eitaa logo
💓تنها مسیری های کردستان
618 دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4.9هزار ویدیو
58 فایل
تنهامسیریان کردستان عزیز خیلی خوش هاتین وه کانال خودان پیشنهاد و انتقادات @F313iar مشاوره @MoshaverTm براساس نظام فکری استاد بزرگوار حجت الاسلام پناهیان لینک کانال اصلی تنهامسیرآرامش👇 https://eitaa.com/IslamLifeStyles
مشاهده در ایتا
دانلود
۷۸ ❇️وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا سَأَلَهُ أَ كَانَ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ [قَدَرِهِ] قَدَرٍ، بَعْدَ كَلَامٍ طَوِيلٍ هَذَا مُخْتَارُهُ: وَيْحَكَ، لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً! لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ. إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً، وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً وَ لَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً، وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً وَ لَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً، وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا؛ "ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ".  🌺💖🌼💖 💖🌼💖 🌼💖 💖 ❇️هنگامى كه كسى از او پرسيد آيا رفتن ما به شام، قضا و قدر خداوند است، پاسخى دراز فرمود كه گزيده اش چنين است: ✳️واى بر تو، گويا به قضاى لازم و قدر حتمى گمان مى برى! اگر چنين باشد ديگر ثواب و عقاب باطل شود و وعد و وعيد ساقط گردد. ✳️خداوند بندگانش را امر كرده با اختيار و نهى كرده تا بترسند. ✳️ آنان را به آسان مكلف ساخته و به دشوار مكلّف نساخته. در برابر عمل اندك، پاداشهاى بسيار داده است. نبايد مغلوبش پندارند و نافرمانيش كنند و نبايد از روى اكراه اطاعتش نمايند. ✳️او پيامبران را به بازيچه نفرستاد و، بعبث، كتابهاى آسمانى را نازل ننمود و آسمان و زمين را و آنچه ميان آنهاست به باطل نيافريده. «اين گمان كسانى است كه كافر شده اند و واى بر كسانى كه كافر شده اند از آتش.» 🌺🍃@tanhamasirKordestan
این کلام پربار ، از سخنان مهم و معروفى است که از امیر مؤمنان على(علیه السلام) در زمینه قضا و قدر (و جبر و اختیار) نقل شده و یکى از بهترین طرق حل این مسئله است. مرحوم سیّد رضى بخشى از آن را گزینش کرده و صدر حدیث را نیاورده است. ما براى روشن شدن محتواى حدیث به طور کامل صدر آن را از کتاب کافى مى آوریم و آن چنین است: 🔹امیر مؤمنان على(علیه السلام) پس از بازگشت از جنگ صفین در کوفه بود که پیرمردى آمد در برابر آن حضرت دو زانو نشست و عرض کرد: اى امیر مؤمنان به ما خبر ده که آیا رفتن ما به سوى اهل شام به قضا و قدر الهى بود؟ 🔹امیر مؤمنان(علیه السلام) فرمود: آرى اى پیرمرد. شما هیچ تپه اى را بالا نرفتید و هیچ دره اى را فرود نیامدید مگر این که به قضا و قدر الهى بود. 🔸پیرمرد گفت: اگر چنین باشد پس ما در برابر این همه زحمت اجر و پاداشى نخواهیم داشت. 🔹امام(علیه السلام) فرمود: خاموش باش اى پیرمرد! به خدا سوگند خداوند پاداش بزرگى براى شما در مسیر این راه قرار داد و همچنین در توقف هایى که داشتید و نیز در بازگشتتان. شما در هیچ یک از این حالات مکره و مجبور نبودید. 🔸پیرمرد سؤال کرد: چگونه ما مکره و مجبور نبودیم در حالى که رفت و آمد ما تمام به قضا و قدر الهى بود؟ 🔹امام(علیه السلام) فرمود: (بقیه همان گونه است که در نهج البلاغه آمده است). مرحوم سیّد رضى از این حدیث شریف به این چند جمله قناعت کرده مى گوید: 🔹«این بخشى از کلام امام(علیه السلام) است که به سؤال کننده شامى هنگامى که پرسید: آیا رفتن ما به شام به قضا و قدر الهى بود بعد از سخنى طولانى بیان فرمود که گزیده اش این است... امام(علیه السلام) در ادامه این سخن چنین مى فرماید: «واى بر تو شاید گمان کردى منظورم قضاى لازم و قدر حتمى است (و مردم در کارهایشان مجبورند و اختیارى از خود ندارند)»; (وَیْحَکَ! لَعَلَّکَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لاَزِماً، وَقَدَراً حَاتِماً! 🔹سپس افزود: «اگر چنین بود، ثواب و عقاب الهى به یقین باطل مى شد و وعده و وعید ساقط مى گشت»; 🔷آیا به کسى که بر اثر بیمارى رعشه، دست او پیوسته بى اختیار مى لرزد مى توان گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مى دهیم و اگر لرزش را ادامه دهى مجازاتت مى کنیم؟ اگر کسى چنین بگوید همه مردم او را نادان و بى خبر مى خوانند. 🌺🍃@tanhamasirKordestan
🌟فرشتگانی با قلم هایی از طلا و نقره ✨امام صادق علیه السلام فرمودند: 🏵از و ، فرشتگانی با قلم هايي از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان بسوي زمين مي‌آيند 📿و تا غروبِ روز جمعهِ ثواب هیچ عملی را نمی‌نویسند به جز بر محمّد و آل محمّد علیهم صلوات الله. 📚 مستدرك وسائل الشيعه ✨✨🌹✨✨ ✋ السَّلامُ عَلَیک یا صاحِب الزَمان ✋ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ ✋السَّلامُ عَلَيْكَ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ 💠 @tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️♨️⭕️♨️⭕️ 🔴 کارشناس شبکه اسرائیلی: 🎥 "ألیف صباغ" تحلیلگر مسائل در گفتگو با شبکه صهیونیستی آی۲۴: 🔹اینکه فکر کنیم در باعث می‌شود، ایران تحت حاکمیت آمریکا یا اسرائیل قرار بگیرد «تخیلاتی مانند است که باید به آن خندید»؛ حکومت ایران بسیار قدرتمند است. 🔹هر کشوری با اسرائیل ائتلاف کند تنها به برای رسیدن تل‌آویو به اهداف خود تبدیل می‌شود؛ 🔴 اسرائیل به بحرین و امارات . 🔷🔹@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کلید ظهور امام زمان دست اباعبدالله است. 🍃استاد رائفی پور ◼️◾️@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دشمن ما خیییلی ضعیف تر و بدبخت تر از اون چیزیه که ما فکر می‌کنیم! 🔹 بعد از ظهور بچه هامون به ما می‌خندند... ✅ خدا میدونه که این کلیپ چقدر قیمتیه... ....!👌 @tanhamasirKordestan
و امروز آخرین روزِ محرمِ قَرن بود ... و من اندازه یک قَرن دلتنگِ کربلایِ توام 💔 تو بگو ... امسال بدون اربعینت چه کنم ؟! 💔😭😔 ◼️◾️ @tanhamasirKordestan
💢 تردید، روی آتشِ شجاعت آب می‌ریزد! ▪️ گاهی دشمنِ ما یک شخص یا گروه است اما گاهی با یک دنیا مواجه هستیم. 🔹 می‌دانی یکی از عظمت‌های کربلا در چه بود؟ در این که امام حسین در مقابلِ فشار و سنگینی یک دنیای متعرض و مدعی، احساس تردید نکرد. ▫️ در مدینه صحابه‌ی زیادی بودند، همان کسانی که در قضیه حره و تهاجم مسلم بن عقبه ایستادند و مبارزه کردند. 🔸پس افراد ترسو و بی‌غیرتی نبودند؛ شمشیر‌ زن و شجاع بودند، اما آنها هم در یاری امام حسین دچار تردید شدند. ▪️ شجاعتِ ورود به میدان جنگ، یک مسئله است و شجاعتِ مواجه شدن با یک دنیا، مسئله‌ای دیگر. 🔺دشمنِ مهدیِ زهرا نیز یک گروه و یک جبهه نیست. تمام دنیای کفر و ظلم دشمن اوست. ✅ لشکریان و یاران مهدی باید مانند خود او، شجاعت مواجهه با یک دنیا را داشته باشند. مدعیانِ یاوری حضرت باید ببینند برای این مواجهه آماده‌اند یا تردید خواهند کرد؟ 5⃣1⃣ ◼️◾️ @tanhamasirKordestan
خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ، فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. امام(عليه السلام) فرمود: حکمت و دانش را فرا گير هرجا که باشد، زيرا حکمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد.
شرح و تفسير دانش را هر جا بيابى فرا گير! خلاصه اين کلام گهربار اين است که سخنان حکمت آميز را از هر کس بايد پذيرفت حتى اگر گوينده آن منافق باشد. مى فرمايد: «حکمت و دانش را فرا گير هرجا که باشد»; (خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ). سپس به دليل آن اشاره کرده، مى افزايد: «زيرا حکمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد»; (فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ(1)فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ). تعبير به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اينکه اين واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جايگاه کلام حکمت آميز سينه منافق نيست، ازاين رو در آنجا پيوسته ناآرامى مى کند تا خارج شود و در جايگاهى که متناسب آن است; يعنى سينه شخص مؤمن در کنار ساير سخنان حکمت آميز قرار گيرد. نتيجه اين سخن همان است که از روايات مختلف معصومان(عليهم السلام) استفاده کرديم که علم و دانش هيچ محدوديتى ندارد; نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ» و نه از نظر مکان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّينِ» و نه از نظر مقدار تلاش و کوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ» و نه از نظر گوينده همان گونه که در اين حکمت و در حکمت بعد آمده است. آرى علم وحکمت به حدى اهميت داردکه هيچ محدويتى را به خودنمى پسندد. در اينجا اين سؤال مطرح مى شود که در بعضى از روايات از جمله روايتى که از امام باقر(عليه السلام) در ذيل آيه شريفه (فَلْيَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ) آمده است که امام(عليه السلام)فرمود: منظور از طعام «عَلْمُهُ الَّذى يَأخُذُهُ مِمَّنْ يَأخُذُهُ; دانشى است که فرا مى گيرد بايد نگاه کند از چه کسى فرا مى گيرد»(2) بنابراين گرفتن سخن حکمت آميز از منافق چه معنا دارد. پاسخ سؤال اين است که گاه سخن حکمت آميز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد بايد آن را پذيرفت; ولى در موارد ديگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گيرد بايد نزد کسى برود که از نظر ديانت و علميت مورد اعتماد باشد. در شرح نهج البلاغه علاّمه شوشترى اشاره به نکته جالبى شده است که با ذکر آن اين سخن را پايان مى دهيم، نقل مى کند: «ابن مبارک» به عنوان نظارت بر شهر در کوچه ها راه مى رفت چشمش به مرد مستى افتاد که آواز مى خواند و مى گفت: أضَلَّنى الْهَوى وَأنَا ذَليلٌ *** وَلَيْسَ إلى الَّذى أهْوى سَبيلٌ هواى نفس مرا ذليل کرد و افسوس که راهى به آن کس که به او علاقه دارم، نيست. ابن مبارک از آستين خود کاغذى درآورد و اين بيت را نوشت. به او گفتند: شعرى را از شاعر مست مى نويسى؟ او گفت: مگر ضرب المثل معروف را نشنيده ايد که «رُبَّ جَوْهَرَة فى مَزْبَلَةً» اى بسا گوهرى در ميان زباله ها افتاده باشد؟ گفتند: آرى. گفت: اين هم گوهرى بود از مزبله!(3) (1). در بعضى از نسخ نهج البلاغه از جمله در بحار الانوار به جاى «تلجلج»، «تتخلّج» آمده که از نظر معنا چندان تفاوتى با آن ندارد. (2). بحارالانوار، ج 2، ص 96. (3). بهج الصباغه، ج 12، ص 597. 🌺🍃@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨پيامبر (ص)  فرمود: 🌿«لَوَدِدتُ أنَّها في قلب كل انسانٍ من أُمتي؛ به خدا دوست داشتم كه اين سوره ( ) در قلب هر يک از افراد امت من جاي گيرد!». 📚بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۹۱ ✨مرحوم نخودکی اصفهانی: 🍀برخی از من دعای توفیق سحری و گشایش امور میخواهند، دستور می‌دهم که [صبحها] قرآن [ مخصوصا یس ] تلاوت کنند. ✨✨✨ ✋ السِّلامُ عَلیک یا صاحب ا لزمان اَلسَّلامُ عَلَیک یا رَسولَ اللّهِ ✋اَلسَّلامُ عَلَیک یا خاتَِمَ النَّبِیینَ اَشْهَدُ اَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسالَةَ 🍁@tanhamasirKordestan
جهان به کسانیکه برای کوچکترین داشته ها شاکرند و بر نداشته ها کمتر غر میزنند، بیشتر میبخشد آنها نعمات بیشتری را از هستی جذب میکنند امروز شکر گزار داشته هایمان باشیم صبح بخیر 🌹☀️ 💢@tanhamasirKordestan
▪️و.... صفر.... و بوی اربعين.... ▪️و صدای گام های دردآلود زینب...................... 🏴آغاز ماه صفر، تسلیت باد. 🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤 ⭕️ ما چه میدانیم که سال ۶۱ قمری به کاروان اهل بیت در شام چه گذشت. بنا به روایتی اول ماه صفر سالروز ورود سر مطهر امام حسین (علیه السلام) و ورود آل الله به شام است😔 💢 یک ماه سنگین وپر از حزن واندوه است... 🔹 در این ماه حوادث تلخی از جمله ؛ ▪️ دختر ۳ ساله (علیه السلام)، ▪️ جانگداز (صل الله علیه وآله) ▪️(علیه السلام) ▪️ هشتمین پیشوای شیعیان (علیه السلام) به وقوع پیوسته است. ▪️همچنین روز شهادت (علیه السلام) و یارانشان نیز می باشد، 🔸در این ماه، به دادن اهتمام بیشتری شود. (صل الله علیه وآله) در باب دادن می‌فرمایند : لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، و کردنت صدقه است، رهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خار و استخوان از راه صدقه است ». ↫◄ ان شاءالله با دادن صـدقـه بلا و گرفتاری از همهٔ شما خوبان و خانواده‌های محترمتان دور باشد. 🔸 هـــر روز ؛ با خواندن این ، در دفع بکوشید. 💐یا شَدیدَ الْقُوی‏ وَ یا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ! ▪️@tanhamasirKordestan
دروازه ورودی شهر است و ازدحام بر پا شده دوباره هیاهوی انتقام🥀 این ازدحام و هلهله ها بی دلیل نیست یک کاروان سپیده رسیده به شهر شام🥀 ورود کاروان اهل بیت به شام ◼️◾️ @tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی: 💯💯دولت روحانی عدالت محور نیست/ لزوم بیداری وجدان دولتمردان در قبال کولبران 🔹سیدمهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بر اساس قانون طرح سوال حق نمایندگان مجلس است، سوال من این است آقای رییس جمهور چرا حمایت کردها از دولت تدبیر و امید را فراموش کردید؟ ادامه در لینک زیر:👇 http://kurdtoday.ir/news/37529/ ▪️▪️@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم عصرتون بخیر🌷 ان شاالله که با اسلامی کردن خانواده، نگاهتون نسبت به زندگی قشنگ شده باشه... درس بیست و سوم از مبحث رو تقدیمتون می‌کنم.
.... 💎 " همیشه با برنامه " 🔶 یه انسانِ مومنی که می‌خواد خانواده تشکیل بده، کاملاً حواسش هست که چطور زندگی کنه تا "خیلی لذّت ببره". 🚫 اینطور نیست که هی بگه من خوشم میاد فلان کار رو بکنی! خوشم نمیاد فلان جور باشی! ✅ میدونه برای اینکه از خانومش خوشش بیاد ، باید یه سری فعالیت ها رو انجام بده تا به اون محبّتّ بالا برسه و از زندگیش لذّت ببره. 👌 کلاّ آدم باید "با حساب و کتاب و برنامه" زندگی کنه. 🔹شاید تا حالا یه ضرب المثلی رو شنیده باشید که میگن: عشق خبر نمی‌کنه! نخیر! باور نکن عزیزم! ☺️ -- چرا ؟! ✔️ چون "عشق چیزیه که باید بری دنبالش و به دستش بیاری". اصلاً اینطور نیست که بشینی تا خودش بیاد!😊
🔵 بله ممکنه اوایلِ زندگی، آدم ناغافل عاشق بشه و زندگیشو تشکیل بده 💍 اما اون ، "مثل دندانِ شیری" هست. 💯 بعد از یه مدّتِ کوتاهی اون عشقِ اولیه از بین میره. ❤️ محبّتِ ابتدایی زندگی که خدا به زن و شوهرا میده مثل برقِ ابتدایی باتری ماشین هست. ✅ با برقی که توی باتری هست میشه ماشین رو روشن کرد امّا نمیشه مسافتِ زیادی با همون برق رفت! 🚫 🔸آخرش باید خودِ اتومبیل، برق تولید کنه تا بتونه مسافتِ طولانی رو بره.🚙 ⭕️ اگه کسی دلش رو به همون برقِ اولیه باتری خوش کنه آدمِ خوش خیالی هست! 👈 دقیقاً کسی که دلش رو به "محبّتِ ابتدایی زندگی" خوش کنه، آدمِ خوش خیالی حساب میشه! 💞 محبتی که اوّلِ ازدواج بین زن و شوهر هست چون معمولاً بر اثرِ شناخت عمیق نیست، بعد از ازدواج کمرنگ میشه و از بین میره. ✔️ رو باید "طبق برنامۀ خدا در طول زندگی" به دست آورد❣
🌺 وقتی آدم "طبق برنامه خدا" عمل کرد زندگیش شیرین میشه 🔹وقتی زندگی آدم شیرین بشه چه اتفاقی می افته؟😊 اگه زندگی آدم شیرین بشه، هرچقدر که از زندگی زناشوییش میگذره لذّتِ بیشتری میبره. 💟 وقتی زندگی یه خانم شیرین بشه، تا یه ماشینِ عروس می‌بینه حسرت نمیخوره و بگه آخ حیف شد...اون روزا عزیز بودیم....😔 ✔️ اتفاقاً بعد از ده سال زندگی با همسرش، می‌بینه که خیلی عزیزتر شده 🔵 می‌بینه قبلاً محبتش بچگانه بوده و الان واقعاً داره از زندگی لذّت میبره. ✔️ آقا هم همینطور 🌷 بعد از چند سال زندگی می‌بینه که چقدر روحش بزرگ شده و احساسِ آرامش و بزرگی می‌کنه.💓 🔶 " وقتی زندگی آدم شیرین بشه دیگه نیاز نداره که گناه کنه! " 👈 "گناه، مالِ کسی هست که از زندگیش لذت نمیبره".... ✅🔹🌺💕🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌹 اَلْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِکْمَةَ وَلَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ. امام(عليه السلام) فرمود: علم و دانش و حکمت گمشده مؤمن است، بنابراين حکمت را بگير هرچند از اهل نفاق باشد.
شرح و تفسير دانش گمشده مؤمن است آنچه در اين کلام گهربار آمده است شبيه چيزى است که در کلام قبل آمد; اما به تعبير و به شکل ديگر. امام(عليه السلام) براى اين که نامحدود بودن منبع علم را روشن سازد تشبيه زيبايى کرده مى فرمايد: «علم و دانش گمشده مؤمن است، بنابراين دانش را بگير، هرچند از اهل نفاق باشد»; (الْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِکْمَةَ وَلَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ). روشن است هرگاه انسان گمشده پرارزشى داشته باشد دائماً به دنبال آن مى گردد و آن را نزد هرکس ببيند از او مى گيرد; خواه آن شخص مؤمن باشد يا کافر، منافق باشد يا مشرک، نيکوکار باشد يا بدکار. اين سخن در واقع نشان مى دهد که صاحبان اصلى علم ودانش افراد باايمان اند و منافقان و فاسدان غاصبانه از آن استفاده مى کنند و چه بسا آن را وسيله اى براى رسيدن به اهداف سوء خود قرار مى دهند، بنابراين، صاحب حقيقى آن که مؤمنان اند هر جا که آن را بيابند به آن سزاوارترند. شبيه چيزى که به صورت گسترده تر در قرآن مجيد آمده است; در سوره «اعراف»، آيه 32 مى خوانيم: «(قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ الَّتي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الاْياتِ لِقَوْم يَعْلَمُونَ); بگو چه کسى زينت هاى الهى را که براى بندگان خود آفريده و (همچنين) روزى هاى پاکيزه را حرام کرده است. بگو اينها در زندگى دنيا از آن کسانى است که ايمان آورده اند (هرچند ديگران نيز از آن استفاده مى کنند ولى) در قيامت خالص براى مؤمنان خواهد بود. اين گونه آيات خود را براى کسانى که آگاهند شرح مى دهيم». گرچه آيه ناظر به مواهب مادى است; ولى مواهب معنوى را به طور مسلم شامل مى شود. در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد آمده است که روزى «حجاج» خطبه خواند و در ضمن آن گفت: «إنَّ اللّهَ أمَرَنا بِطَلَبِ الاْخِرَةِ وَکَفانا مَؤنَةَ الدُّنْيا فَلْيَتَنا کُفينا مَؤنَةُ الاْخِرَةِ وَأُمرْنا بِطَلَبِ الدُّنْيا; خداوند ما را به طلب آخرت دستور داده و روزى دنيوى ما را ضمانت کرده. اى کاش آخرت را براى ما تضمين مى کرد و ما مأمور به طلب دنيا بوديم». حسن بصرى اين سخن را شنيد و گفت: «هذهِ ضالَّةُ الْمؤمِنْ خَرَجَتْ مِنْ قَلْبِ الْمُنافِقِ; اين همان گمشده مؤمن است که از قلب منافقى خارج شده است».(1) (1). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 18، ص 229.