❓کتاب ولایت الهیه (جلد اول: جایگاه امام در نظام پرستش) چه میگوید؟
✅ (قسمت سوم)
برخی از عناوین تأمّلبرانگیز گفتارهای پنجم تا هفتم عبارتند از:
🔸ارتباط نجات در روز قیامت، هدایت در دنیا و تطهیر نفس با پذیرش ولایت اولیاء الهی؛
🔸راه کسب معرفت به مقام نورانیت اهل بیت علیهمالسلام؛
🔸باطن همۀ ظلمات و انحرافهای اعتقادی و اخلاقی ولایت ائمه کفر؛
🔸نتیجۀ رجوع به آراء مردم در تعیین امام؛
🔸نسبت حقیقت وجود نبیاکرم و جنود عقل و جهل؛
🔸معیار و ملاک حقیقی حسن و قبح، نسبت آن با ولایت الهیه است! (این بحث از مهمترین مباحث کتاب است!)؛
🔸نقش نبیاکرم و ولایت ایشان در هدایت و تهذیب عالم.
بخش دوم کتاب در گفتارهای هشتم و نهم و دهم، مهمترین و شاید کمنظیرترین بحث در میان تمام مباحث استاد میرباقری است!
در گفتار هشتم ابتدا بیان میشود که فرق تحلیل اجتماعی با تحلیل تاریخی چیست، بعد بیان میشود که میان انجام یک عمل با اقامۀ یک عمل چه تمایزات بنیادین وجود دارد، بعد بیان میشود که به چه شکل دو جریان ولایت الله و ولایت طاغوت، از طریق تلاش برای اقامۀ کفر یا توحید، منجر به شکلگیری پرستشهای اجتماعی در طول تاریخ میشوند.
در اکثر تحلیلها سخن از عبادت فردی و نهایت جمعی است؛ اما در مباحث این بخش، استاد میرباقری مفهوم پرستش اجتماعی و پرسش تاریخی را حول محور دو جریان ولایت طاغوت و ولایت الله تبیین میکنند که باعث شکلگیری مباحثی میشود که افق تحلیلی بیشتر مخاطبان زیرورو میشود.
گفتار دهم جایی است که بعد از ذکر مقدمات ذکر شده در گفتارهای هشتم و نهم استاد میرباقری مطالبی ارائه میکنند که به این دو پرسش اساسی و رایج پاسخی متفاوت از آنچه در اذهان عمومی و حتی بسیاری خواص است میدهند؛ اینکه:
بسیاری میگویند چرا انسان نمیتواند در به اصطلاح بلاد کفر بندگی کند؟
با این فرض که انسان باید از همه چیز استفاده کند و همۀ خروجیهای تمدّن غرب که بد و پلید نیست، چرا نمیشود با استفاده از علم با مبانی و مبادی غربی و مدرن تمدّن اسلامی را بنیان نهاد؟
همچنین تبیین میشود که نقش افعال به ظاهر فردی انسان در پیکره کلی اجتماع و همچنین بستر تاریخ چیست، عمل فردی انسان چه نسبتی با وضع کلی اجتماع و بلکه تاریخ دارد؟
✅ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
❇️ ایتا | وبگاه انتشارات
.
❓کتاب ولایت الهیه (جلد اول: جایگاه امام در نظام پرستش) چه میگوید؟
✅ (قسمت چهارم و آخر)
📖 در بخشی از کتاب میخوانیم:
اصلیترین پرستش، پرستش تاریخی است که انسان در تاریخ انبیاء حضور پیدا میکند و به ولایت آنها تولی دارد. یعنی انسان میتواند واقعاً در جامعۀ انبیاء حضور داشته باشد. محوریترین عبادتِ انسان، پرستش تاریخی است. اگر انسان در پرستش تاریخیاش اشتباه کرد و جذب جامعۀ کفر شد، پیروزیهای کفر را دوست دارد و توسعه تمدن مادی را میخواهد؛ میخواهد آن فرهنگ، به تمدن تبدیل شده و بر عالم غالب شود؛ با تمدن انبیاء و با فرهنگی که انبیاء آوردند، موافق نیست؛ حاضر نیست که آن فرهنگ و آن تمدن غالب باشد؛ تناسبات قرب و پرستش را در عالم نمیخواهد؛ او در اعظمِ ارادههایش، طاغیِ علیالله است و در همۀ معصیتهای تاریخی هم بهنسبت شریک است؛ چون آن جریان را دوست دارد.
بالاترین پرستش ما این است که جبهه انبیا را قبول داشته باشیم، ایمان به انبیا الهی داشته باشیم فرهنگ آنها را دوست داشته باشیم. آرزوی پیروزی آنها را داشته باشیم، از غلبه تاریخی آنها و پیروزیهایشان خوشحال باشیم، از شکستهای ظاهریشان رنج ببریم و آرمانهایشان را دوست داشته باشیم. این بالاترین عبادت است.
⬅️ مثال بزنم: عدهای به حکومت جوری که بعد از رسول الله در دنیای اسلام پیش آمد تعلق خاطر دارند (البته با مستضعفهای فکری کاری نداریم) از اینکه حضرت امیر را کنار زدند و دیگران سرکار آمدند، ناراحت نیستند؛ بلکه میگویند نوع صحیح حکومت همین است؛ در روشنفکران خودمان هم این افراد پیدا میشوند؛ میگویند اصلاً حکومت، حق هیچ کس نیست، حق خود مردم است و مردم هم آن را واگذار کردند؛ یعنی در محوریترین امور، حق پرستش را از خدای متعال سلب میکنند؛ در واقع حق پرستش را به نفس میدهند؛ تحلیل این حرف همین است که نفس باید خودش را بپرستد؛ یعنی در محوریترین امور، ببیند نفس چه میخواهد.
این حرف یعنی به خدا مربوط نیست که من چگونه میخواهم زندگی کنم، حق خودم است؛ او چه کاره است که ولی نصب کند! معنای این حرف همین است. البته ممکن است یک نفر خوشحال باشد که عدهای دور هم جمع شدند و نظام دموکراسی را بنا نهادند، چنین آدمی آن نظام را دوست دارد، ناراحت نیست که حضرت امیر را کنار گذاشتند. میگوید حق حضرت نبوده است. یکی هم رنج میبرد خوابش نمیبرد؛ از آن ستمها ناراحت است؛ از پیروزیهای حضرت امیر لذت میبرد؛ خوشحال است که حضرت با نتایج سقیفه و با مارقین و ناکثین و قاسطین جنگیدهاند و همه را در تاریخ حذف کردهاند. این، معنای پرستش تاریخی است! یعنی انسان واقعاً به دولت حضرت بقیة الله تعلّق دارد؛ برای تحقق آن دولت سرمایهگذاری میکند؛ از این تعلّق تا اقدام در مسیر دفاع از ایشان در تاریخ، حضور در آن پرستش است؛ انسان در همه آن پرستشها به نسبت حاضر است و از همه این پرستشها هم بهرهمند است. (ولایت الهیه، جلد اول، ص۳۹۵تا۳۹۷)
✅ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
❇️ ایتا | وبگاه انتشارات
.
⬅️ چرا «عصر جدید»؟
(توضیح: در سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب، چاپ شانزدهم کتاب عصر جدید عرضه شد. تیراژ این کتاب تا کنون ۲۲۰۰۰ نسخه بوده است.)
1️⃣ قسمت اول
📖 پس از رنسانس که حضور دین در عرصهی اجتماع، به عنوان اصلیترین عامل همهی مشکلات و مانع اصلی رشد و شکوفایی و پیشرفت معرفی شد، در زمان اوج انسدادِ تاریخی ناشی از حاکم کردن همهجانبهی این اندیشه، انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی رضواناللهعلیه، یک فتحباب و «عصر جدید» بود، برای حضور حداکثری دین، در همهی عرصههای اجتماع؛ در واقع پیوند «زندگی و بندگی» اصلیترین شاخص این انقلاب بزرگ بوده و هست! شاخصی که میخواهد دین را به عنوان تأثیرگذارترین و الهامبخشترین و تعیینکنندهترین عامل به همهی فرایندهای اجتماعی وارد کند و جامعه و تمدن نوینی بسازد.
انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ چهل سالگی را پشت سر نهاد، در چنین مقطع و مطلعی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی، با صدور «بیانیهی گام دوم انقلاب» به سه اقدام مهم دست زدند!
نخست: بازخوانی کارنامه و سرگذشت انقلاب اسلامی و برشماري برخی از فتوحات و افتخارات و برکات مهم گذشته؛
دوم: تبیین آسیبها و تهدیدها و ظرفیتهای مختلف کنونی؛
و سوم و از همه مهمتر: طراحی استراتژی حرکت آینده انقلاب اسلامی و مأموریتهای تمدنی جوانان؛
از یک منظر دیگر نیز شاید بتوان گفت که عصارهی این پیام، تعیین تکلیف دوگانهی سازش یا مقاومت است و رسالتِ این پیام، اثبات و تبیین و تعمیق تئوری انقلابیگری و مقاومت به جای سازش در برابر تمدّن غرب است!
✅ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
❇️ ایتا | وبگاه انتشارات
.
#معرفی_کتاب
⬅️ به مناسبت ششمین سالگرد صدور #بیانیه_گام_دوم
🔻 مقام معظم رهبری:
«من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی میگویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این [بیانیه گام دوم] میگویم این کار را بکنند.» منبع
🔻 آیتالله میرباقری:
➖ «انقلاب اسلامی #عصر_جدیدی را آغاز کرده که در آن دین و دنیا توأمان تحصیل میشود و این به نظر من، مقایسهی انقلاب اسلامی با عصر #رنسانس است.
➖در دوران رنسانس از نظر آنها یک عصر جدید است ... و در واقع دین و دنیا از هم جدا شده است.
➖حالا پیروزی انقلاب اسلامی یعنی اینکه اصلاً دوران رنسانس به سر آمده و دوران تمدن غرب به پایان رسیده است؛ نهفقط دوران آمریکا، بلکه دوران کل تمدن مدرن. این تمدن مدرن دیگر ظرفیت اقناع جامعهی جهانی را ندارد و دوران شعارهای آن به سر آمده است.» منبع
📎 پینوشت: کتاب #عصر_جدید، خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که استاد میرباقری بیان کرده و نشر تمدن نوین اسلامی آن را چاپ کرده است.
🛒 خرید کتاب عصر جدید (⚡️با تخفیف)
📚 نشر تمدن نوین اسلامی
❇️ ایتا | وبگاه انتشارات
.