↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌿زمانی که جمع شود نون افعال خمسه و نون وقایة،یکی از سه وجه زیر جایز است🌿
🌺۱.ادغام نون اول در نون دوم،مثل تَضرِبونِّی.
🌺۲.حذف یکی از دو نون،تَضربونِی.
🌺۳.ابقاء دو نون(نون رفع و نون وقایة) تَضْرِبونَنِی.
🌷در بعضی استعمالات ورود نون وقایة،بر اسم فاعل و اسم تفضیل شنیده شده،
هَل انتُم صادقونِی،و اگر نون حذف شود میشود صادقِیَّ
مثالِ افعل تفضیل،غیرُ الدجاجِ
اخوفُنی،اگر نون نیاید،میشود أخْوَفِی.
🌿البته به خاطر کم بودن استعمال این دو(نون همراه اسم فاعل و اسم تفضیل)،قیاسی نیست این مسئله.🌿
#نکته،هر گاه فعل مختوم شود به نون نسوة،هر دو نون(نسوه و وقایه)،لزوما حفظ میشوند.
النساء یضربنَنِی...
#خلاصه صفحه ۲۳۷ تا ۲۳۹
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌿عَلَم🌿
🌿علم بر دو قسم است🌿
🔹علم شخص:لفظی که دلالت میکند بر تعیین معنایش،مطلقا
و تعیین معنا مقید به تکلم،خطاب یا غیبت نیست و همچنین تعیین معنا مقید به قید لفظی مثل الف و لام یا اضافه شدن،نیست.
مثل،علی،فاطمة،مکة،دِجلَة.
#در ضمیر،متکلم،مخاطب،غائب،تعیین،معنا مقید به تکلم خطاب و غیبت است،در اسم ال دار تعیین معنا مقید به ال است،و در اسمی که به واسطه اضافه شدن معرفه شده،تعیین معنا مقید به قید اضافه است.
🔹علم جنس:اسمی که وضع شده،تا دلالت کند بر فردی از افرادی که داخل ذهن هستند،و بر هر فردی از افرادش،استعمال شود صحیح است.
مثل اُسامه برای شیرها، ثُعالة برای روباها.
🌷ان شاء الله توضیحات مفصل در پیامهای بعدی🌷
#خلاصه ۲۳۹ تا ۲۴۴
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷اقــسام عـــلم🌷
🌿۱.تقسیم علم،به علم شخص و علم جنس به اعتبار تَشخُص معنایش و عدم تَشخُص معنایش،می باشد.🌿
🌿۲.تقسیم علم به مفرد و مرکب،به اعتبار لفظ آن است.🌿
🌿۳.تقسیم علم به مُرْتَجَل و مَنقول به اعتبار اصالت در علمیت و عدم اصالت در علمیت است.🌿
🌿۴.تقسیم علم به اسم،کنیه،و لقب به اعتبار معنای زائد بر علمیت و عدم معنای زائد بر علمیت است.🌿
# علم شخص،حکمی معنوی و لفظی دارد،حکم معنوی علم شخص این است که دلالت میکند بر فرد واحد مشخص و معینی،
این فرد واحد و مشخص از بین افراد زیر است
🌿۱.اسماء مردم و اسماء ملائکه،اسماء اجنه،مثل علی،جبرئیل،ابلیس.🌿
🌿۲.اسماء حیوانات مثلا اسم بُلبل خودت را،فصیح بگذاری.🌿
🌿۳.اسم اشیائی که در زندگی روزمره انسانها تکرار میشوند،مثل اسم شهرها و روستاها،اسم قبائل،اسم ماشین ها،اسم ستاره ها،اسم کُتُب وغیر این اسماء.🌿
🌷حکم لفظی علم شخص.🌷
🌿۱.اضافه نمیشود و ال نمیگیرد.🌿
🌿۲.مبتدا و ذوالحال واقع میشود🌿
🌿۳.غیر منصرف میشود اگر با سبب دیگری جمع شود. مثل فاطمة که غیر منصرف است به سبب،علمیت و تانیث🌿
#خلاصه صفحه ۲۴۵ تا ۴۴۸
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷علم جنس🌷
🌷احکام معنوی علم جنس🌷
🌿علم جنس،در معنای زیر کاربرد دارد🌿
🌿۱.حیوانات غیر خونگی،مثل حیوانات وحشی،حشرات،پرندگان.
مثل،ابو جَعدة و ذؤَالة برای گرگ،یا مثل،شَبْوة و ام عِریَط برای عقرب🌿
🌿۲.بعضی حیوانات خونگی،مثل هَیّان بن بَیّان،برا انسانهای که نسبشان مشخص نیست،یا مثل ابوالمَضاء برای جنس اسب،ابو الدَّغفاء،برا احمق ها🌿
🌿۳.امور معنوی،و غیر محسوس،مثل سبحان که علم برا جنس تسبیح،🌿
🌿۴.جمیع الفاظ تاکید معنوی که بعد از،الفاظ تاکید اصلی می آیند،مثل أجمع،جمعاء،اجمعون،جُمَع و...🌿
#احکام لفظی،علم جنس،
🌿۱.اضافه نمیشود و ال نمیگیرد.🌿
🌿۲.مبتدا و ذوالحال واقع میشود🌿
🌿۳.غیر منصرف میشود اگر با سبب دیگری جمع شود. مثل اُسامة که غیر منصرف است به سبب،علمیت و تانیث🌿
#خلاصه صفحه ۲۴۸ تا ص ۲۵۰
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷تقسیم دوم🌷
تقسیم میشود علم به اعتبار لفظش به مفرد و مرکب،و خود مرکب سه قسم است.
🌿مرکب اضافی(عبدُ الله)،مرکب اسنادی(فَتَحَ اللهُ)،(الخیرُ نازلٌ)و(سُر مَن رأی)،مرکب مزجی(رامْهُرمُز که علم است برای شهری)(سیبویه)🌿
🌷تقسیم سوم:علم به اعتبار اصالت در علمیت،و عدم اصالت در علمیت،بر دو قسم است🌷.
🌿۱.مرتجل،آن لفظی که از اول امرش علم استعمال شده،و قبل از علمیت در غیر علمیت استعمال نشده مثل أُدَد و سُعاد🌿
🌿۱.علم منقول،که دو تعریف دارد،تعریف اول:علمی است که،لفظ آن ابتدا در غیر علمیت به کار رفت،و بعد لفظ را نقل دادند و علم کردند،
مثل فضل که مصدری بوده که علم شده برا شخصی.
تعریف دوم:لفظی که ابتدا علم شده برای مثلا شخصی و بعد علم بشود برای شی دیگری مثلا شهری
مثل اینکه اسم شهری را "زید" بگذاریم🌿.
#خلاصه ص ۲۵۰ تا ۲۵۳
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷انواع علم منقول🌷
🌻١.اسمی که لفظش مفرد است،مثل فضل(منقول از اسم معنا)،زیتون(منقول از اسم ذات)،صالح(منقول از اسم شخصی)🌻
🌻٢.نقل از فعل به تنهایی،مثل شَمَّرَ،یَزِید،سامِحْ🌻
🌻٣.نقل از جمله،چه اسمیه چه فعلیه،مثل علیٌ عدلٌ،فَتَحَ اللهُ🌻
🌻۴.نقل از حروف معانی مثلا اسم شخصی را رُبَّ بگذاری🌻
🌻۵.نقل از حرفی با اسم،مثل بِهَناء🌻
🌻۶.نقل از حرفی و فعلی مَرَّ بِهِم🌻
#خصائص علم،اول اینکه علم،اسم جامدی است که دلالت بر ذات میکند،هر چند که منقول از مشتق باشد،دوم اینکه،صیغه علم از حروف الفبا است،پس کم زیاد کردن از حروف علم جایز نیست.
#خلاصه صفحه ٢۵۴ تا ٢۵٧
@talcheslkotob
لطفا،عزیزان جهت شادی روح این سرباز امام عصر حاج علی ناصری فاتحه ای قرات بفرمایید.
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷نکاتی،در خصوصِ علم منقول🌷
🌻١.اگر این علم،منقول از لفظی بود که اولش همزه بود،وهمزه در اصل،همزه وصل بود،همزه در علمیت تبدیل به همزه قطع میشود،مثل اِنشراح که علم برای زنی شده است🌻
🌻٢.اگر علم،منقول از لفظی بود که این لفظ مفرد مبنی بود،قطعا بعد از نقل،معربِ منون میشود،مثلا اسم شخصی کیفَ بشود،معرب میشود و میگویم ذَهَبَ کَیْفٌ🌻
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷تقسیم علم به اعتبار دلالتش بر معنای زائد و عدم دلالتش بر معنای زائد🌷
🌸١.اسم،آنچه برذات مشخصی دلالت میکند،و بر بیش از ذات مشخص مثل مدح یا ذم دلالتی ندارد🌸
🌸٢.لقب،آنچه دلالت میکند بر ذات مشخصی،همراه مدح یا ذم که از لفظ لقب،فهمیده میشود مثل صادق،کاذب🌸
🌸٣.کنیه،آنچه که آغازش،یکی از این الفاظ،اَبْ اُم،اِبن،بنت،اَخ،اخت،عم،عمه،خال،خاله،باشد،مثل اُم کلثوم.
توجه،در کنیه چون اسم صراحتا تصریح نشده دلالت بر تعظیم دارد.🌸
#خلاصه صفحه ٢۵۶ تا ٢۵٨
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷اعراب علم🌷
🌹١.علم مفرد،بنا بر حاجت جمله اعراب میگیرد،مثل جاء زیدٌ،مررت بزیدٍ،رایت زیداً🌹
🌹٢.علم مرکب اضافی،جز اول او بنا بر نیاز جمله اعراب میگیرد و جز دوم آن همیشه مجرور است مثل جاء عبدُ اللهِ مررت بِعبدِ اللهِ رایتُ عبدَ اللهِ🌹
🌹٣.علم مرکب اسنادی،همواره اعرابش تقدیری است،مثل جاء فَتَحَ اللهُ،مررت بفَتَحَ اللهُ،رایتُ فَتَحَ اللهُ🌹
🌹۴.علم مرکب مزجی،که مختوم به ویه نشده مث بعلبک،مثل غیر منصرف اعراب میگیرد،مثل جاء بعلبکُ مررت ببعلبکَ رایت بعلبکَ
و اگر ختم به ویه شود مبنی بر کسر میشود🌹
#خلاصه صفحه ٢۵٨تا ٢۶١
@talcheslkotob
#▪️شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان،و تمام یاران باوفایش را محضر مبارک شما سربازان امام عصر تسلیت عرض میکنم▪️
#صدقه برا قلب نازنین امام عصر فراموش نشود#
@talcheslkotob