eitaa logo
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
2.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
313 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صدای حوزه‌
8.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ تولید هارد بومی در کشور توسط دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف ◀️ ایران پس از آمریکا و ژاپن، سومین کشوری است که به این فناوری دست یافته است. ◀️ هم اکنون این محصول با برند hpds در حال تولید است. جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ‌•┈┈••✾••┈┈• 🔊به کانال بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/2031091724Cdc5a534453
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:يا عَلىّ! أعْمالُ شيعَتُكَ تُعْرَضُ عَلَىَّ فىكُلِّ جُمُعَةٍ؛ فأَفْرَحُ بِصالِحِ أعمالِهِمْ وَ أَسْتَغْفِرُ لِسَيِّئاتِهِم.  پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند:اى على! اعمال شيعه تو، هر جمعه، به من عرضه مى شود؛ من، از كارهاى نيك آنان، خوشحال مى شوم و براى كارهاى ناشايست آنان، استغفار مى كنم. بحارالانوار ۴۸:۶۸ #روز_شمار_عید_غدیر
با توجه به راه اندازی آزمایشی سامانه ثبت نام و صدور مدرک علمی سطح 1 و 2، طلاب محترم، در صورت تکمیل سطح 1 یا 2 می توانند (با رایانه یا تلفن همراه هوشمند) به صفحه پیشخوان شخصی خود مراجعه و برای دریافت مدرک علمی ثبت نمایند. http://www.howzeh-qom.ir/news
پروفسور عظیم اکبرزاده خیاوی، متخصص بیوشیمی ادعا میکند زهر زنبور عسل 100 درصد هم ایمنی در برابر کرونا ایجاد میکند و هم درمان!!
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 💠 دعای حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه) ﷽ 🔆إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ 🔅اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ🔅 🔆أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ 🔆فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ 🔅يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ🔅 🔆اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ 🔆يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌷 💐💐💐
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ میلادی: Tuesday - 04 August 2020 قمری: الثلاثاء، 14 ذو الحجة 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) - یا الله یا رحمان (1000 مرتبه) - یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹بخشیدن حضرت رسول فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها، 7ه-ق 🔹افشاء سر ولایت توسط عایشه و حفصه، 10ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️4 روز تا عید الله الاکبر، عید سعیده غدیر خم ▪️16 روز تا آغاز ماه محرم الحرام ▪️25 روز تا عاشورای حسینی ▪️40 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia 🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
 بسم الله الرحمن الرحيم  "چرایی الهیاتی شدن کرونا"  کارکرد دین  برخی این شبهه را مطرح می کنند اگر دین عامل رفع مشکلات و نارسایی هاست، چرا امروز بیماری در کانون دین رخ نموده است و غلبه بر آن از طریق علم ممکن شده است‌. کارایی دین در این عرصه چیست؟  علم نمی‌تواند همه مسائل بشر را حل کند. حیطه علم تجربی مسائل محسوس و مادی است. علم و دین در کنار هم برای هدایت و سلاح بشر هستند. دین و عقل و تجربه کمک می کنند انسان در هر امری به متخصص مراجعه کنند و برای رفع بیماری باید از دانش و متخصص مرتبط آن بهره جست، چنانچه پزشکان در مسائل معنوی به عالمان دین مراجعه می‌کنند؛ بنابراین مراجعه به متخصص امری دینی و توصیه دین است  تعارض علم و دین مربوط به دین اسلام نیست. اساس این شبهه مربوط به عالم غرب و مواجهه کلیسا با عالمان درقرون وسطی است.   خداوند هیچ قولی مبنی بر دور نگه داشتن مومنان از ابتلائات و تهی داشتن دست کافران از نعمات نداده است، بلکه مومن نیز به دلایل مختلف از جمله از باب عقوبت و تکفیر گناهان گرفتار و مبتلا می گردد و به همین دلیل عادت روزانه به درگاه الهی عرضه می دارد اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل النقم، اللهم اغفر لی الذنوب التی تغیرالنعم". از آن طرف کاملا ممکن است که کافران و منافقان به دلیل کارهای نیکی که انجام داده‌اند در دنیا در رفاه و آسایش زندگی کنند. 5) ابتلائات و نعمات مومن و کافر به رغم تشابه ظاهری در واقع از این جهت تفاوت دارند که تقدیرات خداوند برای مومن در نهایت از رحمت نشأت می‌گیرد و به رحمت منتهی می‌شود و برای کافر،( یعنی منکر از روی استکبار و عناد و نه مستضعفان و واماندگان از درک حقیقت که بحثی جدا دارند)، از مکر و غضب و به دوری بیشتر از خدا منتهی می شود. شاهد این مدعا چگونگی واکنش مومن و کافر در مواجهه با بلایا است که اولی بلا را بهانه تقرب بیشتر به خدا قرار می‌دهد و دومی و بهانه دوری بیشتر از خدا.   تاثیر دعا در برطرف شدن بیماری  در این ایام علمای دین در کنار توجه به توصیه‌های بهداشتی به مسائل اخلاقی و ادعیه نیز سفارش کرده‌اند. دعا چه تأثیری در رفع بیماری کرونا دارد؟  1) عقل و دانش بشر محدود است و نمی‌تواند ادعا کند که همه مسائل را به  طور کامل می شناسد و می فهمد. ابعاد مادی و معنوی بخشی از حقایق این عالم هستند و همواره ابعاد معنوی در رویدادها موثرند. در منابع دینی معتبر به ما رسیده است که گناه انسانها  در ابتلای انها به مشكلات مؤثر است.  الامام الرضا عليه السلام می فرماید: هرگاه انسان ها گناهان جدیدی ابداع کنند خداوند بلای جدیدی را بر آنها مسلط می کند. بنابراین همچنان که می‌بایست به نظر پزشکان در رعایت امور بهداشتی جسمی و محیط زیست توجه کرد، باید به نظر متخصصان دینی و وجدان اخلاقی در این که شیوع گناهان و رفتارهای غیر اخلاقی هم در این امر عاملیت دارند، اعتنا کنیم.  2) نظام علت و معلول بر این نکته تاکید دارد که هر رویدادی علتی دارد، ولی بدیهی است که علت منحصر در علت مادی نیست. دعا و نیایش از علل معنوی رویدادها در عالم هستی است.  3) نه می توان علل و زمینه‌های مادی کرونا را نادیده گرفت و نه رواست که چشم بر زمینه های معنوی این پدیده ببندیم. کرونا یک پدیده مادی است که به بدن ما آسیب جدی می‌رساند. همانطور که عوامل مادی و طبیعی این پدیده ماده را باید بررسی کرد، نباید از نگاه کلان ایمانی به آن نیز غافل شد. بنابر توحید افعالی هیچ موجودی در هسته ای بی اس و اراده الهی وجود نمی یابد، باید در این مسئله اندیشید که ممکن است این بیماری و بلا ریشه در برخی رفتارهای نادرست ما داشته باشد. بلاها برای برخی ماهیت عالی و عروج در مراتب معنوی اند و برای برخی دیگر، مجازات رفتارهای نادرست ای که در زبان دین، گناه نامیده می شود.  4) حاصل شناسایی علل مادی پیدایش و تشکیل کرونا آن است که با رعایت مسائل بهداشتی از پیدایش کرونا جلوگیری کنیم .عوامل ماوراء الطبیعی همچنان که در سایر موارد تاثیرگذارند در این عرصه نیز بریده از قلمرو طبیعت نیستند. بر همین اساس استغفار از گناهان خود، د دعا و تضرع به درگاه پروردگار، توسل به اولیای الهی، صدقه دادن و دیگر اموری که تأثیر معنوی آنها در جای خود اثبات شده است، بعد دیگر مسئله است که در کنار بعد مادی باید مورد توجه اهل ایمان باشد. از همین روست که اندیشمندان دینی ما همچون حضرت امام خمینی رحمة الله علیه هم به رعایت مسائل مادی و توصیه‌های پزشکی تاکید داشتند و هم بر امور معنوی.  وقتی تشنه می شویم، آب میخوریم. خدا به وسیله آب ما را سیراب می کند.در اینجا هم با رعایت توصیه های پزشکان عزیز و ارتباط معنوی با پروردگار جهانیان ،از ابتلای به کرونا دور می مانیم، چنانکه امیرالمومنین علیه السلام ازدیوار در حال سقوط فاصله گرفت و فرمود : افرمن قضاء الله تعالی الی قدره؛ از قضای الهی به قدر او پناه میبرم. ۲  در این
پدیده ناگوار کرونا نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی که برآمده از یافته های تجربی و مستند به روش‌های معتبر عقلایی و علمی است، به همان میزان غیر عقلانی است که انکار تأثیر امور معنوی از قبیل دعا و توسل. اصرار براین قبیل دوگانه‌های پنداری کرونایی تنها فایده آش، ضرر و زیان مردمی است که در میان مشکلات اقتصادی فراوان، گرفتاربیماری واگیرداری شده‌اند که برآورد دقیقی از آن ندارند.  توسل و تعطیلی حرم های مطهر  یکی از تعالیم دینی توسل به اهل بیت علیهم السلام برای رفع مشکلات است، ولی امروز می بینیم حرم‌های مطهر برای جلوگیری از شیوع بیماری تعطیل شده است. و بر این اساس این شبهه مطرح می‌شود که توسل به حضرات معصومین چه کار کرد و نتیجه ای دارد؟  ادامه دارد….  م_ع_ص حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با توجه به همزمانی امتحانات مجازی مردادماه99 سطوح عالی حوزه علميه قم و امتحانات غیر حضوری و تعدد لینکهای امتحانی قابل مشاهده، طلاب محترم غيرحضوري جهت شرکت در امتحان و انتخاب لینک صحیح آزمون موارد زیر را با دقت بیشتری تطبیق نمایند: 1. عنوان ماده درسی 2. پایه تحصیلی حوزه 3. طرح قدیم یا جدید بودن 4. تاریخ و ساعت امتحان
 بسم الله الرحمن الرحیم "چرایی الهیاتی شدن کرونا " قسمت ششم توسل و تعطیلی حرم های مطهر  یکی از تعالیم دینی توسل به اهل بیت علیهم السلام برای رفع مشکلات است، ولی امروز می بینیم حرم‌های مطهر برای جلوگیری از شیوع بیماری تعطیل شده است. و بر این اساس این شبهه مطرح می‌شود که توسل به حضرات معصومین چه کار کرد و نتیجه ای دارد؟  ۱ - وجود مطهر ائمه علیه السلام واسطه فیض بخیر های مادی و معنوی بسیاری برای بشریت و هستی است. بهره گیری از وجود ایشان و توسل به محضر شریف شان منحصر در بارگاه آنها نیست. دارالشفا بودن حرم، به وجود صاحب حرم است، نه سنگ و آجر حرم! هرچند سنگ و آجر حرم ها هم به سبب انتساب آن به صاحب حرم، محترم است ، اما هرگز برای سنگ ها و چوب ها به خودی خود اثر نیست . ۲ - شرافت معنوی اهل بیت علیه السلام منافاتی با رعایت بهداشت ندارد، چنانکه حضرات معصومین در زمان حیاتشان بهداشت را رعایت کرده و دیگران را نیز به رعایت آن توصیه می‌ فرمودند؛ مانند فرمایش علی ع: کسی که دوست دارد، خیر و برکت خانه‌اش زیاد شود، هنگام غذا دسته های خود را بشوید. یا امام صادق ع فرمود: دست های خود را قبل از غذا و بعد از آن بشویید؛ زیرا این کار فقر را از بین می برد و عمر انسان را زیاد میکند. عالم هستی نظام اسباب و مسببات است و یکی از آنها توسل است. قرار نیست نظام علت و معلول مادی حذف شود چنانکه اهل بیت علیهم السلام در زمان حیاتشان نیز چنین بودند. ۴ - خداوند نظام عالم را چه در امور ماده و چه در امور معنوی بر اساس رابطه اسباب و مسببات چیده است : أبي الله أن يجري الاشياءإلا بأسباب فجعل لكل شي سبباً. ۵ - خداوند عالم را بر اساس نظام اسباب و مسببات به گونه‌ای چیده که اسباب در پدید آمدن مسببات اثر گذارند، اما این اسباب برای پیدایش و قرار گرفتن در موقعیت مناسب در نهایت برای اثرگذاری خود محتاج اذن و اراده الهی اند؛ بنابراین، در سببیت هر سبب، اراده و عزم خداوند حضور مستقیم دارد و هر آن ممکن است، بگونه‌ای دیگر اسباب را بچیند یا از کارشان بیندازد یا اثرگذاری آن را تغییر دهد؛ همان گونه که در معجزات پیامبران و کرامات اولیا نمونه هایش را سراغ داریم. ۶ - پس مومن با توجه به اذعان به برقراری نظام اسباب و مسببات، علم ستیز و تجربه ستیز نیست و با توجه با قرار داشتن این نظام تحت اراده الهی علم پرست نیست و خدا را برکنار از حوادث خرد و کلان عالم نمی داند ،و با اذعان به بسط یدالهی در تغییر و تبدیل تقدیرات قبلی خود، نظام عالم را بسته و لایتغیر نمی داند و با توجه به بینونت بین افعال خالق و مخلوق، دچار این آرامش کاذب درباره اتفاقات ناخوشایند عالم نمی شود که همه اوست به هر فعلی فعل او. ۷ - نظام اسباب و مسببات شامل همه موجودات عالم است و کسی از آن مستثنا نیست، حتی پیامبران و امامان اگر بر ایشان شمشیر فرود آید کشته می‌شوند و اگر سمی خورانده شود مسموم می‌شوند. این قاعده کلی منافاتی ندارد با این که خداوند در خصوص ایشان به دست ایشان قدرت نمایی بیشتری در نظام اسباب و مسببات کرده باشد. پیامبرانی که انواع معجزات را به نمایش گذاشته بودند گرفتار انواع و اقسام بلایا می‌شدند از بیماری تا مجروح شدن و کشته شدن به دست دشمنان. ۸ - مشاهد و مساجد خارج از نظام اسباب و مسببات نیستند و در آن‌ها نیز باید ملاحظات و تدابیر بهداشتی( و غیربهداشتی مثل امنیتی) را مراعات کرد. در عین حال ، شیوع یک بیماری نباید موجب شود که مشاهد و مساجدی که تا دیروز آباد بودند امروز از عطر مناجات و نسیم توسلات تهی شوند. سزاوار است که مومنان با رعایت دقیق دستورهای بهداشتی به گونه‌ای که مخاطره حضور در این مکان های مقدس تا سرحد مخاطرات معقول، تقلیل یابد همچنان در رونق این مکان ها کوشا باشند. ۹ - چنانچه چنان که دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال به معنای ترک کار و کوشش به رعایت مسائل معنوی نیست، توسل هم به معنای نادیده گرفتن اصول مادی نیست. ۱۰ - هرچند حرم اهل بیت علیهم السلام پناهگاه حاجتمندان و دردمندان است، زیارت مراقد و حرمهای اولیای الهی بیش از آنکه برای رفع مشکلات مادی و برآورده شدن نیازهای دنیایی باشد، برای تقویت انگیزه های معنوی و تازه کردن ایمان و دین داری است. خلاصه کردن ابعاد و آثار وجودی ائمه اطهار علیهم السلام در عامل رفع نیازهای مادی و یا شفا دادن بیماران، نگرشی غلط و تقلیل گرایانه است که به ابعاد سیاسی- اجتماعی و اخلاقی- عرفانی ایشان توجه ندارند. این نگرش که همه دردهای ماده و نیازهای دنیای صرفاً با دعا و توسل به اولیای الهی برطرف می‌شود، نگرشی است که توسط خود دین مردود شمرده شده است. م-ع-ص حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz