هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
❇️ همان حزب اللّه...
🔰 امیدوارم که یک حزب به اسم «حزب مستضعفین» در تمام دنیا به وجود بیاید، و همه مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند.
🔰 و مشکلاتی که سر راه مستضعفین است از میان بردارند، و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند.
🔰 و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالَم ظلم کنند، و ندای اسلام را و وعده اسلام را- که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است، متحقق کنند.
🔰 اکنون که نمونهای از پیوند مستضعفین در بلاد مسلمین تحقق پیدا کرد، این نمونه باید به یک سطح وسیعتری، در تمام قشرهای انسانهای تاریخ، تحقق پیدا کند به اسم «حزب مستضعفین»، که همان « حــــزب اللّه» است.
📆 ۲۶ مرداد ۱۳۵۸
#فلسطین
#حزب_الله
#مستضعفین
✅ @EMAM_COM
هدایت شده از مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
وظيفه ي ما.mp3
16.65M
📣 بسیاری از مردم ایران و لبنان در خون تک تک بچه ها و مظلومین غزه شریکند
روحانیون و مسئولین ایرانی که شریک اسرائیل در قتل عام مردم غزه هستند
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿
سر و ته یک کرباس بودن افراط اخبار زدگی و تفریط اخبار ستیزی
بسم الله الرحمن الرحیم
اخیرا زیاد دیده می شود که برخی از اساتید حوزوی به روایات اشکال وارد می کنند و دست به تضعیف روایتشان جولان می دهد. اینکه کسی بگوید فلان روایت هیئت جعلی یا هیبت جعلی یا طلعت جعلی دارد یا فلان کتاب روایی مشهوره و معروفه انتسابش محل اشکال است و از آن نمی توان در فقه استفاده کرد و یا بگوید فلان روایت اخ است و بهمان روایت اوخ است اینها قطعا مصداق این مثل است که می گوید: یکی بر سر شاخه بن می برید .
درباره ابوحنیفه آمده است که هفده یا بیست روایت را بیشتر قبول نداشت و بقیه روایات را خبر واحد بی اعتبار می دانست. همو کسی بود که دعوا و غائله ی خبر واحد را راه انداخت و سالها ذهن اهل قیل و قال را به مباحث بی ثمر مشغول کرد کما اینکه خود او بود که قدم و حدوث قرآن را نیز برای اولین بار مطرح کرد و زمینه سازی خونریزی های سنگین در این موضوع شد. و همچنین همین انحراف بود که بعدها به ظهور قرآنیون حدیث ستیز و به وجود آمدن مکتب حسبنا کتاب الله از یک طرف و مکتب قیاس گرایی و عقل زدگی و رای محوری از طرف دیگر منجر شد. رای گرایی افراطی ابوحنیفه منجر به حدیث گرایی افراطی احمد حنبل و مالک بن انس شد و بعدها در تلاش شافعی این دو انحراف به گونه ای با هم آشتی داده شدند و در یک مکتب جمع شدند. اما به هر حال اهل تاریخ معترفند که این افتراق چهار مذهبی ناشی از رد حدیث های ابوحنیفه بود.
کسانی که در تعلم حکمت و فلسفه کم لطفی می کنند و با نامه و توصیه خود را از دروس حکمت و هستی شناسی عمیق و نظام مند محروم می کنند، بخواهند یا نخواهند دچار ضعف در فهم و تعقل روایات خواهند شد و فکر تحلیلی و درایت متن فهمیشان رقیق شده و کارشان به رد حدیث یا تصلب و جمود بر حدیث خواهد کشید و رد و قبول دربسته و سربسته را به فهم تحلیلی و جمع و قبول عالمانه ترجیح خواهند داد.
متاسفانه این رد روایت ها گاهی به رد شخصیت های تاریخی شیعی و برخی واقعه های مهم تاریخی شیعی نیز می انجامد در حالی که اگر حوصله ی علمی داشتند و چند کتاب بیشتر می دیدند و کمی بیشتر فکر می کردند دچار این بلیه نمی شدند. افرادی که به جای زدن یک سوزن به مغز خود احادیث مبارک را با جوالدوز طرح و رد، مورد تخطئه قرار می دهند به خود و جامعه ی علمی ظلم می کنند.
اما چند آیه و روایت :
بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْويلُهُ (يونس 39)
وَ إِذْ لَمْ يَهْتَدُوا بِهِ فَسَيَقُولُونَ هذا إِفْكٌ قَديم (الأحقاف 11)
ما سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلاَّ اخْتِلاق (ص 7)
عن امیر المومنین علی علیه السلام : من جهل شيئا عابه
و عنه علیه السلام : من جهل شیئا عاداه
و عنه علیه السلام: مَنْ جَهِلَ عِلْماً عَادَاهُ.
و عنه علیه السلام: لَا تُعَادُوا مَا تَجْهَلُونَ فَإِنَّ أَكْثَرَ الْعِلْمِ فِيمَا لَا تَعْرِفُونَ
و عنه علیه السلام: النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا
عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ أَمَا وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ بِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَ أَمْقَتَهُمْ إِلَيَّ الَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَعْقِلْهُ وَ لَمْ يَقْبَلْهُ قَلْبُهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَرَ بِمَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا سند فَيَكُونَ بِذَلِكَ خَارِجاً مِنْ وَلَايَتِنَا.
عَنْ أَبِي يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَصَرَ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ أَلَّا يَقُولُوا حَتَّى يَعْلَمُوا وَ لَا يَرُدُّوا مَا لَمْ يَعْلَمُوا إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ وَ قَالَ بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ
عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السيط قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكَ فَيُخْبِرُنَا عَنْكَ بِالْعَظِيمِ مِنَ الْأَمْرِ فَيَضِيقُ بِذَلِكَ صُدُورُنَا حَتَّى نُكَذِّبَهُ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَ لَيْسَ عَنِّي يُحَدِّثُكُمْ قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَيَقُولُ لِلَّيْلِ إِنَّهُ نَهَارٌ وَ لِلنَّهَارِ إِنَّهُ لَيْلٌ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ لَا قَالَ فَقَالَ رُدَّهُ إِلَيْنَا فَإِنَّكَ إِنْ كَذَّبْتَ فَإِنَّمَا تُكَذِّبُنَا.
عَنْ عَلِيٍّ السِّنَانِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ فِي رِسَالَةٍ وَ لَا تَقُلْ لِمَا بَلَغَكَ عَنَّا أَوْ نُسِبَ إِلَيْنَا هَذَا بَاطِلٌ وَ إِنْ كُنْتَ تَعْرِفُ خِلَافَهُ فَإِنَّكَ لَا تَدْرِي لِمَ قُلْنَا وَ عَلَى أَيِّ وَجْهٍ وَ صِفَةٍ..
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا بِحَدِيثٍ أَتَاكُمْ أَحَدٌ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ مِنَ الْحَقِّ فَتُكَذِّبُوا اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ.
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: «مَنْ سَمِعَ مِنْ رَجُلٍ أَمْراً لَمْ يُحِطْ بِهِ عِلْماً فَكَذَّبَ بِهِ، وَ مِنْ أَمْرِهِ الرِّضَا بِنَا وَ التَّسْلِيمُ لَنَا، فَإِنَّ ذَلِكَ لَا يُكَفِّرُهُ»
مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ، قَالَ: أَقْرَأَنِي دَاوُدُ بْنُ فَرْقَدٍ كِتَابَهُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه السلام أَعْرِفُهُ بِخَطِّهِ، يَسْأَلُهُ عَنِ الْعِلْمِ الْمَنْقُولِ إِلَيْنَا عَنْ آبَائِكَ علیهم السلام وَ أَحَادِيثُ قَدِ اخْتَلَفُوا عَلَيْنَا فِيهَا، فَكَيْفَ الْعَمَلُ بِهَا عَلَى اخْتِلَافِهَا؟ وَ الرَّدُّ إِلَيْكَ وَ قَدِ اخْتَلَفُوا فِيهِ؟ فَكَتَبَ إِلَيْهِ- وَ قَرَأْتُهُ-: «مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ قَوْلُنَا فَالْزَمُوهُ، وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا بِهِ فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا»
عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: «إِنَّ مِنْ قُرَّةِ الْعَيْنِ التَّسْلِيمَ إِلَيْنَا، وَ أَنْ تَقُولُوا بِكُلِّ مَا اخْتَلَفَ عَنَّا أَوْ تَرُدُّوهُ إِلَيْنَا»
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ مَنْصُورٍ الصَّيْقَلِ ، قَالَ: قَالَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام- وَ أَنَا قَاعِدٌ عِنْدَهُ-: مَا نَدْرِي مَا يَقْبَلُ مِنْ هَذَا حَدِيثَنَا مِمَّا يَرُدُّ، فَقَالَ: «وَ مَا ذَاكَ؟» قَالَ: لَيْسَ بِشَيْءٍ يَسْمَعُهُ مِنَّا إِلَّا قَالَ: الْقَوْلُ قَوْلُهُمْ. فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: «هَذَا مِنَ الْمُسَلِّمِينَ، إِنَّ الْمُسَلِّمِينَ هُمُ النُّجَبَاءُ، إِنَّمَا عَلَيْهِ إِذَا جَاءَهُ شَيْءٌ لَا يَدْرِي مَا هُوَ أَنْ يَرُدَّهُ إِلَيْنَا» .
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ: «مَا عَلَى أَحَدِكُمْ إِذَا بَلَغَهُ عَنَّا حَدِيثٌ لَمْ يُعْطَ مَعْرِفَتَهُ أَنْ يَقُولَ: الْقَوْلُ قَوْلُهُمْ، فَيَكُونَ قَدْ آمَنَ بِسِرِّنَا وَ عَلَانِيَتِنَا»
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ، عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: جُعِلْتُ فِدَاكَ يَأْتِينَا الرَّجُلُ مِنْ قِبَلِكُمْ يُعْرَفُ بِالْكَذِبِ فَيُحَدِّثُ بِالْحَدِيثِ فَنَسْتَبْشِعُهُ.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: «يَقُولُ لَكَ: إِنِّي قُلْتُ الليل إِنَّهُ نَهَارٌ، وَ النهار إِنَّهُ لَيْلٌ؟» قُلْتُ: لَا، قَالَ: «فَإِنْ قَالَ لَكَ هَذَا إِنِّي قُلْتُهُ فَلَا تُكَذِّبْ بِهِ، فَإِنَّكَ إِنَّمَا تُكَذِّبُنِي»
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ، عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ الرَّجُلَ يَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكُمْ فَيُخْبِرُنَا عَنْكَ بِالْعَظِيمِ مِنَ الْأَمْرِ، فَتَضِيقُ لِذَلِكَ صُدُورُنَا حَتَّى نُكَذِّبَهُ.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: «أَ لَيْسَ عَنِّي يُحَدِّثُكُمْ؟» قُلْتُ: بَلَى، قَالَ: «فَيَقُولُ لِلَّيْلِ إِنَّهُ نَهَارٌ، وَ لِلنَّهَارِ إِنَّهُ لَيْلٌ» فَقُلْتُ: لَا، قَالَ: «فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكَ إِذَا كَذَّبْتَهُ فَإِنَّمَا تُكَذِّبُنَا»
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا خَارِجِيٌّ نَسَبَهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ مِنَ الْحَقِّ، فَتُكَذِّبُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوْقَ عَرْشِهِ» .
در روایات تعارض برای کسی که نمی تواند جمع بین احادیث کنید و وثاقت و اطمینان به یک حدیث تحصیل کند راه تخییر پیش نهاد شده است و این به معنی رد یکی از دو حدیث نیست بلکه به معنی اطمینان بیشتر به یک حدیث یا اخذ به هر دو حدیث برای کسی است که نمی تواند تفقه نماید.
عن المعصوم علیه السلام: اذا لم تعلم فموسع عليك بايهما اخذت
عن صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف: و بايّهما أخذت من باب التسليم كان صوابا.
تکذیب در بسیاری از موارد در اقوام گذشته عامل هلاک و عقاب معرفی شده است . کافی است واژه کذبوا را در قرآن کریم جستجو بفرمایید تا این موارد را مشاهده نمایید..
در متشابهات باید سکوت کرد و به خدا و پیامبر صلوات الله علیه و آله ارجاع داد نه اینکه تکذیب کرد:
هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْباب (آل عمران : 7)
عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: نضر الله امرء سمع منا حدیثا فحفظه حتی یبلغه فرب حامل فقه الی من هو افقه منه و رب حامل فقه لیس بفقیه
عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: نضر الله امرء سمع شیئا فبلعه کما سمعه قرب مبلّغ اوعی من سامع
عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: لیبلغ الشاهد الغائب فان الشاهد عسی ان یبلغ من هو اوعی منه
سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْمُحْكَمِ وَ الْمُتَشَابِهِ قَالَ:
الْمُحْكَمُ مَا نَعْمَلُ بِهِ وَ الْمُتَشَابِهُ مَا اشْتَبَهَ عَلَى جَاهِلِهِ
عن علی علیه السلام:
إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ فِي الْمُتَشَابِهِ لِأَنَّهُمْ لَمْ يَقِفُوا عَلَى مَعْنَاهُ وَ لَمْ يَعْرِفُوا حَقِيقَتَهُ فَوَضَعُوا لَهُ تَأْوِيلَاتٍ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ بِآرَائِهِمْ وَ اسْتَغْنَوْا بِذَلِكَ عَنْ مَسْأَلَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ نَبَذُوا قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ
بعد از تنقیح ها و تهذیب های بعدی روایات توسط امام رضا علیه السلام و ائمه ی بعد از ایشان علیهم السلام به تعبیر شیخ انصاری رحمه الله روایت غیر قابل قبول در حد قلیل فی غایه القله شاید پیدا بشه و لذا باید همت رو بر فهم و جمع روایات گذاشت نه رد آنها و رد روایت ناشی از کند ذهنی و ناتوانی شخص در جمع و درک روایت است...
در جریان اخباریگری و اخبارزدگی دوره صفویه نیز عقل گرایی های افراطی و رد حدیث های فراوان منجر به جوشیدن رگ غیرت متصلبین بر احادیث و جمع آوری مجامع حدیثی ناب باقیمانده از آن زمان شد. امروز اسم محدثین دوره صفوی باقی مانده است و اسامی آن رد کنندگان حدیث و عقل گرایان در تاریخ دفن شده است. اما نکته ی مهم این است که وسط دعوا حرف حق و فهم تحلیلی مظلوم واقع می شود یعنی وقتی از یک طرف بر کوس تصلب بر حدیث و از طرفی بر کوبه ی رد بر حدیث کوبیده می شود فهم و تحلیل محتوای حدیث و تفقه در حدیث مهجور می شود. با وجود زحمات اخباری ها وقتی فضای تحلیل و فهم و درایت روایت ضعیف شد خود اخباری ها به جای جمع و تفریق عالمانه ی احادیث به زدن برچسب تقیه ای بودن بر احادیث ظاهرا متعارض روی آوردند و احادیث زیادی را مهجور کردند. شیخ انصاری رحمه الله با تلاش مجاهدانه و عمیق و عریق خود در کتاب رسائل و خصوصا باب تعادل و تراجیح که این روزها متاسفانه در حوزه مهجور است تلاش فرمود تا لایه ی فهم و جمع دلالی روایات را بالاتر از لایه های جمع صدوری (طرح و اخذ) و جمع جهت صدوری (تقیه ای و غیر تقیه ای) قرار دهد و اولویت را به فهم دلالی و جمع حکیمانه ی اخبار دهد.
در نوشته های شهید مطهری رحمه الله آمده است که :
اين جمله از قديم معروف است كه طلبه وقتى كه تنبل شد مقدس مىشود و حكيم اگر تنبل شد عارف، و فقيه اگر تنبل شد اخبارى.
@talabegitaejtehad
🌹 #امام_خمینی (ره): «بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نمودهاند.» ۲ آذر ۱۳۶۷
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
ey basij_5974046664011284991.mp3
607.2K
🌺ویژه هفته بسیج
♦️ای بسیج ، ای سرفرازان ، افتخار میهنید
🌍 @ebratha_ir
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
❤️من دست یکایک شما بسیجیان را میبوسم و میدانم اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت ۶۷/۹/۲
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از کانال قزوین سلام 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای ورزش باستانی در حضور مقام معظم رهبری ، امروز اول آذر 1402
@qazvinsalam
هدایت شده از فرمانداری کوهپایه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوجوانان باستانی کار مقابل مقام معظم رهبری به اجرای حرکات ورزش باستانی پرداختند
️┄┄┅┅┅┅┅┅┄┄
❤️⃝⃡🇮🇷 آخرین اخبار استان و شهرستان را درکانال رسانه فرمانداری دنبال کنید@kohpayegov
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
😍 عکس یادگاری نوجوانان باستانیکار با آقا
💪 نوجوانانی که امروز در دیدار مدالآوران ورزش با رهبر انقلاب، ورزش باستانی اجرا کردند
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
غنا ن.mp3
7.1M
🎙 صوت جلسه
♦️موضوع: بررسی فقهی نظر مقام معظم رهبری در خصوص خوانندگی زنان و پاسخ به اظهارات اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
🔰با ارائه: استاد پورمدنی (زید عزه)
#کارگروه_علمی
✊بسیج مدرسه معصومیه قم:
@basij_masoumieh
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۳۵
۸ آبان۱۴٠۲/سال سوم
از نظمیه ی کنت فورت اتریشی تا
امنیت مسجد محور محلات
ظاهرا تاسیس اولین اداره پلیس یا «نظمیه» ایران به شکل مدرن #متمرکز و به تقلید از غرب، به سال۱۲۵۸ شمسی باز می گردد(حدود ۱۴۴ سال پیش). مسئول تاسیس و مدیریت هم «کنت دومونت فورت» اتریشی بوده که به درخواست ناصرالدین شاه در سفر اتریش، به ایران می آید و کار را شروع می کند( تاریخ موسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۴٠).
به جد میتوان گفت که یکی از بنیادی ترین تفاوت های نوع هدایت جامعه در اسلام و مدرنیته در همین کلمه نهفته است: #مدیریت_متمرکز، که قرین جبر، کم دقتی و پر هزینه بودن است. اما اسلام عزیز که معتقد به #حکومت_مردم است(آیه۲۵حدید)، این هدف بنیادین را از طریق روشهای مدیریتی #غیرمتمرکز عملیاتی می کند.
فی المثل می توان تامین امنیت یک شهر را به ده مرکز نیروی انتظامی سپرد، یا آنرا به صد #مسجد، به عنوان قلب یک #محله واگذار کرد. در واقع نظام هدایتی پیشرفته اسلام، واحد ها را خُرد و کوچک می کند، آنگاه مدیریت آسانش را به #تمامی_مردم می دهد. تجربه بسیار بسیار گرانقدری که در تاسیس #کمیته های انقلاب اسلامی داشتیم، آنهم دقیقا یک روز بعد از پیروزی انقلاب!
تامین امنیت در قالب خُرد، محله ای و به محوریت مساجد، چند خاصیت بسیار مهم دارد:
۱. به دلیل کوچکی واحد مدیریت، دقت و سرعت کار بالا می رود ۲. اعضای هر محله، مسئول تامین امنیت خودشانند، به همین دلیل تعهد بسیار بالایی به کار دارند ۳. تامین امنیت بین اعضای محل پخش می شود، به همین دلیل نیاز به استخدام نیروی دائمی ندارید ۴. مدل تامین امنیت محله ای، بستر بسیار مناسبی است برای ضرب کردن شور و نشاط جوانان محل، در تامین امنیت خود، خانه و ناموسشان و هکذا دهها فایده دیگر.
در واقع تشکیل #کمیته به عنوان یکی از شعبه های #بسیج، یکی از بارزترین نمونه های مواجهه تمدنی امام ره، با ساختارهای متمرکز جبری سازمانی غیر مردمی غربی بود. مدلی که به هرکجا که صادر شد نجاتش داد: از بسیج مردمی سوریه، از #حشد_الشعبی عراق، از #انصارالله در یمن و... .
مدلی که رهبر انقلاب به حق در وصفش فرمودند:«هیچ نظیری در دنیا نداشت و کاملا و صد در صد متکی به اندیشه اسلامی بود». جالب تر اینکه در پاسخ به منشا بسیج می گویند:«امام این پدیده بی نظیر را، از دل کوچه پس کوچه های شهرها و از دل خانه های مردم به وجود آورد»(۹۸/۹/۶).
آن معمار فقید نیز در آخرین پیامشان برای تعیین نماینده در #کمیته و پس از حدود ده سال تجربه تامین امنیت به محوریت مساجد محله ها می گوید: این نهاد انقلابی، حافظ اسلام و انقلاب گردید، مسلمانان را شاد و دشمنان اسلام و کشور را ذلیل کرد(۶۶/۵/۲۲).
آیا عجیب، مشکوک و غم انگیز نیست؟ مدلی که در کوران سخت ترین مصائب این کشور، انقلاب و اسلام را نجات داده بود، یک سال پس از رحلت حضرت امام منحل شد و مردم از فواید فراوانش محروم.
#مسجد_و_امنیت، یکی از ارکان نُه گانه خدمات مسجد طراز است که در دوره مسجد و اداره جامعه به آن پرداخته شده. ایضا لبیکی است به تاکید رهبر معظم انقلاب به استفاده مجدد از تجربه کمیته ها در دهه شصت(۹۸/۹/۶).
✍️قاسم یزدانی خراسانی
@besalamen_amenin
زیارت عاشورا نموداری2.pdf
133.8K
با وجود تاکیدات خاص حضرت حجت ارواحنا فداه بر روی زیارت عاشورا مدتیست برخی محافل از برکات این زیارت عظیم کم بهره شده اند. کاش تلویزیون بر روی پخش نسخه ی زیارت عاشورای مختصره که حضرت آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه بر روی آن تاکید خاصی داشتند متمرکز شود تا دشمن ستیزی و فضای برائت از دشمنان اسلام در جامعه پررنگ شود و بساط مذاکره و سازش طلبی و ادهان و رکون به اجنبی در جامعه که از الواث دولتمرد شدن غربزده های انگلیسی بود جمع شود...
هدایت شده از انرژی مثبت❤️👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ حلالم کن
محمدحسین حدادیان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فاطمیه #ایام_فاطمیه
@storymazhabi_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌صهیونیست، علم را وسیلۀ بردگی کشیدن قرار داده
🔻سازمان جهانی بهداشت و یونسکو چه ارتباطی با صهیونیستها دارند؟
🔻صهیونیست، علوم تجربی را دستکاری میکند!
🔻سبک زندگی ناسالم ما در تغذیه و نان و روغنهای مضر را چه کسانی طراحی کردهاند؟
#تصویری
@Panahian_ir
🌿🌿🌿 ریزنوشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿
بسم الله الرحمن الرحیم...
وای از آن روز که مسجد دست نااهل افتد...
برای آشپزخانه زدن در مسجد و دادن بوی غذا آن هم نستجیر بالله از پنجره مسجد در صورت گرسنگان بی نوا هیئت امنای نا امنا متفق اند... برای اجازه ی برگزاری مجلس ترحیم به سبک غربی و صندلی آوردن به سبک یهود و نصارا در مسجد و پخش آهنگ غمناک در ازای چندرغاز هیئت امنای ناامنا متحدند... برای بستن صدای بلندگوی اذان به خاطر آزار همسایه هیئت امنای ناامنا اجماع دارند... برای آوردن آخرین مدل کولر گازی و بخاری پنکه ای و امثالهم و تفاخر و تکاثر در امور دنیویه هیئت امنای نا امنا یک دل و یکزبان هستند اما چند تا بچه که آمده بودند در مسجد با استادشان در یک مدرسه مسجد محور درس بخوانند و حتی ۵۰ میلیون هم به هیئت امنا برای مخارج مسجد داده بودند را تحمل نکردند و بیرونشان کردند .... اما حاضر نیستند نیم ساعت درب مسجد بعد از نماز باز باشد تا یک شیخ به وجد آمده و یاد عهد خدا افتاده اندکی کتاب خدا تلاوت کند... اما بر نمی تابند چهار تا کودک در مسجد اندکی دوان دوان به دنبال هم افتند و جست و خیزی کنند تا از مسجد خاطره شیرین بازی در ذهنشان جاودان شود و حال آنکه پیامبر صلوات الله علیه برای جذب کودکان به آنها سواری می داد و فرمود لا برکه فی بیت لا صبیان فیه... بخواهید یا نخواهید قطعا نماز مسجدی که در آن کودک نباشد رو به انقراض است...
جوانان انقلابی حوزوی به داد مساجد برسید....
@talabegitaejtehad
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مصداق افراط و تفریط!
📝 حکایت مذبذبین جویای نام؛ روزی به اسم امام و رهبری و روزی دیگر علیه امام و رهبری!!
🖋 محمد حق پرست
🔸 برخی که روزگاری دنبال تحول در حوزه بودند، آن هم نه تحول مطلوب، بلکه تحولی افراطی و رادیکالی، بعد از آنکه عیار واقعی نظراتشان مشخص شد و با یأس از همراهی حوزه و جامعهی طلاب و اساتید مواجه شدند، اخیرا دنبال مطرحکردن خود با شبهات تکراری و نخنمای سیاسی هستند و حتی از تابوشکنی ابایی ندارند!! نظریاتی پر از تناقضات و تعارضات بدون اینکه انسجام شخصیتی داشته باشند.
🔺 نداشتن شخصیت منسجم سیاسی، یعنی روزگاری احساس وظیفه کنیم و بظاهر دنبال احیای حرکت شهید نواب صفوی باشیم و با عنوان «اگر نواب بود» حرکتهای رادیکالی را تعقیب کنیم؛ و فرداروزی به این برسیم که: «چه کسی گفته باید انقلاب میکردیم! اصلا آنهایی که انقلاب کردند، هم اقلیت بودند هم کارشان اشتباه بود! ما فقط باید طاغوتیان را نصیحت میکردیم»!!
🔻 توهین به علما یعنی دیروز در سالروز وفات شیخ انصاری (قدس سره)، نسبت به اجتهاد و منش سیاسی شیخ اعظم تابوشکنی کنیم که چرا در برابر استعمار سکوت کرده و فردا بگوییم امام راحل(قدس سره) از اساس اشتباه کرد که در برابر استعمار و طاغوت مبارزه کرد و نقل قول کنیم که ممکن است کار او دنیا را به آتش بکشد!!
♨️ هیجانی عملکردن یعنی روزگاری بگوییم حوزه باید «طبق آنچه ما میفهمیم»، عمل کند و بر اساس آن متحول شود. فردا بگوییم «باید با دیگران تعامل کنیم؛ بالاخره آنها هم فکری دارند؛ نظراتشان قابل تأمل است. تحول یک شبه اتفاق نمیافتد».
⁉️ مگر افراط و تفریط جز این معنایی دارد؟
آیا این جماعت درکی از حد میانه و کنشگری معقول ندارند یا عمدا نمیخواهند حد وسط داشته باشند؟ تفکراتی که نتوانند حد وسط را ببینند و تشخیص دهند، همیشه از خطرناکترین جریانها بودهاند. (البته بر فرض اینکه واقعا این افراط و تفریطها، خودآگاهانه، تعمدی و بر مبنای سناریوی پیشینی نباشد.)
✅ خدارا شاکریم که چنین جریاناتی قبل از اینکه خریداری داشته باشند، از اولیات طرح چنین مسائلی ناآگاهند و با خودزنی و تابوشکنی فقط خود را رسواتر از گذشته میکنند.
❇️ سخن آخر:
امام راحل(قدس سره) در قلب عاشقان و ارادتمندانش جای دارد. این رابطه بر اساس رفتار و منش امام بوجود آمده؛ نه صرفا بخاطر «امام» خواندن ایشان. محبت امام چیزی نیست که به زور یا هیجانی وارد قلب دوستدارانش شده باشد؛ بلکه حرارتی است که تا نسلهای بعد و حتی قلوب مردم کشورهای دیگر جاری و ساری است. همچنان که محبت به جانشین او امام سید علی خامنهای نیز اینچنین است...
#مذبذبین_حوزوی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت نگاه جامعه غربی و اسلام به زن
👤 مهری طالبی دارستانی، پژوهشگر حوزه بانوان
@talabegitaejtehad
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
🌀 سخنان منتشر نشده رهبرانقلاب پیرامون "رفع مظلومیت امام خمینی(ره)":
🔹 امام(ره) مظلوم است چون رئیس یک کشور شد و یک انقلاب را برپا کرد و یک شخصیت سیاسی شد و الّا امروز هر کس دیگر در دنیا به این پایه از علوم برسد او را سر دست بلند می کنند.
امام در عرفان ،فلسفه، فقه، اصول و اخلاق جزو #سرآمدان بود.
🔸یکی از اساتید معروف [که شما ایشان را میشناسید و من نمیخواهم اسم او را بیاورم]؛ کسی که هم با حوزه های علمیه آشنایی داشت و هم کاملاً در فرهنگ روز وارد بود، بعد از سفرهای متعدد و اقامتهای طولانی در کشورهای غربی گفته بود "امروز در مراکز اصلی فرهنگ غربی عناصری مثل ملاصدرا و شیخ انصاری مطرح هستند و
جاذبه دارند".
امام هم ملاصدرا بود و هم شیخ انصاری زمان خودش بود.
🔹چنین چهره ای مظلوم واقع شد چرا؟ چون پا در وادی سیاست گذاشت و دشمنان سیاسی پیدا کرد، دشمنان سیاسی از همه ی دشمنها خطرناکتر وحشی تر و بی ملاحظه تر هستند. در دنیای سیاست ناگهان صد را صفر میکنند و گاهی صفر را به صد میرسانند، قدرت هم که دست اینهاست لذا نمیگذارند چهره امام، آشکار شود.
امام شایسته این است که چهره اش آشکار شود هر چه میتوانید آنجا در این جهت کار کنید خدا هم ان شاء الله توفیق خواهد داد. (۱۳۷۸/۱۰/۲۷)
#شخصیت_امام_خمینی
#سرآمد_همه_جانبه
#الگوی_جامع_طلبه_عصر_انقلاب
#مکتب_امام
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
.
🌿🌿🌿 استاد عزیز ماهای هر از گاهی 🌿🌿🌿
استاد عزیز ما سر کلاس تعریف می فرمودند که:
اوایل انقلاب ورود خانم ها به رشته زنان و زایمان ممنوع بود. بهانه ی پزشکان این بود که قضایای زنان و زایمان کاری است که استرس بالایی دارد و قدرت بدنی بالایی می خواهد و از زنان بر نمی آید....لذا تعداد متخصصین زنان و زایمان در اول انقلاب در کشور به تعداد انگشتان دست بود...
برخی خانم دکترهای حزب اللهی و انقلابی و دغدغه مند این قضیه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردند. با یک واسطه داستان زیر تقدیم می گردد:
آقای دکتری در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی طرفدار ممنوعیت پذیرش دانشجوی خانم در رشته ی زنان و زایمان بود و برای این موضوع استدلال می کرد. خانم دکتری که از شاگردان ایشان بود بلند شد و گفت آقای دکتر یادتان است که مردان مجرد را اخراج می کردید به این بهانه که زنان و زایمان خواندن نیاز به علاقه دارد و مردان متاهل دیگر برایشان این قضایا جذاب نیست. آقای دکتر یادتان هست که سر درس با شور و حال تعریف می کردید که من زن فلان عالم بزرگ را دستمالی کرده ام و فلان عالم دیگر را و آن خانم دکتر اسم آن اشخاص را هم می برد ..
این تعریف خانم دکتر باعث شد که آن جلسه کلا به هم بریزد و آن آقای دکتر مفتضح شود و شورای فرهنگی انقلاب غیرت به خرج دهد و ورود آقایان به رشته زنان و زایمان را ممنوع کند...
@talabegitaejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان قاطع مرحوم آیتالله مصباح یزدی خطاب برخی مدیران ضعیف و ناکارآمد.
نظام کیه؟
✅ برای شرکت در محفل روشنگری، میتونید عضو بشید👇👇
┏━━•🍃•━━┓
@tabyinnama
┗━━•🍃•━━┛
هدایت شده از سردار حاج سعید قاسمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج سعید قاسمی در مراسم اکران خصوصی مستند کار بانک ها بنگاه داری نیست.
🇮🇷 @saeedghasemi_ir
هدایت شده از حمید رسایی
31.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ اطلاعات و نکات جدیدی از زبان حمید رسایی درباره تغییر حکم قاتلان شهید عجمیان و اعتراض پدر شهید به آقای ولایتی
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1