🌀 عشق و معرفت
📝 عنایت امام رضا علیهالسلام به مرحوم آیتالله بهجت قدس سره
🔹 حجتالاسلام و المسلمین شیخ علی بهجت (فرزند مرحوم آیتالله #بهجت ره):
روزی مرحوم آیت الله فهری (که برای سالیان متمادی نماینده امام خمینی ره و مقام معظم رهبری دامظله در کشورهای مختلف عربی بود) خدمت آیتالله بهجت ره رسیدند و به ایشان گفتند که بنده و شما از جوانی با هم رفیق بودیم اما من در جوانی یک سید جوان خام بودم و عقلم نمیرسید که چگونه باید طی طریق کنم اما شما در آن زمان با بزرگان نشستید و عقلتان رسید که باید چه کار کنید اما بنده از شما گلهمند هستم که حق رفاقت را به جا نیاوردید و دست من را نگرفتید و اکنون هم که کار از کار گذشته چون پیر شدم و توانی برای حرکت ندارم.
🔹 اما اکنون مهمان شما هستم و از خانهتان نمیروم تا یکی از عنایات خاصی که حضرت امام رضا علیه السلام به شما کرده است را بگویید.
🔹وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله بهجت با شنیدن این مطلب به شدت منفعل شده بود در پاسخ آیت الله فهری گفت: یک مرتبه که خدمت امام رضا علیهالسلام مشرف شده بودم؛ امام رضا علیهالسلام ده مطلب را به من فرمود که یکی از آنها را به شما عرض میکنم.
امام رضا علیهالسلام فرمودند که «مگر امکان دارد که شخصی به ما پناه بیاورد و ما او را پناه ندهیم».
✅ بعد منزل نبود در سفر روحانی...
#گریه_برای_قضا_شدن_نماز_شب
🔆استادی سر#کلاس درس گریه می کرد.
🔆 یکی از#شاگردان پرسید :((آقا امروز چرا شما منقلبید؟ ))
🔆 استاد گفت :((من#دیشب نماز شبم قضا شده یادم که می افتد ناراحت می شوم.))
🔆این طور بودند، که اگر نماز شبشان#قضا میشد مینشستند#گریه می کردند و ناراحت می شدند.
🔆 حالا نماز#صبح هم قضا می شود، طرف ککش نمی گزد و هیچ غصه ای نمی خورد.
کتاب طریق دوست ص60
#ایت_الله_میرزا_جواد_اقا_تهرانی
#خدمت_به_مورچگان
🔆گاهی که به دیدن#اقا می رفتیم، ایشان یک جعبه#بیسکوبیت داشتند که برای پذیرایی میآوردند، وقتی بیسکوبیت ها تمام می شد، #خاکه آنها در جعبه باقی
می ماند.
🔆 #جعبه را از طرف کناره آن سوراخ می کردند و می بردند جلوی #لانه مورچه ها می گذاشتند و می فرمودند:
🔆 برای اینکه مورچه ها به#زحمت نیفتند و از دیواره جعبه بالا نروند، این#تونل را درست کردهام تا به راحتی به درون آن وارد شوند و#تغذیه نمایند.
کتاب خاطراتی از آیینه اخلاق ص35
#ایت_الله_کوهستانی
#پرهیز_از_شهرت
🔆با آن همه علم و فضل و کمال هیچ ادعایی نداشت.
🔆با آن که از استادان خود اجازه اجتهاددر یافت کرده بود کسی از اجازه نامه های او اطلاعی نداشت و به کسی نشان نداد.
🔆آقازاده ایشان می گوید:روزی دیدم صندوق شخصی خود را باز کرده و به دنبال پیدا کردن چیزی است، یک کیف چرمی را بیرون آورده بودکه چند کاغذ در آن بود، پرسیدم:این ها چیست؟
🔆با کمال خونسردی فرمود:چیزی نیست.
🔆بعدها متوجه شدم اجازه نامه های اجتهاد ایشان بوده است.
کتاب برقله پارسایی ص29
#ساده_زیستی_عجیب_علامه_بلاغی
🔆علامه شیخ محمد جواد بلاغی اتاق کوچک و#محقر داشت. در آن جز #بوریایی و روفرشی ای که برای آن مینشست هیچ چیز نبود.
🔆 در #زمستان وسایل گرم کردن و در تابستان وسایل سرد کردن نداشت، با اینکه مزاجی#ضعیف داشت و بیمار بود.
کتاب سیمای فرزانگان صفحه 367
✍️استاد فاطمی نیا
سحرها را از دست ندهيد ؛ ولو دو ركعت هم اگر ميتوانيد نماز (نافله شب) بخوانيد.
در اين زمانه هم كه به بركت موبايل و تلويزيون و... اكثر مردم تا نيمه شب مشغول و سرگرم هستند ! سحرها را ضايع نكنيم ، اگر نماز مستحبی هم نخوانديم ، حداقل ده مرتبه " يا ارحم الرّاحمين" بگوييم!
اگر آن را هم انجام ندادي اقلاً رو به قبله بنشين و بگو: " سبحان الله والحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر" اگر در چند سحر با جانت اين جمله رو بگويي ، عالَمَت عوض می شود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 بلایی که این سه گروه بر سر دین میآورند
انسان دارای طبیعتهای متضاد و مختلف است و راه خودش را از میان طبیعتهای عِلوی و سِفلی باید #انتخاب کند. حیوانات دیگر، انتخاب به عهده آنان گذاشته نشده است بلکه اسب، گوسفند، گربه، سگ و... هرکدام با غرایزی آفریده شدهاند که آن غرایز راه آنان را مشخص کرده است و لذا میبینیم هرکدام از آنها در سراسر تاریخ جهان دارای خلق و خوی مخصوص به خود هستند و همه یک جور اعمال و رفتار دارند.
📕آشنایی با قرآن، ج ۲ ص۴۹
کتاب حوزه و روحانیت در نگاه مقام معظم رهبری (7)
2-3.تهذیب نفس و خودسازی لازمه خدمت به اسلام
ما اگر مهذب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت به اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم. ولی اگر مهذب نباشیم، آنچه که داریم در خدمت قرار نخواهد گرفت. و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.
1-2-3. هدایت گری جامعه، نیازمند خودسازی
طلبه باید با دعا با ذکر و با مناجات انس پیدا کند. طلبه باید زندگی خود را یک زندگی دینی محض بکند. طلبه باید دل خود را پاک و صاف کند تا وقتی در مقابل انوار معرفت معرفت و توفیقات الهی قرار گرفت، تلألؤ پیدا کند. برادران! بدون اینها نمی شود. ما کسانی را داشتیم که از لحاظ علمی مراتب بالایی هم داشتند و مغزشان قوی بود؛ اما دل و روح شان ضعیف و آسیب پذیر بود. وقتی این جا آن بنیه معنوی و دینی ساخته نشود، آنجا که پای مقام و امکانات مادی به میان می آید، انسان می لرزد. آن جا که پای فداکاری به میان می آید، انسان می لرزد و نمی تواند جلو برود. آن وقت چطور می شود یک ملت و یک مجموعه را هدایت کرد. باید عمل کنیم تا بتوانیم اثر بگذاریم.
1-1-3-2. اخلاص و صدق علمای دین؛ عامل حرکت جامعه در مسیر الهی
عامل عمده ای که نیرو و تصمیم و حرکت و جان و مال مردم را در راه خدا و دین به کار می اندازد اخلاص و صفا و صدق علمای دین است. شرط اولش [انقلاب معنوی جامعه] هم این است که در خود گویندگان و دعات به این هدف، انقلابی به وجود بیاید و خلقیات و اخلاق و معنویت و ذکر و توجه و وصل و توکل و اعتماد و رابطه معنوی شان با خدا تقویت بشود. ما اول از خودمان هم باید شروع کنیم. واقعا اگر در هر کدام از ما -خدای نکرده- از این رهگذر نقص و کمبود و خللی باشد، روی مردم تأثیر بد خواهد گذاشت.
#کتاب_حوزه_و_روحانیت_در_نگاه_مقام_معظم_رهبری ج 2 صفحه 54-53.
#رهبر
آیا #تسامح با دشمن خائن #جایز است؟
#بخش_پایانی
آقای محمد سروش محلاتی، از مدرسین حوزه نقدی را به استناد قرآنی رهبر انقلاب در دو پست نسبتاً طولانی در صفحهی شخصی خود مطرح کردهاند که بناست در چند سطر نوشتههای ایشان را بررسی کنیم.
تقریبا تمام تمرکز آقای سروش محلاتی بر کلمهی "فانبذ الیهم" است. ایشان در پست اول میگوید "فانبذ" دالّ بر وجوب خروج از تعهدی که دشمن بارها آن را با شیوههای مختلف نقض کرده، نمیکند. بلکه بعد از اینکه دشمن تعهدش را نقض کرد، شما تنها جواز خروج از تعهد را داری نه لزوم خروج، و ماندن یا خارج شدن از تعهد، بسته به مصلحت مسلمین دارد که تشخیصش با امام المسلمین است.
در پست دوم میگویند اگر هم در آیهی ۵۸ سورهی انفال، وجوب و الزامی در کار باشد، وجوب نسبت به اعلان خروج از تعهد است نه الزام خروج از تعهد. یعنی این مسلمانی که دشمنت بارها عهدش را زیر پا گذاشته است، تو خواستی از تعهد خارج شوی، قبل از خروج، اعلام کن، بیخبر خارج نشو.
ناگفته نماند که آقای سروش محلاتی در پست اولشان تصریح میکنند که نقدشان بر فرمایشات رهبر انقلاب بر اساس آنچه در خبرگزاری تسنیم و رسا منتشر شده است، میباشد.
چند نکته:
۱. کاش آقای سروش متن بیانات رهبر انقلاب را با دقت مطالعه میکردند.
۲. برای تفسیر و برداشت از آیات قرآن، هرگز نباید به یک کلمه از یک آیه اکتفا کرد، بلکه نباید به فهم یک آیه اکتفا کرد، بلکه باید آیات قبل و بعدِ آیهی مورد نظر و سیاق و لحن آیات را نیز بررسی کرد.
در همین سوره انفال از آیه ۵۶ تا آخر سوره، بحث در مورد شیوهی مواجهه با دشمنانی است که نقض پیمان و عهد میکنند. در آیهی ۵۷، حرف از حرب، یعنی در صورت لزوم، جنگ با دشمن خائنِ کلاهبردار و سختگیری بر اوست تا دیگر جرات خیانت کردن نکند. در آیهی ۶۰ میفرماید: واعدوا لهم مااستطعتم من قوه، تمام قوای خود را برای مواجههی - در صورت لزوم - با دشمنی که خائن است بکار گیرید. در آیه ۶۵ میفرماید: ای پیامبر مردم را برای #قتال با دشمن خائن آماده باش بده.
در ضمن تشخیص جنگ و صلح هم با امام حق است.
۳. در قضیهی برجام از ابتدا کشورهای اروپایی و آمریکا نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.
خب شما از این آیهی و قضیهی برجام چه میفهمید؟ آیا نباید بعد از خروج آمریکا از برجام و نقض مکرر این تعهد توسط طرفهای اروپایی، با تشخیص امام جامعه، برجام آتش زده میشد؟! آیا نباید بعد از وضع تحریمهای جدید و تحقیرهای مکرر طرف اروپایی و آمریکایی که نسبت به ملت بزرگ ایران انجام شد، برجام آتش زده میشد؟! آیا نباید نمایندگان جمهوری اسلامی بر دشمن خائن سختگیری میکردند؟! آیا نباید به لبخندهای خائنانه دشمن بیتوجهی میشد؟
عزیزان! شما مثل آقای سروش محلاتی از "فانبذ" #جواز پرت کردن عهدنامه را بعد نقض عهدهای مکرر میفهمید یا مثل امام جامعه #لزوم پرت کردن و آتش زدن را؟
۴. بله، اگر مسلمانان از تعهدی که بارها توسط دشمنشان نقض شده، خارج شدند، حتما باید اعلام عمومی شود، حتما باید این خروج را با صراحت تمام جار بزنند، اما نه از این جهت که دشمن از خروج باخبر شود، بلکه از این جهت که همه بفهمند مسلمانان سفیه نیستند و زیر بار ظلم نمیروند. از این جهت که همهی ملتها بفهمند که دشمن نمیتواند کلاه سرشان بگذارد.
۵. چند روز پیش هم آقای روحانی آیه ۵۶ سوره انفال را ناقص و همراه با تحریف خواندند.
آقای روحانی
آیه ۵۶ سوره انفال نمیخواهد بگوید ای پیغمبر ما، در تمام این تعهدهایی که با دشمن بستی، این دشمن بود که نقض عهد کرد و آفرین بر تو که نقض عهد نکردی! بلکه میخواهد بفرماید اگر دیدی دشمن دارد سوء استفاده میکند، آنچنان گوشمالی به او بده، تا دیگر به خود اجازهی سرکار گذاشتن شماها را ندهد.
۶. مردم از بزرگان حوزه، در مواجهه با تحریف آشکار آیات قرآن، واکنش جدیتری را انتظار دارند.