فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بذرپاش: حالا که دست رئیس جمهور از دنیا کوتاه است مدام نگوییم وعده او محقق نشد/ دو برابر دولت روحانی مسکن ساختیم
وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری:
🔺ما در آستانه آغاز عملیات ۶ میلیون مسکن هم میتوانستیم قرار بگیریم و اصلاً امر سختی نیست؛ همان طوری که کار ساخت ۲.۶ میلیون مسکن را شروع کردیم و تا پایان امسال این عدد را رد میکردیم.
🔺رئیس جمهور شهید شجاعانه گفت؛ گفتن این وعدهها خود شجاعت هم میخواهد.
🔺شهید رئیسی شجاعانه گفت و میدانست بعضاً مورد نقد قرار می گیرد ولی میخواست همه کشور را درگیر کار بکند. ممکن است ۱۰۰ درصد هدف محقق نشود ولی کشور به آن سمت کشور حرکت میکند؛ این شجاعانه حرف زدن است.
🔺 دو سال و نه ماه از دولت سیزدهم گذشت ۲.۶۸۰ میلیون واحد آغاز کردیم و در همین یک سال و خوردهای عقب ماندگی قبلی را جبران کردیم و ۶۰۰ هزار واحد تحویل مردم دادیم.
🔺 ما فقط ۲۵۰ هزار واحد از زمانبندی عقب بودیم که داشتیم جبران میکردیم پس عقب ماندگی هم عقبماندگی جدی نبوده است.
🔷 @snn_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بذرپاش: در گذشته نساختن مسکن افتخار بود؛ امیدواریم این مسیر ادامه پیدا نکند
وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری:
🔸در خصوص تامین زمین برای مسکن مهر در محدودههای شهری تا امروز در این دولت ۱.۹ میلیون واحد تامین زمین انجام شده است.
🔸این عملکرد در کمتر از سه سال را با هشت ساله عملکرد مسکن مهر که تازه یکی از پروژههای بسیار بزرگ مسکن سازی در کشور بوده مقایسه کنید.
🔸در گذشته خیلی ادعایی نداشتند و نساختن مسکن افتخار بود ولی امیدواریم که این مسیر ادامه پیدا نکند.
🔸در بخش تامین زمین ۹۹ ساله در روستاهای کشور در گذشته هیچ اقدامی حمایتی را شاهد نبودیم ولی در همین مدت این دولت و در حدود یک و نیم سال گذشته ۵۰ هزار هکتار زمین در بخش روستایی تامین شده است .
🔸در گذشته موضوع زمینهای ۹۹ ساله در محیطهای روستایی را شاهد نبودیم که عملکرد دولت سیزدهم یک اتفاق بسیار بزرگی در حوزه مسکن روستایی و توسعه طرحهای هادی روستایی و محدودههای روستایی است.
🆔 @snn_ir
البته در متن اشتباه نوشته شده؛ می گه تامین زمین در محدوده های شهری در مسکن مهر، ۱.۱ میلیون واحد بوده ولی در این دولت، ۱.۹ میلیون واحد بوده با وجود اینکه ۳ سال بیشتر نبود.
@talabeyeenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بذرپاش: نشد که نشد که نشد شبکه بانکی را کامل به خدمت نهضت ملی مسکن بیاوریم/ بانکها ۲۸ درصد به قانون عمل کردند
وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری و در پاسخ به دانشجو:
🔸وام در مسکن شهری طی دو مرحله افزایش پیدا کرد یک مرحله از ۳۵۰ میلیون شهری به ۵۵۰ میلیون افزایش پیدا کرد و الان عمل میشود.
🔸در شورای عالی مسکن ۵۵۰ میلیون به ۸۰۰ میلیون افزایش پیدا کرد که حالا منتظریم شورای عالی بانک مرکزی که جایگزین شورای پول و اعتبار شده آن را تصویب کند به شبکه بانکی ابلاغ شده و مسیر خود را طی میکند یعنی افزایش وام از ۳۵۰ میلیون به ۸۰۰ میلیون.
🔸در مسکن روستایی نیز همین چند ماه اخیر وام از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون افزایش پیدا کرد.
🔸با اینکه با رشد خوبی در پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سالهای قبل مواجه بودیم منتها نشد که نشد که نشد ما شبکه بانکی را کامل به خدمت نهضت ملی مسکن بیاوریم.
🔸از 100 درصد عملکرد و پرداخت تسهیلات شبکه بانکی، تنها ۲۸ درصد قانون اجرا شد و عقد قرارداد اجرا و تسهیلات پرداخت شد.
🆔 @snn_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بذرپاش: میانگین سالانه تعداد پروانههای ساختمانی صادره در بافت فرسوده در دولت سیزدهم دو برابر دولت روحانی است
وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری:
🔸میانگین سالانه تعداد پروانههای ساختمانی صادره در بافت فرسوده در دولتهای یازدهم و دوازدهم متوسط ۴۷ هزار بود.
🔸میانگین سالانه پروانههای صادره در این سه سال دولت ۹۴ هزار واحد بوده است یعنی تقریبا دو تقریباً.
🔸در دولتهای یازدهم و دوازدهم ۸۰ هزار قرارداد نوسازی خانههای روستایی را شاهد بودیم در این سه ساله دولت سالانه ۱۶۵ هزار قرارداد نوسازی خانههای روستایی را داشتیم که توسط بنیاد مسکن این کار اتفاق میافتد یعنی تقریبا بیش از دو برابر.
🆔 @snn_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بذرپاش: یکی از اقدامات بسیار خوب در دولت سیزدهم طرح ۲۷ شهر ساحلی بود
🔹مکانیابی هر ۲۷ شهر ساحلی در شورای عالی معماری و شهرسازی به اتمام رسید.
🔹عملیات اجرایی شهر جدید خلیجفارس و مکران مرکزی آغاز شده.
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹المسیره: انبار نفت یمن در بندر الحدیده توسط صهیونیستها هدف قرار گرفت
🔹️وزارت بهداشت یمن: حملۀ دشمن صهیونیستی به مخازنِ سوختِ بندر الحدیده تعدادی شهید و مجروح داشته است.
سخنگوی انصارالله: حمله به یمن باعث خواهد شد تا دامنۀ حملاتمان را افزایش دهیم
🔹اسرائیل قصد دارد به ما فشار وارد کند تا حمایت از غزه را متوقف کنیم اما این رؤیا به اذن خداوند محقق نخواهد شد.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: حمله به یمن در پاسخ به کشتهشدن یک اسرائیلی در حملۀ حوثیها انجام شد
🔹همۀ خاورمیانه آتشی را که در یمن شعلهور شد دیدند. هر زمان که ضرورت داشته باشد به آنها ضربه میزنیم.
🔹سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: در حملۀ امروز اسرائیل به یمن مشارکت نداشتیم و به اسرائیل کمک نکردیم.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن: به حملۀ اسرائیل پاسخ خواهیم داد
🔹در ضربهزدن به اهداف حیاتی دشمن اسرائیلی دریغ نخواهیم کرد. دیگر تلآویو یک منطقۀ ناامن است.
@Farsna
📊 میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به تفکیک سن
🔹 در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ۴۹.۸ درصد از واجدان شرایط شرکت کردند. در نمودار بالا میزان مشارکت در هر یک از بازههای سنی مشخص شده است.
🔹 همانطور که مشخص است، میزان مشارکت در سنین کمتر از ۴۵ سال، کمتر از مشارکت کل و در سنین بیشتر از ۴۵ سال، بیشتر از مشارکت کل بوده است.
#انتخابات۱۴۰۳
🇮🇷 این خانه #ازما ست
🔰 @azmaa_net
🔺تسویهحساب سیاسی با زاکانی؛ با حمله به قرارداد خرید اتوبوس برقی از چین
🔹 "زاکانی برای خرید چند دستگاه اتوبوس و تاکسی برقی دو میلیارد دلار به چین میدهد، چین همزمان با یک میلیارد دلار در ترکیه کارخانه خودرو برقی میسازد. تحریم نعمت است!"
این توئیت در روزهای گذشته وایرال شد، اما ماجرا چیست؟
🔹طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، تعداد اتوبوس فعال در تهران نسبت به سال ۹۵، بیش از ۵۵ درصد کاهش یافته و به ۲۷۰۰ دستگاه رسیده، درحالیکه نیاز تهران حداقل ۷ هزار ناوگان بوده و حالت مطلوب، فعالیت ۱۱ هزار اتوبوس شهری است.
🔹عقبماندگی وحشتناک در دولت روحانی و نیاز اورژانسی تهران به ناوگان جدید، باعث شد که شهرداری تهران قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس برقی و ۲۵ هزار تاکسی برقی را با تولیدکنندگان داخلی امضا کند.
🔹اما این اقدام کافی نبود و شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان با چینیها وارد همکاری شد و قراردادی به ارزش ۱.۶۷ میلیارد یورو برای خرید ۲۵۰۰ اتوبوس برقی، ۲۷.۵ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۵۰ هزار موتور برقی امضا کرد.
🔹همچنین در این قرارداد، درباره انتقال تکنولوژی و ایجاد خط تولید اتوبوس با یک کنسرسیوم ایرانی توافق شد، تا علاوه بر تامین این نیاز اورژانسی، بستر تولید داخل این ناوگان نیز ایجاد شود.
🔹پس درباره توئیت بالا چند نکته وجود دارد:
۱- قرارداد با چین برای خرید چند دستگاه نیست و یک قرارداد بزرگ، آن هم با وجود تحریمهاست.
۲- با توجه به عقبماندگی شدید و نیاز اورژانسی، فرصتی برای پاسخ به نیاز تهران صرفا با ساختن کارخانه در داخل کشور نیست.
۳ـ البته در قرارداد در کنار واردات، برای انتقال تکنولوژی و ایجاد خط تولید نیز برنامهریزی انجام شده.
۴ـ از حداکثر توان داخلی نیز برای تامین ناوگان استفاده شده.
🔹احتمالا تنها دلیل انتقاد از این قرارداد، تسویه حساب سیاسی با علیرضا زاکانی باشد، وگرنه نوسازی اندک ناوگان فرسوده تهران اگر شایسته تقدیر نباشد، مستحق تخریب نیز نیست؛ آن هم در قالب چنین قرارداد بزرگی با چین.
@khate_energy
🔰کریدور چین_ ایران_ اروپا
🔸از مهمترین ارثیه های ماندگار و به جا مانده از دولت سیزدهم و شهید رییسی، توسعه و تقویت جایگاه ترانزیتی کشور و حرکت به سمت قرار گرفتن در نقطه ی هاب انرژی منطقه است.
🔺تقویت همکاری های ریلی با چین ذيل احیا و اجرای قرارداد ۲۵ ساله از جمله اهداف مهم دولت سیزدهم بوده است. از این منظر جلب نظر پکن برای استفاده از این مسیر ریلی کاری دشوار بود که با تلاش های شخص شهید رییسی دنبال می گردید .
🔺چین از مسیر ایران به ۵ طریق می تواند به اروپا متصل شود. قطار کانتینری دو سربار ایران- چین، فاز نخست کریدور ریلی چین- ایران- اروپا است که کریدور ترانزیتی (kITI) نام دارد و از کشورهای قزاقستان- ترکمنستان- ایران عبور می کند و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا، برنامه ریزی می گردد.
🔺این کریدور، با توجه به مسیر بسیار طولانی و نه چندان ایمن دسترسی دریایی چین به منطقه خاورمیانه و اروپا، مسیر ریلی مناسب ترین، نزدیک ترین، ایمن ترین و ارزان ترین گزینه برای دسترسی چین با بازارهای مقصد در خاورمیانه و اورپا است ضمن اینکه می تواند از همین مسیر ریلی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به ویژه از کشورهای خاورمیانه استفاده مطلوب داشته باشد.
🔺 این مسیر موجب تقویت موقعیت ترانزیتی کشور در انتقال کالاهای چین به غرب آسیا و اروپا و همچنین ارتقای امنیت اقتصادی کشور خواهد شد. توجه شود که چین از صادرکنندگان اصلی به اروپا می باشد.
🔺زمان سیر این قطار کمتر از نیمی از زمان سیری است که کالا از طریق دریا جابهجا شود و از نظر تعرفه نیز نسبت به حمل و نقل دریایی به صرفه تر می باشد.
@tahlileghtesadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قطار کانتینری دو سربار ایران-چین راهاندازی شد
🔹مدیرعامل راهآهن: هدفگذاری ما برای هفتهای یک قطار است که امید داریم با تثبیت این مسیر بهعنوان کریدور ریلی به روزی یک قطار برسیم.
🔹زمان سیر بار و کالا در قطاری کانتینربری یکسوم زمان کشتی است.
🔹با راهاندازی این قطار، فاز اول کریدور شرقی غربی چین-ایران-اروپا اجرا شد.
@Farsna - Link
قبلا در کانال توضیح دادم که کریدور هم منافع اقتصادی دارند هم منافع امنیتی و هم منافع سیاسی.
این مسیر ریلی هم یکی دیگر از یادگارهای دولت سیزدهم برای دولت چهاردهم.
@talabeyeenghelabi
بخشهایی از بیانات امروز رهبر انقلاب با اعضای مجلس جدید رو در کانال قرار میدم👇👇
رهبر انقلاب:
مجلس صرفاً یک نهاد پرسشگر نیست، بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست.
... وظایفی هست که باید انجام بدهد؛ اگر ندهد، مورد سؤال قرار میگیرد. کارهایی هست که باید نکند؛ اگر بکند، مورد ایراد قرار میگیرد. مجلس به چه کسی پاسخگو باشد؟ در درجهی اوّل به خدا. ماها مؤمنیم، میدانیم روزی هست که از ما از جزئیّات کارهایمان و اعمالمان سؤال خواهد شد.
... بعد هم در قبال مردم. حالا مردم اگر چنانچه از مجلسی یک امر خلاف انتظاری را مشاهده کنند، یقهی مجلس را البتّه نمیگیرند؛ یعنی سازوکار قانونیای برای این کار وجود ندارد، لکن در رفتار آنها، در روش آنها، در واکنش آنها، انسان میتواند مشاهده کند رضایت آنها یا عدم رضایت آنها را. ما در طول این چند ده سال داشتهایم مجالسی را که کارهایی کردند که مردم نپسندیدند این کارها را و از این کارها خوششان نیامده؛ نتیجه این شده که عوامل آن کارها از چشم مردم افتادند.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس:
بخشهای مختلف نظام باید در کنار هم یک «کل» را تشکیل بدهند، یک «مجموعهی واحد» را تشکیل بدهند.
... اگر لازم باشد که یک کل از اینها به وجود بیاید، پس باید با هم تعامل داشته باشند، باید با هم کار کنند، باید به هم کمک کنند، یک جاهایی باید نسبت به هم اغماض کنند، یک جاهایی بایستی به همدیگر تذکّر بدهند، کمک کنند به یکدیگر
... اینکه بنده همیشه در طول این سالیان متمادی به مجالس سفارش میکردم که با دولتها همکاری کنند به خاطر این است
... گاهی بعضی از دولتها رفتارشان با مجلس اینجور بود که لایحه نمیدادند. از مجلس به بنده شکایت میکردند که مثلاً چند ماه منتظر نشستهاند، این دولت لایحه نمیدهد، یا مصوّبه را اجرا نمیکند؛ ما در دولتها هم از این قبیل داشتهایم.
... من توصیهی مؤکّدی که اینجا یادداشت کردهام، تعامل سازندهی با دولت جدید است. همه کمک کنند که رئیسجمهور منتخب بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد، انجام بدهد. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیسجمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همهی ما است؛ اگر او در ادارهی کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بینالمللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفّقیّت دست پیدا کند، همهی ما به موفّقیّت دست [پیدا] کردهایم؛ پیروزی او پیروزی همهی ما است؛ این را باید واقعاً از بن دندان باور کنیم.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس:
در مسائل مهمّ کشور هم باید صدای واحدی از کشور شنیده بشود.
در مسائل مهمّی که البتّه تشخیصش با شما است، یک جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولین گوناگون، یک حرف بزنند تا آن کسانی که در دنیا گوش تیز کردهاند که نشانههای اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، مأیوس بشوند؛ یک صدا باید شنیده بشود.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
نکتهی سوّم مربوط به حاکمیّت اخلاق در مباحثات صحن عمومی مجلس است.
عزیزان من! مجلس باید مرکز انتشار و صدور آرامش و طمأنینه به سطح افکار عمومی کشور باشد؛ باید شما از مجلس امواج مثبت صادر کنید برای مردم؛ مجلس نباید منشأ تشنّج در افکار عمومی مردم بشود؛ یا سیاهنمایی کردن، منفیبافی کردن، که گاهی اوقات در بعضی از مجالس، از ناحیهی بعضی از نمایندگان دیده شد؛ البتّه اغلب نمایندگان همیشه پایبند به این مبانی مهم و معتبر بودهاند؛ واقعاً ما این را بدون تعارف عرض میکنیم، واقعیّت این است؛
امّا در مواردی هم خلاف این مشاهده شد.
حضور نمایندگان، نه فقط در مجلس [بلکه] در مجامع عمومی ــ خیلی از شماها در مجامع عمومی، در نمازجمعهها، در شهرهای مختلف پیش از خطبهها حضور پیدا میکنید ــ یا در فضای مجازی که امروز حاکم بر خیلی از فعّالیّتهای همه است، باید آرامشبخش باشد؛ اختلافبرانگیز نباید باشد.
... این حفظ امنیّت روانی مردم است و این مطلب مهمّی است.
البتّه غافل هم نباید بود؛ بنده کاملاً اعتقاد دارم و اطّلاع دارم که لشکر سایبری دشمن منتظر سوءاستفاده است؛ گاهی اوقات آنها از زبان رقیب سیاسی شما به شما دشنام میدهند، برای اینکه شما را عصبانی کنند؛ یا به شخصیّت مورد احترام شما، یا یک شخصیّت موجّه دینی یا سیاسی اهانت میکنند، برای اینکه شما را برافروخته کنند؛
این هم هست. به این هم بایستی توجّه داشت؛ یعنی هر چه شما در فضای مجازی میبینید، اگر برخلاف نظر شما است، همیشه باور نکنید که این را آن کسی که رقیب سیاسی یا مخالف سیاسی شما است، گذاشته؛ نه، ممکن است دشمن مشترک هر دوی شما گذاشته باشد.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
قانون، ریلگذاری است، ایجاد نقشهی راه است برای حرکت قوای اجرائی کشور
... قانون خوب یک خصوصیّاتی دارد.
۱. یکی از خصوصیّات قانون خوب این است که مبتنی بر کارشناسی باشد.
البتّه بنده اطّلاع دارم که مرکز پژوهشهای مجلس کارهای خوبی میکند و در کمیسیونها از کارشناسهای مختلف دعوت میشود؛ ما اینها را اطّلاع داریم. هر چه بیشتر قانون مبتنی باشد بر کارشناسی، این قانون بهتر است؛
۲. دوّم: تأویلناپذیر باشد.
قانونی که صریح نباشد و قابل تأویل باشد، کسانی که اهل سوءاستفاده هستند ــ که بنده تعبیر کردم از آنها به «قانوندانانِ قانونشکن»ــ میتوانند سوءاستفاده کنند. نگذارید؛ قانون را تأویلناپذیر و صریح [وضع کنید].
۳. دیگر اینکه با توجّه به ظرفیّت کشور، قابل اجرا باشد.
گاهی مجلس قانونی را تصویب میکند که دولت قادر [به اجرا] نیست؛ یعنی امکانات کشور و استعدادهای کشور، یا به خاطر بودجه یا به خاطر مسائل گوناگون دیگر، توان کشیدن این بار را ندارد. این هم باید رعایت بشود.
۴. منطبق با اسناد بالادستی باشد؛
یکی از نکاتی که در قانونِ خوب لازم است این است: انطباق با اسناد بالادستی؛ تعارض به وجود نیاید.
۵. یک مسئلهی دیگر در مورد قانون، [این است که] تراکم ایجاد نکند
... تراکم قانونی یکی از مشکلات ما است. گاهی در یک موضوع واحد، قوانین متعدّدی تصویب شده با مشترکاتی و موارد افتراقی که از آن موارد افتراق، افراد سوءاستفادهچی خیلی میتوانند استفاده کنند. تراکم قانونی واقعاً یک چیز مشکلی است برای کشور. حالا گاهی پیشنهاد میشود که ما به مجلس بگوییم بنشینید تراکم قانونی را برطرف کنید؛ بنده میترسم نصف عمر مجلس را این کار بگیرد، اگر بخواهند بنشینند تراکم را کم کنند! لکن به هر حال در قانونگذاری مراقب این معنا هم باشید.
... قانون اساسی دست مجلس را باز گذاشته در ارائهی طرح؛ یعنی مواردی که شما لایحهی دولتی ندارید و مسئلهی مهمّی هست، میتوانید طرح ارائه بدهید. خب طرح خوب است، منتها در ارائهی این طرح اگر ما افراط کردیم ــ که مواردی از افراط به بنده گزارش شده، دیگر لازم نیست من عددها را عرض بکنم ــ خود این موجب مشکل خواهد شد. تا یک مشکلی پیش میآید در کشور، به جای اینکه منتظر لایحهی قانونی باشیم و اقدام دولت را دنبال کنیم، اینجا فوراً یک طرح فراهم کنیم! خود این موجب تراکم قانون است؛ یعنی در ارائهی طرحها واقعاً بایستی قناعت بشود به حدّاقلّ لازم و نه بیشتر، که اگر بیشتر شد، یکی از علل تراکم قانون همین ارائهی طرحها است. الان در مجلس که شماها وارد شدهاید، طرحهای زیادی وجود دارد که رسیدگی به اینها ــ رسیدگی و ابلاغ و مانند اینها ــ سالها طول خواهد کشید.
... گاهی دولتها برای یک کار فوری احتیاج به قانون دارند. این هم مکرّر برای ما اتّفاق افتاده؛ یک مسئلهی فوری پیش میآید در ارتباط بینالملل، در یک کار اساسی اقتصادی، در یک مسئلهی سازندگی که باید فوراً اقدام کنند، قانون ندارند. دولتها در اینگونه موارد، راه آسان را پیش میگیرند؛ میآیند پیش ما که رهبری مجوّز بدهد تا بدون قانون این کار را انجام بدهند. بنده البتّه غالباً امساک میکنم، مگر یک وقتی که حالا از روی اضطرار ناچار باشیم. در این موارد بهتر است که مجلس وقتی در مقابل درخواست دولت قرار گرفت ــ در موارد اضطرار ــ تسریع کند در قانونگذاری.
البتّه شما میدانید که مدّتها است سیاستهای کلّی مربوط به تقنین ابلاغ شده؛ برای اینکه این سیاستها اجرا بشود، قانون لازم است؛ باید مجلس خودش برای این سیاستها قانون بگذارد؛ این قانونگذاری هنوز نشده؛ این باید زودتر انجام بگیرد.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
نظارت بر قوّهی مجریّه یکی از وظایف مجلس است.
دو تذکّر در این مورد دارم:
۱. تذکّر اوّل این است که هدف از نظارت، «ارتقاء کارآمدی دولت» است.
برای این است که اگر چنانچه اشکالی در کار دولت وجود دارد، این را شما به عنوان مجلس بشناسید، تشخیص بدهید، تذکّر بدهید، کارایی [دولت] ارتقاء پیدا کند و کار پیش برود؛ هدف از نظارت این است.
مبادا خدای نکرده نظارت ناشی بشود از هدفی غیر از این؛ یعنی فرض کنید که انسان با یک وزیری یک مشکل پیدا کند، تذکّر [بدهد]، سؤال پشت سر سؤال یا حتّی استیضاح و امثال اینها؛ مسائل جناحی، مسائل شخصی، مسائل سیاسی مطلقاً نباید دخالت کند.
نظارت فقط ناشی از همین است: احساس یک کمبود در قوّهی اجرائی، و تذکّر و توجّه به آن و سعی برای برطرف کردن آن...
۲. در باب نظارت نه افراط کنیم، نه تفریط.
گاهی به ملاحظات، آنجایی که باید نظارت انجام بگیرد انجام نمیگیرد؛ این هم غلط است. گاهی هم نظارتْ زیادی انجام میگیرد؛ سؤالِ متعدّد [میشود].
من به شما عرض بکنم، در این سالها ــ در این چند سالی که ما مسئولیّت داریم ــ الان که فکر میکنم، تقریباً در همهی دولتها وزرا به بنده مراجعه میکردند و شکایت میکردند از کثرت سؤال در مجلس؛ میگفتند چه در صحن مجلس، چه در کمیسیونها میبرند ما را، چند ساعت از وقت ما را صرف میکنند، سؤال میکنند، سؤالپیچ میکنند، و کارهایی از این قبیل. افراط نباید بشود. البتّه تفریط هم نباید بشود؛ یعنی آنجایی که باید سؤال کنید، آنجایی که باید نظارت را اِعمال کنید، باید اِعمال کنید لکن منصفانه باشد؛ نظارتها منصفانه انجام بگیرد؛ ملاحظات شخصی و سیاسی و مانند اینها وسط نیاید.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
یک هیئتی در مجلس تشکیل شد برای نظارت بر عملکرد نمایندگان.
آقایانی که سابقه دارند یادشان است؛ یک تذکّری در یک دورهای داده شد، نمایندگان هم سریع رفتند و یک هیئتی را تشکیل دادند برای نظارت بر عملکرد نمایندگان.
فلسفهی این هیئت چیست؟ فلسفهاش این است که گاهی یک نمایندهای از روی غفلت یا به هر انگیزهای یک حرکتی انجام میدهد، ۲۹۰ نماینده زیر سؤال میروند. یعنی با عمل یک نفر، یک مجلس از چشم مردم میافتد؛ نباید اینجور بشود؛ باید پیشگیری بشود؛ اگر پیشگیری ممکن نشد، علاج بشود؛ این مهم است.
ما نتوانستیم ببینیم و بفهمیم که آنچنان که باید و شاید و آن مقداری که از این هیئت انتظار بود، کار انجام بگیرد.
پ ن: منظور ایشان، سال ۸۹ و در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم بوده است.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
مجلس یک وزنهی سنگین است؛ دولتها در دنیا از این وزنهی سنگین مجالس خودشان استفاده میکنند؛ هم در مذاکرات، هم در تعامل، هم در مشارکتهای عملی. در مذاکرات یک مطلبی را شما در پشت میز مذاکره به طرف مقابل میگویید، میگوید: «آقا! مجلس ما نمیگذارد، قانون داریم، نمیتوانیم»؛ از مجلس به عنوان یک پشتوانه در مذاکره استفاده میکنند.
در چالشهای گوناگونی که با دولتها وجود دارد ــ طبعاً دولت در مسائل گوناگونی ممکن است چالشهایی داشته باشد ــ مجلس میتواند وزن سنگینی به دولت بدهد، دست دولت را پُر کند؛ لذا حضور شما در مسائل سیاسی و بینالمللی و مسائل دیپلماسی مهم است.
یک نمونه از کارهای خوب، همین قانون اقدام راهبردی در مجلس قبل بود؛ این یکی از کارهای بسیار خوب [بود]. البتّه بعضیها اعتراض کردند و عیبجویی کردند؛ مطلقاً این عیبجویی وارد نیست و کار بسیار درستی بود.
این حضور میتواند خیلی مؤثّر [باشد]. حالا انواع حضور؛ گاهی اوقات مثلاً با سفرها و ملاقاتهای رئیس مجلس است؛ مثل همین سفر اخیری که آقای قالیباف داشتند، در این اجلاسی که بود که سفر مفید و پُرفایدهای بود که میتواند دولت محترم از آن استفادهی زیادی بکند. یا سفرهایی که هیئتهای بینالمجالس مجلس میکنند، یا حتّی بدون اینها، یک بیانیّه؛ فرض کنید مثلاً یک قضیّهای مثل قضیّهی فلسطین پیش میآید، مسئلهی غزّه پیش میآید؛ شما یک بیانیّه بدهید، این در فضای عمومی دنیا کلّی تأثیر بر این مسئله میگذارد. یا حتّی بیانیّه هم نه، گاهی نطق نمایندگان.
بنده گاهی اظهار توقّع کردهام؛ در یک مواردی انتظار هست که نمایندگان در مجلس ناظر به این مسئلهی مهمّ سیاست خارجی یک حرفی بزنند، یک نطقی بکنند. در دنیا این کار معمول است؛ مثلاً فرض بفرمایید که رئیس کمیسیون سیاست خارجی فلان چیز را گفته؛ این در دنیا معروف میشود. خیلی از کارها را مجالس میکنند و دولتها از پشتوانهی اقدام مجالس استفاده میکنند.
همین قانون جامع تحریم آمریکاییها علیه جمهوری اسلامی، علیه ایران، این قانونی که معروف است به «سیسادا»؛ این را مجلسشان تصویب کرد؛ البتّه رئیسجمهور دموکرات آن سال ــ آدم دورویِ بددل که هم دورو بودند، هم بددل بودند، هم زرنگ بودند؛ از مسئولین ما زرنگتر بودند که انصافاً انسان در بعضی از مراودات [این را] میبیند ــ امضا کرد آن را. میتوانست امضا نکند؛ ادّعا میکرد که در قضیّهی مسئلهی هستهای و مانند اینها میخواهد با ایران همکاری کند، همراهی کند، امّا در عین حال امضا کرد! قانون جامع را مجالسشان انجام دادند؛ مجالس این کارها را میکنند. بنابراین، مجلس در این زمینه میتواند فعّال باشد.
در همین مسئلهی تحریم ــ که خب سرِ زبانها خیلی میچرخد؛ بخصوص در ایّام انتخابات، تکرار میشد در اظهارات گوناگون نامزدهای انتخاباتی و مردم و طرفدارانشان و مانند اینها ــ مجلس میتواند حضور داشته باشد، واقعاً تأثیرگذار باشد. ما میتوانیم؛ هم میتوانیم تحریمها را به وسیلهی وسایل شرافتمندانه برطرف کنیم، هم بالاتر از برطرف کردن تحریمها خنثی کردن تحریمها است.
بنده مکرّر این را گفتهام که برداشتن تحریم دست شما نیست ــ باید شما تدبیر بیندیشید یک جوری، دست طرف مقابل است ــ امّا خنثی کردن تحریم دست شما است؛ راههای خوبی وجود دارد برای خنثی کردن تحریم، بعضی از این راهها را هم رفتهایم، اثرش را هم دیدهایم؛ یعنی مسئولین دولتی رفتهاند، اثرش را هم دیدهایم، خیلی هم خوب بوده و میتوان این کار را کرد. مجالس در این زمینه ــ مجلس عزیز ما ــ میتوانند نقشآفرینی کنند.
پ ن: منظور از رئیسجمهور امریکا، باراک اوباماست.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
در مورد کار فوری مجلس، یعنی رأی به کابینهای است که آقای پزشکیان حفظه الله انشاءالله ارائه خواهند کرد به مجلس؛ این کار فوری و فوتی شما است.
البتّه هر چه زودتر کابینهی پیشنهادی ــ حالا بعد از کارهایی که باید انجام بگیرد ــ تصویب بشود و دولت مشغول کار بشود، برای کشور بهتر است؛ منتها در این زمینه، هم شما، هم رئیسجمهور منتخب محترم، مسئولیّتهای سنگینی دارید. چه کسی میخواهد میداندار این میدان باشد؟ میدان اقتصاد، میدان فرهنگ، میدان فعّالیّتهای سازندگی، میدان تولید؛ چه کسی میخواهد میداندار باشد؟
آن کسی را باید میداندار کرد که
۱. «امین» باشد
۲. «صادق» باشد
۳. «متدیّن» باشد
۴. از بُن دندان «معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی» باشد
۵. «ایمان» یک شاخص مهم است
۶. «امید به آینده»، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخصهای مهم است. به آنهایی که افق به نظرشان تاریک است و [معتقدند] کاری نمیشود کرد، نمیشود مسئولیّتهای اساسی و کلیدی داد.
۷. «تشرّع»، متشرّع بودن، یکی از معیارهای مهم است.
۸. «اشتهار به پاکدستی و صداقت» یک معیار است...
۹. «سابقهی سوء» نداشته باشند؛ این یک معیار است.
۱۰. «نگرش ملّی» داشته باشند؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و مانند اینها نشوند، نگاه ملّی به کشور داشته باشند.
۱۱. «کارآمد» باشند. اینها را با تحقیق [میشود فهمید]. البتّه کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار میشود فهمید، امّا با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق، با شنیدن حرفها میشود کارآمدی را هم تشخیص داد. اینها لازم است.
به نظر من، این مسئولیّت بسیار مهمّی است که هم بر عهدهی شما است، هم بر عهدهی رئیسجمهور محترم است که این کار را انجام بدهند؛ انشاءالله یک مجموعهی هیئت وزیران خوب، کارآمد، بهدردبخور، متدیّن و انقلابیای سر کار بیایند و بتوانند مسائل کشور را پیش ببرند. این دعای ما است، امید ما است. به همهی شما دعا میکنیم؛ بنده، هم به رئیسجمهور منتخب دعا میکنم، هم به شماها دعا میکنم، هم به رئیس مجلس دعا میکنم. این دعای همیشگی ما است؛ با قطع نظر از اینکه رئیسجمهور چه کسی باشد یا رئیس مجلس چه کسی باشد یا رئیس قوّهی قضائیّه چه کسی باشد، دعای ما همیشه شامل حال اینها هست.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
مسئلهی غزّه، همچنان مسئلهی اوّل دنیای اسلام است.
آنچه من دربارهی مسائل خارجی و فعّالیّت حوزهی دیپلماسی و مانند اینها برای مجلس عرض کردم، یکی از مصادیقش، همین مسئلهی غزّه است؛
آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است.
الان درست است که با گذشت ماهها، آن شور اوّلیّه در خیلی از افراد نیست، امّا حقیقت امر این است که همان اهمّیّت روزهای اوّل، امروز وجود دارد، بلکه بیشتر. قدرت مقاومت روزبهروز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد.
یک دستگاه باعظمت نظامی و سیاسی و اقتصادی مثل آمریکا، پشت سر رژیم غاصب صهیونیست دارند با یک گروه مقاومت میجنگند، نتوانستند اینها را به زانو دربیاورند؛ چون حماس را نمیتوانند به زانو دربیاورند، چون مقاومت را نمیتوانند به زانو دربیاورند، دقّ دلیشان را روی مردم خالی میکنند، بمبها را روی سر مردم، مدرسه، بیمارستان، کودک و زن میریزند؛ نهایت جنایت و سَبُعیّت دارد جلوی چشم مردم دنیا انجام میگیرد؛ مردم دنیا هم در واقع دیگر حالا دارند قضاوت میکنند علیه رژیم غاصب خبیث.
مسئله تمام نشده؛ مسئله همچنان ادامه دارد؛ فعّال باشید انشاءالله.
@talabeyeenghelabi
خلاصهای از بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس:
🔹مجلس صرفاً یک نهاد پرسشگر نیست، بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست.
🔹اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیسجمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همهی ما است.
🔹در مسائل مهمّ کشور هم باید صدای واحدی از کشور شنیده بشود.
🔹مجلس باید مرکز انتشار و صدور آرامش و طمأنینه به سطح افکار عمومی کشور باشد؛ باید شما از مجلس امواج مثبت صادر کنید برای مردم؛ مجلس نباید منشأ تشنّج در افکار عمومی مردم بشود؛ یا سیاهنمایی کردن، منفیبافی کردن، که گاهی اوقات در بعضی از مجالس، از ناحیهی بعضی از نمایندگان دیده شد.
🔹گاهی اوقات آنها از زبان رقیب سیاسی شما به شما دشنام میدهند، برای اینکه شما را عصبانی کنند؛ یا به شخصیّت مورد احترام شما، یا یک شخصیّت موجّه دینی یا سیاسی اهانت میکنند، برای اینکه شما را برافروخته کنند.
🔹قانون، ریلگذاری است؛ ۱. مبتنی بر کارشناسی باشد؛ ۲. تأویلناپذیر باشد؛ ۳. با توجّه به ظرفیّت کشور، قابل اجرا باشد؛ ۴. منطبق با اسناد بالادستی باشد؛ ۵. تراکم ایجاد نکند.
🔹هدف از نظارت، «ارتقاء کارآمدی دولت» است؛ مبادا خدای نکرده نظارت ناشی بشود از هدفی غیر از این.
🔹یک هیئتی در مجلس تشکیل شد برای نظارت بر عملکرد نمایندگان؛ ما نتوانستیم ببینیم و بفهمیم که آنچنان که باید و شاید و آن مقداری که از این هیئت انتظار بود، کار انجام بگیرد.
🔹دولتها در دنیا از این وزنهی سنگین مجالس خودشان استفاده میکنند؛ هم در مذاکرات، هم در تعامل، هم در مشارکتهای عملی. در مذاکرات یک مطلبی را شما در پشت میز مذاکره به طرف مقابل میگویید، میگوید: «آقا! مجلس ما نمیگذارد، قانون داریم، نمیتوانیم»؛ از مجلس به عنوان یک پشتوانه در مذاکره استفاده میکنند؛ یک نمونه از کارهای خوب، همین قانون اقدام راهبردی در مجلس قبل بود؛ این یکی از کارهای بسیار خوب [بود]. البتّه بعضیها اعتراض کردند و عیبجویی کردند؛ مطلقاً این عیبجویی وارد نیست و کار بسیار درستی بود.
🔹هم میتوانیم تحریمها را به وسیلهی وسایل شرافتمندانه برطرف کنیم، هم بالاتر از برطرف کردن تحریمها، خنثی کردن تحریمها است.
🔹در مورد کار فوری مجلس، یعنی رأی به کابینهای است که آقای پزشکیان حفظه الله انشاءالله ارائه خواهند کرد به مجلس؛ این کار فوری و فوتی شما است.
🔹آن کسی را باید میداندار کرد که ۱. «امین» باشد ۲. «صادق» باشد ۳. «متدیّن» باشد ۴. از بُن دندان «معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی» باشد ۵. «ایمان» یک شاخص مهم است ۶. «امید به آینده»، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخصهای مهم است. ۷. «تشرّع»، متشرّع بودن، یکی از معیارهای مهم است. ۸. «اشتهار به پاکدستی و صداقت» یک معیار است. ۹. «سابقهی سوء» نداشته باشند. ۱۰. «نگرش ملّی» داشته باشند؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و مانند اینها نشوند، نگاه ملّی به کشور داشته باشند. ۱۱. «کارآمد» باشند.
🔹مسئلهی غزّه، همچنان مسئلهی اوّل دنیای اسلام است.
@talabeyeenghelabi
📊 میزان مشارکت در ۷ انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس به تفکیک استان
🔸 وضعیت مشارکت تا انتخابات دولت دوازدهم در سال ۹۶(دوره دوم روحانی) در مجموع قابل قبول بوده است. مشارکت در انتخاباتهای پس از سال ۹۶ به دلایل متعددی کاهش یافته است که نیازمند بررسی اساسی است.
🔸 اما در وهله اول میدانیم که ساختار انتخابات در کشور در کنار سختتر شدن وضعیت معیشتی طی سالهای اخیر و نارضایتیها، آشوبها و اعتراضات اقتصادی-اجتماعی در سالهای ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ از جمله مهمترین عوامل هستند.
🔸 لازم است تا همه فعالین اجتماعی و ارکان مختلف اداره کشور از جمله دولت و مجلس گامهایی در جهت حل ریشههای کاهش مشارکت بردارند.
#روند_انتخابات
🇮🇷 این خانه #ازما ست
🔰 @azmaa_net
پایگاه خبری انتخاب و روزنامهٔ هممیهن مجرم شناخته شدند
🔹سخنگوی هیئتمنصفهٔ جرائم سیاسی و مطبوعاتی از رسیدگی به پروندهٔ پایگاه خبری «انتخاب» و روزنامهٔ «هممیهن» در دادگاه مطبوعات این هفته خبر داد و گفت: مدیرمسئول این پایگاه خبری و مدیر مسئول روزنامهٔ هممیهن با اکثریت آرا مجرم شناخته شدند.
@Farsna - Link
قوه قضائیه اخیرا آرامش روانی مردم رو جدی گرفته و با برهمزنندگانش (چه افراد چه رسانهها) داره برخورد میکنه که اتفاق مبارکیه.
@talabeyeenghelabi
وداع ونزوئلا با ابرتورم، خارج از میز مذاکره
🔹افت تورم ونزوئلا از حدود ۳۰۰ هزار درصد در سال ۲۰۱۹ به ۵۱.۴ درصد در ژوئن امسال با این روایت همراه بود که دلیل مهار ابرتورم، توافق ۶ ماهۀدولت مادورو و بایدن در بازۀ اکتبر ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴ بوده است.
🔹اما طبق نمودار ونزوئلا، مدتها قبل از اجرای این توافق ۶ ماهه از ابرتورم گذر کرده که طبیعتا نمیتواند نتیجه این توافق کوتاهمدت باشد.
🔹اویل پرایس در سپتامبر ۲۰۲۳ و پیش از امضای توافق بین دولت مادورو و بایدن در گزارشی با عنوان «U.S. Sanctions Against Venezuela Have Failed» اشاره کرده که ونزوئلا توانسته تحریمهای نفتی را با کمک بلوک شرق و ایران بیاثر کند.
🔹در واقع آنچه آمریکا را وادار به امتیازدهی و تعلیق ۶ ماهه تحریم ونزوئلا کرد این بود که ابتدا دولت مادورو با همکاری با بلوک شرق خود را از گوشه رینگ تحریمی خارج کرد و سپس در موضع مذاکره قرار گرفت.
🔹اما جالب اینکه دولت مادورو با وجود دریافت معافیت تحریمی حاضر به تایید صلاحیت مخالفان خود طبق توافق نشد، یعنی امتیاز گرفت ولی امتیاز نداد؛ دقیقا خلاف آنچه در ماجرای برجام برای ایران رخ داد.
@Farsna
واکنش زلنسکی به انصراف بایدن: اوکراین را رها نکنید!
🔹رئیسجمهور اوکراین در واکنش به کنارهگیریِ بایدن از انتخابات ریاستجمهوری آمریکا: اوکراین بهخاطر حمایتهای بیدریغ رئیسجمهور بایدن که بههمراه حمایت محکمِ دوحزبی در آمریکا، حیاتی بوده و هست، سپاسگزار است.
🔹امیدواریم واشنگتن همچنان در رأس حمایتها از ما باقی بماند و اوکراین را رها نکند.
@Farsna
مصداق رئیس جمهور آویزان که همه نگرانی ش اینه که یه وقتی، پول دادنهای آمریکا و غرب، قطع نشه.
@talabeyeenghelabi
گرما و قطعی برق به جان صنایع جهان افتاد
🔹گرمای شدید عامل نابهسامانی وضع تولید صنایع و قطع برق مردم در کشورهای مختلف گزارش شده است.
🔹تارنمای GMK گزارش داد بهدنبال نوسانات برق در آلمان، کارخانههای تولید میلگرد از جمله کارخانهٔ Feralpi Stahl تولید خود را متوقف کرده است. قیمت ماهانهٔ برق صنعتی در ژاپن بهدنبال افزایش مصرف تا ۷۵ درصد افزایش یافته و مردم عربستان در ۲ منطقهٔ ریاض و شروره هم شاهد قطع برق گسترده بودند.
🔹در ایران اگرچه رکورد تاریخی مصرف برق شکسته شده اما به گفتهٔ مدیران توانیر شبکه پایدار است و تامین برق مشترکان مطابق برنامه از پیش تعیین شده تامین میشود.
@Farsna - Link
نشست علمی آسیب شناسی کنشگری «گروه های مرجع» در انتخابات ریاست جمهوری از منظر بازاریابی سیاسی
🔸زمان: سه شنبه 2 مرداد 1403، ساعت 20:30
🔸شرکت در جلسه: dte.bz/res1
@BouNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس اسرائیلی:
📍باید به یمن پاسخ میدادیم، ببخشید این را میگویم ولی ایران ما را به بچه کتک خور منطقه تبدیل کرده است...
#عبری
🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس اسرائیلی:
📍ایرانیها واقعا دور اسرائیل یک حلقه دار آماده کردهاند...
#عبری
🆔 @Kavoshmedia