سلام و عرض ادب
وقت تون بخیر و عافیت🌹
ان شاالله همگی در سلامتی و آرامش کامل بسر می برید...✨
با درس دیگری از #سبک_زندگی در خدمتتون هستیم☺️
💓تنها مسیری های کردستان
#سبک_زندگی #جلسه_یازدهم 🔹 گفتیم اگر میخوایم زندگی موفقی داشته باشیم باید عمل کنیم وایمان زیاد، آگ
#سبک_زندگی
#جلسه_دوازدهم
🤔 دوستان تا به حال به این فکر کردید که چرا غذای خوب به بچه ات میدی؟
بدون اجازه ی بچه؟
✅ بهمون دلیل، باید بازی خوب به بچه پیشنهاد بدی، به همون دلیل رفتار مودبانه...
🔹وقتی ما میگیم رفتار، یعنی #سَبکزندگی..
🔹وقتی میگیم رفتار یعنی #عادتها...
🔹وقتی میگیم رفتار یعنی شیوهی نفس کشیدن، نگاه کردن، گوش کردن و همممه چیز...
مثلا اگه به شما بگم فعلا به بچه ات بگو که بچه ی من، روش رفع حاجت اینه
اگه یبوست داشتی بهم بگو، ام الامراض هااا ؟؟؟
👈میگی بچه ی من هنوز سنش به اونجا نرسیده که بهش توضیح بدم که آقا رفع حاجت این آداب رو داره...آخه چه حرفیه میزنی تو عزیز من؟؟
🎶به موسیقی که میرسی از تو جیبت برمیداری میریزی تو حلق بچه!!
بچه هم بیچاره نشسته تو خونه چیکار باید بکنه الان؟؟؟
راه فرار داره مگه❓
✔️موسیقی رو هم نامردی نکن پخش نکن تو خونه
خب این موسیقی، چیکار میکنه با بچه؟
بعضی از بزرگان موسیقی، درباره موسیقی، میگن من هر موسیقی گوش نمیدم، گوشم خراب میشه‼️
✅ یعنی هر چیزی گوش نمیده!
🚨 چرا موسیقی گوش دادن رو به بچه تحمیل کردین؟؟
چرا این لباس پوشیدن رو به بچه تحمیل کردین؟؟
شونصد تا رفتار تو حلقوم بچه دارید تحمیل میکنید...🙄
به یکی دوتا رفتار دینی که رسیدی
میگی این بچه باید اول متقاعد بشه؟😒
کجای زندگیت اینجوریه؟!
📣 پدر مادرای محترم
❗️اینقدر که اصرار دارید بچه تون رو بذارید تو مدرسه علم یاد بگیره
ده هزار برابر باید اصرار داشته باشید، بچهتون #سَبکزندگی درست داشته باشه✅
👈مدرسه باید اولین کارش، این باشه که بخواد به خانواده کمک کنه بچه رفتارش درست بشه...
دیندار میخوای بشی یا دانشمند❓
دانشمند بی دین هم میخوای بشی راه همینه، راهی دیگه وجود نداره.✔️
💠 آقا یکی هست دین نداره، ولی میخواد زندگی خوبی داشته باشه،
با نشاط و قوی و خلاق
🔺دانش تجربی چی میگه؟
دانش تجربی میگه:
🔹 سَبک زندگیشو اول باید درست کنه.
👈 هرچی خوشش اومد، نباید بخوره!
👈 هرچی خوشش اومد، نباید بپوشه!
👈 رفتاراشو باید #منظم بکنه!
🔹 اینکارارو بکنه، طبق برنامه و آداب👌
☑️ دینش هم همینه!
☑️ غیر دینش هم همینه!
راه دیگهای نداره...
✅ خب متوجه شدیم که باید اول #رفتارامون رو درست کنیم!!!
اگه خواستی بری هیئت👈 بگو من چه جوری باید برم هیئت؟!
وضو باید بگیرم؟! چجوری بگیرم?
شروع شد باریکلا...👏
چی گفتی؟!
دوباره بپرس✔️
هیچی، میخواستم ببینم آداب هیئت رفتن چجوریه؟
چی گفتی؟ آداااب ⁉️
چقدر آدم باشعور هستی تو☺️
یه بار دیگه سوال کن؟!
میخواستم ببینم وضو باید بگیرم؟
آره وضو بگیر...
چه آدم فهمیدهایی هستی.👌
روایت براتون بخونم از قول عیسیابنمریم علیهالسلام که میفرمایند:
✨ زیاد چیز یاد گرفتن به نفع تو نیست، زیاد یاد گرفتن چیزی به تو اضافه نمیکنه جز #نادانی،
👈 وقتی که بهش #عمل نکنی.
🔹میفرماید زیاد چیز یاد گرفتن چیزی به آدم اضافه نمیکنه جز تکبر!!!
👈وقتی که بهش #عمل نکنی.
امیر المومنین علی علیهالسلام میفرمایند:
✨شما عمل کردن به اون چیزی که میدانید رو بیشتر بهش احتیاج دارید، تا ندانستن اون چیزهایی که نمیدونید!!!!
امام صادق علیه السلام هم دارند که میفرمایند:
✨انسان به یک ذره علم نیاز داره، ولی به #عمل خیلی زیااااد نیاز داره
💠 پدر و مادرهای مهربون! با سبک زندگی درست ،آیندهی خوبی برا بچههای این سرزمین رقم بزنیم👌
بچههایی که ان شاءالله از سربازان آقا صاحبالزمان عجالله باشند و نور چشم ما✨
༻🦋 @tanhamasirKordestan
✅ #شب_جمعه، شب رحمت و شب مغفرت است.
که اگر پردهها از جلوی دیدگان ما کنار بره، فوج فوج ملک را مابین زمین و آسمان می بینیم که بإذن الله تبارک و تعالی، همه رو به پروردگار عالم دعوت میکنند و میگن:
📢 توبهکننده کیه؟! کیه که امشب از خدا طلب کنه
و خدا به او مرحمت کنه؟
📢 کیه که امشب با کولهبار گناه بیاد و از پروردگار عالم طلب آمرزش کنه و ذوالجلال و الاکرام به او مرحمت کنه؟!
✨تمامی دربهای رحمت و غفران و کرامت و جود و سخای ذوالجلال و االاکرام، امشب به روی بندگانش باز هست.
گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحبخانه چیست؟!
💯به قدری امشب مهم هست که حتّی اموات هم منتظرند و امشب رو از من و شما طلب میکنند و از خدا میخوان یک شب جمعه برگردن.
من و شما غرقیم، نمیدونیم، امّا اونها فقط #یکشبجمعه، نه تمامی شبهای جمعه رو طلب میکنند و، میگن:
خدایا! فقط یک شب جمعه ما رو برگردون، برای ما بسه👌
چون وقتی اون طرف رفت، میفهمه چه خبره. لذا اگر بیاد، بلده یک شب جمعه رو چطور استفاده کنه.
من و شما غافلیم؛ چون به دنیا مشغولیم و حال اون طرفیها را نمیدونیم....
༻🦋
مداحی آنلاین - آرزومه کربلا برم - مرتضی پارسا.mp3
7.88M
#شبزیارتیامامحسین(ع)
اللهم ارزقنا حرم💔
آرزومه کربلا برم💔
🍃 مرتضیپارسا
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#شب_جمعه
@tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_113 وَلاَ شَرَفَ کَالْعِلْمِ، وَلاَ عِزَّ کَالْحِلْمِ، وَلا
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_114
إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلاَحُ عَلَى الزَّمَانِ
وَأَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ
حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ! وَإِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ
وَأَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ.
امام عليه السلام فرمود :
هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان و اهلش ظاهر گردد اگر كسى در اين حال به
ديگرى كه از او گناهى ظاهر نشده، گمان بد برد به او ستم كرده است وهنگامى
كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هر كس گمان خوب به ديگرى برد خود را
فريب داده است!
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_114 إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلاَحُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ،
معيار حُسن ظن و سوء ظن ج-۱۲
شرح و تفسير
مسئله حسن ظن و سوء ظن در اسلام از مسائل بسيار مهم است که در آيات و روايات بازتاب گسترده اى دارد. البته اصل بر حسن ظن مسلمانان نسبت به يکديگر است; ولى اين اصل استثنايى هم دارد که امام(عليه السلام) در جمله بالا به آن اشاره کرده، مى فرمايد: «هنگامى که صلاح و نيکى بر زمان و اهلش ظاهر گردد اگر کسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد که از او گناهى ظاهر نشده به او ستم کرده است و هنگامى که فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هر کس گمان خوب به ديگرى ببرد خود را فريب داده است»; (إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلاَحُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُل لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ! وَإِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُل فَقَدْ غَرَّرَ).
همان گونه که گفتيم، اصل در جامعه اسلامى بر حسن ظن است، چنان که در سوره «حجرات» آيه 12 مى خوانيم: «(يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إثْمٌ); اى کسانى که ايمان آورده ايد از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد چرا که بعضى از آنها گناه است».
در روايات اسلامى نيز تأکيد شده که کار برادر مسلمانت را حمل بر صحت کن و از سوء ظن بپرهيز; در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) مى خوانيم: «ضَعْ أمْرَ أخيکَ عَلى أحْسَنِهِ... مَحْمِلاً; عمل برادر مسلمانت را بر نيکوترين وجه ممکن حمل کن مگر اين که دليلى بر خلاف آن قائم شود و هرگز نسبت به سخنى که از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر و مادامى که مى توانى محمل نيکى براى آن بيابى حمل بر صحت کن».
در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «إذا اتَّهَمَ الْمُؤمِنُ أخاهُ انْماثَ الاْيمانُ مِنْ قَلْبِهِ کَما يَنْماثُ الْمَلْحُ فِى الْماءِ; هنگامى که شخص باايمان برادر مسلمانش را متهم کند ايمان در قلب او ذوب مى شود همان گونه که نمک
در آب».
مطابق کلام حکمت آميز بالا اين مطلب مربوط به زمانى است که چهره اسلام در محيط نمايان باشد و غالب مردم راه صلاح بپويند; اما زمانى که فساد، غالب بر زمان شد و اکثر مردم به راه خلاف مى روند حسن ظن نسبت به افراد سبب مى شود انسان خودش را فريب دهد و بايد جانب احتياط را نگه دارد تا گرفتار توطئه ها و مفسده ها نگردد.
اين بدان معنا نيست که انسان سوء ظن خود را به اشخاص آشکار سازد و آنها را متهم کند، بلکه منظور اين است که بدون اين که عکس العمل منفى که سبب اهانت به مؤمن مى شود ظاهر سازد، در عمل جانب احتياط را از دست ندهد.
گاه افرادى که در يک زمان زندگى مى کنند با هم متفاوتند; بعضى سوابق خوبى دارند که بايد به آنها حسن ظن داشت و بعضى داراى سوابق سوءاند که بايد درباره آنها جانب احتياط را رعايت کرد، بنابراين معيار، فساد تمام مردم زمان نيست، از اين رو امام(عليه السلام) در کلام حکمت آميز بالا فرمود: «بِرَجُل لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ» و «حَوْبَة» به معناى گناه است، بنابراين سوء ظن به کسى که سابقه سويى از او ديده نشده ممنوع است.
تعبير به «فَقَدْ ظَلَمَ» به اين معناست که سوء ظن به برادر مسلمانى که خلافى از او ديده نشده ظلم و ستم بر اوست. اين احتمال نيز در تفسير اين جمله امکان دارد که چنين کسى به خودش نيز ستم کند، زيرا خود را از همکارى او محروم مى سازد.
در واقع، امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه اشاره به همان قاعده «حمل شىء بر اغلب» فرموده و غلبه صلاح را براى حمل به صحت کافى دانسته مگر اين که فردى سوء سابقه داشته باشد و در مقابل، غلبه فساد را براى سوء ظن و احتياط لازم مى داند (مگر اين که واقعا کسى داراى سوابق خوبى است که او را با آن مى شناسيم).
اين سخن در روابط ملت ها و دولت ها نيز کاملاً صادق است; هرگاه دولت هاى ستمگرى که غالباً براى حفظ منافع خود حقوق ديگران را زير پا مى گذارند درِ باغ سبز به ما نشان دهند هرگز نبايد کار آنها را حمل بر صحت کنيم، بلکه بايد فرض بر اين باشد که آنان براى فريب ما دامى گسترده اند.