eitaa logo
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
2.3هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
312 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شکست دادن تحریف ،یعنی اطلاع از واقعیت های گذشته وحال کشور: ⭕ دایه های مهربان یا اشک تمساح؟! 🍁 آمریکا نگران منافع ملی ایرانیان شده و پمپئو تفاهم‌نامه راهبردی ایران و چین را به معاهده ترکمانچای تشبیه کرده است 🍁 و به موازات آن بی بی سی، سلطنت طلبان، منافقین و لیبرال مسلک ها نیز نگران تفاهم نامه ایران و چین شدند و هر کدام به نوعی برای منافع ملت ایران اظهار دلسوزی می کنند. ◾ اما چند سوال از این دایه های مهربان تر از مادر مطرح است: 🍁 ۱) آیا عامل معاهده ترکمانچای در کنار بی عرضگی سلطنت وقت، خیانت انگلستان و فرانسه نبود که معاهدات خود با دولت ایران را زیر پا گذاشتند؟ 🍁 ۲) آیا عامل جدایی هرات از ایران توطئه انگلیسی‌ها نبود؟ 🍁 ۳) آیا همین رضاخان که سلطنت‌ طلبان چهره ای موجه از او ترسیم می‌کنند، نبود که ارتفاعات آرارات را به ترکیه واگذار کرد؟ 🍁 ۴) آیا در سال ۱۳۴۹ پهلوی دوم نبود که بحرین را واگذار کرد و نخست وزیرش استدلال مسخره‌ای کرد که بحرین دختر ما بود شوهرش دادیم!؟ 🍁 ۵) آیا همین محمد رضا پهلوی نبود که حقابه ملت ایران از هیرمند را به افغانستان واگذار کرد و باعث بخشی از خشکسالی های جنوب شرق ایران محصول همان قرار داد است؟ 🍁 ۶) آیا منافقین همان‌هایی نیستند که به عنوان مزدور به خدمت صدام در آمدند و علیه کشور خود و به نفع صدام جنگیدند؟ 🍁 ۷) آیا فشارهای روزافزون علیه مردم ایران را هم اکنون آمریکا با تروریسم اقتصادی اعمال نمی‌کند؟ 🍁 حال با این واقعیات مسلم انتظار دارند مردم ایران باور کنند که آنها دلسوز منافع ملت ایران شدند؟ 🍁 اما چه کنیم که اگر دروغی را هزار بار تکرار کردند نمیشود با یک تکذیب با آن برخورد کرد، بلکه در جنگ روایتی امروز باید دو هزار بار و با ادبیات مختلف آن دروغ پرتکرار را رد کرد و این مکتوبه یکی از آن دو هزار ردیه است.
توجه توجه ✳️ خبر هشدار دهنده: خطرناک تر از کرونا، کسانی هستند که ماسک نمی زنند. مرگ یک سوم جمعیت ایران در شیوع "طاعون بدون واکسن" ... و حالا کرونا هم واکسن ندارد 1️⃣ محاسبات جدید اپیدومولوژیست ها نشان می دهد چنانچه شیوع کرونا کنترل نشود، در پاییز امسال به روزانه 1600 کشته خواهیم رسید. یعنی هر 54 ثانیه یکی از ما بر اثر کرونا خواهیم مرد. معنای دیگر این سخن آن است که هر روز 32000 نفر به کرونا مبتلا می شوند که بسیار بالاتر از ظرفیت پذیرش بیمارستانی ایران است و لذا بسیاری از بیماران، شانس بستری هم نخواهند داشت. 2️⃣ تعداد پزشکان و پرستارانی که در مواجهه با کرونا مبتلا یا فوت می شوند رو به افزایش است. به عنوان مثال درصد ابتلای کادر پرستاری در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با افزایش دو برابری، از 3.6 به 7.3 درصد رسیده است. ادامه این وضعیت یعنی خالی شدن بیمارستان ها از کادر درمانی. 3️⃣ بررسی الگوی مراجعین در مراکز درمانی استان تهران نشان می‌دهد که بیماران با وضعیت وخیم‌تر به این مراکز مراجعه می کنند. احتمالاً در استان های دیگر وضعیت مشابهی وجود دارد و یکی از دلایلش آن است که مردم کرونا را جدی نمی گیرند و وقتی اوضاع شان بحرانی شد مراجعه می کنند. 4️⃣ قدرت سرایت و ابتلای این ویروس، بسیار افزایش یافته است و لذا با سرعت بیشتری مبتلا خواهیم شد. 5️⃣ هر چند در اوایل شیوع کرونا، اکثر بیماران افراد مسن بوند ولی اخیراً شاهد افزایش بستری گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستیم. این نشان می دهد که کرونا مرزهای سنی را در نوردیده و جوان ترها و حتی کودکان را نیز مبتلا می کند و می کشد. 6️⃣ هر چند ابتدا گفته می شود کرونا فقط افراد دارای بیماری زمینه ای را می کشد، اما در یکی دو ماه اخیر، افراد زیادی که بیماری زمینه ای هم نداشته اند بر اثر کرونا فوت کرده اند. 7️⃣ هنوز واکسن یا دارویی برای کرونا کشف نشده است. خبرهای مرتبط با این موضوع نیز هیچ کدام شان قطعیت ندارند. عدم کشف واکسن و دارو یعنی گسترش مرگ و میرها، شبیه آنچه در سده 1300 میلادی در ایران رخ داد و یک سوم جمعیت کشور بر اثر طاعون از مردند. شباهت امروز و آن روزها در این است که 7 قرن پیش واکسن و دارویی برای طاعون وجود نداشت و امروز هم برای کرونا وجود ندارد. پس واقعاً ممکن است شاهد قتل عامی فجیع باشیم و همه خانواده ها عزیزان شان را از دست بدهند. وقتی دارو و واکسن نباشد، طاعون قرن 13 و کرونای قرن 21 تفاوتی با هم ندارند. ✅ چاره چیست؟ تفاوت ایران امروز و ایران طاعون زده 1300 میلادی این است که مردم آگاه تر شده اند و می دانند که رعایت اصول "فشم" می تواند تا حد زیادی جلوی فاجعه را بگیرد. "فشم" از حروف نخست "فاصله اجتماعی" ، "شست و شوی منظم دست ها" و "ماسک" درست شده است. ✅الف) حتماً فاصله دو متری با دیگران را رعایت کنید و از حضور در اماکنی که چند نفر در آن جمع هستند، خودداری کنید. اگر وارد فروشگاه شلوغی شدید، فورا از آن خارج شوید. ✅ب) دست های خود را روزانه و بارها و بارها با آب و صابع مایع بشویید و ضدعفونی کنید. ✅ج) و نهایتاً به سلاح کارآمد بشر در برابر کرونا مجهر شوید: ماسک. 👈 واکسن: 75 درصد / ماسک98.5 درصد کارشناسان می گویند واکسن ها به طور متوسط قادر به جلوگیری 75 درصدی از بیماری هستند و احتمالا واکسن کرونا نیز همین گونه خواهد بود، حال آن که ماسک می تواند تا 98.5 درصد مانع کرونا شود. یعنی اگر دو فرد سالم و ناقل، ماسک بزنند و فاصله مناسب را با هم رعایت کنند، تنها 1.5 درصد امکان انتقال بیماری وجود دارد که بسیار کارآمدتر از واکسن است. تجربه کشورهای موفق جهان در کنترل کرونا نیز حاکی از آن است که با عمومی شدن ماسک، کرونا مهار شده است. ✅بنابر این هم خودتان ماسک بزنید و هم به کسانی که ماسک نمی زنند تذکر دهید. خطرناک تر از کرونا، کسانی هستند که ماسک نمی زنند.
بسم الله الرحمن الرحیم " چرایی الهیاتی شدن کرونا" قسمت چهارم ' مروری بر شبهات دینی در مورد کرونا از ابتداى شروع ویروس‌کرونا مباحث گسترده الهیاتی با رویکردها و انگیزه‌های مختلف مطرح شده است. برخی از انسانها که مبنای دینی آنها تقلید اجتماعی یا امور احساسی است، در هنگام بلایا از جهت اعتقادی و ایمانی در معرض آسیب و چالش قرار می گیرند؛ بنابراین لازم است به شبهات آنها به خوبی پاسخ داده شود تا از جهت معرفتی ارتقا یابند. در ادامه مهمترین شبهاتی که در این مورد مطرح شده است بررسی می شود: # کرونا و خداشناسی؛ خدای قند یا زهر انسان در هنگام بلاها خدا را می‌خواند وقتی مشکلش حل نمی‌شود این شبهه را مطرح می‌کند که خدایی در کار نیست و قبلا هم بیهوده برخی چیزها را به او نسبت داده داده است. با این حال، نگاهی به متون دینی، تصویر دیگری از خدا را رقم میزند ،به طور مثال قرآن از زبان حضرت ابراهیم علیه السلام نقل می کند که خداوند کسی است که ما را آفریده ،هدایت می‌کند، غذا می‌دهد، سیراب می‌کند و به هنگام مریضی شفا میدهد. شعرا آیه ۷۸ الی ۸۰ در سوره اسراء خداوند خود را حرکت دهنده کشتی‌ها در دریا و همچنین نجات دهنده طوفان زدگان دریا معرفی می‌کند. اسراء آیه ۶۶ و ۶۷ همچنین در بیان یک قاعده، قرآن می فرماید اگر خداوند را یاری کنید، او نیز شما را در زندگی یاری خواهد کرد و به شما کمک می کند تا بر دشمنان خود غالب شوید. آل عمران ۱۶۰ در آیه دیگری تصریح می‌کند که خداوند از مومنان دفاع می‌کند. سوره‌حج ۳۸ . به طور خلاصه آیات و روایات معتبری که بیانگر حضور و دخالت خداوند در زندگی انسان هاست بیش از آن است که انکار شوند. شاید به همین دلیل است که در الهیات سنتی شیعه بلایای این چنینی همواره با تصاویری دیگر همراه شده است ؛ تفاسیری که حضور و دخالت خداوند در جهان را کمرنگ نمی‌کند. در این فضا بلایا یا به جهت امتحان و آزمایش است و یا از باب عذاب و نتیجه اعمال ناشایست. البته گروهی نیز این بلایا را اقتضائات جهان مادی برشمرده‌اند .در هر صورت، متاءلهان شیعه همواره در پی آن بودند که تبیین آنها از بلایا و شرور، با توحید افعالی منافاتی نداشته باشد. با این اوصاف کرونا را چطور باید فهمید؟ آیا خداوند از وجود کرونا و رنج انسان ها آگاه است؟ آیا قدرت و توان مقابله با آن را دارد؟ چالش کرونا چه تاثیری بر خداشناسی ما می‌گذارد ؟ برای پاسخ به این پرسش بر اساس یک گمانه زنی فلسفی، باید گفت ما انسانها دوتار یک انسان محوری معرفتی هستیم و تمام جهان را به عنوان تابعی از شر شرایط فکری خود درک میکنیم . به عبارت دیگر جهان را در قالب مفاهیم ذهنی خود درک می کنیم و سپس در مورد واقع عالم نیز بر اساس چهارچوب های ذهنی مان داوری می کنیم . مسئله این است که خداوند با کرونا چیست؟ مسئله از آنجا آغاز می شود که گویا ما توقع داریم که خداوند- خدایی که در عالم هستی دخالت می کند -همواره در هر شرایطی به یاری ما بیاید و ما را از سختی ها و ناملایمات رهایی بخشد .این توقع اگر به صورت مستمر برآورده نشود، دچار مشکلات ایمانی می‌شویم ،حس رها شدگی می کنیم، حضور خدا را دیگر احساس نمی‌کنیم، گویا دعای ما شنیده نمی شود یا حتی ممکن است مانند اخوان ثالث شکوه کنیم :زمین گندید آیا بر فراز آسمان کس نیست ؟ این توقع ریشه درخداشناسی ما دارد. این در حالی است که از نظرگاه فلسفی نمی‌توان خداوند را قالب ذهنی فروکاست و از آن موجود ناشناخته، صرفاً بر اساس مفاهیم و اوصاف محدودی که ساخته ذهن ماست، توقعاتی داشت. اساساً خداوند فراتر و بالاتر از محدودیت های ذهنی ماست و بر این اساس مفاهیم به اوصاف بر این اساس خداشناسی متاثر از عاطفه گرایی ، نمی تواند نمایانگر خدای واقعی باشد و هرگونه تلاش برای صورت‌بندی او محکوم به شکست است . تمام اوصافی که ما نیک می شماریم نیز در چارچوب ذهن بشری بشری ما ممنوع است و اینگونه نیست که ضرورتاً در ساعت الهی نیز چنین باشد . خداوند در هیچ ظرف محدودی نمی گنجد و بر اساس هیچ توصیفی قابل ارزیابی نیست. عجز از شناخت اوصاف الهی در روایات هم مورد توجه قرار گرفته است امام باقر علیه السلام در حدیثی به خداشناسی های متداول واکنش نشان می دهد و می فرماید: هر آنچه شما با اذهان در مورد خدا ساخته اید، مخلوق شماست و نسبتی با خداوند ندارد. اگر یک مورچه هم درمورد خدا سخن بگوید، گمان می کند داشتن شاخک های بزرگ، کمال خداوند است واز این روی خدا بایستی دارای شاخک های بسیار بزرگ باشد. این در حالی است که مورچه صرفا درحال توصیف خداوند براساس ذهن محدود خود است؛ توصیفی که نسبتی با واقعیت ندارد. از این جهت، خدا شناسی انسان نیز تفاوت بنیادی با خداشناسی مورچه ندارد. م_ع_ص ادامه دارد.... حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
بسم الله الرحمن الرحيم "چرایی الهیاتی شدن کرونا" قسمت پنجم شرّ، بلایای طبیعی و چالش‌های ایمان بدون شک در جهان پیرامون ما همواره شروف فساد و ناگواری های متعددی از قبیل جهل، ناتوانی و حوادثی همچون زلزله سیل به چشم می خورد که هیچگونه تردیدی در هستی و وجود آنها نمی‌توان داشت. چرایی و چگونگی راهیابی این گونه شرور در نظام آفرینش، از جمله پرسش هایی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. وجود شرور در عالم، این پرسش را در ذهن انسان به وجود می آورد که چه نسبتی میان مسئله شرّ و وجود خداوندی با صفات عالم، قادر و خیر مطلق ،وجود دارد؟ با روی دادن بلایای مانند "کرونا "افزون بر اينكه جسم انسان مورد هجمه قرار می گیرد ، دین و اندیشه او نیز درگیر برخی از شبهات می شود . هرگاه این ابتلائات ارتباط بیشتری را با مراکز ،شخصیت ها و مراسم های دینی داشته باشد ،ابعاد جدیدتری پیدا می کند؛ مانند دوران فعلی که کرونا ابعاد الهیاتی پیدا کرده است . در قرن هیجدهم در اول نوامبر ۱۷۷۵ میلادی در زمانی که متدینین در کلیسا مشغول بزرگداشت روز قدیسین بودند، زلزله‌ای مهیب شهر لیسبون پایتخت پرتغال را زیر رو کرد. در این زلزله، بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار نفر یعنی معادل یک سوم ساکنان این شهر کشته شد شدند. پس از این زلزله خوفناک سونامی طوفان و سیل شهر را کاملاً تخریب کرد و سپس آتش سوزی های پی در پی، خرابه های این شهر را نیز نابود کرد .از بقایای شهر لیسبون، این پرسش برآمد که خدا کجاست؟ در این شرایط با پدیداری بحران الهیات در مسیحیت مسئله شر و مباحث الهیاتی شرّ مطرح شد . در این شرایط ولتر( ۲۱ نوامبر ۱۶۹۴-٣٠ مه ۱۷۷۸) فيلسوف عصر روشنگری، پرسشی اساسی مطرح کرد که خداوند مهربان چگونه ممکن است آفریدگار شرّ باشد ؛ شرى که این همه تباهی و نابودی به بار می آورد؟ و سپس این پاسخ کلیسا را به صورت سخره گرفت که اینها ثمره و نتیجه گناهان انسان است. فیلسوفان دیگری چون ژان ژاک روسو تلاش کردند با ارجاع به امید، چهره جهان را قابل تحمل نشان دهند، اما همین بحران بلایای طبیعی، زلزله‌ای در الهیات مسیحیت پدید آورد و متفکران متعلقین مسیحیت و فیلسوفان را به بحث و جدلى عميق فراخواند. در مقابل استدلال به شرور در فجايع توسط خداناباوران ،پاسخ های ارائه نمودند که بروز شرّ در جهان را لزوماً با اداره عالم، توسط خداوند عالم، عادل، حکیم و مهربان در تنافی نمی‌دانند: 🔺 تقسیم شر به اقسامى (مانند شرّ طبیعی، اخلاقی، متافیزیکی ،ساختاری و...) و ارجاع برخی اقسام آن به امور عدمی یا نسبی و تبیین عقلانی شروع وجودی مانند درد و رنج به آزمون،هشدار و تكفير؛ 🔺تقليل برخي شرور به تساهل و بى تدبيرى انسان ها يا تعدى اواز اصول اخلاقي و احكام عقل عملي يا حدود شريعت الهي؛ 🔺 اصالت نداشتن زندگی دنیوی. به طور کلی پاسخ به شبهه شور را می توان در سه بخش پیدا کرد: ادامه دارد..... م-ع-ص حوزه علميه طالبيه تبريز @talebieh_tabriz
🌷🌳🌴☘️🌹🌸 *در این روزها که به دلیل بیماری کرونا امکان برپاکردن مجالس جشن نیست، چند پیشنهاد برای جایگزین کردن و ترویج و بزرگداشت" عید سعید غدیر خم" ارائه می شود:* ◀نصب پرچم مرتبط با ولایت مولا علی علیه السلام سر در منازل. ◀نصب پرچمها، آذین ها و چراغانی در فضای داخلی منازل. ◀لحظاتی از زمانی که در منزل هستید صوت و مداحی با موضوع عید غدیر پخش کنید. ◀برای فرزندان داستانهای زیبا مرتبط با غدیر بخوانید. ◀برای خودتون و اعضای خانواده متناسب با سن و سال ایشان کتاب مرتبط با غدیر بخرید یا امانت بگیرید و بخوانید. ◀برای اهل منزل خصوصا کوچکترها مسابقه مرتبط با غدیر برپا کنید و جایزه ای هر چند کوچک تهیه کنید و شب یا روز عید غدیر با یادآوری عید جوایز را اهدا کنید. ◀هدایایی هر چند مختصر برای همسر و اهل منزل تهیه و روز عید با یادآوری عید اهدا کنید. ◀برنامه ریزی کنید روز عید همراه خانواده باشید و برای یک روز هم که شده به خاطر مولا علی علیه السلام در خانه همراه با خانواده بمانید و جذاب، سرحال و شاداب باشید. ◀از انجا که یکی از اعمال مستحب عید غدیر 🔸اطعام دیگران است در صورت امکان مالی روز عید آشپزخانه منزل را تعطیل کنید و غذایی مناسب و با رعایت پروتکلهای بهداشتی از بیرون تهیه کنید و خانواده خودتان را با نیت عید غدیر اطعام کنید. 🔴اگر شرایط مهیاست و امکان مالی دارید نیازمندانی را که می شناسید اطعام کنید. ◀مساجد و میادین شهر و محله را تزیین کنید و قبل از زمان اذان از بلندگوی مساجد صوت و مداحی جشن پخش کنید. 🔴بسته های کوچک شکلات و شیرینی به همراه جمله مشهور" من کنت مولاه فهذا علی مولاه" و دیگر جمله های مرتبط با عید غدیر و امام علی علیه السلام به صورت بسته بندی بهداشتی در محله و بین اقوام توزیع کنید. 🔴روز قبل از عید و روز عید از اهالی محل بخواهید هرکدام کوزه یا دسته گلی جلو درب منزل خود بگذارند و محله را آب و جارو کنند و با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای لحظاتی به صورت هماهنگ از منزل بیرون بیایند. در این لحظات می توانید به پخش سرود و مداحی از بلندگو یا پخش اتومبیل بپردازید. ◀کوچه را در این چند روز چراغان کنید. ◀اگر شرایط مهیاست فشفشه های هوایی و زمینی تهیه کنید و با رعایت حال همسایگان آسمان و زمین را برای لحظاتی چراغانی کنید. ◀روز عید غدیر "خطبه غدیریه" که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در معرفی مولا علی علیه السلام برای جانشینی خواندند را برای خودتان و اهل منزل و اطرافیان بخوانید. ✅یه حکمت از نهج_البلاغه میخونم وبرای دیگران میفرستم ✅ یکی رو مجانی سوار می کنم ✅ تو کسب و کارم تخفیف ویژه می دم ✅ ویزیت مجانی می کنم ✅ برای امواتم خیرات می دهم ✅دو نفر رو با هم آشتی می دم ✅خونوادم رو سورپرایز می کنم ✅به کسی که دوستش دارم یه هدیه خاص می دم ✅ فقیر رو مهمون می کنم ✅به رفقام سور می دم ✅پول قرض می دم ✅بدهی دوستام رو می بخشم ✅یه حدیث قشنگ از مولا پخش می کنم ✅به ایستگاه صلواتی محلمون کمک کنم ✅یه یتیم رو تحت تکفل می گیرم ✅برای همه تو شرکت یا اداره شیرینی می گیرم ✅به ؟؟؟ تا کودک کار هدیه می دم ✅برای کارگر ساختمون در حال ساخت بغلمون هدیه میدم ✅یه شاخه گل به مادرم و پدرم می دم ✅چند نفر رو به این پویش دعوت می کنم ✅این پویش رو در پیج و کانالم می گذارم ✅به دوستام کتاب هدیه می دم ✅لباس خوشرنگ می پوشم ✅عطر جدید می زنم ✅اطرافیان مجردم را به ازدواج ساده تشویق می‌کنم ✅سنگین رنگین تر لباس می پوشم ✅به همه لبخند می زنم ✅یه نفرو که ازش دلگیرم می بخشم ✅به امواتم سر می زنم ✅اگه پسردار شدم اسمشو علی می گذارم ✅به دیدار (خانه سالمندان/ آسایشگاه جانبازان/... ) می‌روم. ✅در روز عید غدیر برای کمک به رفتگرها جلوی درب منزل خود را جارو میکنم. ✅روز غدیر یه سر به شهدا می زنم ✅برای ... تعداد کودک محروم کلاس (آموزشی/ کمک درسی/...) برگزار می‌کنم. ✅با ماشین شخصی افراد را تا یک مسیر مشترک جابجا می‌کنم. ✅تو غدیر امسال شروع به خوندن نهج البلاغه می کنم ✅تو غدیر از زندگی مولا (ع) بیشتر می خونم تا بیشتر بشناسمش ✅جلو در خونم رو خوشگل تزئین می کنم ✅برای ... تعداد دانش‌آموز بی‌بضاعت کیف و لوازم التحریر ایرانی تهیه می‌کنم. ✅... تعداد (غذای/...) نذری تهیه و بین .... پخش می‌کنم. با رعایت کلیه نکات بهداشتی😷 ✅برای کمک به یک محتاج از (فامیل/ دوستان / اهالی محل/... پول جمع می‌کنم. ✅مبلغی به سوپر مارکت، نانوایی،... محل می‌دهم تا به خانواده‌های کم بضاعت تخفیف بده. ✅به هر فقیری که در روز عید غدیر ببینم کمک میکنم. ✅تو روز عید غدیر تو خونم مهمونی می دم البته با رعایت کلیه نکات بهداشتی😷😷😷 ✅به .... تعداد نفر عیدی می‌دهم. ✅به ... تعداد کودک مستضعف (اسباب‌بازی/...) هدیه می‌کنم. ✅نیازهای مالی ... تعداد یتیم رو تقبل می‌کنم. ✅.... تعداد بسته غذایی ( شامل ..../ به ارزش ...) درب منازل فقر
ا می‌برم. ✅مبلغ ... برای آزادی زندانی‌ها کمک می‌کنم. ✅یک گوسفند قربانی و گوشت آن را بین فقرا تقسیم می‌کنم. ✅خانه خود را با حداقل افزایش کرایه به یک زوج جوان اجاره می‌دهم. ✅به تامین جهیزیه یک دختر جوان کمک می‌کنم. ✅یک یا دو تنور نانوایی نان بخریم و روز عید به مردم محل رایگان نان بدیم راستی از الان👇 ✅اولین کار توی خونه هامون این باشه که بابچه ها برای رسیدن عید غدیر ،روز شمار درست کنیم🗓
💥فاجعه فرهنگی است که جرج جرداق مسیحی دویست مرتبه #نهج_البلاغه را خوانده است ؛ ولی آیا ما دوستان و شیعیان مولا تا به حال یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم⁉️
❣ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ❣ 🔆اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ🔅وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ🔅وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُور🔅وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ 🔅وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ🔅وَ مُنْزِلَ الْعَظیمِ🔅وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ🔅وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ 🔆اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ🔅وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ🔅وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ🔅یا حَىُّ یا قَیُّومُ 🔆أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ🔅وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ🔅یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ🔅وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ🔅وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ🔅یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ🔅یا لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ. 🔆اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ بِأَمْرِکَ🔅صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ🔅عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ🔅فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها🔅سَهْلِها وَ جَبَلِها🔅وَ بَرِّها وَ بَحْرِها🔅وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ🔅وَ مِدادَ کَلِماتِهِ🔅وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ🔅وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ. 🔆أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى یَوْمى هذا🔅وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى🔅لا أَحُولُ عَنْها وَ لا أَزُولُ أَبَداً. 🔆اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِه🔅وَالذّابّینَ عَنْهُ وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِه🔅وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ🔅وَالْمُحامینَ عَنْهُ🔅وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ🔅 بَیْنَ یَدَیْهِ. 🔆اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ🔅الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً🔅 مِنْ قَبْرى🔅مُؤْتَزِراً کَفَنى🔅شاهِراً سَیْفى🔅مُجَرِّداً قَناتى🔅مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى🔅فِى الْحاضِرِ وَالْبادى. 🔆اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ🔅وَ الْغُرَّةَ الْحَمیدَة🔅َوَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ🔅وَ فَرَجَهُ🔅وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ🔅وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ🔅وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ🔅وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ🔅وَاشْدُدْ أَزْرَهُ🔅وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ🔅وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ🔅فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: 🌷ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ🌷 🔆فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا 🔅وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ🔅الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک🔅حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ🔅وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ🔅وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ🔅وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ🔅وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ🔅وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ🔅وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ🔅وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ. 🔆اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ 🔅وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ🔅وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ. 🔆اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ🔅وَ عَجِّلْ لَنا 🔅إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ 🔅بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ. 🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ 🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ 🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان🌹 💠اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرج💠
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ میلادی: Monday - 03 August 2020 قمری: الإثنين، 13 ذو الحجة 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (1000 مرتبه) - یا لطیف (129 مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹شق القمر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️5 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم ▪️17 روز تا آغاز ماه محرم الحرام ▪️26 روز تا عاشورای حسینی ▪️41 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia 🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از صدای حوزه‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تولید هارد بومی در کشور توسط دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف ◀️ ایران پس از آمریکا و ژاپن، سومین کشوری است که به این فناوری دست یافته است. ◀️ هم اکنون این محصول با برند hpds در حال تولید است. جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ‌•┈┈••✾••┈┈• 🔊به کانال بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/2031091724Cdc5a534453
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:يا عَلىّ! أعْمالُ شيعَتُكَ تُعْرَضُ عَلَىَّ فىكُلِّ جُمُعَةٍ؛ فأَفْرَحُ بِصالِحِ أعمالِهِمْ وَ أَسْتَغْفِرُ لِسَيِّئاتِهِم.  پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند:اى على! اعمال شيعه تو، هر جمعه، به من عرضه مى شود؛ من، از كارهاى نيك آنان، خوشحال مى شوم و براى كارهاى ناشايست آنان، استغفار مى كنم. بحارالانوار ۴۸:۶۸ #روز_شمار_عید_غدیر
با توجه به راه اندازی آزمایشی سامانه ثبت نام و صدور مدرک علمی سطح 1 و 2، طلاب محترم، در صورت تکمیل سطح 1 یا 2 می توانند (با رایانه یا تلفن همراه هوشمند) به صفحه پیشخوان شخصی خود مراجعه و برای دریافت مدرک علمی ثبت نمایند. http://www.howzeh-qom.ir/news
پروفسور عظیم اکبرزاده خیاوی، متخصص بیوشیمی ادعا میکند زهر زنبور عسل 100 درصد هم ایمنی در برابر کرونا ایجاد میکند و هم درمان!!
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 💠 دعای حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه) ﷽ 🔆إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ 🔅اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ🔅 🔆أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ 🔆فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ 🔅يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ🔅 🔆اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ 🔆يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌷 💐💐💐
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ میلادی: Tuesday - 04 August 2020 قمری: الثلاثاء، 14 ذو الحجة 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) - یا الله یا رحمان (1000 مرتبه) - یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹بخشیدن حضرت رسول فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها، 7ه-ق 🔹افشاء سر ولایت توسط عایشه و حفصه، 10ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️4 روز تا عید الله الاکبر، عید سعیده غدیر خم ▪️16 روز تا آغاز ماه محرم الحرام ▪️25 روز تا عاشورای حسینی ▪️40 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia 🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
 بسم الله الرحمن الرحيم  "چرایی الهیاتی شدن کرونا"  کارکرد دین  برخی این شبهه را مطرح می کنند اگر دین عامل رفع مشکلات و نارسایی هاست، چرا امروز بیماری در کانون دین رخ نموده است و غلبه بر آن از طریق علم ممکن شده است‌. کارایی دین در این عرصه چیست؟  علم نمی‌تواند همه مسائل بشر را حل کند. حیطه علم تجربی مسائل محسوس و مادی است. علم و دین در کنار هم برای هدایت و سلاح بشر هستند. دین و عقل و تجربه کمک می کنند انسان در هر امری به متخصص مراجعه کنند و برای رفع بیماری باید از دانش و متخصص مرتبط آن بهره جست، چنانچه پزشکان در مسائل معنوی به عالمان دین مراجعه می‌کنند؛ بنابراین مراجعه به متخصص امری دینی و توصیه دین است  تعارض علم و دین مربوط به دین اسلام نیست. اساس این شبهه مربوط به عالم غرب و مواجهه کلیسا با عالمان درقرون وسطی است.   خداوند هیچ قولی مبنی بر دور نگه داشتن مومنان از ابتلائات و تهی داشتن دست کافران از نعمات نداده است، بلکه مومن نیز به دلایل مختلف از جمله از باب عقوبت و تکفیر گناهان گرفتار و مبتلا می گردد و به همین دلیل عادت روزانه به درگاه الهی عرضه می دارد اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل النقم، اللهم اغفر لی الذنوب التی تغیرالنعم". از آن طرف کاملا ممکن است که کافران و منافقان به دلیل کارهای نیکی که انجام داده‌اند در دنیا در رفاه و آسایش زندگی کنند. 5) ابتلائات و نعمات مومن و کافر به رغم تشابه ظاهری در واقع از این جهت تفاوت دارند که تقدیرات خداوند برای مومن در نهایت از رحمت نشأت می‌گیرد و به رحمت منتهی می‌شود و برای کافر،( یعنی منکر از روی استکبار و عناد و نه مستضعفان و واماندگان از درک حقیقت که بحثی جدا دارند)، از مکر و غضب و به دوری بیشتر از خدا منتهی می شود. شاهد این مدعا چگونگی واکنش مومن و کافر در مواجهه با بلایا است که اولی بلا را بهانه تقرب بیشتر به خدا قرار می‌دهد و دومی و بهانه دوری بیشتر از خدا.   تاثیر دعا در برطرف شدن بیماری  در این ایام علمای دین در کنار توجه به توصیه‌های بهداشتی به مسائل اخلاقی و ادعیه نیز سفارش کرده‌اند. دعا چه تأثیری در رفع بیماری کرونا دارد؟  1) عقل و دانش بشر محدود است و نمی‌تواند ادعا کند که همه مسائل را به  طور کامل می شناسد و می فهمد. ابعاد مادی و معنوی بخشی از حقایق این عالم هستند و همواره ابعاد معنوی در رویدادها موثرند. در منابع دینی معتبر به ما رسیده است که گناه انسانها  در ابتلای انها به مشكلات مؤثر است.  الامام الرضا عليه السلام می فرماید: هرگاه انسان ها گناهان جدیدی ابداع کنند خداوند بلای جدیدی را بر آنها مسلط می کند. بنابراین همچنان که می‌بایست به نظر پزشکان در رعایت امور بهداشتی جسمی و محیط زیست توجه کرد، باید به نظر متخصصان دینی و وجدان اخلاقی در این که شیوع گناهان و رفتارهای غیر اخلاقی هم در این امر عاملیت دارند، اعتنا کنیم.  2) نظام علت و معلول بر این نکته تاکید دارد که هر رویدادی علتی دارد، ولی بدیهی است که علت منحصر در علت مادی نیست. دعا و نیایش از علل معنوی رویدادها در عالم هستی است.  3) نه می توان علل و زمینه‌های مادی کرونا را نادیده گرفت و نه رواست که چشم بر زمینه های معنوی این پدیده ببندیم. کرونا یک پدیده مادی است که به بدن ما آسیب جدی می‌رساند. همانطور که عوامل مادی و طبیعی این پدیده ماده را باید بررسی کرد، نباید از نگاه کلان ایمانی به آن نیز غافل شد. بنابر توحید افعالی هیچ موجودی در هسته ای بی اس و اراده الهی وجود نمی یابد، باید در این مسئله اندیشید که ممکن است این بیماری و بلا ریشه در برخی رفتارهای نادرست ما داشته باشد. بلاها برای برخی ماهیت عالی و عروج در مراتب معنوی اند و برای برخی دیگر، مجازات رفتارهای نادرست ای که در زبان دین، گناه نامیده می شود.  4) حاصل شناسایی علل مادی پیدایش و تشکیل کرونا آن است که با رعایت مسائل بهداشتی از پیدایش کرونا جلوگیری کنیم .عوامل ماوراء الطبیعی همچنان که در سایر موارد تاثیرگذارند در این عرصه نیز بریده از قلمرو طبیعت نیستند. بر همین اساس استغفار از گناهان خود، د دعا و تضرع به درگاه پروردگار، توسل به اولیای الهی، صدقه دادن و دیگر اموری که تأثیر معنوی آنها در جای خود اثبات شده است، بعد دیگر مسئله است که در کنار بعد مادی باید مورد توجه اهل ایمان باشد. از همین روست که اندیشمندان دینی ما همچون حضرت امام خمینی رحمة الله علیه هم به رعایت مسائل مادی و توصیه‌های پزشکی تاکید داشتند و هم بر امور معنوی.  وقتی تشنه می شویم، آب میخوریم. خدا به وسیله آب ما را سیراب می کند.در اینجا هم با رعایت توصیه های پزشکان عزیز و ارتباط معنوی با پروردگار جهانیان ،از ابتلای به کرونا دور می مانیم، چنانکه امیرالمومنین علیه السلام ازدیوار در حال سقوط فاصله گرفت و فرمود : افرمن قضاء الله تعالی الی قدره؛ از قضای الهی به قدر او پناه میبرم. ۲  در این
پدیده ناگوار کرونا نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی که برآمده از یافته های تجربی و مستند به روش‌های معتبر عقلایی و علمی است، به همان میزان غیر عقلانی است که انکار تأثیر امور معنوی از قبیل دعا و توسل. اصرار براین قبیل دوگانه‌های پنداری کرونایی تنها فایده آش، ضرر و زیان مردمی است که در میان مشکلات اقتصادی فراوان، گرفتاربیماری واگیرداری شده‌اند که برآورد دقیقی از آن ندارند.  توسل و تعطیلی حرم های مطهر  یکی از تعالیم دینی توسل به اهل بیت علیهم السلام برای رفع مشکلات است، ولی امروز می بینیم حرم‌های مطهر برای جلوگیری از شیوع بیماری تعطیل شده است. و بر این اساس این شبهه مطرح می‌شود که توسل به حضرات معصومین چه کار کرد و نتیجه ای دارد؟  ادامه دارد….  م_ع_ص حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با توجه به همزمانی امتحانات مجازی مردادماه99 سطوح عالی حوزه علميه قم و امتحانات غیر حضوری و تعدد لینکهای امتحانی قابل مشاهده، طلاب محترم غيرحضوري جهت شرکت در امتحان و انتخاب لینک صحیح آزمون موارد زیر را با دقت بیشتری تطبیق نمایند: 1. عنوان ماده درسی 2. پایه تحصیلی حوزه 3. طرح قدیم یا جدید بودن 4. تاریخ و ساعت امتحان
 بسم الله الرحمن الرحیم "چرایی الهیاتی شدن کرونا " قسمت ششم توسل و تعطیلی حرم های مطهر  یکی از تعالیم دینی توسل به اهل بیت علیهم السلام برای رفع مشکلات است، ولی امروز می بینیم حرم‌های مطهر برای جلوگیری از شیوع بیماری تعطیل شده است. و بر این اساس این شبهه مطرح می‌شود که توسل به حضرات معصومین چه کار کرد و نتیجه ای دارد؟  ۱ - وجود مطهر ائمه علیه السلام واسطه فیض بخیر های مادی و معنوی بسیاری برای بشریت و هستی است. بهره گیری از وجود ایشان و توسل به محضر شریف شان منحصر در بارگاه آنها نیست. دارالشفا بودن حرم، به وجود صاحب حرم است، نه سنگ و آجر حرم! هرچند سنگ و آجر حرم ها هم به سبب انتساب آن به صاحب حرم، محترم است ، اما هرگز برای سنگ ها و چوب ها به خودی خود اثر نیست . ۲ - شرافت معنوی اهل بیت علیه السلام منافاتی با رعایت بهداشت ندارد، چنانکه حضرات معصومین در زمان حیاتشان بهداشت را رعایت کرده و دیگران را نیز به رعایت آن توصیه می‌ فرمودند؛ مانند فرمایش علی ع: کسی که دوست دارد، خیر و برکت خانه‌اش زیاد شود، هنگام غذا دسته های خود را بشوید. یا امام صادق ع فرمود: دست های خود را قبل از غذا و بعد از آن بشویید؛ زیرا این کار فقر را از بین می برد و عمر انسان را زیاد میکند. عالم هستی نظام اسباب و مسببات است و یکی از آنها توسل است. قرار نیست نظام علت و معلول مادی حذف شود چنانکه اهل بیت علیهم السلام در زمان حیاتشان نیز چنین بودند. ۴ - خداوند نظام عالم را چه در امور ماده و چه در امور معنوی بر اساس رابطه اسباب و مسببات چیده است : أبي الله أن يجري الاشياءإلا بأسباب فجعل لكل شي سبباً. ۵ - خداوند عالم را بر اساس نظام اسباب و مسببات به گونه‌ای چیده که اسباب در پدید آمدن مسببات اثر گذارند، اما این اسباب برای پیدایش و قرار گرفتن در موقعیت مناسب در نهایت برای اثرگذاری خود محتاج اذن و اراده الهی اند؛ بنابراین، در سببیت هر سبب، اراده و عزم خداوند حضور مستقیم دارد و هر آن ممکن است، بگونه‌ای دیگر اسباب را بچیند یا از کارشان بیندازد یا اثرگذاری آن را تغییر دهد؛ همان گونه که در معجزات پیامبران و کرامات اولیا نمونه هایش را سراغ داریم. ۶ - پس مومن با توجه به اذعان به برقراری نظام اسباب و مسببات، علم ستیز و تجربه ستیز نیست و با توجه با قرار داشتن این نظام تحت اراده الهی علم پرست نیست و خدا را برکنار از حوادث خرد و کلان عالم نمی داند ،و با اذعان به بسط یدالهی در تغییر و تبدیل تقدیرات قبلی خود، نظام عالم را بسته و لایتغیر نمی داند و با توجه به بینونت بین افعال خالق و مخلوق، دچار این آرامش کاذب درباره اتفاقات ناخوشایند عالم نمی شود که همه اوست به هر فعلی فعل او. ۷ - نظام اسباب و مسببات شامل همه موجودات عالم است و کسی از آن مستثنا نیست، حتی پیامبران و امامان اگر بر ایشان شمشیر فرود آید کشته می‌شوند و اگر سمی خورانده شود مسموم می‌شوند. این قاعده کلی منافاتی ندارد با این که خداوند در خصوص ایشان به دست ایشان قدرت نمایی بیشتری در نظام اسباب و مسببات کرده باشد. پیامبرانی که انواع معجزات را به نمایش گذاشته بودند گرفتار انواع و اقسام بلایا می‌شدند از بیماری تا مجروح شدن و کشته شدن به دست دشمنان. ۸ - مشاهد و مساجد خارج از نظام اسباب و مسببات نیستند و در آن‌ها نیز باید ملاحظات و تدابیر بهداشتی( و غیربهداشتی مثل امنیتی) را مراعات کرد. در عین حال ، شیوع یک بیماری نباید موجب شود که مشاهد و مساجدی که تا دیروز آباد بودند امروز از عطر مناجات و نسیم توسلات تهی شوند. سزاوار است که مومنان با رعایت دقیق دستورهای بهداشتی به گونه‌ای که مخاطره حضور در این مکان های مقدس تا سرحد مخاطرات معقول، تقلیل یابد همچنان در رونق این مکان ها کوشا باشند. ۹ - چنانچه چنان که دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال به معنای ترک کار و کوشش به رعایت مسائل معنوی نیست، توسل هم به معنای نادیده گرفتن اصول مادی نیست. ۱۰ - هرچند حرم اهل بیت علیهم السلام پناهگاه حاجتمندان و دردمندان است، زیارت مراقد و حرمهای اولیای الهی بیش از آنکه برای رفع مشکلات مادی و برآورده شدن نیازهای دنیایی باشد، برای تقویت انگیزه های معنوی و تازه کردن ایمان و دین داری است. خلاصه کردن ابعاد و آثار وجودی ائمه اطهار علیهم السلام در عامل رفع نیازهای مادی و یا شفا دادن بیماران، نگرشی غلط و تقلیل گرایانه است که به ابعاد سیاسی- اجتماعی و اخلاقی- عرفانی ایشان توجه ندارند. این نگرش که همه دردهای ماده و نیازهای دنیای صرفاً با دعا و توسل به اولیای الهی برطرف می‌شود، نگرشی است که توسط خود دین مردود شمرده شده است. م-ع-ص حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
🔸نقش دین در شرایط ویروس کرونا چیست؟ چه دین داشته باشیم و چه نداشته باشیم ، ویروس کار خودش را می‌کند. اگر پا روی شیشه و چاقو بگذاری ، می‌برد. خواه آیت الله باشد یا آدم معمولی ! پس نقش دین چیست؟ دین امام خمینی می‌سازد ، قاسم سلیمانی‌ها می‌سازد. ما فکر می‌کنیم که چون مسلمان هستیم ، نباید مشکل داشته باشیم ، نباید بیماری داشته باشیم. این تفکر اشتباه است... معنای دین این نیست که هیچ کس هیچ غصه‌ای نداشته باشد. این‌ها توقعات بی‌جاست. دین درمان ویروس‌های باطنی، مثل حرص و بخل و نفاق است. کارکرد دین چیز دیگری است. انبیاء و اوصیاء که مؤمن‌ترین افراد بودند ، گاهی بیش‌ترین سختی‌ها را داشتند ، مانند حضرت ایوب ؛ گاهی در اوج قدرت و رفاه بودند مانند حضرت سلیمان. ولی در قرآن در سوره صاد تابلویی از این دو پیامبر در کنار هم قرار گرفته ، و درباره هر دو می‌فرماید : نِعمَ العَبدُ امام حسین (ع) گاهی در کودکی روی دوش پیغمبر بود ، و در کربلا زیر سم اسب. ولی آنچه امام حسین (ع) را عزت بخشید ، راضی بودن به همه شرایط تلخ و شیرین بود. آیا ویروس وارد حرم امام می‌شود؟ حرم که ساختمان است ، ویروس وارد بدن امام هم می‌شود. مگر امام رضا علیه‌السّلام با زهر به شهادت نرسید؟ مگر امام حسین علیه‌السّلام زیر سم اسب نرفت؟ مگر با خنجر سر از بدن مطهر امام جدا نکردند؟ امام علم غیب دارد ، معجزه دارد ، قدرت دارد ، دعایش مستجاب است اما همه‌ این‌ها در گروِ اذن خداوند است و هر کجا که خدا گفت به کار برده می‌شود. بعضی ماشین‌ها را نوشته‌اند که استفاده اختصاصی ممنوع است ، مثل اسلحه‌ای که در اختیار مأمور است ، ولی حق استفاده شخصی ندارد. هر کجا که اجازه دادند ، باید از آن استفاده کند. در طبیعت قوانینی در جریان است که تغییر آن توسط اهل بیت (ع) امکان پذیر است ولی فقط با اذن و اراده الهی. هوشیار و بیدار باشیم و فریب سفسطه بازان که در این روزهای کُرونایی دین و اسلام و ائمه و اماکن مقدسه را نشانه رفته اند نخوریم۰
🌺🌷🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌺🌺🌺🌺🌷🌷🌹 بسم الله الرحمن الرحیم " مسئله خلافت " پس از وفات رسول خدا ص شکافی امید در میان مسلمانان روی داد، این شکاف در اثر اختلاف بر سر حاکم اسلام و فرمانروایی مسلمانان پیدا شد. این اختلاف در تاریخ اسلام به نام خلافت تعبیر می شود. مسئله خلافت ، نقطه اصلی برای شکاف میان مسلمانان قرار دارد، و در دیگر مسائل اسلامی چه مسائل اعتقادی، چه مسائل قضایی، چه اجتماعی و چه مسائل دیگر - اثر گذارده است. شیعیان و سنی ها در بسیاری از مسائل بنیادی اسلام با هم اتفاق نظر دارند .در قرآن کتاب خدا، در قبله ، نماز و روزه، حج و در بسیاری از عبادات و مناسک اتفاق دارند .در معادو حشر و رستاخیز‌ ، در حجیت سنت رسول خدا ص در اجماع و وجوب اطاعت پیامبر بزرگ اتفاق دارند. پس از اختلاف این دو گروه در چیست؟ شیعه می گوید: رسول خدا ص برای خود خلیفه تعیین کرده و او حضرت علی علیه ااسلام است. سنی می گوید: رسول خدا ص می خواست علی را به خلافت خود نصب کند، ولی موفق نشد و نصی صادر نکرد و این خواسته جامه عمل نپوشید. سنی و شیعی وحدت نظر دارند که علی علیه السلام دارای فضیلت‌های است که صحابیان دیگر فاقد بودند . علی نزدیکترین کس به رسول خدا و عزیزترین فرد نزد آن حضرت بوده است. وحدت نظر دارند که علی علیه السلام از همه داناتر ، دانش و بینش وی برتر بوده، در راه اسلام بیشتر از دیگران رنج برده و سختی کشیده و جهاد کرده است. از طرف رسول خدا ص همیشه امیر بوده و هیچگاه تحت تحت امر کسی قرار نگرفته است. اتفاق نظر دارند که علی علیه السلام خود را خلیفه منصوب و منصوص می‌دانسته اند. اتفاق نظر دارند که فاطمه علیهاسلام دختر رسول خدا علی علیه السلام را خلیفه منصوص می‌دانسته است. اتفاق نظر دارند که اهل بیت وحی همگی علی علیه السلام را خلیفه منسوب می دانستند . اختلاف نظر در این است آیا نصی درباره علی ع از رسول خدا صادر شده و علی علیه السلام به مقام خلافت نصب شده است؟ شیعه می‌گوید: نص صادر شد و علی به مقام خلافت منصوب گردید. سنی می گوید نص صادر نشده وفرمانی نرسیده است . شیعه و سنی با هم در حکم اختلافی ندارند، هر دو می‌گویند نصوص پیامبر واجب الاتباع است، عوامر حضرتش مطاع است ،اطاعتش فرض است. اختلاف در موضوع است که آیا نصی صادر شده است یا نه؟ در اینجا پرسشی پیش می‌آید که چه مانعی داشت که کسانی که منکر صدور نصب بودند، با علی ع بیعت می کردند تا شکافی میان مسلمانان پیدا نمی‌شد، و وحدت کلمه حفظ می گردید، و خواسته رسول خدا ص انجام می شد؟! نکته شایان ذکر آن است که در دین خدا، حکومت از آنِ خداست و بس وحید بشری بر بشر دیگر حق حکمروایی و فرماندهی ندارد ، مگر کسانی که از سوی خدا بدین منصب رسیده باشند؛ مانند پیامبران الهی و کسانی که از طرف آنها برای حکمروایی بشر تعیین شده‌اند. حضرت موسی علیه السلام خودش بر بنی اسرائیل حکومت می‌کرد و حاکم الهی بود و پس از وفاتش، خلیفه اش یوشع پیغمبر، حکومت بنی اسرائیل را به دست داشت. شموئیل پیغمبر، طالوت را از سوی خدای برای حکومت بنی اسرائیل تعیین کرد، طالوت مرد بزرگی بود، در دانش و بینش توانا از نظر گواهی اسمانی بسیار نیرومند. فرمانروایان آسمانی هر دو فضیلت را دارا هستند. هنگامی که رسول خدا به مدینه هجرت کرد و ملتی تشکیل داد، حضرتش حاکم مطلق بود و بنیاد حکومت اسلامی را در مدینه پی‌ریزی کرد. نماز جمعه را حضرتش در مکه نخواند با آن که نمازهای پنجگانه را به جماعت اقامه می فرمود، وارد مدینه که شد، در نخستین روز جمعه، نماز جمعه را اقامه فرمود. این نشانه تشکیل حکومت اسلامی در مدینه بود. از نظر اسلام ، حکومت بشر از آن خداست و بس . و کسی در این مقام با حضرت احدیت شرکت ندارد. کسانی که از سوی خدا برای حکومت بشر تعیین شده‌اند، نمایانگر حکومت الهی هستند. قرآن با تعبیرهای گوناگون به این حقیقت تصریح می کند: گاه می گوید :" الا له الخلق و الامر گاه می‌فرماید : " ان الحکم الا لله و می فرماید: هنالک الولایه لله الحق. فرمانروایی از آن خداست و بس." اکنون باید دید که این منصب از طرف خدا به چه کسی عنایت شده و فرمان رهبری بشر به نام صادر شده است؟ قرآن از رهبری بشر سه تعبیر می‌کند: " امام " ، "عهد "،" ولی" . امام و ولی به مردم اضافه می‌شود و عهد به خدا . هیچ فردی از بشر، دارای این منصب بزرگ الهی نخواهد بود، مگر کسی که از طرف خدا فرمان به نام او صادر شود. قرآن چنین می فرماید: " و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین" . به نص قرآن، کسی که در گذشته این فرمان به نامش صادر شده، ابراهیم خلیل ع بوده است . ابراهیم از خدا تقاضا می‌کند که این مقام در میان در میان فرزندانش بماند و پاره‌ای از ایشان به این مقام عالی برسند. تقاضا پذیرفته می‌شود و به عقد سلبی ِ ‌آن تصریح می گردد. ادامه
عقد سلبی چنین است: ستمگران و ظالمانِ از تبار ابراهيم، بدین مقام نخواهند رسید. ستمگر ، کسی است که حقی را پایمال کند، خگواهد خدای باشد، خواهد خلق. ستمگر، چگونه می تواند اقامه عدل کند؟! عدل الهی اجازه نمی‌دهد ظالمی بر بشری مسلح گردد.پس چگونه روا می شمارد که ظالمان رهبری بشر را به عهده گیرند! اکنون به سراغ عقد ایجابی فرمان و جنبه مثبت آن ، اینکه تا ببینیم که این فرمان پس از ابراهیم خلیل، در اسلام به نام چه کسانی صادر شده است. قرآن می‌فرماید: انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة و هم راكعون؛ فرمان فرما و رهبر شما خداست، سپس رسول او و کسانی که ایمان آوردند و نماز خواندند و در حال رکوع صدیه دادند." فرمانده رهبر، خداست سپس رسول خدا، فرمانده سوم کیست؟ او کسی است که در حال رکوع صدقه داده است. به اتفاق علمای تفسیر و دانشوران حدیث و ارباب تاریخ ، او علی علیه السلام است.اوست که در حال نماز و حال رکوع ،انگشتری ور راه خدا داد. همانطوری که محمد صلی الله علیه و آله و سلم در حضور خدا، فرمانده الهی و واجب الطاعه است ،همانطور علی ع در حضور خدا و رسول ص فرمانده خدایی است و واجب الطاعه. منشور الهی برای رهبری جهان بشریت، نخست به نام محمد ص صادر شد ،سپس به نام علی علیه السلام . بنا بر گفته قرآن، ما نیازی به بحث در مسئله خلافت نداریم؛ چون علی علیه السلام در زمان رسول خدا در حضور آن حضرت حاکم و واجب الاطاعه بشر بوده و فرمان او همچون فرمان خداست. و در زمان حیات رسول، یکی از سه کس است: ازخدا ، محمد ص و علی ع . و پس از وفات رسول خدا یکی از دو کس است خدا علی علیه السلام. ارز منصب اصلی از آن خداست و ویژه ذات حق ،و محمد صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام منصب ندارد. با این بیان قرآن، موضوعی برای بحث در مسئله خلافت باقی نمی ماند. والسلام م-ع-ص حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
آئین‌نامه دوره مقدماتی مرثیه‌خوانی ۹۹ مجازی (غیر حضوری) مدت دوره یک سال بوده و هفته‌ای یک جلسه می باشد. (مجموعا ۲۲ جلسه)این دوره­ ی آموزشی به صورت مجازی و آنلاین هر هفته روزهای سه‌شنبه (دو ساعت به اذان مغرب) برگزار می‌گردد.دروس ارائه شده عبارتند از: آداب نوکری، فیش‌نویسی مرثیه، صداسازی، اصول و فنون اجرای مرثیه.در طول دوره تا پایان دوره، هیچ فایلی از دروس بارگزاری نمی‌گردد.