هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
موضوع: محاسبه نفس راهي براي اصلاح
سخنران: آیت الله حق شناس
معصوم (ع) فرمود: «ای هشام ثمن و بهای بدن تو چیزی غیر از بهشت نمیباشد، پس اگر خدای نخواسته گناه کردی، خودت را به ثمن بخس فروختی و معامله کردی.» هرکسی که نفسش را محاسبه کند به عیبهایش آگاه میشود.
#حق_شناس
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
☝️☝️
موضوع: سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی / قسمت اول
اخلاق یکی از شاخههای علوم اسلامی است كه از زمان شکلگیری آن تاکنون صدها کتاب در آن به روشهای مختلف (عقلی، شهودی، نقلی و تلفیقی) تألیف شده است. حوزههای علمیه از آغاز به اخلاق اهتمام داشته و درسهای پررونق فراوانی به خود دیده است. علاوه بر درسهای اخلاق كه منبر موعظه و ذكر و مجلس تربیت و تحول نفوس محسوب میشوند در سالهای اخیر توجه به دانش و معرفت اخلاقی و اخلاق نظری اسلامی نیز در حوزههای علمیه و دانشگاه-های کشور بیشتر شده است. همچنین رشتۀ اخلاق اسلامی به عنوان یك گرایش تخصصی در حوزههای علمیه دایر است.
اما آنچه¬که روشن است شرکت در این دوره¬های تخصصی برای همه مقدور نیست و روحانیون محترم مقیم شهرها و روستاها و نیز کسانی که از لحاظِ سنی واجد شرایط نیستند از شرکت در این دوره¬ها محرومند، در حالی که بسیاری علاقه¬مندند از طریق مطالعه آزاد، با دانش اخلاق اسلامی آشنا شوند و به نظر می¬رسد که در این حد نیز لازم است از تجارب و راهنمایی¬¬های استادان فن بهرمند شوند.
از این رو معاونت تهذیب و تربیت حوزه¬های علمیه با استفاده از نظرات اساتید، سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی را در سه سطح و با محوریت موضوعاتی همچون روش¬شناسی علم اخلاق، انسان¬شناسی، فلسفۀ اخلاق و اخلاق کاربردی، آداب و اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی، تربیت اخلاقی، سیرۀ اسوه¬های اخلاقی(معصومان(علیهم السلام)، عالمان و مجاهدان)، آداب و اخلاق خانوادگی،آداب و اخلاق طلبگی و اخلاق در متون ادبی به صورت آسان به مشکل و از عمومی به تخصصی تهیه و تنظیم و در اختیار طلاب و دانش پژوهان گرامی قرار داده است.
هر هفته روزهای #چهارشنبه با سیر مطالعاتی مذکور بیشتر آشنا خواهیم شد
ادامه دارد........
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
15.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شرح حدیث اخلاقی با بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی
موضوع: هشدار نسبت به پیروی از طاغوت
طاغوتها و پیروان آنها شما را فریب ندهند! پیروانشان در درجۀ اوّل اطرافیان، بعد هم آن تودهای از مردم که دل به طاغوت میسپارند، بدون تحقیق، بدون احساس مسئولیت و تعهّد دنبال او راه میافتند. برای این که به هوسها و حُطام دنیوی دست پیدا کنند.
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 24
موضوع: طلبه کارآمد / قسمت دوم/ کارآمدی در انتقال معارف و ابلاغ دین
پس از «تفقه»، هنر «پیام رسانی» و قدرت «انتقال آموزهها»، مهمترین مهارت لازم برای طلبه است. روحانی باید بتواند دانش خود را به جریان اندازد و از آنجا که در خطوط انتقال وحی قرار میگیرد، تجهیزات لازم برای توزیعِ با سلیقة تعالیم دینی را بدون هرگونه افتادگی و ضایعه، در میان تودهها داشته باشد. هر عنصری که به این هدف کمک کند، در راستای اهداف طلبگی است و طلبه را کارآمدتر و مؤثرتر میگرداند.
مهمترین این مهارتها قدرت نوشتن و هنر سخنوری است، زیرا بیشترین حجم اطلاعات از طریق گفتار و نوشتار منتقل میشود.
امروزه ارزش صنایع بستهبندی در توزیع فراوردههای صنعتی و جلب اقبال مشتریان، برای همه آشکار است؛ چه بسیار اجناس مرغوبی که به خاطر بستهبندی نامناسب، بر روی دست تولید کننده باقی میماند و چه بسیار اجناس نامرغوبی که به جهت استفاده از بستهبندی جذاب و زیبا، به سرعت به دست مصرف کنندگان بداقبال رسیده است.
مهارتهایی که موجب جلب توجه مخاطب، تحریک عواطف و تأثیرگذاری بیشتر پیام میشود؛ از صنایع ادبی و آرایههای لفظی و معنوی، آهنگ جذاب، نوسان صدا، شور و حرارت بیان، مثالها و تمثیلهای گویا و گیرا و سلیقه در انتخاب بهترین قالب برای عرضة فراوردههای فرهنگی، همسنگ آشنایی با صنایع بستهبندی است و عرضة کالای دین به مخاطب را موفقتر میسازد.
اگر بخواهیم میان این مهارتها و مهارت اول (شناخت عمیق دین)، مقایسه کنیم، باید به صراحت بگوییم که دستة دوم از نظر ارزش، در رتبة دوم و درجة نازلتری قرار دارد، زیرا دینشناسی، محتوا و درونمایة پیام را تشکیل میدهد و مهارتهای تبلیغی، قالب و شکل آن را؛ یعنی اگر امر تبلیغ میان «محتوای اصیل در قالب ضعیف» و «محتوای ضعیف در قالب جذاب» دائر باشد، بدون تردید گزینة اول مقدم است.
جنس مرغوب حتی اگر بستهبندی مناسب نداشته باشد، آرام آرام حقیقت خود را آشکار و اعتماد مخاطب را جلب میکند. به همین دلیل، بیشتر توجه طلاب علوم دینی باید به اصالت، استناد و استحکام محتوای پیام باشد و بهترین توان و استعداد خود را برای آن به کار گیرند، اما برای کارآمدی و تأثیرگذاری بیشتر، هرگز نباید از این ویژگیهای درجه دوم غفلت کرد؛ چنان که اعجاز بلاغی قرآن کریم، عامل انتشار اعجاب آور پیام آسمانی اسلام و نفوذ سریع آن در اعماق جان مخاطبان بود. از این رو، آنچه در دانش بلاغت و نیز صنعت خطابه در دانش منطق آموخته میشود باید با تلاش و تمرین مستمر به ملکه و مهارت تبدیل گردد.
ذکر این نکته لازم است که تکنیکهای امروزی بلاغت، بسیار بیش از آن است که در کتب گذشتگان گرد آمده است؛ بلاغت به معنای «رسایی پیام» است و امروزه در تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه محدود نیست. طرحها، نمودارها، جداول، تقسیم بندیهای درختی، خلاصه بحث، برجسته کردن واژهها و جملات مهم، ویرایش دقیق متن، تصویر، ابزارهای کمک آموزشی و استفاده از روشها و ابزارهای جدید انتقال پیام مانند رایانه و اینترنت نیز در بلاغت کلام مؤثراند. طلبه همان گونه که رسالت فهم دین دارد و باید در آن، کارآزموده و چالاک باشد، رسالت ابلاغ سخن دین را نیز دارد و باید بتواند تمام ظرفیتهای موجود را برای ابلاغ بهتر و کاملتر دعوت الهی به خدمت بگیرد.
پیامبر اسلام(ص) فرمودند:
إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ فی اُمَّتی فَلیظهِرُ العالِمُ عِلمَهُ فَمَن لَم یفعَل فَعَلَیهِ لَعنَةُ اللهِ[كافی ج 1 ص 54.]؛
هرگاه انحرافات و بدعتها در میان امت من ظاهر شد، بر دانشمندان (دین) است که علم خود را آشکار کنند و هر کس چنین نکند، لعنت خدا بر او باد.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا