eitaa logo
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
2.3هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
312 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ میلادی: Monday - 03 August 2020 قمری: الإثنين، 13 ذو الحجة 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (1000 مرتبه) - یا لطیف (129 مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹شق القمر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️5 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم ▪️17 روز تا آغاز ماه محرم الحرام ▪️26 روز تا عاشورای حسینی ▪️41 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia 🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از صدای حوزه‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تولید هارد بومی در کشور توسط دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف ◀️ ایران پس از آمریکا و ژاپن، سومین کشوری است که به این فناوری دست یافته است. ◀️ هم اکنون این محصول با برند hpds در حال تولید است. جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ‌•┈┈••✾••┈┈• 🔊به کانال بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/2031091724Cdc5a534453
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:يا عَلىّ! أعْمالُ شيعَتُكَ تُعْرَضُ عَلَىَّ فىكُلِّ جُمُعَةٍ؛ فأَفْرَحُ بِصالِحِ أعمالِهِمْ وَ أَسْتَغْفِرُ لِسَيِّئاتِهِم.  پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند:اى على! اعمال شيعه تو، هر جمعه، به من عرضه مى شود؛ من، از كارهاى نيك آنان، خوشحال مى شوم و براى كارهاى ناشايست آنان، استغفار مى كنم. بحارالانوار ۴۸:۶۸ #روز_شمار_عید_غدیر
با توجه به راه اندازی آزمایشی سامانه ثبت نام و صدور مدرک علمی سطح 1 و 2، طلاب محترم، در صورت تکمیل سطح 1 یا 2 می توانند (با رایانه یا تلفن همراه هوشمند) به صفحه پیشخوان شخصی خود مراجعه و برای دریافت مدرک علمی ثبت نمایند. http://www.howzeh-qom.ir/news
پروفسور عظیم اکبرزاده خیاوی، متخصص بیوشیمی ادعا میکند زهر زنبور عسل 100 درصد هم ایمنی در برابر کرونا ایجاد میکند و هم درمان!!
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 💠 دعای حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه) ﷽ 🔆إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ 🔅اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ🔅 🔆أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ 🔆فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ 🔅يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ🔅 🔆اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ 🔆يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌷 💐💐💐
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ میلادی: Tuesday - 04 August 2020 قمری: الثلاثاء، 14 ذو الحجة 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) - یا الله یا رحمان (1000 مرتبه) - یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹بخشیدن حضرت رسول فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها، 7ه-ق 🔹افشاء سر ولایت توسط عایشه و حفصه، 10ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️4 روز تا عید الله الاکبر، عید سعیده غدیر خم ▪️16 روز تا آغاز ماه محرم الحرام ▪️25 روز تا عاشورای حسینی ▪️40 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia 🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
 بسم الله الرحمن الرحيم  "چرایی الهیاتی شدن کرونا"  کارکرد دین  برخی این شبهه را مطرح می کنند اگر دین عامل رفع مشکلات و نارسایی هاست، چرا امروز بیماری در کانون دین رخ نموده است و غلبه بر آن از طریق علم ممکن شده است‌. کارایی دین در این عرصه چیست؟  علم نمی‌تواند همه مسائل بشر را حل کند. حیطه علم تجربی مسائل محسوس و مادی است. علم و دین در کنار هم برای هدایت و سلاح بشر هستند. دین و عقل و تجربه کمک می کنند انسان در هر امری به متخصص مراجعه کنند و برای رفع بیماری باید از دانش و متخصص مرتبط آن بهره جست، چنانچه پزشکان در مسائل معنوی به عالمان دین مراجعه می‌کنند؛ بنابراین مراجعه به متخصص امری دینی و توصیه دین است  تعارض علم و دین مربوط به دین اسلام نیست. اساس این شبهه مربوط به عالم غرب و مواجهه کلیسا با عالمان درقرون وسطی است.   خداوند هیچ قولی مبنی بر دور نگه داشتن مومنان از ابتلائات و تهی داشتن دست کافران از نعمات نداده است، بلکه مومن نیز به دلایل مختلف از جمله از باب عقوبت و تکفیر گناهان گرفتار و مبتلا می گردد و به همین دلیل عادت روزانه به درگاه الهی عرضه می دارد اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل النقم، اللهم اغفر لی الذنوب التی تغیرالنعم". از آن طرف کاملا ممکن است که کافران و منافقان به دلیل کارهای نیکی که انجام داده‌اند در دنیا در رفاه و آسایش زندگی کنند. 5) ابتلائات و نعمات مومن و کافر به رغم تشابه ظاهری در واقع از این جهت تفاوت دارند که تقدیرات خداوند برای مومن در نهایت از رحمت نشأت می‌گیرد و به رحمت منتهی می‌شود و برای کافر،( یعنی منکر از روی استکبار و عناد و نه مستضعفان و واماندگان از درک حقیقت که بحثی جدا دارند)، از مکر و غضب و به دوری بیشتر از خدا منتهی می شود. شاهد این مدعا چگونگی واکنش مومن و کافر در مواجهه با بلایا است که اولی بلا را بهانه تقرب بیشتر به خدا قرار می‌دهد و دومی و بهانه دوری بیشتر از خدا.   تاثیر دعا در برطرف شدن بیماری  در این ایام علمای دین در کنار توجه به توصیه‌های بهداشتی به مسائل اخلاقی و ادعیه نیز سفارش کرده‌اند. دعا چه تأثیری در رفع بیماری کرونا دارد؟  1) عقل و دانش بشر محدود است و نمی‌تواند ادعا کند که همه مسائل را به  طور کامل می شناسد و می فهمد. ابعاد مادی و معنوی بخشی از حقایق این عالم هستند و همواره ابعاد معنوی در رویدادها موثرند. در منابع دینی معتبر به ما رسیده است که گناه انسانها  در ابتلای انها به مشكلات مؤثر است.  الامام الرضا عليه السلام می فرماید: هرگاه انسان ها گناهان جدیدی ابداع کنند خداوند بلای جدیدی را بر آنها مسلط می کند. بنابراین همچنان که می‌بایست به نظر پزشکان در رعایت امور بهداشتی جسمی و محیط زیست توجه کرد، باید به نظر متخصصان دینی و وجدان اخلاقی در این که شیوع گناهان و رفتارهای غیر اخلاقی هم در این امر عاملیت دارند، اعتنا کنیم.  2) نظام علت و معلول بر این نکته تاکید دارد که هر رویدادی علتی دارد، ولی بدیهی است که علت منحصر در علت مادی نیست. دعا و نیایش از علل معنوی رویدادها در عالم هستی است.  3) نه می توان علل و زمینه‌های مادی کرونا را نادیده گرفت و نه رواست که چشم بر زمینه های معنوی این پدیده ببندیم. کرونا یک پدیده مادی است که به بدن ما آسیب جدی می‌رساند. همانطور که عوامل مادی و طبیعی این پدیده ماده را باید بررسی کرد، نباید از نگاه کلان ایمانی به آن نیز غافل شد. بنابر توحید افعالی هیچ موجودی در هسته ای بی اس و اراده الهی وجود نمی یابد، باید در این مسئله اندیشید که ممکن است این بیماری و بلا ریشه در برخی رفتارهای نادرست ما داشته باشد. بلاها برای برخی ماهیت عالی و عروج در مراتب معنوی اند و برای برخی دیگر، مجازات رفتارهای نادرست ای که در زبان دین، گناه نامیده می شود.  4) حاصل شناسایی علل مادی پیدایش و تشکیل کرونا آن است که با رعایت مسائل بهداشتی از پیدایش کرونا جلوگیری کنیم .عوامل ماوراء الطبیعی همچنان که در سایر موارد تاثیرگذارند در این عرصه نیز بریده از قلمرو طبیعت نیستند. بر همین اساس استغفار از گناهان خود، د دعا و تضرع به درگاه پروردگار، توسل به اولیای الهی، صدقه دادن و دیگر اموری که تأثیر معنوی آنها در جای خود اثبات شده است، بعد دیگر مسئله است که در کنار بعد مادی باید مورد توجه اهل ایمان باشد. از همین روست که اندیشمندان دینی ما همچون حضرت امام خمینی رحمة الله علیه هم به رعایت مسائل مادی و توصیه‌های پزشکی تاکید داشتند و هم بر امور معنوی.  وقتی تشنه می شویم، آب میخوریم. خدا به وسیله آب ما را سیراب می کند.در اینجا هم با رعایت توصیه های پزشکان عزیز و ارتباط معنوی با پروردگار جهانیان ،از ابتلای به کرونا دور می مانیم، چنانکه امیرالمومنین علیه السلام ازدیوار در حال سقوط فاصله گرفت و فرمود : افرمن قضاء الله تعالی الی قدره؛ از قضای الهی به قدر او پناه میبرم. ۲  در این
پدیده ناگوار کرونا نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی که برآمده از یافته های تجربی و مستند به روش‌های معتبر عقلایی و علمی است، به همان میزان غیر عقلانی است که انکار تأثیر امور معنوی از قبیل دعا و توسل. اصرار براین قبیل دوگانه‌های پنداری کرونایی تنها فایده آش، ضرر و زیان مردمی است که در میان مشکلات اقتصادی فراوان، گرفتاربیماری واگیرداری شده‌اند که برآورد دقیقی از آن ندارند.  توسل و تعطیلی حرم های مطهر  یکی از تعالیم دینی توسل به اهل بیت علیهم السلام برای رفع مشکلات است، ولی امروز می بینیم حرم‌های مطهر برای جلوگیری از شیوع بیماری تعطیل شده است. و بر این اساس این شبهه مطرح می‌شود که توسل به حضرات معصومین چه کار کرد و نتیجه ای دارد؟  ادامه دارد….  م_ع_ص حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با توجه به همزمانی امتحانات مجازی مردادماه99 سطوح عالی حوزه علميه قم و امتحانات غیر حضوری و تعدد لینکهای امتحانی قابل مشاهده، طلاب محترم غيرحضوري جهت شرکت در امتحان و انتخاب لینک صحیح آزمون موارد زیر را با دقت بیشتری تطبیق نمایند: 1. عنوان ماده درسی 2. پایه تحصیلی حوزه 3. طرح قدیم یا جدید بودن 4. تاریخ و ساعت امتحان
 بسم الله الرحمن الرحیم "چرایی الهیاتی شدن کرونا " قسمت ششم توسل و تعطیلی حرم های مطهر  یکی از تعالیم دینی توسل به اهل بیت علیهم السلام برای رفع مشکلات است، ولی امروز می بینیم حرم‌های مطهر برای جلوگیری از شیوع بیماری تعطیل شده است. و بر این اساس این شبهه مطرح می‌شود که توسل به حضرات معصومین چه کار کرد و نتیجه ای دارد؟  ۱ - وجود مطهر ائمه علیه السلام واسطه فیض بخیر های مادی و معنوی بسیاری برای بشریت و هستی است. بهره گیری از وجود ایشان و توسل به محضر شریف شان منحصر در بارگاه آنها نیست. دارالشفا بودن حرم، به وجود صاحب حرم است، نه سنگ و آجر حرم! هرچند سنگ و آجر حرم ها هم به سبب انتساب آن به صاحب حرم، محترم است ، اما هرگز برای سنگ ها و چوب ها به خودی خود اثر نیست . ۲ - شرافت معنوی اهل بیت علیه السلام منافاتی با رعایت بهداشت ندارد، چنانکه حضرات معصومین در زمان حیاتشان بهداشت را رعایت کرده و دیگران را نیز به رعایت آن توصیه می‌ فرمودند؛ مانند فرمایش علی ع: کسی که دوست دارد، خیر و برکت خانه‌اش زیاد شود، هنگام غذا دسته های خود را بشوید. یا امام صادق ع فرمود: دست های خود را قبل از غذا و بعد از آن بشویید؛ زیرا این کار فقر را از بین می برد و عمر انسان را زیاد میکند. عالم هستی نظام اسباب و مسببات است و یکی از آنها توسل است. قرار نیست نظام علت و معلول مادی حذف شود چنانکه اهل بیت علیهم السلام در زمان حیاتشان نیز چنین بودند. ۴ - خداوند نظام عالم را چه در امور ماده و چه در امور معنوی بر اساس رابطه اسباب و مسببات چیده است : أبي الله أن يجري الاشياءإلا بأسباب فجعل لكل شي سبباً. ۵ - خداوند عالم را بر اساس نظام اسباب و مسببات به گونه‌ای چیده که اسباب در پدید آمدن مسببات اثر گذارند، اما این اسباب برای پیدایش و قرار گرفتن در موقعیت مناسب در نهایت برای اثرگذاری خود محتاج اذن و اراده الهی اند؛ بنابراین، در سببیت هر سبب، اراده و عزم خداوند حضور مستقیم دارد و هر آن ممکن است، بگونه‌ای دیگر اسباب را بچیند یا از کارشان بیندازد یا اثرگذاری آن را تغییر دهد؛ همان گونه که در معجزات پیامبران و کرامات اولیا نمونه هایش را سراغ داریم. ۶ - پس مومن با توجه به اذعان به برقراری نظام اسباب و مسببات، علم ستیز و تجربه ستیز نیست و با توجه با قرار داشتن این نظام تحت اراده الهی علم پرست نیست و خدا را برکنار از حوادث خرد و کلان عالم نمی داند ،و با اذعان به بسط یدالهی در تغییر و تبدیل تقدیرات قبلی خود، نظام عالم را بسته و لایتغیر نمی داند و با توجه به بینونت بین افعال خالق و مخلوق، دچار این آرامش کاذب درباره اتفاقات ناخوشایند عالم نمی شود که همه اوست به هر فعلی فعل او. ۷ - نظام اسباب و مسببات شامل همه موجودات عالم است و کسی از آن مستثنا نیست، حتی پیامبران و امامان اگر بر ایشان شمشیر فرود آید کشته می‌شوند و اگر سمی خورانده شود مسموم می‌شوند. این قاعده کلی منافاتی ندارد با این که خداوند در خصوص ایشان به دست ایشان قدرت نمایی بیشتری در نظام اسباب و مسببات کرده باشد. پیامبرانی که انواع معجزات را به نمایش گذاشته بودند گرفتار انواع و اقسام بلایا می‌شدند از بیماری تا مجروح شدن و کشته شدن به دست دشمنان. ۸ - مشاهد و مساجد خارج از نظام اسباب و مسببات نیستند و در آن‌ها نیز باید ملاحظات و تدابیر بهداشتی( و غیربهداشتی مثل امنیتی) را مراعات کرد. در عین حال ، شیوع یک بیماری نباید موجب شود که مشاهد و مساجدی که تا دیروز آباد بودند امروز از عطر مناجات و نسیم توسلات تهی شوند. سزاوار است که مومنان با رعایت دقیق دستورهای بهداشتی به گونه‌ای که مخاطره حضور در این مکان های مقدس تا سرحد مخاطرات معقول، تقلیل یابد همچنان در رونق این مکان ها کوشا باشند. ۹ - چنانچه چنان که دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال به معنای ترک کار و کوشش به رعایت مسائل معنوی نیست، توسل هم به معنای نادیده گرفتن اصول مادی نیست. ۱۰ - هرچند حرم اهل بیت علیهم السلام پناهگاه حاجتمندان و دردمندان است، زیارت مراقد و حرمهای اولیای الهی بیش از آنکه برای رفع مشکلات مادی و برآورده شدن نیازهای دنیایی باشد، برای تقویت انگیزه های معنوی و تازه کردن ایمان و دین داری است. خلاصه کردن ابعاد و آثار وجودی ائمه اطهار علیهم السلام در عامل رفع نیازهای مادی و یا شفا دادن بیماران، نگرشی غلط و تقلیل گرایانه است که به ابعاد سیاسی- اجتماعی و اخلاقی- عرفانی ایشان توجه ندارند. این نگرش که همه دردهای ماده و نیازهای دنیای صرفاً با دعا و توسل به اولیای الهی برطرف می‌شود، نگرشی است که توسط خود دین مردود شمرده شده است. م-ع-ص حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
🔸نقش دین در شرایط ویروس کرونا چیست؟ چه دین داشته باشیم و چه نداشته باشیم ، ویروس کار خودش را می‌کند. اگر پا روی شیشه و چاقو بگذاری ، می‌برد. خواه آیت الله باشد یا آدم معمولی ! پس نقش دین چیست؟ دین امام خمینی می‌سازد ، قاسم سلیمانی‌ها می‌سازد. ما فکر می‌کنیم که چون مسلمان هستیم ، نباید مشکل داشته باشیم ، نباید بیماری داشته باشیم. این تفکر اشتباه است... معنای دین این نیست که هیچ کس هیچ غصه‌ای نداشته باشد. این‌ها توقعات بی‌جاست. دین درمان ویروس‌های باطنی، مثل حرص و بخل و نفاق است. کارکرد دین چیز دیگری است. انبیاء و اوصیاء که مؤمن‌ترین افراد بودند ، گاهی بیش‌ترین سختی‌ها را داشتند ، مانند حضرت ایوب ؛ گاهی در اوج قدرت و رفاه بودند مانند حضرت سلیمان. ولی در قرآن در سوره صاد تابلویی از این دو پیامبر در کنار هم قرار گرفته ، و درباره هر دو می‌فرماید : نِعمَ العَبدُ امام حسین (ع) گاهی در کودکی روی دوش پیغمبر بود ، و در کربلا زیر سم اسب. ولی آنچه امام حسین (ع) را عزت بخشید ، راضی بودن به همه شرایط تلخ و شیرین بود. آیا ویروس وارد حرم امام می‌شود؟ حرم که ساختمان است ، ویروس وارد بدن امام هم می‌شود. مگر امام رضا علیه‌السّلام با زهر به شهادت نرسید؟ مگر امام حسین علیه‌السّلام زیر سم اسب نرفت؟ مگر با خنجر سر از بدن مطهر امام جدا نکردند؟ امام علم غیب دارد ، معجزه دارد ، قدرت دارد ، دعایش مستجاب است اما همه‌ این‌ها در گروِ اذن خداوند است و هر کجا که خدا گفت به کار برده می‌شود. بعضی ماشین‌ها را نوشته‌اند که استفاده اختصاصی ممنوع است ، مثل اسلحه‌ای که در اختیار مأمور است ، ولی حق استفاده شخصی ندارد. هر کجا که اجازه دادند ، باید از آن استفاده کند. در طبیعت قوانینی در جریان است که تغییر آن توسط اهل بیت (ع) امکان پذیر است ولی فقط با اذن و اراده الهی. هوشیار و بیدار باشیم و فریب سفسطه بازان که در این روزهای کُرونایی دین و اسلام و ائمه و اماکن مقدسه را نشانه رفته اند نخوریم۰
🌺🌷🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌺🌺🌺🌺🌷🌷🌹 بسم الله الرحمن الرحیم " مسئله خلافت " پس از وفات رسول خدا ص شکافی امید در میان مسلمانان روی داد، این شکاف در اثر اختلاف بر سر حاکم اسلام و فرمانروایی مسلمانان پیدا شد. این اختلاف در تاریخ اسلام به نام خلافت تعبیر می شود. مسئله خلافت ، نقطه اصلی برای شکاف میان مسلمانان قرار دارد، و در دیگر مسائل اسلامی چه مسائل اعتقادی، چه مسائل قضایی، چه اجتماعی و چه مسائل دیگر - اثر گذارده است. شیعیان و سنی ها در بسیاری از مسائل بنیادی اسلام با هم اتفاق نظر دارند .در قرآن کتاب خدا، در قبله ، نماز و روزه، حج و در بسیاری از عبادات و مناسک اتفاق دارند .در معادو حشر و رستاخیز‌ ، در حجیت سنت رسول خدا ص در اجماع و وجوب اطاعت پیامبر بزرگ اتفاق دارند. پس از اختلاف این دو گروه در چیست؟ شیعه می گوید: رسول خدا ص برای خود خلیفه تعیین کرده و او حضرت علی علیه ااسلام است. سنی می گوید: رسول خدا ص می خواست علی را به خلافت خود نصب کند، ولی موفق نشد و نصی صادر نکرد و این خواسته جامه عمل نپوشید. سنی و شیعی وحدت نظر دارند که علی علیه السلام دارای فضیلت‌های است که صحابیان دیگر فاقد بودند . علی نزدیکترین کس به رسول خدا و عزیزترین فرد نزد آن حضرت بوده است. وحدت نظر دارند که علی علیه السلام از همه داناتر ، دانش و بینش وی برتر بوده، در راه اسلام بیشتر از دیگران رنج برده و سختی کشیده و جهاد کرده است. از طرف رسول خدا ص همیشه امیر بوده و هیچگاه تحت تحت امر کسی قرار نگرفته است. اتفاق نظر دارند که علی علیه السلام خود را خلیفه منصوب و منصوص می‌دانسته اند. اتفاق نظر دارند که فاطمه علیهاسلام دختر رسول خدا علی علیه السلام را خلیفه منصوص می‌دانسته است. اتفاق نظر دارند که اهل بیت وحی همگی علی علیه السلام را خلیفه منسوب می دانستند . اختلاف نظر در این است آیا نصی درباره علی ع از رسول خدا صادر شده و علی علیه السلام به مقام خلافت نصب شده است؟ شیعه می‌گوید: نص صادر شد و علی به مقام خلافت منصوب گردید. سنی می گوید نص صادر نشده وفرمانی نرسیده است . شیعه و سنی با هم در حکم اختلافی ندارند، هر دو می‌گویند نصوص پیامبر واجب الاتباع است، عوامر حضرتش مطاع است ،اطاعتش فرض است. اختلاف در موضوع است که آیا نصی صادر شده است یا نه؟ در اینجا پرسشی پیش می‌آید که چه مانعی داشت که کسانی که منکر صدور نصب بودند، با علی ع بیعت می کردند تا شکافی میان مسلمانان پیدا نمی‌شد، و وحدت کلمه حفظ می گردید، و خواسته رسول خدا ص انجام می شد؟! نکته شایان ذکر آن است که در دین خدا، حکومت از آنِ خداست و بس وحید بشری بر بشر دیگر حق حکمروایی و فرماندهی ندارد ، مگر کسانی که از سوی خدا بدین منصب رسیده باشند؛ مانند پیامبران الهی و کسانی که از طرف آنها برای حکمروایی بشر تعیین شده‌اند. حضرت موسی علیه السلام خودش بر بنی اسرائیل حکومت می‌کرد و حاکم الهی بود و پس از وفاتش، خلیفه اش یوشع پیغمبر، حکومت بنی اسرائیل را به دست داشت. شموئیل پیغمبر، طالوت را از سوی خدای برای حکومت بنی اسرائیل تعیین کرد، طالوت مرد بزرگی بود، در دانش و بینش توانا از نظر گواهی اسمانی بسیار نیرومند. فرمانروایان آسمانی هر دو فضیلت را دارا هستند. هنگامی که رسول خدا به مدینه هجرت کرد و ملتی تشکیل داد، حضرتش حاکم مطلق بود و بنیاد حکومت اسلامی را در مدینه پی‌ریزی کرد. نماز جمعه را حضرتش در مکه نخواند با آن که نمازهای پنجگانه را به جماعت اقامه می فرمود، وارد مدینه که شد، در نخستین روز جمعه، نماز جمعه را اقامه فرمود. این نشانه تشکیل حکومت اسلامی در مدینه بود. از نظر اسلام ، حکومت بشر از آن خداست و بس . و کسی در این مقام با حضرت احدیت شرکت ندارد. کسانی که از سوی خدا برای حکومت بشر تعیین شده‌اند، نمایانگر حکومت الهی هستند. قرآن با تعبیرهای گوناگون به این حقیقت تصریح می کند: گاه می گوید :" الا له الخلق و الامر گاه می‌فرماید : " ان الحکم الا لله و می فرماید: هنالک الولایه لله الحق. فرمانروایی از آن خداست و بس." اکنون باید دید که این منصب از طرف خدا به چه کسی عنایت شده و فرمان رهبری بشر به نام صادر شده است؟ قرآن از رهبری بشر سه تعبیر می‌کند: " امام " ، "عهد "،" ولی" . امام و ولی به مردم اضافه می‌شود و عهد به خدا . هیچ فردی از بشر، دارای این منصب بزرگ الهی نخواهد بود، مگر کسی که از طرف خدا فرمان به نام او صادر شود. قرآن چنین می فرماید: " و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین" . به نص قرآن، کسی که در گذشته این فرمان به نامش صادر شده، ابراهیم خلیل ع بوده است . ابراهیم از خدا تقاضا می‌کند که این مقام در میان در میان فرزندانش بماند و پاره‌ای از ایشان به این مقام عالی برسند. تقاضا پذیرفته می‌شود و به عقد سلبی ِ ‌آن تصریح می گردد. ادامه
عقد سلبی چنین است: ستمگران و ظالمانِ از تبار ابراهيم، بدین مقام نخواهند رسید. ستمگر ، کسی است که حقی را پایمال کند، خگواهد خدای باشد، خواهد خلق. ستمگر، چگونه می تواند اقامه عدل کند؟! عدل الهی اجازه نمی‌دهد ظالمی بر بشری مسلح گردد.پس چگونه روا می شمارد که ظالمان رهبری بشر را به عهده گیرند! اکنون به سراغ عقد ایجابی فرمان و جنبه مثبت آن ، اینکه تا ببینیم که این فرمان پس از ابراهیم خلیل، در اسلام به نام چه کسانی صادر شده است. قرآن می‌فرماید: انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة و هم راكعون؛ فرمان فرما و رهبر شما خداست، سپس رسول او و کسانی که ایمان آوردند و نماز خواندند و در حال رکوع صدیه دادند." فرمانده رهبر، خداست سپس رسول خدا، فرمانده سوم کیست؟ او کسی است که در حال رکوع صدقه داده است. به اتفاق علمای تفسیر و دانشوران حدیث و ارباب تاریخ ، او علی علیه السلام است.اوست که در حال نماز و حال رکوع ،انگشتری ور راه خدا داد. همانطوری که محمد صلی الله علیه و آله و سلم در حضور خدا، فرمانده الهی و واجب الطاعه است ،همانطور علی ع در حضور خدا و رسول ص فرمانده خدایی است و واجب الطاعه. منشور الهی برای رهبری جهان بشریت، نخست به نام محمد ص صادر شد ،سپس به نام علی علیه السلام . بنا بر گفته قرآن، ما نیازی به بحث در مسئله خلافت نداریم؛ چون علی علیه السلام در زمان رسول خدا در حضور آن حضرت حاکم و واجب الاطاعه بشر بوده و فرمان او همچون فرمان خداست. و در زمان حیات رسول، یکی از سه کس است: ازخدا ، محمد ص و علی ع . و پس از وفات رسول خدا یکی از دو کس است خدا علی علیه السلام. ارز منصب اصلی از آن خداست و ویژه ذات حق ،و محمد صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام منصب ندارد. با این بیان قرآن، موضوعی برای بحث در مسئله خلافت باقی نمی ماند. والسلام م-ع-ص حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
آئین‌نامه دوره مقدماتی مرثیه‌خوانی ۹۹ مجازی (غیر حضوری) مدت دوره یک سال بوده و هفته‌ای یک جلسه می باشد. (مجموعا ۲۲ جلسه)این دوره­ ی آموزشی به صورت مجازی و آنلاین هر هفته روزهای سه‌شنبه (دو ساعت به اذان مغرب) برگزار می‌گردد.دروس ارائه شده عبارتند از: آداب نوکری، فیش‌نویسی مرثیه، صداسازی، اصول و فنون اجرای مرثیه.در طول دوره تا پایان دوره، هیچ فایلی از دروس بارگزاری نمی‌گردد.
https://eitaa.com/hodathmajazi1399 لینک کانال حداث الحسین-دوره مقدماتی مرثیه
❣ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ❣ 🔆اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ🔅وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ🔅وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُور🔅وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ 🔅وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ🔅وَ مُنْزِلَ الْعَظیمِ🔅وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ🔅وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ 🔆اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ🔅وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ🔅وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ🔅یا حَىُّ یا قَیُّومُ 🔆أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ🔅وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ🔅یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ🔅وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ🔅وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ🔅یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ🔅یا لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ. 🔆اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ بِأَمْرِکَ🔅صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ🔅عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ🔅فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها🔅سَهْلِها وَ جَبَلِها🔅وَ بَرِّها وَ بَحْرِها🔅وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ🔅وَ مِدادَ کَلِماتِهِ🔅وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ🔅وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ. 🔆أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى یَوْمى هذا🔅وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى🔅لا أَحُولُ عَنْها وَ لا أَزُولُ أَبَداً. 🔆اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِه🔅وَالذّابّینَ عَنْهُ وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِه🔅وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ🔅وَالْمُحامینَ عَنْهُ🔅وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ🔅 بَیْنَ یَدَیْهِ. 🔆اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ🔅الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً🔅 مِنْ قَبْرى🔅مُؤْتَزِراً کَفَنى🔅شاهِراً سَیْفى🔅مُجَرِّداً قَناتى🔅مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى🔅فِى الْحاضِرِ وَالْبادى. 🔆اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ🔅وَ الْغُرَّةَ الْحَمیدَة🔅َوَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ🔅وَ فَرَجَهُ🔅وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ🔅وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ🔅وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ🔅وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ🔅وَاشْدُدْ أَزْرَهُ🔅وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ🔅وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ🔅فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: 🌷ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ🌷 🔆فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا 🔅وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ🔅الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک🔅حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ🔅وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ🔅وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ🔅وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ🔅وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ🔅وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ🔅وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ🔅وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ. 🔆اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ 🔅وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ🔅وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ. 🔆اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ🔅وَ عَجِّلْ لَنا 🔅إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ 🔅بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ. 🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ 🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ 🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان🌹 💠اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرج💠
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ میلادی: Saturday - 08 August 2020 قمری: السبت، 18 ذو الحجة 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 💠 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (100 مرتبه) - یا حی یا قیوم (1000 مرتبه) - يا غني (1060 مرتبه) برای غنی گردیدن ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹عید الله الاکبر ، عید بزرگ ولایت، عید سعید غدیر خم، 10ه-ق 🔹قتل عثمان بن عفان، 35ه-ق 🔹بیعت مردم با امیر المومنین علیه السلام، 35ه-ق 📆 روزشمار: ▪️12 روز تا آغاز ماه محرم الحرام ▪️21 روز تا عاشورای حسینی ▪️36 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام ▪️46 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها ▪️61 روز تا اربعین حسینی ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia 🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌺 #عیدِ_سیاست مبارک 🌺🍀 🌴 استدلال کردند که «اگر #دین را وارد سیاست کنیم، چون امور سیاسی مشکلات دارد، دنبالش دلزدگی ها و ناکامیهاست. 🌴 لذا مردم از اصل دین، بیزار [می]شوند! پس، اصلاً دین، باید به کل از #سیاست کنار برود، جنبه ی قداست پیدا کند؛ به کناری بنشیند و به امور معنوی مردم بپردازد!» 🌺 ناسخِ این سفسطه ها، #غدیر است. در موضوع غدیر، نبی مکرم اسلام به پیروی از امر خدا و به خاطر عمل به آیات صریح قرآن، یکی از بالاترین واجبات را انجام داد.
کادر درمانی یک بیمارستان پشت لباسشان نوشته بودند: *ما گر زِ سر بریده میترسیدیم* *در محفل عاشقان نمی رقصیدیم* من این شعر را میشناختم، اشکم سرازیر شد. تاریخ چه ها که نمیکند. در تبریز ، این شعر بیش از ۱۰۰ سال است كه ورد زبان هاست و اصل شعر اینگونه است: *سیصد گل سرخ؛ یک گل نصرانی…* *ما را ز سر بریده میترسانی؟* *ما گر ز سر بریده میترسیدیم* *در محفل عاشقان نمی رقصیدیم* (نصرانی، اشاره به فردى مسیحی است). شاعر مشخص نیست، اما داستان این شعرِ ۱۰۰ ساله . 💐 شهید آمریکایی مشروطه ایران ! صدر مشروطیت است، *تبریز* شدیدا محاصره است، جنگ سختی است. فقط یک کوچه مانده تا *جنبش مشروطه* شکست بخورد. *ستار خان* در *کوچه امیرخیز*، آخرین جبهه در حال مقاومت است. *هُووارد باسکرویل* معلم ۲۴ ساله مدرسه آمریکایی *مموریال* تبریز تحت تاثیر حق و مشروطه قرار میگیرد و به *ستارخان* می پیوندد. *کنسول آمریکا* در تبریز، از او میخواهد از صف مشروطه‌خواهان جدا شود. باسکرویل ضمن پس‌دادن پاسپورتش میگوید: *تنها فرق من با این مردم، زادگاهم است، و این فرق بزرگی نیست.* *هُوارد* فرماندهی ۳۰۰ نفر از مجاهدين را بعهده میگیرد و در کنار ستار خان در محله *شنب غازان* (شام گازان) تبریز با استبداد میجنگد و در نهایت در راه مشروطه برای ایران بر اثر اصابت چند گلوله در سینه *شهید* میشود. *سیصد گل سرخ،* (آن سيصد نفر) *یک گل نصرانی* (‌‌‌هُووارد مسیحی) *ستار خان* از همان کوچه *(امیرخیز)* پیروز میشود... 💐*تبریز* و *ستار* مراسم تشییع باشکوهی برای این *شهید آمریکایی* در راه مشروطه برگزار میکنند. *زنان تبریز* فرشی با چهره *هووارد* میبافند و‌ به دستور *ستار*، نام *هووارد باسکرویل* بر روی اسلحه اش حک میشود و برای مادرش به آمریکا فرستاده میشود. آن شعر هم سروده میشود. مزار *هُووارد* هم اکنون در گورستان ارامنه تبریز است. 🌸 حالا همان *شعر ِ ۱۰۰ ساله*، در پشت گان ِ پرستاران و پزشکان جانفشان میهنمان است: *سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی* *ما را زِ سر بریده میترسانی؟* *ما گر ز سر بریده میترسیدیم* *در محفل عاشقان نمی رقصیدیم* بسيار و بي اندازه تاثير گزار بود اميدوارم كه درسي باشد براي هموطنان و ياد بگيريم كه براي دوستي و عشق ورزيدن زادگاه و فاصله هاي مكاني نقشي ندارند بايد دلها از يك محله باشند .🙏🌹 هر چه بيشتر تاريخ كهن سرزمينمان را بدانيم بيشتر به روز گار حالمون افسوس ميخوريم ، و لي باز هم به دانستش مي ارزد و بايد به فرزندانمان بياموزيم سپاس🙏🌺🍀👍
📃 زیارت مختصر(غدیریه) (علیه السلام) منقول از امام هادی(علیه السلام): 🌷 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَ أَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَأَشْهَدُ أَنَّكَ لَقِيتَ اللَّهَ وَ أَنْتَ شَهِيدٌ عَذَّبَ اللَّهُ قَاتِلَكَ بِأَنْوَاعِ الْعَذَابِ وَ جَدَّدَ عَلَيْهِ الْعَذَابَ جِئْتُكَ عَارِفاً بِحَقِّكَ مُسْتَبْصِراً بِشَأْنِكَ مُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ وَ مَنْ ظَلَمَكَ أَلْقَى عَلَى ذَلِكَ رَبِّي إِنْ شَاءَ اللَّهُ يَا وَلِيَّ اللَّهِ إِنَّ لِي ذُنُوباً كَثِيرَةً فَاشْفَعْ لِي إِلَى رَبِّكَ فَإِنَّ لَكَ عِنْدَ اللَّهِ مَقَاماً مَعْلُوماً وَ إِنَّ لَكَ عِنْدَ اللَّهِ جَاهاً وَ شَفَاعَةً وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ لا يَشْفَعُونَ إِلا لِمَنِ ارْتَضَى🌹
https://digipostal.ir/c5s8f1n کارت پستال تبریک عید غدیر تقدیم شما