eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹حکمِ اسمِ"لا"(لای نفی جنسی که تکرار نشده)🔹 اسمِ"لا"دارای حالات زیر است. 💥۱-اسمِ لایِ نفی جنس،در صورتی که "مضاف" یا"شبهِ مضاف" باشد،معرب و منصوب است به فتحه یا منصوب است به آنچه که از فتحه نیابت میکند. "لا قولَ زورٍ نافِعٌ"،"لا ذا ادبٍ نَمّامٌ" ،"لا بائعاً دینَه بدنیاه رابحٌ"و"لا سائقینَ طیارةٌ غافلان" 💥۲-اسمِ لایِ نفی جنس،در صورتی که "مفرد"باشد(مضاف یا شبه مضاف نباشد،هر چند مثنی یا جمع باشد)،مبنی بر فتحه است،یا مبنی بر آن چیزی است که از فتحه نیابت میکند. "لا عالمَ متکبرٌ" "لا صدیقَینِ متنافرانِ" صفحه ۵۶۳ تا ۵۶۶ http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹زیادَةٌ و تفصیلٌ🔹‌ 💥أ-گذشت که از شرایطِ اعمالِ”لا“نکره بودن دو معمولش بود،در حالی که مثالهای فصیحی از عرب شنیده شده که اسم ”لا“ معرفه است،از جمله آن مثالها"اذا هلک کسْرَی فلا کسری بعدَه" یا "یُبکیٰ علی زیدٍ و لا زیدَ مثلُه" این أمثله را تاویل به نکره میبرند به تقدیر"مسمی بهذا الاسمِ" که مصنف این تاویل را نمیپذیرد و معتقد است ادعایی است بی دلیل و در ادامه میفرماید،پس بر ماست پذیرفتن این نصوص اما قیاسیشان ندانیم،یعنی در این أمثله بپذیریم که اسم لا معرفه آمده و این سماعی است. 💥ب-گفته شد اسم "لا" اگر مفرد باشد،مبنی بر فتحه است،اما گاه اسم لا در این حالت مبنی بر ضم عارضی است و این در شرایطی است که اسمش"غیر" و نظیر هایش باشد،در این صورت،غیر مبنی بر ضمِ عارضی در محل نصب است،البته به شرطی که غیر مضاف شود و مضاف الیه حذف شود اما در نیت باشد. "قطعت ثلاثه امیال لا غیرُ" به تقدیر لا غیرَها. صفحه ۵۶۶ تا ۵۶۸ http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹المسألةُ ۵۷،اسم لایی که،لا با عطف تکرار شده🔹 💥در اسمِ مفردِ معطوف یکی از امور زیر جایز است. ✔️۱.مبنی بر فتحه،یا چیزی که نائب از فتحه است،مثلِ"لا خیرَ مرجوٌّ و لا نَفْعَ" ،اسم لای دوم و خبرش به قرینه خبر اولی،محذوف است و عطف جمله به جمله صورت گرفته است. دوم"لا تقدمَ و لا رقیَّ معَ الجهالةِ" الجهالةِ،خبر برای هر دو لا. ✔️۲.اعراب به همراه نصب به فتحه یا آنچه از فتحه نیابت میکند.مثال اول"لا خیرَ مَرجُوٌّ من الشریرِ و لا نَفْعاً" این صورت لای دوم زائده ایست برای تاکید نفی و نَفْعاً عطف هست به محل اسم لا اولی،که محلش منصوب است. مثال دوم"لا تقدمَ و لا رقیاً معَ الجهالةِ"در این صورت نیز،لای دوم زائده ی تاکیدیه،و رقیاً،عطف است به محل اسم لای اول. ✔️۳.اعراب به همراه رفع به ضمه یا آنچه از ضمه نیابت میکند. مثل"لا خیرَ مرجوٌّ من الشریرِ و لا نَفْعٌ" "نَفْعٌ"،مبتدا و خبرش محذوف است و لای قبل آن زائده تاکیدی است،یا اینکه لای قبل از آن شبیه به لیس است و نَفْعٌ اسم آن است و باز خبرش محذوف است،یا اینکه عطف است به محل لا و اسمش که رفع است. صفحه ۵۶۸ تا ۵۷۰ http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
انا لله و انا الیه راجعون... سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابو مهدی المهندس از فرماندهان نیروی بسیج مردمی عراق به شهادت رسیدند... شهادت مبارک سردار؛انتقام خون پاکت را از آمریکای جنایتکار و اسراییل مزدور خواهیم گرفت http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 💥اگر لا تکرار شود با عطف و اولی شبیه به لیس باشد،در اسم بعد از لای دوم،"رفع"و مبنی بر فتحه بودن جایز است. اول،"لا قویٌّ و لا ضعیفٌ امامَ القانون" دوم،"لا قویٌّ و لا ضعیفَ امامَ القانون" دلیل رفع اسم بعد از لای دوم، ✔️۱-لای دوم "زائده"است و اسم بعد او،عطف شده به اسم اولی،وخبر هر دو ظرف (أمام) است. ✔️۲-لای دوم زائده،و اسم بعد آن "مبتدایی"است،که خبرش به قرینه خبر سابق حذف شده است. ✔️۳-لای دوم،عمل لیس را دارد،ومرفوع بعد اسم اوست،خبر هم به قرینه سابق حذف شده است. دلیلِ مبنی بر فتحه بودن اسم بعد از لای دوم،این است که این لا،نفی جنس باشد. صفحه ۵۷۰ تا ۵۷۲ http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹حکم معطوف بر اسم"لا" بدون تکرارش🔹 💥زمانی که لای نفی جنس تکرار نشود،وبه اسمش عطفی صورت گیرد،در معطوفی که نکره است "رفع"و "نصب"جایز است،چه اسمِ"لا"مفرد باشد و چه مفرد نباشد. "لا کتابَ و قلمٌ فی الحقیبةِ" یا "لا کتابَ و قلماً فی الحقیبةِ" به اعتبار این است که،قلم عطف شده به محلِ "لا"همراه اسمش،یا عطف شده به اسم"لا"به این خاطر که در اصل مبتدا بوده. به خاطر عطف بر محل اسم"لا" است،زیرا اسمِ"لا"در این حالت مبنی بر فتحه و محلا منصوب است،البته باید توجه داشت که تبعیت بنائی نداریم،چون"بناء"در توابع مراعات نمیشود. احکام در معطوف غیر مفرد هم جاری میشود. 💥اگر معطوف به اسمِ لا معرفه باشد،فقط رفع جایز است بنا بر مبتدا بودن. "لا کتابَ حسابٍ و القلمُ فی القیبةِ" صفحه ۵۷۲ تا ۵۷۴ http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹حکم نَعتِ اسم لا🔹 💥در صفتی که برای اسمِ"لا"می آید،یکی از موارد زیر جایز است. ✔️۱-بناء بر فتحه یا آنچه از فتحه نیابت میکند،مثلِ"لا سیارةَ مسرعةَ مَأمونَةٌ" ✔️۲-اعرابش منصوب به فتحه یا آنچه از فتحه نیابت میکند،مثلِِ"لا سیارةَ مسرعةً مَأمونَةٌ" ✔️۳-اعرابش مرفوع به ضمه یا آنچه از ضمه نیابت میکند،مثلِِ"لا سیارةَ مسرعةٌ مَأمونَةٌ" صورتی که این صفت،غیر مفرد باشد مثلِ"لا تاجرَ خَدّاعَ الناسِ ناجحٌ" بناء بر فتحه جایز نیست،همچنین همین حکم را دارد در صورتی که موصوف،غیر مفرد باشد،مثل"لا تاجرَ خشبٍ خَداعٌ یا خَداعاً ناجِحٌ" صورتی که فاصلی بین صفت و موصوف باشد،بناء بر فتحه جایز نیست ولی نصب و رفع صفت،جایز است. مثل"لا تاجرَ و صانعٌ خَدَّاعانِ ناجحان" صفحه ۵۷۴ تا ۵۷۵ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹زیادةٌ و تفصیل🔹 💥حکم بدل از اسم لا،اگر نکره باشد،مثل نَعتِ مفصول است،یعنی"نصب"و"رفعش" جایز است،و بناء بر فتحش جایز نیست. "لا احدَ رجلاً و امرةً فیها" اما اگر بدل معرفه باشد،رفعش واجب است. "لا احدَ محمدٌ و علیٌّ فیها" احکام فوق در عطف بیان هم جریان دارد البته عطف بیان معرفه از نکره نمی آید. در خصوص تاکید لفظی،نصب و رفعش جایز است البته بدون الحاق تنوین،و در خصوص"تاکید معنوی"بعضی قائل شده اند که در اینجا اصلا وارد نمیشود،و بعضی قائلند که وارد میشود و فقط رفعش جایز است. صفحه ۵۷۵ تا ۵۷۶ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0