eitaa logo
نشر تمدن نوین اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
86 عکس
3 ویدیو
4 فایل
🌐وبگاه: tamadonenovin.ir 👤مدیر کانال: @tamaddonnovin 🔗درگاه‌های ارتباطی: https://zil.ink/tamadonenovin.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🔰نمایشگاه کتاب تهران به نیمهٔ راه رسید. بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی ایران که از چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت شروع شد، امروز پنجمین روز خود را سپری می‌کند. همزمان با این رویداد، فروش مجازی کتاب از طریق وبگاه book.icfi.ir نیز ادامه دارد. 📍 آدرس غرفه نشر تمدن نوین اسلامی: مصلای تهران، شبستان، راهرو ۲۵، غرفه ۳۴. 🖥 صفحه مجازی غرفه 📚لیست کتب 🌐 وبگاه نشر تمدن نوین اسلامی 👤ارتباط با مسئول انتشارات نشر تمدن نوین اسلامی @tamadonenovin_ir
17.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | پیروزی قطعی است؛ با نصرت خدای متعال 🔰 : 🔺ما اگر پای بایستیم و‌ بر خدا توکل کنیم، نزول و و غلبۀ بر دشمن، قطعی است. 🔺️ آنجا که حضرت موسی پیروز می‌شود، در ظاهر، عالَم به‌نفع او نیست! آن لحظه‌ای که حضرت ابراهیم پیروز می‌شود، امکانات ظاهری به‌نفع ایشان نیست! آنچه را عوض می‌کند، نصرت خداست، نه امکانات. ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 روایتی که از صحنه‌های میدان ارائه می‌کنید، باید مبتنی بر الهیات قرآنی باشد. در غیر این صورت، در چارچوب روایت وارونۀ دشمن قرار می‌گیرید! 🔰 آیت‌الله میرباقری: روایتی که از صحنه‌های میدان مبارزه ارائه می‌کنید، باید مبتنی بر الهیات قرآنی باشد؛ باید الهیاتی که قرآن از موازنۀ قوا، از اهداف جنگ و طرح الهی ارائه می‌دهد را روی تصویر صحنه بنشانید. در غیر این صورت، در چارچوب روایت وارونۀ دشمن قرار می‌گیرید و آن آثار روانی که دشمن دنبال می‌کند، در شما ظاهر می‌شود. این کار، گفتاردرمانی نیست، بلکه تعمیق نگرش و بینش و احساس نسبت‌به صحنه است. ☑️ @mirbaqeri_ir
💥تجدید چاپ دو عنوان کتاب از نشر تمدن نوین اسلامی ⬅️کتاب اثر استاد میرباقری در شرح زیارت عاشورا 📖معرفی: مهم‌ترین وسیلهٔ سلوک، توجه به بلای اولیای خدا و به‌ویژه اعظم بلاها و ابتلائات، یعنی مصیبت سیدالشهدا (ع) است. این ابتلا، اعظم وسایل سلوک به سمت خدای متعال و محور تهذیب همهٔ جوامع و همهٔ تاریخ است؛ حتی انبیای الوالعزم نیز از این ابتلا بهره برده و به‌واسطهٔ آن رشد کرده‌‌اند. 🛒 خرید کتاب از وبگاه انتشارات (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️کتاب اثر استاد حسینی الهاشمی 📖 معرفی: ریاضیات اسلامی چیست؟ آیا واقعا چنین است که نتوان ریاضیات را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم نمود؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیاتی است که کاربرد اسلامی داشته باشد؟ آیا ریاضیات اسلامی بدین معناست که ۲ به‌علاوه ۲، مساوی با ۴ نباشد و مثلا ۳ یا ۵ گردد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات استنباطی و تعبدی است که بتوان آن را از آیات و روایات استخراج کرد؟ عمدهٔ مخالفت‌ها با ریاضیات اسلامی، ناشی از تصور نادرست و غیر دقیق از این واژه است. در این کتاب تلاش شده ضمن ارائه تصور دقیقی از ریاضیات اسلامی، امکان و ضرورتِ آن به اثبات برسد. 🛒 خرید کتاب از وبگاه انتشارات (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) 📚 نشر تمدن نوین اسلامی ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
📖 کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟ ❇️ قسمت اول از : ♦️این اثر جلد چهارم از مجموعه‌ی تأملات قرآنی است؛ در این مجموعه و به طور خاص در این اثر، استاد میرباقری مدلی را برای شرح آیات استفاده‌ می‌کنند که کم‌نظیر است؛ ایشان ابتدا مبتنی بر مهمترین تفاسیر شیعی، نظیر تفسیر المیزان علامه‌ی طباطبایی و روایات تفسیری که بیشتر به ظاهر آیات توجه دارند، یک مرتبه سوره‌ها را در سطح ظاهری شرح و تفسیر می‌نمایند. در مرحله‌ی دوم، مبتنی بر روایاتی که به ابعاد باطنی‌تر معانی آیات اشاره‌کرده‌اند، سطح عمیق‌تری از معارف مکتوم در آیات را استخراج می‌کنند، کاری که استاد میرباقری در این مرحله انجام می‌دهند این است که از منظومه‌ی روایات نیز برای شرح بیشتر آن روایاتِ تفسیریِ ذیل آیات استفاده می‌کنند و به این شکل افق‌های جدیدی به روی مخاطب گشوده می‌شود. به عنوان نمونه‌ای از روش تفسیری استاد میرباقری در این مجموعه، ایشان در بخشی از توضیحات مربوط به آیه‌ی نخست سوره‌ی انشراح «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» به بحث در خصوص مفهوم شرح صدر می‌پردازند؛ از یک سو مفهوم شرح صدر برای نبی اکرم را بیان می‌دارند و از سوی دیگر مفهوم شرح صدر برای مؤمنین را توضیح می‌دهند، در بحث توضیح مفهوم شرح صدر برای مؤمنین به این آیه‌ی ۲۲ از سوره زمر استناد می‌نمایند که خدا فرموده: «أَ فَمَنْ شَرَحَ اللهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ - آيا كسى كه خدا سينه‌اش را براى اسلام گشاده است و بر فراز [مركبى از] نور الهى قرار گرفته [همچون كوردلان گمراه است]؟!» بعد حدیث ذیل این آیه را نقل می‌کنند که در تفاسیر روایی ذکر شده که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: (مقصود از شرح صدر پیدا کردن این است که خداوند نوری در دل مؤمن می‌افکند، پس در پی این تابش نور الهی، سینه‌اش گشاده می‌گردد و نشانه‌ی حضور این نور الهی در سینه‌ی مؤمن و فراخی سینه‌اش، این است که قبل از آن‌که مرگ به سراغش بیاید، برای بازگشت به خانه‌ی جاوید و دوری از خانه‌ی فریب خود را آماده می‌کند.) اما در ادامه، همین روایت شریف را به کمک دیگر روایات شرح می‌کنند، تا مقصود از عبارت نسبتاً مبهم و کلیِ نور الهی که لازمه‌ی شرح صدر است، مشخص شود و این همان وجه تمایز مجموعه‌ی تأملات قرانی با دیگر آثار تفسیری است که به ندرت در دیگر شروح انجام می‌شود. ایشان روایاتی را ذکر می‌کنند که در آن‌ها بیان شده که مقصود از نور الهی، امامان علیهم السلام هستند و افکنده‌ شدن نور الهی در قلب نیز، می‌شود پذیرش ولایت امامان علیهم‌السلام؛ یعنی اینکه خدا می‌فرماید به بنده‌ای شرح صدر عطا کرده، یعنی توفیق داده تا ولایت امامان علیهم‌السلام را بپذیرد و نشانه‌ی پذیرش حقیقی این ولایت نیز این است که خود را برای بازگشت به خانه‌ی جاوید آماده می‌کند و لحظه‌ لحظه‌ی عمرش را به انجام وظایفش به عنوان بنده می‌پردازد. 🛒 خرید کتاب از وبگاه انتشارات (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) 📚 نشر تمدن نوین اسلامی ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
📖 کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟ ❇️ قسمت 2️⃣ از : ♦️اما برای معرفی مهمترین ویژگی و شاخصه و وجه تمایز آثار تفسیر قرآن استاد میرباقری، ذکر یک مقدمه لازم است؛ در روایات معتبر و متعدد، بیان شده که یک‌سوم از قرآن درباره‌ی اهل بیت علیهم‌السلام است و یک‌سوم از قرآن درباره‌ی دشمنان ایشان و یک‌سوم مطالب دیگر است و باز در روایات بیان شده است که اگر کسی جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام را در قرآن کریم نشناسد، از فتنه‌ها ایمن نخواهد بود، به عبارت دیگر، یکی از مهمترین لوازمِ داشتنِ بصیرتی که بتواند عاملِ عبور از فتنه‌ها شود، این است که انسان جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام و دشمنان ایشان را در قرآن کریم بشناسد. به جهت این‌که استاد میرباقری از یک سو، در مباحث تفسیری خود، به روایاتی که ناظر به باطن آیات درباره‌ی اهل بیت علیهم‌السلام و دشمنان ایشان است توجه ویژه دارند و از سوی دیگر، کاملاً به آیات قرآن نگاه تمدّنی و فلسفه‌ی تاریخی دارند؛ مباحث‌شان مناسب امروز ماست. یعنی شرحی از آیات قرآن کریم را ارائه می‌کنند که مبتنی بر آن، مخاطب می‌تواند بفهمد اولاً مهمترین مصادیق دو جبهه‌ی حق و باطل و جریان‌های طاغوت و جریان نفاق و جریان ولایت الهی در دنیا امروز چه هستند و در ثانی می‌تواند نسبتِ خود با این جبهه‌های حق و باطل در جهان امروز را دریابد و این مهمترین شاخصه و ویژگی نگاه و روش تفسیری استاد میرباقری، نسبت به سایر تفاسیر است. 🛒 خرید کتاب از وبگاه انتشارات (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) 📚 نشر تمدن نوین اسلامی ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 معرفی مناسبتی، کتاب ♦️معرفی کتاب ضیافت بلا: کمتر عمل مستحبی است که در روایات و سیره معصومین علیهم السلام و اولیای خدا رضوان الله علیهم اجمعین به اندازه‌ی زیارت عاشورا بر آن تاکید شده باشد! تا جایی که حتی در تشرف سید رشتی به محضر حضرت حجت ارواحنا فداه، یکی از گلایه‌های سه‌گانه‌ی حضرت از شیعیان این بود که چرا زیارت عاشورا نمی‌خوانند؟! ذکر این مختصر در باب اهمیت بسیار بالای این زیارت عظیم الشان، که از برجسته‌ترین احادیث قدسیست، ممکن است این سوال را به ذهن متبادر کند که علت این همه اهمیت چیست!؟ برای پاسخ ناگزیر هستیم به تأمل در محتوای غنی و بسیار عمیق زیارت عاشورا. و از میان شروح و تفاسیر متعددی که بر زیارت عاشورا نگاشته شده، توضیحات ذکر شده در این اثر که پیاده‌شده‌ی بیانات فقیه ارجمند آیت الله سید محمدمهدی میرباقریست به واقع ‌کم‌نظیر است! به عنوان نمونه؛ همه عبارت الوِتر الموتور را خوانده‌ایم؛ استاد میرباقری در ذیل کلمه موتور بحث بسیار جالب توجهی را می‌گشایند که برای همه شیعیان و خاصه منتظران حضرت بقیة‌الله العظم ارواحنا فداه بسیار درس‌آموز و مایه‌ی عبرت و بصیرت است. ایشان می‌فرماید: یکی از معانی موتور بر وزن مفعول، می‌شود تنها شده! یعنی سید الشهدا علیه السلام با طرح و نقشه قبلی تنها شدند! بعد ذیل این عبارت دو بحث بسیار عمیق و دقیق تاریخی مطرح می‌کنند و تحلیل می‌کنند که: دشمن چه کرد که توانست امام حسین علیه السلام را تنها کند (و این طرح دشمن امتدادش امروز نیز ادامه دارد برای منزوی ساختن ولی الله الاعظم ارواحنا فداه) و از سوی دیگر دوستان و مدعیان محبت و ولایت آن حضرت، به چه دلایل و بنا به چه عواملی از یاری رساندن به ایشان باز ماندند (عواملی که همین امروز هم باعث دوری و جدایی شیعیان از امام زمانشان هست و خواهد بود) و به مانند همین نمونه در تک‌تک فرازهای این کتاب ارزشمند افق‌های جدیدی از مفاهیم زیارت عاشورا پیش چشم خواننده ترسیم می‌شود و مخاطب را به فهم جدید و بسیار عمیق‌ و دقیق‌تری از زیارت عاشورا رهنمون می‌سازد. آن هم به گونه‌ای که نه فقط جنبه معارف نظری مخاطب رشد پیدا کند، بلکه به شکلی که مخاطب برای زیست و سلوک فردی و اجتماعی امروزش الگو و نقشه راه بیابد تا ان‌شاءالله بتواند به این فقره از زیارت عاشورا در ساحت عمل و نظر جامعه عمل بپوشاند که: اللّهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا محمد و آل محمد(علیهم السلام) و مَماتی مَماتَ محمد و آل محمد (علیهم السلام) 🛒 خرید کتاب از وبگاه انتشارات (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) 📚 نشر تمدن نوین اسلامی ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
📖 کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟ ❇️ قسمت 3️⃣ از : ♦️در این جلد از مجموعه‌ی تأملات قرآنی، استاد میرباقری دو سوره‌ی ضحی و انشراح را شرح کرده‌اند. چرا این دو سوره؟ چون در روایات بیان شده که اگر کسی بخواهد در نماز‌های واجب این سوره‌ها را بخواند، حتما باید هر دو را با هم بخواند؛ یعنی در نماز‌های واجب خواندن دو سوره‌ی ضحی و انشراح با هم به منزله‌ی یک سوره محسوب می‌شوند؛ از این مسئله استاد نتیجه گرفتند که باید میان این دو سوره یک ارتباط معنایی دارند. لذا این دو سوره‌ را در سه ساحت بررسی کرده‌اند. ابتدا مبتنی بر ظاهر آیات و دیگر تفاسیر بزرگان شیعه و برخی روایات ناظر به ظاهر آیات، نکات ارزشمند و نابی از هر یک از دو سوره بیان شده. در گام بعدی با محوریت روایاتی که به لایه‌های باطنی‌تر معانی آیات اشاره کرده‌اند هر یک از دو سوره را شرح کرده‌اند. در گام پایانی نیز متناسب با این نگاه که این دو سوره با هم یک ارتباط معنایی دارند نکاتی را مطرح کرده‌اند. ❓برخی از پرسش‌های مهمی که در ضمن شرح این دو سوره مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شده عبارتند از: 🔰تا پیش از نزول آیات نخست سوره‌ی ضحی، چرا برخی این وهم برایشان به وجود آمد که خداوند نسبت به پیامبرش غضب کرده یا ایشان را رها کرده است؟ 🔰اگر جریان انبیا بر حق هستند، چرا در اکثر مطلق موارد در سختی و رنج و فقر و بلا و گرفتاری بوده‌‌اند و در مقابل جبهه‌ی مقابل ایشان و کفار به نسبت در آسایش و رفاه و مواهب دنیوی؟ 🔰بلاها و سختی‌ها برای جبهه‌ی مؤمنین چه زمان و تحت چه شرایطی جای خود را به گشایش و آسایش و وفور نعمت و آسانی می‌دهد؟ 🔰در کدام آیات از سوره‌ی ضحی از دوران ظهور و رجعت سخن به میان آمده است و به چه علت به این دوران اشاره شده است؟ 🔰به چه دلیل آیه‌ی شریفه‌ی «وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی (ضحی:۵) و به زودی پروردگارت بخششی به تو خواهد کرد تا خشنود شوی.» از منظر اهل بیت علیهم‌السلام امیدوارکننده‌ترین آیه‌ی قرآن است، حتی امیدوارکننده‌تر از آیه‌ی شریفه‌ی «يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا (زمر:۵۳) ای بندگان من که (در انجام گناهان) نسبت خود اسراف و زیاده‌روی کرده‌اید، از رحمت خداوند نا امید نشوید، به راستی که خداوند همه‌ی گناهان را می‌‌آمرزد»؟ 🔰مقصود از «ضال» در آیه‌ی شریفه‌ی «وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى» خطاب به نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله چیست؟ پیامبری که طبق حدیثی که در منابع معتبر شیعه و سنی آمده،‌ زمانی که آدم ابوالبشر بین جسم و روح بود (یعنی هنوز روحشان به جسمشان تعلّق نگرفته بود) پیامبر بودند، «ضال» بودن درباره‌ی ایشان به چه معناست؟ 🔰معنای باطنی و حقیقی این امرِ خداوند خطاب به نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در باب نراندن یتیم و رد نکردن سائل در آیات پایانی سوره‌ی ضحی چیست؟ 🔰چرا خدا به رسولش امر می‌کند که برای مردم از نعمت‌هایی که خداوند به ایشان عطا کرده سخن بگوید؟ سرّ این مطلب چیست؟ 🛒 خرید کتاب از وبگاه انتشارات (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) 📚 نشر تمدن نوین اسلامی ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
📖 کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟ ❇️ قسمت 4️⃣ از : ✅در قسمت قبل برخی از پرسش‌های مهمی که در ضمن شرح دو سوره ضحی و انشراح مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شده را بیان کردیم. اینک به برخی دیگر از این سوالات که در این کتاب پاسخ داده‌خواهد شد اشاره می‌شود: 🔻چرا خود نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌واله عظیم‌ترین ابتلائات و سختی‌ها را متحمّل شدند؟ برای چه هدفی؟ بلای امت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به چه دلیلی است و چه نسبت با بلای خود حضرت دارد؟ 🔻چرا مؤمنین و جبهه‌ی حق این‌قدر زندگی‌شان سخت است؟ چرا مثل دیگران پیشرفت در دنیا ندارند؟ چرا دیگران دنیایشان آبادتر است؟ پاسخ دقیق، عمیق و جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه‌ی قاصعه به این سؤال رایج که از دیرباز تا امروز مطرح شده و می‌شود چیست؟ 🔻بهشت ظهور با بهشتی که مدرنیته آن را وعده می‌دهد چه نسبتی با هم دارند؟ آیا از اساس متفاوت هستند یا شباهت‌هایی به هم دارند؟ 🔻طبق آیات قرآن کریم، تنها راه حقیقیِ پایدار (تحت هر شرایطی)، که انسان بتواند در برابر انواع‌ رنج‌ها (هر قدر هم سخت) در زندگی تاب‌آوری داشته باشد و آرامش خود را از دست ندهد چیست؟ 🔻انسان چگونه می‌‌تواند به شرح صدر برسد؟ 🔻معنای حقیقی توکل چیست و چه نسبتی با شرح صدر دارد؟ 🔻شش آیه‌ی نخست سوره‌ی انشراح، مقدمه است برای تکلیف عظیمی که در مسیر رسالت بناست بر دوش حضرت گذاشته شود و حضرت از بابت آن نگران هستند. این تکلیف عظیم باقی‌مانده چیست که خداوند درباره‌اش فرموده: «فإذا فرغب فانصب * و إلی ربّک فارغب» 🔻در قرآن کریم بیان شده که دو مُلک به نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام عطا شده، یکی «مُلک کبیر» و دیگری «مُلک عظیم» و ابلیس و طاغوت‌هایی که در برابر نبی اکرم و اهل بیتشان صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین قرار گرفتند محل اصلی نزاع و حسدشان این دو مُلک است، مقصود از این دو مُلک چیست؟ 🔻مقصود از «فإنّ مع العسر یسرا * إنّ مع العسر یسرا» چیست؟ و چرا دو بار تکرار شده؟ 🔻معنای شرح صدر در غیر معصومین چیست و کسانی که شرح صدر یافته‌اند چه ویژگی‌هایی دارند و مهمترین شرط لازم برای رسیدن به شرح صدر چیست؟ 🔻وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیه‌السلام، چه ارتباطی با این سه آیه‌ی شریفه دارند: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ * وَ وَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ * فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ – آیا ما سینه‌ات را گشاده نکردیم؟ و بار گرانت را از پشتت برنداشتيم؟ پس هرگاه فارغ‌ شدی برپا بدارد» 🛒 خرید کتاب از وبگاه انتشارات (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) 📚 نشر تمدن نوین اسلامی ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
‍ ✳️ اگر بی‌تفاوت باشیم، آن بلاها به ما هم نزدیک می‌شود... 💠 رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله: ✅ مَنْ شَهِدَ رَجُلًا ینادی یا مُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ. ⬅️ کسی که شاهد دادخواهی مسلمانی باشد و به وی پاسخ ندهد، مسلمان نیست. 📚 سفينة البحار: ج۱، ص۳۲۸ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: خداوند به حضرت داود نبی علیه السلام وحی نمود: ⬅️ ای داود بنده‌ای نیست که مظلومی را یاری رساند یا با وی بدادخواهی برود، مگر اینکه روز تزلزل قدم‌ها، پاهای وی استوار خواهد بود. 📚 الدّر المنثور: ج۲، ص۲۵۵ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ⬅️ هیچ مؤمنی نیست که به یاری مؤمنی بشتابد، مگر اینکه خدا در دنیا و آخرت او را یاری می‌کند. 📚 بحار الانوار: ج۷۵، ص۲۰ 🔷 آیت‌الله بهجت رضوان الله علیه: ⬅️ آیا می‌توانیم سالم، بار [ایمان را] به منزل ببریم و در عین‌حال به امور مسلمانان و مؤمنین بی‌تفاوت باشیم؟! آیا امکان دارد بدون اهتمام به امور مسلمانان، به مقصود برسیم؟! اگر بی‌تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاری‌ها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا (و اقدامی) نکنیم، 👈 آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد بود... آیا نباید فکری و چاره‌ای بکنیم، یا بگذاریم هر چه شد، شد!؟ 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۵۱ و ۹۷ ‏ 🔹 پویش ایران همدل ادامه دارد و مردم از طریق زیر می‌توانند به مردم مظلوم غزه کمک کنند: شماره کارت: 6037998200000007 شماره شبا: Ir320210000001000160000526 کد دستوری: * پرداخت مستقیم در سایت رهبر معظّم انقلاب از لینک ذیل: 💻 irane-hamdel.khamenei.ir
📖 کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟ ❇️ قسمت 5️⃣ و آخر از : 📖 در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «توکّل» یعنی کار خدا را به خدا واگذار کنی اما خودت کار خودت را خوب انجام بدهی؛ کار ما بندگی است، کار خدای متعال هم خدایی است؛ نمی‌توانیم به خدای متعال بگوییم تو به جای ما بندگی کن، کما اینکه ما نمی‌توانیم به جای خدای متعال خدایی کنیم. ما بندگی می‌کنیم، و خدای متعال لطف می‌کند و اعطا می‌کند. تدبیرِ ما کار اوست و ما باید آن را تفویض کنیم، بندگی هم کار ماست. خدای متعال به ما توان بندگی داده، ‌ولی هرگز توان خدایی نداده است. پس در این رویکرد تربیتی به سوره‌ مبارکه انشراح، سخن از این است که دنیا پر از است و نمی‌تواند رنج نباشد. راه تحمل رنج‌های دنیا هم شرح صدر است. اگر انسان بزرگ شد، رنج‌ها برای او کوچک می‌شوند، و الا رنج‌ها شکننده‌اند؛ با تلقین و امثال این‌ها هم نمی‌توان این رنج‌ها را از دوش انسان برداشت. این بزرگ شدن، رفعتِ ذکر می‌خواهد و رفعتِ ذکر هم به این است که انسان معرفت پیدا کند، یعنی بفهمد این دنیا راه است و این راه چگونه طی می‌شود و پایان این راه کجاست و سختی‌هایی که در این راه هستند، چه ثمراتی دارند و متوجه باشد که ما برای به‌پاکردن بزم و خوشی نیامده‌ایم. ✅ در این دنیا مهم نیست به انسان چه می‌دهند، مهم این است که با هر چه به او می‌دهند، می‌تواند به خدا برسد و آنچه برای رسیدن به مقصد نیاز دارد خدا به او عطا کرده است...✅ در روایات فرموده‌اند که خدای متعال می‌داند هر کس را به چه نحو امتحان کند. بعضی از افراد را اگر با غنا امتحان کنید موفق می‌شوند، ولی اگر آن‌ها را با فقر امتحان کنید از عهده آن بر نمی‌آیند؛ به عکسِ آن‌ها دیگرانی هم هستند که تنها ظرفیت امتحانِ به فقر را دارند. خیال نکنیم امتحان دادن با غنا، آسان‌تر از امتحان با فقر است. در روایت داریم کسی که از امتحان فقر موفق بیرون نیاید،‌ حتما از امتحان غنا هم موفق خارج نمی‌شده؛ چه بسا امتحان جناب سلیمان، آسان‌تر از امتحان جناب ایوب نباشد، ما خیال می‌کنیم آسان است چنانچه باز در روایات داریم که خداوند به چیزی مانند ثروت بنده‌اش را امتحان نکرده است! آنجا که خدا امتحان می‌گیرد، امتحان با مال آسان‌تر از امتحان با از دست دادن مال نیست. البته اگر خوش‌گذرانیِ کنار مال را در نظر داشته باشیم، به نظرما می‌آید که امتحان با مال، راحت‌تر است، ولی این توهم ماست. 🛒 خرید کتاب از وبگاه انتشارات (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) 📚 نشر تمدن نوین اسلامی ❇️ ایتا | بله | وبگاه انتشارات .