✨ موضوع له مرکب از معنای اسمی و حرفی چگونه امکان پذیر است؟(31)
💠 « وضع المبهمات » (۲)
🔹 إن النحاة قرروا فی مثل «هذا» أنه مرکب لمعنی اسمی و معنی حرفی و هو الاشارة.(۱) و الاشارة معناه ایجادی. فقالوا: فی «هذا» معنی الفعل أی اشیر و بذلک یقع متعلقا للظرف و عاملا فی الحال.
🔅 و الخصوصیة ناشئة من هذا الفعل أی الاشارة لا من لفظ «هذا» حتی یقال بوضعه للمعنی الخاص. فحال «هذا» حال«الرجل» الذی یکون اللام فیه للعهد الذهنی لما فیه من الدلالة علی الجزئی بتعدد الدال و المدلول. ف«رجل» دال علی الطبیعة و « اللام» حرف ایجادی له عمل الاشارة فیصرف المخاطب الی المصداق المعلوم عنده و المعهود لدیه من قبل. إلا أن «هذا» فیه کلا الوجهین المعنی الاسمی و الحرفی الایجادی.
♻️ و لیحمل علی هذا البیان کلام القدماء حیث قالوا إن المعارف ما عدا الاعلام الشخصیة موضوعة لمعنی عام لتستعمل فی الخاص.(۲) و إلا فظاهر کلامهم واضح الاستلزام لمجازیتها دائما فلم یکن مرادهم تغایر الموضوع له و المستعمل فیه. بل الاستعمال فیها کما قرر المحقق الخراسانی یکون فی العام إلا أن ذلک العام - و هو الاشارة و التخاطب فیما مثل به من هذا و ضمیر المخاطب - لا یتحقق إلا متوجها إلی الخاص(۳)
🏷 (۱) شرح کافیة ابن الحاجب ، ج۳ ، ص۷۴
🏷 (۲) نفس المصدر ، ج۳، ص۳۱۶
🏷 (۳) کفایة الاصول، ص۱۳
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۰ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-18.mp3
8.81M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۸ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمهالله علیه به اعتاب عالیات
✅ پرسش حضرت علامه رحمهالله علیه و پاسخ مرحوم حداد
✅ حالت بین فنا و بقا
✅ امداد و دستگیری خداوند از سالک
✅ کعبه و مسجدالحرام مظهر توحید
✅ شریعت برای شریعت یا برای خدا؟
✅ راه درمان وسواس
✅ احتیاط ِخلاف احتیاط
✅ حقیقت رمی جمره عقبه
✅ مقام و عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۶.mp3
1.71M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۳۱)
✨ تقریر نگاه صدرایی در رابطه نفس و بدن
📌 انحصار استقلال نفس در مقام ماهیت نه مقام هویت
📌 مثال نفس و بدن کالطائر و الوکر نیست
#علم_نفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمّد بس است و آل محمّد
دشمن از جایی که انتظار می رود و از جایی که انتظار نمی رود، با حساب سخت و انتقام عادلانه مواجه خواهد شد. حوادث روزهای سه شنبه و چهارشنبه با قصاص منصفانه و حسابرسی سخت و کوبنده مواجه خواهد شد؛ من از زمان و مکان مشخصی برای پاسخ به دشمن صحبت نخواهم کرد. خبر قطعی همان چیزی است که خواهید دید، نه آن چیزی که می شنوید، زیرا ما در دقیقترین، حساسترین و عمیقترین بخش از نبرد هستیم. پایان جنگ، شکست دشمن و پیروزی بزرگ مقاومت است.
_سید حسن نصرلله_
«🏴شهادت جمعی از مردمان مقاوم و مظلوم لبنان تسلیت باد»
🌱@ostad_vakili
بسم الله الرحمن الرحیم
شروع دروس خارج استاد وکیلی
📚خارج فقه
🕰 ساعت ۹ الی ۹:۴۵
مطهّرات
شنبه تا سه شنبه
📚خارج اصول دوره دوم سال ششم
🕰 ساعت ۱۰ الی ۱۰:۴۵
از ابتدای مبحث قطع
شنبه تا چهارشنبه
زمان شروع: ۱۸ ربیعالاول ۱۴۴۶
🕌 مکان: مشهد مقدّس، خیابان شیرازی، شیرازی ۱۰، شهید علاقهبندحسینی۷ سطوح عالی مدرسه نورالرضا علیهالسلام
📚درس خارج فلسفه فقه حکمرانی
🕰 ساعت ۱۲الی۱۵
چهارشنبه ها
زمان شروع: ۲۱ ربیعالاول ۱۴۴۶
🕌 مکان: مشهد مقدّس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (7)
⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای این تن دارم که از دریچۀ این تن، نظارهگر این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت اول)
ادعای ما این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است:
1️⃣دلیل اول : طبقه بندی ادراکات انسان
انسان در سهطبقه حضور دارد.
درحالیکه جسم او در همۀ طبقات حضور ندارد.
لذا از طریق شکل دوم از اشکال اربعۀ منطقی نتیجه میگیریم که انسان، غیر از تن و جسم خود است. برای تبیین این دلیل، سه لایه از ادراکات انسان بیان میشود و در انتها جمعبندی و قیاس دلیل ذکر خواهد شد.
لایه اول: عالم دنیا
لایه دوم: عالم خواب
لایه سوم: عالم مجردات
✅جمعبندی دلیل اول:
هنگامی که این دسته از ادراکات را پیدا کردیم میگوییم انسان موجودی دارای سهطبقه است. یک مرتبه، عالم بیداری است که آن را معمولاً درک میکند. یک مرتبه عالم خواب است که آنجا هم حضور دارد. یک لایۀ دیگر هم هست که جسم و جسمانی در آن نیست. حقیقت انسان آنجا هم هست و در آنجا هم، واقعاً فکر و فعالیت دارد. ولی برای خودش عالمی غیر از عالم دیدنیها و شنیدنیها و اجسام است. لذا میتوان اینگونه تعبیر کرد که ما با سه عالم مواجه هستیم. یک عالم، عالم دیدنیها و شنیدنیهای بیداری است که بهتعبیر اکثر فلاسفه، از اجسام مادی تشکیل میشود. عالم دیگر، عالم دیدنیها و شنیدنیهای غیربیداری است که بهتعبیر اکثر فلاسفه از اجسام فرامادی تشکیل میشوند و عالم سوم هم عالم کلیات و صفات نفسانی است که از اجسام فراجسمانی تشکیل میشود. از طرفی «من» حقیقتی هستم که در تمام این سه لایه از هستی، وجود دارم و با هر سه لایه همراهی میکنم. لذا من نمیتوانم خودم را در همین عالم بیداریها خلاصه نمایم. پس «من»؛ صرفاً این «بدن» نیستم. بهتعبیر قیاس شکل دوم:
من در عالم خواب و عالم کلیات حضور دارم.
اما تن من در عالم خواب و عالم کلیات حضور ندارد.
🔰پس من این تن نیستم. یعنی اگر من فقط این تن بودم، در مواضعی که این تن حضور ندارد هم نباید باشم با اینکه من در جاهایی هستم که این تن در آنجا نیست پس من این تن نیستم.
📚انسان شناسی ص ۳۸
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110