🔻تنبّه به ضرورت تاریخیِ حلقههای میانی
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. واقعیّتی که در عمل با آن مواجه هستیم، «نیروهای انقلابی» است و نه «جبهۀ انقلاب». چسبندگیها و پیوستگیها، اندک هستند و هر نیرویی، بنا به تشخیص و بضاعت خودش، کنش دارد و نمیداند دیگران چه طرحی دارند. نقشۀ عملیاتیِ واحدی در میان نیست؛ چون یک «قرارگاه مرکزی» در عرصۀ فرهنگ و معرفت وجود ندارد. اگر در جنگ هویّتی و شناختی به سر میبریم، بهحتم باید در پی انجام عملیات مشترک و تقسیمکار باشیم و این مستلزم وجود قرارگاه هست. شوکها و موجهای فرهنگی در سالهای آغازین دهۀ هفتاد، نیروهای انقلابی را برانگیخت تا به تشکیلات و همبستگی و همافزایی رو بیاورند و طرحهای ذهنیشان را با یکدیگر در میان بگذارند و همگی، در یک خط واحد به حرکت درآیند. در آن سو، حلقۀ کیان قرار داشت که از سالهای پیش، حیات گروهی و حلقهای خویش را آغاز کرده بود و بهصورت جمعی و تشکیلاتی عمل میکرد، اما در این سو، تازه چنین تنبّه و توجّهی پدید آمده بود. بااینحال، متأسفانه این اجتماعاتِ انقلابیِ نخبگانی نیز دوام نیاوردند. هنگامیکه علامه مصباح، به تقابل با موج اصلاحطلبیِ سکولار رو آورده بود و میکوشید با رویکرد فلسفی خویش، بنیانهای معرفتی آنها را بیثبات کند، رهبر انقلاب به ایشان گفته بودند که برای این مواجهه و تقابل، نیاز به یک اجتماعِ معرفتی دارید و باید از طریق تشکیلاتِ منسجم پیش بروید تا شخص شما، کمتر در معرض ترور شخصیّت و تخریب قرار بگیرید. بر همین اساس بود که ایشان، کانون طلوع را تأسیس کرد. البته سالها طول کشید تا این کانون، فعلیّت و عینیّت بیابد و به میدان مواجهه وارد بشود. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی نیز طرح دیگری برای مواجهۀ معرفتی با جریان دگراندیشِ حلقۀ کیان بود و هرچه که در توان داشت را برای ایجاد یک جبهۀ معرفتی به کار گرفت و خوش درخشید، اما در دهههای بعد، بهتدریج دچار سردی در میدان و عینیّت شد و تا حدی، ماهیّت و غایت دانشگاهی یافت. مؤسسۀ امام خمینی نیز که علامه مصباح در رأس آن قرار داشت، از چنین آفتی مصون نماند. بهاینترتیب، عرصۀ عمومی از دست رفت و ذهنیّت اجتماعی به فراموشی سپرده شد. فتنۀ سال هشتادوهشت، تکانۀ بزرگ و خطرناکی بود که نیروهای انقلابی را به بازیابی و خودانتقادی و ایجاد تشکیلات سوق داد و این وضع، تا سالهایی ادامه یافت، ولی دوباره روزمرّگی و فرسودگی حاکم گردید و «حیات جبههوار»، از دست رفت.
[دوم]. پس از آنکه رهبر انقلاب در سال نود و هشت، از «حلقههای میانی» سخن به میان آوردند و نخبگان و سرآمدان و فرهیختگان انقلابی را به کنشگری در عرصۀ غیررسمی و هدایت جریان اجتماعی و عمومی دعوت کردند و سازوکار تحقّق گام دوم انقلاب را راهاندازی همین حلقهها معرفی کردند، اندک اعتنا و اهتمامی نمایان شد ولی هرگز به مرحلۀ عمل و اجرا نرسید. ازاینرو، ما همچنان گرفتار سستی و ضعف در عرصۀ عمومی هستیم و نمیتوانیم ذهنیّت اجتماعی را راهبری و صورتبندی کنیم. اکنون، نه کسی بهعنوان پدر فکری و معنوی در جمع و جریان نیروهای انقلابی حضور دارد، نه نقشۀ راه نگاشتهایم، نه به اجماع و اتّفاق دست یافتهایم، نه ظرفیّتها و قابلیّتهای یکدیگر را میشناسیم و به کار میگیریم، و نه ... . فقط پارهای رخدادهای گذرا، موجب میشوند که فعالیّتها و تحرّکاتی انجام شوند که البته آنها هم جنبۀ جمعی و تشکیلاتی ندارند. بهترین کسیکه میتوانست جریان انقلابی را در یک راستا، بسیج و متفق گرداند، علامه مصباح بود که از میان ما رفت. اینک هیچیک از نیروهای فکری و فرهنگی، در سطح ایشان نیستند و چنین قدرتی را ندارند. ازاینرو، بهناچار باید به حداقلها اکتفا کرد و مسیر را از طریق ساختار شورایی طراحی کرد. میتوان نیروهای فکری و فرهنگی انقلاب را – و نه نیروهای سیاسی و مدیر را که دغدغههای دیگری دارند و ذهنیّت معرفتی و بدنۀ اجتماعی ندارند – در قالب مجموعهای از حلقههای میانی، گرد هم آورد و جریان حلقههای میانی را پدید آورد. نیروهایی که زمینههای کنشیِ مشترک و مشابه دارند، باید حلقهبندی و جایابی ساختاری بشوند و در نسبت با تحوّلات و رخدادها و اقتضاها، موضعگیری و هدایتگری کنند. این امکان، اکنون وجود دارد، بلکه باید گفت ما با یک ضرورت تاریخی، مواجه هستیم. نباید به تحزب و انتخابات و قدرت رسمی و نهادهای حاکمیّتی، دل بست، بلکه باید عرصۀ غیررسمی را جدّی انگاشت و ذهنیّت جمعی را بازسازی انقلابی کرد. باید در عمق جامعه، گفتمان انقلابی آفرید و آن را بسط داد.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
توسل امروزدوشنبه
🌹یااَبامُحَمَّدٍیاحَسَنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَاالْمُجْتَبى یَابْنَ رَسُولِ اللهِ یاحُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَناوَمَوْلینااِنّاتَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْناوَتَوَسَّلْنابِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنایاوَجیهاًعِنْدَاللهِ اِشْفَعْ لَناعِنْدَاللهِ
🌹یااَباعَبْدِاللهِ یاحُسَیْنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَاالشَّهیدُ یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ یاحُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَناوَمَوْلینااِنّاتَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْناوَتَوَسَّلْنابِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنایاوَجیهاًعِنْدَاللهِ اِشْفَع لَناعِنْدَالله🌹التماس دعا
رحمتون للعالمین نور هدا
آمده خورشید از غار حرا
بر همه عالم مبارک باد باد
در زمین و آسمان شادی بپا
سلام و ارادت بعثت رسول
مهربانی ها مبارک
شعر از روحانی جانباز
حجه الاسلام دکتر پورعیسی
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دکترعراقچی،دراول هفتهی بهمن۴۰۳، ساعتی را به گشتوگذار در پایتخت افغانستان و بازدید از بازارهای دیدنی این شهر سپری کرد؛ دیپلماسی فعال و مواجهه گرم با شهروندان افغانستانی.
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
بر انسان ولایی واجبه #تفکیک رفتار
افراد #دلداده_به_نظام؛
هرچند گاهی در #تاکتیک_و_روش
همروش و همتاکتیک با ما نباشد
از افراد
#دلداده_به_اجنبی_و_غرب_پرست
آقای #عراقچی_دلدادهی_نظام است
رفتارشان با کشورهای مسلمان در معرض خطر را، مشاهده کنید
کشورهائی که بخاطر آشوبهای داخلی و بین المللی، جان ایشان در آن کشور با خطر ترور موجه هست
اما بازبرای #ابراز_قدرت_جمهوری_اسلامی در خیابانهای آن کشورها پیاده میرود،
با مردم کوچه و بازار گفتگو می کند،
به رستورانهای آن کشورها می رود.
#لبنان
#سوریه
#افغانستان
#دیپلماسی_فعال
#قم_مقدس_غفاری_فر
https://eitaa.com/tammoly
💚اللّهُمَّ
✨💚صلِّ
✨✨💚علَی
✨✨✨💚محَمَّدٍ
✨✨✨✨💚و آلِ
✨✨✨✨✨💚 محَمَّدٍ
✨✨✨✨💚و عَجِّلْ
✨✨✨💚فرَجَهُمْ
✨✨💚و اَهْلِکْ
✨💚اعْدَائَهُمْ
💚اجْمَعِین
هدایت شده از تاملی دیگر
#بهنام_حوزهی_سنتی اما
#بهکامانجمنحجتیه_و_اسلامآمریکایی
#تیشهبه_احکام_قرآن_به_نام_حفظتشیع
همراهی باصهیونیستها در زدن بزرگترین حامیشیعه: #نظاممقدسجمهوری_اسلامی_مظلومایران
و مقتدرترین نظام مروج #تشیع
ازطریق تکریم،هدایتگری وخدمات به مستضعفین جهان،وجذب آنان به فرهنگ #اهلبیت_علیهالسلام
نه ازطریق تخریب رابطهی بین مسلمانان،
نه با بالابردن #پرچم_سفید برابر نظام #صهیونیسم _قاتلشیعهوسنی در شرق_غرب عراق، سوریه، فلسطین،یمن و لبنان .
برای #شناخت کسانیکه دنبال:
بالا بردن#پرچمسفید
#تخریب_رابطهی_مسلمین
تخریب تنها #حکومت_حامی_واقعی_شیعه
در مقاله حوزه سنتی مشاهده کنید.
دو تذکر :
۱=نمی دانم نویسندهی متن، خود وابسطه به کدام جریان هست، اماتصویر واقعی #جریان_تحجر را خوب نشان داد
۲=نام مراجع عظام درمقاله بود،حذف کردم چونکه اتصال مراجع به #جریان_تحجر را قبول ندارم.
#غفاری_فر
#قم_مقدس
https://eitaa.com/tammoly
مقاله کوتاه👇
👈#حوزه_سنتی؟
۱. صدور پیامهای تسلیت به مناسبت درگذشت سیدحسن افتخارزاده توسط برخی علماء ومراجع را باید در جهت گسترش و تقویت اندیشه «حوزه سنتی» تحلیل کرد.
۲. دال مرکزی اندیشه «حوزه سنتی» حفظ و اولویت «تشیع» در دوره غیبت .... حوزه علمیه به عنوان کانون حفظ فرهنگ شیعی:
باید...... از درگیریها پرهیز کند. زیرا اقلیت در درگیریها پیروز نخواهد بود.
حفظ نظامات اجتماعی(زندگی و معیشت مردم) در درون و حفظ کیان اسلامی و جلوگیری از تجاوز فرهنگی و نظامی، باید در اولویت حاکمان باشد.
باتوجه به غیبت امام،علما و #مراجعتقلید #مسولیتی در انجام همه فرامین اسلامی #ندارند و به قدر مقدور باید اکتفا کنند. قدر مقدور #نهاجرایخطبهخطشریعت اسلامی بلکه حفظ هویت شیعی است(غدیر، عاشورا و زمینهسازی برای ظهور امام دوازدهم).
۳. به نظر میرسد این قرائت از اسلام تا اواخر دهه سی شمسی نگرش قالب علمای شیعی بوده است، با شکلگیری اسلام سیاسی در دهه چهل و پنجاه و پیروزی انقلاب ۵۷ اسلام سیاسی با داشتن ذیل اجتماعی و با استفاده از قدرت سیاسی، حوزه سنتی را به حاشیه راند. بسیاری از علمای معتقد به اسلام سیاسی مناصب سیاسی را بر تدریس و تربیت شاگرد ترجیح دادند. در غیاب نمایندگان اسلام سیاسی در حوزه علمیه قم، مهمترین کرسیها تدریس فقه و اصول چهاردهه در دست حضرات آیات ...... بود، نمایندگان اسلام سیاسی تا به خود آمدند متوجه شدند بسیاری از اساتید سطوح و خارج حوزه علمیه تربیت شده اساتید حوزه علمیه سنتی هستند و طلبههای جوانتر هر قدر به دانش خود اضافه میکنند و با تحولات اجتماعی مواجه میشوند از اسلام سیاسی فاصله میگیرند. فروپاشی رژیم بعث در عراق و عملکرد..... نیز موجب تقویت سنتیها در حوزه علمیه شد چه آنکه تجربهای از عدم دخالت مستقیم علما در سیاست را مشاهده کردند.
۴. در دوره جمهوری اسلامی دو جریان اصلی از سنتیها قابل مشاهده است؛ بخش از سنتیهایی که تداوم خط تاریخی اینجریان است وبااهل سنت غیریتسازی میکند و مسالههای جهان جدید مورد توجه آنها نیست، گروه دوم که از دهه هشتاد رشد کردهاند مسالههای کلامی یا شبهات جهان جدید را نیز مطالعه میکنند و خود را موظف میدانند در مقابل کلام جدید از تشیع دفاع کنند. علاوه حوزه سنتی در درون خود طیفهای مختلفی دارد و نمیتوان همه آنها را طیف واحدی در نظر گرفت؛ از کسانی که برای پیشبرد برنامههای خود از منابع جمهوری اسلامی استفاده میکنند تا کسانی که ساکت هستند و تا برخی هم نظام جمهوری اسلامی را مشروع نمیدانند و گاه انتقادی مطرح میکنند.
۵. حامیان حوزه سنتی درباره امر سیاسی در دهه ۶۰ و ۷۰ همواره ساکت بودهاند. از سال ۸۴ و با موضعگیری برخی... علیه روحانیت و مشاهده تحولات ۸۸، ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ و شعارها و اقدامات علیه روحانیت و حوزههای علمیه و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، نمایندگان حوزه سنتی را به این نتیجه رساند که تداوم رویکرد اسلام سیاسی میتواند تشیع را با خطر مواجه کند، به همین جهت باید این پیام را به مردم منتقل کرد که مرجعیت و حوزههای علمیه موید نظام سیاسی نیستند.در حوزهی نظر نیز، برخی معتقدند سیاست امری تخصصی است و باید به اهلش سپرده شود و مراجع تقلید و روحانیت فقط زمانی باید دخالت کنند که کیان اسلامی به خطر بیفتند یا منفعت بزرگی از شیعیان ضایع شود.
۶. مرور یافتههای موج چهارم پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان نشان میدهد علیرغم گرایش بسیاری از مردم به جدایی نهاد دین از نهاد سیاست، علاقه و حضور مردم در عزاداری عاشورا در دهه ۷۰ و اواخر دهه ۹۰ تغییری نکرده است و شاید این یافته ...... نگاه
حوزه سنتی را تقویت میکند؛ مبنی بر اینکه باید بر حفظ و #تقویت_هویت_شیعی( همان غدیر و عاشورا) #بجایاجرای_شریعت_اسلامی تاکید کرد
و در دوره غیبت ادعایی درباره اداره سیاست و اقتصاد و بهداشت و ... ندارد.
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای همه تذکر است حتی برای.......
بایک بیان
زیبا
منطقی
مستدل
در باب کسانی که بجای زندگی در واقعیت در فضای مجاز دنبال زندگی میگردند
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥پشت پرده عملیات "انتحاری" جواد "ظریف ها" ⁉️
👈این کار رو با دقت ببین و با انتشار اون، توطئه خطرناکی که برای کشور طراحی کردن رو خنثی و عوامل توطئه رو رسوا کن🤜💪
#دوستان_خودرا
#به_گروه_دعوت_کنید
#جامعه_نیازمند_آگاهیست.
─═┅═༅𖣔🌼𖣔༅═┅┅─
✅همیشه با اخبار و تحلیل های اجتماعي، سیاسی، اقتصادی، نظامی کانال لبیک _یاامام خامنه_ای 👇
╔═🍃🇮🇷🍃══════╗
https://eitaa.com/khmanie
╚══════🍃🇵🇸🍃═╝
🍃🌸🌿🌸🍃🌸🌿🌸