🚩 اینگونه وارد دوستی با شیطان میشویم
🔻امـام صـادق عليهالسلام:
مَن رَوى عَلى مُؤمِنٍ رِوايَةً يُريدُ بِها شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوَّتِهِ لِيَسقُطَ مِن أَعيُنِ النّاسِ، اَخَرَجَهُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مِن وِلايَتِهِ اِلى وِلايَةِ الشَّيطانِ
✳️ هركس چيزى را نقل كند و قصدش ظاهر ساختن عيب و بدى و ريختن آبروى مؤمنى باشد و بخواهد او را از ديدههاى مردم بيندازد و در انظار، سبك و بىارزش كند، خداوند متعال او را از دوستى خود خارج و در دوستى شيطان وارد میكند.
📚 ثواب الاعمال، ص 547
🔴سردار غلامرضا مسئول مکتبی
♨️ بیانیه ۹ بندی محمدرضا غلامرضا معاون سابق سیاسی وزیر کشور در خصوص ماجرای کناره گیری
با توجه به تغییر اینجانب از معاونت سیاسی وزارت کشور، لازم دانستم توضیحاتی را به استحضار مردم عزیز ایران، نخبگان و اصحاب رسانه برسانم.
1⃣ «اصل بیطرفی» و «فراهم آوردن مقدمات برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی» از جمله وظایف اصلی معاونت سیاسی، ستادهای انتخابات و هیاتهای اجرایی در تمامی سطوح، استانداران، فرمانداران، بخشداران به حساب میآید. بر همین مبنا با آسیبشناسی از ادوار گذشته و مشورت با چند تن از صاحب نظران، بخشنامه ای در تاریخ ۱۱ خرداد سال جاری از سوی اینجانب ابلاغ شد که در آن «بایدها» و «نبایدها» قانونی که میبایست مدنظر معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداریهای سراسر کشور ورؤسای ستادهای انتخابات باشد مورد تأکید قرار گرفت.
2⃣پس از ابلاغ آن بخشنامه، برخی از نمایندگان مجلس علیه مفاد آن بویژه بند ۴ بخشنامه موضع گرفتند. بند ۴ بخشنامه از این قرار بود: «فرمانداران، بخشداران و معاونین فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در حوزههای مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعهای و ... در روابط با نمایندگان محترم مجلس، در دوره باقیمانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوءبرداشت، نسبت به عدم همراهی و معیّت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبهدار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند. مدیریت این موضوع بر عهده معاونین سیاسی میباشد». صراحتاً از این بند بخشنامه مشخص است که در راستای اصل «بی طرفی» اعضای ستادهای انتخاباتی از حضور و همراهی با نمایندگان در موضوعات و جلسات «شائبه دار» منع شدند. این موضوع تاکید بر یک رفتار قانونی بود. بخصوص که در بند قبلی بخشنامه (بند ۳) بر نظارت بر رفتار شخصی و اداری فرمانداران و بخشداران هم تأکید شده بود و اینکه هر اقدامی که نشان دهنده عدم بیطرفی فرمانداران و بخشداران باشد منجر به عزل آنها میشود.
3⃣روح حاکم بر بخشنامه این بود که برگزاری یک انتخابات رقابتی و پرشور الزاماتی دارد که یکی از مهمترینِ آنها، عدالت در فرصتها و زمینهسازی برای ایجاد فرصت برابر برای همه کاندیداهاست، نه اینکه فردی به واسطه سوابق یا لواحق خود بتواند فرصت بیشتری برای نقش آفرینی و ظهور و بروز انتخاباتی داشته باشد.
4⃣ اعتراضهای نمایندگان محترم موجب شد وزیر محترم کشور برای متوقف کردن حواشی، ۴ بند از بخشنامه را لغو کند و شخصا برای تبیین موضوع در مجلس حاضر شود. در جریان حضور وزیر محترم در مجلس، برخی نمایندگان با وجود لغو بندهای مختلف بخشنامه، درخواست عزل معاون سیاسی را از وزیر مطرح کردند و از آن تاریخ به بعد با میدان داری برخی رسانه ها، این موضوع به دستور کار ثابت آنها و اصرار برخی نمایندگان تبدیل شد.
5⃣ اصرار رییس و برخی نمایندگان محترم مجلس برای عزل معاون سیاسی وزیر کشور، فارغ از اینکه بنده معتقدم بخشنامه صادره کاملا مبتنی بر تکلیف اداری و براساس موازین شرعی و قانونی و سیاستهای کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب بود، در حالی صورت میگرفت که معظم له علاوه بر ادوار گذشته بارها خطاب به نمایندگان همین مجلس، ضمن تقبیح دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها، مداخله ایشان در امور متعین در دولت را منع کرده بود و بلاشک تعیین تکلیف در خصوص معاون وزیر مصداق اتم و بارز این مداخلات غیرقانونی بود.
ادامه دارد...
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
ادامه بیانیه ۹ بندی معاون سابق سیاسی وزیر کشور در خصوص ماجرای کناره گیری
6⃣ با وجود استمرار فشارها و بعضاً تنشهای سیاسی و بسیج رسانهای علیه وزارت کشور، ما به دنبال آرام سازی فضا و پیگیری مأموریت های مهم خود از جمله فرآیند پیش ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس آینده بودیم. در این اثنا و در شرایطی که انتظار می رفت بر اساس توصیه های اکید رهبر معظم انقلاب به ویژه فرمایشات ایشان در خطبه های نماز عید فطر در خصوص پرهیز از حاشیهها و حفظ وحدت و یکپارچگی میان قوا، و در فضایی که وزیر کشور نیز ماده اختلاف یعنی بخشنامه را لغو کرده بود، تنشها فروکش کند، متأسفانه فشارها افزایش یافت و استیضاح وزیر کشور فعال و در آستانه اعلام وصول قرار گرفت.
طرح استیضاح وزیر کشور آن هم در ایام ثبت نام انتخابات و سالگرد اغتشاشات سال گذشته به بهانه بخشنامهای قانونی که لغو شده بود، بدعتی عجیب و بهت آور در تاریخ سیاسی کشور و روابط بین دولت و مجلس در ادوار مختلف، بود.
🔻معالاسف وساطتها و توصیهها برای حل مسأله، کارساز نیفتاد و تهدید به استیضاح وزیر کشور روز به روز جدی تر شد تا جایی که به رغم موفقیت ستاد انتخابات کشور در انجام پویش دعوت، و حضور و استقبال چند ده هزار نفری متقاضیان برای پیش ثبت نام و بروز حادثه تلخ و شوم تروریستی در شیراز، پیغام رسید که استیضاح وزیر کشور به دلیل فشارهای برخی نمایندگان، توسط شخص آقای قالیباف در روز دوشنبه مورخ ۲۳ مرداد اعلام وصول خواهد شد و تنها راه عدم اعلام وصول، برکناری معاون سیاسی است و حتی استمهال ۴۸ ساعته برای اتمام ثبتنامها و برگزاری همایش سراسری معاونین سیاسی سراسر کشور هم مورد موافقت قرار نگرفت.
7⃣ در این مقطع، دولت پس از حدود دو ماه تلاش برای رفع اختلاف و قانع کردن نمایندگان محترم مجلس، نه از روی ضعف و سستی، بلکه با درک یک مصلحت اهم و بزرگتر که آن خنثی کردن زمینه سواستفاده دشمنان و خناسان و همچنین جلوگیری از آسیب وارد شدن به وحدت و انسجام قوا که در عمل به رهنمودها و سیاست های مورد انتظار رهبر معظم انقلاب بود، تصمیم گرفت از حق قطعی خود بگذرد و این جابجایی انجام شود.
🔻 تا یک روز قبل از این تصمیم، اراده دولت بر این بود که از حق مردم صیانت کند و اجازه چنین مداخلهای را ندهد اما با مشاهده اصرار بعضی نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر و عدم رعایت مصالح قطعی کشور که تبعات آن آسیب جدی برای نظم و امنیت کشور به دنبال داشت، اینجانب ادامه کار را به مصلحت ندانستم و تصمیم به کناره گیری گرفتم.
8⃣ فارغ از مسایل بوجود آمده، آنچه که مشخص است «قانون» باید ملاک رفتار همه مسئولان در انجام وظایف و مسئولیت هایشان باشد به ویژه آنکه نمایندگان مجلس به عنوان قانونگذار و ناظر قانون باید بیش از همه بر رعایت قانون و پرهیز از تداخل در امور اجرایی تأکید کنند؛ امری که در مقاطع مختلف بخصوص در هر ۳ دیدار سالانه نمایندگان با رهبر معظم انقلاب مورد تأکید ایشان قرار گرفته است و متاسفانه بنده در دوران مسولیتم بارها و بارها از مقامات مختلف شنیدم که در کنار جمع کثیری از نمایندگان شریف، قانونمدار و انقلابی مجلس، برخی نمایندگان با تهدید وزرا به سوال و استیضاح، دائما درصدد معرفی افراد مد نظر خود برای انتصاب و یا فشار به مقامات ملی و استانی برای برکناری برخی افراد هستند و امروز معتقدم کناره گیری بنده اهمیتی ندارد چرا که دولت براجرای موازین قانونی اصرار دارد و مسیر قانونمداری در معاونت سیاسی کشور توسط نفر بعدی هم ادامه خواهد یافت اما بیش از هر مسأله ای، آنچه مهم است مطالبه اصلاح این روند غلط و رفتارهای نامشروع سیاسی، توسط نخبگان و آحاد جامعه است.
9⃣ در پایان از خداوند متعال عاجزانه مسألت میکنم توفیق سربازی انقلاب و رهبری حکیم و بزرگوار آن را تا شهادت از این بنده سلب نفرماید. همچنین امیدوارم با هماهنگی و همراهی هر سه قوه در انتخابات پیش رو، شاهد برگزاری انتخابات پرشور، امید آفرین و دشمن شکن باشیم.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔴تصویری حکاکیشده از یک زن اسپانیایی، با چادر موسوم به «سایا»
◀️این بانوان رابطشون با خدا خوب بود،خدارو هم دوست داشتن ،اما از یه جایی به بعد فریب زن زندگی آزادی رو خوردند، نه تنها چادرشون از دست رفت و دچار آفات بی حجابی شدند، بلکه آثار هویت بخش تمدنی آنها هم به یغما رفت.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
رئیسی: وام اربعین بهصورت قرضالحسنه پرداخت شود
🔹رئیسجمهور در جلسه هیئت دولت به رئیس بانک مرکزی دستور داد وام اربعین به صورت قرضالحسنه به زائران پرداخت شود.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
1⃣آمرزش گناهان :
امام موسی کاظم(علیه السلام) می فرماید :
📋《أَدْنَى مَا یُثَابُ بِهِ زَائِرُ أَبِی عَبْدِ الله(ع) بِشَطِّ الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلَایَتَهُ أَنْ یُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ》
♦️کمترینِ آنچه از ثواب که به زائر اباعبدلله(ع) کنار نهر فرات داده می شود، آنگاه که حق و حرمت و ولایت او را بشناسد، این است که آنچه از گناهان پیش فرستاده و بعداً می فرستد (گناهان گذشته و آینده او) آمرزیده می شود.(۱)
2⃣همجواری با حضرت رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در بهشت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ فِی جِوَارِ نَبِیِّهِ وَ جِوَارِ عَلِیٍّ(ع) وَ فَاطِمَةَ(س) فَلَا یَدَعْ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ(ع)》
♦️هر کس می خواهد در جوار پیامبرش(ص) و جوار امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد، زیارت امام حسین(ع) را رها نکند.(۲)
3⃣خیر خواهی خداوند در او :
امام صادق(عليه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ(ع) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ》
♦️هر كس كه خدا خيرخواه او باشد، محبت امام حسين(ع) و زيارتش را در دل او مى اندازد.(۳)
4⃣در امان ماندن از عاقّ حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) :
از امام صادق(علیه السلام) سوال شد :
📋《مَا تَقُولُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَتَهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ؟》
♦️نظرتان در مورد کسی که قدرت بر زیارت امام حسین(ع) دارد و آن را ترک میکند چیست؟
امام(ع) فرمودند :
📋《إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ الله(ص) وَ عَقَّنَا》
♦️او از رسول خدا(ع) نافرمانی کرده و همچنین از ما نافرمانی کرده است.(۴)
5⃣طولانی شدن عمر :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《يَا عَبْدَ الْمَلِكِ! لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ》
♦️ای عبدالملک! زیارت حسین بن علی(ع) را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خداوند به این وسیله عمرت را طولانی میکند.(۵)
6⃣زیاد شدن رزق و روزی :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ زَارَهُ [الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع)] كَانَ اللَّهُ لَيَجْلِبُ الرِّزْقَ عَلَی الْعَبْدِ》
♦️هر کس امام حسین(ع) را زیارت کند، خداوند روزی بنده اش را تامین میکند.(۶)
7⃣سعادتمندی در هنگام حیات و ممات :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《يَا عَبْدَ الْمَلِكِ! لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يُحْيِيكَ اللَّهُ سَعِيداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا سَعِيدَاً وَ يَكْتُبُكَ سَعِيدَاً》
♦️ای عبدالملک! زیارت حسین بن علی(ع) را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خداوند به این وسیله آن، تا زنده هستی، سعادتمند خواهی بود و سعادتمند خواهی مُرد و نام تو را در سعادتمندان مینویسد.(۷)
8⃣آرامش یافتن و دل شاد شدن :
امام رضا(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ(ع) قَلَبَهُ اللَّهُ ثَلِجَ الْفُؤَادِ》
♦️هر كس به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند او را دلشاد و خرّم باز گرداند.(۸)
9⃣زائر خداوند محسوب شدن :
امام صادق(علیه السلام) فرماید :
📋《مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ》
♦️کسى که قبر حسین بن علی(ع) را زیارت کند، مانند کسى است که خدا را در عرش او زیارت نموده است.(۹)
🔟مورد استغفار حضرت فاطمه(س) واقع شدن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ(ص) تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ》
♦️همانا حضرت فاطمه(س) دختر حضرت رسول اکرم(ص) براى زوّار قبر فرزندش حسين بن على(ع) حاضر می شود و برای گناهان آنها طلب آمرزش و مغفرت می نمايد.(۱۰)
1⃣1⃣در امان خداوند بودن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ أَدْنَى مَا یَکُونُ لَهُ أَنَّ اللَّهَ یَحْفَظُهُ فِی نَفْسِهِ وَ أَهْلِهِ حَتَّى یَرُدَّهُ إِلَى أَهْلِهِ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ کَانَ اللَّهُ الْحَافِظَ لَهُ》
♦️همانا کمترین تأثیری که خداوند متعال برای زائر امام حسین(ع) دارد، اینکه خداوند او و خانواده و مالش را حفظ میکند تا به سوی اهل خویش برگردد و چون روز قیامت فرا رسد، خداوند حافظ او خواهد بود.(۱۱)
2⃣1⃣رفع و دفع پریشانی و ناگواری ها :
امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
📋《مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ(ع) فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ》
♦️شیعیان ما را به زیارت امام حسین(ع) امر کنید، زیرا که زیارتش بلاها و بدیها را دفع میکند.(۱۲)
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
3⃣1⃣محسوب نشدن ایام زیارت از عمر زائر :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ أَیَّامَ زَائِرِی الْحُسَیْنِ(ع) لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ》
♦️همانا ایام زیارت زائران حسین بن علی(ع) از عمرشان محسوب نگشته و جزء حیاتشان به شمار میآید.(۱۳)
4⃣1⃣ثبت نام زائر بر اعلی علیین :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَن أَتَى قَبرَ الحُسَينِ(ع) عَارِفَاً بِحَقِّهِ كَتَبَهُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ فِي أَعلَى عِلِّيِّينَ》
♦️هر کس به زیارت قبر امام حسین(ع) برود در حالی که عارف به حق او باشد، خداوند نام او را در اعلی علیین مینویسد.(۱۴)
5⃣1⃣عنایت و توجه حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) به زائرانش :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إنَّ الحُسَینَ بنَ عَلِی(ع) عِندَ رَبِّهِ عَزِّوجَلَّ یَنظُرُ إلی زُوَّارِهِ》
♦️امام حسین(ع) در نزد پروردگارش به زائرانش نظر میکند.(۱۵)
6⃣1⃣ثواب اجر شهید در رکاب امام حسین(علیه السلام) :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(ع) أَيْ يَوْمَ عَاشُورَاءَ أَوْ بَاتَ عِنْدَهُ كَانَ كَمَنِ اسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْهِ》
♦️هر کس روز عاشورا، قبر حسین بن علی(ع) را زیارت کند و یا نزد قبرش تا صبح بیتوته کند، مانند کسی است که نزد حضرتش شهید شده باشد.(۱۶)
7⃣1⃣رسیدن به مقام شفاعت صد نفر و نجات آنان از آتش دوزخ :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《زَائِرُ الْحُسَیْنِ(ع) مُشَفَّعٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لِمِائَةِ رَجُلٍ کُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ مِمَّنْ کَانَ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْمُسْرِفِینَ》
♦️زائر امام حسین(ع) شفیع صد نفر در روز قیامت می باشد، کسانی که آتش دوزخ بر ایشان واجب شده است و کسانی که در دنیا از مسرفین بودند.(۱۷)
8⃣1⃣زودتر وارد بهشت شدن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ زُوَّارَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ يَدْخُلُونَ اَلْجَنَّةَ قَبْلَ اَلنَّاسِ بِأَرْبَعِينَ عَاماً وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ فِي اَلْحِسَابِ وَ الْمَوْقِفِ》
♦️همانا زائرین امام حسین(ع) چهل سال قبل از مردم وارد بهشت میشوند، در حالی که دیگران هنوز در حال حسابرسی و توقف در ایستگاه های قیامت هستند.(۱۸)
9⃣1⃣میهمان سفره های نورانی در قیامت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ عَلَى مَوَائِدِ النُّورِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ، فَلْیَکُنْ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع)》
♦️هر کس دوست دارد در روز قیامت بر سر سفرههایی از نور بنشیند، پس باید از زائرین حضرت حسین بن علی(ع) باشد.(۱۹)
0⃣2⃣هم رتبه و همراه و هم نشین با اهل بیت(علیهم السلام) در بهشت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《..[اِنَّ] زُوَّارَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) فَیَنْطَلِقُونَ إِلَى لِوَاءِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) [يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ] فَیَکُونُونَ فِی ظِلِّهِ وَ اللِّوَاءُ فِی یَدِ عَلِیٍّ(ع) حَتَّى یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ جَمِیعاً》
♦️همانا زوّار امام حسین(ع) در روز قیامت به طرف لواء حضرت رسول اکرم(ص) رهسپار می شوند و در سایه آن قرار مى گیرند، در حالى که لواء به دست امیرالمؤمنین امام على(ع) مى باشد و بدین ترتیب به بهشت وارد مى شوند.(۲۰)
📚منابع :
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۴، ص۵۸۲
۲)وسائل الشیعه شیخ حُرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۲۵
۳)وسائل الشيعه شیخ حرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۹۶
۴)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۲
۵)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۴۷
۶)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۳۳۷
۷)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۴۷
۸)ثواب الأعمال شيخ صدوق، ص۹۰
۹)بحار الانوار مجلسی، ج۹۸، ص۷۷
۱۰)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۱۸
۱۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۳
۱۲)تهذیب الاحکام شیخ طوسی، ج۶، ص۴۲
۱۳)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۶
۱۴)وسائل الشيعه شیخ حرّ عاملی، ج۱۰، ص۳۲۴
۱۵)وسائل الشیعة شیخ حُرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۲۲
۱۶)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۷۳
۱۷)مستدرک الوسائل محدث نوری، ج۱۰، ص۲۵۳
۱۸)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۷
۱۹)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۵
۲۰)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۴۱
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🏴«اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا اَبَاعَبْدِاللهِ(ع)»🏴
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
#مجمع_دزدها
به تازگی فیلمی از «علیرضا آخوندی» نماینده ایرانیتبار پارلمان سوئد که پارسال طی فراخوانی، 110 هزار یورو پول جمع کرده بود، منتشر شده است که مخاطب از او میپرسد «چرا پولها رو خرج زندانیان و معترضین سیاسی داخل ایران نکردی؟» و با کمال وقاحت جواب میشنود «چون من زحمت کشیدم و سیاستهای دولتهای غربی را علیه مردم ایران تغییر دادم، پس این پول حق خودم بود.»
مدتی پیش نیز «مصی علینژاد» به دادگاهی در ایالات متحده آمریکا شکایت کرده که جمهوری اسلامی ایران به روحیه او آسیب رسانده است و در ادامه دادگاه فدرال به نفع او رأی داده و به موجب این رأی مبلغ 3 میلیون و 325 هزار دلار معادل 170 میلیارد تومان از اموال بلوکه شده ایرانـ که حق مسلم مردم ایران استـ باید به عنوان غرامت به وی پرداخت شود. چندی پیش نیز اسنادی از او منتشر شد که نشان میداد، 700 هزار دلار از دولت فدرال آمریکا پول گرفته است. اینها پولها و دریافتیهای آشکار است و بماند دریافتیهایی که به اسم دموکراسی و آزادی از سرویسها و نهادها تیغ زده است. نمونه دیگر همین علی کریمی است؛ کسی که خودش را لیدر «زن، زندگی و آزادی» میدانست، آزادی را از نزدیکترین زن زندگی خودش سلب و وی را راهی زندان کرده است.
آنچه گفته شد وصف طماعی یا کلاهبرداری یک فرد نیست، مشتی نمونه خروار از عاملان براندازی و تجزیهطلبی در ایران است. وصف حال و روز جماعت برانداز و تجزیهطلبی است که به اسم «زن، زندگی و آزادی» دکان دو نبش زده و کاسبی براندازی راه انداخته است. کاسب جماعتی، مانند فرخنژاد که این هفته فیلم نیروی امنیتی جمهوری اسلامی را بازی میکند و هفته بعد ژست اپوزیسیون جمهوری اسلامی را میگیرد.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
السلام عليك يا اباعبدالله
هركه دارد هوس كرببلا بسم الله
اطلاع طلاب،اساتید و کادر محترم میرساند:
کاروان پیاده روی اربعین حسینی حوزه علمیه به #مرز_تمرچین
با هماهنگی نماینده محترم ولی فقیه در استان از مقابل بیت معظم له
روز دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲حرکت خواهد کرد.
عزیزان جهت ثبت نام، مشخصات و شماره تلفنِ همراه خود و همراهان را بطور دقیق به شماره
#سامانه30007650006868
مدرسه طالبیه ارسال نمائید.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
شهادت یکی از دختران امام حسین علیه السلام در شام⬇️⬇️
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
✅نخستین منبعی که ماجرای شهادت دختر خردسالی از امام حسین(ع) را در شام مطرح کرده است، کتاب《کامل بهائی》نوشته شيخ عماد الدين حسن بن علی بن محمد بن علی طبری آملی (متوفّی سال ۷۰۱ قمری) است.
عماد الدّين طبری نيز این ماجرا را به نقل از كتاب《الحَاويَةُ فی مَثالِبِ مَعاویَة》نقل میكند، كه متأسفانه اثری از اين كتاب در دست نيست!
ولی نویسنده آن قاسم بن محمد بن احمد مامونی(متوفای سال قرن پنجم) از علماء و دانشوران اهل سنّت است که کتاب را علیه معاویه نوشته است.
عماد الدین نام دختر را ذکر نکرده است. ولی سن او را چهار سال و وفات او را چند روز پس از دیدن سر پدر در خانه یزید گزارش کرده است.
عمادالدین می نويسد که در کتاب (حاوية) آمده است که؛
[در شام از بچه های كوچك، شهادت پدرشان را مخفی می كردند و به آن ها می گفتند پدرتان به مسافرت رفته است.
بر همین وضع بود تا یزید آن ها را به منزلی در نزدیکی خود منتقل نمود.
📋《کانَ لِلحُسَینِ(ع) بِنتُ صَغیرَة لَها أربَعَ سِنینَ، قامَت لَیلةً مِن مَنامِها و قالَت :
أَینَ أَبِی الحُسَینِ(ع)؟》
♦️امام حسین(ع) دختر کوچکی داشت که چهار سال بیشتر نداشت، شبی از خواب بیدار شد و گفت : پدرم حسین(ع) کجاست؟
📋《فَإنِّی رأیَتُهُ السَّاعةَ فِی المَنَامِ مُضطَرِبَاً شَدِیدَاً》
♦️من اکنون او را در خواب دیدم!
📋《فَلَمَّا سَمِعنَ النِسوَةُ ذلکَ، بَکَینَ و بَکَى مَعَهُنََّ سَائِرُ الَأطفالِ وَ ارتَفَعَ العَوِیلُ》
♦️چون زنان این سخن را شنیدند گریستند و کودکان دیگر هم، صدا به شیون بلند کردند.
📋《فَانتَبَهَ یَزیدُ مِن نَومِهِ وَ قَالَ : مَا الخَبَرُ؟
فَفَحَصَوا عَنِ الوَاقعَة وَ قَصُوهَا عَلیَهِ!》
♦️یزید بیدار شد و پرسید : چه خبر است؟
تفحّص کردند و قضیه را به او گفتند.
📋《فَأَمَرَ بأَن یَذهَبُوا بِرأسِ أبَیها إِِلَیهَا، فَأتُوا بِالرَأسِ الشَریفِ و جَعَلُوُه فِی حِجرِهَا》
♦️یزید گفت : سر پدرش را نزد او ببرید.
پس سر مطهّر را آوردند و در دامن دخترش نهادند و تا نگاهش به سر افتاد.
📋《فَقالَت : مَا هَذَا الرَّاسُ؟》
♦️آن دختر گفت : این سر کیست؟!
📋《قَالُوا: رَأسُ أَبِیکَ!》
♦️گفتند : سر پدرت!
📋《فَفَزَعَت الصَبیَّةُ وَ صَاحَت فَمَرَضَت وَ تُوَفَّیَت فِی أیَّامِهَا بِالشَّامِ》
♦️آن دخترک دلش کنده شد و فریادى زد و بیمار گشت و در همان روزها در شام در گذشت.](۱)
👤مرحوم مجتهد بیرجندی خراسانی(متوفای سال ۱۳۵۲ق) در کتاب وقایع الشهور و الاعوام، این واقعه را در پنجم ماه صفر نوشته است.(۲)
📜اما در میان مورخان شیعی اختلاف در دو چیز است :
۱)اختلاف در اصل وجود حضرت رقیه(س)!
۲)اما برخی دیگر وجود ایشان را قبول دارند، ولی در مورد اسم و سن و نوع نسبت با امام حسین(ع) ایشان در اختلافند.
برخی هم معتقدند که نمیتوان این مسئله را به طور قاطع ردّ کرد، ولی در مقابل هم دلیل قاطعی برای اثبات آن در دست نیست و فقط به خاطر شهرت تاریخی باید پذیرفت.
1⃣اما در مورد اولی :
👤شیخ مفید(متوفای سال ۴۱۳ق) در ارشاد نامی از رقیه(س) نیاورده است.
او می نویسد :
📋《وَ كَانَ لِلحُسَينِ(ع) سِتَّةُ أَولَادٍ :
عَليُّ بنُ الحُسَينِ الأَكبرُ، كُنيَتُهُ أَبُومُحَمَّدٍ، وَ أُمُّهُ (شاه زنان) بِنتُ كَسرَى يَزدجِردَ.
وَ عَليُّ بنُ الحُسَينِ الأَصغَرُ، قُتِلَ مَعَ أَبِيهِ بِالطَّفِّ، وَقَد تَقَدَّمَ ذِكرُهُ فِيمَا سَلَفَ، وَأُمُّه لَيلَى بِنتَ أَبِي مُرَّةِ بنِ عُروَةِ بنِ مَسعُودِ الثَّقَفِيَّةُ.
وَجَعفَرُ بنُ الحُسَينِ، لَا بَقِيَّةَ لَهُ وَأُمُّهُ قُضَاعِيَّةٌ وَكَانَتْ وَفَاتُهُ فِي حَيَاةِ الحُسَينِ(ع)!
وَعَبدُاللهِ بنِ الحُسَينِ قُتِلَ مَعَ أَبِيهِ صَغِيرَاً، جَاءَهُ سَهمٌ وَهُوَ فِي حِجرِ أَبِيهِ فَذَبَحَهُ وَقَد تَقَدَّمَ ذِكرُهُ فِيمَا مَضَى!
وَسُكَيْنَةُ بنتُ الحُسَينِ وَأُمُّهَا الرُّبَابُ بِنتُ اِمرِئِ القَيسِ بنِ عَديٍّ، كَلبِيَّةٌ، وَ هِي أُمُّ عَبدِاللهِ بنِ الحُسَينِ(ع)
وَفَاطِمَةُ بِنتُ الحُسَينِ وَأمُّهَا أُمُّ إِسحَاقَ بِنتُ طَلحَةَ بنِ عُبَيدِاللهِّ تَيمِيٌةُ》
♦️امام حسین(ع) دارای شش فرزند بود.
۱)امام سجاد(ع) با کنیه ابومحمد که مادرش شاه زنان دختر یزدگرد بود.
۲)حضرت علی اکبر(ع) که همراه پدر در کربلا به شهادت رسید و مادرش لیلی دختر ابی مره بن مسعود ثقفی بود.
۳)جعفر بن حسین(ع) که مادرش زنی از قبیله قضاعه بود که در حیات امام حسین(ع) از دنیا رفت.
۴)عبدالله بن حسین(ع) که در کربلا طفلی بود، و او نیز همراه امام حسین(ع) به شهادت رسید و در کربلا تیری آمد و او را آغوش پدر ذبح نمود.
۵)حضرت سکینه(س) که مادرش رباب بنت امرءالقیس کلبی است و نیز مادر عبدالله هم هست.
۶)فاطمه بنت الحسین(ع) که مادرش ام اسحاق بنت طلحه بن عبیدالله تمیمی!(۳)
و با این نقل، فقط از دو دختر به نام های سکینه و فاطمه نام برده است.
ادامه مطلب :👇
👤ابن شهر آشوب(متوفای سال ۵۸۸ ه) نیز در هنگام شمردن دختران امام حسین(ع) اشاره ای به حضرت رقیه(س) نکرده است.
او می نویسد :
📋《وَبَنَاتُهُ : سَكِينَةُ اُمُّهَا رُبَابُ بِنتُ اِمرِئِ القَيسِ الكَندِيَّةِ وَ فَاطِمَةُ اُمُّهَا اُمُّ اِسحَاقِ بِنتُ طَلحَةِ بنِ عَبدِاللهِ وَ زَينَبُ》
و از جمله دختران امام حسین(ع)؛ سکینه که مادرش رباب دختر امرءالقیس کندی و فاطمه که مادرش ام اسحاق بنت طلحه بن عبدالله و زینب بود.(۴)
2⃣اما در مورد دومی :
اولین بار نام رقیه(س) در ابیاتی از شعر سیف بن عمیره نخعی کوفی(متوفای قرن دوم) که در دوران امام صادق(ع) می زیسته است، در ضمن قصیده ای، آشکارا دو بار، آورده است :
📋《وَسَکِینَةُ عَنْها السَّکِینَةُ فَارَقَتْ،
لَمَّا اَبتَدَیتَ بِفُرقَةِ وَتَغَیرِ،
وَ رُقَیةُ رَقَّ الْحَسُودُ لِضَعْفِها،
وَ غَدَا لِیعْذِرَهَا الَّذِی لَمْ یَعْذَرُ،
وَ لِاُمِّ کُلْثُومَ یَجِدْ جَدِیدُهَا،
لَثمِ عَقِیبٍ دَمُوعُهَا لَمْ یُکَرَّر،
لَمْ اَنْسِهَا وَسَکینَة وَ رُقَیةَ،
یبْکِینَهُ بَتَحسُّرٍ وَتَزَفُّرٍ》
♦️آرامش از سکینه جدا شد چون که او از امام خود جدا گردید.
حضرت رقیه(س) کسی بود که حسودان برای ضعف و ناتوانیش دل سوزاندند.
این عده فردای قیامت مجبور به عذرخواهی از او میشوند، هرچند که هیچ عذری برای آنها وجود ندارد.
حضرت ام کلثوم(س) نیز هر لحظه صورت اشک آلودش را با پارچهای پاک میکند.
من هیچگاه ام کلثوم و سکینه و رقیه را فراموش نمیکنم که برای امام حسین(ع) با آه و ناله حسرت گریه میکردند.
در این شعر فوق دو بار به نام رقیه اشاره شده است.(۵)
در برخی گزارشهای نسب شناسی نام رقیه(ع) در میان دختران امام حسین(ع) نام برده شده است.
👤ابوالحسن بیهقی معروف به ابن فُندُق(متوفّی ۵۶۵ قمری) که از نسّابه مشهور بوده است، در کتاب خود یعنی (لباب الانساب) به عنوان اولین منبعی است که در آن نام رقیه بنت الحسین(ع) آورده است.
ابن فُندُق در لباب الأنساب ابتدا نام ده فرزند برای حضرت سیدالشهداء(ع) را آورده است که نام رقیه(س) در بین آنها نیست!
ولی در ادامه میگوید :
📋《لَم یَبقَ مِن أولادِه إلّا زینُ العابدین(ع) و فاطِمَةُ و سَکینَةُ و رُقیَّةُ》
♦️از فرزندان امام حسین(ع) جز زین العابدین(ع) و فاطمه و سَکینه و رُقَیه، باقی نماندند.(۶)
👤شيخ كمالالدين محمد بن طلحه شافعی(متوفّی۶۵۲ قمری) در كتاب (مطالبُ السّؤول في مَناقبِ آل الرسولِ(ع) به وجود چهار دختر برای آن امام حسین(ع) تصريح كرده و حتی بر آن، ادعای شهرت نيز نموده است و مینويسد :
📋《كانَ لِلحُسَينِ(ع) مِن الأُولادِ ذُكُورِ و اُناثِ عَشَرة، سِتَّةَ ذُكُورِِ، وَ أَربَعَ اُنَاثِِ》
♦️آن حضرت(ع) دارای ده فرزند پسر و دختر بود كه شش نفرشان پسر و چهار نفر ديگر دختر بودند.
📋《وَ امَّا البَنَاتُ : فَزينَبُ و سَكَينَةُ و فاطِمَةُ هَذَا هُوَ المَشهُورُ وَ قِيلَ : بَل كَانَ لَه اَربَعُ بَنينَ وَ بِنتَانَ، وَ الاَوَّلُ أَشهَرُ!》
♦️اما دختران عبارتند از : زينب، سكينه و فاطمه و اين، قول مشهور است.
و گفته شده است كه : آن حضرت(ع) دارای چهار پسر و دو دختر بوده است. ولی قول اول، مشهورتر است.(۷)
👤نجم الدین طَبسی از گزارش ابن فُندُق و شافعی به این نتیجه رسیده که نام دختر چهارم امام حسین(ع) رقیه وکنیه او امکلثوم است.(۸)
مأخذ دیگری که در آن، ضمن شرح جریانات عاشورا، نامی از حضرت رقیّه(س) به میان آمده، نسخه ای از کتاب مشهور (اللهوف) نوشته مرحوم سیّدبن طاووس (متوفّی ۶۶۴ قمری) است.
👤سیّد بن طاووس می نویسد :
حضرت سیّدالشهداء(ع) حضرت زینب(ع) و اهل حرم را امر به صبر کرده و فرمود :
📋《یا اُختاه! یا اُمّ کُلثُوم ،وأنتِ یا زینَب، و أنتِ یا رُقیَّة، وأنتِ یا فاطِمَة، وأنتِ یا رُباب، اُنْظُرْنَ إذا أنا قُتِلْتُ فَلا تَشقَقنَ علیَّ جَیْباً و لا تَخمَشنَ عَلیَّ وَجهَاً ولا تَقُلنَ علی هَجرَاً》
♦️خواهرم ام کلثوم، و تو ای زینب، و تو ای رقیّه، و تو ای فاطمه، و تو ای رباب، زمانی که من به قتل رسیدم، در مرگم گریبان چاک نزنید و روی نخراشید و کلامی ناروا بر زبان نرانید.(۹)
♻️این احتمال وجود دارد که منظور از رقیه در این گزارش ابن طاووس و شعر سیف بن عمیره، رقیه دختر امام علی(ع) خواهر امام حسین(ع) که همسر مسلم بن عقیل(ع) بود، باشد که در کربلا حضور داشته است.
به خصوص اینکه اسم رقیه، در کنار دیگر خواهران امام حسین(ع) مانند؛ ام کلثوم(ع) و زینب(ع) آمده است.
اما به نقلی، رقیّه دختر امام علی(ع) قبل از حادثه کربلا وفات یافته بود، که ابن جریر طبری سنی این را ردّ می کند و وجود رقیه دختر امام علی(ع) را در کربلا ذکر می کند.(۱۰)
👤استاد محمد هادی یوسفی غروی پژوهشگر بزرگ تاریخ، وجود چنین دختری را انکار نموده و قبر موجود را برای رقیه بنت علی(ع) و همسر مسلم بن عقیل دانسته اند.(۱۱)
ادامه مطالب :👇
👤مرحوم شیخ عباس قمی(متوفی سال ۱۳۵۹ق) با نقل ماجرای دختر چهارساله، در دو كتاب نفس المهموم و منتهی الآمال خود، از كتاب كامل بهائی، می نويسد :
..امام حسین(ع) را دو دختر بوده، چنانچه در کتب معتبره ذکر شده، یکی سکینه که شیخ طبرسی فرمود : سیدالشهداء(ع) او را تزویج عبدالله کرده بود و پیش از آنکه زفاف حاصل شود، عبدالله شهید شد و دیگر فاطمه که زوجه حسن مثنی بوده که در کربلا حاضر بود.(۱۲)
با توجه به عبارات شيخ عباس قمی معلوم می شود که ایشان فقط دو دختر را برای امام حسين(ع) قائل است.
فاطمه و سكينه كه هر دو متأهل بوده اند.
👤مرحوم #شهید_مطهری داستان حضرت رقیه(س) ووجود او را از تحریفات عاشورا دانسته و در یادداشت های خود نوشته است :
از طفل امام حسین(ع) به نام رقیه که در شام مرده و بعد برایش ضریح ساخته اند اخیراً به هم بافته اند.(۱۳)
👤علامه سید جعفر مرتضی عاملی نیز احتمال داده اند که این دختر برای یکی از شهدای کربلا بوده باشد.(۱۴)
گزارشهای مربوط به درگذشت دختری منسوب به امام حسین(ع) در شام ناهماهنگیها و اختلافهایی دیده میشود.
به هر ترتیب این گزارشها نسبت به نام، زمان و مکان وفات و همچنین سن رقیّه(س) اختلاف دارند.
ناهماهنگی این گزارشها و همچنین عدم ذکر نام ایشان در بیشتر منابع تاریخی سبب تردید جدی از سوی برخی محققان در انتساب ایشان به امام حسین(ع) شده است.
در نهایت می توان به کلام آیت الله مرعشی نجفی(ره) تمسّک کرد که؛
اگر چه مدارك معتبر از وجود چنین دختری ساكت است، لكن با وجود این شهرت تاریخی نمی شود وجود ایشان را انكار كرد.(۱۵)
هم اکنون در شهر دمشق بارگاهی به حضرت رقیه(س) منسوب است که این دومین زیارتگاه شیعیان در این شهر است.
👤مرحوم آیت الله العظمی میرزا جوادآقا تبریزی درباره حضرت رقیه(س) می گوید :
دفن این طفل خردسال در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت و ستم روا داشته شده بر ایشان دارد.
مزار کنونى حضرت رقیه بنت الحسین(ع) در شام، از اول مشهور بوده، گویا حضرت امام حسین(ع) نشانى را از خود در شام به یادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پیدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت(ع) و حوادث آن بپردازند
این دختر خردسال گواه بزرگى است بر اینکه در ضمن اسیران، حتى دختران خردسال نیز بودهاند، ما ملتزم به این هستیم که بر دفن حضرت رقیه(س) در این مکان شهرت قائم است.
حضرت(ع) در این مکان جان سپرده و دفن شده است و ما به زیارتش شتافتیم، و باید احترام او را پاس داشت.
دفن این طفل خردسال در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ایشان دارد، آن ستمى که تمام پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسین(ع) را بر آدم خواند، از این رو احترام این مکان لازم است.(۱۶)
📜پس؛
🔹اولین کتاب موجودی که قضیه شهادت دختر خردسال امام(ع) را در شام مطرح کرده، کتاب کامل بهایی نوشته عمادالدین طبری است.
🔹اولین کتاب موجودی که نام رقیه(س) را در بین دختران امام حسین(ع) آورده است، کتاب لب الانساب ابن فُندُق بیهقی است.
🔹شاید برخی این گونه استدلال کنند که چرا منابع متقدم، از قبیل الکافی مرحوم کلینی و الارشاد شیخ مفید و ..به این جریان اشاره ای نکردند؟
چرا باید اولین نقل از شهادت این دختر، در قرن هفتم آمده باشد؟
و این در حالی است که جریان شهادت در شام در هیچ کتابی قبل از کامل بهائی دیده نشده است!
پس چگونه میشود قضیهای به این عظمت و قصهای چنین آشکار مضبوط و اتفاق افتاده باشد، ولی به نظر متقدمین نرسیده باشد؟!
عدم ذکر اگر چه قرینه ای است برای نبود آن اتفاق، ولی معارض ذکر توسط دیگران نیست!
بالاخره، در طی این مدت کتابهای فراوانی توسط قوم مغول و تاتار از بین رفت و گنجینه هایی از آن در آتش سوخت.
علاوه بر این، بیهقی که خود در علم نسب شناسی چیره روزگار بود، نام حضرت رقیه(س) را صریحا جزء دختران امام حسین(ع) نام برده است، که ذکر شد.
🔹و همچنین، قول علمائی همچون مرحوم آیت الله مرعشی نجفی و آیت الله میرزا جواد آقا تبریزی، که ماجرای حضرت رقیه(س) را شهرت تاریخی می دانند، در نوع خود قابل قبول است.
یعنی این جریان دارای اشتهار تاریخی و ناقلان زیادی در طول تاریخ داشته و دارد.
📚منابع:
۱)کامل بهائی عماد الدین طبری، ج۲، ص۱۷۹
۲)وقایع الشهور و الاعوام بیرجندی، ج۱، ص۵۴
۳)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۳۵
۴)مناقب ابن شهرآشوب، ج۳، ص۲۳۱
۵)المنتخب طریحی، ج۲، ص۴۳۶
۶)لباب الانساب ابن فُندق، ص۳۵۰
۷)مطالب السئول شافعی، ج۱، ص۲۵۷
۸)رقیه بنت الحسین(ع) طبسی، ص۹
۹)اللهوف ابن طاووس، ص۱۴۱
۱۰)تاریخ طبری، ج۴، ص۳۵۹
۱۱)موسوعة التاریخ الاسلامی غروی، ج۶، ص۲۱۰
۱۲)منتهی الآمال محدث قمی، ج۱، ص۴۵۸
۱۳)مجموعه آثار مطهّری، ج۱۷، ص۵۸۶
۱۴)تحریف شناسی عاشورا مرتضی عاملی، ص۶۰
۱۵)شخصيت حسين قبل از عاشورا مدرسی، ص۴۵۷
۱۶)سايت اطلاع رسانی مرحوم آيت الله تبريزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم کامل درگیری و شهادت ۲ مامور انتظامی اصفهان
جانشین فرمانده انتظامی اصفهان:
🔸در پی تیراندازی فردی مسلح و قتل شهروندی در یکی از خیابانهای شهرستان اصفهان، بلافاصله مأموران انتظامی به محل اعزام شدند.
🔸 قاتل مسلح در درگیری مسلحانه با پلیس به هلاکت میرسد و دو نفر از مأموران انتظامی نیز به شدت مجروح شدند.
🔸استوار یکم امیر حسین زاده احمدی و گروهبان یکم محمد احسان شفیعی به دلیل شدت جراحات وارده شهید شدند.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز