✅ تقویت ارتباط با امام حسین علیهالسلام
💠 تمام خوبیها در ائمه (ع) جمع است اما امام حسین (ع) یک ویژگی خاص دارد و آن مظلومیت و شهادت است که همین، عامل محبت است. ما با #گریه و #عزاداری این ارتباط را تقویت میکنیم. این ارتباط بر اثر غفلت و زندگی روزمره ساییده میشود. گناه و لهو و لعب هم این ارتباط را میسوزاند. خداوند اگر کسی را دوست داشته باشد، او را گرفتار بلایی میکند تا دوباره رو سوی خدا و ائمه کند. بلا برای کسانی است که خدا دوستشان دارد.
🏴 #دهۀ_اول_محرم نیز مرحمت بزرگ خداست. میتوان در این دهه از ماه رمضان نیز بیشتر بهره برد، به شرطی که حق این دهه را بکوشیم. خالصانه در روضه شرکت کنیم. استاد ما میفرمود #روضۀ_خلوت بروید. جایی که شما را نشناسند. طوری که شرکت در روضه هیچ نفع دنیوی برای ما نداشته باشد. حتی «قبول باشد» هم به ما نگویند. البته گاهی ما به مجلس شلوغی میرویم تا از بیان آن گوینده دینمان را بیاموزیم. این، حسابش فرق دارد.
۶/۷/۹۶🗓
حضرت آیتالله استاد جاودان (حفظه الله)
🏴 #روایت_کربلا | افرادی که آماده شهادت نبودند امام حسین(علیهالسلام) را همراهی نکردند
▪️رهبر انقلاب: تمام کسانى که در مکه و مدینه، افراد نامونشاندارى بودند که حقیقت قضیه را نمىفهمیدند، با حرکت امام حسین(علیهالسلام) مخالفت کردند. بعضى حتى نامه نوشتند از بین راه از حضرت خواستند که برگردد. چون اینها محاسبه مىکردند، مىگفتند که اگر این کار براى این است که حضرت به حکومت برسد، خب، خیلى شرایطِ به حکومت رسیدن مفقود است. و اگر نفسِ این حرکت مطلوب است، پس در آن کشتهشدن هم هست. اینها کسانى بودند که آماده نبودند آنطور خودشان را به دَم شهادت بدهند.
▪️ #ملت_حسین_به_رهبری_حسین
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر اذان گفتن را زنده کنید، نماز زنده می شود🔸
اگر شما اذان را زنده کنید نماز زنده می شود. اذان اگر احیاء شد، نماز احیاء می شود. شیطان چه می کند برای اذان؟ برای این که نماز را بشکند چه می کند؟ « وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا» وقتی اذان برای نماز گفته می شود، #مسخره می کنند.
اذان، سلاح شماست. اگر انسان این سلاح را درست به کار بگیرد، جرأت امر به معروف و نهی از منکر پیدا می کند. چرا؟ چون می گویید « إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ» نماز است که نهی از فحشاء و منکر می کند. یعنی شما با ارتباط به مبدا، حالت #احاطه و #سلطه و تفوق پیدا می کنید که بتوانی معروف را در طرف جا بیاندازی. از این جهت در حینی که می خواهی امر به معروف کنی، باید حال ارتباط با خدا داشته باشی. فطرتت باید امر به معروف کند، نه طبیعت شما. بسیاری امر به معروف می کنند، اما نه با فطرتشان، بلکه با طبیعتشان. می خواهد طبیعت خودش را بر طبیعت دیگری چیره کند.
#راهکار_اذان
#اذان
🔴هیاهوی مسیح
🔹🔸مسیح مهاجری در یادداشت روزنامه جمهوری مراسم تحلیف ریاست جمهوری را زیر سوال برد و برگزاری این مراسم را با حضور مهمانان خارجی اسراف و ضایع کردن حقوق بیت المال بر شمرد!
♦️بیان چند نکته در مورد یادداشت آقای مسیح مهاجری خالی از لطف نیست:
1️⃣ مراسم تحلیف، یک مراسم رسمی است که در دولت های قبلی مسبوق به سابقه بوده و در همه جای دنیا نیز مرسوم است.
2️⃣ جناب آقای مسیح مهاجری قطعا آلزایمر سیاسی ندارند و به خوبی از مراسم تحلیف روحانی در سال 92 و ریخت و پاشهای اسرافگونۀ آن اطلاع دارند که اگر کمی انصاف به خرج می دادند، این چنین قضاوت نمی کردند.
3️⃣ البته قلم اقای مسیح مهاجری نسبت به برخی اتفاقات حساسیت دارد به همین دلیل در طول این هشت سال که سمینارهای چاپلوسانه به همراه تقدیر و تشکرهای خودمانی و سکهپاشی های بی مورد دولت روحانی به راه بود، قلمش خالی از مرکب می شد و نمی توانست علیه چنین اقداماتی مطلبی بنویسد.
4️⃣ مسافرت های بیهوده مسئولین به بهانه برجام و دیپلماسی شکست خورده که چه هزینه های سنگین مالی بر دوش این مملکت گذاشت نیز از قصههای پرغصه ای است که هیچ وقت وجدان مهاجری را جریحه دار نکرد.
📌ضرورت شخصیتسازی جدید از وزارت امور خارجه
🔹از همان روز اول آغاز مذاکرات احیای برجام در وین بهصورت مداوم دیپلماتهای ایرانی اعلام میکردند که دور بعدی مذاکرات احتمالاً دور آخر بوده و همهچیز روبهپیشرفت قرارگرفته است.
🔹واقعیت آن است که روحیه حقوقی و سازمان مللی حاکم بر وزارت امور خارجه باعث شد تا در وین گره در کار تیم مذاکرهکننده افتاده و آنها نتوانند بهصورت مقتدرانه با تروئیکای اروپایی و سایه آمریکایی آن به نتیجه قابل فهم برسند.
🔹درحالیکه برخی از کارشناسان وزارت خارجه اعتقاد دارند که حفظ تیم مذاکرهکننده زمان رسیدن به توافق را برای دولت جدید کمتر میکند؛ باید گفت که حفظ شاکله این روحیه در ادامه مذاکرات نهتنها مؤثر نیست، بلکه طرف غربی را بر خواستههای نامشروع خود جسورتر خواهد کرد.
🔹اگر تهران استراتژی مذاکره با غربیها را تغییر ندهد؛ مذاکرات وین به زنجیرهای فرسایشی و بدون نتیجه تبدیل خواهد شد.
🔖پنج اشتباه بزرگ عباس عراقچی در مذاکرات وین باعث شد؛ خوی وحشی و زیاده خواه غربی جای مذاکرات برابر را بگیرد:
1️⃣ایده تقسیم تحریمها به موارد «رفع شدنی» و «رفع نشدنی» و پذیرش آن از سوی تیم مذاکرهکننده فعلی از همان ابتدا به معنای ورود ایران به تونل مذاکرات فرسایشی بود، در این شکل از رویارویی دیپلماتیک تا بدین جا هر دور از مذاکره بهعنوان توافق نهایی به ایران فروختهشده و بهنحویکه آورده ایران در هر مرحله هرگز بهاندازهای نباشد که ایران بتواند برای مذاکره بعدی مقاومت کند.
2️⃣ ادغام مذاکرات «نجات برجام» و «بازگشت آمریکا به برجام» شانس ایران را برای رسیدن به توافق منصفانه و پایدار کمتر کرد.
3️⃣نتیجه عجله ابتدایی تیم ایرانی در رسیدن به توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری باعث شد اسلحه آمریکا برای فشار به ایران مسلحتر شده و آمریکاییها آن را برای کنترل رفتار ایران به کار ببرد (درحالیکه پیش از آغاز مذاکرات تنها حل مسائل هستهای روی میز بود؛ به ناگهان به روح شروط ۱۲ گانه پمپئو منحرف شد)
4️⃣ترک مذاکرات قبل از آغاز دور چهارم؛ اقدام شجاعانهای از سوی ایران بود که متأسفانه اجرا نشده و تیم حاکم بر مذاکرات جسارت آن را نداشت. نوع واکنش آمریکا به خرابکاری نطنز نشان میداد تضعیف ایران را به توازن در خاورمیانه ترجیح میدهد.
5️⃣ایران در مذاکرات وین هرگاه از آمریکاییها ناامید میشد به پاریس تکیه میداد فرانسه هیچگاه ستون سیاست خارجه تهران نبوده و ذاتاً خود را رقیب منطقهای ایران میداند.
نکته آخر:
محسن امین زاده معاون وقت وزارت خارجه در دولت اصلاحات در اظهارنظر جالبتوجهی گفته است که ماندن ظریف در مذاکرات وین ضروری است؛ البته دستور ماندن ظریف در وزارت خارجه به معنای ماندگاری وزیر فعلی در آن وزارتخانه نیست؛برای اصلاحطلبان افراطی حفظ روحیه و منش ظریف در وزارت خارجه را از حضور فیزیکی او مهمتر می دانند.
وقت آن رسیده است که بهجای تلاش برای شکست تحریم، میزان اثرات تحریم پذیری را پایین بیاوریم؛ این تغییر بزرگ استراتژیک، نیاز به یک شخصیت سازی جدید از وزارت خارجه کشورمان دارد.
هدایت شده از کانال خبری تحلیلی بصیرت
♨️ نگرانی صهیونیستها از کابینه انقلابی/ برای درد بیشتر صهیونیست ها چه باید کرد؟
🔻روزنامه تایمز اسرائیل در مقاله ای با بررسی احتمالات کابینه رئیس جمهور جدید کشورمان از محافظه کار بودن(شما بخوانید انقلابی) اعضای کابینه اظهار نگرانی کرد. این روزنامه بخصوص درباره احتمال تصدی وزارت خارجه توسط افراد با نگاه انقلابی که احتمالاً مذاکره کنندگان ارشد ایران در مذاکرات هسته ای باشند نیز اظهار نگرانی کرد. دغدغه دیگر صهیونیستها عملگرا بودن احتمالی کابینه آقای رئیسی و پیگیری استراتژی اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم ها با هدف کاهش نفوذ تحریم ها بر اقتصاد ایران است....
🔗 ادامه مطلب در لینک زیر 👇👇👇
https://basirat.ir/fa/news/332783
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 www.basirat.ir
#تقویم_شیعه
📅 امروز پنجشنبه
☀️ 21 مرداد ماه 1400 شمسی
🌙 03 محرم 1443 قمری
❄️ 12 آگوست 2021 میلادی
☀️ #شمسی
➕ شكنجه و شهادت سه پاسدار كميته انقلاب اسلامي به دست منافقان كوردل (1361 ش)
➕ اعدام "ميرزا رضا كرماني" به جرم قتل ناصرالدين شاه (1276 ش)
➕دستگيري سران كميته مجازات و انحلال آن (1296ش)
➕ رحلت عالم بزرگوار، "احمد سبط الشيخ انصاري" از نوادگان شيخ مرتضي انصاري (1374 ش)
🌙 #قمری
➕ دعوت جهاني اسلام توسط پيامبر اكرم (7 ق)
➕ نامه امام حسین (ع) براى اهل کوفه (61 ق)
➕ ورود سپاه "عمر بن سعد" به سرزمين كربلا (61 ق)
➕ روز آزاد شدن حضرت "يوسف (ع)" از زندان و استحباب روزه براي رفع هر گرفتاري
❄️ #میلادی
➕ قتل عام فلسطينيان اردوگاه "تلّ زَعْتَر" در لبنان توسط فالانژهاي لبنان (1976م)
➕ پرتاب اولين ماهواره جهان به نام "اكو" توسط ايالات متحده امريكا (1969م)
➕ روز جهاني جوانان
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹رسیدن عمر بن سعد لعنة الله علیه به کربلا، 61ه-ق
📆 روزشمار:
▪️7 روز تا #عاشورای_حسینی
▪️22 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️31 روز تا شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
▪️46 روز تا اربعین حسینی
▪️54 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
💠وقایع روز سوم محرم💠
✅ ۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
✅۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
✅ ۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳)
-----------------------------
پی نوشت ها:
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
🔰اعدام "ميرزا رضا كرماني" به جرم قتل ناصرالدين شاه (1276 ش)
🔺ميرزا رضا كرماني در كرمان به دنيا آمد. در جواني به تهران رفت و به دستفروشي و سمساري مشغول شد تا اينكه رفته رفته مورد اعتماد تجار تهران قرار گرفت. وي در سال 1268 ش پس از آشنايي با سيدجمالالدين اسدآبادي، سخت مجذوب انديشهها و افكار او شد و از همان زمان، به فعاليتهاي سياسي پرداخت. در پي استبداد و جور زمان ناصرالدينشاه قاجار و اخراج سيدجمالالدين اسدآبادي از ايران، ميرزا رضا كرماني بارها به گونه كتبي و شفاهي به ناصرالدين شاه و درباريانش اخطار نمود كه به جهت بياحترامي و ستمي كه درباره سيدجمالالدين روا داشتهاند، كشته خواهند شد.
🔺رژيم استبدادي قاجار، زبان تيز و حركات اعتراضآميزِ او را تحمل نكرد و ميرزا رضا را به 7/5 ماه زندان محكوم كردند. ميرزا پس از آزادي، راهي اسلامبول تركيه گرديد و با سيد ديدار نمود. ميرزا از اوضاع ايران بسيار ناليد و سيد او را به كندن ريشه فساد كه همان ناصرالدين شاه بود، تشويق كرد. سرانجام شاه قاجار كه در تدارك برگزاري جشنهاي پنجاهمين سال سلطنت خود بود، در 17 ذيالقعده 1313ق برابر با 13 ارديبهشت 1275ش با 3 گلوله ميرزا رضا در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در ري كشته شد.
🔺ميرزا با بيان سخناني در دادگاه فرمايشي، حقايق را بازگو نمود و شاه را رسوا كرد. سرانجام ميرزا رضا كرماني در روز دوم ربيعالاول 1314 ق برابر با 21 مرداد 1276ش توسط دستگاه جبار قاجار به دار آويخته شد و به شهادت رسيد. آخرين جمله ميرزا اين بود: "اين چوبه دار را به يادگار نگه داريد، من آخرين نفر نيستم".
گفته می شود وصیت کرده بود روی قبرش این شعر را بنویسند:
محب آل محمد غلام هشت و چهار/ فدای مردم ایران رضای شاه شکار
🔰رحلت عالم بزرگوار، "احمد سبط الشيخ انصاري" از نوادگان شيخ مرتضي انصاري (1374 ش)
🔺آيتاللَّه شيخ احمد سبط الشيخ از نوادگان خاتم الفقهاء و المجتهدين، شيخ مرتضي انصاري عالم بزرگ قرن سيزدهم هجري، در سال 1309 ش در دزفول و در بيت علم و تقوا و فضيلت به دنيا آمد. او پس از فراگيري مقدمات علوم اسلامي، در 19 سالگي راهي قم، سپس دزفول و در نهايت نجف اشرف شد. آيتاللَّه سبط الشيخ در نجف از محضر استاداني همچون آيات عظام سيد ابوالقاسم خويي، سيد محسن حكيم، سيد محمود شاهرودي و سيد عبدالهادي شيرازي استفاده وافر برد و پس از سالياني چند به دزفول بازگشت. اين عالم رباني پس از مدتي در 43 سالگي ساكن قم گرديد و به تدريس و تاليف و تربيت شاگردان و شركت در درس فقه آيتاللَّه سيد محمدرضا گلپايگاني پرداخت.
🔺 ايشان همچنين از حضرات آيات سيد محمود شاهرودي، شيخ آقا بزرگ تهراني و شيخ محمدصالح مازندراني اجازه اجتهاد و روايت داشت. خلاصةالقوانين، الدُّرَرُ النَّجفيه، شرح تحرير الوسيله و شرح تبصرةُ المتعلمين از جمله آثار اين دانشمند اسلامي است. سرانجام آيتاللَّه سبط الشيخ پس از عمري سرشار از توفيق و خدمات مذهبي در 21 مرداد 1374 برابر با 13 ربيع الاول 1416 ق در 65 سالگي بدرود حيات گفت و در صحن مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
🔰قال الحسین (ع): إِنَّ الْمُؤْمِنَ اتَّخَذَ اللَّهَ عِصْمَتَهُ وَ قَوْلَهُ مِرْآتَهُ فَمَرَّةً يَنْظُرُ فِي نَعْتِ الْمُؤْمِنِينَ وَ تَارَةً يَنْظُرُ فِي وَصْفِ الْمُتَجَبِّرِينَ فَهُوَ مِنْهُ فِي لَطَائِفَ وَ مِنْ نَفْسِهِ فِي تَعَارُفٍ وَ مِنْ فِطْنَتِهِ فِي يَقِينٍ وَ مِنْ قُدْسِهِ عَلَى تَمْكِينٍ.
امام حسین علیهالسلام فرمود:
خداوند کنترل و نگهداری #مؤمن را به دست گرفته، پس گفته خدا آینهی مؤمن است. گاهی به #نشانه_مؤمنین توجه میکند و گاهی در توصیف #گردن_کشان نظر مینماید. مؤمن از خداوند در لطیفهها و عنایتها غرق است و از نفس خودش در آشنایی و آگاهی است. از #زیرکی خود در یقین استوار است و از پاکی و قدس حق بر تمکین و اطاعت پابرجاست.
🔹با شروع جلوههای #محبت و ایمان، خداوند مباشر و متولی دل مؤمن میشود و او را نگهداری و #کنترل مینماید. مؤمن برای حفاظت خویش، از گفتههای خدا و از لطائف و عنایتها بهرهمند است. این گفتهها چه شرححال خوبان و یا توصیف گردن گردنکشان باشد، برای دل مؤمن راهنماست، او را برمیانگیزد تا به خوبیها آراسته شود و از نقطه ضعفها و آفتها فاصله بگیرد.
🔸مؤمن از لطیفهها و عنایتهای خدای مهربان خود، که در صورت بلا و رنجها و چه در چهره محبتها و مهربانیها، به #شناخت خودش و قوتها و ضعفهایش دست مییابد و بهیقین و اطمینان و به تمکین و اطاعت راه مییابد.
شناخت نقطه ضعفها و قوتها در هنگام لطف و قهر، آشکار و مشخص میشود. ولی یقین احتیاج به زیرکی و فطانت دارد، تا احتمالات را بشکافد و نشانهها را ببیند و با تطابق ها بهیقین برسد و با نفی شبهات و اشکالات، قداست و تسبیح حق را بیابد و از تمکین و اطاعت مرکب بگیرد و بر آن استوار بنشیند.
🔹در این کلام، لطائف، با آگاهی (تعارف) و با یقین و با تمکین (اطاعت) مرتبط است و اینهم با عصمت و نگهداری مؤمن همراه است. آدمی با عنایت و نگهداری خدا با با لطافتها و خوبیهای او آشنا میشود و از آنچه دیگران به چشم و از آنچه دیگران به چشم میآیند و به کفر میرسند، نشانههای حضور و تربیت و نگهداری را میبیند و نقطه ضعفها و #تعلقات آفتهای خود را میشناسد و ایمان و نفسانیت او این تعارف و آشنایی را فراهم مینماید و با داد و ستد خود، این نور را میتابانند تا مؤمن با فطانت و زیرکی خود، از نشانههای آشنا بهیقین برسد و حتی در نهانخانه دل خود، بر خدا اعتراضی نداشته باشد و با تسبیح و تنزیه او، به تقدیس او رسیده باشد و با این تسبیح، با بر حمد و بر اطاعت استوار شده باشد و با این تقدیس به تمکین و قرار بر طاعت نشسته باشد.
🔅راستی که روانی و روشنی کلام میتواند ابهام و محرومیت ما را به دنبال بیاورد.
#کتاب_چهل_حدیث_از_امام_حسین ؛ علی صفایی حائری؛ صفحه 75-77.
#هیئت_تراز؛ آداب مدح اهل بیت از نگاه امام خمینی ره:
امام حسین با عده کم همه چیزش را فدای #اسلام کرد؛ مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و «نه» گفت؛ هر روز باید در هر جا این «نه» محفوظ بماند. و این مجالسی که هست مجالسی است که دنبال همین است که این «نه» را محفوظ بدارد.
📅 امام خمینی(ره) |۳۰ مهر ۱۳۵۸
#امام_خمینی
رسالت هیئات؛ #عدالت_خواهی
یک شاخصه از #هیئت_ایده_آل
📜#سیره_علما
#روضه_خانگی
🔺آقای قاضی روزهای جمعه منزل روضه داشتند و واعظی #مقتل را از روی کتاب میخواند که مبادا در نسبت به امامان کم و زیاد شود و آقای قاضی گریه میکردند.
🔺آیتالله کشمیری میفرمود: اواخر عمر، آقای قاضی وقتی آب را میدیدند به یاد حضرت ابیعبدالله علیهالسلام گریه میکردند و آماده برای رفتن بودند و اشاره به روح خود میکرده و میفرمود: دارد میرود!
💠فرازی از وصیّت آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه
■در مستحبّات، تعزيه دارى و زيارت حضرت سيّدالشّهداء مسامحه ننمائيد. روضه هفتگى هرچند دو یا سه نفر باشد، اسباب گشايش امور است.
▫️و اگر از اوّل عمر تا آخر در خدمات آن بزرگوار از تعزيت و زيارت و ... بجا بياوريد، هرگز حقّ آن بزرگوار أدا نمیشود.
■و اگر هفتگى ممكن نشد، دهه أوّل محرّم ترك نشود.
📚«نور مجرّد» ج ۲ ص ۴۶۴ از «آیت الحقّ»