eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
726 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قرآن و حدیث
🏴 مجموعه پوستر احادیث امام حسن مجتبی علیه‌السلام ◾️لینک دانلود مجموعه پوستر احادیث امام حسن مجتبی علیه‌السلام http://ahlolbait.com/media/24676 @ahlolbait
با سلام و ادب به استحضار می رساند که کرسی علمی ـ ترویجی "قواعد خاص تفسیر تنزیلی موضوعی" با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور ناقدان: 1. حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی 2. جناب آقای دکتر محمد کاظم شاکر دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محسن قمرزاده برگزار می گردد. این کرسی از نوترین مباحث تفسیر تنزیلی موضوعی می باشد و مورد نیاز تمامی دانشجویان رشته های مرتبط با تفسیر و علوم قرآن و علوم انسانی می باشد. زمان: چهارشنبه 99/07/23 ساعت 16 تا 18 با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام حضور صرفا به صورت مجازی می باشد. گواهی حضور توسط مرکز فقهی صادر خواهد شد. جهت ثبت نام و حضور در این نشست و دریافت لینک حضور آنلاین، به گروه نشستهای تخصصی بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/285737025C2b011c5f64 لینک ادمین گروه جهت ثبت نام مجازی در نشست و ارائه گواهی حضور: @mtamhid1 موسسه تمهید؛ موسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی لطفا رسانه باشید. https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از شاخص
ڪرمانے های عزیز مهمان داریم...💔 💠استقبال از پیکر های مطهر دوشهید تازه تفحص شده دفاع مقدس... 🔴زمان: پنجشنبه ۲۴مهر ماه ساعت: ۹:۳۰صبح از فرودگاه کرمان تا اداره کل تامین اجتماعی واقع در بلوار شهید عباس پور
هدایت شده از ندای تهذیب
شماره 3 زندگی در پرتو اخلاق/ تهذیب نفس یا جهاد اکبر در اهمیت تهذیب نفس از رذایل اخلاقی همین بس که آن را «جهاد اکبر» نامیده اند، و این تعبیر مأخوذ از حدیث معروفی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مجاهدین اصحابش پس از مراجعت از یکی از جنگها فرمود: «مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهادَ الْاصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهادُ الْاکْبَرُ. فَقِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْجِهادُ الْاکْبَرُ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْسِ»(حرّ عاملی، وسائل الشیعه 11/ 123) آفرین بر جمعیتی که جهاد کوچک را انجام دادند و جهاد اکبر بر آنها باقی مانده است. عرض کردند: جهاد اکبر کدام است؟ فرمود: جهاد و مبارزه با هوسهای سرکش نفسانی. بدین جهت بعضی از بزرگان اصحاب حدیث در کتابهای خود بحثهای مربوط به تهذیب اخلاق را در کتاب جهاد عنوان کرده و آن را جزء جهاد دانسته اند، و در بعضی از احادیث در ذیل این روایت این جمله نیز از آن حضرت نقل شده: «انَّ افْضَلَ الْجِهادِ مَنْ جاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ»(همان مدرک) برترین جهاد، جهاد با هوسهای سرکشی است که در درون سینه آدمی است. این بیان بخوبی می تواند منطق اسلام را در این مسأله حیاتی روشن سازد و پس از بررسی و مطالعه، حقایق زیر از آن کشف می گردد: 1- در درون وجود انسان همیشه نیروهای متضادی است که صورت یک صحنه جنگ را دارد و سرنوشت انسان بستگی به پیروزی یکی از این دو قسمت از نیروها دارد. 2- این «جهاد» از این رو «جهاد اکبر» نامیده شده که یک جهاد ابدی و پایان ناپذیر است، بعلاوه یک نبرد داخلی همیشه از یک نبرد خارجی خطرناک تر می باشد؛ و گذشته از اینها شکست در این جهاد نتیجه ای جز شقاوت و بدبختی ندارد، در صورتی که شکست در جهاد معمولی ممکن است موجب کسب افتخار «شهادت» گردد. به عبارت دیگر، جهاد با دشمن بیرونی هرگز شکست واقعی ندارد، اما احتمال شکست در جهاد با نفس فراوان است. 3- این جهاد با اینکه ناراحت کننده است، رمز تکامل انسان می باشد، زیرا تکامل معمولًا نتیجه تضادها و کشمکش قوای «نفی» و «اثبات» است، و به همین جهت انسان تا در کوران حوادث قرار نگیرد و با مشکلات دست و پنجه نرم نکند، ورزیده و آبدیده نمی شود، همانطور که امیر مؤمنان علی علیه السلام فرموده است: «درختان جنگلی (که همیشه با امواج حوادث روبه رو هستند) چوبشان محکمتر و آتششان بادوامتر است». و از اینجا رمز آفرینش این نیروهای متضاد و رمز آفرینش هوسهای نفسانی روشن می گردد. 4- جهاد با دشمن ظاهری ممکن است احیاناً برای منظورهای مادی (جمع آوری غنائم یا تحصیل شهرت و امثال آن) صورت گیرد، ولی جهاد با نفس همیشه به منظور تحصیل کمال و کسب فضیلت خواهد بود و پیروزی در آن نشانه تصمیم و اراده و قدرت ایمان و علوّ همّت و بزرگی شخصیت انسان می باشد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شستشوی روح از گناه با توبه / سخنرانی: آیت الله علی مشکینی از طلبگی تا الآن که سنی از من گذشته با خود عهد کرده ام که هرچه خواستم به مردم بگویم، اول خودم عمل کنم و بعد آن را به مردم بگویم. حالا چقدر موفق بوده ام به انجام این وظیفه... ولی تقوا را فراموش نکنید و از گناهان پرهیز کنید. خیلی گناه برای انسان ناراحت کننده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «خوشا به حال کسانی که وقتی در روز قیامت نامه عملش را می خواند و گناهانش را می بیند، دنبال هر گناه استغفاری مشاهده کند.» 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 33 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: بعد علمی 2 ـ رشد شخصیت ما در هر یک از ابعاد شش‏گانه در گرو به‏دست آوردن آگاهی‏هایی است. این آگاهی‏ها باید به‏مرور زمان در ذهن ما حضور یابد و پس از آن به دایره عمل نفوذ کند و به کار گرفته شود. در میان همه این آگاهی‏ها به بیان تفصیلی یک مورد مهم می‏پردازیم. 1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل نظام آموزشی حوزه در سال‌های نخست، بیشتر تلاش می‏کند تا «توانایی‏ها»ی لازم در جهت فهم عمیق دین را در اختیار طلبه بگذارد. طلبه در سال اول با دین خدا آشنا نمی‏شود؛ صرف می‏خواند. سال دوم، نحو و منطق می‏آموزد. سال سوم بلاغت در دستور کار اوست. پس‏ از آن هم به آشنایی با فقه و اصول می‏پردازد و تا پایان دورة تحصیل، اگر به برنامة درسی حوزه اکتفا کرده باشد چندان با متن محتوای دین (جز در دایرة گزاره‏های فقهی)انس نمی‏گیرد. اطلاعات دینی و مذهبی طلبه‏ای که 10 سال در حوزه به متون رسمی اکتفا نموده با دوست دبیرستانی او که اکنون فارغ التحصیل دانشگاه است، چندان (یعنی متناسب با 10 سال تحصیل)تفاوت ندارد. زیرا منبع تغذیة فکری هردو مشترک بوده است: مجالس مذهبی، مطالعات شخصی، جلسات وعظ، رسانه‏های جمعی و.. . تفاوت طلبه با این دوست دانشجو در آگاهی‏های بالفعل نیست. یا دست‌کم به اندازه 10 سال اختلاف ندارند. تفاوت این دو، در توانایی‏ها و قابلیت‏ها است. طلبه، ابزارها و تجهیزات کارآمدی کسب نموده که برای آشنایی عمیق با دین خدا یا تحقیق در معارف دینی بسیار آماده‏تر از دیگران است. هر دو در ابتدای مسیر قرار دارند. اما مَرکبی که طلبه در اختیار دارد سرعت و شتاب او را در حرکت آینده بسیار افزون خواهد نمود. به ‏هرحال لازم است طلبه از ابتدای تحصیل، موازی با کسب توانمندی‏ها و مقدمات، برای انس با متن پیام دین نیز تلاش کند. تعطیلات فراوان حوزه، فرصت بسیار مغتنمی برای تأمین این نیاز مهم است. کمبود این برنامه در فعالیت‏های طلبه موجب دل‌سردی و یأس او از ادامه تحصیل حوزوی می‏شود. برنامه‏هایی که برای رفع این نیاز، پیشنهاد می‏شود اختصاصی به طلبه ندارد. دیگران نیز می‏توانند برای تقویت بنیان اعتقادی و انس با پیام خدا، این برنامه‏ها را در دستور کار خود قرار دهند ولی از آنجا که این برنامه‏ها با نوع وظایف صنفی طلبه بسیار همخوان است طلبه موظف است بیش از دیگران این برنامه‏ها را دنبال کند و مجاز است بخشی از زمان فعالیت‏های صنفی خود را نیز برای آن قرار دهد. 2.. ارتباط مستمر با قرآن فعالیت روزانة طلبه نباید از تدبر در آیات و یا مطالعة تفسیر خالی باشد. پیوند دائم طلبه با قرآن، شاکلة روحی و فکری او را بیمه و بهرة معنوی و معرفتی فراوانی نصیب او می‏گرداند. انس با قرآن نیاز دائمی طلبه است. البته این نیاز، در شرایط سنی و علمی مختلف، مراتب گوناگون دارد. رشد علمی طلبه، به او اجازه خواهد داد این انس را در مراتب بالاتر نیز تجربه کند. فاقرؤوا ما تیسّر من القرآن[مزمل 73: 20] ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
896147201_-215089.mp3
6.83M
شرح دعای مکارم الاخلاق دعای بیستم صحیفه سجادیه استاد : حاج آقا شیخ بهایی زید عزه جلسه: هفتاد ویک. ۱۳۹۹/۷/۲۴ زمان : ۱۴ دقیقه
هدایت شده از ندای تهذیب
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه258، آیات 19 تا 24 🗓1399/07/24 🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
258.mp3
516.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه258 🗓1399/07/24 🌺@nedaye_tahzib
💠چه سعادتمند و پیروزند آنان که در پستی و بلندی های حیات خویش به دام های شیطانی و وسوسه های نفسانی نیفتاده و آخرین حجاب بین محجوب و خود را با محاسن غرق به خون خرق نموده و به قرارگاه مجاهدین فی سبیل الله راه یافتند. 📚صحیفه نور، جلد ١٧،صفحه ۵۶ ▪️به مناسبت شهادت پنجمین شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی به دست منافقان(١٣۶١)▪️
قابل توجه کسانیکه دست به تحریف تاریخ میزنند و حقیقت صلح امام حسن علیه السلام را وارونه بیان میکنند و آن را خواست عمومی جلوه می دهند تا بتوانند خیانتهای خود را توجیه نمایند
هدایت شده از ندای تهذیب
184.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ توبه و پاکی از گناهان ✏️ توفیق توبه از سوی خداوند 🗓1399/07/24 🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی #مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده سالها مریضی و... #حاج_شیخ_عبدالکریم_حائری شماره 13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن... مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج... این ها آن بخش های اصلی تمدن است... در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست... برای ساختن این بخش تمدن نوین اسلامی، به شدت باید از تقلید پرهیز کنیم مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی، 1391/07/23. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 تهذیب 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای تفسیر سوره نساء - آیه ۳۵ / حجت الاسلام قرائتی وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى‏ کند: ۱- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته‏ باشند. ۲- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد. ۳- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است. ۴- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى‏ رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى‏ ماند. ۵ - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى‏ باشند. براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على‏ (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند. از امام صادق‏ (ع) درباره‏ «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى‏ توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته ‏باشند. پیام ها ۱- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. ۲- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم» ۳- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق» ۴- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى‏ رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود. ۵ - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. 6- و..
هدایت شده از ندای تهذیب
سیره عملی امام خمینی رحمه الله در خانواده / پذیرش مدیریت خانه به وسیله همسر کارشناسان و صاحب نظران در مسائل خانواده و همسرداری به این نتیجه رسیده اند که مدیریت امور داخل منزل بایست به عهده خانم خانه باشد و وی در این زمینه از آزادی عمل کامل برخوردار باشد. آنها بر این عقیده اند که رعایت این مسئله افزون بر تأثیرگذاری مثبت بر روی خانم خانه، در تربیت فرزندان نیز تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت و این اصل تقسیم کار منزل و بیرون از منزل، همان اصلی است که پیامبر گرامی در ابتدای زندگی مشترک حضرت علی علیه السلام با دخت گرامی شان به آنها سفارش فرمود. سخنان فرزندان امام رحمه الله و نیز همسر گرامی ایشان در این باره، حکایت از حاکم بودن همین اصل در خانه دارد. خانم فریده مصطفوی می گوید: «کارهای داخلی منزل امام رحمه الله، همه به اختیار خانم و [امام] هیچ گونه دخالتی در امور داخلی منزل نداشتند. البته خانم هم خیلی مقید بودند که هیچ کاری بر خلاف میل و رضای آقا انجام ندهند و قدمی برندارند».(پیام زن، ش 3، ص 23) البته این مسئله بدان معنا نیست که امام بار کارهای منزل را بر دوش همسرشان می گذارد یا کاری به ایشان تحمیل می کرد، بلکه مدیریت و تصمیم گیری درباره امور مختلف داخل منزل به عهده همسر ایشان بود و تمامی اعضای خانواده حضرت امام نیز در مورد این سخن هم عقیده اند که امام به هیچ وجه از همسرشان انتظار کار در منزل نداشت. همسر گرامی حضرت امام رحمه الله می فرماید: «... حتی حاضر نبودند که من در خانه کار بکنم. همیشه به من می گفتند جارونکن. اگر می خواستم لب حوض روسری بچه را بشورم، می آمدند و می گفتند: «تو نباید بشوری»... حتی یک سال که کسی که همیشه در منزلمان کار می کرد، نبود، آن موقع ما در امامزاده قاسم بودیم، همین اواخر بود که بچه ها بزرگ شده بودند و شوهر کرده بودند، وقتی ناهار تمام شد، من نشستم سر حوض تا ظرف ها را بشویم، ایشان همین که دیدند من دارم ظرف ها را می شویم، از بین دخترها فریده منزل ما بود، گفتند: «فریده برو؛ خانم دارد ظرف می شوید.» فریده آمد ظرف ها را از من گرفت و شست و کنار گذاشت».(مجله ندا، ش 12، ص 13) «من تا به حال یاد ندارم امام رحمه الله در طول زندگی به خانم گفته باشند که یک چای برای من بیاور. اگر کسی نبود که چای برایشان بیاورد، به خانم می گفتند: «بگویید برای من چای بیاورند».(پیام زن، ش 3، ص 26. (از خاطرات خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام رحمه الله)) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن... مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج... این ها آن بخش های اصلی تمدن است... در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست... برای ساختن این بخش تمدن نوین اسلامی، به شدت باید از تقلید پرهیز کنیم مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی، 1391/07/23. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 تهذیب 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای تفسیر سوره نساء - آیه ۳۵ / حجت الاسلام قرائتی وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى‏ کند: ۱- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته‏ باشند. ۲- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد. ۳- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است. ۴- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى‏ رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى‏ ماند. ۵ - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى‏ باشند. براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على‏ (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند. از امام صادق‏ (ع) درباره‏ «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى‏ توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته ‏باشند. پیام ها ۱- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. ۲- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم» ۳- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق» ۴- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى‏ رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود. ۵ - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. 6- و..
هدایت شده از ندای تهذیب
سیره عملی امام خمینی رحمه الله در خانواده / پذیرش مدیریت خانه به وسیله همسر کارشناسان و صاحب نظران در مسائل خانواده و همسرداری به این نتیجه رسیده اند که مدیریت امور داخل منزل بایست به عهده خانم خانه باشد و وی در این زمینه از آزادی عمل کامل برخوردار باشد. آنها بر این عقیده اند که رعایت این مسئله افزون بر تأثیرگذاری مثبت بر روی خانم خانه، در تربیت فرزندان نیز تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت و این اصل تقسیم کار منزل و بیرون از منزل، همان اصلی است که پیامبر گرامی در ابتدای زندگی مشترک حضرت علی علیه السلام با دخت گرامی شان به آنها سفارش فرمود. سخنان فرزندان امام رحمه الله و نیز همسر گرامی ایشان در این باره، حکایت از حاکم بودن همین اصل در خانه دارد. خانم فریده مصطفوی می گوید: «کارهای داخلی منزل امام رحمه الله، همه به اختیار خانم و [امام] هیچ گونه دخالتی در امور داخلی منزل نداشتند. البته خانم هم خیلی مقید بودند که هیچ کاری بر خلاف میل و رضای آقا انجام ندهند و قدمی برندارند».(پیام زن، ش 3، ص 23) البته این مسئله بدان معنا نیست که امام بار کارهای منزل را بر دوش همسرشان می گذارد یا کاری به ایشان تحمیل می کرد، بلکه مدیریت و تصمیم گیری درباره امور مختلف داخل منزل به عهده همسر ایشان بود و تمامی اعضای خانواده حضرت امام نیز در مورد این سخن هم عقیده اند که امام به هیچ وجه از همسرشان انتظار کار در منزل نداشت. همسر گرامی حضرت امام رحمه الله می فرماید: «... حتی حاضر نبودند که من در خانه کار بکنم. همیشه به من می گفتند جارونکن. اگر می خواستم لب حوض روسری بچه را بشورم، می آمدند و می گفتند: «تو نباید بشوری»... حتی یک سال که کسی که همیشه در منزلمان کار می کرد، نبود، آن موقع ما در امامزاده قاسم بودیم، همین اواخر بود که بچه ها بزرگ شده بودند و شوهر کرده بودند، وقتی ناهار تمام شد، من نشستم سر حوض تا ظرف ها را بشویم، ایشان همین که دیدند من دارم ظرف ها را می شویم، از بین دخترها فریده منزل ما بود، گفتند: «فریده برو؛ خانم دارد ظرف می شوید.» فریده آمد ظرف ها را از من گرفت و شست و کنار گذاشت».(مجله ندا، ش 12، ص 13) «من تا به حال یاد ندارم امام رحمه الله در طول زندگی به خانم گفته باشند که یک چای برای من بیاور. اگر کسی نبود که چای برایشان بیاورد، به خانم می گفتند: «بگویید برای من چای بیاورند».(پیام زن، ش 3، ص 26. (از خاطرات خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام رحمه الله)) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
✨صاحب کتاب(( وفیات العلماء)) از مرحوم شیخ آقا بزرگ اشرفی نقل می کند: درخدمت ((اقاسید ابوالحسن اصفهانی)) بودم که از کو چه ای عبور کردیم. خرابه اي بود. به من فرمود:من با اهل بیتم، پانزده روز در این خرابه، مسکن داشتیم. چون صاحب خانه ما به من گفت:من راضی نیستم شما اینجا باشید! ناچار حرکت کردم واین جا منزل گرفتم، تا خانه ای اجاره کردم واز این جا منتقل شدم. ✨ حیات جاودانی ص84
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ «خانه‌دار و پر افتخار» بیانات رهبر انقلاب که در این فیلم مشاهده میکنید: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «زن بودن، برای زن یک نقطه‌ی امتیاز است، یک نقطه‌ی افتخار است. این افتخاری نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم. خانه‌داری را، فرزندداری را، شوهرداری را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربی خانواده را متلاشی کرد.» ۱۳۹۱/۰۴/۲۱ «بنده عقیده ندارم به این که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ اما اگر چنانچه این به معنای این باشد که ما به خانه‌داری به چشم حقارت نگاه کنیم، این میشود گناه. خانه‌داری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آینده‌ساز.» ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ «وظیفه‌ای بر دوش دولت است. باید به آن خانمهائی که حالا به هر دلیلی، به هر جهتی، با هر ضرورتی، کار تمام‌وقت یا نیمه‌وقت را قبول کرده‌اند، کمک بشود تا بتوانند به مسئله‌ی مادری برسند، به مسئله‌ی خانه‌داری برسند. با مرخصیها، با زمان بازنشستگی، با مدت کار روزانه، به نحوی بایستی دولت کمک کند تا این خانمی که حالا به هر دلیلی آمده اینجا شاغل شده، بتواند به آن قضیه هم برسد. مرد باید قدردان باشد. جامعه باید قدردان باشد. حتماً بایستی بر روی کار زنهای خانه‌دار ارزشگذاری ویژه بشود...... (۱۳۹۰/۱۰/۱۴) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
چهارمین جلسه درس اخلاق مدرسه محمودیه ؛ حجت الاسلام والمسلمین علیدادی امام جمعه محترم کرمان زید عزه
با سلام واحترام جلسه درس اخلاق و عزاداری امروز چهارشنبه 23 مهرماه سخنران امام جمعه محترم رفسنجان حجت الاسلام عسکری زیدعزه مداح حجت الاسلام زرگری مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام رفسنجان
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 34 موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: 1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل 2.. ارتباط مستمر با قرآن 3.. ارتباط مستمر با احادیث گفتار پیشوایان معصوم، که در حدیث معروف ثقلین، هم‏تراز قرآن معرفی گشته‏اند، در شکل دهی به شخصیت اخلاقی و معنوی انسان بسیار مؤثر است. انس درازمدت با روایات و آشنایی با جغرافیای منابع دین، به ‏مرور ما را با هندسه معارف دینی آشنا می‏کند و در فرهنگ آموزه‏های وحیانی پرورش می‏دهد. پیشنهاد می‏شود برای این منظور، تعدادی از کتب روایی معتبر (مثل اصول کافی، نهج‏البلاغه، تحف‏العقول، غررالحکم، أمالی، خصال، توحید، میزان‏الحکمه و.. . )با ترجمه فارسی در دسترس باشد و پیش از آغاز هر درس، مباحثه یا مطالعه، حتماً به تلاوت یکی دو حدیث اقدام شود. این التزام موجب می‏شود روزانه بیش از 5 حدیث، به آموخته‏های طلبه افزوده گردد که قطره قطره، به گردآوری ذخیره پربهایی برای او می‏انجامد. گاهی آشنایی با فهرست موضوعات کتب روایی یا عناوین ابواب آن، تأثیر عمیقی در جهت‏گیری عملی انسان دارد. مثلاً دانستن این که در کتب حدیث، فصلی تحت عنوان «میانه‏روی در عبادت» وجود دارد، در نوع برنامه‏ریزی عبادی شخص تأثیر می‏گذارد. حتی اگر به محتوای آن آگاه نباشد. در غیر این‏ صورت طلبه پس از 10 سال تحصیل، خود را از یک‏ دور مطالعة نهج‌البلاغه یا اصول کافی محروم و سرافکنده می‏بیند. اساتید محترم نیز با التزام عملی خود به این برنامه در آغاز هر درس، تأمین بخشی از این نیاز را برعهده می‏گیرند و الگوی عملی شایسته‏ای برای طلاب خواهند بود. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com