eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی محرم #محرم_در_سیره_علما 🌻 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
فرزندان امام حسن علیه السلام در کربلا در زمان امام حسین علیه السلام که یکی از تلخ ترین دوران امامت اهل بیت علیهم السلام بود، تنها گروه اندکی آن حضرت را یاری کردند. از میان یاران آن حضرت، فرزندان امام مجتبی علیه السلام نیز حضور داشتند که ذیلا به معرفی آن عزیزان می پردازیم: فرزندان امام مجتبی علیه السلام که در کربلا حضور داشتند چهار نفر بودند: قاسم، ابوبکر، عبدالله، حسن بن حسن معروف به حسن مثنی. 1.. قاسم بن الحسن مادر قاسم بن الحسن «رمله» نام داشت، وی نوجوانی بود که هنوز به حدّ بلوغ نرسیده بود، هنگامی که برای اجازه رفتن به میدان خدمت امام حسین علیه السلام رسید، امام او را در آغوش گرفت و هر دو آنچنان گریستند که از حال رفتند. [1] 2.. ابوبکر بن الحسن او با قاسم از یک پدر و مادر بودند، مرحوم محدث قمی نوشته است: امام باقر علیه السلام فرمود: ابوبکرالحسن را مردی به نام «عقبة الغنوی» به شهادت رساند، و ابوالفرج شهادت او را قبل از شهادت قاسم نقل کرده است؛ امّا عبدی، جزری و شیخ مفید شهادت این نوجوان را بعد از شهادت حضرت قاسم نقل کرده اند. [2] 3.. حسن بن حسن چهارمین فرزند امام مجتبی علیه السلام که در حادثه کربلا حضور داشت «حسن بن حسن» معروف به حسن مثنی است، وی در روز عاشورا به میدان رفت و جنگ نمایانی کرد و سر انجام روی زمین افتاد؛ هنگامی که سپاه دشمن برای جدا کردن سرها آمدند، دیدند او هنوز زنده است و رمقی در بدن دارد، زنی به نام «اسماء» که از خویشاوندان مادری او بود وساطت کرد و او را با خود به کوفه برد و مداوا نمود تا بهبود یافت و بعد به مدینه رفت. [3] 4.. عبدالله بن الحسن عبدالله بن الحسن نیز فرزند دیگر امام مجتبی علیه السلام است که در کربلا به شهادت رسید، وی در روز عاشورا هنگامی که کوفیان امام علیه السلام را محاصره کرده بودند، خود را به امام رساند و زینب علیها السلام خواست مانع او شود؛ امّا او فریاد می زد: «به خدا قسم! از عمویم جدا نمی شوم» در این هنگام «بحربن کعب» (و برخی گفته اند: حرملة بن کاهل به امام علیه السلام حمله کرد، عبدالله به او فریاد زد: آیا می خواهی عمویم را بکشی؟ او شمشیرش را به طرف امام فرود آورد، که عبدالله دست خود را سپر کرد و دستش قطع شد. امام علیه السلام وی را در آغوش گرفت و فرمود: ای پسر برادرم! صبور باش تا به پدران خود ملحق شوی. در این هنگام حرمله تیری به او زد و او در حالی که در دامان عمو قرار داشت به شهادت رسید. [4] پی نوشت ها: [1] ابصارالعين، ص 36. [2] نفس‏المهموم، ص 325. [3] حياة الحسين ج 3 ص 652. [4] لهوف ص 15. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
رسالت دینی نوجوان عاشورایی در بیانیه گام دوم.pdf
196K
آنچه در این مقاله خواهید خواند 👇🏿👇🏿👇🏿 رسالت دینی نوجوان عاشورایی در بیانیه گام دوم 1.. شاه کلید موفقیت در گام دوم انقلاب 2.. تقویت روحیه مبارزه گری با مظاهر فساد 3.. شناخت دقیق معبر و خاکریزهای دشمن 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات امام خامنه ای موضوع: ماجرای شهادت حضرت عبدالله بن حسن علیه السلام در کربلا 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 1 🔹موضوع: تحصیل حوزوی تحصیل طلبه، عبارت است از گام‏برداشتن به سمت شناخت عمیق دین. یعنی به‏دست آوردن علوم و مهارت‌هایی که یا مستقیم عنوان «دین‏شناسی» دارد و یا مقدمة آن محسوب می‏شود. عمدة توان و وقت طلبه باید صرف آموختن معارف دینی و به دست‏آوردن مقدمات آن گردد و هر فعالیت دیگری به‏شرطی در زمرة فعالیت‏های صنفی طلبگی قرار می‏گیرد که در همین راستا باشد. مثلاً تحصیل در رشته‏های دانشگاهی مثل پزشکی و مهندسی مستقیم در راستای هدف طلبه قرار نمی‏گیرد. طلبه‏ای که ضمن تحصیل علوم دینی به تحصیل در رشته‏های علوم تجربی در دانشگاه می‏پردازد، نه طلبة خوبی خواهد بود و نه پزشک یا مهندس معتبری! واین افتخار بزرگی نیست. این چنین برنامه‏ای نشان دهندة نوعی دوگانگی شخصیت و به‏نتیجه‏ نرسیدن در انتخاب شاهراه حرکت زندگی است. آشنایی با دانش‌ها، فنون و مهارت‏های مختلف، گرچه مفید و در مواردی ضروری است، اما باید به خوبی روشن باشد که این فعالیت‏ها تنها هنگامی «کارِ طلبگی» محسوب می‏شود که هم‏جهت با اهداف حوزوی باشد. اگر این مسئله به‏خوبی روشن باشد، در توزیع عادلانة توان و زمان، سهم اصلی به کار طلبگی، و تراشه‏ها به امور پراکندة دیگر اختصاص می‏یابد. طلبه نسبتی با دین خدا دارد. لباس امام عصر در بر و تاج پیامبر به‏سر می‏گذارد. و باید «پیام خدا» را به جامعه ابلاغ کند نه «نظر خود» را. به این منظور لازم است آگاهی شایسته‏ای از محتوای دین خدا کسب کند و با منابع دین، شیوة استفاده از آن‏ها و قواعد فهم روش‏مند دین به‏خوبی آشنا باشد تا در ارائة نظر دین امانت‏داری کند. این توانایی‏ها در دورة تحصیل، کسب می‏شود و محور اصلی کار طلبه را تشکیل می‏دهد. نگارنده: استاد عالم زاده نوری 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
📚#قرآن_کریم ✅سوره مبارکه #یونس، صفحه208، آیات 1 تا 6 🗓1399/06/05 🌻 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
208.mp3
498.5K
🔊#صوت_قرآن 🎤توسط استاد #منشاوی ✅صفحه208 🗓1399/06/05 🌻 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
134.pdf
122.9K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚#موضوع_صد_و_سی_و_چهار ✅ اوصاف و اسامی روز قیامت ✏️4. روز زیانکاری 🗓1399/06/05 🌻 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
📣برگزاری مسابقه بزرگ تفسیر قرآن کریم با اشراف استاد قرائتی حفظه الله 🌀ویژه طلاب و خانواده طلاب 🔴همراه با جوایز ارزنده (جمعا به ارزش 114 میلیون تومان )🔴 زمان ثبت نام تا 15 شهریور 1399 تمدید شد لینک مستقیم ثبت نام: http://tahzib.ismc.ir/page/22 📚منابع آزمون: روی آنها کلیک نمایید. دانلود تفسیر نور سوره مبارکه نور دانلود تفسیر نور سوره مبارکه لقمان دانلود تفسیر نور جزء30 دانلود تفسیر نور جزء29 🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت آیین نامه به سایت معاونت تهذیب حوزه علمیه مراجعه نمایید. 🌐 www.tahzib-howzeh.ir 🌸ندای تهذیب🌸 💐 @nedaye_tahzib
-499441919_-214883.mp3
5.37M
شرح دعای مکارم الاخلاق دعای بیستم صحیفه سجادیه استاد : حاج آقا شیخ بهایی زید عزه جلسه: پنجاه وپنجم ۱۳۹۹/۶/۵ زمان : ۱۱ دقیقه
هدایت شده از ندای تهذیب
ثبت نام مسابقه تفسیر طلاب و خانواده های آنان تا 15 شهریور تمدید شد 🌻 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
ثبت نام آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه سال آغاز شد ✅ زمان ثبت نام 5 لغایت 15 شهریور 1399 و از طریق سایت معاونت تهذیب صورت می پذیرد 🌻 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
#ما_ملت_امام_حسینیم #سردار_سلیمانی 🌻 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه_محرم #روضه_علما #روضه_امام_حسین_علیه_السلام حسین (ع)از روی اسب نیفتاد، انداختنش! شیخ حسین انصاریان / محرم 99 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌀 شعار محوری هر محرم؛ مطالبه خون اباعبدالله ع از ظالمین و مستکبرین 👤 آیت‌الله جوادی آملی: 🔻جمله «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ(ع) وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ» شعار رسمی ما در ایام محرم است که شامل دو بخش می‌شود. 🔻 بخش اول این است که ما مصیبت‌زده‌ایم و سوگوار، اجر ما از ذات اقدس الهی باشد. خدای سبحان به همه عزاداران اجر سوگواری را مرحمت کند و می‌گوییم «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ(ع)» نه‌تنها اجر بدهد اجر مهم و عظیم عطا کند. 🔻این جمله «وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ» یعنی خدایا آن توفیق را به ما مرحمت کن که ما خون‌بهای حسین‌بن‌علی(ع) را از ظالمان بگیریم. این دعا و شعار رسمی ما شیعه‌هاست. این بخش دوم برای همیشه یک پیام زنده دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه می‌دارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسألت می‌کنیم آن توفیق را به ما بدهد که ما خون‌بهای حسین‌بن‌علی(ع) را بگیریم. 🔻خداوند در قرآن فرمود هر کس مظلومانه کشته شد ما برای اولیای او حق قصاص قائلیم و ما فرزندان حسین بن علی(ع) هستیم. پدر ما را شهید کردند و ما حق داریم خون‌بها بگیریم. ما فرزندان حسین بن علی؟ع؟ هستیم برای اینکه وجود مبارک پیغمبر(ص) اعلام رسمی کرد و فرمود ما حاضریم شما را به‌عنوان فرزندی قبول کنیم بیایید بچه‌های ما بشوید «أنا و علی ابوا هذه الامه». 🔻امام هر عصری همین شعار را دارد و وجود مبارک حسین بن علی(ع) هم می‌فرماید بیایید فرزند ما بشوید ما هم شیعه او شدیم، پس پدر ما را شهید کردند و ما تا روز قیامت حق داریم خون‌بهای پدرمان را بگیریم. 🔻این شعار تنها برای ثواب نیست بلکه درس شهادت و درس جهاد است.پس اینها که در دفاع مقدس و مانند آن با صدامیان یا صهیونیست‌ها یا آل‌سعود مبارزه می‌کنند اینها دارند خون‌بهای حسین‌بن‌علی (ع) را می‌گیرند برای اینکه شعار رسمی ما این است. بنابراین جریان کربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
پنج خصلت مهم امام حسین (علیه السلام) فرمودند: خَمسٌ مَن لَم تَکُن فِیهِ لَم یَکُن فِیهِ کَثیرُ مُستَمتَعٍ: اَلعَقلُ وَ الدِّینُ وَ الأدَبُ وَ الحَیاءُ وَ حُسن ُالخُلقِ؛ پنج خصلت است که در هر کس نباشد، بهره ی چندانی در او نیست: خرد، دین، ادب، حیا و اخلاق نیکو. (حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج ۱، ص ۱۸۱) شرح حدیث: درخت وجود آدمی وقتی ثمربخش است که شاخ و برگ و میوه دهد. ثمر این درخت، صفات نیک و خصلتهای پسندیده است. پنج صفتی را که امام حسین(علیه السلام) در این حدیث به عنوان عناصر خیرآفرین از آنها یاد می کند، چه در زندگی فردی و چه در حیات اجتماعی، منبع برکت و آثار نیک است: «عقل»، بزرگترین موهبتی است که خداوند به انسانها عطا کرده است و حجّتی درونی و پیامبری باطنی است که راه زندگی صحیح را به آدمیان نشان می دهد. «دین»، زندگی بر مدار خواست خداوند و به کار بستن اوامر پروردگار، در همه ی ابعاد است. «ادب »، نشان کمال خرد و وارستگی انسان از رذیله ی جهل است و انسان را مورد احترام و محبوبیّت نزد دیگران قرار می دهد. «حیا»، صفتی ارزشمند است که آدمی را از آلوده شدن به مفاسد و حریم شکنی و بی عفتی باز می دارد. «حسن خلق»، برترین فضیلت یک مسلمان است و صفتی است که خداوند، پیامبر محبوبش حضرت محمد(ص) را به خاطر آن ستوده است. افراد خوش اخلاق، زندگی بهتر و روابط صمیمانه تری با دیگران دارند و در خانه ی دلها نفوذ می کنند. این صفات شایسته ی پنجگانه، وجود آدمی را پرثمر می سازد و کسی که از این اوصاف بی بهره باشد، انتظار خیری از او نیست. خود را به این صفات آراسته کنیم و اگر از آنها برخورداریم، بر آنها بیفزاییم. منبع: حکمت های حسینی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین علیه السلام)، جواد محدثی. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
سی و پنجم الروایة الخامسة و الثلاثون: وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ مَرْوَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ: قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَيُّمَا عَبْدٍ أَطَاعَنِي لَمْ أَكِلْهُ إِلَى غَيْرِي وَ أَيُّمَا عَبْدٍ عَصَانِي وَكَلْتُهُ إِلَى نَفْسِهِ ثُمَّ لَمْ أُبَالِ فِي أَيِّ وَادٍ هَلَكَ. امام صادق علیه‌السلام از پدرانش از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نقل فرمود: «خداوند عزوجل فرمود: هر بنده ای که مرا اطاعت کند، او را به غیر خودم وا نخواهم گذاشت و هر بنده ای که مرا معصیت نماید، او را به حال خودش رها خواهم کرد و دیگر برایم تفاوتی نخواهد کرد که در کجا هلاک شود» وسایل الشیعه، جلد۱۵، صفحه ۲۳۵، الباب الثامن عشر، بَابُ وُجُوبِ طَاعَةِ اللَّهِ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹یادی کنیم از دلبر🥀 🌷همین که خدا من را میبیند مرا بس است 🌷من ندارم حاجتی از هیچکس 🌷با یکی کارمن افتاده ست وبس
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 2 🔹موضوع: ضرورت برنامه‏ریزی / قسمت اول یکی از مشکلات سهمگین جوان در پیمودن مسیر زندگی «سرگردانی» است. جوانی که دچار این مشکل شده، هیچ طرحی برای آینده خود ندارد و نمی‏تواند برنامة چند روز دیگر خود را پیش‏بینی و ترسیم نماید. همیشه در مواجهه با فرصت‏ها و امکانات غافل‌گیر می‏شود و در پی حل مسایل روزمره به دور خویش می‏گردد. به‏سادگی می‏توان اورا جهتی تازه بخشید. زیرا از خود هیچ جهتی ندارد. از هرتوصیه و پیشنهادی استقبال می‏کند و همیشه آماده اجرای یک طرح جدید است. اگر ساعتی برایش در ضرورت یا فایدة کاری سخن گویند، رنگ اصلی برنامة او به‏ سوی آن کار تغییر می‏یابد، ساعتی دیگر ضرورت فعالیتی دیگر را می‏توان در نظرش بزرگ‏نمایی نمود و ساعتی دیگر... . به این ترتیب جوان فرصت‏ها و امکانات خود را بدون تدبیر از دست می‏دهد. طلبه، مخصوصاً در نقطه‏ای که اختیار بیشتری برای تنظیم برنامة تحصیلی و آموزشی خود پیدا می‏کند (پایان سطح یک)، بسیار مستعد گرفتارآمدن به بحران تصمیم‏گیری است. دراین نقطه، اگر عالمی شایسته، او را مثلاً به انس با قرآن و تفسیر، تشویق کند، یکباره روش خود را تغییر داده و دست‏به‏کار انجام این توصیه می‏شود و به‏ جز برنامه‏های ضروری، همه را متوقف می‏کند و تنها به تفسیر می‏اندیشد. روز دیگر در محضر بزرگی، به بینش اجتماعی و کسب توانمندی‏های لازم برای مواجهه با اجتماع، توصیه می‏گردد و وظیفه جدیدی بر دوش خود احساس می‏کند. فردا در ضرورت تبلیغ و فعالیت فرهنگی، سخنی تازه می‏شنود و تحت تأثیر آن، جهت تازه‏ای انتخاب می‏کند و... . طلبه باید یک توانایی بسیار ارزش‏مند را در همان سال‌های آغازین طلبگی کسب کند؛ توانمندی «برنامه‏ریزی» و «مدیریت توانِ خویشتن». طلبه باید در تنظیم بهینه فعالیت‏های زندگی به خودشکوفایی برسد و نظام ضرورت‏ها و وظایف را به‏دست آورد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
📚#قرآن_کریم ✅سوره مبارکه #یونس، صفحه209، آیات 7 تا 14 🗓1399/06/06 🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
209.mp3
510.6K
🔊#صوت_قرآن 🎤توسط استاد #منشاوی ✅صفحه209 🗓1399/06/06 🌺 @nedaye_tahzib