eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌸بحث بسیار مهم و کاربردی🌸 "عـــود ضمیــر به مــرجـع متاخر لـفظـی و رتبه ای" اسم دیگر این نوع مرجع ضمیر،مرجع ضمیر حکمی است. 🌷توضیح و تبیین🌷 🌿گاه،ضمیر بر میگردد به یک مرجعی که این مرجع دو ویژگی دارد🌿 🌺ویژگی اول،در لفظ موخر از ضمیر آمده،به بیان دیگر،در لفظ بعد از ضمیر آمده. ویژگی دوم،رتبه مرجع هم موخریت است،یعنی از نظر جایگاه و رتبه،حقش این است که آخر بیاید،و آخر هم آمده.🌺 🍃ضمیر در موارد زیر به یک مرجعی،عود میکند که متاخر لفظی و رتبه ای است🍃 🌷۱.ضمیرِ مستترِ مفردی که فاعل نِعْمَ و بِئسَ و اخوات این دو است و بعد از این ضمیر اسم نکره ایست که مراد ضمیر را واضح میکند،و این اسم نکره نقشش تمییز است و رتبه تمییز همیشه موخر است، مثل نِعْمَ رجلا صدیقُنا،ضمیر مستتر در نِعْمَ،عود میکند به رجلا و رجلا در لفظ بعد از ضمیر آمده(موخر آمده)،و رتبه رجلا هم تاخیر است🌷 🌷۲.ضمیر مجرور "رُبَّ" باشد و بعد از آن مجرور، تمیز ی بیاید،و ضمیر عائد است به آن تمییز، مثل رُبَّه صدیقاً،مجرور عائد است به صدیقا و صدیقا موخر لفظی و رتبه ای است.🌷 🌷۳.ضمیر مرفوع به اولینِ از متنازعین باشد. مثل یُحاربُون و لا یَجْبُنُ العربُ،دو فعل یُحارِب ویَجْبُنُ نزاع دارن بر کلمه "العربُ" ضمیر فاعلی را به یحارِبُ دادیم و"العربُ" را فاعل لا یَجْبُنُ قرار دادیم اکنون ضمیر غایب عائد است به العربُ که متاخر لفظی و رتبه ای است،چون رتبه فاعل موخر است نسبت به فعل🌷 🌷۴.ضمیری که بدل آن،به صورت اسم ظاهر آمده، مثل اکرمتُه زیداً،"ه" در اکرمته عائد است به زیداً و زیداً بدل است از"ه".🌷 🌷۵.ضمیری که مبتدا است و خبر او اسم ظاهری است که به معنای ضمیر است. مثل،هُو النَجمُ القطبی،هو مبتدا و النجم القطبی خبر،و مرجع هو است،و در لفظ موخر است و میدانیم رتبه خبر همیشه تاخیر است🌷 🌷۶.ضمیر شأن و قصه(توضیح مفصل این ضمیر گفته شد). الحاصل:روشن شد که ضمیر غائب حتما احتیاج به مرجع دارد،و مرجع یکی از موارد زیر است 🔹مرجع لفظی. 🔹مرجع معنوی. 🔹مرجع حکمی. در دو مورد اول وجوبا مرجع مقدم است و در مورد سوم وجوبا مرجع موخر است. صفحه ۲۱۸ تا۲۲۰ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌺اصل در مرجع ضمیر غائب،این است که شئ واحدی باشد یعنی چند مرجع نباشد🌺 اگر چند شی در ظاهرا صلاحیت مرجعیت را داشتن،یکی از آنها به عنوان مرجع،معین میشود و آن یکی همان مرجعی است که اقرب(نزدیکتر) است به ضمیر مثل،حَضَرَ محمدٌ و ضیفٌ فاکرمتُه،"ه"در اکرمته عائد است به "ضیفٌ"زیرا،به ضمیر نزدیکتر است. 🌷گاه،مرجع را چند شی قرار دادهیم نیکو ست،،مثل جاء الاَقارب و الاَصدقاء و اَکرمتُهم،ضمیر "هم "عائد به الاَقارب والاَصدقاء است.🌷 🌿نکته:ضمیر در دو صورت زیر به اقرب عائد نیست.🌿 🌷۱.دلیلی وجود داشته باشد که مرجع اقرب نیست مثل،حَضَرَتْ زینبٌ و زیدٌ فاکرمْتُها و روشن است که"ها"عائد است به اَبْعَد(دورتر)،یعنی زینب.🌷 🌷۲.اقرب مضاف الیه باشد،مثل رایتُ غلامَ هندٍ فاکرمته،ضمیر "ه"عاید است به غلام که ابعد است.🌷 ،اگر دلیلی وجود داشت که ضمیر عائد است به مضاف الیه،حتما ضمیر را به مضاف الیه عود میدهیم. مثل،عُلِمَ مفهومُ الرسالةِ و هی من اعظمِ الرسائل ،اگر مضاف لفظ "کُل" یا "جمیع "،باشد،غالبا ضمیر عائد است به مضاف. صفحه ۲۲۰ تا ۲۲۱. @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌷مطابقت بین ضمیر و مرجع🌷 🌿۱.اگر مرجع،مفرد مذکر یا مفرد مونث باشد، ضمیر مطابق با مرجع می آید مثل الشمس طلعت فاطمة ذهبت،القمر ظهر،علی ذهب،و نیز اگر مرجع مثنی یا جمع مذکر سالم باشد،باز مطابقت ضمیر با مرجع واجب است. مثل زینبان ذهبتا،الزیدون ذهبوا ....🌿 🌿۲.اگر مرجع جمع مونث سالم غیر عاقل باشد،افضل این است که ضمیر به صورت مفرد مونث بیاید.مثل الشجرات ارتفعت و اگر مرجع جمع مونث عاقل(چه تکسیر،چه سالم) باش افضل این است که ضمیر به صورت جمع مونث بیاید مثل الطالباتُ حَضِرن🌿 🌿۳.اگر مرجع،جمع مکسری باشد که مفردش مذکر عاقل است،جایز است ضمیر به صورت جمع مذکر یا به صورت مفرد مونث بیاید مثل الرجال حضروا الرجال حضرت. و اگر این جمع مکسر،مفردش،مذکر غیر عاقل باشد،یامونث غیر عاقل باشد،جایز است ضمیر به صورت مفرد مونث،یا جمع مونث بیاید مثل الکتب نَفَعَتْ،و نفعن اللیالی ذهبت و ذهبن 🌿 🌿۴.اگر مرجع اسم جمع غیر مختص به نساء باشد،جایز است ضمیر به صورت مفرد مذکر و به صورت واو جمع بیاید. مثل القومُ ذهب القوم ذهبوا و اگر مختص به زنان باشد،ضمیر به صورت جمع مونث می آید🌿 صفحه ۲۲۲ تا ۲۲۴ @talcheslkotob
هدایت شده از التائب
751.7K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️❤️شوخی جالب حضرت آقا،با جوانانی که وسط سخنرانی ایشان ذوق زده شده بودند.❤️❤️ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌷زمانی که مرجع لفظ "کم" باشد،ضمیر به دو صورت به او راجع است.🌷 ۱.مراعات لفظ(شکل و لفظ کم،اسم مفرد مذکری است) ۲.مراعات معنی. مثل کَم طالبةً نجح یا کم طالبة نَجَحَتا. 🌿کلاماتی دیگر داریم که در ارجاع ضمیر مثل کم هستند،یعنی ضمیر جایز است به اعتبار لفظ عود کند یا به اعتبار معنی و این کلمات عبارتند از"من" "ما" " کل" "اَیُّ" "بعض"🌿 🌷لفظ همه ی این کلمات مفرد مذکر است🌷 🍃مثلا،مَن سافر(معتبر لفظ است) من سافروا(معتبر معناست) ما طلع ما طلعت. کُل الرجال سافر یا سافروا. أیُّ الرجال حضر یا حضروا. بعضُ الناس غاب یا غابوا 🍃 ۲۲۴ تا ‌۲۲۵ @talcheslkotob
3.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیطنت عجیب ضد انقلاب در خصوص بیانات رهبر انقلاب. 🔹لطفا نشر دهید🔹 @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. ⬛️شهادت،اما محمد باقر(ع)تسلیت باد⬛️ الوافی. 🔹تـــنـــبــیــهٌ🔹 🌿۱.اگرضمیری دو مرجع داشت،که اختلاف در رتبه داشتند،ضمیر راجع است به اقوی و اعرف از آن دو🌿 🌺منظور از تفاوت در رتبه،تفاوتی است که در بین معارف میباشد🌺 🌿۲.زمانی که صلاحیت داشت دو مرجع،برای ضمیر در نظر گرفت شود،رتبه ضمیر متکلم مقدم است مثل،انا و انتَ،ذَهَبْتُ و گفته نمیشود انا و انتَ ذَهَبْتما....🌿 🌿۳.اگر مرجع،صلاحیت برای مذکر و مونث داشته باشد،جایز است ضمیر به دو صورت،مذکر یا مونث بیاید،مثل الروحُ هی من الاسرارِ یا هو من الاسرارِ....🌿 🌿۴.غالبا،ضمیر بعد "أو" ای که مفید معنای شک،البهام و تنویع است،به صورت مفرد می آید مثل الابیضُ او الاسود لافرقه بینه.🌿 صفحه۲۲۵ تا ۲۲۷ @talcheslkotob
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷🌷🌷دیداری عاشقانه🌷🌷🌷 از دست ندید# @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🔹بررسی آیاتی از کلام وحی🔹 🌿َالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ. ضمیر "ها" در يُنْفِقُونَهَا،عائد است به الْفِضَّةَ،چون به ضمیر نزدیک است، و یا چون،نقره بیشتر در دست مردم است، یا اینکه ضمیر به معنایی که از سیاق فهمیده میشود،راجع است،و آن معنا میتواند،اموال،دراهم و دنانیر باشد.🌿 🌿آیه "استَعِینوا بالصبرِ و الصلاةِ فانَّها لکبیرةٌ" مثل آیه بالا است،ضمیر "ها" راجع است به الصلاةِ چون به ضمیر نزدیک است، یا چون انجام فریضه نماز بیشتر است از فریضه روزه،اتفاق میفتد. ویا راجع است به معنایی،که از سیاق فهمیده میشود و آن معنا میتواند "فریضه یا عبادت" باشد 🌿 🌷در آیه شریفه،وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا،ضمیر غائب "واو"عائد است به طَائِفَتَانِ به اعتبار اینکه هر طائفه مشتمل بر عدد زیادی است،یعنی ضمیر به اعتبار معنی،به مرجع راجع است.🌷 ،میتوانیم بگویم، قوم عرب،وقتی دو چیزی که در معنا مشترک هستند را ذکر میکند،ضمیر را به یکی از آن دو عود میدهد،تا شنونده،آگاه شود به اینکه،آن دو چیز،در معنا اشتراکاتی دارند.# 🍃نکته خیلی مهم،بیان فوق،شامل تمام آیات بالا میشود،و ضمیر "ها" در آیه اول،راجع است به الْفِضَّةَ و در آیه دوم راج است به الصلاةِ،و در آیه آخر ضمیر "واو" راجع است به الطائفة🍃. 🔹بحث جدید🔹 🍃أنتَ عالمٌ. اگر قائل بشویم به این مسئله که ضمیر در اسم فاعل فقط راجع است به غائب،و نمیتوان "أنتَ"را در او مستتر کنیم،حتما و بلا شک مرجع محذوف است،و تقدیر کلام چنین است،أنت رَجُلٌ عالمٌ،ضمیر "هو" در عالم،عائد است به رَجُلٌ...🍃 صفحه ۲۲۷ تا ۲۲۹. @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌿قاعده ی کلی:در حالت عادی و اختیار،ضمیر باید به صورت متصل بیاید،مگر اینکه متصل آمدن جایز نباشد🌿 🌺تنبــــیـــــه🌺 🌿در دو حالت زیر،با وجود اینکه ضمیر میتواند،به صورت متصل بیاید،اما منفصل آمدن،نیز جایز است🌿 🌷۱.فعل،یا شبه فعل دو ضمیر را به عنوان دو مفعول نصب دهد،که ضمیر اول اعرف است از ضمیر دوم،(ترتیب اعرفیت،متکلم،مخاطب غائب) در این حالت ضمیر دوم به صورت متصل یا منفصل بیاید صحیح است،مثل القلمُ اعطتُکه یا اعطتُک إیاه🌷 🌷۲.ضمیر،منصوب باشد به یکی از نواسخ مثل الغائبُ لیسَهُ محمدٌ یا لیس محمد إیاه🌷 ،حالات دو ضمیر در غیر موارد بالا# 🌿اگر،اولی مرفوع و ثانی منصوب باشد،متصل آمدن واجب است مثل ضَرَبْتُه🌿 🌿اگر اولی،منصوب دومی مرفوع باشد،منفصل آمدن واجب است،ماضربتُ الا ایاه🌿 🌿اگر هر دو منصوب و دومی اعرف،نیز منفصل آمدن واجب است مثل اعتیتُه إیاک.🌿 صفحه ۲۲۹ تا ۲۳۲ @talcheslkotob
3.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
،هیچ وقت تنهات نمیزاره# 📢📢خیلی،زیبا.... بیانات ناب آیت الله احدی📢📢 @talkhislkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌿در موارد زیر متصل آوردن ضمیر جایز نمیباشد وحتما باید منفصل بیاوریم🌿 🔹.۱تقدیم ضمیر بر عامل به خاطر انگیزه های بلاغی مثل حَصر در قوله تعالی،إیّاک نَعبُدُ🔹 🔹۲.ضمیر بعد از "الا " استثنا بیاید مثل رَبَّنا ما نعبد الا ایّاک🔹 🔹۳.عامل لفظی ضمیر محذوف باشد مثل،إیّاک و الکذبَ🔹 🔹۴.عامل ضمیر معنوی باشد(ضمیر مبتدا باشد)هو قائمٌ🔹 🔹۵.عامل ضمیر "ما" نافیه باشد،مثل ما هو ضرباً🔹 🔹۶.ضمیر تابعِ کلمه ای باشد،که آن کلمه از عاملش فاصله گرفته است،مثل قوله تعالی یَخرجون الرسولَ و ایّاکم(ایّاکم تابع الرسولَ است)🔹 🔹۷.ضمیر بعد از واو مَعِیت بیاید مثل سَاُسافِر و ایاهم الیٰ ...🔹 🔹.۸ضمیر فاعل باشد برا مصدری که اضافه شده به مفعولش، مثل ضربُ زیدٍ هو🔹 🔹۹.ضمیر مفعول به، باشد برای مصدری که اضافه شده به فاعلش ضربُ زیدٍ ایاک🔹 🔹۱۰.ضمیر بعد از إما تفصیلیه بیاید مثل کَتَبَ ،إما انت إما هو🔹 🔹۱۱.ضمیر منادا واقع شود‌ مثل یا انت🔹 🔹۱۲.دو ضمیر منصوبی که پشت سر هم بیایند و عاملشان یک شی باشد،و رتبه دو ضمیر یکی باشد،ضمیر دوم وجوبا منفصل می آید، مثل علمتُک ایاک🔹 🔹۱۳.ضمیر مرفوع باشد به مشتقی که جاری شده بر غیر من هی له مثل زیدٌ عمرٌ ضاربُه هو،ضارب جاری نشده بر عمر،یعنی زنندگی برای عمر نیست بلکه برای زید است.🔹 🔹۱۴.ضمیر بعد از لام مفارقه بیاید،إن زیدُ لهو.🔹 🔹۱۵.ضرورت شعری🔹 صفحه،۲۳۲ تا ۲۳۴ @talcheslkotob