eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌷مطابقت بین ضمیر و مرجع🌷 🌿۱.اگر مرجع،مفرد مذکر یا مفرد مونث باشد، ضمیر مطابق با مرجع می آید مثل الشمس طلعت فاطمة ذهبت،القمر ظهر،علی ذهب،و نیز اگر مرجع مثنی یا جمع مذکر سالم باشد،باز مطابقت ضمیر با مرجع واجب است. مثل زینبان ذهبتا،الزیدون ذهبوا ....🌿 🌿۲.اگر مرجع جمع مونث سالم غیر عاقل باشد،افضل این است که ضمیر به صورت مفرد مونث بیاید.مثل الشجرات ارتفعت و اگر مرجع جمع مونث عاقل(چه تکسیر،چه سالم) باش افضل این است که ضمیر به صورت جمع مونث بیاید مثل الطالباتُ حَضِرن🌿 🌿۳.اگر مرجع،جمع مکسری باشد که مفردش مذکر عاقل است،جایز است ضمیر به صورت جمع مذکر یا به صورت مفرد مونث بیاید مثل الرجال حضروا الرجال حضرت. و اگر این جمع مکسر،مفردش،مذکر غیر عاقل باشد،یامونث غیر عاقل باشد،جایز است ضمیر به صورت مفرد مونث،یا جمع مونث بیاید مثل الکتب نَفَعَتْ،و نفعن اللیالی ذهبت و ذهبن 🌿 🌿۴.اگر مرجع اسم جمع غیر مختص به نساء باشد،جایز است ضمیر به صورت مفرد مذکر و به صورت واو جمع بیاید. مثل القومُ ذهب القوم ذهبوا و اگر مختص به زنان باشد،ضمیر به صورت جمع مونث می آید🌿 صفحه ۲۲۲ تا ۲۲۴ @talcheslkotob
هدایت شده از التائب
751.7K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️❤️شوخی جالب حضرت آقا،با جوانانی که وسط سخنرانی ایشان ذوق زده شده بودند.❤️❤️ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌷زمانی که مرجع لفظ "کم" باشد،ضمیر به دو صورت به او راجع است.🌷 ۱.مراعات لفظ(شکل و لفظ کم،اسم مفرد مذکری است) ۲.مراعات معنی. مثل کَم طالبةً نجح یا کم طالبة نَجَحَتا. 🌿کلاماتی دیگر داریم که در ارجاع ضمیر مثل کم هستند،یعنی ضمیر جایز است به اعتبار لفظ عود کند یا به اعتبار معنی و این کلمات عبارتند از"من" "ما" " کل" "اَیُّ" "بعض"🌿 🌷لفظ همه ی این کلمات مفرد مذکر است🌷 🍃مثلا،مَن سافر(معتبر لفظ است) من سافروا(معتبر معناست) ما طلع ما طلعت. کُل الرجال سافر یا سافروا. أیُّ الرجال حضر یا حضروا. بعضُ الناس غاب یا غابوا 🍃 ۲۲۴ تا ‌۲۲۵ @talcheslkotob
3.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیطنت عجیب ضد انقلاب در خصوص بیانات رهبر انقلاب. 🔹لطفا نشر دهید🔹 @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. ⬛️شهادت،اما محمد باقر(ع)تسلیت باد⬛️ الوافی. 🔹تـــنـــبــیــهٌ🔹 🌿۱.اگرضمیری دو مرجع داشت،که اختلاف در رتبه داشتند،ضمیر راجع است به اقوی و اعرف از آن دو🌿 🌺منظور از تفاوت در رتبه،تفاوتی است که در بین معارف میباشد🌺 🌿۲.زمانی که صلاحیت داشت دو مرجع،برای ضمیر در نظر گرفت شود،رتبه ضمیر متکلم مقدم است مثل،انا و انتَ،ذَهَبْتُ و گفته نمیشود انا و انتَ ذَهَبْتما....🌿 🌿۳.اگر مرجع،صلاحیت برای مذکر و مونث داشته باشد،جایز است ضمیر به دو صورت،مذکر یا مونث بیاید،مثل الروحُ هی من الاسرارِ یا هو من الاسرارِ....🌿 🌿۴.غالبا،ضمیر بعد "أو" ای که مفید معنای شک،البهام و تنویع است،به صورت مفرد می آید مثل الابیضُ او الاسود لافرقه بینه.🌿 صفحه۲۲۵ تا ۲۲۷ @talcheslkotob
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷🌷🌷دیداری عاشقانه🌷🌷🌷 از دست ندید# @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🔹بررسی آیاتی از کلام وحی🔹 🌿َالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ. ضمیر "ها" در يُنْفِقُونَهَا،عائد است به الْفِضَّةَ،چون به ضمیر نزدیک است، و یا چون،نقره بیشتر در دست مردم است، یا اینکه ضمیر به معنایی که از سیاق فهمیده میشود،راجع است،و آن معنا میتواند،اموال،دراهم و دنانیر باشد.🌿 🌿آیه "استَعِینوا بالصبرِ و الصلاةِ فانَّها لکبیرةٌ" مثل آیه بالا است،ضمیر "ها" راجع است به الصلاةِ چون به ضمیر نزدیک است، یا چون انجام فریضه نماز بیشتر است از فریضه روزه،اتفاق میفتد. ویا راجع است به معنایی،که از سیاق فهمیده میشود و آن معنا میتواند "فریضه یا عبادت" باشد 🌿 🌷در آیه شریفه،وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا،ضمیر غائب "واو"عائد است به طَائِفَتَانِ به اعتبار اینکه هر طائفه مشتمل بر عدد زیادی است،یعنی ضمیر به اعتبار معنی،به مرجع راجع است.🌷 ،میتوانیم بگویم، قوم عرب،وقتی دو چیزی که در معنا مشترک هستند را ذکر میکند،ضمیر را به یکی از آن دو عود میدهد،تا شنونده،آگاه شود به اینکه،آن دو چیز،در معنا اشتراکاتی دارند.# 🍃نکته خیلی مهم،بیان فوق،شامل تمام آیات بالا میشود،و ضمیر "ها" در آیه اول،راجع است به الْفِضَّةَ و در آیه دوم راج است به الصلاةِ،و در آیه آخر ضمیر "واو" راجع است به الطائفة🍃. 🔹بحث جدید🔹 🍃أنتَ عالمٌ. اگر قائل بشویم به این مسئله که ضمیر در اسم فاعل فقط راجع است به غائب،و نمیتوان "أنتَ"را در او مستتر کنیم،حتما و بلا شک مرجع محذوف است،و تقدیر کلام چنین است،أنت رَجُلٌ عالمٌ،ضمیر "هو" در عالم،عائد است به رَجُلٌ...🍃 صفحه ۲۲۷ تا ۲۲۹. @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌿قاعده ی کلی:در حالت عادی و اختیار،ضمیر باید به صورت متصل بیاید،مگر اینکه متصل آمدن جایز نباشد🌿 🌺تنبــــیـــــه🌺 🌿در دو حالت زیر،با وجود اینکه ضمیر میتواند،به صورت متصل بیاید،اما منفصل آمدن،نیز جایز است🌿 🌷۱.فعل،یا شبه فعل دو ضمیر را به عنوان دو مفعول نصب دهد،که ضمیر اول اعرف است از ضمیر دوم،(ترتیب اعرفیت،متکلم،مخاطب غائب) در این حالت ضمیر دوم به صورت متصل یا منفصل بیاید صحیح است،مثل القلمُ اعطتُکه یا اعطتُک إیاه🌷 🌷۲.ضمیر،منصوب باشد به یکی از نواسخ مثل الغائبُ لیسَهُ محمدٌ یا لیس محمد إیاه🌷 ،حالات دو ضمیر در غیر موارد بالا# 🌿اگر،اولی مرفوع و ثانی منصوب باشد،متصل آمدن واجب است مثل ضَرَبْتُه🌿 🌿اگر اولی،منصوب دومی مرفوع باشد،منفصل آمدن واجب است،ماضربتُ الا ایاه🌿 🌿اگر هر دو منصوب و دومی اعرف،نیز منفصل آمدن واجب است مثل اعتیتُه إیاک.🌿 صفحه ۲۲۹ تا ۲۳۲ @talcheslkotob
3.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
،هیچ وقت تنهات نمیزاره# 📢📢خیلی،زیبا.... بیانات ناب آیت الله احدی📢📢 @talkhislkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌿در موارد زیر متصل آوردن ضمیر جایز نمیباشد وحتما باید منفصل بیاوریم🌿 🔹.۱تقدیم ضمیر بر عامل به خاطر انگیزه های بلاغی مثل حَصر در قوله تعالی،إیّاک نَعبُدُ🔹 🔹۲.ضمیر بعد از "الا " استثنا بیاید مثل رَبَّنا ما نعبد الا ایّاک🔹 🔹۳.عامل لفظی ضمیر محذوف باشد مثل،إیّاک و الکذبَ🔹 🔹۴.عامل ضمیر معنوی باشد(ضمیر مبتدا باشد)هو قائمٌ🔹 🔹۵.عامل ضمیر "ما" نافیه باشد،مثل ما هو ضرباً🔹 🔹۶.ضمیر تابعِ کلمه ای باشد،که آن کلمه از عاملش فاصله گرفته است،مثل قوله تعالی یَخرجون الرسولَ و ایّاکم(ایّاکم تابع الرسولَ است)🔹 🔹۷.ضمیر بعد از واو مَعِیت بیاید مثل سَاُسافِر و ایاهم الیٰ ...🔹 🔹.۸ضمیر فاعل باشد برا مصدری که اضافه شده به مفعولش، مثل ضربُ زیدٍ هو🔹 🔹۹.ضمیر مفعول به، باشد برای مصدری که اضافه شده به فاعلش ضربُ زیدٍ ایاک🔹 🔹۱۰.ضمیر بعد از إما تفصیلیه بیاید مثل کَتَبَ ،إما انت إما هو🔹 🔹۱۱.ضمیر منادا واقع شود‌ مثل یا انت🔹 🔹۱۲.دو ضمیر منصوبی که پشت سر هم بیایند و عاملشان یک شی باشد،و رتبه دو ضمیر یکی باشد،ضمیر دوم وجوبا منفصل می آید، مثل علمتُک ایاک🔹 🔹۱۳.ضمیر مرفوع باشد به مشتقی که جاری شده بر غیر من هی له مثل زیدٌ عمرٌ ضاربُه هو،ضارب جاری نشده بر عمر،یعنی زنندگی برای عمر نیست بلکه برای زید است.🔹 🔹۱۴.ضمیر بعد از لام مفارقه بیاید،إن زیدُ لهو.🔹 🔹۱۵.ضرورت شعری🔹 صفحه،۲۳۲ تا ۲۳۴ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. ♦️نون الوقایة♦️ 🌿یکی از ضمیرهای متصل"یاء متکلم"است،که او را"یاء النفس" نیز می نامند🌿 🌿محل اعرابی "یاء متکلم"،یا نصب است،ویا جر🌿 ،وجود نون و عدمش. 🌿اگر یاء متکلم،منصوب باشد و ناصبش فعل، شبه فعل و یا اسم فعل،باشد،واجب است قبل از یاء متکلم "نون وقایة" بیاید البته گاه در فعل لیس در استعمالات قدیم،"نون وقایة" نیامده که به هیچ عنوان قیاسی نیست،و سماع محض است🌿 🌿اگر "یاء متکلم"منصوب باشد و ناصبش،حرف ناسخ "لیت" باشد،قول مشهورتر وجوب "نون وقایة"،است،اگر حرف ناسخ،لعل باشد،حذف نون بهتر است،وسایر حروف مشبهة بالفعل،وجود نون و عدمش مساوی است🌿 🌿اگر یاء مجرور باشد به حرف جری،و حرف جر "من" یا "عن" باشد، واجب است اثبات نون وقایة،ودر غیر این دو حرف جر،"حذف" نون واجب است🌿 🌿اگر "یاء "مجرور باشد به اضافه،ومضاف یکی از سه کلمه( لَدُنْ،قَدْ،قَطُّ) باشد بهتر و فصیح تر اثبات نون است و در غیر این سه اسم،حذف نون،واجب است.🌿. نون وقایة،در جایی حضور پیدا میکند که یا متکلم حضور داشته باشد و ازجمله فعالیتهای او،کسره نگرفتن فعل است، صفحه ۲۳۵ تا ۲۳۷. @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌿زمانی که جمع شود نون افعال خمسه و نون وقایة،یکی از سه وجه زیر جایز است🌿 🌺۱.ادغام نون اول در نون دوم،مثل تَضرِبونِّی. 🌺۲.حذف یکی از دو نون،تَضربونِی. 🌺۳.ابقاء دو نون(نون رفع و نون وقایة) تَضْرِبونَنِی. 🌷در بعضی استعمالات ورود نون وقایة،بر اسم فاعل و اسم تفضیل شنیده شده، هَل انتُم صادقونِی،و اگر نون حذف شود میشود صادقِیَّ مثالِ افعل تفضیل،غیرُ الدجاجِ اخوفُنی،اگر نون نیاید،میشود أخْوَفِی. 🌿البته به خاطر کم بودن استعمال این دو(نون همراه اسم فاعل و اسم تفضیل)،قیاسی نیست این مسئله.🌿 ،هر گاه فعل مختوم شود به نون نسوة،هر دو نون(نسوه و وقایه)،لزوما حفظ میشوند. النساء یضربنَنِی... صفحه ۲۳۷ تا ۲۳۹ @talcheslkotob