eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
720 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
7.1هزار ویدیو
728 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️/سالگرد شهادت شهید سید مصطفی خمینی ✅مقام معظم رهبری 🔸آقازاده نبود! اخلاق خاص او در رابطه با امام (س) و حفظ جنبه تساوی با دیگر مردم در آن روزها در حوزه معروف بود. همه میگفتند که حاج آقا مصطفی خمینی (ره) در منزل امام به گونه ای رفتار می کند که با هیچ یک از مراجعین فرقی ندارد و واقعیت هم همین بود، هرگز انتساب به امام (س) و با نام ایشان برای او وسیله ای محسوب نمی شد.( یادها و یادمان‌ها، ص ۴١) 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
1_109021562.mp3
5.21M
✅شهید سید مصطفی خمینی 🔸 جلوه‌هایی از سید شهید مصطفی خمینی به اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔆به روایت تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تبریک میلاد باسعادت پیشوای بزرگ هدایت و امام رحمت حضرت خاتم‌الانبیا و فرزند صالحش امام صادق علیه السلام فرصت را مغتنم شمرده و خطوط اصلی حاکم بر معاونت تهذیب و تربیت را در جملاتی کوتاه بیان می‌کنم تا فضای اندرونی فعالیت‌های تربیتی عصر انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه روشن‌تر شود: بزرگ مربی عالمیان، پروردگار متعال است که هدف خلقت را هدایت انسان‌ها در مسیر عبودیت و سعادت (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ) و هدف بعثت را حاکمیت دین خدا بر جان‌ها و جوامع بشری قرار داده است: (هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ/ هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ) خدای متعال به‌واسطه رسول خود، ثقلین را ریسمانی برای رسیدن به هدایت و سعادت عروه‌ای برای تمسک قرار داده است: «مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَبَداً»، در این بیان نورانی؛ تمسک به قرآن همانا تمسک به امام و تمسک به امام همانا تمسک به قرآن است (و أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ)؛ بنابراین تمسک به قرآن بدون تمسک به امام، انحراف و ضلالت است و تمسک به امام نیز در پیروی و هماهنگی تام با او است؛ «و قَلْبِی لَکمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْیی لَکمْ تَبع و نُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ» شیعه‌ای که تمام حالات روحی و قلبی‌اش و همه اندوخته‌های علمی و دانشی‌اش و همه رفتارها و تکالیف عملی‌اش را با امام هماهنگ نماید و طابق النعل بالنعل قدم در راه امام و اهداف او گذارد به سعادت و تربیت دینی مطلوب دست یافته است زیرا همراهی و پیوند با امام شرط زندگی توحیدی و محور تربیت دینی و اخلاقی است (بشروطها و انا من شروطها). بی‌شک امام، با همه ابتلاءات و دشواری‌ها، عصر تربیت و و ارتقای او به بالاترین مدارج توحید و ولایتمداری است و تمرین ولایت‌مداری حول نائب امام زمان، شیعیان را برای فرمان‌برداری کامل از امام عصر آماده و توانا خواهد ساخت. تربیت دینی در عصر غیبت به معنای هماهنگی، همراهی و همدلی با دغدغه‌های ولیّ در پیشبرد اهداف حکومت اسلامی، همفکری بر محور دغدغه‌های ولیّ و نصرت و یاری عملی او در مسیر تحقق چشم‌انداز تمدن اسلامی و اهداف انقلاب است. حوزه‌های علمیه در تربیت اخلاقی و معنوی علمداران دین و عالمان مجاهد و هادیان عامل و مجاهدان ولایت‌مدار در طول تاریخ خصوصاً در عصر امام خمینی ره پیشگام و موفق بوده‌اند و همواره مسیر خودسازی طلبه را به جامعه‌سازی و پیشبرد اهداف اجتماعی اسلام منتهی دانسته‌اند؛ (إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ) زیرا خودسازی و معنویت در انزوا و عزلت و بدون اهتمام به امور مسلمین معنا ندارد. این خودسازی که در بستر بر محور ولایت و در میدان عینی جامعه واقع می‌شود همان اخلاق و معنویت مورد نظر بنیانگذار انقلاب و رهبری معظم است که می‌بایست ثمراتش را در و مشاهده نمود وگرنه سلوک فردی منهای رسالت اجتماعی به «تربیت مجاهدان ولایت‌مدار» نمی‌انجامد و چه بسیار است فاصله میان قاعدان و مجاهدان! معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، اخلاق و معنویت را در عصر امام خمینی ره بر محور ولایت و تربیت عالمان مجاهد ولایت‌مدار دنبال می‌کند و این سخن مقام معظم رهبری را در آغاز درس‌ خارج فقه‌شان طلیعه رویکردهای تحولی خود می‌داند که فرموده‌اند: ««اگر دیدیم درحوزه‌های علمیه، شورِ علمی هست، اما این شورِ علمی و کار علمی، خلأهای نظام را چنان که باید، پر نمی‌کند، باز باید به مسأله تهذیب توجه کنیم. برای این‌که اگر اخلاق و تهذیب نفس در حوزه‌ها باشد و صفای نفس ناشی از آن پیدا شود، هر کلمه‌ای که خوانده شود، باید به نفع مردم و جامعه باشد». (20/6/1373) لازم به ذکر است رویکرد تحولی معاونت تهذیب و تربیت با اعتقاد کامل به رسالت اجتماعی حوزه و روحانیت در تحقق اهداف انقلاب و تمدن اسلامی با تدوین و تحقق راهبردها و برنامه‌های ذیل تعریف شده است: • عنایت به تعریفی کامل از تربیت و اخلاق و معنویت در مقیاس «سلوک جمعی در عصر امام خمینی ره» • تربیت طلبه در تراز «راهبر تربیتی ولایت‌مدار»، • ارتقای بصیرت و بینش اجتماعی طلاب از طریق طرح تحول بسیج طلاب و روحانیون و طرح‌هایی در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب و مسائل پیش‌روی نظام خصوصاً در عصر تقابل تمدن اسلامی با تمدن غرب، • عنایت به «رسالت اجتماعی» حوزه و طلبه • تاکید بر اصل «تربیت در مسیر خدمت و خدمت ضمن تربیت»، یا به بیان دیگر «خدمت اجتماعی در ضمن رشد و رشد در ضمن خدمت»
• مردمی سازی تربیت و ظرفیت‌های عمومی در جهت پیشبرد اهداف تربیتی و تهذیبی، عنایت به تربیت محیطی و ایجاد فضای متعالی و مناسب برای تربیت به مثابه ، • عنایت به فراگیری تربیت و حاکمیت و محوریت اخلاق و معنویت در همه شئون و ارکان و اجزای حوزه‌های علمیه و حیات طلبگی، • عنایت به تربیت متکامل و متوازن و فراگیری آن در همه ساحات و ابعاد وجودی طلبه اعم از اخلاقی، معنوی، عبادی، معرفتی و بصیرتی، علمی و مهارتی، رسالت اجتماعی و ... ، • عنایت به سنت‌های ارزشمند و در و و تربیت مربیان دلسوز و تشکیل شبکه ارتباطی اساتید و شاگردان، • عنایت به ضرورت در حوزه‌های علمیه و تشکیل ستاد مرتبط با آن • ارتقای رویکرد ستادی در معاونت تهذیب امید است با عنایت خدای متعال و یاری امام زمان عجل الله فرجه الشریف و طلاب و روحانیون در عرصه مجاهدت تربیتی و تهذیبی، توفیق تحقق اهداف و نیل به مقاصد حاصل گردد. و من الله التوفیق محمد عالم‌زاده نوری مهرماه سال ۱۴۰۰ .
☑️کلام_رهبر ما باید مثل پیامبر(ص) سراغ افراد برویم. درباره پیغمبر گفته شده است: «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ ». پیغمبر مثل یک پزشک دوره گر حرکت می‌کرد. پزشکان مطب در خود می‌نشینند تا مردم به آنها مراجعه کنند؛ اما پیغمبران نمی نشستند تا مردم به آنها مراجعه کنند، آنها به مردم مراجعه میکردند. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️ 🌗طلبگی کاهی 2 🔺ورود نظامات دانشگاه به حوزه و یکی از بزرگ ترین آسیب های حوزه است. 🔻حضور و غیابی که استاد می کند کاهی است به خاطر اینکه برای حضور در کلاس حاضری می زند. اما حضور و غیابی که خود طلبه از خود می کند، گندمی است. 🔺یعنی آیا در این یک ساعت، چند دقیقه روحش در کلاس نبوده و حواسش پرت بوده. همین مقدار را باید غیبت بزند و برای غیبتش خود را باید جریمه کند. اصل جریمه مهم است حتی شده 50 صلوات باشد. جریمه سنگین نباشد که نتواند. 🔺آفت دوم بعد از گرفتن نمره است. حافظه، ماشینی است که فرمانش در دست است. 🔻 اگر شما مطالب را فراموشی می کنی، چون نیتت این بود که بخوانی تا قبول شوی. حافظه هم فقط برای امتحان آنها را حفظ می کند. اگر نیت درس خواندن گندمی شود، حضور و غیاب گندمی شود، آن وقت مطلب فراموش نخواهد شد. نمره برای فهم است نه برای حفظ. 🔺اگر امتحان دادی و گرفتی، ولی احساس کردی هنوز مطلب برایت جا نیفتاده، برای خودت بده و خودت را ضعیف ارزیابی کن و جریمه کن. 🔻مدارکی هم که حوزه می دهد است یعنی بر اساس حفظ است. اگر در رشته ای کارشناس شدی؛ یعنی صاحب نظریه ثابت شدی، آن وقت مدرکت گندمی خواهد بود. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
هدایت شده از در محضر استاد
📌اطلاعیه مهم📌 ❇️ مهلت ثبت نام در طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) تا 7 آبان تمدید شد❇️
مداحی_آنلاین_دلم_برای_دیدنت_مذاب_شد_نیامدی_حاج_منصور_ارضی.mp3
3.22M
☑️ 🍃دلم برای دیدنت مذاب شد نیامدی 🍃چقدر دوری شما عذاب شد نیامدی 🎤حاج 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌