eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 30 موضوع: دورنمای برنامه تحصیلی حوزه برنامه آموزشی کنونی در حوزه مشتمل بر دو بخش است یکی برنامة آموزشی عمومی و دیگری برنامه‌های خاص به گرایش‌های تخصصی که نوعا در مراکز تخصصی و موسسات وابسته به حوزه برگزار می‌شود. برنامة آموزشی عمومی برای همه طلاب الزامی و برنامه تخصصی کاملا اختیاری است. ورود به مراکز تخصصی نوعا پس از 6 سال تحصیل عمومی یعنی پایان سطح 1 امکان‌پذیر است. اما برنامه تحصیل عمومی در حین تحصیل تخصصی و در کنار آن ادامه دارد. دورنمای برنامه درسی عمومی حوزه این چنین است: دروس اصلی: 1.. مقدمات سال اول صرف سال‏دوم نحو، منطق سال سوم بلاغت (معانی، بیان، بدیع) 2.. سطح 1 سال چهارم فقه، اصول فقه، کلام سال پنجم فقه، اصول فقه، کلام سال ششم فقه، اصول فقه، کلام 3..سطح 2 سال هفتم فقه، اصول فقه، فلسفه سال هشتم فقه، اصول فقه، فلسفه سال نهم فقه، اصول فقه، فلسفه سال دهم فقه، اصول فقه، فلسفه 4.. درس‏خارج سال یازدهم به بعد دروس دیگر دوره مقدمات عبارت‌اند از تفسیر، تجوید، تاریخ، ادبیات فارسی، عقاید، اخلاق و.. . و در دوره سطح علاوه بر این‏ها رجال، درایه و.. . آموخته می‏شود. با پایان دوره سه سالة مقدمات، طلبه بر زبان منابع دینی ـ ادبیات عربی ـ تسلط پیدا می‏کند. پس از آن دورة عمومی فقه و اصول فقه را برای آشنایی با کار اجتهادی در منابع دینی آغاز می‏کند. تا انتهای سطح اول، طلبه تقریباً بر ادبیات (مفاهیم، اصطلاحات) و جغرافیا (ساختار کلی و مسائل) شاخه‏های مختلف علوم پایة اسلامی احاطه یافته و قدرت مفاهمه و مکالمة علمی با دانش‏مندان علوم اسلامی را به‏دست آورده است. توان تازه‏ای که طلبه به برکت 6 سال تحصیل حوزوی کسب کرده، به او امکان مطالعة آثار اندیش‏مندان اسلامی را می‏دهد. اما برای پژوهش عمیق در منابع دینی و کسب استقلال نظر، لازم است به حوزة مباحث تخصصی علوم اسلامی راه‏یابد. سطح دوم، لایه زیرین و مرحلة عمیق‏تری از دانش‌های آموخته شده در سطح اول است که طلبه را به موشکافی و دقت‏ نظر کارشناسی در علوم اسلامی عادت می‏دهد. در این دوره در رشته فقه و اصول فقه، که شاخه‏های اصلی علوم حوزوی به‏شمار می‏رود طلبه به «مشاهدة دقیق» فعالیت عالمان بزرگ دین در سطوح پیشرفته می‏پردازد. این مشاهدة دقیق، او را برای دریافت ظرافت کار آن‏ها و «جذب» شیوه‏های تحقیق آماده می‏کند. تحقیق در منابع دینی، روش تاریخی دارد و دانشی شبیه باستان‏شناسی است. باستان‌شناس تلاش می‏کند پس از اطمینان از اصالت کتیبه‏های تاریخی با زبانِ آن‏ها، مأنوس شود و پیام آن‏ها را کشف، به زبان روز ترجمه و برای دیگران بازگو کند. فقیه نیز به کاوش عمیق در اسناد و مدارک باستانی 1400 ساله ـ قرآن و حدیث ـ می‏پردازد و با روش تحقیق تاریخی تلاش می‏کند از اصالت آن‏ها مطمئن و به پیام آن نزدیک شود. پیام این مدارک، پیام خداست که به زبان عربی گذشته بیان شده است. تحقیق در آن هم نیازمند بررسی‏های تاریخی از این دست است: آشنایی با قواعد مفاهمه عرفی، و ادبیات عصر صدور پیام، آشنایی با فضا و فرهنگ حاکم بر آن دوره، آشنایی با تحولات تاریخی و فراز ونشیب‏هایی که در گذر 1400 سال پیرامون آیات و روایات رخ داده و... . طلبه اصول استخراج پیام از کتیبه‏های دینی را در علم فقه تمرین می‏کند. ولی همین اصول را در ساحت‏های دیگر (اخلاق، عقاید، علوم انسانی و.. . ) می‏تواند به‏کار گیرد. او با آموختن روش استنباط، مسلح به ابزاری می‏شود که امکان استخراج سخن دین و نظر وحی را به ‏صورت روش‏مند در موضوعات مختلف به او می‏دهد و این مهم‌ترین توانمندی لازم برای عالم دین است. 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
✅به اطلاع طلاب محترم می رساند شماره تلفن های مرکز مشاوره حوزه های علمیه در قم و برخی استانها به شرح زیر می باشد. ❇️زمینه های: خانوادگی /ازدواج/کودک/تحصیلی/حقوقی/استعدادیابی/پزشکی/روانشناختی ☎️شماره تلفن: ▫️قم/صفاییه: 02537838080 ▫️قم/پردیسان: 02531204540 ▫️قزوین: 02833229011 ▫️اهواز: 09304832464 ▫️کرمان: 03432535214 ▫️یزد: 03535280041 این ایام به دلیل کم شدن رفت و آمد های طلبگی و کم شدن مباحثات درسی برای حفظ روحیه طلبگی می طلبد که طلاب عزیز با مرکز مشاوره حوزه های علمیه ارتباط بیشتری داشته باشند. 💐پیشنهاد به معاونت تهذیب مدارس: ضمن عرض خدا قوت و احترام پیشنهاد میشود معاونت تهذیب مدارس علمیه سراسر کشور برای پایه های مختلف مدرسه خود گروه هایی در پیام رسان داخلی تشکیل دهند تا ان شاءالله از این طریق مباحث تهذیبی و مشاوره دنبال گردد.(کلیت این پیشنهاد مورد استقبال مدیریت محترم حوزه های علمیه نیز قرار گرفت.ان شاءالله با هماهنگی و اعلام معاونت تهذیب به زودی اجرایی گردد) 💐یکی از کانال ها (با مدیریت غیرطلبه!) که اخبار ما را زیاد دنبال و بازنشر می نمایند ان شاءالله در ذکر نام و لینک کانال ما اهتمام بیشتری داشته باشند.😊 -------------------------- 🇮🇷کانال صرفا جهت اطلاع طلاب 📡 @serfan_jahate_ettela_t http://eitaa.com/joinchat/3749838860Cff026ecd0b
هدایت شده از صراط مستقیم
شالوده فکری دنیاگراهار در انقلاب اسلامی.mp3
577.9K
استاد تحریری: 🔸دولت تدبیر و امید به فکر رفع مشکلات مردم نیست 🔹رهبر انقلاب آن مرد الهی که خط الهیات زندگی دنیایی امت اسلام را برنامه ریزی می کند عملکردشان به نحوی دقیق و صحیح است که دنیا طلب در سیاست این مرد الهی مانده اند که ایشان این سیاست و ذکاوت را از کجا آورده است. 🔹افرادی که خوب می توانند چپاول کنند و نقشه آنان را با زد و بند عملی کنند بها می دهند بعد نام خود را تدبیر و امید نیز می گذارند بدون اینکه به فکر مردم باشند و اینکه بدانند امت اسلامی در چه سختی و مشقتی زندگی می کنند زمانی هم که به آنها گفته می شود مردم در سختی و مشکلات هستند دم از و می زنند. 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
هدایت شده از ندای تهذیب
📚 ✅سوره مبارکه و ابراهیم، صفحه255، آیات 29 تا 34 و آیات 1تا5 🗓1399/07/21 🌷 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
255.mp3
410.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه255 🗓1399/07/21 🌷@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
181.pdf
116.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ رحمت و غفران بسیار پروردگار 🗓1399/07/21 🌷 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: استفاده از کالاهای ساخت مسلمانان اقتصاد مقاومتی، شماره 12 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
دو مسئله‌ی شرعی از امام خمینی (ره) در زمینه‌ی دفاع اقتصادی ۱. اگر در روابط اقتصادی و غیر آن بر قلمرو اسلام و کشور اسلامی ترس باشد که بیگانگان بر آن تسلط سیاسی یا غیر آن (که موجب استعمار آنان یا استعمار کشورشان، گرچه استعمار فرهنگی) می‌شود پیدا کنند، بر همه‌ی مسلمان‌ها واجب است که از چنین روابطی اجتناب کنند و این‌گونه روابط حرام است. ۲. درصورتی‌که در روابط بازرگانی دولت‌ها یا تجار با بعضی از دولت‌ها یا تجار بیگانه ترس (تسلط) بر بازار مسلمانان و زندگی اقتصادی آن‌ها باشد، واجب است آن را ترک کنند و چنین تجارتی حرام است و در صورت چنین ترسی، بر فقها و مراجع عظام است که کالاهای آنان و تجارت با آن‌ها را طبق مقتضیات زمان تحریم نمایند و بر امت اسلامی متابعت آنان واجب است؛ چنان‌که بر همه‌ی آن‌ها واجب است در قطع این روابط جدیت کنند ( تحریرالوسیله، ج۱) 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
اقتصاد اسلامی در کلام شهید مطهری شهید مطهری درباره‌ی تسلط و نفوذ غیرمسلمان بر مسلمان می‏نویسد: اسلام می‌خواهد که غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ نداشته باشد. این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد و دستش به‌طرف غیرمسلمان دراز نباشد، والّا نیازمندی ملازم است با اسارت و بردگی، ولو آنکه اسم بردگی در کار نباشد. هر ملتی که از لحاظ اقتصاد دستش به‌طرف ملت دیگر دراز باشد، اسیر و برده‌ی اوست و اعتباری به تعارف‌های دیپلماسی معمولی نیست. به قول نهرو، ملتی مستقل است که جهش اقتصادی داشته باشد. حضرت علی (ع) می‌فرماید: «احتج الی من شئت تکن اسیره، استغن عمن شئت تکن نظیره، احسن الی من شئت تکن امیره.»۱ محتاج هرکه شوی، اسیر او خواهی بود. بی‌نیاز از هرکه گردی، با او برابر خواهی شد و هرکه را مورد نیکی و احسان خود قرار دهی، فرمانروای او خواهی شد. اگر ملتی کمک خواست و ملتی دیگر کمک داد، خواه‌ناخواه اولی برده و دومی آقاست. چقدر جهالت و حماقت است که آدمی ارزش سلامت بنیه‌ی اقتصادی را درنیابد و نفهمد اقتصاد مستقل یکی از شرایط حیات ملی است.۲ نظر اسلام در مورد اقتصاد مبتنی است بر یک اصل فلسفی و آن اینکه زمین و منابع اولیه برای بشر، یعنی برای اینکه زمینه‌ی فعالیت و بهره‌برداری بشر قرار بگیرد، آفریده شده است: «ولقد مکناکم فی الارض و جعلنا لکم فیها معایش قلیلا ما تشکرون: و همانا شما را در زمین مأوا دادیم و در آن برای شما روزی‌ها قرار دادیم و چه کم شکرگزاری می‌کنید.»۳ شهید مطهری معتقد است: نظام اقتصادی اسلام با احترام به فرد و همچنین اصیل شمردن اجتماع و امت، ضمن محترم شمردن مالکیت خصوصی در کنار آن، مالکیت دولتی و عمومی را نیز تشریع می‏نماید. وی با غریزی دانستن اصل مالکیت معتقد است که بعضی حیوانات نیز چنین اولویتی را برای خود قائل‌اند.۴ از نظر اسلام، اختلاف فاحش که منتهی به فقر طبقه‌ی دیگر، نه به‌واسطه‌ی بیماری، بلکه به‌واسطه‌ی بیکاری یا کمی مزد بشود، جز از طریق ظلم و استثمار ممکن نیست. امامان شیعه همه اهل تولید و کشاورزی بودند. حتی برخی امامان ما در همان زمان امامتشان اهل تجارت و سرمایه‌گذاری بودند. شما در جریان «مصادف» که وکیل اقتصادی امام صادق (ع) است، می‌بینید که امام صادق (ع) اهل سرمایه‌گذاری است. ایشان هزار درهم به مصادف می‌دهد تا برود و تجارت کند. روایات متعددی از کشاورزی امام باقر و امام کاظم (ع) داریم که این بزرگان اهل تولید و کار بودند. امام علی (ع) باغداری و نخل‌کاری می‌کردند. روایاتی مثل «الکاسب حبیب‌الله» مؤید این موضوع است. همکاری پیامبر اسلام (ص) با خدیجه (س) در زمینه‌ی تجارت، در قالب مضاربه صورت می‌گرفت. پی نوشت: ۱. الآمدی التمیمی، ۱۳۶۰، ج۲، ص۵۸۴. ۲. استاد شهید مطهری، ۱۳۶۸ب، ص۲۱-۲۲. ۳. اعراف، ۱۰. ۴. استاد شهید مطهری، ۱۳۶۸ب، ص۵۲. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از شبکه خبری سفیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها اسم عقلانیت و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است در حالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست. 🔸 ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت به معنای محاسبه درست است. ✅eitaa.com/safir_channel ایتا ✅ sapp.ir/safir_channel سروش
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 31 موضوع: دورنمای برنامه تحصیلی حوزه / درس خارج با وارد شدن به فضای درس خارج، «تمرین استنباط»، جدی می‏شود. اکنون کار مستقل طلبه تحت اشراف استاد، او را با مشکلات عملی پژوهش از نزدیک آشنا و قدرت او را بسیار بارور می‏سازد. جوانی که به آموختن حرفه‏ای مثل نجاری علاقه دارد مدتی درکنار استادِ این فن به «مشاهده دقیق» می‏پردازد. در هفته اول، استادکار برای ساختن میز، تخته‏ها را اندازه می‏گیرد، رنده می‏کند، می‏برد، کم و زبانه می‏دهد، چسب می‏زند، درون یکدیگر می‏کند و با میخ، محکم و پس از آن رنگ‏آمیزی می‏نماید. هفته دوم همین مراحل را براساس طرح دیگرن برای ساختن صندلی اجرا می‏کند؛ اندازه‏گیری، رنده، اره، زبانه، چسب، میخ، و.. . هفته‏های بعد، استاد همین مراحل را در منظر شاگرد برای ساختن کمد، در و پنجره، تکرار می‏کند. و شاگرد این مراحل را یک‏به‏یک می‏بیند و می‏آموزد. این «مشاهده» برای آموختن نجاری کافی نیست. شاگرد باید هریک از این مراحل را عملاً «تمرین» کند و با فوت وفن آن از نزدیک آشنا شود. شاگرد، که از بیرونِ گود، ارّه کردن و رنده کشیدن را ساده تصور می‏نمود، وقتی خود مستقلاً با اره و رنده و چکش کار کند آرام آرام توانایی نجاری را کسب می‏کند و پس از مدتی تمرین و استقامت به نقطه‏ای می‏رسد که در غیاب استاد می‏تواند سفارش قبول کند و پاسخ‌گو باشد. در این نقطه، شاگرد می‏تواند تخت‏خواب بسازد، با این‏که تاکنون ساختن تخت‏خواب را ندیده است. اینک آن شاگرد، نجار شده یعنی ملکة این حرفه را به‏دست آورده‏است. البته تخت‏خوابی که این شاگرد در ابتدا می‏سازد با تخت‏خوابی که استاد او پس از سال‌ها تجربه می‏سازد، از نظر ظرافت، استحکام، زیبایی و کیفیت، زمین تا آسمان فرق دارد. اما در هر صورت به آن، تخت‏خواب گفته می‏شود و حد نصاب شرایط یک تخت‏خواب را دارا است. طلبه در دورة سطح، فعالیت فقهای بزرگ را در بررسی‏های فقهی مشاهده می‏کند و با مراحل مختلف استنباط (مراجعه به منابع، بررسی سند، بررسی دلالت، کشف نسبت بین ادله، رفع تعارض‏ها و..) آشنا می‏شود. در درس خارج این اطلاعات را به صورت مستقل البته تحت نظر استاد به‏کار می‏گیرد و تجربه می‏کند. اگر این تمرین و تجربه با استقامت و به‏سلامت طی شود طلبه به نقطه‏ای می‏رسد که بدون نیاز به استاد می‏تواند توان استنباطی خود را در مسائلی که تاکنون حل آن‏ها را ندیده، به‏کار گیرد و تحقیق نوینی عرضه کند. اینک طلبه صاحب‏ نظر شده یعنی ملکه «اجتهاد» را به‏دست آورده‏است. گرچه نمی‏توان انتظار داشت قوت استدلال و شیوه پژوهش او هم‏ تراز کار اساتید صاحب‏تجربه باشد. اجتهاد یا توان کشف پیام خدا از منابع اصلی، قدرت صیادی و غواصی است که در دریای مسائل فقهی تمرین می‏شود و به ‏دست می‏آید و در دریاهای دیگر هم قابل استفاده است. تحصیل تا قبل از درس خارج، «متن محور» است. یعنی از سوی مدیریت حوزه برای هر پایة تحصیلی متون آموزشی ویژه‏ای معین گردیده که استاد، در ضمن تدریس تا حد امکان به آن وفادار باقی می‏ماند و طلبه موظف است در پایان سال همین «متن» را امتحان دهد. با رسیدن به درس خارج، شیوة تحصیل عوض می‏شود. در فضای درس خارج، استاد، موضوع بحث را از منابع مختلف تحقیق می‏کند و به بررسی و نقد آراء عالمان دیگر در همان موضوع می‏پردازد. درس استاد در چارچوب عبارت و کتابی منحصر نمی‏شود و «خارج» از متن آموزشی معین عرضه می‏گردد. به همین جهت به آن «درس خارج» گفته می‏شود. طلبه موظف است پس از مراجعه به آثار عالمان گذشته استنباط مستقل خود را در مقایسه با پژوهش دیگران به بوته داوری گذارد. حدود 5 سال حضور فعال و پرمحتوا در درس خارج برای دست‌یابی به اجتهاد کافی است، مشروط بر آن‏که اشتغالات مزاحم، وقت تحصیلی طلبه را تباه نگرداند. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعلام خبر باز گشت پیکر شهید رادمهر از شهدای مدافع حرم به مادر شهید ، دیدنی و عبرت آموزه
هدایت شده از ندای تهذیب
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه256، آیات 6 تا 10 🗓1399/07/22 🌸 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
256.mp3
525.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه256 🗓1399/07/22 🌸@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
سه شنبه 29.pdf
92.5K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و نهم (سه شنبه) ✅ انسجام و همدلی ❌ معیار همدلی 🗓1399/07/22 🌹 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
182.pdf
134.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ پذیرش توبه از سوی خداوند 🗓1399/07/22 🌸 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅ اهمیت و نیازمندی انسان به شب قدر بر اساس سوره مبارکه قدر (پارت2) 📑قسمت بیستم و سوم 🗓1399/07/22 🌸 @nedaye_tahzib
با سلام و ادب به استحضار می رساند که کرسی علمی ـ ترویجی "قواعد خاص تفسیر تنزیلی موضوعی" با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور ناقدان: 1. حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی 2. جناب آقای دکتر محمد کاظم شاکر دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محسن قمرزاده برگزار می گردد. این کرسی از نوترین مباحث تفسیر تنزیلی موضوعی می باشد و مورد نیاز تمامی دانشجویان رشته های مرتبط با تفسیر و علوم قرآن و علوم انسانی می باشد. زمان: چهارشنبه 99/07/23 ساعت 16 تا 18 با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام حضور صرفا به صورت مجازی می باشد. گواهی حضور توسط مرکز فقهی صادر خواهد شد. جهت ثبت نام و حضور در این نشست و دریافت لینک حضور آنلاین، به گروه نشستهای تخصصی بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/285737025C2b011c5f64 لینک ادمین گروه جهت ثبت نام مجازی در نشست و ارائه گواهی حضور: @mtamhid1 موسسه تمهید؛ موسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی لطفا رسانه باشید. https://eitaa.com/mtamhid
سلام علیکم جلسه هم اندیشی تهذیب اساتید و کادر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام جهت برنامه ریزی تربیتی و تهذیبی و شرکت اساتید در برنامه های طلاب خوابگاهی.
سلام علیکم کرسی تلاوت قرآن کریم هر هفته یک شنبه شب ها در مدرسه ابراهیمیه
سلام علیکم کارگاه مشاوره مدیریت تحصیلی هر هفته دوشنبه ها در مدرسه ابراهیمیه استاد مشاور:حجة الاسلام صنعتی زاده
هدایت شده از ندای تهذیب
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی در نماز، خطورات ممنوع شماره13 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com