eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
721 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ صندلی خالی نشان از اقتدار ماست *انتشار تصویر جنجالی سفیران روسیه و انگلیس با یک صندلی خالی، موجی از اعتراض را بین کاربران مجازی در حالی به راه انداخت. این عکس تداعی‌کننده تصاویر کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳ بود که بدون اطلاع رژیم پهلوی، استالین، روزولت و چرچیل در تهران جمع شدند تا در مورد جنگ جهانی دوم تصمیم بگیرند که نشان از عمق ذلت و حقارت رژیم پهلوی داشت؛ یادآوری آن فاجعه تاریخی با عکس کذایی، احساسات ملت سربلند ایران را جریحه‌دار کرد.‌ 👈 گزاره های خبری انتشار عکس شبیه‌سازی شده سفرای روسیه و انگلیس با کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳، واکنش قاطع مسئولین ارشد نظام را نیز در پی داشت: 1️⃣ دکتر قالیباف، رئیس مجلس گفت: «اقدام دور از ادب سفرای روسیه و انگلیس باید به‌سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود.‌ هر دو سفیر باید فوراً به‌طور رسمی بابت اقدام انجام‌شده عذرخواهی کنند، در غیر این صورت اقدام قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود».‌ 2️⃣ ظریف، وزیر امور خارجه نیز توئیت زد: «لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳.‌ مردم ایران نشان داده‌اند که سرنوشت آن‌ها هرگز نمی‌تواند برآمده از تصمیمات سفارت‎خانه‌های خارجی باشد».‌ 3️⃣ امیر عبدالهیان، چهره پیشنهادی رئیسی برای وزارت خارجه نیز در توئیتی نوشت: «اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران، افکار عمومی را در ایران مکدر کرده و نشان‌دهنده بی‌توجهی به آداب دیپلماتیک و غرور ملی مردم غیور ایران است.‌ اصلاح و جبران سریع این خطا، ضرورت دارد». 4️⃣ در ادامه ماجرا، سفرای انگلیس و روسیه به وزارت امور خارجه فراخوانده شدند که نشانه مسلم استقلال سیاسی امروز ایران بود.‌ این دو سفیر در بیانی مشترک، ضمن ابراز احترام به ملت بزرگ ایران، گفتند، هیچ‌گونه قصد و نیت سوء ضدایرانی نداشته‌اند و سفرا درصدد بوده‌اند تنها اتحاد روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.‌ سفیر روسیه ضمن تأکید بر روابط راهبردی و مراودات عمیق و دوستانه بین دو کشور، تصریح کرد: «از اینکه انتشار این عکس باعث سوءتفاهم و رنجش خاطر مردم کشور دوست، ایران شده، متأسفم».‌ 👈 گزاره های تحلیلی قدر مسلم، این تصویر ربطی به رخ کشیدن قدرت در برابر ایران مقتدر نمی‌تواند داشته باشد و صرفاً یک یادآوری تاریخی است؛ چراکه عکس دو سفیر از بعد سیاسی، هیچ شباهتی به عکس اول ندارد؛ ایران، امروز در جایگاهی قرار دارد که نه‌تنها آن‌ها تصمیم‌گیران نظم و امنیت امروز منطقه نیستند، بلکه انگلیسی‌ها باید بابت آزاد کردن نفت‌کش خود التماس کنند، افسران آمریکایی دستگیرشده روی ناو گریه می‌کنند و روسیه به قدرت ایران در منطقه اذعان دارد؛ ایران ۲۰۲۰ هیچ شباهتی به ۱۹۴۳ ندارد.‌ از سوی دیگر این عکس حاوی این پیام نهفته است که همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران دست ابرقدرتی چون امریکای متجاوز و زورگو را نه‌تنها از کشور، بلکه در منطقه کوتاه و قطع کرد، می‌تواند دست هر کشوری که به خاک و ناموس این مملکت چشم دوخته باشد را نیز قطع کند.‌ ✍️ محمد میری
هدایت شده از  مدیران و معاونان تهذیب استان‌ها
34.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 معرفی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه 🎥 حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری 🔊کانال ندای تهذیب پل ارتباطی با معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 امروز یکشنبه ☀️ 24 مرداد ماه 1400 شمسی 🌙 06 محرم 1443 قمری ❄️ 15 آگوست 2021 میلادی ☀️ ➕ عمليات عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه (1364 ش) ➕ ارتحال علامه "ميرزامحمد حسين ناييني" استاد گرانقدر حوزه علميه نجف اشرف (1315ش) ➕ اشغال پاوه در كردستان توسط عناصر تجزيه طلب ضد انقلاب (1358 ش) ➕ نخستین دوره خبرگان رهبری (1362ش) 🌙 ➕ یارى طلبى حبیب بن مظاهر از بنى اسد (61ق) ➕ اولین محاصره فرات در کربلا (61ق) ➕ وفات عالم و محدث شهير شيعه "سيد رضي" گردآوردنده‏ ي نهج‏ البلاغه (406 ق) ➕ نزول عذاب بر بنى اسرائیل ➕ شهادت حضرت یحیی (ع) ❄️ ➕ افتتاح رسمي كانال پاناما و اتصال اقيانوس آرام و اطلس (1914م) ❇️ : 🔹دعوت حبیب بن مظاهر، بنی اسد را به یاری امام حسین علیه السلام، 61ه-ق 🔹تجمع لشکر یزید ملعون در کربلا، 61ه-ق 📆 روزشمار: ▪️4 روز تا عاشورای حسینی ▪️19 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام ▪️28 روز تا شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ▪️43 روز تا اربعین حسینی ▪️51 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
💠وقایع روز ششم محرم💠 از مهمترین اتفاقات روز ششم محرم سال 61 قمری: 1️⃣ در این روز عبیداللّه بن زیاد نامه ای برای عمر بن سعد فرستاد که: من از نظر نیروی نظامی اعم از سواره و پیاده تو را تجهیز کرده ام. توجه داشته باش که هر روز و هر شب گزارش کار تو را برای من می فرستند. 2️⃣ در این روز "حبیب بن مظاهر اسدی" به امام حسین (ع) عرض کرد: یابن رسول اللّه! در این نزدیکی طائفه ای از بنی اسد سکونت دارند که اگر اجازه دهی من به نزد آنها بروم و آنها را به سوی شما دعوت نمایم. 🌹 امام (ع) اجازه دادند و حبیب بن مظاهر نزد آنها رفت و به آنان گفت: بهترین ارمغان را برایتان آورده ام، شما را به یاری پسر رسول خدا دعوت می کنم، آنان پذیرفتند. و سپس مردان قبیله که تعدادشان به 90 نفر می رسید برخاستند و برای یاری امام حسین(ع) حرکت کردند. آنان در میان راه با 400 سواره از سپاه عمر سعد درگیر شدند، هنگامی که یاران بنی اسد دانستند تاب مقاومت ندارند، پراکنده شدند و به قبیله خود بازگشتند و شبانه از محل خود کوچ کردند که مبادا عمر بن سعد بر آنان بتازد. 🌷 حبیب بن مظاهر به خدمت امام(ع) آمد و جریان را بازگو کرد. امام(ع) فرمودند: "لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ" ------------------------ پی نوشت: ۱.فیض الاسلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی ۲.لهوف سید بن طاووس
🔰وفات عالم و محدث شهير شيعه "سيد رضي" گردآوردنده‏ ي نهج‏البلاغه (406 ق) 🔺محمد بن حسين، معروف به سيدرضي در سال 359 قمري ديده به جهان گشود. پدرش ابواحمد حسين بن موسي نام دارد كه نَسَبَش با چهار واسطه به امام موسي بن جعفر(ع) مي‏رسد. سيدرضي از بزرگان شيعه و داراي مقام و منزلت در دولت بني‏عباس و دولت آل‏بويه بود و برادرش، سيد مرتضي، از بزرگان علما و فقهاي شيعه در قرن پنجم هجري قمري و صاحب تأليفات فقهي و اصولي است. 🔺 او در كنار فعاليت‏هاي سياسي، به تدريس و تاليف همت گماشت و شاگرداني فاضل و آثاري ماندگار از خود به جاي گذاشته است. شيخ طوسي، مفيد نيشابوري، مهيار ديلمي و ابوالحسن هاشمي و... از شاگردان سيدرضي هستند. معاني القرآن، تَلخيصُ البَيان عن مجازاتِ القرآن از جمله تاليفات اوست. شريف رضي در اقدامي بي‏نظير، كلمات، خطابه‏ها، نامه‏ها و مواعظ امام علي(ع) را گردآوري كرد و با نام "نهج البلاغه" به جامعه‏ي بشري اهدا نمود. 🔺سرانجام، سيدرضي اين عالم شهير اسلامي در محرم سال 406 قمري در 47 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد. بدن پاك سيد را پس از تشييعي با شكوه در منزلش به امانت به خاك سپرده و بعدها به حرم امام حسين(ع) در كربلا منتقل كردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅مرحوم کلینی«رحمت‌الله‌علیه» در کتاب شریف اصول کافی آورده است که مردی در نامه به امام حسین«سلام‌الله‌علیه» نوشت: «عِظْنِي بِحَرْفَيْن»؛ دو کلمه مرا نصیحت کنید. به عبارت دیگر از آن حضرت تقاضا کرد که سرمشق مختصری برای زندگی به او بدهند. 🔆امام‌حسین«سلام‌الله‌علیه» در پاسخ به او نوشتند: «مَنْ‏ حَاوَلَ‏ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِي‏ءِ مَا يَحْذَرُ» 🔹معنای سخن نورانی امام‌حسین این است که اگر کسی بخواهد از راه گناه به جایی برسد، حتماً به مقصود خود نمی‌رسد، بلکه با شتاب به سوی ضدّ مطلوب می‌رود و آنچه از آن می‌ترسیده، به سرش خواهد آمد. 🔸مثلاً از راه گناه به دنبال کسب سعادت بوده، شقاوت نصیب او می‌شود؛ از فقر و فلاکت می‌ترسیده است، چون از راه نافرمانی خدا، راه را پیموده، همان فقر و فلاکت به سرش خواهد آمد. خلاصه، آنچه بدان امید داشته است، فوت می‌شود و دوان ‌دوان به سمت آنچه از آن واهمه داشته، می‌شتابد. 🔹به تجربه نیز اثبات شده که چنین است. اگر کسی خوشبختی خودش را در گناه ببیند، یعنی از راه گناه بخواهد آیندۀ خود یا فرزندانش را تأمین کند، فقیر می‌شود؛ بخواهد به ثروت یا ریاستی دست یابد، شهرت و جاه و مقامی پیدا کند، به ذلّت منتهی می‌گردد؛ اگر به دنبال کسب آبرو باشد، بی‌آبرو می‌شود، حتی اگر کسی تمایل به عاقبت‌به‌خیری داشته باشد و از راه معصیت برود، عاقبت او ‌شر خواهد شد. ✍️حضرت آیت الله العظمی مظاهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛ آداب مدح اهل بیت (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب امروز چقدر مسئله ما داریم؛ نه فقط مسئله‌ی امریکا و انرژی هسته‌ای، که اینها مسائل بسیار مهمی است؛ بلکه امروز تمام مراکز و قطبهای قدرت فکری و تبلیغات دنیا دارند طراحی می کنند که چطور بتوانند این ریشه‌ی ماندگار و محکمی را که در این سرزمین جا گرفته و این ایمان اسلامی، این پایبندی به تعهد اسلامی و قرآنی و این دلهای مؤمن را از هم بپاشند. شما اینجا نشسته‌اید خیال می کنید که همین‌طور زندگی دارد می چرخد. نه آقا! یک جنگ است؛ یک جنگ حقیقی است الان بین این جامعه، این نظام، متفکران این نظام، فعالان این نظام در رده‌های مختلف، از جمله خود شما که مداح مجموعه‌ی کشور هستید از یک طرف، با یک طرف دیگر؛ کسانی که می خواهند ریشه‌ی این ایمان را از این خاک مقدس و از این دلهای پاک دربیاورند... گفته فلان قدر میلیون مثلاً برای در ایران خرج می کنیم! البته اسمش را هم دمکراسی می گذارند! خوب، آزادند هر اسمی که می خواهند بگذارند، بگذارند؛ حقیقت معلوم است چیست. آن چیزی که آنها می خواهند، بر هم زدن پایه‌ی مستحکم فکری است که بر این مردم، بر این دلها، بر این روحها کاملاً تسلط دارد و این جهت صراط مستقیم، آن را هدایت می کند. هدفشان این است، غرضشان این است. این پول هائی که می گویند، می خواهند صرف این کار بشود. این پولها صرف بمب و گلوله و اینها خیلی نمی شود؛ عمده صرف همین کارهای ، همین کارهای با شکل های مختلف می شود. البته از این طرف هم و بلکه می شود. بنابراین یک جنگ است. در این جنگ طبقه‌ای که با ایمان مردم، با دل مردم، با معارف مردم، با نام مبارک ائمه (علیهم‌السّلام) و اهل بیت سر و کار دارد، وظیفه‌ی سنگینی دارد. برادران عزیز! این ؛ درست از آن استفاده کنند. (بیانات در دیدار جمعی از مداحان 14/04/1386) رسالت مداحان؛ مداحی کاربردی و مسئله محور یک شاخصه از .
mam36_485322564189552753.mp3
536.7K
امام خمینی: مهم جنبه سیاسی مجالس عزا است ابعاد مجلس عزاداری؛ بُعد سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ مکاشفه شنیدنی آیت الله حق شناس (ره) از تاثیر فوق العاده ذکر «یاحسین» 🎙 به کلام حضرت استاد جاودان حفظه الله
🏴 اثرات برپایی روضه در خانه و یا هیأت 🔸ﺁﯾﺖ اللّه ﻗﺎﺿﯽ (ره): ﺩﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام کوتاهی نکنید، ﺭﻭﺿﻪ ی ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺸﺪ، ﺩﻫﻪ ی ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺮﮎ ﻧﺸﻮﺩ. 🔸ﺁﯾﺖ اللّه ﺑﻬﺠﺖ (ره): ﮔﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺐ، ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ. 🔸ﺁﯾﺖ اللّه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ (ره): برای رسیدن به عرفان کامل، دو راه و دو مکان بیشتر وجود ندارد: یا در حرم اباعبداللّه یا در مجلس اباعبدالله: 🔸آیت اللّه شیخ عبدالکریم حائری (ره): روضه خوانی و گریه بر سیدالشهدا علیه السلام، عمل مستحبی است که هزار واجب در آن است. 🔸حاج میرزا اسماعیل دولابی (ره): محبت و عزاداری برای امام حسین علیه السلام، انسان را زود به مقصد می رساند. همه ی اهلبیت، کشتی نجاتند ولی کشتی امام حسین علیه السلام سریعتر است. 🔹ﺁﯾﺖ اللّه ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ (ره) ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺭﻭﺿﻪ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻣﻘﯿﺪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﭘﺎﯼ ﺳﻤﺎﻭﺭ ﺑﻨﺸﯿﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻫﻤﻪ ی ﮐﻔﺶ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺟﻔﺖ کنند.
🔰 شفای بیماری چشم آیت الله بروجردی رحمه الله علیه با تربت ▪️در احوالات آیت الله بروجردی هست همه می دانند و نوشتند که ایشان می فرماید:حدود سن چهل و پنج و پنجاه ساله بودم که یک روز منزل ما به چشم درد مبتلا شدم خیلی درد کشیدم و شدید این چشم درد مرا اذیت کرد بیم آن می رفت که نور چشمم خیلی ضعیف شود خوب یک آدمی که پنجاه سال منهای هفت سال چهل و سه سال فقط با کتاب و نوشتن سر و کار داشت چشمی برایش نمی ماند آن هم با آن زحمتی که ایشان برای علم می کشید و کشیده بود روز عاشورا بود که دسته آمد منزل ما من ایستاده بودم کنار پنجره داشتم این سینه زن ها را نگاه می کردم بروجرد و خرم آباد هم در عاشورا یک محلی را درست می کنند تربت می ریزند در آن و گل درست می کنند عین تابستان که یک نفر می رود شما کند آن گونه می رود در آن گل از سر تا پا تمام هیکل خود را گل مالی می کنند و می آیند بیرون گفت:داشت سینه می زدند و اشک می ریختند و عزاداری من گفتم حسین جان این گلی که به بدن عزاداران تو هست این گل از آن کار بر می آید همین گونه که دسته از جلویم داشت می رفت سینه می زدند و گل بود در سر و بدنشان انگشتم را مالیدم به یکی از عزادار ها و یک ذره گل سر انگشتم نشست مالیدم به دوتا چشمم تا آخر عمرشان هم چشمشان بهترین چشم بود عینک هم نگذاشتند. 🎙 به نقل از استاد شیخ حسین انصاریان حفظه الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖بازخوانی کتاب حماسه حسینی (12) 🔰حسین بن علی علیه السلام یک و یک روح مقدس است. اساساً روح که بزرگ شد تن به زحمت می ‏افتد، و روح که کوچک شد تن پیدا می‌کند. این خود یک حسابی است. ابن عباس ‏ها بیایند نهی کنند، مگر روح حسین اجازه می‌دهد؟! متنبّی، شاعر معروف عرب شعر خوبی دارد، می‌گوید: وَ اذا کانَتِ النُّفوسُ کباراًتَعِبَتْ فی مُرادِهَا الْأجْسامُ‏ می‌گوید وقتی که روح بزرگ شد جسم و تن چاره‏ای ندارد جز آنکه به دنبال روح بیاید، به بیفتد و ناراحت شود. اما روح کوچک به دنبال خواهش های تن می‌رود، هرچه را که تن فرمان بدهد اطاعت می‌کند. روح کوچک به دنبال لقمه برای بدن می‌رود اگرچه از راه دریوزگی و تملّق و چاپلوسی باشد. روح کوچک دنبال پست و مقام می‌رود ولو با گرو گذاشتن ناموس باشد. روح کوچک تن به هر ذلت و بدبختی می‌دهد برای اینکه می‌خواهد در خانه‌اش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد. اما روح بزرگ به تن, نان جو می‌خوراند، بعد هم بلندش می‌کند و می‌گوید شب زنده داری کن. روح بزرگ وقتی که کوچکترین کوتاهی در وظیفه خودش می‌بیند، به تن می‌گوید این سر را توی این تنور ببر تا حرارت آن را احساس کنی و دیگر در کار یتیمان و بیوه زنان کوتاهی نکنی! روح بزرگ آرزو می‌کند که در راه هدفهای الهی و هدفهای بزرگ خودش کشته شود؛ فرقش شکافته می‌شود، خدا را شکر می‌کند. روح وقتی که بزرگ شد، خواه ناخواه باید در روز زخم به بدنش وارد شود. آن تنی که در زیر سم اسبها لگدمال می‌شود، را می‌دهد، را می‌دهد، را می‌دهد، را می‌دهد. ؛ شهید مرتضی مطهری. ناشر: انتشارات صدارا. نوبت چاپ: 34 ام. جلد یک صفحه 33-32.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب آه 6.mp3
5.17M
فصل ششم/دومين سفير امام حسين (ع) براي كوفيان ـ دعوت امام از زهير بن قين .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️کیفیت میدان رفتن حضرت قاسم و شهادت ایشان 📖منبع: مقتل الحسين عليه السلام؛ خوارزمي: ج 2 ص 27 🔅خرَجَ مِن بَعدِهِ [أي بَعدِ عَونِ بنِ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرٍ] عَبدُ اللّهِ بنُ الحَسَنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ في بَعضِ الرِّواياتِ، وفي بَعضِ الرِّواياتِ‏ القاسِمُ بنُ الحَسَنِ وهُوَ غُلامٌ صَغيرٌ لَم يَبلُغِ الحُلمَ فَلَمّا نَظَرَ إلَيهِ الحُسَينُ عليه السلام اعتَنَقَهُ، وجَعَلا يَبكِيانِ حَتّى غُشِيَ عَلَيهِما، ثُمَّ استَأذَنَ الغُلامُ لِلحَربِ فَأَبى عَمُّهُ الحُسَينُ عليه السلام أن يَأذَنَ لَهُ، فَلَم يَزَلِ الغُلامُ يُقَبِّلُ يَدَيهِ ورِجلَيهِ ويَسأَلُهُ الإِذنَ حَتّى أذِنَ لَهُ، فَخَرَجَ ودُموعُهُ عَلى خَدَّيهِ وهُوَ يَقولُ: انْ تَنْکُرونى فَانَا فرعُ الْحَسَن سِبْطُ النَّبِىِّ الْمُصْطَفَى و الْمُؤْتَمَن هذَا حُسَیْنٌ کَالاسیرِ الْمُرْتَهَن بَیْنَ اُناسٍ لاسُقوا صوبَ الْمُزَن وحَمَلَ وكَأَنَّ وَجهَهُ فِلقَةُ قَمَرٍ، وقاتَلَ فَقَتَلَ عَلى صِغَرِ سِنِّهِ خَمسَةً وثَلاثينَ رَجُلًا. قالَ حُمَيدُ بنُ مُسلِمٍ: كُنتُ في عَسكَرِ ابنِ سَعدٍ، فَكُنتُ أنظُرُ إلَى الغُلامِ وعَلَيهِ قَميصٌ وإزارٌ ونَعلانِ قَدِ انقَطَعَ شِسعُ إحداهُما ما أنسى أنَّهُ كانَ شِسعَ اليُسرى فَقالَ عَمرُو بنُ سَعدٍ الأَزدِيُّ: وَاللّهِ لَأَشُدَّنَّ عَلَيهِ! فَقُلتُ: سُبحانَ اللّهِ! ما تُريدُ بِذلِكَ؟ فَوَاللّهِ لَو ضَرَبَني ما بَسَطتُ لَهُ يَدي، يَكفيكَ هؤُلاءِ الَّذينَ تَراهُم قَدِ احتَوَشوهُ. قالَ: وَاللّهِ لَأَفعَلَنَّ! وشَدَّ عَلَيهِ، فَما وَلّى حَتّى ضَرَبَ رَأسَهُ بِالسَّيفِ، فَوَقَعَ الغُلامُ لِوَجهِهِ وصاحَ: يا عَمّاه! فَانقَضَّ عَلَيهِ الحُسَينُ عليه السلام كالصَّقرِ، وتَخَلَّلَ الصُّفوفَ، وشَدَّ شِدَّةَ اللَّيثِ الحَرِبِ، فَضَرَبَ عَمراً بِالسَّيفِ فَاتَّقاهُ بِيَدِهِ، فَأَطَنَّها مِنَ المِرفَقِ فَصاحَ، ثُمَّ تَنَحّى عَنهُ، فَحَمَلَت خَيلُ أهلِ الكوفَةِ لِيَستَنقِذوهُ، فَاستَقبَلَتهُ بِصُدورِها ووَطِئَتهُ بِحَوافِرِها، فَماتَ. وَانجَلَتِ الغَبرَةُ فَإِذا بِالحُسَينِ عليه السلام قائِمٌ عَلى رَأسِ الغُلامِ وهُوَ يَفحَصُ بِرِجلَيهِ، وَالحُسَينُ يَقولُ: عَزَّ وَاللّهِ عَلى عَمِّكَ أن تَدعُوَهُ فَلا يُجيبَكَ، أو يُجيبَكَ فَلا يُعينَكَ، أو يُعينَكَ فَلا يُغنِيَ عَنكَ، بُعداً لِقَومٍ قَتَلوكَ، الوَيلُ لِقاتِلِكَ! ثُمَّ احتَمَلَهُ، فَكَأَنّيأنظُرُ إلى رِجلَيِ الغُلامِ تَخُطّانِ الأَرضَ، وقَد وَضَعَ صَدرَهُ إلى صَدرِهِ، فَقُلتُ في نَفسي، ماذا يَصنَعُ بِهِ؟ فَجاءَ بِهِ حَتّى ألقاهُ مَعَ القَتلى مِن أهلِ بَيتِهِ، ثُمَّ رَفَعَ طَرفَهُ إلَى السَّماءِ وقالَ: اللّهُمَّ أحصِهِم عَدَداً، ولا تُغادِر مِنهُم أحَداً، ولا تَغفِر لَهُم أبَداً! صَبراً يا بَني عُمومَتي صَبراً يا أهلَ بَيتي، لا رَأَيتُم هَواناً بَعدَ هذَا اليَومِ أبَداً. 🔺ترجمه: پس از عون بن عبد اللّه بن جعفر، بر اساس برخى نقل‏ها، عبد اللّه بن حسن بن على بن ابى طالب و بر اساس برخى ديگر، قاسم بن حسن كه نوجوان و نابالغ بود، به ميدان آمد. هنگامى كه حسين عليه السلام به او نگريست، او را در آغوش گرفت و آن قدر با هم گريستند كه هر دو از حال رفتند. سپس جوان، اجازه پيكار خواست و عمويش حسين عليه السلام، از اجازه دادن، خوددارى كرد. جوان، پيوسته دست و پاى حسين عليه السلام را مى‏بوسيد و از او اجازه مى‏خواست تا به او اجازه داد. او به ميدان آمد و در حالى كه اشك‏هايش بر گونه‏هايش روان بود، چنين مى ‏خواند: اگر مرا نمى ‏شناسيد، من شاخه حسنم‏ نواده پيامبرِ برگزيده و امين اين، حسين است، به سان اسيرى در بند ميان مردمى كه خدا كُند از آب باران ننوشند! سپس حمله بُرد و صورتش به پاره ماه مى‏مانْد. جنگيد و با وجود كمىِ سنّش، 35 مرد را كُشت. ادامه دارد....
ادامه مطلب قبل حُمَيد بن مسلم، گفته است: من در لشكر ابن سعد بودم و به آن جوان، مى‏نگريستم. او پيراهنى و بالاپوش و كفش‏هايى داشت كه بندِ يك لنگه‏اش پاره بود، و از ياد نبرده‏ام كه لنگه چپ آن بود. عمرو بن سعد ازْدى گفت: به خدا سوگند، بر او حمله مى‏برم! به او گفتم: سبحان اللّه! و از آن، چه مى‏خواهى؟! كشتن همين كسانى كه گرداگردِ آنها را گرفته‏اند، براى تو بس است. گفت: به خدا سوگند، به او حمله خواهم بُرد! آن گاه، بر او حمله بُرد، و باز نگشت تا با شمشير، بر سرش زد و آن جوان، به صورت [بر زمين‏] افتاد و فرياد برآورد: اى عمو جان! حسين عليه السلام، مانند باز شكارى، نگاهى به او انداخت و خود را به صفوف دشمن‏زد و مانند شيرى خشمگين، حمله كرد و عمرو را با شمشير زد. او دستش را جلوى‏ آن گرفت و از آرنج، قطع شد. فريادى كشيد و از امام عليه السلام، كناره گرفت. سواران كوفه، براى نجات وى، يورش آوردند؛ امّا او در جلوى سينه اسب‏ها قرار گرفت و اسب‏ها، او را لگدمال كردند تا مُرد. غبار [نبرد] كه فرو نشست، حسين عليه السلام بر بالاى سرِ جوان، ايستاده بود و او، پاهايش را از شدّت درد، به زمين مى‏كشيد. حسين عليه السلام فرمود: «به خدا سوگند، بر عمويت گران مى‏آيد كه او را بخوانى و پاسخت را ندهد يا پاسخت را بدهد و كمكى نتواند به تو بكند يا كمكت كند، امّا به تو سودى نبخشد. از رحمت خدا دور باشند كسانى كه تو را كُشتند! واى بر كُشنده تو!». سپس او را بُرد، و گويى مى‏بينم كه پاهاى آن جوان، بر زمين كشيده مى‏شود و حسين عليه السلام سينه او را بر سينه خود، نهاده است. با خود گفتم: با او چه مى‏كند؟ او را آورد و كنار شهيدان و كشتگان از خاندانش نهاد. آن گاه، سر به آسمان بلند كرد و گفت: «خدايا! همه آنها را به شمار آور و يك تن را هم جا مگذار و هرگز آنها را ميامرز! اى عموزادگان! شكيبايى كنيد. اى خاندان من! شكيبا باشيد كه ديگر پس از امروز، هيچ خوارى‏اى نخواهيد ديد!».
روضه عبدالله بن قاسم. مطیعی.mp3
6.94M
اصرار نوجوان 13 ساله برای حضور در جبهه + مقتل حضرت قاسم بن الحسن (مقتل)