آموزش جنسی فرزندان.mp3
4.61M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (23)
🔶آموزش جنسی فرزندان
🔹نظام اسلام و قرآن با آموزش جنسی به کودکان و فرزندان مخالفت ندارد
🔹نوع آموزش مسائل جنسی نباید تمایل آفرین و فتنه انگیز باشد
🔹آموزش مسائل جنسی بیان خط قرمز ها در غالب تهدید و.. است
🔹آموزش مسائل جنسی در جایی باید باشد که بستر ازدواج فراهم باشد
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman03_6.mp3
754.5K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(17)
❓آیا برهان نظم و هدایت وجود خداوند یگانه را اثبات میکند؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman04_1.mp3
2.55M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(18)
❓آیا ممکن است با استفاده از عقل مانند استدلال های ریاضی وجود خدا را اثبات کرد؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
بسم الله الرحمن الرحیم
❓معنای صلوة❓
🔵کلمه صلاة در زبان عربی معانی متعددی دارد.
بعضی از بزرگان علم لغت،معنای اصلی صلاة را
((ثنا و درود گفتن))دانسته اند.
لذا ((صَلَّی علیه)) یعنی تهنیت،مبارک باد،درود گفت و مدح او رابیان کرد.
برخی دیر معنای اصلی را ((دعاکردن))شمرده اند؛صلاة به این معنا در اشعار جاهلی فراوان آمده است،مثلا ((صلّی علیه)) یعنی او را دعا کرد.
🔴برخی از بزرگان نیز معنای ((صلوة)) را انعطاف و خم شدن به طرف چیز دیگری دانسته اند و عقیده دارند که به همین دلیل این کلمه با حرف((علی)) استعمال می شود.
برخی نیز معنای عام تری برای آن در نظر گرفته اند وصلوة را به معنای ((طلب خیر)) تفسیر کرده اند.
⚫️تأمل در استعمالات گوناگون و سیاق آن ها نشان می دهد همین دو نظر آخر به واقع نزدیک تر است و گویا صلاة نوعی مهرورزی و خیر رساندن به دیگران،همراه با احترام و تعظیم است.
⚪️آیه شریفه قرآن می فرماید :
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ
🔵وقتی خداوند متعال بخواهد بر بنده ای صلوات بفرست و او را مدح و ثنا گوید یا برایش دعا کند یا خیر برساند به نوع خاصی عمل می کند و هنگامی که ملائکه بنده ای را مورد صلوات خود قرار می دهند به طرز دیگری رفتار می کنند؛مابندگان نیز به حسب شأن خود و گونه ای خاص رفتار می کنیم؛یعنی همان طور که از ظاهر آیه استفاده می شود
(که صلاة،در استعمال واحد به خداوند،ملائکه و انسان ها نسبت داده شده است)
صلاة مشترک معنوی و دارای معنای عام است که شامل
((صلاة الله))
((صلاة الملائکه))
((صلاة الانسان))
می شود اما مصادیق و نحوه تحقق آن متفاوت است.
📚ریسمان محبّت/ص ۱۶ و ۱۷ و ۱۸
#ریسمان_محبّت
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی (7).mp3
1.31M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۷)
✨ تکثری که در عالم وجود وجدان میکنیم چگونه با لا غیر للوجود (لاتکثر للواجب)جمع میشود؟
❓حل تعارض بین گزاره های وهمی و گزاره های عقلی
❓شاخص عقلی یا وهمی بودن یک گزاره
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع (7)
✨ تشکیکی بودن موضوع له
5⃣ «الثمرة الخامسة فی رأی المختار فی تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة»
الموضوع له اللفظ ذو مراتب تشکیکیة بمعنی عدم تماثل جمیع المعانی الداخلة فی الموضوع له فی علاقة اللفظ بها. فمن المعنی ما یکون اتصال اللفظ به آکد و یتقین صحة اطلاق اللفظ حقیقة علیه و منها ما دون ذلک الی ان یبلغ هوامش الموضوع له التی تکون صلة اللفظ بها ضعیفة بحیث یشک فی کون اللفظ حقیقة فیها أیضا. فلیس الحد بین المراتب التشکیکیة مضبوطا معینا. و الناس مختلفون فالمتوغل فی العلوم العقلیة أو التقنینیة یعتاد تحدید المفاهیم و تمییزها عن مشابهاتها. بخلاف اهل العلوم الادبیة و الشعراء فإن دأبهم الانتقال من الامور الی ما یشبهها.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۱ (مع تصرف یسیر)
🏷 از برخی عبارات مرحوم محقق آشتیانی نیز این مطلب فهمیده میشود. تظیر آنچه در ثمره سوم اشاره شد.
🏷 ثمره چهارم ضرورت نداشتن اخذ جامع بین مصادیق مشترک معنوی است لکن توضیح و تبیین آن مستلزم مراجعه به مباحث صحیح و اعم کتاب میباشد.
⚠️نظریه برگزیده حضرت استاد در باب تفسیر دلالة وضعیة و عدم پذیرش مقوماتی همچون قرن اکید در پیام های قبل ذکر شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110