📖 کتاب خطبه فدکیه (مبانی معرفتی و زمینههای تاریخی) چه میگوید؟! (قسمت چهارم)
✅ در خلال مباحث گفتار چهارم، دو بحث بسیار مهم، مورد ابتلا، مبنایی و عمیق مطرح میشود؛ دو انحراف بزرگ! انحراف اول: اعتقاد به ولایت همراه با لاابالیگری به مناسک و انحراف دوم که به تعبیری مهمتر و بزرگتر از انحراف نخست است، محور قرار دادن مناسک و فرع دانستن اصل ولایت (یعنی این پندار که حقیقت دین همین ظواهر مناسک است و بدون نیاز محوری و اساسی و انحصاری به ولایت میتوان به مدارج قرب الهی و مقامات بلند دینی نائل شد)؛ استاد در این گفتار این دو انحراف بزرگ که امروز نیز جامعه به آن مبتلاست را به زیبایی تبیین مینمایند. در پایان این گفتار استاد بیان میدارند که باید به دو نکته، توجه داشت تا فرازهای خطبۀ فدکیه بهتر درک شود، یکی اینکه نقش ملائکه و شیاطین جنی در فضای بعد از رحلت نبی اکرم صلواتاللهعلیهوآله چه بود و از آن مهمتر تبیین و فهم عمیق این حقیقت که به چه علت امتحان به ولایت مهمترین امتحانی است که توحید حقیقی بندگان را مشخص میکند.
استاد در نهایت در گفتار پنجم وارد خود خطبه میشوند و به برخی از نکات مهم و عمیق این خطبه اشاره میکنند؛ اهمیت معارف بلند فرازهای ابتدایی خطبه را گوشزد میکنند و بیان میدارند که ارتباط فرازهای مقدماتی خطبه با فهم بستر حوادث بعد از رحلت نبی اکرم صلواتاللهعلیهوآله چیست؛ یعنی به شرح نکاتی میپردازند که حضرت فاطمه سلاماللهعلیها بهعنوان عوامل اصلی و ریشههای شکلگیری سقیفه و واقع شدن غصب خلافت بر آنها تأکید میکنند؛ در پایان نیز بیان میکنند که دوران بعثت تا رحلت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله چه شرایطی داشت و چگونه و به چه دلایلی بعد از رحلت ایشان نفاق آشکار شد.
ادامه دارد...
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۲۰ درصدی ویژه ایام فاطمیه)
ایتا | وبسایت انتشارات
.
📖 کتاب خطبه فدکیه (مبانی معرفتی و زمینههای تاریخی) چه میگوید؟! (قسمت پنجم)
✅ در بخشی از کتاب میخوانیم:
از جمله آیاتی که در روایات به بلای سید الشهدا علیهالسلام تفسیر شده آیهی ۱۵ از سورهی احقاف است: «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً؛ ما به انسانها وصیت کردیم كه به والدینش نيكى كند، مادرش او را با کراهت حمل مىكند و با کراهت وضع حمل مىنمايد» در روایات ملاحظه فرمودهاید که این آیه راجع به حضرت زهرا سلاماللهعلیها است. امام صادق علیهالسلام فرمودند: هیچ مادری در وضع حمل فرزندش حالت «کُرْه» (=کراهت) ندارد؛ این کراهت به خاطر آن است که به حضرت صدیقهی طاهره سلاماللهعلیها خبر داده شده بود فرزندی به شما داده میشود که این ابتلاء عظیم را بر سر راه دارند. بعد به تعبیر حقیر - خلاف ادب نباشد – حضرت چانه زدند و خدای متعال به ایشان وعده داد که در مقابل این بلا، امامت را از جمله امام زمان عجاللهفرجهالشریف را در نسل سیدالشهدا علیهالسلام قرار دهد که ظهور حقیقت، به وسیله این ائمه در عالم واقع میشود؛ كأنه ظهور حقیقت و ظهور امام زمان ارواحنافداه، که ثمرۀ نهایی حرکت همه انبیا علیهمالسلام است، مزد عاشورا و بلاء سيدالشهدا علیهالسلام و به تعبیر دیگر، بلاء نبی اکرم صلىاللهعليهوآله و بلاء حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها است. (ص۱۰۴و۱۰۵)
ادامه دارد...
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۲۰ درصدی ویژه ایام فاطمیه)
ایتا | وبسایت انتشارات
.
کتاب «مفاهیم فیزیکی و هندسی نسبیت اینشتین: گفتوگویی با دکتر فرهنگ لران اصفهانی» تجدید چاپ شد.
این کتاب جلد اول از مجموعهای است که سعی در تبیین نظریه نسبیت اینشتین و آثار آن دارد.
هدف از این طرحبحث تبیین نسبت بین مفاهیم فلسفی، فیزیکی و ریاضی در این نظریه و آثار آن است تا در این بستر، امکان شناخت عقاید، رویکردها و نظرات اینشتین نسبتبه تحلیل چگونگی حرکت جهان هستی فراهم آید.
این کتاب اما، از دل مجموعهای از جلسات تهیه شده است و تعمداً فضای جلسه در آن حفظ گردیده تا به مخاطب منتقل شود. سپس جهت مستندسازی، در پاورقی به منابع آن اشاره گردیده است.
چاپ سوم این کتاب به همت نشر تمدن نوین اسلامی با قیمت ۲۰۰ هزار تومان در ۳۹۰ صفحه منتشر شد.
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
ایتا | وبسایت انتشارات
🟢 نشر تمدن نوین اسلامی
.
چاپ دوم کتاب نفس مطمئنه در راه است.
استاد آیتالله میرباقری از متفکرینی هستند که سالها در سخنرانیهای خود مباحثی بدیع و جذاب، و درعینحال نظاممند و دارای چهارچوب را از روایات و آیات مربوط به عاشورا استنباط کردهاند. درواقع نقطه مزیت اصلی نگاه ایشان، این است که از چشمههای گوارای روایات سیراب شده و بر سر این خوان نشسته، و برای یافتن گوهرهای ناب، رنج شرق و غرب را نکشیدهاند.
همانطورکه از عنوان کتاب روشن است، کتابی که پیش رو دارید تقریری از مباحث استاد میرباقری است که در سخنرانیهای مختلف پیرامون حادثه عظیم عاشورا مطرح کردهاند و به قلم حجتالاسلام آقای محمدرضا ترابی نوشته شده است.
چاپ دوم این کتاب با قیمت ۲۲۰ هزار تومان در ۴۹۶ صفحه به همت نشر تمدن نوین بهزودی روانه بازار کتاب میشود.
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
ایتا | وبسایت انتشارات
🟢 نشر تمدن نوین اسلامی
.
کتاب ورد واحد: خانواده توحیدی به چاپ سوم رسید.
لازمهٔ موحد بودن آن است که همه زندگی انسان در تمامی ابعاد و زوایا «کلّها وِرداً واحداً» حول محور توحید و همآهنگ با آن باشد؛ تا ازجمله در زندگی خانوادگی، که مرکز پرورش عبد صالح است، روابط و نقشها بر اساس توازنی منطقی و مستدل به دین شکل بگیرد.
بر این اساس ضروری است تا با اصلاح تعاریف موجود از وجوه فطری هر یک از زن و مرد، مثل تعریف از قدرت، عدل، ولایت، جمال، عاطفه، هنر و.... نقشها و کارکردهای آنها تبیین توحیدمحورانه بیابد.
خانواده در رویکرد اسلامی، هم محیط پرورش و کمال یافتن افراد است، هم ز یرساخت جامعه اسلامی به حساب میآید؛ چنانچه کمال انسانها رسیدن به مقام عبودیت و اخلاص یا همان مقام توحید باشد، نقشها و وظایفی هم که برای ارکان خانواده و همچنین برای یک خانواده و ارتباطات بیرونی آن تعر یف میشود، میبایست همسو و هماهنگ با آهنگ توحید و بندگی باشد؛ لذا شکلی متفاوت با نقشها و وظایف و ارتباطات خانواده غیر توحیدمحور پیدا میکند.
در این کتاب، بر اساس اهمیت موضوع توحید و توحیدمحوری در ارکان خانواده، بر رابطه بین توحیدمحوری و نقشها و وظایف هر یک از ارکان خانواده تأکید میشود. پس از بیان تعر یف کلی از توحیدمحوری و ابعاد و مراتب و گستره آن، یافتههای تحقیق ارائه خواهد شد.
این کتاب که به قلم خانم شیده صادقی و جناب حجتالاسلام آقای پیروزمند است در ۲۵۴ صفحه با قیمت ۱۲۰ هزار تومان چاپ و عرضه شده است.
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
ایتا | وبسایت انتشارات
🟢 نشر تمدن نوین اسلامی
.
📖 کتاب خطبه فدکیه (مبانی معرفتی و زمینههای تاریخی) چه میگوید؟! (قسمت ششم و آخر)
✅ در بخشی از کتاب میخوانیم:
بلای اولیای الهی، مقدمه تطهیر و تهذیب امت:
یکی از بهترین ابزارهای سیر مؤمن و تهذیب او و رشد او در درجاتِ قرب، بلای الهى است. لذا وقتی مؤمنین به مرحلهی اضطرار میرسند، خدای متعال آنها را با بلا سیر میدهد؛ یعنی وقتی از سیرشان به سوی خدای متعال عاجز و مضطر شدند خدای متعال آنها را با بلای خودش تهذیب و تطهیر میکند تا مهیای تحمل ولایت بشوند که این در روایاتی با توضیح بیان شده است. پس به طور کلی بلایی که خدای متعال برای جبههی مؤمنین رقم میزند، بلای تطهیر است که گاهی اوقات در شکل بلای فردی است و گاهی در شکل بلای جمعی است. خدای متعال وقتی جنگ احد را در قرآن توضیح میدهد میفرماید: «وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما في قُلُوبِكُمْ (آلعمران:۱۵۴) تا خدا آنچه در سینه دارید بیازماید و آنچه در دل دارید پاک و خالص گرداند»؛ طريق تحميص و تلخیص قلب و ابتلای ما في الصدور، این امتحانهای سنگین است.
این ابتلائاتی که برای انسانها پیش میآید، گاهی ظرفیتش محدود است و فقط برای تهذیب خودشان کارساز است، ولی وقتی شخصیت، شخصیت عظیمی است که مقام شفاعت و شأن شفاعت دارد، بلای او طريق تهذيب دیگران هم واقع میشود؛ این مطلب را در روایات با بیانهای مختلفی توضیح دادند؛ در ذیل داستان حضرت يوسف، حدیثی در کافی است که امام صادق علیهالسلام فرمودند، گاهی صبر یک مؤمن عامل نجات یک امت میشود، مثل یوسف صدیق علیهالسلام که صبرشان در امتحانهای سنگینی که از ایشان گرفته شد، موجب نجات مردم مصر از قحطی و کفر شد. بنابراین بلایی که نازل میشود و یک ولی از اولیاء خدا و یک معصوم تحمل میکند ظرفیتش فقط برای خود آن مؤمن نیست، بلکه ظرفیت شفاعت و تطهیر دیگران را هم دارد. بلکه چه بسا خیلی از ابتلائاتی که معصومین در راه خدا تحمل میکردند، اصولاً به خاطر شفاعت بوده؛ یعنی در این تحمل بلاء، شفاعت منظور بوده نه مقامات خودشان. البته نمیگویم برای خودشان مقام نبوده؛ تلقی حقیر از بعضی از آیات و روایات این است که خیلی از عبادات وجود مقدس نبی اکرم الله به خاطر مقام شفاعت حضرت است که بتوانند دستگیری کنند و آن عهدی که با خدا بستند محقق شود. (ص۱۰۷و۱۰۸)
پایان
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۲۰ درصدی ویژه ایام فاطمیه)
ایتا | وبسایت انتشارات
.
نشر تمدن نوین اسلامی
📖 کتاب نهر عظیم - آداب و مراحل درایت در روایات اهل بیت (ع) - چه میگوید؟! (قسمت سوم)
✅ از مهمترین مباحث گفتار سوم این است که استاد بیان داشته که چه کسانی – هر قدر هم که روایت بخوانند و بر علوم لازم برای فهم حدیث نظیر صرف و نحو و رجال و فقه و... مسلط باشند – راهی به سمت درک حقایق معارف اهل بیت علیهم السلام ندارند؛ ایشان در بخشی از مباحث خود در این زمینه چنین بیان میدارند: «درایت و فهم صحیح و عمیق و دقیق روایت را لزوماً به کسی که بسیار روایت میخواند، نمیدهند؛ ممکن است کسی در تمام عمرش روایت بخواند، ولی باب یک روایت هم به رویش گشوده نشود، چون همواره مشغول لهو و لعب، و مراء و مباهات بوده است. چنین کسی درایت روایت را هم برای مباهات میخواهد، یعنی حتی با اسرار ائمه علیهمالسلام هم مراء و مباهات میکند؛ و کسی که علوم ائمه علیهمالسلام را برای تجارت و مباهات میخواهد، از اسرار محروم میشود.»
یکسوم پایانی کتاب به این بحث اختصاص یافته که برای تحقق درایت و فهم صحیح و عمیق احادیث، چه مسیری را باید طی کرد؛ فهرست عناوین این بخش که به خوبی گویای محتوا و سیر مباحث هستند عبارتند از:
مرحلهی اول: کثرت روایات (انس با روایات همراه با ادب حضور در محضر روایات)؛ مرحلهی دوم: آشنایی و انس با موسوعهی بحار الانوار؛ مرحلهی سوم هم تحقیق و پژوهش؛ هر یک از این مراحل سهگانه نیز به طور نسبتاً مفصل شرح داده شدهاند و در دل خود نکات ارزشمندی دارند.
در ادامه نیز برخی دیگر از موانع درایت ذکر شده که عناوین آنها عبارتاند از: سطحینگری یا تعمّق بیضابطه؛ نگاه جزیرهای؛ غفلت از نیازهای جامعهی مؤمنین؛ انکار سایر دانشها (افراط) و حاکمکردن آنها در فهم (تفریط) (این بحث از مهمترین مباحث کل کتاب است!).
در ادامه بیان میشود که اصلاً هدف از درایت و فهم حدیث باید چه باشد؛ سلوک فردی و احیای امر امام جامعه به عنوان دو هدف مهم برشمرده شده و شرح داده شده است.
ادامه دارد...
⬅️ خرید کتاب
ایتا | وبسایت انتشارات
.
📖 کتاب نهر عظیم - آداب و مراحل درایت در روایات اهل بیت (ع) - چه میگوید؟! (قسمت چهارم)
✅ بحث پایانی کتاب نیز تحت عنوان افق درایت بیان شده، در ذیل این عنوان بیان میشود که نسبت به میراث حدیثی شیعه چه کمکاریهایی انجام شده که در ادامه باید به سمت رفع آنها گام برداشت و از جمله به این موارد اشاره میشود:
تدوین موسوعههای روایی جدید در مقیاس برنامهریزی اجتماعی؛ اعتبارسنجی جامعه روایات مبتنی بر ظرفیتهای جدید (در اینجا تأکید میشود که شیوه اعتبارسنجی کنونی که بر محور علم رجال است کافی نیست و باید روشهای جامعتری با محوریت محتوای احادیث ابداع شود.)؛ تفقّه جامع در مقیاس ادارهی جامعهی مؤمنین و تربیت نفوس.
بخش پایانی کتاب هم به پرسش و پاسخ اختصاص یافته، برخی از مهمترین پرسشهای مرتبط با مباحث طرح شده در کتاب که در این بخش آمده به شرح ذیل هستند:
برای مصونیت از انحراف در برداشت از روایات چه راهی وجود دارد؟
آیا عقل بر امام مقدّم نیست؟ نسبت این دو چیست؟
آیا تفسیر رویکرد علامه طباطبایی در روش تفسیری قرآن به قرآن به «حسبنا کتاب الله» منتهی نمیشود؟
مواجههی ما با سایر علوم در نسبت با علوم اهل بیت علیهمالسلام باید چگونه باشد؟
آیا آیهی شریفهی «فبشّر عباد الذین یستمعون القول فیتّبعون أحسنه» از ما نمیخواهد همهی حرفها را بشنویم و بهترین آنها را انتخاب کنیم؟
ادامه دارد...
⬅️ خرید کتاب
ایتا | وبسایت انتشارات
.
📖 کتاب نهر عظیم - آداب و مراحل درایت در روایات اهل بیت (ع) - چه میگوید؟! (قسمت پنجم)
✅ در بخشی از کتاب میخوانیم:
نکتهی دیگری که میتواند به عنوان آفت مطرح شود این است که انسان در این مسیر، دانشهای دیگر را انکار کند. البته نباید دانشهای دیگر، محور تفکر انسان قرار گیرد، اما هیچ ضرورتی ندارد که دانشهای دیگر، مثل فلسفه، کلام، عرفان، انکار شوند. بنابر این گاهی اوقات این تلقی پیش میآید که منظور از رویکرد به روایات این است که باید معارف روایی، جای تمام دانشهای دیگر را بگیرد. مانند تلقی برخی که گمان میکنند، منظور از علوم اسلامی، علوم نقلی است و باید همهی دانشها به دانشهای نقلی تبدیل شوند! این تلقی، درست نیست، بلکه ممکن است علوم دیگر در جای خود، قابل دفاع باشند؛ اما باید به دو نکته توجه داشت؛
نکته اول این است که جایگاه سایر دانشها نسبت به معارف، تَبَعی است؛ و نکتهی دوم این است که باید سایر علوم بر محور معارف اهل بیت علیهمالسلام اصلاح، پالایش و گاهی هم ممکن است برخی از آنها حذف شوند، یعنی ممکن است نیاز به آن دانش منتفی شود، لذا معنای گرایش به اخبار و روایات، انحصار حوزههای معرفتی به حوزهی نقل نیست.
بنابراین باید از این آفتها پرهیز شود، چون معمولاً کسانی که با محور قرار دادن اخبار اهل بیت علیهمالسلام مخالفت میکنند، با یکی از این آفات مخالف هستند؛ یعنی معتقدند که این رویکرد باعث میشود انسان تعقل نکند، علوم دیگر را به طور مطلق انکار کند، مبتلا به سطحینگری و اخباریگری شود، و اجتهاد و تفقه را نفی کند؛ در حالی که معنای محور بودن روایات، اینها نیست. اما طبیعتاً کسی که محور اندیشهاش روایات است، با رویکرد دیگری با سایر دانشها مواجه میشود و با منطق دیگری تعمق میکند و برای تعمق در روایات، ادبیات دانشهای دیگر را بر روایات حاکم نمیکند.
بنابراین باید توجه داشته باشیم که در عین اینکه نباید برای تعمق در روایات، ادبیاتِ دانشهای دیگر را محور قرار دهیم، نباید تعمق در روایات را هم نفی کنیم؛ کما اینکه محور قرار گرفتن روایات، به معنای نفی دانشهای دیگر نیست. (نهر عظیم، ص۱۵۳ تا ۱۵۵)
⬅️ خرید کتاب
ایتا | وبسایت انتشارات
.
در اولین روز زمستان، چاپ دوم کتاب نفس مطمئنه، روانه بازار کتاب شد.
این کتاب که تقریری از مباحث عاشورایی استاد میرباقری است به قلم حجتالاسلام آقای محمدرضا ترابی نوشته شده است.
چاپ دوم این کتاب با قیمت ۲۲۰ هزار تومان، در ۴۹۶ صفحه، به همت نشر تمدن نوین اسلامی، با طرح جلدی متفاوت به چاپ رسید.
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
ایتا | وبسایت انتشارات
🟢 نشر تمدن نوین اسلامی
.
فهرست نفس مطمئنه.pdf
2.88M
📖 فهرست کتاب نفس مطمئنه
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
ایتا | وبسایت انتشارات
🟢 نشر تمدن نوین اسلامی
.
📣 کتاب #عصر_جدید، در بیست و دومین همایشِ کتاب سال حوزه (۱۶ بهمن ۱۳۹۹)، به عنوان اثر #شایسته_تحسین شناخته شد. این کتاب تا کنون ۱۶ بار تجدید چاپ شده و تیراژ آن تاکنون ۲۲ هزار جلد بوده است.
⬅️ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی)
ایتا | وبسایت انتشارات
🟢 نشر تمدن نوین اسلامی
.