eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
721 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
7.1هزار ویدیو
728 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👌 سومین شب مراسم عزاداری بیت الشهداء علی و محمود ماهانی سخنران: حجت الاسلام استاد محمدمهدی مومنی (مدرسه علمیه محمودیه کرمان)
13.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ 🔰 خوش‌چشم: اگر کمک‌های ایران نبود آذربایجانی هم نبود! 💬 مصطفی خوش‌چشم (کارشناس مسائل بین‌الملل): 🔹 پیش از جنگ اخیر قره‌باغ، بی انفعالی در دیپلماسی خارجی ما مشهود بود. 🔹 در جنگ گذشته، اگر ایران مقتدر نظامی نبود، آذربایجان باقی نمی‌ماند و ارمنستان کاملا پیشروی می‌کرد. 🔹 حالا نبینید چند تا پهپاد و سلاح از اسرائیل گرفته‌اند و حرف‌هایی می‌زنند. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️ ⚠️سرنوشت نامشخص رییس بانک مرکزی 🔸دولت رییسی درحالی کنترل تورم را یکی از اولویت‌های اصلی خود اعلام کرده است که طبق آمارها روند صعودی تورم همچنان ادامه دارد و برای مهار سرکشی این متغیر اقتصادی، باید سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدتی طراحی و اجرا شود، اما در این زمینه تاکنون تکلیف طراح این سیاست‌های کنترلی و سکاندار بانک مرکزی به عنوان یکی از نهادهای قانونگذار در مهار تورم مشخص نشده است و معلوم نیست آیا گزینه جدیدی از سوی دولت برای هدایت این نهاد معرفی می‌شود یا همچنان رییس کل فعلی به انجام وظیفه خود ادامه می‌دهد؟ 🔹با روی کار آمدن هر دولت جدید در ایران، رویه تعیین رییس کل بانک مرکزی اینگونه است که گزینه مدنظر دولت در ابتدا به پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و دارایی به هیات وزیران معرفی و پس از تأیید، حکم وی توسط رییس‌جمهور صادر می‌شود که او به مدت پنج سال مدیریت بانک مرکزی را به عهده خواهد داشت و انتخاب مجدد وی نیز بلامانع است. 🔸در این راستا، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ۱۳ شهریورماه سال جاری اعلام کرده بود که برای معرفی رییس کل بانک مرکزی گفت‌وگوهایی انجام شده و نتیجه آن در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد اما هنوز خبری نشده است. 🔹همچنین، به اذعان کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی از آنجا که مهار تورم در کنار سایر مسائل و مشکلات حال حاضر اقتصاد ایران از اولویت بیشتری برخوردار است، یکی از گام‌های ابتدایی دولت برای ریشه کردن یا کنترل تورم، معرفی رییس کل بانک مرکزی است، زیرا صلاحیت و تخصص فردی که برای این سمت انتخاب می‌شود، در مهار تورم نقش مهمی دارد و می‌تواند تا حدودی بر کاهش یا کنترل انتظارات تورمی که یکی از عوامل موثر بر تورم بالاست، اثرگذار باشد. 🔸علاوه بر این، یکی دیگر از وظایف مهم بانک مرکزی کنترل نقدینگی است، زیرا افزایش این متغیر اقتصادی و در پی آن رشد پایه پولی از جمله عوامل کلیدی رشد تورم است که قدرت خرید مردم را بیش از پیش کم می‌کند. 🔹به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، شخصیت مقتدر و مستقل رییس کل از دولت باعث می‌شود تا وی در مقابل درخواست‌ها و زیاده‌خواهی‌های دولت برای چاپ پول بایستد و اجازه ندهد برداشت از بانک مرکزی در جهت تامین کسری بودجه وسیله‌ای برای سرکشی نقدینگی شود. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ 🔵 چرایی دستور به تفکر در منطق اسلام ❓ 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
🏴 رحلت خاتم نبوت، پیامبر مهربانی، حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(علیه السلام) تسلیت باد🏴 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 دل فاطمه غوغاست »چشای علی دریاست 🎤مداحی حاج محمود کریمی برای رحلت پیامبر اکرم (ص) 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️ 🔰طلبگی منافقانه ۱؛ درد شناسی ⚠️خواننده گرامی! این یک نوشتار معمولی نیست؛ بلکه یک نیش نوشت می باشد. اگر از نظر شما غیر واقعی است، آن را از باب مبالغه هم که شده قبول کنید، جای دوری نمی رود. 🔹در نگاه ابتدایی طلبه نمی تواند باشد؛ چرا که در تعریف منافق گفته اند: «منافق به کسی می‌گویند که در دل مخالف اسلام است، اما اظهار می‌کند که به اسلام اعتقاد دارد».(مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۹۰ش، ج۲۵، ص۲۰۶.). مگر طلبه می تواند مخالف اسلام باشد. اما آنچه مسلم است بین و قطعا تفاوت وجود دارد و اگر بیماری نفاق صفات جدی گرفته نشود، حتما به نفاق ذات منجر خواهد شد. پس طلبه می تواند منافقانه طلبگی کند. 🔸قرآن کریم یکی از ویژگی های منافقان را نه انجام ندادن اعمال دینی؛ بلکه انجام با اعمال می داند؛ اما اشتباه نکنیم در ظواهر اعمال آنها هیچ نشانی از اکراه وجود ندارد؛ بلکه خود را مؤمن تر از مؤمنان هم نشان می دهند؛ اما وقتی با خود می نشینند، مافی الضمیر خود را بروز می دهند و خداوند حال واقعی آنها را گزارش می کند. 🔘خداوند نماز و انفاق و حتی جهاد منافقان را با و توصیف می کند: ➕«وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ كُسالى‏ وَ لا يُنْفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ كارِهُون». (سوره توبه آیه 54) ➕«وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏ يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلا». (سوره نساء، آیه 142) ➕«فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ » (سوره توبه آیه 81) 🔳اما در مقابل مؤمنان را به شوق متمایز کرده است: وقتی که به خاطر نداشتن اسلحه از جهاد باز می مانند، امان شان نمی دهد: ➕«وَ لا عَلَى الَّذينَ إِذا ما أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلاَّ يَجِدُوا ما يُنْفِقُون»(سوره توبه آیه 92) علی (ع) در حج را به هجوم حیوانات تشنه برای رساندن خود به لب چشمه و سرعت کبوتران برای ورود به لانه شان تشبیه می کند. ➕«وَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ حَجَّ بَيْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ يَرِدُونَهُ وُرُودَ الْأَنْعَامِ وَ [يَوْلَهُونَ‏] يَأْلَهُونَ إِلَيْهِ [وَلَهَ‏] وُلُوهَ الْحَمَام» (نهج البلاغه خطبه یک) 🔺اینها چند مورد از آیات و روایاتی است که مؤمنان و منافقان را به وصف شان معرفی می کند. مؤمن و منافق هر دو نماز می خوانند و هر دو به روزه و سایر اعمال دینی مشغولند؛ اما ویژگی مختص منافق انجام اعمال دینی با است و صفت خاص مؤمنان انجام اعمال دینی با و می باشد. 🔻اکنون با همین با من همراه باشید تا برسیم به مکانی که آن را می نامند و عده ای از نوجوانان و جوانان مشغول آموزش علوم دینی هستند. خط کش را با احتیاط و بدون سر و صدا ‏از کیف در می آرویم و تک تک طلاب را با آن می سنجیم گرچه این یک خط کش عمومی است و توانایی سنجش صفات مؤمنانه و منافقانه همه افراد مرتبط با حوزه علمیه را از بالاترین سطح تا پایین ترین سطح دارد؛ اما فعلا دست تقدیر ما را به جمع طلاب کشانده است و می خواهیم صفات مؤمنانه و منافقانه طلاب را بررسی کنیم. .
🔸طلابی که به زور نمره استاد و تنبیه معاون و تهدید مدیر، خود را به سرکلاس می رسانند اما روحشان شاید یک دقیقه هم در کلاس حاضر نباشد و مدام عقربه های ساعت را دنبال می کنند؛ اما در مقابل طلابی هم هستند که اگر هیچ تنبیه و تهدیدی در کار هم نبود، خود را ملزم به حضور در کلاس می دانند و اگر روزی روح و فکرشان حضور کافی در کلاس درس نداشته باشد، در آن کوتاهی را به عنوان یک حساب کرده و برایش استغار می کنند و عزم بر عدم وقوع دوباره آن. 🔹طلابی که اگر ساعت مطالعه و مباحثه اجباری نباشد، «في‏ خَوْضِهِمْ يَلْعَبُون» اند و به مدد روز را به شب و شب را به روز می رسانند ؛ اما در مقابل طلاب و مباحثه هم هستند که از خود هم برای آموزش بهره می برند؛ هم چنان که از نقل شده که در تأخیرهای ابتدای کلاس اساتیدش 15 جزء از قرآن را حفظ کرده بودند و در مسیر رفت و آمد به درس، قرآن و نهج البلاغه را حفظ کرده بودند. 🔸طلابی هستند که برای حضور در حالی ندارند و نماز را در می خوانند؛ نه از باب دریافت ثواب بیشتر؛ بلکه فقط از این جهت که آن را به قدری سنگین می یاند که شان تحمل سر وقت خواندن آن را ندارد. « إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعين»؛ آن هم نمازی بدون اذان و اقامه و تعقیبات؛ اما هستند کسانی که ندای «ارحنی یا بلال» رسول خدا (ص) را با گوشت و پوست خود احساس می کنند و همین به آنها توان صبر بر مسیر عنایت می کند. 🔹طلابی هستند که پنج دقیقه حضور در قرائت یک صفحه از برایشان تحمل ناپذیر است و از آن فراری اند و با و روانخوانی و غریبه اند و در مقابل هستند طلابی که جلیس و انیس قرآنند و با آن نفس می کشند و زندگی می کنند. 🔹و قس علی هذا فعلل و تفعلل. این تقابل در جلسه اخلاق و جلسه دعا و مناجات و حضور در راهپیمایی و محافل شهدایی و انقلابی و مواعد تبلیغ دین هم برقرار می باشد. 🔹این اگر درمان نشود، چه بسا از مرحله به مرحله پیشرفت خواهد کرد و سعادت انسان را به منتهی کند و اگر پیشرفت هم نکند قطعا آینده شغلی و کاری طلاب را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد و میوه ای جز پشیمانی، افسردگی، ناامیدی و تبلیغ سوء علیه نظام حوزه و روحانیت نخواهد داشت‌. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman