💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_126 الاُْولَى وَعَجِبْتُ لِعَامِر دَارَ الْفَنَاءِ وَتَارِک د
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_127
مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ، وَلاَ حَاجَةَ لِلَّهِ فِيمَنْ لَيْسَ لِلَّهِ فِي مَالِهِ وَنَفْسِهِ نَصِيبٌ.
امام(عليه السلام) فرمود:
کسى که در عمل کوتاهى کند به اندوه گرفتار مى شود و خدا به کسى که در مال و جانش نصيبى براى او (جهت انفاق در راه خدا) نيست اعتنايى ندارد
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_127 مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ، وَلاَ ح
شرح و تفسير:
امام(عليه السلام) در اين کلام حکمت آميز نخست به سرنوشت کسانى اشاره مى کند که در انجام وظائف الهى خود کوتاهى مى کنند، مى فرمايد: «کسى که در عمل کوتاهى کند، به اندوه گرفتار مى شود»; (مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ).
ممکن است اين اندوه و غم در آستانه انتقال از اين دنيا باشد که چشم برزخى پيدا مى کنند و سرنوشت رقت بار خود را مى بينند و فريادشان بلند مى شود و مى گويند: «(رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحاً فِيمَا تَرَکْتُ); پروردگارا! مرا
باز گردانيد، شايد در برابر آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى
انجام دهم».(1)
نيز ممکن است اشاره به غم و اندوه در سراى آخرت باشد، همان گونه که قرآن از زبان آنها نقل مى کند که مى گويند: «(يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِى جَنْبِ اللهِ); اى افسوس بر من از کوتاهى هايى که در اطاعت فرمان خدا کردم».(2)
نيز شايد اين غم و اندوه در خود دنيا باشد، زيرا گاه انسان بيدار مى شود و از کوتاهى هايى که کرده افسوس مى خورد و غم و اندوهى جان کاه او را فرا مى گيرد چرا که مى بيند ديگران با اعمال صالح سراى جاويدان خود را آباد کرده اند و او با کوتاهى هايش سراى جاويد خود را ويران نموده است. البته جمع ميان اين سه تفسير نيز مانعى ندارد.
سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن جمله پرمعنايى مى گويد که در واقع شرحى است از کوتاهى در عمل. مى فرمايد: «خدا به کسى که در مال و جانش نصيبى براى او نيست، اعتنايى ندارد»; (وَلاَ حَاجَةَ لِلَّهِ فِيمَنْ لَيْسَ لِلَّهِ فِي مَالِهِ وَنَفْسِهِ نَصِيبٌ).
اشاره به اين که کسانى مورد عنايت پروردگار در دنيا و آخرتند که از بذل جان و مال در راه خدا دريغ ندارند، و به بيان ديگر، ايمان و يقين و وفادارى خود را به اسلام در عمل ثابت مى کنند.
درست است که جان و مال همه از سوى خداست و اگر انسان در بذل آنها اقدام کند در واقع به خودش خدمت کرده است، زيرا خدا از همگان بى نياز است; ولى خداوند روى الطاف بيکرانش آن را به عنوان حاجتى از سوى خود گرفته است.
اين سخن درباره مؤمنانى که داراى مقامات بالا هستند نيست، آنها فقط نصيبى از جان و مالشان را در راه خدا صرف نمى کنند، بلکه هرچه دارند در راه خدا مى دهند.
جمله «لاَ حَاجَةَ لِلَّهِ» به معناى بى اعتنايى و اعراض خداوند از چنين افرادى است که چيزى از جان و مال را در راه او نمى بخشند، زيرا کسى که به چيزى يا شخصى نياز ندارد طبعاً اعتنايى هم به او نمى کند، بنابراين جمله «لا حاجة...» با توجه به اين که خدا به هيچ کس نياز ندارد کنايه از بى اعتنايى است و منظور از بى اعتنايى اين است که خدا آنها را از مواهب خاص و عنايات ويژه اش محروم مى سازد.
اين تعبير مانند بيان کنايه آميز ديگرى است که در آيه 67 سوره «توبه» درباره منافقان آمده است: «(نَسُوا اللهَ فَنَسِيَهُمْ); آنها خدا را فراموش کردند و خداوند نيز آنها را فراموش نمود» يعنى از رحمت خود محروم ساخت.
بعضى از مفسران نهج البلاغه در تفسير «نصيب» معناى ديگرى ذکر کرده اند که با ظاهر عبارت سازگار نيست. گفته اند منظور از «نصيب» کسانى هستند که خدا آنها را به بلاهايى در مال يا جانشان گرفتار مى کند و اين ابتلا به بلا نشانه اعتناى پروردگار به آنهاست زيرا خداى متعال به کسى که اعتنا ندارد مصيبتى هم بر او وارد نمى کند; ولى روشن است که منظور از «نصيب» در مال و جان
بذل بخشى از مال و جان در راه خداست نه گرفتار خسران مالى و بلاهاى نفسانى شدن.
از آنچه در تفسير دو جمله بالا آمد روشن مى شود که هر دو با هم کمال ارتباط را دارند، زيرا کسانى که کوتاهى در عمل کنند (يعنى اعمالى دارند ولى کوتاهى مى کنند) خداوند آنها را مبتلا به غم و اندوه مى کند که اين خود نوعى اعتناى به آنهاست و اما کسانى که مطلقاً عملى نداشته باشند; نه در بذل مال و نه در بذل جان خدا اعتنايى به آنها ندارد و حتى غم و اندوه بيدار کننده نيز بر آنان عارض نمى کند. از اينجا روشن مى شود کسانى که مانند ابن ابى الحديد اين دو جمله را مستقل از يکديگر شمرده اند راهى صحيح نپيموده اند.
(1). مؤمنون، آيه 99 و 100.
(2). زمر، آيه 56.
🌹✵ ﷽ ✵🌹
اَللّهُمَ اَرِنیَ الطَلْعَةَ الرَشیدَة، وَالْغُرَة َالْحَمیدَة، وَاکْحُلْ ناظِری بِنَظْرَةٍ مِنیِ إلیهِ، وَ عَجِلْ فَرِجِه، وَ سَهِلْ مَخْرَجِه، و َاَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بی مَحَجَتَهُ، وَ اَنْفِذ ْاَمْرَهُ، واشْدُدْ اَزْرَهُ
خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان و با نگاهی از من به او، دیده ام را سُرمِه بِنِه و درگشایش امرش شتاب کن، و درآمدنش را آسان گردان و راهش را وسعت بخش و مرا به راهش درآور، و فرمانش را نافذ کن و پشتش رامحکم کن...
❣ #سلام_امام_زمانم❣
صوت زیبای #تو آرامشِ جانَست بیا
وَجه پُرنور تو💫از دیده نهانَست بیا
دل عُشاق بِسوزد زغمِ دوریِ تو
قَدعالم ز #فراقِ_تو کمان است بیا
#اللهـم_عجل_لولیک_الفـرج 🌸🍃
روز سے و هفتم چله 🌺
#دعای_عهد
شروع چله👈 ۹۹/۷/۹
🌺@tanhamasirKordestan
دعای عهد علی فانی .mp3
4.29M
🌹✵ ﷽ ✵🌹
روز سی وهفتم چله 🌺
#دعای_عهد
شروع چله👈 ۹۹/۷/۹
🤲 دعای عهد
🎤 با نوای علی فانی
🌺@tanhamasirKordestan
💢طرح جمعیت و تعالی خانواده
نطق دوشنبهی حجت الاسلام آقاتهرانی در مجلس
🔹 آقا تهرانی:
در طرح تعالی جمعیت و حمایت از خانواده تلاش شده موانع برای فرزندآوری جوانان برداشته شود
در این طرح میخواهیم جلوی سقط جنین را بگیریم که آمار آن در ایران بالاست.
❌ #سقط_جنین در ایران ۲۰ تا ۳۰ برابر کشتگان #کرونا تلفات دارد، ما در این طرح میخواهیم مشکلات جدی را حل کنیم. انقلابی عمل خواهیم کرد و شبانهروز پای آن میایستیم.
#فرزندآوری
@tanhamasirKordestan
🔶 #حق_اولاد ۱۴ هزار تومانی!
🔹 هماکنون ماهیانه مبلغ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان بهعنوان حق اولاد برای مستمریبگیران تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده و از فرزند سوم به بعد هم حق اولاد به مستمریبگیران تعلق نمیگیرد! درحالیکه سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین صندوق بیمهای کشور است که حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مستمریبگیر دارد.
🔹اگر موانع اقتصای فعلی و پیش روی زوجهایی که علاقه به پدر و مادر شدن را کنار بگذاریم، نرخ رشد زیر یک درصد جمعیت مملکت، نرخ باروری زیر ۲ فرزند و سالمندی ۳۰ درصد جمعیت تا سال ۱۴۳۰، ازجمله مواردی است که هرکدام به تنهایی برای درک اوضاع وخیم جمعیتی ایران کافی است!
💢 @tanhamasirKordestan
إنا لله و إنا إلیه راجعون!
موت العالِم، موت العالَم.
#ماموستا_علامه_حیدر_مصطفوییفقیه، مُفسر، نویسنده و دانشمند اهل سنت کوردستانی به دیار باقی شتافت.
⬛️علامه مصطفویی صاحب بیش از هزاران صفحه تالیف و تعلیق در حوزههای تفسیر، فقه، اصول، کلام و... است ایشان سالهای سال مسئول شورای افتاء کردستان و مدرس سطح عالی حجرههای دینی بود.
@tanhamasirKordestan
سلام و عرض ادب خدمت همه بزرگواران🌷
وقتتون بخیر✨
وخیر مقدم محضر بزرگوارانی که تازه امدند 🌹
خوش هاتین
در رابطه با موضوع #سبک_زندگی یه نکته خدمتتون عرض می کنم
ان شاالله توجه کنید
باتوجه به اینکه آخرهفته هست و فردا روز تعطیله وقت دارید دربارهش فکر کنید .👌
💓تنها مسیری های کردستان
#سبک_زندگی #جلسه_پانزدهم در جلسه قبل درمورد تغییر عمل و توبه توضیح دادیم . امروز ان شاالله میخوای
🌸 دوستان عزیز!
خیلی از ماها مخصوصا در این دوره زمونه شبانه روز در حال دریافت آگاهیهای زیادی هستیم
مثلا توی کانالها و گروههای زیادی عضویم که محتوای خوبی هم دارند اتفاقا✔️
کانالها و گروههای آموزشی، تربیتی، دینی، علمی، طبی و....
🤔 ولی آیا شما به همه این آگاهیها و اطلاعات که نمیگم غیر مفید، بلکه خیلی هم مفید، عمل می کنید؟؟؟
به چند درصدش⁉️🤔
حالا بگذریم از اینکه
👈این زیادی آگاهی از موضوعات مختلف چقدر #پراکندگی ذهنی میاره...!
و چقدر همین پراکندگی میزنه #تمرکز آدم رو از بین میبره و فکر و روح رو دچار #آشفتگی میکنه...!❌
به همینخاطر ما تصمیم گرفتیم برای عملی کردن مباحث #سبک_زندگی با همدیگه تمرین کنیم.
✅ توی این تمرینها هدفمون اینه که آگاهیهای خودمون رو با عمل کردن تبدیل به رفتار کنیم
تا انشاالله در جهت داشتن یک شخصیت متعادل قدم برداریم. ✔️
با اجازتون تمرین اول رو خدمتتونعرض میکنم و امیدوارم از همین امروز همگی تمرین رو انجام بدید.
👇👇👇
❀ೋ❀•┈┈•🌸•┈┈•❀ೋ❀
#تمرین 1⃣
#سبک_زندگی
❶. همین امروز یه وقتی بزارید و منابعی رو که از اونها اگاهیهای مختلف بدست میارید رو شناسایی و لیست کنید مثل کانالها یا گروههای آموزشی و غیره
❷. بعد سعی کنید تمام چیزهایی رو که در هفته اخیر یاد گرفتید رو یادداشت کنید.
❸. بعد به رفتارهای خودتون توجه کنید و ببینید به چند تا از چیزهایی که یاد گرفتید عمل کردید؟
✅ نتیجه این تمرین رو حتما حتما برای ما ارسالکنید.
اگر ایده ای هم داشتید بگید که اعضای کانال هم یاد بگیرند ان شاالله.👌
❀ೋ❀•┈┈•🌸•┈┈•❀ೋ❀
⭕️ پایان فریب ها
☢️ با توجه به اینکه احتمال انتخاب بایدن برای ریاست جمهوری آمریکا زیاد شده طبق پیش بینی ها سازمان یهود مجددا به کمک نیروهای نفوذی غربگرا در ایران اومده و میخوان به مردم ایران بگن که اگه میخواید مشکلاتتون حل بشه باید بیاید و با بایدن #مذاکره کنید!
⭕️ امروز هم دیدیم که غربگرایان نفوذی که تمام بازار دستشون هست با شنیدن خبر پیروزی احتمالی بایدن خیلی زود قیمت طلا و دلار رو پایین آوردند.
💢 اما مردم ایران حواستون باشه که فریب این دو ریال ارزان شدن دلار و سکه رو نخورید
این پایین اومدن قیمت ها مثل زه کمان هست که کشیده شده و بعدا قیمت ها چند برابر خواهد شد.
💢 ذره ای به این کاهش قیمت ها دلخوش نباشید. میخوان مثل دفعات قبل فریبتون بدن.
روزی که روحانی رای اورد همین ها قیمت دلار و سکه رو که از قبل کلی بالا برده بودن یه دفعه ای پایین آوردند تا مردم رو فریب بدن که مشکلات کشور با مذاکره حل میشه!
✅ ولی همه دیدیم که دروغ گفتند و از این به بعد هم دروغ خواهند گفت.
این نکته باید در همه شبکه های اجتماعی به روش ها و زبان های مختلف انتشار پیدا کنه.
مردم ایران دیگه فریب دار و دسته تکرارچی ها رو نخواهند خورد...
#پایان_فریب
#جریان_تحریف
⭕️ #انتشار_عمومی
🚦@IslamlifeStyles
🚦@tanhamasirKordestan
🔴 بیانیه جو بایدن در شب شهادت مظلومانه سردار قاسم سلیمانی:👇
🔹هیچ آمریکایی ای در مرگ قاسم سلیمانی عزاداری نمی کند. او مستحق بود برای جنایاتش علیه نیروهای آمریکایی و هزاران بیگناه منطقه در برابر قانون بایستد.
پ.ن. سگ زرد برادر شغال است
#مرگ_بر_امریکا
#بایدن
@tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_127 مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ، وَلاَ ح
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_128
تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ، وَتَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ; فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الاَْبْدَانِ کَفِعْلِهِ فِي الاَْشْجَارِ، أَوَّلُهُ يُحْرِقُ، وآخِرُهُ يُورِقُ.
امام(عليه السلام) فرمود:
از سرما در آغاز آن (در پاییز) بپرهیزید و در آخرش (نزدیک بهار) از آن استقبال کنيد، زيرا در بدن هاى شما همان مى کند که با درختان انجام مى دهد;
آغازش مى سوزاند و آخرش مى روياند و برگ مى آورد.
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_128 تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ، وَتَلَقَّوْهُ فِي آخِ
شرح و تفسير :
امام(عليه السلام) در اين کلام حکيمانه خود دستور طبى مهم و کارسازى را بيان مى کند که مراعات آن مى تواند از بسيارى از بيمارى ها پيش گيرى کند و بر نشاط و نمو جسم و روح انسان بيفزايد، مى فرمايد: «از سرما در آغاز آن (در پاييز) بپرهيزيد و در آخرش (نزديک بهار) از آن استقبال کنيد، زيرا در بدن ها همان مى کند که با درختان انجام مى دهد; آغازش مى سوزاند و آخرش مى روياند و برگ مى آورد»; (تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ، وَتَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ; فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الاَْبْدَانِ کَفِعْلِهِ فِي الاَْشْجَارِ، أَوَّلُهُ يُحْرِقُ، وَآخِرُهُ يُورِقُ).
پاييز آغاز سرما است; سرمايى آميخته با خشکى هوا که از گرماى تابستان و نبودن باران سرچشمه گرفته و به همين دليل برگ هاى درختان پژمرده مى شوند و مى ريزند و به اصطلاح، مرگ طبيعت فرا مى رسد. همان مرگى که مولود خشکى و سردى است; ولى در آغاز بهار هوا رو به گرمى مى رود و معمولاً باران هاى پربارى مى بارد. آن رطوبت و گرمى دست به دست هم مى دهند و سبب شکوفه کردن درختان و برگ آوردن آنها و حيات طبيعت مى شوند. همان گونه که قرآن مجيد مى فرمايد: «(وَتَرَى الاَْرْضَ هَامِدَةً فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَآءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْج بَهِيج); و همچنين زمين را (در فصل زمستان) خشک و مرده مى بينى و هنگامى که آب باران بر آن فرو مى فرستيم، به جنبش در مى آيد و رويش مى کند و از هر نوع گياهان بهجت انگيز مى روياند».(1)
بدن انسان ها نيز جزئى از اين طبيعت و متأثر به آثار آن است; سرماى خشک پاييز بدن ها را ضعيف و نحيف و آماده بيمارى ها مى کند، بنابراين بايد خود را پوشانيد و از آن دور داشت; ولى سرماى ملايم آغاز بهار بعد از فصل زمستان که آميخته با حرارت کم و رطوبت بسيار است به انسان نشاط و نيرو مى دهد و مايه نموّ و رشد بدن مى گردد، ازاين رو بايد به استقبال آن رفت.
از آن گذشته در آغاز پاييز چون انسان به گرماى تابستان عادت کرده و باران کمتر باريده هوا آلوده است و انتقال انسان از آن گرما به سرما هرچند تدريجى است در بدن تأثير مى گذارد و ميکروب هاى بيمارى زا در آن نفوذ مى کند و ازاين رو آگاهان مى گويند: اگر آغاز پاييز باران هايى ببارد بيمارى ها کم مى شود; اما در پايان زمستان و آغاز بهار، بدن در مقابل سرما مقاوم شده، عوامل بيمارى زا بر اثر سرما و باران بسيار کم شده و استقبال از سرماى بهار نه تنها ضررى ندارد بلکه عامل نمو جسم و جان مى شود.
بوعلى سينا در کتاب طبى خود، قانون نيز به همين نکته اشاره کرده مى گويد: «بدن ها از سرماى بهار آن احساسى را ندارند که از سرماى پاييز مى کنند، زيرا هنگام سرماى بهار، بدن عادت به سرماى زمستان کرده و ازآن رو از آن آزار نمى بيند; ولى به هنگام سرماى پاييز بدن که عادت به گرما دارد از آن آزار فراوان مى بيند».(2)
البته خداوند ورود در فصول مختلف را تدريجى قرار داده تا مشکلات انتقال به حداقل برسد.
نکته:
مسائل بهداشتى و طبى در قرآن مجيد و روايات
امروزه کتاب هايى به نام طب النبى(صلى الله عليه وآله) و طب الائمة و طب الرضا(عليه السلام)در اختيار
داريم که در آنها سخن از يک رشته دستورات طبى و بهداشتى نقل شده از معصومين(عليهم السلام) است، گاه نيز اشاراتى از قرآن مجيد در آنها ديده مى شود; مثلاً امروز دانشمندان غذاشناسى آثار فوق العاده اى براى عسل قائلند و هرچه زمان مى گذرد خواص بيشترى براى آن در بهداشت و درمان بيمارى ها کشف مى کنند. اين در حالى است که قرآن مجيد در سوره «نحل» با صراحت مى گويد: (فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ)(3) و همچنين تعبيرات ديگرى که پرده از روى مسائل بهداشتى و درمانى بر مى دارد; از جمله دستور معروف پيامبر(صلى الله عليه وآله) بر اين که تا گرسنه نشده ايد غذا نخوريد و تا کاملاً سير نشده ايد دست از غذا بکشيد(4) که در واقع ناظر به آيه شريفه (کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلاَ تُسْرِفُوا)است.(5)
بسيارى از دستورهايى که در زمينه نوشيدنى ها و غذاهاى حلال و حرام وارد شده مربوط به تأثيرات خوب و بد آنهاست; تحريم شراب و مواد مخدر، تحريم گوشت حيوانات درنده، خوردن خون و گوشت مردار و ماهيانى که در آب مرده اند و امثال اينها همگى ارتباط نزديکى با زيان هاى بهداشتى آنها دارد. توصيه به خوردن ميوه ها و سبزى ها و دانه هاى غذايى ارتباط آشکارى با فوائد بهداشتى آنها دارد. روايات طبى نقل شده از پيغمبر اکرم و ائمه هدى(عليهم السلام)نيز با صراحت اين مسائل را بازگو مى کند.
درست است که وظيفه دين و آيين، هدايت مردم به راه هاى راست و اعتقادها و برنامه هاى اخلاقى است و رسالت انبيا به عنوان طبيبان روحانى درمان انواع بيمارى هاى فکرى و اخلاقى است; ولى از آنجا که طب جسمانی 👇
رابطه نزديکى با طب روحانى دارد گاه به سراغ اين امور نيز مى رفتند. به بيان ديگر مسائل مربوط به سلامت جسم رابطه نزديکى با سلامت روح دارد ازاين رو سلامت جسم نيز مورد توجه اسلام بوده است که خود داستان مفصلى دارد و ورود در آن عرصه ما را از مقصود دور مى سازد.(6)
آنچه امام اميرمؤمنان على(عليه السلام) در اين کلام حکيمانه اش بيان فرموده نيز ناظر به همين مطلب است; امام(عليه السلام)راه سلامت بدن را در فصل خزان و بهار نشان داده و دليل آن را نيز بيان فرموده است، مى فرمايد: سرماى پاييز و بهار با بدن ها همان مى کند که با درختان انجام مى دهد، زيرا هر دو شباهت زيادى با هم دارند.
اين کلام حکمت آميز، از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) به شکل ديگرى نيز نقل شده است; فرمود: «اِغْتَنِمُوا بَرْدَ الرَّبيعَ فَإنَّهُ يَفْعَلُ بِأبْدانِکُمْ ما يَفْعَلُ بِأشْجارِکُمْ وَاجْتَنِبُوا بَرْدَ الْخَريفِ فَإنَّهُ يَفْعَلُ بِأبْدانِکُمْ ما يَفْعَلُ بِأشْجارِکُمْ; سرماى بهار را غنيمت بشمريد که با بدن هاى شما همان مى کند که با درختان مى کند و از سرماى پاييز بپرهيزيد که با بدن هاى شما همان انجام مى دهد که با درختان انجام مى دهد».(7)
شاعر نيز در اين زمينه مى گويد:
گفت پيغمبر(صلى الله عليه وآله) به اصحاب کبار * تن مپوشانيد از باد بهار
چون که با جان شما آن مى کند * در بهاران با درختان مى کند
(1). حج، آيه 5.
(2). کتاب قانون، ج 1، ص 83 .
(3). نحل، آيه 69 .
(4). بحارالانوار، ج 59، ص 290.
(5). اعراف، آيه 31 .
(6). براى توضيح بيشتر مى توانيد به کتاب دائرة المعارف فقه مقارن، ج 1، ص 65-72 مراجعه نماييد.
(7). بحارالانوار، ج 59، ص 271، ح 69.
دعای عهد علی فانی .mp3
4.29M
🌹✵ ﷽ ✵🌹
روز سی وهشتم چله 🌺
#دعای_عهد
شروع چله👈 ۹۹/۷/۹
🤲 دعای عهد
🎤 با نوای علی فانی
🌺@tanhamasirKordestan
🌹✵ ﷽ ✵🌹
اَللّهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ
خدایا مرا ازیاران و مددکاران
و دفاع کنندگان از او قرار ده
❣ #سلام_امام_زمانم❣
سَرشد به شوق وصل #تو فصل جوانیَم
هرگز نمی شود که از این در #برانیَم
#یابن_الحسن برای تـو بیدارمیشوم
#صبحت بخیر ای همه ی زندگانیم😍
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌸🍃
🌺@tanhamasirKordestan
#تلنگر💌
💢 چرا آدمها عیبهای خودشان را نمیبینند؟ چه ارتباطی با دوران بچگی دارد؟
➖ محاسبه نفس یعنی بنشین به عیبهایت نگاه کن، آنها را بشمار.
✨ میفرماید: «عاقل باید بدیهای خودش را بشمارد، طبقهبندی کند، بنویسد یا در ذهن داشته باشد؛ ...يُحْصِيَ عَلَى نَفْسِهِ مَسَاوِيَهَا»(غرر/۴۵۳)✨
➖ اما چرا فرمود: «بدیهایت را بشمار و ببین؟» آدمها دوست ندارند به بدیهای خودشان نگاه کنند، آدمها دوست ندارند کسی مدام به بدیهایشان گیر بدهد، چیز بدی هم نیست.
مثلاً در خانوادهها پدر مادرها خیلی عادت دارند بدیهای بچههایشان را میشمارند این خیلی بد است.❌
👈 یکی از ریشههای اینکه آدم عیب خودش را نمیگیرد این است که در خانهای بزرگشده که خیلی عیبش را گرفتند، دیگر حاضر نیست عیب خودش را بگیرد همهجا میخواهد از خودش دفاع کند.
✅ هرچقدر که عیبجویی از دیگران بد است و انسان را تاریک میکند، عیبجویی از خودتان خوب است و انسان را نورانی و لطیف و معطر میکند.
➖ برخی فکر میکنند اگر از خودشان عیب بگیرند، افسرده میشوند.
🔅 بله اگر تنها هستی، افسرده میشوی، ولی اگر پیش خدا بروی و عیبهایت را بازگو کنی، خدا تحویلت میگیرد؛
❤️برو بنشین بغل خدا بگو خدایا ببین خدایا من چه بلایی سر خودم آوردم، مثل بچهای که در بغل پدرش مینشیند و میگوید ببین بابا دستم اوخ شده مفصل آنجا گریه میکند.
#علیرضا_پناهیان
#محاسبه_نفس
༻🦋 @tanhamasirKordestan
روز دوشنبه هفته گذشته به دانشگاه کابل حمله شد. در این حمله ۳۵ نفر از جوانان افغان کشته شدند. بعد از حمله تروریستی موبایلی را پیدا کردند که پدری ۱۴۲ بار با فرزندش تماس گرفته و بعد از اینکه جوابی نگرفته بود، این پیام را ارسال کرده بود: " جان پدر کجاستی؟"😞
لعنت برتروریست
یابن الحسن روحی فداک کجایی که تنگآمدجهان مارا 😭@tanhamasirKordestan
⛔️ مزدوران قلم به دست امریکا در ایران دست بهکار شدند...
❌ با پیشگامیِ معصومه ابتکار و فرید مدرسی ها...
پروژه بزک کردن امریکا، تفکیک کردن ترامپ و جنایتهایش از کلیت نظام منحـــوس و فاســـد امریکا و فرشته جلوه دادن بایدن!
#پیاده_نظام_دشمن
#بزک_کردن_امریکا
@tanhamasirKordestan