🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 51
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
——————————
💠رفتار با زنان💠
📍طلبه، از سوی مردم زیر ذرهبین دقت قرار دارد و خرد و كلان رفتارهای او به صورت دقیق موشكافی، تحلیل و الگوبرداری میشود.
در این میان، رفتار با زنان ـ محرم یا نامحرم ـ بسیار حساسیت دارد و روحانی باید در آن بسیار ظریف و خوش سلیقه عمل كند.
برای نمونه، نگریستن به چهره زنان نامحرم و دقت در شمایل آنان، زیبنده هیچ مرد مؤمنی ـ خصوصا طلبه ـ نیست. خدای متعال الگوی نگاه كردن را در جامعه اسلامی چنین تصویر كرده است:
«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـرِهِمْ وَ یحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَ لِكَ أَزْكَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُم بِمَا یصْنَعُونَ * وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»؛
پیامبر! به مردان با ایمان بگو كه چشمهای خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گیرند و پاكدامنی ورزند، كه این برای آنان پاكیزهتر است؛ زیرا خدا به آنچه میكنند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو كه چشمهای خود را فروگیرند و پاكدامنی ورزند.
از این جهت، انتظار میرود طلبه، از نگاه مستقیم به نامحرمان، خیره شدن و زل زدن پرهیز كند، دیده خود را به زیر افكند و نوعی حریم و حایل ـ كه حاكی از حیا و عفت چشم است ـ میان او و زنان وجود داشته باشد.
📍به همین ترتیب، برای طلاب جوان، سلام كردن به زنان و دختران جوان شایسته نیست.
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
كانَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ یردُدنَ عَلَیه السَّلام وَ كانَ أَمِیرُ الْمؤمنینَ علیهالسلام یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ كانَ یكرَهُ أَن یسَلِّمَ عَلَی الشَّابَّةِ مِنهُنَّ وَ یقُولُ أَتَخَوَّفُ أَن یعْجِبَنِی صَوتُهَا فَیدخُلَ عَلَی أَكثَرُ مِمَّا أَطلُبُ مِنَ الأَجر؛
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله بر زنان سلام میكرد و زنان نیز جواب سلام او را میگفتند. امام امیر المؤمنین علیهالسلام نیز بر زنان سلام میكرد؛ اما خوش نداشت كه بر زنان جوان سلام كند و میگفت: میترسم كه از صدایشان خوشم آید و بیش از اجری كه [از سلام] میطلبم، بر من گناه نوشته شود.
📍سخن گفتن فراوان با زنان نامحرم، شوخی كردن و صمیمی شدن بیش از حد با آنان نیز، علاوه بر ضرر روحی كه برای خود طلبه دارد و او را در معرض فریب شیطان قرار میدهد، در منظر مردم بسیار زشت و زننده است و ممكن است حمل بر معانی خاصی شود.
به همین جهت، لازم است طلبه ـ به ویژه طلاب جوان ـ نهایت سنگینی و جدیت را در مواجهه با زنان به كار گیرند و از زیادهگویی و مزاح بپرهیزند. البته، زنان كهنسال از این قاعده استثنا خواهند بود .
📍شركت در مجالس زنانه نیز، به همین ملاك باید بررسی شود. استقبال طلاب جوان از حضور در مجالس زنانه ـ خصوصا مجالس زنان جوان ـ خوشآیند نیست و او را در معرض تهمت قرار میدهد.
📍طلبه باید ـ ثبوتاً و اثباتاً ـ مراقب پاكی خود باشد.
📍در همین جا باید از ازدواج موقت و ازدواج مجدد نیز یاد كرد. اینگونه ازدواجها از نظر فقه جعفری جایز و حلال است؛ اما بدون شك ضرورتی در تجربه همه امور حلال وجود ندارد. پرداختن به چنین اموری در غیر موارد خاص، موجب اتهام روحانیت به لذتجویی، دنیاطلبی، شهوتپرستی، عدم تسلط بر هواهای نفسانی و سلب اعتماد از روحانیت میگردد.
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#رفتار_اجتماعی
#رفتار_با_زنان
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
مسئولین میانی درست عمل نمیکنند.
البتّه امروز در کشور ما مردم گوش میکنند، حرفی ندارند؛ آن کسانی که این حرف به آنها میرسد، حرفی ندارند و گوش میکنند منتها مسئولینی که بایستی عملاً دنبال کنند و زمینهها را فراهم کنند، آن کار لازم را انجام نمیدهند.
البتّه مسئولین [رده] بالا میگویند قبول داریم امّا مسئولین میانی درست عمل نمیکنند؛ به هر حال #افزایش_فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی ــ مثلاً در آمریکا ــ خانوادهای پانزده تا بچّه دارند، بیست تا بچّه دارند و از این قبیل، تشویق [هم] میشوند و هیچ کس مذمّتشان نمیکند.
امّا نوبت به کشور ما که میرسد، این طرف قضیّه تشویق میشود، [یعنی] #کم_فرزندی و مانند اینها. بنابراین این هم یک نکته است که انشاءاللّه باید مورد توجّه باشد.
(بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۳۹۸/۰۱/۰۶)
.
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سال ۱۴۰۰ ، فرصت طلایی تحولات جمعیت
🔰 تنها گزینه روی میز ایران، لغو عملی همه تحریمها و راستی آزمایی است
🔺گفتگوی مهم غریبآبادی عضو هیئت مذاکرهکننده ایران در مذاکرات وین با سایت Khamenei.ir:
🔹 اگر آمریکا قصد بازگشت به برجام را دارد، باید همه تحریمها را بهصورت عملی لغو کند.
🔹 مشاهده اثر عملی رفع تحریمها، بسیار کلیدی است.
🔹 تحریمهایی که باید بصورت کامل برداشته شود: اولا، تمام تحریمهای داخل برجام که آمریکا مجددا آن را اعمال کرد. ثانیا، تحریمهای دولت ترامپ. ثالثاً، تحریمهایی که به بهانههای غیرهستهای وضع شده.
🔹 بصورت شفاف در گفتگوها اعلامشده که باید همه این تحریمها لغو شود.
🔹 راستیآزمایی یعنی قراردادهای نفتی ایران منعقد و نفت صادر شود و درآمد از طریق کانالهای بانکی به داخل منتقل شود و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد و تراکنشها از کانالهای مالی مختلف انجام شود.
🔹 الآن در گفتگوها این موضوع هم در حال بررسی است که «اگر آمریکا بعد از بازگشت به برجام خلف وعده کند، چه اقداماتی در تعهدات فنی ایران انجام شود» تا اینگونه نباشد که فقط ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد.
شومنیسم روحانی: حُر نمایی شمر!
♦️وقتی جناب حُرّ بن یزید ریاحی از سپاه یزید جدا شد و به محضر امام حسین (ع) رسید، گفت "هل لی من توبه؟ آیا توبه من پذیرفته است".
🔹ما نمی دانستیم می شود شمر و عُمر سعد را هم جای جناب حُر جا زد . آقای روحانی که چند سال قبل گفت "داستان کربلا، ماجرای مذاکره است"، امروز ادعا کرده "آمریکا آمده توبه کند؛ می گوید هل لی من توبه"!
♦️او از کدام گفتار یا رفتار مقامات آمریکایی دریافته که آنها توبه کرده اند؟ این که بایدن گفت "روش های هوشمندانه تری برای سخت گیری بیشتر علیه ایران وجود دارد"؟ یا این موضع او و بلینکن و رابرت مالی که می گویند اگر ایران به تعهدات برجامی برگردد، و دائمی کردن محدودیت های برجام را بپذیرد، آمریکا به برجام بر می گردد و آن را سکویی برای مذاکره برای محدود کردن توان موشکی و نفوذ منطقه ای ایران قرار می دهد؟!
🔹آقای روحانی از کدام گفتار یا رفتار دولتمردان آمریکایی احساس کرد آنها دنبال توبه هستند؟ و اگر توبه ای در کار نیست -که نیست- چرا روحانی اصرار دارد آدرس خلاف واقع به مردم بدهد؟
♦️دولت آمریکا اگر از رویکرد ترامپ پشیمان بود و اراده توبه داشت، باید بدون هیچ قید و شرطی به برجام باز می گشت و تحریم های وضع شده در پسا برجام (توسط دولت های اوباما و ترامپ) را بر می داشت، نه این که همان خباثت ها را ابزاری برای فشار و طلبکاری بیشتر قرار دهد.
🔹شیطان را فرشته جا زدن، شراکت در خدعه اوست. و سوال مهم این است که آقای روحانی با چه انگیزه ای، مجددا این شراکت را پذیرفته است؟ او با برجام، واگذاری یا تعلیق و توقف فعالیت 95 درصد دارایی های هسته ای را پذیرفت و حالا منتقدان را متهم به دروغ گویی می کند.
♦️واگذاری 9700 کیلو گرم اورانیوم غنی شده از مجموع 10 هزار کیلو گرم، از کار انداختن 15 هزار سانتریفیوژ از 19 هزار سانتریفیوژ، توقف غنی سازی 20 درصد و تغییر کاربری رآکتور اراک، واقعیت های این معامله نقد در برابر وعده های نسیه است که به چند برابر شدن تحریم ها در قالب آیسا، سیسادا و کاتسا انجامید.
🔹کارگردان سریال گاندو نه، کارگردان فیلم تبلیغاتی روحانی در سال 92؛ اگر بخواهد فیلم بسازد، چه فیلم باید بسازد تا واقعی باشد؟ یعنی مثلا اوباما و بایدن را در شکل و شمایل جناب حُر تصویر کند؟ از هم گسیختن چرخه سانتریفیوژ ها را مونتاژ سانتریفیوژ جدید جا بزند؟ یا صف های مرغ و روغن را صف تشکر مردم از دولت نشان دهد؟!
♦️ما چه کنیم که حتی کارگردان (و سناریو نویس) فیلم تبلیغاتی روحانی در سال 92 هم او را "شومن" می داند و می گوید «متن های سخنرانی روحانی را در سال 92 من نوشتم. 27- 28 جمله طراحی شده بود که قرار بود او بگوید. مثلاً «هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد، هم چرخ زندگی مردم»... روزبهروز با سیطره رسانهها، آدمهایی انتخاب میشوند که به شومن و بازیگر نزدیکترند تا سیاستمدار».
محمد ایمانی