🔰گزیده معراج السعاده (34):
🔆علم عقاید (3)
🔺در مورد #کودکان شایسته است که در ابتدای سن تمییز، #اعتقادات_صحیح به آنها به صورت حفظ و بدون براهین عقلی، آموزش داده شود و به تدریج معانی اعتقادات برای آنها توضیح داده شود تا در دل #رسوخ پیدا کند.
🔺بعد از این مرحله، به جای آموزش تفصیلی براهین عقلی و ارجاع به کتاب های کلامی، آنها را با #قرآن و روایات همنشین کرده و مراقبت بر #ترک_گناه و انجام عبادات را تعلیم شان داد و باید از هم نشینی آنها با صاحبان #عقاید_منحرف جلوگیری شود.
🔺 اگر بعد از ورود به #سن_تکلیف، نوجوان اهل دنیا شد، از این مرتبه نه سقوط می کند و نه عروج؛و اگر با همین عقاید بمیرد اهل ایمان است.
🔺 اما اگر سعادت یارش شد و به عبادت و #تهذیب_نفس مشغول شد، حقایق عقاید بر او معلوم می گردد.
#کتاب_معراج_السعاده؛ صفحه 106-107.
🔰خون تازه بعد از نه سال
🔺شبها تا دیر وقت، زیر نور چراغ فانوس مشغول خواندن و نوشتن بود. می گفت: می خواهم زود خواندن و نوشتن را یاد بگیرم تا #روضه_خوان امام حسین (ع) شوم.
🔺محرم که می شد مردم را جمع می کرد و برای شان روضه می خواند.
🔺وقتی شهید شد، ۱۸ روز روی ارتفاعات کردستان مانده بود و ۲۸ روز بعد از شهادت آوردندش برای تشییع. بدن سالم سالم بود و بوی عطر می داد.
🔺نُه سال بعد از شهادتش هم، وقتی شدت باران قبرش را خراب کرده بود، سنگ لحد را که برداشتیم، جنازه سالم بود. خواستند بیاورندش بیرون دست های شان خونی شد.
راوی: پدر شهید
#کتاب_خط_عاشقی ۱، حسین کاجی، انتشارات حماسه یاران، چاپ دوم ۱۳۹۵، ص ۱۷.
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
📖بازخوانی کتاب حماسه حسینی (5) 🔰مکتب حسین (ع) 🔺حسین را یك روز كشتند و سر او را از بدن جدا كردند، ا
📖بازخوانی کتاب حماسه حسینی (6)
🔰فقط پرداختن به صفحه سیاه انحراف است
🔺من نمی دانم كدام جانی یا جانی هایی جنایت را به شكل دیگری بر حسین بن علی وارد كردند و آن اینكه #هدف_حسین بن علی را مورد تحریف قرار دادند و همان چرندی را كه مسیحی ها در مورد مسیح گفتند درباره ی حسین گفتند كه حسین كشته شد، برای آنكه بار گناه امّت را به دوش بگیرد. برای اینكه ما گناه بكنیم و خیالمان راحت باشد، حسین كشته شد. برای اینكه گنهكار تا آن زمان كم بود، بیشتر بشود. لذا بعد از این انحراف، چاره ای نبود جز اینكه ما فقط صفحه ی سیاه و تاریك این حادثه را بخوانیم، فقط رثاء و مرثیه ببینیم.
🔺خیال می كنیم حسین بن علی در آن دنیا منتظر است كه مردم برایش دلسوزی كنند یا- العیاذ باللّه- حضرت زهرا علیه السلام بعد از هزار و سیصد سال، آن هم در جوار رحمت الهی منتظر است كه چهار تا آدم فكسنی برای او گریه كنند تا #تسلّی_خاطر پیدا كند! .
🔺من نمی گویم آن صفحه ی تاریك را نباید دید؛ بلكه باید آن را دید و خواند، اما این مرثیه همیشه باید مخلوط با حماسه باشد.
#کتاب_حماسه_حسینی ؛ شهید مرتضی مطهری. ناشر: انتشارات صدارا. نوبت چاپ: 34 ام. جلد یک صفحه 23-22.
#شهید_مرتضی_مطهری
#مصیبت_و_حماسه_عاشورا
تا کربلا ...: چهل روایت از دلدادگی شهدا به سیدالشهدا (ع) و شهدای کربلا
ناشر نشر امینان
نویسنده گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
تعداد صفحات : 228
معرفی کتاب
کتاب حاضر، مشتمل بر مجموعه ای از سرگذشت های شهدای کربلا و دفاع مقدس است. در خلال این سرگذشت ها حکومت یزید، قیس بن سهر، صف آرایی دو سپاه، اهل نجات، نبرد اول، اهل بصره، شهدای صبح عاشورا، از تبار عیسی، قبل از ظهر عاشورا، پیرمردان سپاه، حبیب بن مظاهر و ... مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. «اولاد عقیل»، «آخرین اصحاب»، «کوفه و عبدالله عفیف»، «پسران ام البنین»، «شبه پیامبر»، «تبعیت از امام»، «علمدار» و ... عنوان های موضوعی داستان های این کتاب هستند.
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
🔰بدان ایدک الله (9) 🔆سه: غفلت از هدف؛ آفت طلاب 🔺اگر #طلبه امروز ما به #درس_خواندن بیاعتنایی کند،
🔰بدان ایدک الله (10)
🔆چهار طلبه؛ مهمترین عنصر حوزه
🔺اگر ما عنصر عناصر اصلی حوزه را چهار تا پنج عنصر بدانیم (استاد، شاگرد، فضای آموزشی، مواد درسی و از این قبیل) شاید به اعتباری بتوان گفت: مهمتر از همه، عنصر #طلبه است؛ چون همه این امکانات برای اوست. اگر طلبه نباشد، وجود فضای آموزشی، کتاب درسی، علم استاد و فن سخن و سخنوری او بیمعنا میشود؛ و این یک طرف قضیه است.
🔺طرف دیگر آن، #فردای_دنیای_اسلام است که آنهم در دست طلبه امروز است. یعنی همین طلبه امروز که مهمترین ناقل و رسانه است، فردا هم مهمترین وسیله و ناقل است بنابراین به اعتباری، طلبه اهم عناصر در این باب است .
(نرمافزار حوزه و روحانیت صفحه 707. . در دیدار روحانیون و طلاب ایرانی و خارجی در صحن مدرسه فیضیه قم 16 آذر 1374.)
🔅نقش طلاب در مثمر ماندن حوزه
حالا چه بکنیم که این حوزه مثمر بماند؟ یک مسئله این است که #طلاب_علوم_دینی و فضلای جوان، آیا برای سازندگی و برای آیندهی حوزه نقشی دارند یا نه؛ جواب این است که بلی، دارند. هر کسی نقش خودش را دارد. در یک مجموعه، همه افراد دارای نقش اند. در یک بدن سالم، هر سلولی مشغول کار است. اگر هر کدام ما در آنجاییکه هستیم، کار خود را خوب انجام بدهیم بهسلامت مجموعه کمک کردهایم؛ اما اگر هر کدام ما کار خود را خوب انجام ندهیم، بهقدر #شعاع_وجودی خود، بهسلامت مجموعه ضربه زدهایم؛ (رحم الله امراً عمل صالحاً فأتقنه» .
🔺کار را باید #متقن و خوب انجام داد؛ درس را باید #خوب خواند؛ اخلاق را باید رعایت کرد؛ تدین را باید در زندگی خود اصل دانست؛ #ممشای_بزرگان را در آداب زندگی، در خلقیات عبادی و عملی باید اسوه و الگو قرارداد. چیزهایی هم هست که البته به تطور زمان متطور میشود؛ آنها را هم باید متطور و متحول کرد. پس افراد حوزه، از بزرگ و کوچک، تا طلبهی تازه به حوزه آمده، در #عمل_شخصی خود میتوانند نقش ایفا کنند که آن نقش در سلامت حال و آینده حوزه، اثر خواهد گذاشت.
(نرمافزار حوزه و روحانیت صفحه 425. اجتماع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم یکم اسفند 1370)
#کتاب_بدان_ایدک_الله ؛ صفحه 7-6.
#طلبه_تراز_انقلاب_اسلامی
#مقام_معظم_رهبری
.