🔰آغاز ثبتنام دوره جدید «طرح صراط»
1⃣ طرحی برای آمادگی ورود به سطح عالی
2⃣پاسخ به سوالات شما راجع به:
🔸 انتخاب رشته تخصصی
🔸 تولید علوم انسانی اسلامی
🔸هویت و معیشت
🔸 تبلیغ داخلی و خارجی
🔸مدیریت در نظام اسلامی
🔸و......
3⃣ به همراه تست استعدادسنجی و معرفی مراکز و مؤسسات مطرح سطح عالی قم
💢امکان استفاده از دوره به صورت حضوری، آنلاین و آفلاین
📌توضیحات تکمیلی طرح و ثبت نام: @Admin_serat1402
📍مهلت ثبت نام : ۴ آبان تا ۱۵ آبان
⭕️فرصت شرکت برای تمامی طلاب کشور مهیاست.
#واحد_علمی
#طرح_صراط
#دوره_سوم
#ثبت_نام
┏━━━🔸💠🔸━━━┓
🆔 @basije_haghani
┗━━━🔸💠🔸━━━┛
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری | #استاد_شجاعی
تا «اسم عظیم خدا» رو درک نکنیم؛
رکوع نماز رو درک نمیکنیم
و تا رکوع رو درک نکنیم، لذت سجده رو هرگز نخواهیم چشید.
منبع: کارگاه فکر و ذکر ۴ جلسه ۱۱
@ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از هَِْشَِْتًٌٍَِْ ب هَِْشَِْتًٌٍ
👓 جملات دیده نشده سید حسن نصرالله راجع به #حجت_الاسلام_دکتر ها و خطرات آنها در حوزه!!
🔹 توصیه و هشدار بنده به این حوزه و حوزههای علمیه این است که ویژگی اصلی و #روح ویژهشان را از دست ندهند.
ما وقتی خانه و خانوادهمان را رها کردیم و با سید عباس به بعلبک آمدیم به این علت نبود که او را اعلم علمای لبنان میدانستیم. خیلیها از او عالمتر بودند. اما رابطهی ما چهار پنج نفر با او از نجف تا لبنان دقیقا رابطهی #پدر و فرزندی بود.
🔹 او پیگیر بیماری، پول، مطالعات درسی و بعدها ازدواج ما بود. او وضعیت #درسی ما را زیر نظر داشت و ما در این زمینه از او میترسیدیم و اگر درس نمیخواندیم میفهمید.
❗️ راز حوزههای علمیهی سنتی ما این رابطهی عاطفی، معنوی و درونی است. وضعیت ما مثل امروز نبود که حجت الاسلام که امروز تبدیل به حجت الاسلام #دکتر شدهاند بیاید و درس بدهد و برود و حتی گاهی نام اشخاص حاضر در کلاس را نیز حفظ نباشد!!
📕 سخنرانی در ۴۰مین سالگرد حوزه بعلبک
سخنرانی کامل:
https://b2n.ir/g21303
@HozeTwit
آسید حسن آقای نصر الله زید عزه فرمودند داریم به اسرائیل پس گردنی می زنیم. ظاهرا پس گردنی های عربی بازدارندگی لازم رو نداره. عرض ما لرها به ایشان این است: برادران مجاهد عرب، یا لری پس گردنی بزنید یا بفرمایید لرها بیایند و پس گردنی بزنند... لرها دارند کم کم بی تاب می شوند... لرها ذخایر انقلاب بودند و هستند و خواهند بود ان شاء الله...
@talabegitaejtehad
رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی:
🔹️اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود دچار استحاله فرهنگی میشویم.
🔸️تبلیغ در نگاه حوزه علمیه باید در مرتبه اول باشد
مبارزه امروز ما تمدنی و جهانی است
🔹️
۱۴۰۲/۴/۲۱
🔰 نشست صمیمی طلاب، فضلا و اساتید محترم با عالم و مبلغ قرآنی استاد قرائتی دامت برکاته
🕥 سه شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰/۳۰ صبح
📍مسجد فاطمه معصومه (س) مدرسه علمیه معصومیه
#مبارزه_تمدنی
#اولویت_تبلیغ
#حوزه_علمیه
معاونت تبلیغ مدرسه علمیه معصومیه
🇮🇷 کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه:
@masoumieh_ir
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🌟🔔 اعلان ویژه! 🔔🌟
"کانال بانک صوت دروس عمومی" مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی تحت نظارت موسسه مطالعات راهبردی، فعالیت خود را آغاز کرده است! 📚🌙
اگر به دنبال یادگیری مباحث تمدنی، نگاه سیستمی به دین، علوم عقلی، عرفان اسلامی، فقه و اصول از اساتید برجسته هستید، توصیه میشود که به این کانال بپیوندید. 🌟
تنها کافیست که به لینک زیر مراجعه کنید و عضو شوید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/3866362439Cd50e088cb1 👈
با ما همراه باشید تا از دروس ممتاز اساتیدی چون استاد زمانی فرد، واسطی و وکیلی بهرهمند شوید. 💡
فرصت را از دست ندهید و به سرعت به این تجربه تحصیلی منحصر به فرد ملحق شوید! 🚀📖
┄┅════✾════┅┄
🏛 تمدن نوین اسلامی | موسسه مطالعات راهبردی | طراحی سیستم های دینی
📥 ایتا | آپارات | سایت | صوت
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
❇️ همان حزب اللّه...
🔰 امیدوارم که یک حزب به اسم «حزب مستضعفین» در تمام دنیا به وجود بیاید، و همه مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند.
🔰 و مشکلاتی که سر راه مستضعفین است از میان بردارند، و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند.
🔰 و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالَم ظلم کنند، و ندای اسلام را و وعده اسلام را- که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است، متحقق کنند.
🔰 اکنون که نمونهای از پیوند مستضعفین در بلاد مسلمین تحقق پیدا کرد، این نمونه باید به یک سطح وسیعتری، در تمام قشرهای انسانهای تاریخ، تحقق پیدا کند به اسم «حزب مستضعفین»، که همان « حــــزب اللّه» است.
📆 ۲۶ مرداد ۱۳۵۸
#فلسطین
#حزب_الله
#مستضعفین
✅ @EMAM_COM
هدایت شده از مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
وظيفه ي ما.mp3
16.65M
📣 بسیاری از مردم ایران و لبنان در خون تک تک بچه ها و مظلومین غزه شریکند
روحانیون و مسئولین ایرانی که شریک اسرائیل در قتل عام مردم غزه هستند
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿
سر و ته یک کرباس بودن افراط اخبار زدگی و تفریط اخبار ستیزی
بسم الله الرحمن الرحیم
اخیرا زیاد دیده می شود که برخی از اساتید حوزوی به روایات اشکال وارد می کنند و دست به تضعیف روایتشان جولان می دهد. اینکه کسی بگوید فلان روایت هیئت جعلی یا هیبت جعلی یا طلعت جعلی دارد یا فلان کتاب روایی مشهوره و معروفه انتسابش محل اشکال است و از آن نمی توان در فقه استفاده کرد و یا بگوید فلان روایت اخ است و بهمان روایت اوخ است اینها قطعا مصداق این مثل است که می گوید: یکی بر سر شاخه بن می برید .
درباره ابوحنیفه آمده است که هفده یا بیست روایت را بیشتر قبول نداشت و بقیه روایات را خبر واحد بی اعتبار می دانست. همو کسی بود که دعوا و غائله ی خبر واحد را راه انداخت و سالها ذهن اهل قیل و قال را به مباحث بی ثمر مشغول کرد کما اینکه خود او بود که قدم و حدوث قرآن را نیز برای اولین بار مطرح کرد و زمینه سازی خونریزی های سنگین در این موضوع شد. و همچنین همین انحراف بود که بعدها به ظهور قرآنیون حدیث ستیز و به وجود آمدن مکتب حسبنا کتاب الله از یک طرف و مکتب قیاس گرایی و عقل زدگی و رای محوری از طرف دیگر منجر شد. رای گرایی افراطی ابوحنیفه منجر به حدیث گرایی افراطی احمد حنبل و مالک بن انس شد و بعدها در تلاش شافعی این دو انحراف به گونه ای با هم آشتی داده شدند و در یک مکتب جمع شدند. اما به هر حال اهل تاریخ معترفند که این افتراق چهار مذهبی ناشی از رد حدیث های ابوحنیفه بود.
کسانی که در تعلم حکمت و فلسفه کم لطفی می کنند و با نامه و توصیه خود را از دروس حکمت و هستی شناسی عمیق و نظام مند محروم می کنند، بخواهند یا نخواهند دچار ضعف در فهم و تعقل روایات خواهند شد و فکر تحلیلی و درایت متن فهمیشان رقیق شده و کارشان به رد حدیث یا تصلب و جمود بر حدیث خواهد کشید و رد و قبول دربسته و سربسته را به فهم تحلیلی و جمع و قبول عالمانه ترجیح خواهند داد.
متاسفانه این رد روایت ها گاهی به رد شخصیت های تاریخی شیعی و برخی واقعه های مهم تاریخی شیعی نیز می انجامد در حالی که اگر حوصله ی علمی داشتند و چند کتاب بیشتر می دیدند و کمی بیشتر فکر می کردند دچار این بلیه نمی شدند. افرادی که به جای زدن یک سوزن به مغز خود احادیث مبارک را با جوالدوز طرح و رد، مورد تخطئه قرار می دهند به خود و جامعه ی علمی ظلم می کنند.
اما چند آیه و روایت :
بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْويلُهُ (يونس 39)
وَ إِذْ لَمْ يَهْتَدُوا بِهِ فَسَيَقُولُونَ هذا إِفْكٌ قَديم (الأحقاف 11)
ما سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلاَّ اخْتِلاق (ص 7)
عن امیر المومنین علی علیه السلام : من جهل شيئا عابه
و عنه علیه السلام : من جهل شیئا عاداه
و عنه علیه السلام: مَنْ جَهِلَ عِلْماً عَادَاهُ.
و عنه علیه السلام: لَا تُعَادُوا مَا تَجْهَلُونَ فَإِنَّ أَكْثَرَ الْعِلْمِ فِيمَا لَا تَعْرِفُونَ
و عنه علیه السلام: النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا
عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ أَمَا وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ بِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَ أَمْقَتَهُمْ إِلَيَّ الَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَعْقِلْهُ وَ لَمْ يَقْبَلْهُ قَلْبُهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَرَ بِمَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا سند فَيَكُونَ بِذَلِكَ خَارِجاً مِنْ وَلَايَتِنَا.
عَنْ أَبِي يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَصَرَ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ أَلَّا يَقُولُوا حَتَّى يَعْلَمُوا وَ لَا يَرُدُّوا مَا لَمْ يَعْلَمُوا إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ وَ قَالَ بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ
عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السيط قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكَ فَيُخْبِرُنَا عَنْكَ بِالْعَظِيمِ مِنَ الْأَمْرِ فَيَضِيقُ بِذَلِكَ صُدُورُنَا حَتَّى نُكَذِّبَهُ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَ لَيْسَ عَنِّي يُحَدِّثُكُمْ قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَيَقُولُ لِلَّيْلِ إِنَّهُ نَهَارٌ وَ لِلنَّهَارِ إِنَّهُ لَيْلٌ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ لَا قَالَ فَقَالَ رُدَّهُ إِلَيْنَا فَإِنَّكَ إِنْ كَذَّبْتَ فَإِنَّمَا تُكَذِّبُنَا.
عَنْ عَلِيٍّ السِّنَانِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ فِي رِسَالَةٍ وَ لَا تَقُلْ لِمَا بَلَغَكَ عَنَّا أَوْ نُسِبَ إِلَيْنَا هَذَا بَاطِلٌ وَ إِنْ كُنْتَ تَعْرِفُ خِلَافَهُ فَإِنَّكَ لَا تَدْرِي لِمَ قُلْنَا وَ عَلَى أَيِّ وَجْهٍ وَ صِفَةٍ..
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا بِحَدِيثٍ أَتَاكُمْ أَحَدٌ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ مِنَ الْحَقِّ فَتُكَذِّبُوا اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ.
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: «مَنْ سَمِعَ مِنْ رَجُلٍ أَمْراً لَمْ يُحِطْ بِهِ عِلْماً فَكَذَّبَ بِهِ، وَ مِنْ أَمْرِهِ الرِّضَا بِنَا وَ التَّسْلِيمُ لَنَا، فَإِنَّ ذَلِكَ لَا يُكَفِّرُهُ»
مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ، قَالَ: أَقْرَأَنِي دَاوُدُ بْنُ فَرْقَدٍ كِتَابَهُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه السلام أَعْرِفُهُ بِخَطِّهِ، يَسْأَلُهُ عَنِ الْعِلْمِ الْمَنْقُولِ إِلَيْنَا عَنْ آبَائِكَ علیهم السلام وَ أَحَادِيثُ قَدِ اخْتَلَفُوا عَلَيْنَا فِيهَا، فَكَيْفَ الْعَمَلُ بِهَا عَلَى اخْتِلَافِهَا؟ وَ الرَّدُّ إِلَيْكَ وَ قَدِ اخْتَلَفُوا فِيهِ؟ فَكَتَبَ إِلَيْهِ- وَ قَرَأْتُهُ-: «مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ قَوْلُنَا فَالْزَمُوهُ، وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا بِهِ فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا»
عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: «إِنَّ مِنْ قُرَّةِ الْعَيْنِ التَّسْلِيمَ إِلَيْنَا، وَ أَنْ تَقُولُوا بِكُلِّ مَا اخْتَلَفَ عَنَّا أَوْ تَرُدُّوهُ إِلَيْنَا»
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ مَنْصُورٍ الصَّيْقَلِ ، قَالَ: قَالَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام- وَ أَنَا قَاعِدٌ عِنْدَهُ-: مَا نَدْرِي مَا يَقْبَلُ مِنْ هَذَا حَدِيثَنَا مِمَّا يَرُدُّ، فَقَالَ: «وَ مَا ذَاكَ؟» قَالَ: لَيْسَ بِشَيْءٍ يَسْمَعُهُ مِنَّا إِلَّا قَالَ: الْقَوْلُ قَوْلُهُمْ. فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: «هَذَا مِنَ الْمُسَلِّمِينَ، إِنَّ الْمُسَلِّمِينَ هُمُ النُّجَبَاءُ، إِنَّمَا عَلَيْهِ إِذَا جَاءَهُ شَيْءٌ لَا يَدْرِي مَا هُوَ أَنْ يَرُدَّهُ إِلَيْنَا» .
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ: «مَا عَلَى أَحَدِكُمْ إِذَا بَلَغَهُ عَنَّا حَدِيثٌ لَمْ يُعْطَ مَعْرِفَتَهُ أَنْ يَقُولَ: الْقَوْلُ قَوْلُهُمْ، فَيَكُونَ قَدْ آمَنَ بِسِرِّنَا وَ عَلَانِيَتِنَا»
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ، عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: جُعِلْتُ فِدَاكَ يَأْتِينَا الرَّجُلُ مِنْ قِبَلِكُمْ يُعْرَفُ بِالْكَذِبِ فَيُحَدِّثُ بِالْحَدِيثِ فَنَسْتَبْشِعُهُ.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: «يَقُولُ لَكَ: إِنِّي قُلْتُ الليل إِنَّهُ نَهَارٌ، وَ النهار إِنَّهُ لَيْلٌ؟» قُلْتُ: لَا، قَالَ: «فَإِنْ قَالَ لَكَ هَذَا إِنِّي قُلْتُهُ فَلَا تُكَذِّبْ بِهِ، فَإِنَّكَ إِنَّمَا تُكَذِّبُنِي»
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ، عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ الرَّجُلَ يَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكُمْ فَيُخْبِرُنَا عَنْكَ بِالْعَظِيمِ مِنَ الْأَمْرِ، فَتَضِيقُ لِذَلِكَ صُدُورُنَا حَتَّى نُكَذِّبَهُ.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: «أَ لَيْسَ عَنِّي يُحَدِّثُكُمْ؟» قُلْتُ: بَلَى، قَالَ: «فَيَقُولُ لِلَّيْلِ إِنَّهُ نَهَارٌ، وَ لِلنَّهَارِ إِنَّهُ لَيْلٌ» فَقُلْتُ: لَا، قَالَ: «فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكَ إِذَا كَذَّبْتَهُ فَإِنَّمَا تُكَذِّبُنَا»
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا خَارِجِيٌّ نَسَبَهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ مِنَ الْحَقِّ، فَتُكَذِّبُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوْقَ عَرْشِهِ» .
در روایات تعارض برای کسی که نمی تواند جمع بین احادیث کنید و وثاقت و اطمینان به یک حدیث تحصیل کند راه تخییر پیش نهاد شده است و این به معنی رد یکی از دو حدیث نیست بلکه به معنی اطمینان بیشتر به یک حدیث یا اخذ به هر دو حدیث برای کسی است که نمی تواند تفقه نماید.
عن المعصوم علیه السلام: اذا لم تعلم فموسع عليك بايهما اخذت
عن صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف: و بايّهما أخذت من باب التسليم كان صوابا.
تکذیب در بسیاری از موارد در اقوام گذشته عامل هلاک و عقاب معرفی شده است . کافی است واژه کذبوا را در قرآن کریم جستجو بفرمایید تا این موارد را مشاهده نمایید..
در متشابهات باید سکوت کرد و به خدا و پیامبر صلوات الله علیه و آله ارجاع داد نه اینکه تکذیب کرد:
هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْباب (آل عمران : 7)
عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: نضر الله امرء سمع منا حدیثا فحفظه حتی یبلغه فرب حامل فقه الی من هو افقه منه و رب حامل فقه لیس بفقیه
عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: نضر الله امرء سمع شیئا فبلعه کما سمعه قرب مبلّغ اوعی من سامع
عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: لیبلغ الشاهد الغائب فان الشاهد عسی ان یبلغ من هو اوعی منه
سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْمُحْكَمِ وَ الْمُتَشَابِهِ قَالَ:
الْمُحْكَمُ مَا نَعْمَلُ بِهِ وَ الْمُتَشَابِهُ مَا اشْتَبَهَ عَلَى جَاهِلِهِ
عن علی علیه السلام:
إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ فِي الْمُتَشَابِهِ لِأَنَّهُمْ لَمْ يَقِفُوا عَلَى مَعْنَاهُ وَ لَمْ يَعْرِفُوا حَقِيقَتَهُ فَوَضَعُوا لَهُ تَأْوِيلَاتٍ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ بِآرَائِهِمْ وَ اسْتَغْنَوْا بِذَلِكَ عَنْ مَسْأَلَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ نَبَذُوا قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ
بعد از تنقیح ها و تهذیب های بعدی روایات توسط امام رضا علیه السلام و ائمه ی بعد از ایشان علیهم السلام به تعبیر شیخ انصاری رحمه الله روایت غیر قابل قبول در حد قلیل فی غایه القله شاید پیدا بشه و لذا باید همت رو بر فهم و جمع روایات گذاشت نه رد آنها و رد روایت ناشی از کند ذهنی و ناتوانی شخص در جمع و درک روایت است...
در جریان اخباریگری و اخبارزدگی دوره صفویه نیز عقل گرایی های افراطی و رد حدیث های فراوان منجر به جوشیدن رگ غیرت متصلبین بر احادیث و جمع آوری مجامع حدیثی ناب باقیمانده از آن زمان شد. امروز اسم محدثین دوره صفوی باقی مانده است و اسامی آن رد کنندگان حدیث و عقل گرایان در تاریخ دفن شده است. اما نکته ی مهم این است که وسط دعوا حرف حق و فهم تحلیلی مظلوم واقع می شود یعنی وقتی از یک طرف بر کوس تصلب بر حدیث و از طرفی بر کوبه ی رد بر حدیث کوبیده می شود فهم و تحلیل محتوای حدیث و تفقه در حدیث مهجور می شود. با وجود زحمات اخباری ها وقتی فضای تحلیل و فهم و درایت روایت ضعیف شد خود اخباری ها به جای جمع و تفریق عالمانه ی احادیث به زدن برچسب تقیه ای بودن بر احادیث ظاهرا متعارض روی آوردند و احادیث زیادی را مهجور کردند. شیخ انصاری رحمه الله با تلاش مجاهدانه و عمیق و عریق خود در کتاب رسائل و خصوصا باب تعادل و تراجیح که این روزها متاسفانه در حوزه مهجور است تلاش فرمود تا لایه ی فهم و جمع دلالی روایات را بالاتر از لایه های جمع صدوری (طرح و اخذ) و جمع جهت صدوری (تقیه ای و غیر تقیه ای) قرار دهد و اولویت را به فهم دلالی و جمع حکیمانه ی اخبار دهد.
در نوشته های شهید مطهری رحمه الله آمده است که :
اين جمله از قديم معروف است كه طلبه وقتى كه تنبل شد مقدس مىشود و حكيم اگر تنبل شد عارف، و فقيه اگر تنبل شد اخبارى.
@talabegitaejtehad
🌹 #امام_خمینی (ره): «بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نمودهاند.» ۲ آذر ۱۳۶۷
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش