-499441919_-214883.mp3
5.37M
شرح دعای مکارم الاخلاق دعای بیستم صحیفه سجادیه
استاد : حاج آقا شیخ بهایی زید عزه
جلسه: پنجاه وپنجم ۱۳۹۹/۶/۵
زمان : ۱۱ دقیقه
هدایت شده از ندای تهذیب
ثبت نام مسابقه تفسیر طلاب و خانواده های آنان تا 15 شهریور تمدید شد
🌻 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
ثبت نام آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه سال آغاز شد
✅ زمان ثبت نام 5 لغایت 15 شهریور 1399 و از طریق سایت معاونت تهذیب صورت می پذیرد
🌻 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه_محرم
#روضه_علما
#روضه_امام_حسین_علیه_السلام
حسین (ع)از روی اسب نیفتاد، انداختنش!
شیخ حسین انصاریان / محرم 99
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌀 شعار محوری هر محرم؛ مطالبه خون اباعبدالله ع از ظالمین و مستکبرین
👤 آیتالله جوادی آملی:
🔻جمله «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ(ع) وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ» شعار رسمی ما در ایام محرم است که شامل دو بخش میشود.
🔻 بخش اول این است که ما مصیبتزدهایم و سوگوار، اجر ما از ذات اقدس الهی باشد. خدای سبحان به همه عزاداران اجر سوگواری را مرحمت کند و میگوییم «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ(ع)» نهتنها اجر بدهد اجر مهم و عظیم عطا کند.
🔻این جمله «وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ» یعنی خدایا آن توفیق را به ما مرحمت کن که ما خونبهای حسینبنعلی(ع) را از ظالمان بگیریم. این دعا و شعار رسمی ما شیعههاست. این بخش دوم برای همیشه یک پیام زنده دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه میدارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسألت میکنیم آن توفیق را به ما بدهد که ما خونبهای حسینبنعلی(ع) را بگیریم.
🔻خداوند در قرآن فرمود هر کس مظلومانه کشته شد ما برای اولیای او حق قصاص قائلیم و ما فرزندان حسین بن علی(ع) هستیم. پدر ما را شهید کردند و ما حق داریم خونبها بگیریم. ما فرزندان حسین بن علی؟ع؟ هستیم برای اینکه وجود مبارک پیغمبر(ص) اعلام رسمی کرد و فرمود ما حاضریم شما را بهعنوان فرزندی قبول کنیم بیایید بچههای ما بشوید «أنا و علی ابوا هذه الامه».
🔻امام هر عصری همین شعار را دارد و وجود مبارک حسین بن علی(ع) هم میفرماید بیایید فرزند ما بشوید ما هم شیعه او شدیم، پس پدر ما را شهید کردند و ما تا روز قیامت حق داریم خونبهای پدرمان را بگیریم.
🔻این شعار تنها برای ثواب نیست بلکه درس شهادت و درس جهاد است.پس اینها که در دفاع مقدس و مانند آن با صدامیان یا صهیونیستها یا آلسعود مبارزه میکنند اینها دارند خونبهای حسینبنعلی (ع) را میگیرند برای اینکه شعار رسمی ما این است. بنابراین جریان کربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد.
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
پنج خصلت مهم
امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
خَمسٌ مَن لَم تَکُن فِیهِ لَم یَکُن فِیهِ کَثیرُ مُستَمتَعٍ: اَلعَقلُ وَ الدِّینُ وَ الأدَبُ وَ الحَیاءُ وَ حُسن ُالخُلقِ؛
پنج خصلت است که در هر کس نباشد، بهره ی چندانی در او نیست: خرد، دین، ادب، حیا و اخلاق نیکو.
(حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج ۱، ص ۱۸۱)
شرح حدیث:
درخت وجود آدمی وقتی ثمربخش است که شاخ و برگ و میوه دهد. ثمر این درخت، صفات نیک و خصلتهای پسندیده است. پنج صفتی را که امام حسین(علیه السلام) در این حدیث به عنوان عناصر خیرآفرین از آنها یاد می کند، چه در زندگی فردی و چه در حیات اجتماعی، منبع برکت و آثار نیک است:
«عقل»، بزرگترین موهبتی است که خداوند به انسانها عطا کرده است و حجّتی درونی و پیامبری باطنی است که راه زندگی صحیح را به آدمیان نشان می دهد.
«دین»، زندگی بر مدار خواست خداوند و به کار بستن اوامر پروردگار، در همه ی ابعاد است.
«ادب »، نشان کمال خرد و وارستگی انسان از رذیله ی جهل است و انسان را مورد احترام و محبوبیّت نزد دیگران قرار می دهد.
«حیا»، صفتی ارزشمند است که آدمی را از آلوده شدن به مفاسد و حریم شکنی و بی عفتی باز می دارد.
«حسن خلق»، برترین فضیلت یک مسلمان است و صفتی است که خداوند، پیامبر محبوبش حضرت محمد(ص) را به خاطر آن ستوده است. افراد خوش اخلاق، زندگی بهتر و روابط صمیمانه تری با دیگران دارند و در خانه ی دلها نفوذ می کنند.
این صفات شایسته ی پنجگانه، وجود آدمی را پرثمر می سازد و کسی که از این اوصاف بی بهره باشد، انتظار خیری از او نیست. خود را به این صفات آراسته کنیم و اگر از آنها برخورداریم، بر آنها بیفزاییم.
منبع: حکمت های حسینی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین علیه السلام)، جواد محدثی.
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#حدیث سی و پنجم
الروایة الخامسة و الثلاثون:
وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ مَرْوَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ: قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَيُّمَا عَبْدٍ أَطَاعَنِي لَمْ أَكِلْهُ إِلَى غَيْرِي وَ أَيُّمَا عَبْدٍ عَصَانِي وَكَلْتُهُ إِلَى نَفْسِهِ ثُمَّ لَمْ أُبَالِ فِي أَيِّ وَادٍ هَلَكَ.
امام صادق علیهالسلام از پدرانش از رسول خدا صلیالله علیه و آله نقل فرمود:
«خداوند عزوجل فرمود:
هر بنده ای که مرا اطاعت کند، او را به غیر خودم وا نخواهم گذاشت و هر بنده ای که مرا معصیت نماید، او را به حال خودش رها خواهم کرد و دیگر برایم تفاوتی نخواهد کرد که در کجا هلاک شود»
وسایل الشیعه، جلد۱۵، صفحه ۲۳۵، الباب الثامن عشر، بَابُ وُجُوبِ طَاعَةِ اللَّهِ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹یادی کنیم از دلبر🥀
🌷همین که خدا من را میبیند مرا بس است
🌷من ندارم حاجتی از هیچکس
🌷با یکی کارمن افتاده ست وبس
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 2
🔹موضوع: ضرورت برنامهریزی / قسمت اول
یکی از مشکلات سهمگین جوان در پیمودن مسیر زندگی «سرگردانی» است. جوانی که دچار این مشکل شده، هیچ طرحی برای آینده خود ندارد و نمیتواند برنامة چند روز دیگر خود را پیشبینی و ترسیم نماید. همیشه در مواجهه با فرصتها و امکانات غافلگیر میشود و در پی حل مسایل روزمره به دور خویش میگردد. بهسادگی میتوان اورا جهتی تازه بخشید. زیرا از خود هیچ جهتی ندارد. از هرتوصیه و پیشنهادی استقبال میکند و همیشه آماده اجرای یک طرح جدید است. اگر ساعتی برایش در ضرورت یا فایدة کاری سخن گویند، رنگ اصلی برنامة او به سوی آن کار تغییر مییابد، ساعتی دیگر ضرورت فعالیتی دیگر را میتوان در نظرش بزرگنمایی نمود و ساعتی دیگر... .
به این ترتیب جوان فرصتها و امکانات خود را بدون تدبیر از دست میدهد.
طلبه، مخصوصاً در نقطهای که اختیار بیشتری برای تنظیم برنامة تحصیلی و آموزشی خود پیدا میکند (پایان سطح یک)، بسیار مستعد گرفتارآمدن به بحران تصمیمگیری است. دراین نقطه، اگر عالمی شایسته، او را مثلاً به انس با قرآن و تفسیر، تشویق کند، یکباره روش خود را تغییر داده و دستبهکار انجام این توصیه میشود و به جز برنامههای ضروری، همه را متوقف میکند و تنها به تفسیر میاندیشد. روز دیگر در محضر بزرگی، به بینش اجتماعی و کسب توانمندیهای لازم برای مواجهه با اجتماع، توصیه میگردد و وظیفه جدیدی بر دوش خود احساس میکند. فردا در ضرورت تبلیغ و فعالیت فرهنگی، سخنی تازه میشنود و تحت تأثیر آن، جهت تازهای انتخاب میکند و... .
طلبه باید یک توانایی بسیار ارزشمند را در همان سالهای آغازین طلبگی کسب کند؛ توانمندی «برنامهریزی» و «مدیریت توانِ خویشتن». طلبه باید در تنظیم بهینه فعالیتهای زندگی به خودشکوفایی برسد و نظام ضرورتها و وظایف را بهدست آورد.
#برنامه_ریزی
#ویژه_طلاب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
📚#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #یونس، صفحه209، آیات 7 تا 14
🗓1399/06/06
🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
209.mp3
510.6K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه209
🗓1399/06/06
🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
135.pdf
129.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_سی_و_پنج
✅ اوصاف و اسامی روز قیامت
✏️5. روز ملاقات و حکومت مطلق خداوند
🗓1399/06/06
🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_محرم
حضرت علی اصغر فرزند کوچک امام حسین علیه السلام و حضرت رباب است که با تیر سه شعبه حرمله بن کاهل اسدی به شهادت رسید.
🌸@nedaye_tahzib
باسلام؛باستحضارمیرساند افرادی طی تماس تلفنی ، تحت عنوان کمک خرید جهیزیه ویا واگذاری نماز وروزه و غیره اقدام به کلاهبرداری نموده ومبالغی را از طلاب ویا خانواده ایشان دریافت میکنند؛لذامتمنی است ضمن اطلاع رسانی به طلاب ودانش آموختگان ،چنانچه موردی مشاهده گردید به این دفتر اطلاع رسانی نمایید.باتشکر
امورصیانتی استان
در آرزوی شهادت
شهيد مدني می فرمود: من در دو موضوع نسبت به خود شك داشتم. يكي اينكه به من مي گويند: «سيد اسدالله»؛ آيا من واقعاً از اولاد پيامبر هستم؟ و ديگر اينكه آيا من لياقت آن را دارم كه در راه خدا شهيد بشوم يا نه؟
روزي به حرم امام حسين(عليه السلام) رفتم و در آنجا با ناله و زاري از امام خواستم كه جوابم را بدهد. پس از مدتي يك شب امام حسين(عليه السلام) را در خواب ديدم كه بالاي سرم آمد و دستي به سرم كشيد و اين جمله را فرمود:
«يا بُنَّي انتَ مقتولٌ»
«اي فرزندم كشته مي شوي»
كه جواب هر دو سوال من در آن بود. امام فرمود:« فرزندم، يعني من سيد هستم؛ و ديگر به من بشارت داد كه من شهيد مي شوم»
https://eitaa.com/joinchat/1248657455C85ca0ca02c
-1384767742_-214884.mp3
5.75M
شرح دعای مکارم الاخلاق دعای بیستم صحیفه سجادیه
استاد : حاج آقا شیخ بهایی زید عزه
جلسه: پنجاه وششم ۱۳۹۹/۶/۶
زمان : ۱۲ دقیقه
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
210.mp3
515.9K
هدایت شده از ندای تهذیب
136.pdf
111.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_سی_و_شش
✅ اوصاف و اسامی روز قیامت
✏️6. روز نزدیک
🗓1399/06/07
🏴 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
تبارشناسی علی بن الحسین (علی اکبر(ع))
عـلی اکبر، نـخستین فـرزند پسر امام حسین(ع) بود. علت نامیده شـدن او بـه «عـلی بـزرگ تر» ایـن بـود که امام حسین(ع) به دلیل شدت علاقه ای که به نام پدر بزرگوارش داشت، نام سه فرزند پسر خود را «علی» گذاشت. از این جهت اولی به «علی بزرگ تر» و دومی به «علی مـیانه» و سومی به «علی کوچک تر» معروف شدند (محمدی ری شهری، 1430: 315). مادر علی اکبر، لیلی دختر ابومُره فرزند عُروه بن مسعود ثقفی و کنیۀ ایشان، ابوالحسن بود (ابن قولویه، 1356: 240). درباره سن علی اکبر در هنگام شهادت در کربلا، اختلاف نظر وجـود دارد و تـا بیست و هشت سال نیز گزارش شده است؛ لیکن بنا بر نظریه مشهور - که ایشان بزرگ تر از امام زین العابدین(ع) بوده است - و با عنایت به این که امام زین العابدین(ع) هنگام واقعۀ عاشورا، بـیست و سـه سال داشته، باید سن علی اکبر، بیش از این باشد و لذا گزارش های مبنی بر «ولادت وی در زمان خلافت عثمان» و بیست و پنج ساله بودن وی در وقت شهادت»، دربارۀ سـن ایـشان، واقع بینانه تر به نظر مـی رسد (مـحمدی ری شهری، 1430: 323).
دربـاره دوران کـودکی علی اکبر، روایتی نقل شده که گویای اعجاز و کرامت و تربیت او در دامان حسین بن علی(ع) است. در کتاب ضیاء العالمین از «زفیر بن یحیی» و او از «کثیر بن شاذان» گزارش نموده که گفت:
خودم شاهد بودم که علی اکبر در غیر فصل مناسب، از پدر بزرگوارش، انـگور طـلب کرد. نـاگاه امام حسین(ع) با دست به کناره دیوار مسجد زد که انگور و موزی از آن خارج شد؛ پس فرزند خود را از آن خورانیده و فـرمود: ما عندالله لاولیائه اکثر.
ویژگی های اخلاقی علی اکبر(ع) چنین نقل شـده اسـت کـه هرشب بر بام خانه، شعله آتشی بر می افروخت تا مستمندان و بیچارگان و بی پناهان، به سوی شعله های کرامت و سـخاوت او بـیایند و پای سفره اطعام و مهمان نوازی اش بنشینند؛ هیزم میهمان نوازی اش را آن چنان زیاد می کرد که هر فقیر و درمـانده ای از دورتـرین نـقطه آن را ببیند و نظرش را جلب کند؛ علی اکبر(ع) آن قدر در این صفت مشهور شد که به «نار القری: آتش فـروزان» مدینه لقب گرفت و شاعران عرب به مدح او پرداختند (اصفهانی، 1428: 46):
لم تری عین نظرت مـثله
من محتف یمشی ومـن نـاعل
یغلی نئی اللحم حتی اذا
أنضج لم یغل علی الأکل
کان اذا شبت له ناره
وقدها بالشرف الکامل
کیما یراه بائس مرمل
او فرد حی لیس بالآهل
اعنی ابن لیلی ذا السدی والندی
اعنی ابن بنت الحـسین الفاضل
لایؤثر الدنیا علی دینه
ولا یبیع الحق بالباطل
🏴@nedaye_tahzib