شریعتی را با #تز خودش #محک میزنیم...
🔰کتاب از کجا آغاز کنیم ص ۳۰ تا ۳۴
🔹پ.ن؛ آیا فوری ترین و اساسی ترین سخن ها در جامعه آن روز پرداختن به یک روایتی پیرامون #بی_بی_شهربانو بود که ۱۵ صفحه توضیح بده و چماق کند بر ضد روحانیون؟
#نهضت_امام_خمینی
#تاریخ
#شریعتی
@talab_elm
... روشنفکر باید به ایجاد یک #پروتستان_تیسم_اسلامی بپردازد تا همچنان که پروتستان تیسم مسیحی، اروپای قرون وسطی را منفجر کرد و همه عوامل انحطاطی را که به نام مذهب، اندیشه و سرنوشت جامعه را متوقف و منجمد کرده بود سرکوب نمود بتواند فورانی از اندیشه تازه و حرکت تازه به جامعه ببخشد...
پس نقطه آغاز کار روشنفکر و مسئولیت او در احیا و نجات و حرکت بخشیدن به جامعه اش #ایجاد یک پروتستان تیسم اسلامی است تا ... با ایجاد یک نهضت پروتستان تیسم اسلامی بویژه تشیعی که خود #مذهب_اعتراض است ... روح تقلیدی و تخدیری و مذهب فعلی توده را به روح اجتهادی تهاجمی اعتراضی و انتقادی بدل کند...
🔰از کجا آغاز کنیم ص ۵۴
#نهضت_امام_خمینی
#تاریخ
#شریعتی
@talab_elm
... اینان (فقها) هم به نمایندگی او حضرت قائم عج مردم را از نظر روحی و فکری #برده ی خویش میکنند و هم به نیابت او، از نظر #مالی #استثمار مینمایند و مردم را موظف به پرداخت وجوهی میسازند که در حکومت اسلام و نظام شیعی بایست به پیغمبر و پس از او به جانشینش یعنی امام بپردازند؛ و چون اینها نایب خاص امام نیستند که شخصا تعیین کرده باشد و از طرفی انتخاب رسمی هم وجود ندارد و ثانیا مردمی هم که باید به آنها #رای بدهند فاقد رای اند و مرید بی اراده و ناآگاه و بی تشخیص، همانهایند که تفکر و تعقل در مسائل دینی را از آنها منع کرده اند و به جای شناخت مذهبی و خودآگاهی و روشنی، تقلید فکری و تلقینی و احساسی و تسلیم کورکورانه را در توده مردم تقویت کرده اند و مریدان و مومنان خود را ... همچون #گوسفندان زبان بسته رام و مقلدان بی چون و چرا پرورده اند و انسان را ... راست و صاف به صورت #عوام_کالانعام در آورده اند...
🔰انتظار، مذهب اعتراض؛ ص۳۱-۳۴
#نهضت_امام_خمینی
#تاریخ
#شریعتی
@talab_elm
اسلامی که من به آن معتقدم علیه هم مارکسیست است که به مبارزه با آن از اول عمرم تا آخرین درسم در ارشاد معروفم و هم #علیه_مذهب_ملاها
🔰جلد ۳ نهضت امام خمینی، ص ۳۲۴
#نهضت_امام_خمینی
#تاریخ
#شریعتی
@talab_elm
سخنرانی امام خمینی ۱۰ دی ۱۳۵۶ در پی شهادت سید مصطفی خمینی؛
...اینطور نیست که شما خیال کنید و بگویید ما اسلام را میخواهیم، اما ملا نمیخواهیم، مگر #اسلام_بدون_ملا میشود؟ مگر شما بدون ملا میتوانید کاری انجام دهید؟ این ملاها هستند که جلو می افتند و کار انجام میدهند، اینها هستند که جانشان را فدا میکنند. [در فرازهای قبلی نمونه هایی را ذکر میکنند]
1⃣#گله_من از روشنفکران که به اسلام خدمت میکنند، خصوصا آقایانی که در خارج کشور هستند... در عین حال که به آنان علاقه دارم این است که این جناح بزرگی را که ملت پشت سرش ایستاده کنار نزنند، نباید خدمت های علمای اسلام و آخوند جماعت را نادیده بگیرند و بگویند ما #اسلام_منهای_آخوند میخواهیم! ...
مثل این است که بگویید اسلامی را میخواهیم که سیاست نداشته باشد، نگویید ما اسلام را میخواهیم، ملا نمیخواهیم، این #برخلاف_عقل است، #برخلاف_سیاست است، اسلام بی آخوند اصلا نمیشود ....
شما هر چه بگویید نمیخواهم، #مردم میخواهند، روحانیون در بین مردم نفوذ دارند، هر ملایی در محل خودش نافذ است و #شما_نفوذ_ندارید شما یک #عده_معدودی هستید....
#امام_خمینی
#تاریخ
@talab_elm
طلب العلم فریضة🌟
سخنرانی امام خمینی ۱۰ دی ۱۳۵۶ در پی شهادت سید مصطفی خمینی؛ ...اینطور نیست که شما خیال کنید و بگویید
2⃣از آقایان علمای اعلام هم #گله دارم، اینها هم از بسیاری امور #غفلت دارند، از باب اینکه #اذهان_ساده ای دارند، #تحت_تاثیر_تبلیغات سوئی که دستگاه به راه می اندازد واقع میشوند
🔹 ادامه در تصویر👆
#امام_خمینی
#نهضت_امام_خمینی
#تاریخ
@talab_elm
هواداران شریعتی برای اعتبار بخشیدن به اندیشههای شریعتی اینگونه رواج دادند که گفتار و نوشتار نامبرده مورد تایید #علامه_طباطبایی میباشد و نظر ایشان این است که کوچک ترین ایرادی در آن دیده نشده است!!
علامه در رد شایعه این چنین اعلام نمودند که؛
🛑اینجانب نوشته های دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده و چنین سخنی به احدی نگفته ام و #نوع_مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارک دینی اسلامی غیر قابل قبول میباشد.
🔰#نهضت_امام_خمینی جلد ۳، ص ۳۷۵
#تاریخ
#شریعتی
@talab_elm
نامه #شهید_مطهری به #امام_خمینی در سال ۱۳۵۶؛
🔹... چهارم مسئله شریعتی هاست...
در صدد این هستند که از او #بتی بسازند که هیچ مقام روحانی جرات اظهار نظر در گفته های او را نداشته باشد...
🔸... عجبا میخواهند با اندیشه هایی که چکیده افکار ماسینیون مستشار وزارت مستعمرات فرانسه در شمال افریقا و سرپرست روحی مبلغان مسیحی در مصر و افکار گورویچ یهودی ماتریالیست و اندیشه های ژان پل سارتر اگزیستانسیالیست ضد خدا و عقاید دورکهایم جامعه شناس ضد مذهب است، #اسلام_نوین #بسازند پس و #علی_الاسلام_السلام.
🔹به خدا قسم اگر روزی مصلحت اقتضا کند که اندیشه های این شخص حلاجی شود و ریشه هایش به دست آید و با اندیشه های اصیل اسلامی مقایسه شود صدها مطلب به دست می آید که بر #ضد_اصول_اسلام است...
🔸#کوچکترین_گناه این مرد #بدنام_کردن_روحانیت است. او همکاری روحانیت با دستگاههای ظلم و زور علیه توده مردم را به صورت یک اصل کلی اجتماعی در آورد، مدعی شد که مَلِک و مالک و ملا و به تعبیر دیگر تیغ و طلا و تسبیح همیشه در کنار هم بوده و یک مقصد داشته اند.
این اصل معروف #مارکس و به عبارت بهتر مثلث معروف مارکس را که #دین و دولت و سرمایه سه عامل همکار بر ضد خلقند و سه عامل از خود بیگانگی بشرند به صد زبان پیاده کرد، منتها به جای دین، روحانیت را گذاشت، نتیجه اش این شده که #جوان_امروز به #اهل_علم به چشم بدتری از افسران امنیتی نگاه میکند....
🔹... با این بیان عملا و ضمنا نه صریحا فرهنگ واحدی به نام #فرهنگ_اسلامی را #انکار کرده است....
🔰#نهضت_امام_خمینی جلد۳، ص ۳۷۶
#تاریخ
#شریعتی
@talab_elm
قسمتی از بیانیه مشترک #شهید_مطهری و مهدی #بازرگان برای اصلاح آثار شریعتی که با مخالفت ها روبرو شد و به جایی نرسید
🔰#نهضت_امام_خمینی، ج۳، ص ۳۸۳
#تاریخ
#شریعتی
@talab_elm
❎حرام اعلام کردن حلال خداوند (ازدواج موقت) توسط عمر بن خطاب
▪️فَتَمَتَّعَ سَائِرُ الْمُسْلِمِینَ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِی الْحَجِّ وَ غَیْرِهِ وَ أَیَّامِ أَبِی بَکْرٍ وَ أَرْبَعِ سِنِینَ فِی أَیَّامِ عُمَرَ حَتَّی دَخَلَ عَلَی أُخْتِهِ عَفْرَاءَ فَوَجَدَ فِی حَجْرِهَا طِفْلًا یَرْضَعُ مِنْ ثَدْیِهَا فَنَظَرَ إِلَی دِرَّةِ اللَّبَنِ فِی فَمِ الطِّفْلِ فَأُغْضِبَ وَ أُرْعِدَ وَ ارْبَدَّ وَ أَخَذَ الطِّفْلَ عَلَی یَدِهِ وَ خَرَجَ حَتَّی أَتَی الْمَسْجِدَ وَ رَقِیَ الْمِنْبَرَ وَ قَالَ نَادُوا فِی النَّاسِ أَنِ الصَّلَاةَ جَامِعَةً وَ کَانَ غَیْرَ وَقْتِ صَلَاةٍ یَعْلَمُ النَّاسُ أَنَّهُ لِأَمْرٍ یُرِیدُهُ عُمَرُ فَحَضَرُوا فَقَالَ مَعَاشِرَ النَّاسِ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ أَوْلَادِ قَحْطَانَ مَنْ مِنْکُمْ یُحِبُّ أَنْ یَرَی الْمُحَرَّمَاتِ عَلَیْهِ مِنَ النِّسَاءِ وَ لَهَا مِثْلُ هَذَا الطِّفْلِ قَدْ خَرَجَ مِنْ أَحْشَائِهَا وَ هُوَ یَرْضَعُ عَلَی ثَدْیِهَا وَ هِیَ غَیْرُ مُتَبَعِّلَةٍ فَقَالَ بَعْضُ الْقَوْمِ مَا نُحِبُّ هَذَا فَقَالَ أَ لَسْتُمْ تَعْلَمُونَ أَنَّ أُخْتِی عَفْرَاءَ بِنْتَ خَیْثَمَةَ أُمِّی وَ أَبِیَ الْخَطَّابِ غَیْرُ مُتَبَعِّلَةٍ قَالُوا بَلَی قَالَ فَإِنِّی دَخَلْتُ عَلَیْهَا فِی هَذِهِ السَّاعَةِ فَوَجَدْتُ هَذَا الطِّفْلَ فِی حَجْرِهَا فَنَاشَدْتُهَا أَنَّی لَکِ هَذَا فَقَالَتْ تَمَتَّعْتُ فَأَعْلِمُوا سَائِرَ النَّاسِ أَنَّ هَذِهِ الْمُتْعَةَ الَّتِی کَانَتْ حَلَالًا لِلْمُسْلِمِینَ فِی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَدْ رَأَیْتُ تَحْرِیمَهَا فَمَنْ أَبَی ضَرَبْتُ جَنْبَیْهِ بِالسَّوْطِ- فَلَمْ یَکُنْ فِی الْقَوْمِ مُنْکِرٌ قَوْلَهُ وَ لَا رَادٌّ عَلَیْهِ وَ لَا قَائِلٌ لَا یَأْتِی رَسُولٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ أَوْ کِتَابٌ بَعْدَ کِتَابِ اللَّهِ لَا نَقْبَلُ خِلَافَکَ عَلَی اللَّهِ وَ عَلَی رَسُولِهِ وَ کِتَابِهِ بَلْ سَلَّمُوا وَ رَضُوا
▪️وَ قَوْلُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَوْلَاهُ مَا زَنَی إِلَّا شَقِیٌّ أَوْ شَقِیَّةٌ.
🔸(مفضل از امام صادق علیه السلام روایت می کند:) .... پس سایر مسلمانان در زمان رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در حج و غیر آن، ازدواج موقت مینمودند و همچنین در ایام ابوبکر و چهار سال از ایام عمر نیز مسلمانان متعه میکردند، تا اینکه عمر بر خواهرش «عفرا» وارد شد و دید در دامنش طفلی است که از سینه اش شیر مینوشد. پس به سفیدی شیر در دهان طفل نظر کرد و عصبانی شد، تهدید کرد، صورتش از خشم سرخ شد و طفل را به دست گرفت و خارج شد و به مسجد آمد و از منبر بالا رفت و گفت: مردم را خبر دهید که در مسجد جمع شوند! و زمان نماز نبود و مردم دانستند که عمر با آنان کاری دارد. پس مردم آمدند. آنگاه عمر گفت: جماعت مردم از مهاجرین و انصار و فرزندان قحطان! چه کسی از شما دوست دارد که از زنان گناهانی ببیند و مثل این طفل را در آغوش زنی ببیند که از احشائش خارج شده و از سینه اش شیر مینوشد، در حالی که آن زن شوهری ندارد؟ بعضی از مردم گفتند: ما این را دوست نداریم. پس گفت: آیا نمی دانید که خواهرم عفرا، دختر خیثمه مادر من و خطاب پدر من، شوهری ندارد؟ گفتند: بله میدانیم. عمر گفت: من اکنون داخل بر عفرا شدم و این طفل را در آغوش او یافتم. او را سوگند دادم که این بچه را از کجا آوردی؟ گفت: متعه شدم! به سایر مردم برسانید که این متعه ای که برای مسلمانان در عهد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله حلال بود، به نظر من حرام است. پس هر کس انکار کند، پهلویش را تازیانه میزنم. پس در آن قوم منکری برای حرف عمر پیدا نشد و هیچ کس حرف او را رد ننمود و احدی نگفت: بعد از رسول خدا و کتاب خدا، رسول و کتابی نمی آید، و ما مخالفت تو را بر خدا و رسول و کتاب او قبول نمی کنیم! بلکه همگی تسلیم شدند و به رأی عمر راضی شدند.
🔸امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: خدا پسر خطاب را لعنت کند که اگر او نبود، جز مرد و زن شقی کسی زنا نمی کرد، زیرا مسلمانان با وجود متعه از زنا بی نیاز بودند.
📚هدایة الکبری: ۳۹۲ - ۴۱۲
📚بحارالانوار، ج۵۳، ص۳۴۳
#حدیث
#ازدواج
@talab_elm
1_5343635274.mp3
1.68M
عملا در ۶ ماه فوق لیسانس گرفته!
#شهید_چمران
@talab_elm
#تربیت_فرزند
کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم
گاهی به فرزندان نکاتی میگوییم اما خود عمل نمیکنیم. تاثیر فرزند از رفتار والدین زیاد است لذا در بسیاری از اوقات فرزندان آنگونه میشوند که ما عمل میکنیم نه آنگونه که ما دوست داریم.
همسر شهید چمران:چمران وقتی یتیمخانه ای را در لبنان دایر می کند در آن فضا به خانمش میگوید ما از این به بعد غذایی را میخوریم که این یتیم ها میخورند.
همسر لبنانی شهید چمران تعریف می کند که یک روز مادرم غذای گرم و لذیذی را برای من و مصطفی پخته بود.
مصطفی آن شب دیر وقت به خانه آمد. وقتی به او گفتم بیا این غذا را بخور، همین که خواست بخورد از من پرسید که آیا بچه ها هم از همین غذا خوردند؟
گفتم نه بچه ها غذای یتیم خانه را خوردند و این غذا را مادرم برای شما پخته، چمران با تمام گرسنگی و ولعی که برای خوردن غذا داشت، این غذا را کنار گذاشت و گفت ما قرار گذاشتیم فقط غذایی را بخوریم که بچه ها بخورند. به او گفتم حالا که بچه ها خوابند و شما هم که همیشه رعایت می کنید این دفعه این غذا را بخورید. دیدم چمران شروع کرد اشک ریختن و گفت بچه ها خوابند خدای بچه ها که بیدار است. در رفتارهایمان همیشه خدا را در نظر بگیریم.
#شهید_چمران
#تربیت
@talab_elm