کتاب حوزه و روحانیت در نگاه مقام معظم رهبری (7)
2-3.تهذیب نفس و خودسازی لازمه خدمت به اسلام
ما اگر مهذب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت به اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم. ولی اگر مهذب نباشیم، آنچه که داریم در خدمت قرار نخواهد گرفت. و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.
1-2-3. هدایت گری جامعه، نیازمند خودسازی
طلبه باید با دعا با ذکر و با مناجات انس پیدا کند. طلبه باید زندگی خود را یک زندگی دینی محض بکند. طلبه باید دل خود را پاک و صاف کند تا وقتی در مقابل انوار معرفت معرفت و توفیقات الهی قرار گرفت، تلألؤ پیدا کند. برادران! بدون اینها نمی شود. ما کسانی را داشتیم که از لحاظ علمی مراتب بالایی هم داشتند و مغزشان قوی بود؛ اما دل و روح شان ضعیف و آسیب پذیر بود. وقتی این جا آن بنیه معنوی و دینی ساخته نشود، آنجا که پای مقام و امکانات مادی به میان می آید، انسان می لرزد. آن جا که پای فداکاری به میان می آید، انسان می لرزد و نمی تواند جلو برود. آن وقت چطور می شود یک ملت و یک مجموعه را هدایت کرد. باید عمل کنیم تا بتوانیم اثر بگذاریم.
1-1-3-2. اخلاص و صدق علمای دین؛ عامل حرکت جامعه در مسیر الهی
عامل عمده ای که نیرو و تصمیم و حرکت و جان و مال مردم را در راه خدا و دین به کار می اندازد اخلاص و صفا و صدق علمای دین است. شرط اولش [انقلاب معنوی جامعه] هم این است که در خود گویندگان و دعات به این هدف، انقلابی به وجود بیاید و خلقیات و اخلاق و معنویت و ذکر و توجه و وصل و توکل و اعتماد و رابطه معنوی شان با خدا تقویت بشود. ما اول از خودمان هم باید شروع کنیم. واقعا اگر در هر کدام از ما -خدای نکرده- از این رهگذر نقص و کمبود و خللی باشد، روی مردم تأثیر بد خواهد گذاشت.
#کتاب_حوزه_و_روحانیت_در_نگاه_مقام_معظم_رهبری ج 2 صفحه 54-53.
#رهبر
آیا #تسامح با دشمن خائن #جایز است؟
#بخش_پایانی
آقای محمد سروش محلاتی، از مدرسین حوزه نقدی را به استناد قرآنی رهبر انقلاب در دو پست نسبتاً طولانی در صفحهی شخصی خود مطرح کردهاند که بناست در چند سطر نوشتههای ایشان را بررسی کنیم.
تقریبا تمام تمرکز آقای سروش محلاتی بر کلمهی "فانبذ الیهم" است. ایشان در پست اول میگوید "فانبذ" دالّ بر وجوب خروج از تعهدی که دشمن بارها آن را با شیوههای مختلف نقض کرده، نمیکند. بلکه بعد از اینکه دشمن تعهدش را نقض کرد، شما تنها جواز خروج از تعهد را داری نه لزوم خروج، و ماندن یا خارج شدن از تعهد، بسته به مصلحت مسلمین دارد که تشخیصش با امام المسلمین است.
در پست دوم میگویند اگر هم در آیهی ۵۸ سورهی انفال، وجوب و الزامی در کار باشد، وجوب نسبت به اعلان خروج از تعهد است نه الزام خروج از تعهد. یعنی این مسلمانی که دشمنت بارها عهدش را زیر پا گذاشته است، تو خواستی از تعهد خارج شوی، قبل از خروج، اعلام کن، بیخبر خارج نشو.
ناگفته نماند که آقای سروش محلاتی در پست اولشان تصریح میکنند که نقدشان بر فرمایشات رهبر انقلاب بر اساس آنچه در خبرگزاری تسنیم و رسا منتشر شده است، میباشد.
چند نکته:
۱. کاش آقای سروش متن بیانات رهبر انقلاب را با دقت مطالعه میکردند.
۲. برای تفسیر و برداشت از آیات قرآن، هرگز نباید به یک کلمه از یک آیه اکتفا کرد، بلکه نباید به فهم یک آیه اکتفا کرد، بلکه باید آیات قبل و بعدِ آیهی مورد نظر و سیاق و لحن آیات را نیز بررسی کرد.
در همین سوره انفال از آیه ۵۶ تا آخر سوره، بحث در مورد شیوهی مواجهه با دشمنانی است که نقض پیمان و عهد میکنند. در آیهی ۵۷، حرف از حرب، یعنی در صورت لزوم، جنگ با دشمن خائنِ کلاهبردار و سختگیری بر اوست تا دیگر جرات خیانت کردن نکند. در آیهی ۶۰ میفرماید: واعدوا لهم مااستطعتم من قوه، تمام قوای خود را برای مواجههی - در صورت لزوم - با دشمنی که خائن است بکار گیرید. در آیه ۶۵ میفرماید: ای پیامبر مردم را برای #قتال با دشمن خائن آماده باش بده.
در ضمن تشخیص جنگ و صلح هم با امام حق است.
۳. در قضیهی برجام از ابتدا کشورهای اروپایی و آمریکا نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.
خب شما از این آیهی و قضیهی برجام چه میفهمید؟ آیا نباید بعد از خروج آمریکا از برجام و نقض مکرر این تعهد توسط طرفهای اروپایی، با تشخیص امام جامعه، برجام آتش زده میشد؟! آیا نباید بعد از وضع تحریمهای جدید و تحقیرهای مکرر طرف اروپایی و آمریکایی که نسبت به ملت بزرگ ایران انجام شد، برجام آتش زده میشد؟! آیا نباید نمایندگان جمهوری اسلامی بر دشمن خائن سختگیری میکردند؟! آیا نباید به لبخندهای خائنانه دشمن بیتوجهی میشد؟
عزیزان! شما مثل آقای سروش محلاتی از "فانبذ" #جواز پرت کردن عهدنامه را بعد نقض عهدهای مکرر میفهمید یا مثل امام جامعه #لزوم پرت کردن و آتش زدن را؟
۴. بله، اگر مسلمانان از تعهدی که بارها توسط دشمنشان نقض شده، خارج شدند، حتما باید اعلام عمومی شود، حتما باید این خروج را با صراحت تمام جار بزنند، اما نه از این جهت که دشمن از خروج باخبر شود، بلکه از این جهت که همه بفهمند مسلمانان سفیه نیستند و زیر بار ظلم نمیروند. از این جهت که همهی ملتها بفهمند که دشمن نمیتواند کلاه سرشان بگذارد.
۵. چند روز پیش هم آقای روحانی آیه ۵۶ سوره انفال را ناقص و همراه با تحریف خواندند.
آقای روحانی
آیه ۵۶ سوره انفال نمیخواهد بگوید ای پیغمبر ما، در تمام این تعهدهایی که با دشمن بستی، این دشمن بود که نقض عهد کرد و آفرین بر تو که نقض عهد نکردی! بلکه میخواهد بفرماید اگر دیدی دشمن دارد سوء استفاده میکند، آنچنان گوشمالی به او بده، تا دیگر به خود اجازهی سرکار گذاشتن شماها را ندهد.
۶. مردم از بزرگان حوزه، در مواجهه با تحریف آشکار آیات قرآن، واکنش جدیتری را انتظار دارند.
سروش محلاتی و مقوله #تفقه_حزبی!
نقدی بر یادداشت تعریض گونه محمد سروش بر بیانات مقام معظم رهبری
اختصاصی|| محمدعلی شیرازی
قسمت اول
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7241
قسمت دوم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7242
قسمت سوم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7243
نقدي بر اظهارات آقای سروش محلاتی پیرامون #نقض_عهد_كفار
اختصاصی|| حسين عشاقی/استاد فلسفه و عرفان در حوزه
قسمت اول:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7247
قسمت دوم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7248
🖇آیتاللّٰه اعرافی: شناخت، پیادهسازی و پیگیری اندیشههای والای امام خمینی(ره) در منشور روحانیت را وظیفه خود دانسته و مفسر این اندیشههای ناب را رهبر معظم انقلاب میدانیم.
#حوزه_انقلابی
#منشور_روحانیت
بازخوانی منشور روحانیت (12):
علمای دین باور در همین حوزهها[ی متحجر غیر سیاسی و مروج فقه فردی] تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامیمان نشأت گرفته از همین بارقه است.
البته هنوز حوزهها به هر #دو_تفکر آمیختهاند و باید مراقب بود که #تفکر_جدایی_دین_از_سیاست از لایههای تفکر اهل جمود به #طلاب_جوان سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود، همین قضیه است که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و سادهلوحان بیسواد، عده ای کمر همت بستهاند و برای نجات اسلام و حوزه و روحانیت از جان و آبرو سرمایه گذاشتهاند.
اوضاع مثل امروز نبود، هر کس صددرصد معتقد به مبارزه نبود زیر فشارها و تهدیدهای مقدسنماها از میدان به در میرفت، ترویج #تفکر_شاه_سایه_خداست و یا با گوشت و پوست نمیتوان در مقابل #توپ_و_تانک ایستاد و اینکه ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم و یا #جواب_خون_مقتولین را چه کسی میدهد و از همه شکنندهتر، شعار گمراهکننده #حکومت_قبل_از_ظهور امام زمان - علیه السلام - باطل است و هزاران إن قُلت دیگر، مشکلات بزرگ و جانفرسایی بودند که نمیشد با نصیحت و مبارزه منفی و تبلیغات جلوی آنها را گرفت، تنها راه حل، مبارزه و ایثار خون بود که خداوند وسیلهاش را آماده نمود.
#منشور_روحانیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منشور_روحانیت
✅ حجت الاسلام هاشمی:
اولین و مهمترین حرکت دشمن
هدایت شده از مدیران و معاونان تهذیب استانها
💠 پخش درس اخلاق
🍃 باحضور حجتالاسلاموالمسلمین صفایی بوشهری(زیدعزه)
⏰ دوشنبه ۱۱ اسفند۱۳۹۹، ساعت ۱۹
پخش: 🔻
https://www.hawzahnews.com/service/live
پخشایتا:🔻
https://aparat.com/hawzahnews/live?embed&?eitaafly
✅ درس اخلاق توسط اساتید اخلاق حوزه
هر هفته
# دوشنبهها ساعت ۱۹
# چهارشنبهها ساعت ۱۰
از طریق خبرگزاری حوزه نیوز
🔹امور اساتید اخلاق و امور تهذیبی
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت نوزدهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
1.. گناه شناسی
2.. مدیریت چشم
3.. حفظ زبان
ایمان انسان درست نمی شود مگر اینکه دلش درست بشود و دل انسان درست نمی شود مگر اینکه زبانش درست بشود
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
🦋کارگاه #ویژه دانش پژوهان مراکز تخصصی مشاوره اسلامی
🌺 موضوعات:
1. مهارت ارتباطی زوجین
2. تفاوتهای زن و مرد
3. تنظیم نقشها و مرزها در خانواده
4. مهارت حل مسئله و حل تعارض
🌺استاد:
دکترمهدی هادی
🌺روز و زمان برگزاری:
اسفندماه 99/ یکشنبه ها
ساعت 19:30 الی 20:30
لینک: رمز ورود : 123456
www.salamoshaver.ir/bbb-room/maharat2
☀️ #شمسی
➕ رحلت فقيه و عالم وارسته آيت الله "حسن نوری همدانی" (1369 ش)
➕ آغاز خروج ارتش انگليس از ايران پس از پايان جنگ جهاني دوم (1324ش)
🌙 #قمری
➕ درگذشت علامه فاضل شيخ "سليمان بحرانی" از علمای بزرگ شيعه (1121 ق)
➕ ولادت آيت اللَّه "سيدابوتراب خوانساري" فقيه برجسته ي شيعه(1271 ق)
❄️ #میلادی
➕ روز استقلال كشور "مصر" از تحت الحمايگي استعمار انگلستان (1922م)
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹مرگ مامون لعنة الله علیه، 218ه-ق
📆 روزشمار:
▪️8 روز تا شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
▪️9 روز تا وفات حضرت ابوطالب علیه السلام
▪️10 روز تا مبعث حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم
▪️16 روز تا ولادت امام حسین علیه السلام
▪️17 روز تا ولادت حضرت عباس علیه السلام
◼️رحلت فقيه و عالم وارسته آيت اللَّه "حسن نوري همداني" (1369 ش)
✍️ آيت اللَّه ميرزا حسن نوري همداني در سال 1302 ش در يكي از روستاهاي اطراف همدان به دنيا آمد. مقدمات علوم را نزد پدر و سطوح عاليه را در محضر آخوند ملاعلي همداني آموخت. و در بيست سالگي در حلقه درس خارج آيات عظام: سيد حسين بروجردي، سيد محمد محقق داماد، امام خميني و علامه طباطبايي قرار گرفت. او در سال 1337، اقدام به تاسيس انجمن هاي اسلامي قم، با نام مكتب ولي عصر(عج) نمود و تشكّلي ارزشمند از جوانان مسلمان، براي آشنا ساختن آنان با مباني دين به وجود آورد و كانون مبارزه عليه التقاط، كفر و محل تحقيق و تبيين مفاهيم ديني بود.
✅ او پس از مدتي از طرف ساواك باز داشت شد و اين مركز پس از هجده سال فعاليت، در سال 1355 توسط رژيم تعطيل شد. وی پس از انقلاب از طرف امام خميني(ره) براي تبليغ و هدايت نيروهاي مسلمان ساكن انگلستان به آنجا اعزام شد. او آثار ارزشمندی را به رشته تحریر درآورد که؛ پيروزي در سايه شكست، توضيح المسائل و مجموعه آثار از آن جمله اند. سرانجام اين يار وفادار امام و انقلاب در يازدهم اسفند 1369 ش، در 67 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
◼️ درگذشت علامه ي فاضل شيخ "سليمان بحراني" از علماي بزرگ شيعه(1121 ق)
✍️ شيخ ابوالحسن سليمان بن عبداللَّه بن علي بن حسن بحراني ماحوزي، معروف به محقق بَحراني از بزرگان علماي اماميه در اوائل قرن 12 هجري در نيمه ي رمضان 1076 ق، در بحرین به دنيا آمد.
✅ او در علم حديث، رجال، تاريخ و سيره تبحُّر داشت. شيخ عبداللَّه سماهَيجي و سيدهاشم بحراني صاحب تفسير برهان و شيخ احمدبحراني از شاگردان او بودند. از آثار قلمي او: الاشارات في الكلام، الشفاء في الحكمة النظريه و المعراج قابل ذكرند.
✅ اين فقيه و عالم بزرگ سرانجام در 17 رجب 1121 در 46 سالگي دار فاني را وداع گفت و به ديدار دوست شتافت.
🌹فریب عبادت زیاد بعضی ها را نخورید
✍️ حضرت امام علی علیه السلام به "کمیل بن زیاد" فرمود:
ای کمیل! شیفته کسانی که #نمازطولانی می خوانند و مدام روزه می گیرند و صدقه می دهند و گمان می کنند که آدمهای موفقی هستند، مباش و فریب آنها را نخور.
زیرا ممکن است که به این عبادات #عادت کرده باشند یا بخواهند عمداً مردم را فریب دهند.
ای کمیل! شیطان وقتی قومی را دعوت به گناهانی مثل ، شراب خواری، ریا و آنچه شبیه این گناهان است می نماید عبادات زیاد را با طول رکوع و سجود و خضوع و خشوع پیش آنان محبوب می گرداند.
وقتی خوب آنها را به دام انداخت آنگاه آنان را دعوت به #ولایت و دوستی پیشوایان ظلم و ستم می نماید.
📚 بحار الأنوار ، جلد ۸۱ ، صفحه ۲۲
#حدیث
#امام_علی ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ
امام #خمینی (قدس سره)
۳۸ ثانیه
🌻یک پیر بخواهد اصلاح شود بسیار مشکل است
حالا که جوان هستید سیر خودتان را شروع کنید