eitaa logo
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
2.4هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3هزار ویدیو
333 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅نامش حجاج بن یوسف بن حکم از قبیله ثقفی از اهالی طائف بود. مورخان تاریخ تولد شومش را در سال ۴۲ هجری نوشته اند. پدرش یوسف از رجال سرشناس و اهل علم و فضل در قبیله ثقیف بود. مورخین علت ورود حجاج به عرصه حکومت را آشنایی پدرش یوسف با مروان که در طائف تبعید بوده است، می دانند. 1⃣حجاج در عصر مروان‌ بن حکم : نخستین باری که نام حجاج و پدرش در قضایای سیاسی دیده می‌شود، مربوط است به آغاز فعالیت‌های مروان بن حکم برای تصدی خلافت که آن‌ها در همان دوره مروان با او به شام رفتند.(۱) نخستین جایی که او به عنوان والی به آنجا رفت، شهر کوچکی به نام تباله، در حجاز بود که بعدها منصرف شد و بعد از آن حجاج رئیس شرطه عبدالملک بود و عبدالملک نیز از دلیری و اقدام او خوشش ‌آمد. 2⃣حجاج در عصر عبدالملک بن مروان : حجاج در سپاه عبدالملک در جنگ بر علیه مصعب بن زبیر شرکت داشت. وقتی عبدالملک بن مروان در سال ۷۰ هجری مصعب بن زبیر را در کوفه کشت، مردم را برای بیرون رفتن به جنگ عبدالله بن زبیر فراخواند، پس حجاج بن یوسف ثقفی به عنوان فرمانده سپاه انتخاب شد.(۲) حجاج در سال ۷۲ هجری به سوی مکه لشکر کشید. عبدالملک یک عهدنامه امان برای ابن زبیر هم نوشت و به حجاج داد که اگر تسلیم شد به او امان بدهد هم‌چنین اتباع او همه در امان و آسوده باشند واگر اطاعت نکرد با او بجنگد. سپاه حجاج بعد از یک ماه توقف در طائف، با کسب اجازه از عبدالملک، در ایام حج، به مکه حمله کرد و بر بالای کوه ابو قبیس منجنیق نصب کرد، و شهر مکه را به منجنیق بست و کعبه را آتش زد و منهدم ساخت و با گستاخی تمام‌ حتی از ریختن کثافات نیز بر روی خانه خدا خودداری نکرد. کار به جایی رسید که یاران ابن زبیر از اطراف وی پراکنده شدند و بیشتر مردم مکه نزد حجاج رفته و از وی امان خواستند. و نهایتا در اوائل سال ۷۳ هجری با آخرین مقاومت ابن زبیر و یاران باقیمانده‌اش مکه سقوط کرد و عبدالله بن زبیر کشته شد.(۳) مهمترین فردی که نقش اساسی در تحکیم بنای خلافت بنی امیه داشت حجاج بود و تمام همتش و حیاتش را وقف خاندان اموی کرده بود. از جمله اعتقادات حجاج این بود که او خلیفه وقت را بالاتر از رسول اکرم(ص) می‌دانست. او اولین کسی بود که پا را فراتر نهاده و از عبدالملک به عنوان «خلیفة الله» نام برد. حجاج کسی بود که عبدالملک در مورد او به پسرش گفت : حجاج بود که ما را بر منبر خلافت قرار داد.(۴) حجاج در سال ۷۵ هجری از طرف عبدالملک به جای بشر بن مروان بر مسند ولایت عراق(کوفه و بصره) گمارده شد.  حجاج مردی خونخوار بود که در سال ۷۵ هجری به مدت بیست سال بر مسند کوفه نشست. که در این ایام، پیرمرد و بچه و بزرگ و کوچک را به اتهام فقط شیعه بودن می‌کشت. او نسبت به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت بغض و کینه ای عجیب داشت. از بزرگان شیعه و یاران امام علی(ع)، سعید بن جبیر و کمیل بن زیاد و رشید هجری و قنبر غلام امام(ع) توسط حجاج به شهادت رسیدند. حجاج شیعیان را مجبور می‌کرد تا به امام علی(ع) ناسزا بگویند و هر کسی امتناع می کرد، گردنش را می زد.(۵) و به نقل ابن ابی الحدید معتزلی؛ حجاج شیعیان را می‌کشت و به کوچک‌ترین ظن و تهمتی بازداشت می‌کرد. به حدی که درباره مردی گفته می‌شد زندیق یا کافر است، بهتر بود از اینکه او را شیعه علی(ع) معرفی کنند.(۶) در تاریخ به خونریزی و ستمگری مشهور است و در کشتن مخالفان چنان زیاده‌ روی کرد که حتی عبدالملک بن مروان نیز این میزان خون‌ ریزی را نمی پسندید. و طبق نقلی؛ در حکومت خود بر عراق بیش از صد و بیست هزار نفر را کشت. خود حجاج اعتراف کرده بود که صد هزار کس را بی‌گناه کشته که فقط گناه آن‌ها این بود که گواهی می‌دادند یزید میگسار بوده است.(۷) او در ایام حج، کعبه را به منجنیق بست و آن را به آتش کشید.(۸) در دوران حکومتش، اولین زندان مختلط را ایجاد کرد و بیش از پنجاه هزار مرد و زن، در زندان‌های او به صورت مختلط به سر می‌بردند. حجاج‌ شخصی سفاک بود که طی بیست سال فرمانروایی خود، غیر از کسانی که در جنگ‌ها کشت، دوازده هزار نفر را بعد از دستگیری زیر شکنجه به قتل رساند. وی زنان و مردان را یکجا و مختلط، در زندان‌های بی‌سقف حبس می‌کرد؛ به‌طوری‌که از گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان نبودند. با مرگ حجاج، مردم عراق و ایران به ویژه شیعیان و سادات نفس راحتی کشیدند و یکی از بزرگترین ظالمان دوران با هلاکتش، شادی را به دل بسیاری از مردم هدیه کرد.(۹) 📚منابع: ۱)الکامل ابن اثیر، ج۴، ص۳۴۹ ۲)تاریخ دمشق ابن عساکر، ج۱۲، ص۱۹۴ ۳)فتوح البلدان بلاذری، ج۱، ص۵۴ ۴)البدء و التاریخ مقدسی، ج۶، ص۲۸ ۵)التنبیه و الاشراف مسعودی، ج۱، ص۲۷۴ ۶)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۱، ص۴۴ ۷)الکامل ابن اثیر، ج۱۳، ص۱۹۳ ۸)فتوح البلدان بلاذری، ج۱، ص۵۴ ۹)وفیات الاعیان ابن خلکان، ج۷، ص۱۰۶ @TarikhEslam @talebieh_tabriz
1⃣پیش گویی و درباره حجاج بن یوسف ثقفی :👇 ✅امام علی(ع) پیشتر در خطبه ای خطاب به مردم کوفه فرموده بود؛ 📋《أَمَا وَ اللَّهِ لَيُسَلّطَنَّ عَلَيْكُمْ غُلَامُ ثَقِيفٍ الذَّيَّالُ الْمَيَّالُ يَأْكُلُ خَضِرَتَكُمْ وَ يُذِيبُ شَحْمَتَكُمْ!》 ♦️آگاه باشید، به خدا سوگند، پسرکی از طایفه ثقیف که هوسباز و متکبر است بر شما مسلط می‌شود و کشتزارها و باغهای سرسبز شما را به غارت می‌برد، پوستتان را می درَد و چربي هاى شما را آب مى‌كند.(۱) [از شدت ستم و بيدادگرى او، رنجور و لاغر مى‌شويد!] امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا، هنگامی که لشکریان عمر بن سعد را نفرین می کرد، خطاب به آنان می فرمود : 📋《اَللَّهُمَّ سَلِّطْ عَلَيْهِمْ غُلاَمَ ثَقِيفٍ يَسُومُهُمْ كَأْساً مُصَبَّرَةً فَلا يَدَعُ فيهِمْ أَحَداً، قَتْلَةً بِقَتْلَة وَ ضَرْبَةً بِضَرْبَة، يَنْتَقِمُ لي وَ لاَِوْلِيائي وَ لاَِهْلِ بَيْتي وَ أَشْياعي مِنْهُمْ، فَإِنَّهُمْ غَرُّونا وَ كَذَّبُونا وَ خَذَلُونا》 ♦️خدایا! غلام ثقفی را بر آنان مسلط کن تا با کاسه تلخ ذلت، سیرابشان سازد و کسی را در میانشان بدون مجازات نگذارد. در مقابل قتل، به قتلشان برساند و در مقابل ضرب، آنان را بزند و از آنان انتقام من و انتقام خاندان و پیروانم را بگیرد؛ زیرا اینان ما را تکذیب نمودند و در مقابل دشمن، دست از یاری ما برداشتند.(۲) و منظور از غلام ثقفی همان حجاج بن یوسف ثقفی بود. 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۷، ص۲۷۷ ۲)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۱۰ @TarikhEslam @talebieh_tabriz
2⃣کسی با دست بیعت نکند با پای حجّاج بیعت خواهد کرد!👇 ✅در تاریخ آمده است که؛ بعد از شکست زبیریان، حجاج بن یوسف ثقفی از جانب عبدالملک بن مروان حاکم کوفه شد. عبدالله بن عمر که پیشتر بعد از قتل عثمان در سال۳۵ هجری با امام علی(ع) بیعت نکرده بود، اکنون در سال ۷۵ هجری، شدید از این وضعیت وحشت کرده بود، شبانه به خانه حجاج بن یوسف رفت و با اصرار به محضرش رسید. حجاج نیز مشغول شرب خمر بود! حجاج پرسید : برای چه آمده ای؟ عبدالله گفت : ای خلیفه‌ی خدا! 📋《مُدَّ يَدَكَ لِاُبَايِعَكَ لِعَبدِالمَلَكِ!》 ♦️دستانت را دراز کن تا با تو بیعت کرده باشم که گویی با عبدالملک بیعت کرده ام. حجاج گفت : شبانه؟! صبح می‌آمدی! عبدالله پاسخ داد : قربان! اگر تا صبح زنده نمانم، جواب خدا را در قیامت چه دهم؟! چون از رسول خدا(ع) شنیدم که فرمود : هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. حجاج هم برای تحقیر بیشتر او این چنین کرد : 📋《فَاَخرَجَ الحَجَّاجُ رِجلَهُ وَ قَالَ : خُذ رِجلِي فَاِنَّ يَدِي مَشغُولَةُ》 ♦️پایش را به سوی او دراز کرد و گفت : با پایم بیعت کن که دستانم مشغول است! او با پای حجاج بیعت کرد و پس از حمد و خوشحالی از حصول توفیق بعیت، خارج شد. حجاج گفت : 📋《يَا احمَقَ بَنِي عَدِي! مَا بَايَعتَ مَعَ عَلِيِِّ(ع) وَ تَقُولُ اليَومَ مَن مَاتَ وَ لَم يَعرِف اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مَيتَةً جَاهِلِيَّةً أَو مَا كَانَ عَلِيُّ(ع) اِمَامَ زَمَانِكَ؟》 ♦️ای احمق بنی عدی! با علی(ع) بعیت نکردی و حال می گویی : هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است؟ یا اینکه علی(ع) را امام زمانت نمی دانستی؟!!(۱) 📚منبع : ۱)الکنی و الالقاب محدث قمی، ج۱، ص۳۶۳ @TarikhEslam @talebieh_tabriz
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️ 🕌شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با اولین شب قدر و ضربت خوردن بر فرق مبارک حضرت امیر المومنین توسط اشقی الاشقیاء عبدالرحمن بن ملجم مرادی(لعنت الله علیه) تسليت باد. @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعمال لیالی قدر:   سلام و عرض ادب . در کتاب شریف مفاتیح الجنان صفحه ی 408 در اعمال شبهای قدر آمده ست: واما اعمال مشترک شب های 19 ، 21 ، 23 ماه مبارک رمضان به این شرح است : 1_ غسل ، مقارن غروب آفتاب . 2_ دو رکعت نماز بخواند، درهر رکعت بعداز حمد ، هفت مرتبه توحید، وبعد از فراغ هفتاد مرتبه بگوید: اَستَغفِرُاللهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ. 3 _ قرآن سر گرفتن... 4_ زیارت امام حسین (ع) 5_ احیاء و شب زنده داری این سه شب، به دعا و راز و نیاز و قرائت قرآن و پرداختن به مسائل دینی. 6_ صد رکعت نماز بخواند ، (پنجاه نماز دورکعتی) ولی بهتراست اگر کسی نماز قضایی داردآن را در اولویت قراردهد. 7_ طلب دعاو آمرزش برای امر دنیا و آخرت خود ،و پدر و مادر ،و خویشان و برادران و مومنین ... 8_ مداومت بر ذکرصلوات برمحمّد و آل محمّد. 9 _ قرائت دعای جوشن کبیر. 10 _ طلب عاقبت به خیری و عافیت،که نقل شده شخصی خدمت پیامبراکرم (ص) آمدو عرض کرد، اگر من شب قدر را درک کردم ازخداوندچه طلب کنم؟ حضرت فرمود: عافیت. واما اعمال مخصوص شب نوزدهم : 1_ذکر صد مرتبه:  اَستَغفِرُاللهَ رَبیِّ وَ اَتُوبُ اِلَیهِ. 2_ ذکر صد مرتبه: اللّهُمَّ العَن قَتَلَهَ اَمیرِالمُومنینَ. وسایر دعاها که دوستان درصورت نیاز به کتب ادعیه مراجعه نمایند... اللّهمّ صلَّ علی محمّد و آل محمّد وعجّل فرجهم. @talebieh_tabriz
۲۰ سال حبس و یک میلیون دلار جریمه استفاده از فیلتر شکن در آمریکا برای دسترسی به برنامه تیک تاک! روح الله مومن نسب، کارشناس فضای مجازی: طبق قانون جدید کنگره آمریکا هرکس با استفاده از فیلترشکن به تیک تاک وصل شود ۲۰ سال حبس و یک میلیون دلار جریمه در انتظار وی خواهد بود. 👌از طرفی پیامی از دولت چین برای کاربرانی که از وی پی ان استفاده می کنند بدین مضمون ارسال میشود “ما متوجه شدیم که شما از VPN در تاریخ_ساعت_ استفاده کرده اید. اگر دوباره از VPN برای دسترسی به وب‌سایت‌های غربی استفاده کنید، شما را بین 50 تا 5000 یوان جریمه می‌کنیم و شما را 3 تا 7 روز بازداشت میکنیم. در کشوری که آرمان شهدایش، استقرار حاکمیت ولایی در تمامی شئون زندگی مردمان جامعه است، برخی از مسئولان این فضای سایبری بی انتها را تحت سلطه صهیونگرام ها قرار داده اند @talebieh_tabriz
توصیه ای به فخرفروشان 🔻امام علی علیه السلام: ضَعْ فَخرَکَ، واحطُطْ کِبرَکَ، واذکُرْ قَبرَکَ ❇️ فخرفروشی را کنار بگذار و تکبر را فرو نِه و به یاد قبرت باش. 📚نهج البلاغه، حکمت ۳۹۸ ‌
🌹حاج قاسم سلیمانی:صیاد سلمان ارتش ما بود. 🌷٢١ فروردین سالروز شهادت سپهبد علی صیاد شیرازی گرامی باد... @talebieh_tabriz
🔴 کشف حجاب حرام سیاسی است یعنی چه؟ قسمت اول تحلیل سخنان آقا درباره حجاب حرام سیاسی یعنی حرامی که لزوماً شارع مقدس آن را حرام اعلام نکرده اما از منظر سیاسی، ابزار تضعیف نظام دینی و یا نظام اجتماعی و یا مورد سوء استفاده دشمن قرار می‌گیره. این تضعیف نظام دینی و اجتماعی، هرچند ذاتاً حرام نیست (همانند حرام شرعی) اما بخاطر آثاری که داره، حرام سیاسی است چه بسا در دهه هفتاد "کشف حجاب" حرام سیاسی نبود و صرفا حرام شرعی بود ولی الان حجاب و بی‌حجابی موضوعش خیلی فرق کرده. چه از دید داخلی چه خارجی. این حرام سیاسی اعلام کردن حجاب بنظرم خیلی مهم و راهگشا بود و جواب خیلی از شبهات و سوالاتی که درباره حجاب مطرح بوده و هست رو پاسخ میده. مثلا: 🔻همیشه این سوال برای مردم و بخصوص برای مخالفان حجاب مطرح بوده که آیا در حکومت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین حجاب واجب بوده؟ حکومت کاری به حجاب زنان داشتن؟ کلی بحث و استدلال طرفین میاوردن که اثبات یا رد کنن بوده یا نبوده. الان رهبری وقتی کشف حجاب رو حرام سیاسی کردن دیگه این بحث پایان داده میشه، ازچه جهت؟ از این جهت که در صدر اسلام بی‌حجابی حرام سیاسی نبوده، یعنی حجاب انقدر حساسیت نداشته که دشمنان اسلام و پیامبر بخوان ازش سوءاستفاده کنن و حکومت و جامعه اسلامی رو تضعیف کنن. اصلا آیه حجاب چندین و چند سال از حکومت پیامبر گذشته بود که نازل شد، قبلش بی‌حجابی مشکلی نداشت. صدر اسلام از حجاب استفاده سیاسی نمیکردن ولی الان خیلی قضیه فرق کرده. در زمان رسول خدا وقتی آیه حجاب نازل شد، مسلمونا اونقدر غرق در اطاعت از پیامبر و رعایت شرعیات بودن که در روایت است که هیچکس رو بیحجاب دیگه نمیدیدی. این اصلا قابل مقایسه با الان نیست و نمیشه با تاریخ تطبیقی صدر اسلام برای الان نسخه جامع پیچید. الان کشف حجاب بنا بدلایلی که بخشیش به عملکرد قبلی خودمون برمیگرده، حرام سیاسی‌ شده و دشمن داره روی این قضیه کار میکنه تا به اسلام و نظام اسلامی ضربه بزنه. 🔻 یا مثلا اگر برخی فقها در موضوع حجاب اختلاف نظر پیدا کنن که آیا واجبه یا نیست؟ حدودش چیه؟ و یا هر اختلافی در این موضوع، دیگه در حکومت اسلامی فعلی ما این اختلافات اهمیتی نداره، یعنی حتی اگه فرضاً ثابت کردی حجاب واجب شرعی نیست، چون واجب سیاسیه باید رعایت بشه، وهمینطور کشف حجاب اگه ثابت شد حرام شرعی نیست، چون حرام سیاسیه باید رعایت بشه، چراکه باعث تضعیف نظام دینی و اجتماعی میشه و همچنین دشمن سوء استفاده میکنه. خیلی از سوالات و شبهات دیگه رو میشه با این مبنا پاسخ داد و حل کرد ✅ البته باید توجه داشته باشیم وقتی کشف حجاب به سمت حرمت سیاسی میره، یعنی روزبه روز داره پیچیده و پیچیده‌تر میشه، اینجا دیگه برخورد با این معضل هم روش‌های سخت و سختری پیدا میکنه، دیگه مثل قبل که فقط حجاب، یک واجب شرعیِ صرف بود برخورد نمیشه کرد باید تدابیر بیشتری لحاظ بشه، خود آقا هم اشاره کردن که دشمن با برنامه اومده، ماهم باید برنامه داشته باشیم. قبلا شاید با یک تذکر ساده تو خیابون می‌شد برای حجاب کار کرد، چون طرف مقابل این رو یک واجب شرعیِ صرف میدونست و تذکر ما یک یادآوری بود براش و قبول می‌کرد، ولی الان یه تذکر ساده شاید در برخی مواقع (نه همه‌جا) باعث درگیری بشه، چون حجاب دیگه یک مسأله تک‌بعدی نیست و تبدیل به یک مسأله چندوجهی پیچیده شده. خب رهاش کنیم؟ خیر اتفاقا باید بیشتر روش کار کنیم، فکر کنیم تا بهترین و موثرترین روش رو با کمترین مفسده پیدا کرد. و البته وظیفه مردم با وظیفه مسئولین فرق داره که آقا اشاره کردن مسؤلین برنامه دارن برای این قضیه 🔻رهبری در ابتدای صحبتشون درباره کشف حجاب اینطوری مسأله رو تبیین کردن و از حرام شرعی و حرام سیاسی بودن کشف حجاب گفتن، ولی در ادامه که مخاطب انتظار داشت با یک حکم نهایی قائله کشف حجاب رو درهم بپیچن، اینطور نشد و اصلا جهت بحث عوض شد و نشون داد چقدر ساحت نظر و عمل باهم متفاوته، و چقدر در اجرا باید ملاحظات بیشتری رو درنظر گرفت. که در قسمتهای بعد بهش میپردازم از تحلیل بیانات اخیر رهبری درباره حجاب. ادامه دارد.. @talebieh_tabriz
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شهروند باکویی خطاب به الهام: ما از امکانات ایران بهره مند شدیم حالا طلب جنگ می کنیم؟ به جای تبریز مال ماست و اردبیل مال ماست اول شهرهای خودت را درست کن @talebieh_tabriz
18.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | سه فرصت را در شبانه روز برای خود قرار ده ✏️ شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir @talebieh_tabriz