیها وقتی شخصی شد و امر به معروف تعطیل شد، این دارد برای خودش میچرخد و آن دیگری هم دارد برخلاف آن میچرخد و منکرش را انجام میدهد. نتیجهاش اینست که «مجموعۀ جامعه» نمیچرخد.
گاهی انسان زورش نمیرسد دیگری را بچرخاند، میزند در خلاص؛ خودش در زندگی شخصیاش یک آدم سالمی است، اما در زندگی اجتماعی دندهاش به دیگران گیر نمیکند. میخواهد اگر دیگران در غفلت میروند، او در غفلت نرود؛ اگر دیگران نمازشان را به تأخیر میاندازند، او به تأخیر نیاندازد، لذا دنده را خلاص میکند تا بتواند نمازش را سر وقت بخواند.
اما نه، هنر این است که در عین اینکه انسان نمازش را سر وقت میخواند، در دنده هم بزند.
@haerishirazi
سخنی با مبلغین
🌀 علت اصلی دینگریزی، نحوۀ ناصحیح تبلیغ دین است که خیلی رواج دارد
🔻علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ دانش تبلیغ دین، در سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت: در 16 جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیامدهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیامدهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از 5 تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «1. تلقی صرِف اعتقادی از دین، 2. تلقی صرف اخلاقی از دین، 3. تلقی صرف عاشقانه از دین، 4. تلقی محض تکلیفی از دین و 5. تلقی فردی از دین».
🔹این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دینگریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جملهای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دینگریزی میشود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دینگریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین میشود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه میکنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم.
🔻علیرضا پناهیان سپس به فهرستی از 12 تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقیهای صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت بودند از: 1. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، 2. تلقی عقلانی، 3. تلقی منفعتطلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین میکند، 4. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، 5. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، 6. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، 7. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرمکننده است، 8. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمیشود، 9. دین برنامه ای برای مسابقه است، 10. سهل بودن دین، 11. دین یعنی آزادی و آزادیبخشی 12. دین امری محبوب و محبت آفرین است.»
🔹مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظاممند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است»
🔻مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن ، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام 500 مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و سید جعفر مرتضی عاملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنههای زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانست.
🌀 مبلّغ باید فقیه به معنای عام کلمه باشد ؛ کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند: «این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه میکرد»
🔻یکی از آیات کلیدی در باب تبلیغ، این آیۀ قرآن که البته آیۀ مشهوری است، اشاره به یکی از اصول تبلیغ دارد که همواره مورد توجه همۀ علماء بوده است. هدف این آیه یکی از مصادیق کلیدی تبلیغ یعنی انذار، ذکر شده است.
🔻خداوند متعال میفرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» این آیه هم ما را به تفقّه هم به انذار بعد از تفقّه دعوت میکند.
🔻یکی از اصول تبلیغ عبارت است از اینکه مبلّغ باید فقیه بهمعنای عامّ کلمه باشد و البته فقیه بهمعنای اصطلاحی و خاصّ کلمه هم یکی از لوازم آن است و از سوی دیگر هرکسی فقیه بهمعنای خاصّ کلمه شد معلوم نیست لزوماً فقیه بهمعنای عامّ کلمه هم باشد.
🔻به هر حال اینجا آن سؤال از بین میرود که بعضی از طلاب میپرسند: «مبلّغ بشوم یا مجتهد؟» چون مبلّغ حقیقی کسی است که فقیه به معنای عام کلمه است و البته اجتهاد به معنای خاص فقهی هم یکی از لوازم آن است.
🔻بهترین تعریف از کلمۀ فقه، فهم عمیق دین هست. چرا اساساً باید دین چیزی باشد که با فهم عمیق بتوان آن را فهمید؟ چون دین دربارۀ موجودی بهنام انسان است که سطحی نیست و در لایههای مختلف روحی خودش ا
ستعدادهای پنهان دارد و نیز در پیچیدگیهای روح خودش مکرها دارد.
🔻علاقههای انسان بر فهم او اثر میگذارد. علاقههای بد باعث میشود حق را انکار ، تکذیب و توجیه کند یا خودش را موجه جلوه دهد. لذا خداوند متعال میفرماید«بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»؛ این یعنی در مقام حق و واقع بصیر هست؛ «وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»؛ اما توجیهگر است.
🔻نه تنها انسان در بُعد فردی، بلکه در بُعد اجتماعی نیز پیچیده است، طبیعتا دینی که میخواهد برای این انسان باشد از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است که به صورت سطحی نمیتوان آن را فهمید. بنابراین نیاز به «تفقه در دین» دارد.
🔻 اگر دین نیاز به فهم عمیق دارد، کسانی که دعوت به سطحینگری میکنند دشمنان درجهیک دین هستند. الان مردم هر عمامه به سری را دیدند باید بگویند: «او آدم عمیقی است و اینان دشمن سطحینگری و سطحینگری دشمن آنها است و آنها به عمیقبودن دین دعوت میکنند.
🔻 کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند:«این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه میکرد. چقدر عمیق این موضوع یا مسئله را مطرح یا راه حل عمیقی را ارائه کرد. اما اگر در مورد او برداشتهای دیگری کنند مثلاً بگویند:«فقط جالب حرف میزند» این صحیح نیست حتی برای جامعه خطرناک است.
🔻 این که مبلغ بگوید: «من با زبان گرم خودم و لطیفهگویی و جالب حرفزدن، مخاطب را سرگرم و علاقهمند به یک حرف سطحی در دین میکنم.» یکی از نتایج این طور تبلیغ کردن، آن است که مخاطب فکر میکند: «دین سطحی است!» اگر چنین برداشتی از دین در جامعه ایجاد شود، افراد عمیق از کنار شما مبلغان بیتفاوت عبور میکنند.
🔻فهم عمیق دین یعنی فهم روابط پیچیده و درک روابط مفاهیم و پدیدهها با یکدیگر، فهم رابطۀ بین احکام شرع، فهم رابطۀ بین احکام شرع و نتایج خارجی آن در فرد و جامعه. مثلاً رابطۀ نمازخواندن با بخل نورزیدن چیست؟ فرمود:«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّينَ» فهم این رابطه پیچیده است.
🔻انذاری که بعد از فهم عمیق از دین طبق آیۀ قرآن قرار است اتفاق بیفتد، با بیان آثار سوء دنیوی احکام علاوه بر آثار سوء اخروی اتفاق میافتد و نباید اکتفا به آثار اخروی کرد.
🚩 جلسه 18 دانش تبلیغ دین در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم - سهشنبه ۱۴۰۱.۰۷.۲۶
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
پاسخ به شبهات.pdf
1.51M
🔻طی جزوهای؛
🗞 به شبهات حوادث اخیر پاسخ داده شد + دانلود
جزوه پاسخ به شبهات حوادث اخیر بر مبنای پاسخ های حجتالاسلام راجی از سوی معاونت پژوهش موسسه روایت سیره شهدا منتشر شد.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری رسا
💢 ثبت نام دوره مطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی
☀️سطح یک وسطح دو ☀️
💢ویژه طلاب برادر سراسر کشور 💢
🔰روش ثبت نام : مراجعه به سامانه پیشخوان حوزه
⭐️مهلت ثبت نام : تا پنجم آبان ماه
🆔 @rasanewsagency
💠مدیریت قرآن و حدیث حوزه های علمیه برگزار میکند
✅دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه های علمیه(ویژه برادران)
•┈┈┈┈┈••••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈┈┈•
📍در رشته های:
🔸حفظ و معارف قرآن کریم
🔹قرائت تحقیق
🔸قرائت ترتیل
🔹تفسیر
🔸حفظ و معارف موضوعی
🔹معارف صحیفه سجادیه و نهج البلاغه
🔸دعاخوانی
🔹خطابه قرآنی(عربی و فارسی)
•┈┈┈┈┈••••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈┈┈•
📆زمان ثبت نام و ارسال فایل: تا 25 آبان ماه 1401
⏰زمان برگزاری: آذرماه 1401
🖊جهت ثبت نام به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید:
http://reg.ismc.ir/rules/294
☎️در صورت بروز مشکل میتوانید با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید:
02533133585
02533133573
•┈┈┈┈┈••••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈┈┈•
💠 #مدیریت_قرآن_و_حدیث_حوزههای_علمیه
🌐https://eitaa.com/mqh114
🔰محتوای کارگاه های تلبس طلاب
https://nedaye-tahzib.ir/series-category/talabos
💠 قابل توجه طلاب محترم:
♦️ با توجه به بروزرسانی سایت معاونت تهذیب حوزههای علمیه، طلاب متقاضی تلبس، جهت استفاده از محتوای کارگاه تلبس، از لینک فوق استفاده نمایند.
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از ناصر اکبرزاده
🔅 ثبتنام طرح کوثر، ویژه خانواده حوزویان و همسران طلاب در سال تحصیلی جدید از 2 لغایت 13آبان ماه 1401 به صورت حضوری
💢 همه روزه در مدرسه علمیه ریحانه الرسول واقع در خیایان محراب کوی نیایش
🌐 خبرگزاری حوزه آذربایجان غربی
@hawzahnews_azgh
هدایت شده از درسهای استاد احمد عابدی
Doa_14010804_3.mp3
16.96M
#ادعیه #زیارت #دعا
✅ فایل صوتی درس ادعیه و زیارات استاد عابدی
جلسه 3
(چهارشنبه 04-08-1401)
✳️ سلسه مباحث ادعیه و زیارات
🔸 اسماء الهی در ادعیه
🔹حقیقت اسماء الهی
🔹اثر خاص هر یک از نام های خداوند
🔹اقسام نام های خدای متعال
📖 توضیحات بیشتر را در سایت بخوانید👇
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=5278
🆔 @ahmad_abedi2
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 حجاب عجیب زنان انگلیسی
👈 ۱۰۰ سال پیش
🔹 این برشی از یک فیلم مستند مربوط به ۱۰۰ سال پیش است که نشان میدهد زنان مسیحی بریتانیا باحجاب و چه بسا چادری بودند! (شهر منچستر)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯