eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆علامه شیخ محمد جواد بلاغی اتاق کوچک و داشت. در آن جز و روفرشی ای که برای آن می‌نشست هیچ چیز نبود. 🔆 در وسایل گرم کردن و در تابستان وسایل سرد کردن نداشت، با اینکه مزاجی داشت و بیمار بود. کتاب سیمای فرزانگان صفحه 367
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 آیت الله مجتهدی(ره) : ☘️ حدیث است که سجده گناه را می ریزد همانطور که باد در فصل پاییز برگ درختان را می ریزاند. گناه آدم را سنگین میکند.
‍ 💐 از آیت الله ميرزا جواد آقا ملکی تبریزی سوال کردند : 🌿 آقا! چطور می شود یک عده در ماه مبارک رمضان از این ماه خسته می شوند و منتظرند زود تمام شود، اما یک عده به آن عشق می‌ ورزند؟ 🌷 فرمودند: برای اینکه آنها در ماه رَجَب المُرَجَّب از گناه پاک نشده‌اند
🌷 آیت­ الله سید عبدالکریم کشمیری(ره) فرمود : ✍️ یک بار از مرحوم آقای قاضی(ره) درخواست کیمیا و راهنمایی رسیدن بدان را کردم. 👌 ایشان فرمود : این ذکر را بسیار بگو که این خود کیمیاست : 🤲 أللّهم أغنِنی بِحَلالِک عن حرامک و بفضلک عَمَّن سِواک 📚 عطش ، ص۱۰۱
حاج اسماعیل دولابی ره
✍️استاد فاطمی نیا ‍ سحرها را از دست ندهيد ؛ ولو دو ركعت هم اگر ميتوانيد نماز (نافله شب) بخوانيد. در اين زمانه هم كه به بركت موبايل و تلويزيون و... اكثر مردم تا نيمه شب مشغول و سرگرم هستند ! سحرها را ضايع نكنيم ، اگر نماز مستحبی هم نخوانديم ، حداقل ده مرتبه " يا ارحم الرّاحمين" بگوييم! اگر آن را هم انجام ندادي اقلاً رو به قبله بنشين و بگو: " سبحان الله والحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر" اگر در چند سحر با جانت اين جمله رو بگويي ، عالَمَت عوض می شود .
تاثیر حرف بر روح آیت الله کوهستانی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان دارای طبیعتهای متضاد و مختلف است و راه خودش را از میان‏ طبیعتهای عِلوی و سِفلی باید کند. حیوانات دیگر، انتخاب به عهده آنان گذاشته نشده است بلکه اسب، گوسفند، گربه، سگ و... هرکدام با غرایزی آفریده شده‌اند که آن غرایز راه آنان را مشخص کرده است و لذا می‌بینیم هرکدام از آنها در سراسر تاریخ جهان دارای خلق و خوی مخصوص به خود هستند و همه یک جور اعمال و رفتار دارند. 📕آشنایی با قرآن، ج ۲ ص۴۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب حوزه و روحانیت در نگاه مقام معظم رهبری (7) 2-3.تهذیب نفس و خودسازی لازمه خدمت به اسلام ما اگر مهذب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت به اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم. ولی اگر مهذب نباشیم، آنچه که داریم در خدمت قرار نخواهد گرفت. و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد. 1-2-3. هدایت گری جامعه، نیازمند خودسازی طلبه باید با دعا با ذکر و با مناجات انس پیدا کند. طلبه باید زندگی خود را یک زندگی دینی محض بکند. طلبه باید دل خود را پاک و صاف کند تا وقتی در مقابل انوار معرفت معرفت و توفیقات الهی قرار گرفت، تلألؤ پیدا کند. برادران! بدون اینها نمی شود. ما کسانی را داشتیم که از لحاظ علمی مراتب بالایی هم داشتند و مغزشان قوی بود؛ اما دل و روح شان ضعیف و آسیب پذیر بود. وقتی این جا آن بنیه معنوی و دینی ساخته نشود، آنجا که پای مقام و امکانات مادی به میان می آید، انسان می لرزد. آن جا که پای فداکاری به میان می آید، انسان می لرزد و نمی تواند جلو برود. آن وقت چطور می شود یک ملت و یک مجموعه را هدایت کرد. باید عمل کنیم تا بتوانیم اثر بگذاریم. 1-1-3-2. اخلاص و صدق علمای دین؛ عامل حرکت جامعه در مسیر الهی عامل عمده ای که نیرو و تصمیم و حرکت و جان و مال مردم را در راه خدا و دین به کار می اندازد اخلاص و صفا و صدق علمای دین است. شرط اولش [انقلاب معنوی جامعه] هم این است که در خود گویندگان و دعات به این هدف، انقلابی به وجود بیاید و خلقیات و اخلاق و معنویت و ذکر و توجه و وصل و توکل و اعتماد و رابطه معنوی شان با خدا تقویت بشود. ما اول از خودمان هم باید شروع کنیم. واقعا اگر در هر کدام از ما -خدای نکرده- از این رهگذر نقص و کمبود و خللی باشد، روی مردم تأثیر بد خواهد گذاشت. ج 2 صفحه 54-53.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در موضوع نقض عهد طرف های اروپایی و آمریکایی در برجام و اصرار دولت به ادامه تعهد بر برجام نافرجام، آقای سروش محلاتی در نوشتاری به سخنان رهبر معظم انتقاد کرده است که چند مقاله در نقد آن در ادامه آورده می شود.
آیا با دشمن خائن است؟ آقای محمد سروش محلاتی، از مدرسین حوزه نقدی را به استناد قرآنی رهبر انقلاب در دو پست نسبتاً طولانی در صفحه‌ی شخصی خود مطرح کرده‌اند که بناست در چند سطر نوشته‌های ایشان را بررسی کنیم. تقریبا تمام تمرکز آقای سروش محلاتی بر کلمه‌ی "فانبذ الیهم" است. ایشان در پست اول می‌گوید "فانبذ" دالّ بر وجوب خروج از تعهدی که دشمن بارها آن را با شیوه‌های مختلف نقض کرده، نمی‌کند. بلکه بعد از اینکه دشمن تعهدش را نقض کرد، شما تنها جواز خروج از تعهد را داری نه لزوم خروج، و ماندن یا خارج شدن از تعهد، بسته به مصلحت مسلمین دارد که تشخیصش با امام المسلمین است. در پست دوم می‌گویند اگر هم در آیه‌ی ۵۸ سوره‌ی انفال، وجوب و الزامی در کار باشد، وجوب نسبت به اعلان خروج از تعهد است نه الزام خروج از تعهد. یعنی این مسلمانی که دشمنت بارها عهدش را زیر پا گذاشته است، تو خواستی از تعهد خارج شوی، قبل از خروج، اعلام کن، بی‌خبر خارج نشو. ناگفته نماند که آقای سروش محلاتی در پست اول‌شان تصریح می‌کنند که نقدشان بر فرمایشات رهبر انقلاب بر اساس آنچه در خبرگزاری تسنیم و رسا منتشر شده است، می‌باشد. چند نکته: ۱. کاش آقای سروش متن بیانات رهبر انقلاب را با دقت مطالعه می‌کردند. ۲. برای تفسیر و برداشت از آیات قرآن، هرگز نباید به یک کلمه از یک آیه اکتفا کرد، بلکه نباید به فهم یک آیه اکتفا کرد، بلکه باید آیات قبل و بعدِ آیه‌ی مورد نظر و سیاق و لحن آیات را نیز بررسی کرد. در همین سوره انفال از آیه ۵۶ تا آخر سوره، بحث در مورد شیوه‌ی مواجهه با دشمنانی است که نقض پیمان و عهد می‌کنند. در آیه‌ی ۵۷، حرف از حرب، یعنی در صورت لزوم، جنگ با دشمن خائنِ کلاه‌بردار و سخت‌گیری بر اوست تا دیگر جرات خیانت کردن نکند. در آیه‌ی ۶۰ می‌فرماید: واعدوا لهم مااستطعتم من قوه، تمام قوای خود را برای مواجهه‌ی - در صورت لزوم - با دشمنی که خائن است بکار گیرید. در آیه ۶۵ می‌فرماید: ای پیامبر مردم را برای با دشمن خائن آماده باش بده. در ضمن تشخیص جنگ و صلح هم با امام حق است. ۳. در قضیه‌ی برجام از ابتدا کشورهای اروپایی و آمریکا نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند. خب شما از این آیه‌ی و قضیه‌ی برجام چه می‌فهمید؟ آیا نباید بعد از خروج آمریکا از برجام و نقض مکرر این تعهد توسط طرف‌های اروپایی، با تشخیص امام جامعه، برجام آتش زده می‌شد؟! آیا نباید بعد از وضع تحریم‌های جدید و تحقیرهای مکرر طرف‌ اروپایی و آمریکایی که نسبت به ملت بزرگ ایران انجام شد، برجام آتش زده می‌شد؟! آیا نباید نمایندگان جمهوری اسلامی بر دشمن خائن سختگیری می‌کردند؟! آیا نباید به لبخندهای خائنانه دشمن بی‌توجهی می‌شد؟ عزیزان! شما مثل آقای سروش محلاتی از "فانبذ" پرت کردن عهدنامه را بعد نقض عهدهای مکرر می‌فهمید یا مثل امام جامعه پرت کردن و آتش زدن را؟ ۴. بله، اگر مسلمانان از تعهدی که بارها توسط دشمن‌شان نقض شده، خارج شدند، حتما باید اعلام عمومی شود، حتما باید این خروج را با صراحت تمام جار بزنند، اما نه از این جهت که دشمن از خروج باخبر شود، بلکه از این جهت که همه بفهمند مسلمانان سفیه نیستند و زیر بار ظلم نمی‌روند. از این جهت که همه‌ی ملت‌ها بفهمند که دشمن نمی‌تواند کلاه سرشان بگذارد. ۵. چند روز پیش هم آقای روحانی آیه ۵۶ سوره انفال را ناقص و همراه با تحریف خواندند. آقای روحانی آیه ۵۶ سوره انفال نمی‌خواهد بگوید ای پیغمبر ما، در تمام این تعهدهایی که با دشمن بستی، این دشمن بود که نقض عهد کرد و آفرین بر تو که نقض عهد نکردی! بلکه می‌خواهد بفرماید اگر دیدی دشمن دارد سوء استفاده می‌کند، آن‌چنان گوش‌مالی به او بده، تا دیگر به خود اجازه‌ی سرکار گذاشتن شماها را ندهد. ۶. مردم از بزرگان حوزه، در مواجهه با تحریف آشکار آیات قرآن، واکنش جدی‌تری را انتظار دارند.
سروش محلاتی و مقوله ! نقدی بر یادداشت تعریض گونه محمد سروش بر بیانات مقام معظم رهبری اختصاصی|| محمدعلی شیرازی قسمت اول https://eitaa.com/rozaneebefarda/7241 قسمت دوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7242 قسمت سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7243
نقدي بر اظهارات آقای سروش محلاتی پیرامون اختصاصی|| حسين عشاقی/استاد فلسفه و عرفان در حوزه قسمت اول: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7247 قسمت دوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7248
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖇آیت‌اللّٰه اعرافی: شناخت، پیاده‌سازی و پیگیری اندیشه‌های والای امام خمینی(ره) در منشور روحانیت را وظیفه خود دانسته و مفسر این اندیشه‌های ناب را رهبر معظم انقلاب می‌دانیم.
بازخوانی منشور روحانیت (12): علمای دین باور در همین حوزه‌ها[ی متحجر غیر سیاسی و مروج فقه فردی] تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامی‌مان نشأت گرفته از همین بارقه است. البته هنوز حوزه‌ها به هر آمیخته‌اند و باید مراقب بود که از لایه‌های تفکر اهل جمود به سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود، همین قضیه است که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و ساده‌لوحان بی‌سواد، عده ای کمر همت بسته‌اند و برای نجات اسلام و حوزه و روحانیت از جان و آبرو سرمایه گذاشته‌اند. اوضاع مثل امروز نبود، هر کس صددر‌صد معتقد به مبارزه نبود زیر فشارها و تهدیدهای مقدس‌نماها از میدان به ‌در می‌رفت، ترویج و یا با گوشت و پوست نمی‌توان در مقابل ایستاد و این‌که ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم و یا را چه کسی می‌دهد و از همه شکننده‌تر، شعار گمراه‌کننده امام زمان - علیه السلام - باطل است و هزاران إن قُلت دیگر، مشکلات بزرگ و جان‌فرسایی بودند که نمی‌شد با نصیحت و مبارزه منفی و تبلیغات جلوی آنها را گرفت، تنها راه حل، مبارزه و ایثار خون بود که خداوند وسیله‌اش را آماده نمود.