❖
نامه واقعی به خدا
این ماجرای واقعی در مورد شخصی به نام نظرعلی طالقانی است
که در زمان ناصرالدین شاه ،دانش اموزی در مدرسه ی مروی تهران بود
و بسیار بسیار آدم فقیری بود.
یک روز نظرعلی به ذهنش می رسد که برای خدا نامه ای بنویسد.
نامه ی او در موزه ی گلستان تهران تحت عنوان "نامه ای به خدا" نگهداری می شود.
مضمون این نامه :
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت جناب خدا !
سلام علیکم ،
اینجانب بنده ی شما هستم.
از آن جا که شما در قران فرموده اید :
"و ما من دابه فی الارض الا علی الله رزقها"
«هیچ موجود زنده ای نیست الا اینکه روزی او بر عهده ی من است.»
من هم جنبنده ای هستم از جنبندگان شما روی زمین.
در جای دیگر از قران فرموده اید :
"ان الله لا یخلف المیعاد"
مسلما خدا خلف وعده نمیکند.
بنابراین اینجانب به چیزهای زیر نیاز دارم :
۱ - همسری زیبا و متدین
۲ - خانه ای وسیع
۳ - یک خادم
۴ - یک کالسکه و سورچی
۵ - یک باغ
۶ - مقداری پول برای تجارت
۷ - لطفا بعد از هماهنگی به من اطلاع دهید.
مدرسه مروی-حجره ی شماره ی ۱۶- نظرعلی طالقانی
نظرعلی بعد از نوشتن نامه با خودش فکر کرد که نامه را کجا بگذارم؟
می گوید،مسجد خانه ی خداست.
پس بهتره بگذارمش توی مسجد.
می رود به مسجد در بازار تهران(مسجد شاه آن زمان) نامه را در پشت بام مسجد در جایی قایم میکنه و با خودش میگه: حتما خدا پیداش میکنه! او نامه را پنجشنبه در پشت بام مسجد می ذاره.
صبح جمعه ناصرالدین شاه با درباری ها می خواسته به شکار بره.
کاروان او ازجلوی مسجد می گذشته،
از آن جا که(به قول پروین اعتصامی)
"نقش هستی نقشی از ایوان ماست آب و باد وخاک سرگردان ماست"
ناگهان به اذن خدا یک بادتندی شروع به وزیدن می کنه
نامه ی نظرعلی را از پشت بام روی پای ناصرالدین شاه می اندازه.
ناصرالدین شاه نامه را می خواند و دستور می دهد که کاروان به کاخ برگردد.
او یک پیک به مدرسه ی مروی می فرستد،
و نظرعلی را به کاخ فرا می خواند.
وقتی نظرعلی را به کاخ آوردند
دستور می دهد همه وزرایش جمع شوند و می گوید:
نامه ای که برای خدا نوشته بودید ،ایشان به ما حواله فرمودند
پس ما باید انجامش دهیم.
و دستور می دهد همه ی خواسته های نظرعلی یک به یک اجراء شود.
این مطلب را میتوان درس واقعی توکل نامید.
یادت باشه وقتی میخوای پیش خدا بری
فقط باید صفای دل داشته باشی
🍃
🌺🍃 @takhooda
#پای_درس_استادپناهیان
🔘 اگر انسان خودش را تحت سلطۀ نظم عالم نبیند، طغیان میکند!
🔘 توجه به «گذشت زمان» یک عنصر کلیدی در تربیت نسل جوان است
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۴)
🔸 ما در مسیر تربیتیمان برای بچهها باید به آنها یاد بدهیم که این جهان، جهان عمل و عکسالعمل است و نتیجۀ بینظمیِ ما در این جهان، به خود ما برمیگردد.
🔸 نظم حاکم بر عالم، واقعاً وحشتناک است و به طبعِ ما انسانها نمیخورد، لذا خیلیها سعی میکنند آن را فراموش کنند تا راحت باشند؛ چون انسان دوست دارد هرکاری دلش میخواهد انجام بدهد و هیچ نظمی بر او حاکم نباشد!
🔸 قرآن میفرماید: انسان تا خودش را مستغنی میبیند طغیان میکند! (علق/۶) پایۀ اول، برای از بینبردن حالتِ استغنای انسان، توجه به نظم حاکم بر طبیعت است!
🔸 انسان باید ضعف خودش را در مواجهه با طبیعت و نظم عالم ببیند. قبل از اینکه انسان را تسلیم خدا کنید، اول او را تسلیم طبیعت و نظم حاکم بر جهان کنید!
🔸 توجه به «حرکت بیوقفه و بیرحمانۀ زمان» بهعنوان زیرمجموعۀ نظم حاکم بر جهان-که انسان، مقهور آن است- یک عنصر کلیدی و پایهای در تربیت نسل جوان محسوب میشود.
🔸 امیرالمؤمنین(ع) وقتی میخواهد به نسل جوان، آموزش دین بدهد-در ابتدای نامۀ ۳۱ نهجالبلاغه- میفرماید: این نامه از جانب یک پدر فانی است که اقرار دارد به زمان؛ به قاهریت زمان! کسی که تسلیم روزگار است... یعنی من نتوانستم بر این روزگار سلطه پیدا کنم. روزگار هم یعنی چرخش ایام و همین طبیعت تغییرناپذیر!
ادامه این مبحث چالشی در
کانال آرامشی از جنس خدا
🍃
🌺🍃 @takhooda ✨
💖🌼🌹🌼💖
#مهدےجان❤
🌼 جمعه به جمعه چشم من
منتظر نگاه تو
کی دل خستهام شود
معتکف پناه تو
زمزمهی لبان من
این طلب است از خدا
کاش شوم من عاقبت
یک نفر از سپاه تو🤲🌼
#اللهـم_عجـل_لولیـک_الفـرجـــ🌹
🥀 همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی
چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی 🥀
🍃
🌺🍃 @takhooda
اگه دلتون گرفته قلبتون از غم داره از جا کند میشه خوش به حالتون این نشونه هم بستگی روحی شما با امام زمان علیه السلام است و پاکی قلبتون
غم شهادت جد بزرگوارش به قلب نازنینش فشار میاره و شیعیان هم این غم رو حس میکنن
گریه کنید و سبک شید و صلوات بفرستید و قرآن بخونید و هدیه کنید برای سلامتی آقا امام زمان علیه السلام و صدقه ای از دل بگذرونید برای رفع خطرات از آقای غریب و مهربانمان امام مهدی روحی و ارواحناه فداه
تا مبادا از غم زیاد مریض بشه مولامون😭
آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبه جدک امیرالمومنین علیه السلام ....🏴
🍃
🌺🍃 @takhooda
✨جملاتی زیبا ازحضرت علی علیه السلام
1. مردم را با لقب صد ا نکنید.
2. روزانه از خدا معذرت خواهی کنید.
3. خدا را همیشه ناظر خود ببینید.
4. لذت گناه را فانی و رنج آن را طولانی بدانید.
5. بدون تحقیق قضاوت نکنید.
6. اجازه ندهید نزد شما از کسی غیبت شود.
7. صدقه دهید،چشم به جیب مردم ندوزید.
8. شجاع باشید،مرگ یکبار به سراغتان می آید.
9. سعی کنید بعد از خود،نام نیک بجای بگذارید.
10. دین را زیاد سخت نگیرید.
11. با علما و دانشمندان با عمل ارتباط برقرار کنید.
12. انتقادپذیر باشید.
13. مکار و حیله گر نباشید.
14. حامی مستضعفان باشید.
15. اگر میدانید کسی به شما وام نمیدهد،از او تقاضا نکنید.
16. نیکوکار بمیرید.
17. خود را نماینده خدا در امر دین بدانید.
18. فحّاش و بذله گو نباشید.
19. بیشتر از طاقت خود عبادت نکنید.
20. رحم دل باشید.
21. با قرآن آشنا شوید.
22. تا میتوانید بدنبال حل گره مردم باشید.
23. گریه نکردن از سختی دل است.
24. سختی دل از گناه زیاد است.
25. گناه زیاد از آرزوهای زیاد است.
26. آرزوی زیاد از فراموشی مرگ است.
27. فراموشی مرگ از محبت به مال دنیاست.
28. محبت به مال دنیا سرآغاز همه خطاهاست
( نهج البلاغه)
از امام علی (ع)پرسیدند واجب و واجبتر چیست؟
نزدیك و نزدیكتر كدامند؟ عجیب و عجیبتر چیست؟ سخت و سخت تر چیست؟ فرمود : واجب اطاعت از الله و واجبتر از آن ترك گناه است. نزدیك قیامت و نزدیكتر از آن مرگ است. عجیب دنیا وعجیبتر ازآن محبت دنیاست. .
اگر دوست داشتی این کلام امیر المومنین رو برای چند نفری بفرست معجزه نداره ولی ثواب داره.
✨اللهم عجل لوليك الفرج✨
🍃
🌺🍃 @takhooda
اقا جان یاصاحب الزمان.....💔
غروب جمعه گشت
ویار مان از سفر برنگشت
سالها به انتظار نشستیم
وجسممان نحیف ومویمان سفید
وچشم انتظار ودستمان به آسمان
ودعاگویان الغوث الغوث یاصاحب الزمان
خدایا برس به فریاد مستضعفان که
جان به لب رسیدند از دست مستکبران
واجابت فرما دعایمان واجابت فرما خروج امام زمان
تاجهان گردد محو از ستمگران
وعدل وقسط را برقرار سازد درجهان
😔😔😔
🍃
🌺🍃 @takhooda
#پای_درس_استادمحمدشجاعی
#شادی
❌ اگر کسی دائماً چشمش به دنبال چیزهایی باشد که بقیه دارند، چه اتفاقی میافتد؟
دغدغهها، ناراحتیها و اندوهش زیاد میشود: «كَثُرَ هَمُّهُ وَ لَمْ یُشْفَ غَیْظُه» یعنی همت خود را در امور متعدد صرف میکند و هیچ وقت خشم دلش آرام نمیشود.
😡دائماً خمشگین و عصبانی است. اصلاً نمیتواند از زندگیش لذت ببرد. نه از پدرش، نه از مادرش، نه از همسرش، نه از فرزندش، نه از آن چیزی که دارد. مدام حسرت چیزی را که ندارد میخورد. چنین آدمی بدبخت است. اگر در اوج ثروت هم باشد، گداست. چون دلش در جهنم گیر است. اصلاً نمیتواند آن طرف برود.
❤️🍃از خدا، غیب و از خودش و از دادههای الهی نمیتواند لذت ببرد.
❌چون نگاهش نگاه غلط است. هر چه نعمت به او بدهند، نمیتواند ببیند؛ بلکه فقط آنچه در دست مردم است را میبیند و حسرت داشته های دیگران را میخورد. از این رو پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرماید: حرفهای خدا را گوش کن و دلت را شاد کن.
😈اگر کسی ای کاش در زندگیاش آمد، کاملاً بندۀ شیطان میشود: «فإِنَ اللَّوَّ یَفْتَحُ عَمَلَ الشَّیطان» تا بگویی کاش! شیطان سوارت میشود.
حالا تو مگر با یک چیزی آرام میشوی؟ کلاً از #ابدیت، آخرت، آماده کردن خودت برای #بهشت، برطرف کردن نقاط ضعف خودت که جهنمساز هستند، کلاً بیخیال میشوی و فقط و فقط حسرت اشیاء و کمالات گیاهی و حیوانی را میخوری.
😩 از صبح تا شب، دغدغه خودت و همسرت و بچههایت میشود حسرت دنیا را خوردن. برای آدم دیگر چه میماند؟
🥺در اوج داشتن، او غمگین و ناراحت است. خیلیها در دنیا آرزو دارند جای او باشند. این خودش از زندگیاش هیچ لذتی نمیبرد، چون مدام حسرت دارد.
ادامه دارد در کانال
آرامشی از جنس خدا
🍃
🌺🍃 @takhooda
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
❣
🌹
#خاطرات_اربعین_پارسال
#سفرنامه_من
✅زائران امسال بخوانند
من از اربعین یک چیز فهمیدم
اربعین یعنی: تمرینِ #صبر
صبر در صف های طولانی غذا
صبر بر کمبود جای خواب
صبر بر خستگی راه
صبر بر صبر
صبر بر همه ی سختی ها
و در عین حال راضی بودن...
همه با اختیار به پیاده روی آمده ایم..
این صبر از کجا می آید؟
محبت اهل بیت، صبر هم می آورد.
هیچ کدام از ما در حالت عادی دوس نداریم روی خاک با شکم گرسنه و بدن خسته و حمام نرفته بخوابیم
اما محبت #حسین(ع) انسان را صبور میکند
اربعینی ها که به ایران بازگشتند، صبر را ادامه دهند
ان الله مع الصابرین
خداوند با صبرکنندگان است...
🍃
🌺🍃 @takhooda
«اَلا بِذِکرِ الله تَطمَئِنُّ القُلوبُ» : آگاه باشید تنها با یاد خدا دل ها آرام میگیرد .
اگر می خواهیم آرامش پیدا کنیم ، اگر می خواهیم اضطراب از زندگی ما رخت بربندد ، اگر می خواهیم بیماری های روحی ما بر طرف شود باید ذاکر باشیم . چرا که در لحظه ای که انسان به یاد خدا نیست و خدا از قلبش خارج شده ، غیر خدا مثلا دنیا به جای خدا در قلبش قرار گرفته است و هر آنچه غیر خداست فانی و از بین رفتنی است . شخص دائم نگران کم و زیاد آن و فنا و بقا آن است و هیچ گاه آرام نمی گیرد . در حالی که اگر خداوند در قلب او جای گیرد ، در واقع یک عالمِ قادرِ حیِ باقیِ کافی میهمان قلب اوست و دیگر هیچ جای نگرانی نیست .
اما گاهی می بینیم انسان هایی را که آرامش دارند ولی به یاد خدا نیستند . آرامش آن ها از کجاست ؟ مگر ذکر خدا تنها عامل آرامش نبود ؟ آری ، آن عده ای که می بینیم بدون هیچ ذکری آرامش دارند ، آرامش آن ها حاصل مثلا قرص های اعصاب است یا مثلا موسیقی است یا مثلا لمس یک دست نرم و لطیف ! اما نکته این جاست که این گونه آرامش موقتی است و زود از بین می رود . در حالی که آرامش حاصل از یاد خدا یک آرامش دائمی است ؛ نه فقط این دنیا بلکه آخرت را هم در بر می گیرد . ذکر خدا آرامش و اطمینانی به انسان می دهد که این آرامش های سطحی و مقطعی دنیا در مقابل آن هیچ است و کسی که به آن ها قناعت کند ، قطعا ضرر کرده است .
🍃
🌺🍃 @takhooda
«مَن اَکثَرَ ذِکرَ اللهِ اَحَبَّه» : کسی که خدا را زیاد یاد کند او را دوست دارد .
هر اندازه که انسان سعی کند به خدا توجه داشته باشد و سعی کند که در مقامِ "توجه" استقامت و ثبات قدم داشته باشد ، هر چه بر این حال بیشتر باقی بماند قلبش شعله ور تر می شود و محبتش نسبت به خداوند افزون تر . و این محبت ما به خدا باعث می شود که او نیز ما را بیشتر دوست بدارد .
خداوند در قرآن کریم می فرماید : « اُذکُرونی اَذکُرکُم» : مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم .
شکی نیست که خدا به همه خلائق توجه دارد و همیشه به یاد همه آن هاست ، اما این یک توجه عام است . از این آیه برداشت می شود که یاد خدا باعث می شود که خدا به طور خاص به ما توجه کند و مسلما توجه خاص خدا فوائد بیشتری برای انسان دارد . البته اولیای خدا به دنبال سود و فایده شخصی نیستند ؛ آن ها عاشق خدا هستند و همین که معشوق به آن ها توجه کند گویی همه عالم را به آن ها داده اند و از این رو به سراغ ذکر الهی می روند .
در حدیثی از امام صادق هست که : [خداوند می فرماید :] هر کس مرا در نهان یاد کند من او را آشکارا یاد می کنم .
این حدیث یکی از آثار ذکر را توجه الهی بیان می کند . بعلاوه این نکته که اگر این ذکر پنهانی باشد خداوند او را آشکارا یاد می کند . گویا خداوند در جزای ذکر پنهانی او طوری به او توجه می کند که آثار این توجه در ظاهر و در مقابل چشمان اطرافیان نمایان می شود . مثلا ذکرپنهانی و خالصانه نورانیتی به انسان می دهد که نمایان است و دیگران را به سمت انسان جذب می کند .
🍃
🌺🍃 @takhooda
انسان فطرتا موجودی لذت طلب است و ما نمی توانیم و نباید این غریزه او را از بین ببریم . خدا وقتی چنین چیزی را به انسان داده بی شک مفید است و باید از آن استفاده شود حال یا در این دنیا یا در آخرت و یا هر دو . پس در بحث وارستگی از لذات دنیایی قرار نیست اصل غریزه لذت سوخته شود بلکه قرار است با لذت دیگری جایگزین شود و آن لذت ، لذتِ ذکر است .
انسان تا زمانی که لذات معنوی را نچشیده باشد خیال می کند که هیچ لذتی بالا تر از لذات دنیایی نیست ولی اشتباه می کند . برای درک بهتر موضوع به توضیح زیر دقت کنید :
حکما می گویند که وقتی تعادل بیولوژیکی بدن به هم می خورد و انسان با غذا ، خواب ، ارضاء جنسی و ... آن را به حد تعادل می رساند خیال می کند که الآن لذت برده است . در حالی که این تنها یک حس راحتی است ، حسی است که همیشه قبل آن یک «الم» (احساس ناراحتی و درد) است ، انگار این حس ، حس لذت نیست بلکه حس عدم الم ،عدم گرفتاری و عدم سختی است . می توان این طور بیان کرد که در این حس انسان از یک حالت منفی به حالت صفر می رسد . و این حس موقتی است چرا که بعد از رفع گرفتاری و الم و بعد از ارضاء میل و وقتی که انسان به حالت تعادل و صفر رسید چیزی نمی گذرد که برای انسان یک نواخت وعادی می شود و دیگر آن حس لذت کاذب از بین می رود .
اما لذت معنوی مشوب به الم نیست و در نتیجه موقتی نیست و کماکان ادامه دارد . حسی است که انسان را از حالت صفر به حالت مثبت در می آورد ، چرا که پشت زمینه آن یک الم و گرفتاری و کاهنده و منفی کننده نبوده است . در چنین حسی بن بست و انتها معنا ندارد . یکی از مصادیق این حس و این لذتِ معنوی ، ذکر است .
حالا که لذتی بهتر برای جایگزین کردن لذات مادی پیدا کردیم ، می توانیم لذت ذکر را جایگزین لذات مادی کنیم و از لذات دنیایی وارسته شویم .
باز تاکید کنم بحث ما خشکاندن غریزه لذت نیست بلکه تغییر آن چه از آن لذت می بریم از دنیای پست و نا چیز به چیزی عالی و معنوی مثل ذکر است .
🍃
🌺🍃 @takooda