eitaa logo
جان‌فدا برای ایران
642 دنبال‌کننده
81 عکس
19 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح «ملی»: پیرامون «ایران قوی» در سطح «فراملی»؛ منطقه‌‌ای و جهانی: درباره «مقاومت» در برابر نظم ناعادلانه‌ کنونی جهان در سطح «دینی» و «مذهبی»: درباره‌ی «دنیای اسلام»، «دنیای شیعی» و «هویت دینی» 👤eitaa.com/ahs_tafreshi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️ "دولت‌پژوهی" چیست؟ ———————————- ♦️"دولت‌پژوهی" یا "مطالعاتِ دولت"، ماحصل تأمّلات و نظرورزی‌های آن‌دسته از "اندیشمندان سیاسی" است که در ابعاد و زوایای مختلفِ "دولت مدرن" تولیدات فکری داشته‌اند. "دولت مدرن" به یک معنای گسترده، به آن ساختِ سیاسیِ نوپدیدی دلالت می‌کند که با تکیه‌بر زمینه‌های اجتماعی فراهم‌شده از دوران شارلمانی به‌این‌سو، در قرن هفدهم به‌شکل آشکاری تعیّن پیدا کرد؛ در اندک زمانی در سرتاسر جهان بسط یافت و اینک به بازیگر اصلی عرصه‌ی روابط بین‌الملل تبدیل شده است. غالبِ دولت‌پژوهان متفق‌القول‌اند که "دولت مدرن"، متولد سنت‌های اروپایی، در یک زمانه و زمینه‌ی مشخص است؛ تاجایی‌که اساساً از تاریخ معاصرِ این قاره‌ی سبز، بدون پرداختن به "استیت" نمی‌توان صحبت کرد. (ر.ک: استریر، 1395؛ پوجی، 1398 و وینسنت، 1394) 🆔@doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️برای دشمن هم دل می‌سوزاند ♦️یکی از کسانی که منبع شایعات علیه استاد بود و در پست دولتی مهمی هم قرار داشت، خود به اتهام همان تهمت‌هایی که زده بود، از کار برکنار شد و حال آن‌که ظاهراً جهات شرعی موضوع را هم روبه‌راه کرده بود. وقتی خبر برکناری‌اش را با شتاب برای استاد آوردند، آن عزیز فقط چند قطره اشک ریخت و این روایت پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را خواند که:«من حَفِرَ بِئراً لأخیه وقَعَ فیه»¹ «کسی که چاهی را برای برادرش بکَند خود در آن خواهد افتاد» و فرمود: ما که در کوبیده‌شدن‌مان آرام بودیم، امّا آن‌هادر کوفتن‌شان ناآرام، «والعاقبة للمتقین»². او ثواب برخی زیارت‌های مشهد را هم برای همین افراد هدیه کرده بود. ١.جامع‌الاخبار،ص۱۰۵. ٢.سورهٔ مبارکهٔ اعراف، آیهٔ شریفهٔ ۱۲۸. 📕مشهور آسمان(خاطراتی از استاد علی صفایی حائری)، عزیزالله حیدری، تهران، انتشارات ذکرا، ١٣٩۸،صفحهٔ ۶۱. 🆔@Asre_jadid_57
saghifeh (1).mp3
6.44M
⭕️سقیفه؛ اولین‌گام در سکولاریزاسیون جامعه‌ی اسلامی 🔰 مرحوم آیت‌الله مصباح رحمه‌الله ♦️اولين قدمي که در عالم اسلام برای سکولاريزه کردن جامعه اسلامي برداشته شد در سقيفه بود. 🆔@radiofekrat 🆔@Asre_jadid_57
⭕️سقیفه؛ نقطهٔ آغاز سکولاریسم در دنیای اسلام مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی (رضوان‌الله‌علیه) ▪️روایات فراوان در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام) ♦️از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) روایات فراوانى نقل شده است كه در آنها تعبیراتى از قبیل خلیفه، ولىّ، مولا و تعابیر دیگرى شبیه آنها در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام) صادر شده است. بسیارى از این روایات را اهل تسنن نیز نقل كرده اند. بعضى از این تعبیرات به قدرى صریح است كه اگر شخصى بدون غرض آنها را مطالعه كند، هیچ شك و شبهه‌اى در مورد ولایت و خلافت حضرت على(علیه السلام) براى او باقى نخواهد ماند. به همین علت بعضى از علماى اهل تسنن كه این گونه احادیث را جمع آورى كرده و در این زمینه آثارى را تألیف كرده اند، به جهت اهتمام نسبت به گردآورى روایات پیرامون مدح امیرالمؤمنین(علیه السلام) و یا اثبات ولایت و خلافت ایشان، متهم به تشیع شده اند. این گونه روایات فراوان است و در كتب متعددى ثبت شده است، كه علاقه مندان مى‌توانند به آنها مراجعه كنند. ▪️شبهه در روایات ♦️ نكته مهم در این میان، تشكیكى است كه درباره مضمون این روایات صورت مى‌پذیرد. از صدر اسلام افرادى كه در مقام بحث و جدل مغلوب شده و بر آنها ثابت مى‌شد كه این تعبیرات از پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) صادر شده و معنایى جز خلافت حضرت على(علیه السلام) ندارد، متعصبانه با طرح شبهه‌هاى شیطانى، به تحریف معنوى این روایات دست مى‌زدند. از جمله این شبهات این است كه: مى پذیریم كه بعد از وفات پیغمبر(صلى الله علیه وآله) وظیفه‌اى كه بر عهده ایشان بوده به حضرت على(علیه السلام) منتقل شده است. اما كار پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ابلاغ رسالت و دین خدا بود و وظیفه دیگرى نداشت؛ از این رو وظیفه حضرت على(علیه السلام) بعد از پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ، به عنوان خلیفه آن حضرت، تبلیغ دین خدا است و وظیفه دیگرى بر عهده آن حضرت نیست! ▪️ سکولاریسم بر اساس شبهاتى از این قبیل، منشأ سكولاریزم، یعنى تفكیك دیانت از سیاست، از صدر اسلام پیدا شد. از همان ابتدا كسانى مى‌گفتند مسأله ریاست بر امت و به تعبیر دیگر «امامت»، مربوط به زندگى دنیا و اداره امور آن است و ربطى به «رسالت» ندارد. پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) ، رسول خدا و مأمور ابلاغ پیام‌هاى خدا به مردم بود، اما امامت و حكومت بر مردم و وجوب اطاعت مردم از آن حضرت در امور دنیا ثابت نشده است! از این رو درباره حضرت على(علیه السلام) نیز كه خلیفه آن حضرت است، ثابت نیست. بنابراین گرچه حضرت على(علیه السلام) خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است، لكن چون بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) تنها «ابلاغ» پیام‌هاى خداوند واجب بوده است، به همین دلیل براى حضرت على(علیه السلام) نیز به عنوان خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) امرى بیش از این ـ تبلیغ دین ـ ثابت نیست! خلاصه، مسأله حكومت از مسأله تبلیغ دین جدا است و خلافت امیرالمؤمنین(علیه السلام) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) كه در روایات آمده فقط در امر تبلیغ دین است! شاید تعجب كنید كه چگونه ممكن است در صدر اسلام چنین مسأله‌اى مطرح شده باشد؟! اما واقعیت این است كه اتفاقاً پایه و اساس ماجراى سقیفه بر همین نظریه استوار بود. هنوز پیكر مبارك پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) به خاك سپرده نشده بود كه عده‌اى در سقیفه جمع شدند تا براى امت، خلیفه و امام تعیین كنند. معنى این كار آن بود كه خدا و پیامبر فقط در امر دین دخالت مى‌كنند و مسأله رهبرى جامعه و حكومت چون مربوط به دین نیست، از این رو خدا و پیامبر نیز چیزى در مورد آن نفرموده‌اند و ما خود باید در این باره تصمیم بگیریم! معناى این كار، تفكیك دین از سیاست بود و نطفه این نظریه در سقیفه بسته شد. 📕در پرتو ولایت، صص.۹۴-٩۶ 🌐https://mesbahyazdi.ir/node/1761/%D8%B3%D9%82%DB%8C%D9%81%D9%87%D8%8C-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D9%85 🆔@Asre_jadid_57
🔰استاد سیدعلی‌اکبر حائری ▪️تأثیر عمومی یا فردی دانستن احکام در برداشت از ادلهٔ آن ♦️وقتی ما می‌خواهیم حکم را از ادله شرعیه استنباط کنیم، باید با روحیهٔ کسی به این ادله بنگریم که می‌داند این احکام برای کل جامعه است، نه فقط برای افرادی خاص، و این ممکن است بعضی جاها، در فهم معانی از ادله مؤثر باشد، مثلاً ممکن است ادله حرمت ربا را اگر برای اشخاص خاصی در نظر بگیریم، طوری بفهمیم و اگر برای حل معضل اقتصادی کشور در نظر بگیریم، طور دیگری از آن برداشت کنیم. این‌ها مؤثر است. ▪️سخن شهید صدر درباره فردی‌شمردن احکام در گذشته ♦️مرحوم شهید صدر هم مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد» دارد که در یکی از مجلات قدیمی منتشر شده است.¹ ایشان در آن‌جا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد می‌کردند، لذا به گونه‌ای استنباط حکم شرعی می‌کردند. ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نه‌تنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثال‌هایی برایش ذکر کرده است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ١. اخیراً نیز این مقاله در ضمن کتابی که به عنوان ومضات از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده، به چاپ رسیده است. 📕موضوع‌شناسی در فقه، به‌کوشش علی‌رضا فرحناک،قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۰،صص.١٨٠ - ۱۸۱. 🆔@Asre_jadid_57
سوال و جواب.mp3
3.62M
❓چطور می‌توان مثل امام جامعه اندیشید و در عرصه‌های سیاسی-اجتماعی صحیح‌ترین انتخاب‌ها و موضع‌ها را اتخاذ کرد؟ پاسخ حجة‌الإسلام سیدعلی موسوی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، مدیر مسئول پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و مدیر مؤسسه فتوت. رادیو روایت؛ صدای خانه طلاب جوان. 🌐@radiorevayat 🆔@Asre_jadid_57
سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها .mp3
7.13M
🔈بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) پیرامون حضرت فاطمهٔ‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) 📆 در ایام فاطمیهٔ سال‌های اول دهه پنجاه شمسی 🕌در مسجد امام حسن علیه‌السلام در مشهد مقدس ♦️یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) هست که اگر ما همه‌ی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایش‌گر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوق‌العاده با عظمت است و آن "جهاد فاطمهٔ زهرا" است. ♦️حضرت زهرا جانش را فدا می کند برای اینکه حکومت به نااهل نرسد و تا پای جان از زمام‌دار حق (نه به‌عنوان شوهر) دفاع می‌کند. مردان و ریش‌سفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصارْ زیر بار رفتند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، اما این زن نه فریب می‌خورد، نه تنبلی می‌کند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است که زدند. او خار راه عیّاران شده بود. ♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبه‌خوانی به نوحه‌سرایی تبدیل می‌کند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمی‌کند. اگر نفهمیدیم که زهرا آن‌جا چگونه سخن گفته است، نمی‌فهمیم گریه‌ی او به چه معناست. این کارها همه یکسره یک مبارزه‌ی ممتد هست، مبارزهٔ با جسم، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاش‌های پنهانی‌ِ نیمه‌شبانه، مبارزه‌ی با سخن‌گفتن با زنان. با مردها حرف‌زدن، آخرش هم در شب‌دفن‌شدن. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند این‌ها نااهل بودند، همین. نااهل بودند که چی؟ برای اینکه در تاریخ ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، همین و بس؟ برای این‌که بدانیم یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل می‌کرده است. 🆔@Asre_jadid_57
🔰متنی برگزیده از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله پیرامون حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها 📆 در ایام فاطمیهٔ سال‌های اول دهه پنجاه شمسی 📖صفحهٔ اول ♦️ از عبادت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) سخن‌ها گفته شده و می‌دانیم. از وفاداری به شوهر‌ش، از خانه‌داری‌اش، از فرزندداری‌اش، از احساس مسئولیتش در مقابل فرزندان، از دانشش، آگاهی‌اش، از محبت رسول‌الله به او، از ازدواج ساده و بی آلایشش، از جهیزیه‌ی کمش، از پشت‌ پا زدنش به یک خصلت اصلی در وجود زن یعنی تجمل‌طلبی و زیورخواهی، این زهد عجیبش، از این‌ها چیزهایی شنیده‌اید. یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) هست که اگر ما همه‌ی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایش‌گر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوق‌العاده با عظمت است و آن "جهاد فاطمهٔ زهرا" است، "جهاد". ♦️این دختر جوان بعد از پدر عظیم‌الشأنش یک مدتی، چند هفته‌ای بیشتر، زنده نمانده است و این چند هفته، همه‌اش مبارزه است. این که شنفتید از آمدنِ پشت درِ خانه، این آغاز همان مبارزه است. پشتِ در خانه بیاید؟ با بیگانه‌های کدام خانه؟ آن عرب غیور، آنی که حاضر نیست به زنش، به ناموسش کمترین اهانتی بشود و این غیرتی که با تعالیم و آموزش‌های اسلام به اوجِ شدت می‌رسد در یک فردِ عرب مسلمان. آن‌هم مسلمانی مثل امیرالمؤمنین، آن تن بدهد که زن جوانش بیاید پشت در؟ رجاله دنبال در، پشت در جمع شوند و با هم یک و دو بکنند؟ این عادی است این قضیه؟ (...) تصادفي است یا حساب شده است؟ این دو رهبر نشستند کارها را با هم تقسیم کردند. ای زهرای اطهر! ای دختر آبرومند پیامبر! از موقعیت خود استفاده کن، اکنون که حکومت و زمام‌داری قرار است به دست نااهلان بیفتد برو بگیر، این بازوان زنانه را حائل کن میان دست غاصب و دست متجاوزِ آنان که شایسته این پست نیستند و تا ابد در تاریخ ثبت کن که این است اسلام؛ زن جانش را فدا می‌کند برای این که حکومت به نااهل نرسد. ♦️اگر فاطمهٔ زهرا، زن امیرالمؤمنین هم نبود قضیه همین بود. از شوهرش دفاع نمی‌کرد، از زمام‌دارِ به حق دفاع می‌کرد. مسألهٔ زن و شوهری نیست. مسالهٔ دختر عموْ پسرعمویی نیست. مسألهٔ دوستی و رفاقت نیست. مسالهٔ وظیفه است. مسالهٔ هدف است. آن‌وقت می‌آید از پشت در شروع میشود‌، تهدیدها تأثیر نمی‌کند، نمی‌گوید من حالا باردارم، مصلحت نیست درافتم، بماند چندروز دیگر آتش‌شان فروکش کند، بماند شاید من فارغ بشوم، بعدْ بروم به میدان‌شان. نه، لطفش در همین است که در شدیدترین موقعیت‌ها، بزرگ‌ترین وظیفه‌ها انجام بگیرد و شدیدترین لطَمه‌ها بر جسم و جان وارد بیاید؛ لذا شروع کرد مبارزه. آن پشت در آمدن. آن محسن شش‌ماهه سقط شدن.(...) آن مقاومت عجیب که منجر می‌شود به این که دختر پیغمبر را بزنند. یک زن را کی میزند؟ چرا می‌زنند؟ مگر این که ایستاده، مقاومت می‌کند. نمی‌توانند در این موقعیت حساسْ این عیّاری را انجام بدهند مگر این که خار راه را از میان بردارند. (...) همه نقشه ها را نقش بر آب می‌کند. مردان و ریش‌سفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصارْ زیر بار رفته‌اند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، این زن نه فریب می‌خورد، نه تنبلی می‌کند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است ک زدند. (...) بیهوش شد. وقتی که به هوش آمد دید مثل این‌که قضیه در شرف انجام است، نگفت مریضم. عصا، یا شخصی را عصاکردن، به‌مسجد رفتن، به گریه بسنده‌نکردن. 🆔@Asre_jadid_57
📖صفحهٔ ۲ ♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبه‌خوانی به نوحه‌سرایی تبدیل می‌کند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمی‌کند. اگر نفهمیدیم که زهرا آن‌جا چگونه سخن گفته است، نمی‌فهمیم گریه‌ی او به چه معناست. می‌رود در مسجد می ایستد و در مقابل چشم‌های مبهوت حاضران بنا میکند خطابه‌ای عجیبْ ایرادکردن. (...) این‌جا این قسمت کار انجام گرفته است. انصار را آماده کرده است اما باز به همین هم اکتفا نمی‌کند. به گفته‌ای چهل شب، مرتب درِ خانه‌ی این مرد،(...) درِ خانه‌ی آن چهره‌ی سرشناس می‌رود، بیایید، کار کنید، تشکیلات، همدستی، هم‌بستگی، یک اقدام به‌جا با همدیگر.(...) تا هنوز کار از دست در نرفته است. چهل شب هم دنبال این فکر می‌دود و که؟ آن زنی که به آن صورتْ سقط جنین کرده، آن زنی که ضربت دیده، آن زنی که آسیب خورده است. ♦️این‌ها را به خدا نشنفتید شما؟ این‌ها که خیلی گفته می‌شود. اما بدانید که‌ این کارها همه یکسره یک مبارزه‌ی ممتد هست، مبارزه‌ای از چند نوع با چند جلوه، مبارزه‌ی مثبت، مبارزهٔ با جسم که اگر شمشیر هم دستش بود شاید میزد، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاش‌های پنهانی‌ِ نیمه‌شبانه، مبارزه‌ی با سخن‌گفتن با زنان. مصاحبه‌ی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است. (...) با زن‌ها مصاحبه، با مردها حرف‌زدن، آخرش هم مبارزه‌ی منفی. در شب‌دفن‌شدن. غوغاست. عجیب است این عمل. این کار موجب می‌شود که این عمل زهرا تا ابد از صفحه تاریخ پاک نشود، یک عمل سملبلیک هست. یک عمل رمزی. یک عملی که در هر نسلی می‌توانند کسانی روی این عمل فکر کنند. یک کلمه حرف نیست که به آسانی معنا شود و چون معما حل شد آسان شد، از ذهن‌ها برود. یک عملی است که به شیوه سلمبلیک همینطور، بصورت ابهام‌آمیز و رمزی انجام شده است و تا ابد خواهد ماند. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند این‌ها نااهل بودند، همین. میخاست این مطلب اثبات شه. خوب نااهل بودن که چی؟ برای اینکه در تاریخ (...) ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، خدا لعنتش کند. همین و بس؟ برای این‌که بدانیم یک انسان مسلمان، یک زن بزرگ، یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل می‌کرده است. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت" (نشانه‌گذاری و نقش بی‌بدیل حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در شناساندن امامت و ولایت و جریان‌شناسی در سرچشمه‌های انحراف) 👤دکتر موسی نجفی 🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد: ۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل می‌شود. ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و "اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر می‌گیرد۰ ♦️ در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت‌ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی‌بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بعد از رحلت نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) است. ♦️جدا شدن این دو خط عقیدتی از هم‌دیگر و غصبی و انحرافی‌بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه‌سرایی و خطبه‌خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی‌بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد۰ ♦️اگر نشانه‌گذاری‌های حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها ) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه‌ها و حتی قرون بعدی با مقدس‌جلوه‌دادن و مشروعیت‌سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می‌شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می‌کردند۰ 🌐https://eitaa.com/drmousanajafi 🆔@Asre_jadid_57
🔰حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله: ♦️"تجربه‌ی دوران استعمار و نواستعماری پیش‌روی ما ملت‌های مسلمان است. امروز که دوران استعمار فرانوین است باید از آن تجربه‌ها درس بیاموزیم و بار دیگر برای مدّتی طولانی، دشمن را بر سرنوشت خود مسلط نکنیم. ♦️در آن دوران‌های تلخ و سیاه، قدرت‌های مسلط غربی، همه‌ی ابزارهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و نظامی را برای تضعیف کشورها و ملت‌های مسلمان به کار گرفتند و تفرقه و فقر و جهل را بر آنان تحمیل کردند. غفلت و تنبلی و ضعف نفس بسیاری از رجال سیاسی، و مسؤولیت‌ناپذیری بسیاری از نخبگان فرهنگی ما به آنان کمک کرد و نتیجه، غارت ثروت‌های ما، و تحقیر و حتّی انکار هویت ما، و نابودشدن استقلال ما شد. ما ملت‌های مسلمان روزبه‌روز ضعیف‌تر شدیم و چپاولگران زیاده‌خواه و سلطه‌طلب روزبه‌روز قوی‌تر." 📕بیانات‌ در دیدار مردم قم‌‌‌ در سالروز قیام نوزده دی، 1384/10/19 🌐https://khl.ink/f/3326 🆔@Asre_jadid_57
فهرست مباحث مرتبط با استعمار در آبان و آذرماه 1402 🔴 این 200 سال را بخوانید... https://eitaa.com/doranejadid/479 🔴 قرن خشن https://eitaa.com/doranejadid/480 🔴 قرن اسلام‌زدایی https://eitaa.com/doranejadid/481 🔴 واقع‌گرایی در جغرافیای سیاسی تبعات تحولات روشی در سیاست و زمینه‌سازی برای تولد ایران معاصر https://eitaa.com/doranejadid/483 ⭕ تولد ایران معاصر در پهنه‌ی نظام وستفالیایی https://eitaa.com/doranejadid/485 ⭕ ایده‌ی «colony» و آغاز جریان استعمار https://eitaa.com/doranejadid/487 ⭕ استعمار سواحل مدیترانه در قرن ششم پیش از میلاد https://eitaa.com/doranejadid/489 ⭕ مستعمرات یونانی از قرن هشت تا قرن سوم پیش از میلاد https://eitaa.com/doranejadid/491 ⭕ بندرگاه و دژ نظامی کارتاژ https://eitaa.com/doranejadid/493 ⭕ امپراتوری های استعماری در سال 1800 https://eitaa.com/doranejadid/495 ⭕ مسیرهای تجاری پرتغال و رقیب آن در سال 1568 https://eitaa.com/doranejadid/497 ⭕ نقشه امپراتوری‌های استعماری در سراسر جهان در ۱۹۱۴. https://eitaa.com/doranejadid/499 ⭕ نقشه امپراتوری‌های استعماری در سراسر جهان در ۱۹۳۶. https://eitaa.com/doranejadid/501 ⭕ نقشه امپراتوری‌های استعماری در انتهای جنگ جهانی دوم، ۱۹۴۵. https://eitaa.com/doranejadid/503 ⭕ تعریف استعمار؛ ترجمه‌ی مقاله‌ای از سایت worldatlas https://eitaa.com/doranejadid/515 ⭕ آغاز استعمار اروپایی؛ ترجمه‌ی مقاله‌ای از سایت worldatlas https://eitaa.com/doranejadid/518 ⭕ استعمارگران هزاره‌ی دوم؛ ترجمه‌ی مقاله‌ای از سایت worldatlas https://eitaa.com/doranejadid/520 ⭕ پیامدهای استعمار؛ ترجمه‌ی مقاله‌ای از سایت worldatlas https://eitaa.com/doranejadid/526 ⭕ سواحل مدیترانه و آغاز استعمارگری https://eitaa.com/doranejadid/527 ⭕ مدیترانه: حوضچه‌ای در میان خشکی‌ها https://eitaa.com/doranejadid/529 ⭕ سازوکار اداره‌ی استعماری جهان https://eitaa.com/doranejadid/530 ⭕ توسعه‌ی دریاپایه‌ی ایران برای گذر از چاله‌ی استعمار https://eitaa.com/doranejadid/532 ⭕ فرصت بزرگ ایران https://eitaa.com/doranejadid/534 ⭕️ دوره‌ی صدساله‌ی استعمار در هندوستان https://eitaa.com/doranejadid/535 ⭕️ پایگاه استعمار در شرق آسیا https://eitaa.com/doranejadid/536 ⭕️ ترقی؛ خاستگاه افزونی رنج بشر https://eitaa.com/doranejadid/537 ⭕️ بازتولید نابرابری در بستر نظریه‌ی اجتماعی مدرن https://eitaa.com/doranejadid/538 ⭕️ کمپانی هند شرقی هلند (ویدئو) https://eitaa.com/doranejadid/539 🆔@doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ «بدترین اسارت، "اسارت فرهنگی" است. استعمار برای ایجاد وابستگی فرهنگی، سیری را شروع می‌کند و آن را قدم به قدم پیش می‌برد...» سیر "استعمار"؛ "تحقیر"، "تحبیب"، "توافق" ، "خودباختگی‌" ، "بردگی و اسارت فکری" ، "پذیرش قراردادهای بیگانه". 🔰مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی هاشمی ♦️"استعمار" ابتدا می‌بایست دست به "تحقیر" بزند، یعنی زمینه خودباختگی با "تحقیر" شروع می‌شود؛ "تحقیر" چگونه است؟ "تحقیر" مرتباً به صورت غیرمستقیم شخص را در شرایط تلقینی خاص قراردادن است که انسان احساس حقارت کند و خودش را ناچیز بداند. اگر تحقیر ادامه پیدا کند، وقتی به نهایت پیچیدگی و اوج خودش رسید همچون یک عقده‌ای که مراحل نهایی خودش را می‌گذراند تبدیل به یک انفجار می‌شود. ♦️اگر جهت و کانال انحرافی پیدا کند نوبت به "تحبیب" می‌رسد. "تحبیب" چگونه است؟ "تحبیب" دست را به طرف او درازکردن و زندگی مصرفی را در مقابلش قراردادن است. ♦️پس از تحبیب نوبت به "توافق با محیط" می‌رسد، ولی نه توافق از موضع قدرت، بلکه حل‌شدن. اینجا مرحله خودباختگی پیش می‌آید و تکرار می‌شود. ♦️پس بنابراین تحقیر و پس از آن تحبیب و آن‌گاه پیدایش توافق و خودباختگی. پس از پیدایش مرحله خودباختگی آن‌وقت زمینه بردگی فکری پیش می‌آید‌؛ یعنی پس از این‌که پذیرفت که فقیر باشد برای دل‌دادن به آن، تمنّیات و لذایذی را در اختیارش قرار می‌دهند، به نرخ احساس حقارت، به نرخ خودکم‌بینی و نرخ کوچک‌بودن و پذیرش این کوچکی. ♦️آن وقت نوبت به این می‌رسد که اندیشه‌اش را یعنی روابط فکری‌اش را از او بگیرند و زمینه متکی‌بار‌آوردنِ مغزش را فراهم کنند تا کاملاً اسیر بشود و افتخار به اسارت کند؛ همین که به این مرحله رسید یعنی به اسارت افتخار کرد آن‌گاه قراردادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی از طرف بیگانه تشدید می‌شود. ♦️در مرحله بردگی فکری، قدرت موضع‌گیری، قدرت انتخاب و حق مقابله شخص با محیطش را از او سلب می‌کنند و پس از این‌که این حق سلب شد یعنی انسانیّتش شکسته شد، حیات فکری‌اش سلب شده، پس طبیعی است که می‌بایست قراردادها را بپذیرد و افتخار هم کند به پذیرش آن‌ها. ♦️در عمق نهاد فرهنگ این ملت، قدرت و توانایی‌ای وجود داشته که استقلالِ سیاسی را بحمدالله در این مقطع به دست آورده است و ضرورتاً انقلاب فرهنگی‌ای را لازم است پیگیری کند تا این وابستگیِ فرهنگی که پیچیده‌ترین وابستگی‌هاست، این را بشکند و پاره کند. 🆔@AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
⭕️تمدن وحشی غرب و جنگ‌افروزی در کشورها ▪️ میلیون‌ها نفر را در جنگ جهانی اوّل و دوّم کشتند 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️در جنگ‌های بزرگ دنیا، در دو جنگ جهانی میلیون‌ها نفر کشته شدند... در جنگ اوّل و دوّم [جهانی] که با فاصله‌ی حدود بیست‌سال در اروپا اتّفاق افتاد، چندین میلیون [نفر] به قتل رسیدند؛ در جنگ ویتنام که آمریکا به آن‌جا حمله کرد همین‌جور و در جنگ‌های گوناگون دیگر. 📕سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ♦️شما اروپا را همیشه در چهره‌های بزک‌کرده‌ی اتوکشیده‌ی کراوات‌بسته‌ی ادکلن‌زده‌ی مرتّب و منظّم در شانزه‌لیزه نبینید! اروپا در سارایووست. حقیقت اروپا در جنگ جهانی اوّل و دوّم است. حقیقت اروپا در کوره‌های آدم‌سوزی هیتلر است. آیا هیتلر از آفریقا سر بر کرده بود؟ امروز هم اگر غربی‌ها از اهداف فرااروپایی و فراجهانی فارغ شوند، باز همان جنگ و دعواها را از سر می‌گیرند. طبیعت اروپایی‌ها چنین است. 📕بیانات در دیدار هنرمندان و سینماگران ۱۳۷۳/۱۱/۰۳ 🌐http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46836 🆔@Asre_jadid_57
⭕️تمدن وحشی غرب و استعمار کشورها ▪️انگلیس از راه غارت ثروت هند به پیشرفت رسید ♦️پیشرفت‌های غرب به خاطر زودتر وارد یک مرحله شدن و متکی به ظلم و استکبار و استعمار است. اگر انگلیسی‌ها هند را، برمه را، آن منطقه‌ی ثروتمند آسیا را استعمار نمی‌کردند، غصب نمی‌کردند، ثروت‌هایش را بالا نمی‌کشیدند - که خود هندی‌ها در یک دوره‌ی تاریخی، خیلی‌خوب این وضع را ترسیم کردند - مسلّماً نمی‌توانستند به این‌جا برسند. 📕بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در ششمین همایش ملی نخبگان جوان ۱۳۹۱/۰۷/۱۲   ▪️فرانسوی‌ها جنایات بسیاری در شمال آفریقا و شرق آسیا مرتکب شدند ♦️فرانسوی‌ها که امروز صدای مباحث حقوق بشری‌شان و دموکراسی‌خواهی‌شان و امثال این‌هایشان گوش فلک را کَر می‌کند، آن‌قدر جنایت در شمال آفریقا، در الجزایر، در مراکش، در تونس انجام دادند! در شرق آسیا در ویتنام قبل از آنکه آمریکایی‌ها وارد ویتنام بشوند، فرانسوی‌ها آنجا جنایت کردند، جنایات بسیاری انجام دادند؛ در منطقه‌ی شرق آسیا آمدند [جنایت کردند]؛ در همین سوریه و لبنان فعلی، ارتش فرانسه جنایات عجیبی انجام داده؛ آن قدر فشار بر این مردم وارد کرده! این‌ها مال این صد سال اخیر است. 📕بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش ۱۳۹۸/۰۸/۰۸   ▪️فرانسه و انگلیس مردم را با رگبار مسلسل و آتش می‌کشتند ♦️این فجایعی را که فرانسوی‌ها در آفریقا به وجود آوردند، در الجزایر و در غیر الجزایر کارهایی که کردند، انسان وقتی می‌خواند، واقعاً تن او می‌لرزد! فرض بفرمایید یک دریاچه‌ای را، مثلاً یک مرداب بزرگی را با نفت و این چیزها آغشته کنند، بعد یک جمعیّت کثیری را -زن، مرد، بچّه- از روستا بکوچانند طرف آن و بعد اینها را ببندند به رگبار، اینها هم از ترس به آن دریاچه پناه ببرند، بعد آن دریاچه را آتش بزنند! حالا شما فکرش را بکنید، این اتّفاق افتاده! مثلاً این قضیّه اتّفاق افتاده به‌وسیله‌ی فرانسوی‌ها. به‌وسیله‌ی انگلیسی‌ها در هند در یک باغی شش هزار نفر جمع شدند به‌عنوان تظاهرات، انگلیسی‌ها آمدند مسلسل گذاشتند دم در آن باغ، یکسره شش هزار نفر را در یک روز یا در نصف روز و در چند ساعت به قتل رساندند! 📕بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه ۱۳۹۷/۰۴/۰۶ 🌐http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46836 🆔@Asre_jadid_57
⭕️"نظریهٔ دولت اسلامی" باید نسبت "دین" و "دولت مدرن" را بیان کند. "دین" نمي‌تواند نسبت به "دولت مدرن" بي‌تفاوت باشد و در عین حال، سعادت انسان را هم تأمين کند. 🔰آیت‌الله میرباقری حفظه‌الله ♦️"دولت‌های حداکثر خصوصیاتی دارند. 1⃣خصوصیت اول‌ِ دولت‌های حداکثر اين است که افراد در آن محور نيستند، بلکه سازمان‌ها و ساختار‌های اجتماعی محور مديريت‌اند؛ يعنی تفاوتی که در دولت‌های مدرن پيدا شده اين است که" تصميم‌سازی و تصميم‌گيری" در آن‌ها بر محور" سازمان" انجام مي‌گيرد، نه بر محور شخص. 2⃣خصوصيت دوم دولت‌های مدرن، که دولت حداکثر هستند، این است که رسالت‌شان "بسترسازی" و "اقامه"ی يک اخلاق و فرهنگ و رفتار خاص اجتماعی است. منظومه این خلقيات، و تفکرات و اطلاعات اجتماعي و انديشه‌هاي جمعی و رفتار و تصرفات جامعه است که به يک توسعه خاص منتهی می‌شود؛ [لذا] رسالت اين دولت‌ها ايجاد بستر برای پيدايش اخلاق، فرهنگ و رفتار خاص اجتماعی است. به‌تعبير ديگر اقامه يک اخلاق، فرهنگ و رفتار، محور تصميم‌گيري‌ها و تصرفات دولت‌هاست؛ دولت‌ها بستر‌هاي روحی، ذهنی و عينی اجتماعي برای بازسازی انسان‌ها ايجاد مي‌کنند؛ شرايط روحی، ذهنی و عينی خاصی [ایجاد می‌کنند] که فرد در اين شرايط تنفس مي‌کند و در آن به اخلاق و گرايش‌ها، و انديشه‌ها و تفکرات، و رفتار و اعمال خاص مي‌رسد؛ ايجاد اين بسترها – اعم از بستر گزينش سياسی، فرهنگی و اقتصادی [و به‌تعبیر جامع] بستر هدايت اختيارات اجتماعي ـ کار حکومت‌ها و دولت‌هاست؛ يعنی کار دولت‌ها اقامه است. 3⃣خصوصيت سوم چنين دولتی، حکومت يک "فرهنگ" بر آن است. فرهنگ توسعه خاصیْ بر مديريت توسعه حاکم است؛ مديريت توسعه از فرهنگ توسعه و تکامل فارغ نيست؛ [بلکه] تکاملِ همه شئون را بر اساس يک فرهنگ خاص هدايت مي‌کند. آن فرهنگ هم فقط فرهنگ ارزش‌ها نيست، [بلکه] اعم از فرهنگ ارزش‌ها، دانش‌ها و گرايش‌ها و فرهنگِ حاکم بر گرايش‌ها و دانش‌ها و ارزش‌هاست؛ اين فرهنگ بر مديريت تکامل حاکم است. ♦️اگر چنين مديريتی تصوير شد (که مديريتي همه‌جانبه است، اخلاق سازماني خاص و رفتار سازماني خاص و اطلاعات سازماني خاص ايجاد مي‌کند، نظام توزيع اخلاق و اطلاع و رفتار درست مي‌کند) آن‌گاه جای سؤال است که آیا واقعاً دين مي‌تواند نسبت به اين دولت بي‌تفاوت باشد و در عین حال سعادت انسان را هم تأمين کند؟" 📕کتاب حکمت حکومت (جهت‌داری) 🆔@Asre_jadid_57
⭕️"دولت مدرن" یک دولت حداکثر است؛ نه دولت حداقل. در گفت‌و‌گو از "نسبتِ دین و دولت" باید به "رسالت دولت" توجه کرد. 🔰 آیت‌الله میرباقری حفظه‌الله: ♦️"دولت مدرن، دولت حداکثر است و برخلاف مدعاي لیبرالیزم ـ که می‌گفت دولت باید حداقل باشد و آزادي‌هاي فردي باید مبناي برنامه‌ريزی اجتماعي قرار گیرد ـ امروزه دولت حداکثر حاکم شده است. ممکن است ما بپذيريم که دولت‌ها در گذشته يک رسالت حداقل داشته‌اند و کار آنها چيزي جز رايزنی و تدبير و انديشه براي تأمين امنيت داخلي و خارجي نبوده است؛ [یعنی] حداکثر تلاش دولت‌ها همین بوده که شرايط هم‌زيستی مسالمت‌آميز را برای يک قوم، يک جمعيت و يک ملت در يک محيط جغرافيايي خاص فراهم کنند و ارتباط بين [آن] ملت و ساير امم و ملت‌ها را به‌گونه‌اي ايجاد کنند که يک توازن و تعادل برقرار شود و تعدّی بر یک جامعه واقع نشود. ولي بي‌ترديد "دولت‌های مدرن" رسالت‌شان به اين [محدوده] خلاصه نمی‌شود؛ دولتی که پيشِ‌روی ماست، دولتی نيست که نقشش صرفاً ايجاد امنيت داخلی و خارجی و تأمين شرايط برای رقابت آزاد داخلی و نيل جامعه به يک زندگی و هم‌زيستی مسالمت‌آميز باشد، مثل رسالتی که از طريق نهاد‌ها و سازمان‌ها انجام مي‌گيرد. بلکه رسالت دولت‌های کنونی بسيار فراتر از اين است. دولت‌های کنوني مدعی سرپرستی تکامل بشريت هستند. برخلاف آنچه لیبرالیزم مدعی بود ـ که بايد دولتی بسازد که تصرّفش در جامعه حداقل باشد و بقيه امور به آزادی‌های فردی انسان‌ها واگذار شود ـ کار دولت‌های مدرن عمدتاً مهندسی تکامل اجتماعی است؛ يعني هماهنگ‌سازی همه شئون جامعه در مسير اهداف تعريف‌شده را به عهده دارند و رسالت آنها بسترسازی برای هماهنگیِ شئون کل در جهت هدف خاص است. امروزه دولت‌ها با تعريف خاصي که از تکامل ارائه می‌دهند، يک تصرف شامل و جامع در همه شئون و زوايای زندگی ملت‌ها و امم دارند و مي‌خواهند همه شئون را بر محور واحد و در جهت هدف واحد هماهنگ کنند. ♦️اگر رسالت دولت‌ها هماهنگ‌سازی کُلّ در جهت هدف واحد باشد، نه‌تنها از اعتقادات، فرهنگ، خلقيات، انگيزه‌ها و گرايشات امم فارغ نيستند، بلکه موضوع اصلی کارشان تغيير اخلاق و فرهنگ امم است؛ يعنی گوهر توسعه و موضوع اصلي آن، "توسعه انسانی" است. لذا رسالت اساسی دولت‌های مدرن، تغيير در انسان‌ها و ساخت‌وساز انسانِ متناسب با توسعه است. هيچ ابايی هم ندارند که ابراز کنند ما به‌دنبال تغيير سنن و آداب، و اخلاق و فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها هستيم؛ آنها اين تغییر را از ارکان توسعه می‌دانند؛ و اساساً توسعه را به تغيير هماهنگ همه شئون، از جمله آداب و سنن و اعتقادات و خلقيات جامعه، در جهت مقصد خاص، که مثلاً افزايش توليد و افزايش بهره‌وری مادی است، تعريف می‌کنند. بنابراين دولت‌های مدرن توجه کرده‌اند که نيل به مقصد خاص، زمانی به‌خوبی واقع می‌شود که همه توانایی‌های جامعه و همه شئون جامعه را در مسير آن هدف خاص گسيل و هماهنگ کنيد، توجه کرده‌اند که توسعه، بر محور توسعه انسانی واقع می‌شود. اگر در جامعه‌ای، صنعت مدرن را با انسان‌هایی که متناسب با مدرنيزم فکر نمی‌کنند و نمی‌انديشند و گرايش‌های متناسب با آن ندارند جمع کنيد، جامعه مدرن ساخته نمی‌شود و توسعه واقع نمي‌شود؛ اساس توسعه، تغيير بافت انساني جوامع است. اين [نکته] از مسلمات مديريت توسعه در دنياي کنوني است، و[لی] متأسفانه مدعيان فهم سياسی و مدعيان صلاحيت براي قضاوت در اين امور، غافل از اين مسئله واضح و روشن به تحليل ارتباط دين و حکومت پرداخته‌اند. ما درباره دولت خيالیِ ذهن يک شخص خاص بحث نمي‌کنيم؛ موضوع بحث ما، واقعيتِ حکومت و دولت در شرايط کنونی عالم است که تعطيل‌پذير هم نيست؛ واقعيتی است که پيشِ‌روی ماست و نمی‌توان بر آن چشم بست." 📕کتاب حکمت حکومت 🆔@Asre_jadid_57
⭕️مسئلۀ ما مسئلۀ حکمرانی مادی بر جهان است که دارد از طریق انقلاب علمی و صنعتی اتفاق می‌افتد. 🔰 آیت‌الله میرباقری ♦️«هنوز هم وقتی احیاناً صحبت از نسبت دین و صنعت می‌کنیم، عده‌ای می‌گویند یعنی نظر شما این است که هواپیما حرام است یا از برق استفاده نکنیم؟! این حرف‌ها به این دلیل است که توجه نمی‌کنند که مسئلۀ ما مسئلۀ انقلاب صنعتی است، نه محصولاتش. البته باز هم باید جلوتر برویم و بگوییم: مسئله ما حتی انقلاب علمی و صنعتی هم نیست، بلکه مسئلۀ ما مسئلۀ حکمرانی مادی بر جهان است که دارد از طریق انقلاب علمی و صنعتی اتفاق می‌افتد.» ♦️«روشن است که اگر ما به قله‌های علم مدرن نرسیم حتماً دولت اسلامی شکل نخواهد گرفت و اگر هم به قله‌ها برسیم ولی باز هم همین مسیر را ادامه بدهیم باز هم آورده‌ای برای ما ندارد؛ ما باید بتوانیم تحولی در مسیر علم ایجاد کنیم تا اندیشه در چهارچوبه‌های جدید شکل بگیرد و منتهی به دانش اسلامی و تمدن اسلامی بشود.» 🆔@Asre_jadid_57
⭕️تعريف دولت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و جمع‌آوري ماليات‌هاي عمومي براي اداره دولت و امثال اینها»، تعریفی ساده‌انگارانه است. 🔰آیت‌الله میرباقری ♦️تعريف دولت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و مثلاً جمع‌آوري ماليات‌هاي عمومي براي اداره دولت و امثال اینها»، تعریفی ساده‌انگارانه است و یا لااقل تعريف از دولتي است که دوره‌اش گذشته است. دولت‌هاي مدرني که به‌ويژه بعد از جنگ جهاني دوم شکل گرفته‌اند، هرگز چنين رسالت محدودي ندارند و رسالتشان بسیار فراتر از اينهاست. ♦️ دولت‌هاي مدرن، حتي به اعتقادات ماورائي بشر چنگ‌اندازي مي‌کنند و اين دخالت را از ارکان توسعه مي‌دانند. ‌تغيير در اعتقادات ماورائي بشر و هماهنگ‌سازي این اعتقادات و گرايشات، و ايمان ماورائی بشر با اهداف توسعه، از رسالت‌هاي اساسي دولت‌هاي مدرن است؛ يعني هدف دولت‌هاي مدرن، بازسازي جامعه براي نيل به تکامل و توليد یک وضعيت جديدِ هماهنگ با تکامل است. ♦️ باید به این پرسش جواب داد که اين دولت حداکثر چه ارتباطي به دين دارد؟ آيا دين، دولت حداکثر را مي‌پذيرد يا خیر؟ يعني [آیا] دين، مهندسي اجتماعي براي تکامل عباد به‌سوي خداي متعال را مي‌پذيرد يا خیر؟ کمااينکه دولت‌هاي مادي در جهت توسعه حرص و عشق به دنيا و توسعه تعلق خاطر به دنيا مهندسي اجتماعي مي‌کنند؛ آيا چنين مهندسي هماهنگي براي توسعه تقرب، در نقطه مقابل دولت مدرن، از رسالت‌هاي دين است يا خیر؟» 📕کتاب حکمت حکومت 🆔@Asre_jadid_57
⭕️«دولت مدرن» "ولایت" می‌کند؛ نه وکالت. 🔰 آیت‌الله میرباقری ♦️«دولت، صرفاً معيشتِ طبيعی انسان‌ها را تأمين نمي‌کند، بلکه تعريف جديدی از معيشت ارائه مي‌دهد و در ساخت‌وساز معيشتی انسان‌ها تصرف مي‌کند؛ در ذائقه و در پسند اجتماعي آن‌ها و در زيباشناسی‌شان تصرف می‌کند و اين ذائقه و پسند و زيباشناسي را به‌سمت الگو‌های تعريف‌شده‌ای که تکامل اجتماعي تعريف کرده هدايت مي‌کند. نمی‌توان گفت دولت چه ربطي به تأمين نياز طبيعي دارد؟ دولت‌های مدرن پاره‌اي از نياز‌ها را از بين مي‌برند و نيازهای جديدی ايجاد مي‌کنند. همچنین، این دولت‌ها تعريف جديدی از امنيت ارائه مي‌دهند و تعريف امنيت را در بستر تکامل، تبديل مي‌کنند؛ این‌چنین نیست که دولت‌هاي کنونی ـ به‌خصوص در شکل نظم نوين جهاني و مديريت واحد جهاني – در یک فضای ثابت عهده‌دار ايجاد امنيت و ارتباط با دولت‌ها باشند؛ بلکه به‌دنبال حاکم کردن يک نظم مادی بر تکامل عالم هستند که هدفِ آن تکامل بهره‌وري مادي است. نظام توازن، حق بهره‌وري، قسط و حدود اختيارات خرد هم متناسب با اين نظامِ تکامل و هدف آن تعريف مي‌شود. ♦️اگر هدفْ توسعه بهره‌وري مادي است، حتماً صيانت سرمايه اصل مي‌شود و توسعه سرمايه بر نظام توازن بين‌المللي و نظام حدود اختيارات و گزينش‌هاي خرد حاکم مي‌شود و گزينش فرهنگي، گزينش سياسي و گزينش عيني انسان‌ها قيد مي‌خورد. يعني این نظام‌ها بستري براي گزينش فرهنگي مي‌سازند که اختيار انسان‌ها در آن بستر حرکت می‌کند و شکل مي‌گيرد؛ يعني اختيارات عباد را در کانال‌ها و مجاري خاص هدايت مي‌کنند. ♦️حکومت‌هاي کنوني، بر اختيارات انسان‌ها ولايت می‌کنند؛ بحثِ وکالت در میان نيست؛ واقعيت عيني دولت مدرن، ولايت بر اهواء بشريت و سرپرستي توسعه اهواء است. غفلت و چشم‌پوشی از اين واقعيت عيني و تعریف کردن دولت به يک کلّي ذهني و حل‌و‌فصل کردن مسئله بر این مبنا، غفلت از ارتباط دين و تکامل است. دين عهده‌دار تکامل است، نه اهواء؛ و به‌وسيله دين تکامل تقوا واقع مي‌شود.» 📕کتاب حکمت حکومت 🆔@Asre_jadid_57
❓چرا مسألهٔ "نظام‌ها" مطرح شد؟ ⭕️در این متن استاد غنوی با طرح برخی مختصات زمانهٔ پیش از پیروزی انقلاب و نیز بعد از پیروزی انقلاب، از طریق ترسیم زمینه‌های عینی مؤثر در شکل‌گیری مسألهٔ نظام‌سازی با طرح چالش‌ها، آسیب‌ها و مشکلات بوجود‌آمده در اثر غفلت متفکرین مسلمان از آن، در صدد پرداختن به این امر مهم برآمده‌اند تا جایگاه و اهمیت مسألهٔ سرنوشت‌ساز و تعیین‌کنندهٔ "نظام‌سازی‌" در زمانهٔ کنونی را ارائه دهند. 👤استاد حجة‌الإسلام امیر غنوی 📖صفحهٔ ۱ ♦️یک قدری باید هم با فضای قبل از انقلاب و مشکلاتی که در برخورد با مکاتب دیگر رخ داد، قرار داشته باشید تا این واژه را بفهمید که چرا این‌قدر مهم شد و همچنین قدری متوجه مشکلاتی باید باشید که بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی پدید آمد و دوباره این واژه، به کار گرفته شد. ♦️اگر به میان نوشته‌های پیش از انقلاب متفکران مسلمان بروید، می بینید که برخی از متفکران مشهور مثل مرحوم سید محمدباقر صدر، از این واژه استفاده کردند و نظامی مثلاً مثل نظام اقتصادی اسلام رو مطرح کردند یا برخی دیگر نظام اخلاقی اسلام رو مطرح کردند و این تعبیر و این واژه را یعنی تعبیر "نظام"را بر سر حوزه های مختلف استفاده کردند، اقتصاد، سیاست، اخلاق با تعبیر "نظام" در صدرشان در نوشته‌هایی، می‌بینید که آمده است. ❓خب چرا این وضعیت پدید آمد؟ این اتفاق، دوباره، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گذشت مدتی، رجوعِ دوباره به این واژه و نوشتن و تألیف مطالبی تحت این عنوان، رواج تازه‌ای پیدا کرد. ▪️زمانهٔ پیش از انقلاب ♦️در پیش از انقلاب ما مواجه شدیم، تقریباً از قرن نوزدهم و بعد در قرن بیستم با مکاتب و اندیشه‌های تازه‌ای که این مکاتب و اندیشه‌های تازه، یک گستردگی خاصی داشتند، مثال بزنم اندیشه‌ی جدیِ معارض با مذهب، اندیشه‌ی مارکسیسم بود که در این اندیشه، شما شاهد یک جامعیت غریبی بودید؛ مثلاً شما می‌دیدید که مارکسیسم وقتی که شروع به گفتگو می کند راجع به همه‌چیز تقریباً ادعا می کند که حرف دارد، می‌بینید وقتی راجع به خلقت عالم بحث می‌شود بحثی تحت عنوان ماتریالیسم دیالکتیک دارد، که نه فقط از اصل وجود عالم حرف می‌زند، بلکه از چگونگی تحول در این عالم هم حرف می زند، چهار اصل دیالکتیک دارد و یک اعتقاد خاصی به ماده و ازلی بودن او دارد و تمام هستی و دنیا را بر اساس ماتریالیسم با چهار اصل دیالکتیکی‌اش توضیح می‌دهد. وقتی به زندگی روی زمین و زندگیِ انسانی نگاه می‌کنید بحث هایی تحت عنوان ماتریالیسمِ تاریخی دارد، توضیح می‌دهد که انسان‌ها چگونه پیدا شدند و چگونه جوامع شکل گرفت و جوامعِ اولیه چگونه بود و بعدْ چگونه این جوامع به تدریج دچار تحول شدند؟ حتی پیشتر از این می‌رود، ماتریالیسم تاریخی از آینده حرف می‌زند که آینده چه خواهد بود و به کجا در نهایت خواهد رسید، شما نوشته‌هایی را که تقریبا مربوط به دهه های آخر قرن نوزدهم از مارکسیست‌ها ملاحظه بفرمایید، کاملاً این بحث‌ها را در آن‌جا می‌بینید، دین با چنین معارضی روبرو شده بود، معارضی که در همه‌ی عرصه‌ها حرف داشت، خصوصاً از موقعی که حکومت‌هایی هم در دنیا حامی این مکتب شدند، قدرت آن چندبرابر شد، ابتدا حکومت روسیه‌ی تزاری سقوط کرد و جای خودش را به اتحاد جماهیر شوروی داد، کشورِ بسیار بسیار بزرگی که بیش از بیست میلیون کیلومتر مربع بود و یکی از دو ابرقدرت دنیا شد و حامیِ این ایدئولوژی بود، پس از آنْ چینِ کمونیست شکل گرفت که در آن هم باز شما شاهد شکل‌گیریِ یک حکومت بسیار بزرگ، آن هم برای مردمی در حدود یک میلیارد نفر بودید که به همین مکتب و مرز هم اعتقاد داشت، دین با چنین معارضه‌ی بزرگی در فضای دنیا مطرح بود و مکاتبی مثل مارکسیسم، ادعای پاسخگویی به همه نیازها و سؤالات را داشتند، در چنین شرایطی از دین هم چُنین مطالبه‌ای بود، می‌گفتند همان‌گونه که مکاتب امروزِ بشری مثل مارکسیسم، جوابگوی همه نیازها هستند، دین هم باید جوابگو باشد و این جواب‌گویی به صورت یک مجموعه‌ی منظم و مرتبی باشد، آن‌ها برای اقتصاد جواب دارند و "نظام" (این واژه رو دقت کنید) نظام اقتصادی مطرح می کنند، نظام سوسیالیستی مثلاً، در برابر آن‌ها غرب؛ غرب سرمایه‌داری، نظام سرمایه داری مطرح می‌کند، می پرسیدند که خب، اسلام به کدام نظام اعتقاد دارد؟ نظام سرمایه‌داری یا نظام سوسیالیستی؟ در تحلیل حرکت تاریخ، متفکرین مختلفی حرف زدند در مکانیسمِ تحول جوامع، مکاتب مختلفی حرف زدند، در این‌که چه باید کرد و چه مسیری را انتخاب کرد مکاتب مختلفی حرف زدند، حالا پاسخ دین به این سؤالات چیست؟ 🆔@Asre_jadid_57
📖صفحه ۲ ♦️متفکرین دینی به یک چالش جدی‌ای دچار شدند با مکاتبی که این همه گستره‌ی اطلاعاتی را به مخاطب خودشان می‌دادند. در این دوره، دین ناچار بود آن نیازی را که مکاتب، به صورت منسجم و مرتب جواب می‌دادند جوابگو باشد. ♦️بحث نظام‌ها، نظام‌های اسلامی در این دوره، که قبل از انقلاب بود شکل گرفت و متفکرین مسلمان در برابر این مکاتب معارض، تلاش کردند که آموزه‌های دین را به شکلی منسجم و مرتب و هدفمند عرضه بکنند، کتاب‌هایی که اشاره کردم راجع به نظام اجتماعی اسلام، نظام اقتصادی اسلام و نظام‌های دیگر اسلامی نوشته شد، در چنین فضایی شکل گرفت. ▪️زمانهٔ بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ♦️بعد از این‌که جمهوری اسلامی شکل گرفت و بعد از این‌که انقلاب اسلامی توانست با همراهی مردم و رهبری مرحوم امام خمینی به پیروزی برسه، دوباره در یک فضای دیگریْ ضرورت همین بحث مطرح شد، حالا چرا می‌گویم در فضای دیگری؟ جمهوری اسلامی وقتی آغاز شد، من به اقتضاء سنّم یادم هست، همه احساس می کردند که خب خدا را شکرْ همهٔ مسائل حل شده است، ما الآن می توانیم یک رساله را، مثلاً رساله مفصلی مثل تحریرالوسیله را جلوی خودمان بگذاریم، هر مسئله‌ای در حکومت داریم با کمک رجوع به کتاب تحریر‌الوسیله حل کنیم، وقتی شروع شد، تلاش برای این کار، آرام آرام متوجه شدیم که نه یک چیزهایی کم و کسر هست، یک مطالبی را قبلاً فراهم نکردند برای ما، ما در شرایط جدید اجتماعی با یک سلسله دستورالعمل‌های پراکنده‌ی مربوط به موضوعات مختلف، نمی توانیم برنامه‌ریزی کنیم، ما نیاز به یک سلسله قواعد و اصول کلی داریم، که کاملاً حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی را پوشش بدهند، در اقتصادْ ما باید برای یک سلسلهْ موضوعات اقتصادیِ کلیدیْ جواب مشخص داشته باشیم، در سیاست ما باید یک سلسله پرسش‌های کلیدی را جواب بدیم، تا بر اساس آن پرسش‌های کلیدی، ما بتونیم جوابگوی کسانی باشیم که از ما برنامه می‌خواهند، دستورات تک و تنها مشکلی را حل نمی‌کرد، شما اگر مراجعه بفرمایید به مباحث تئوریک اول انقلاب و همچنین مراجعه بفرمایید به تألیفات دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و یا به بحث‌هایی که در شورای انقلاب جمهوری اسلامی شکل گرفت، متوجه می‌شوید که این کاستی، کاملاً احساس می شد و دوباره این اندیشهْ مورد تأکید قرار گرفت که ما با دستورات منفرد، متشتت و متفرق نمی توانیم به برنامه‌ریزی‌های کلی، کلان و منسجم برسیم، باید در هر عرصه‌ای نظام‌های اسلامی مشخص شوند، در عرصه‌ی اقتصاد ما نیاز به نظام اقتصادی اسلام داریم، در عرصه‌ی سیاست، نظام سیاسی اسلام، در عرصه سیاستْ نظام سیاسی اسلام، در عرصهٔ تعاملات اجتماعیْ نظام اجتماعی اسلام، این‌ها باید روشن بشوند. 🆔@Asre_jadid_57
الاسلام یعلوا.mp3
3.3M
⭕️مفهوم الاسلام یعلو و لایعلی علیه 🔰 آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله ♦️کسی که نمی‌‎داند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، مکتب‌ها و ادیان غرب را نشناسد، این چگونه می ‎تواند شاگرد امام زمان(عج) باشد و "لیظهره علی الدین کله" را محقق کند؟ 🆔@radiofekrat 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ شهید آیت‌الله مدرس: از همان ایام به مطالعه جدی "تاریخ اقوام و ملل" پرداختم و متوجه شدم که این بحث در دروس ما چه جای خالی دیرینی دارد و مردمی که قرارداد، معاهده، پیمان‌نامه واین دست‌آویزهای سیاسی را نفهمند چه روزگار سخت مطبخی خواهند داشت. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ♦️"هنگامی که نهضت تنباکو (سال‌های 1309- 1308 ه . ق) صورت گرفت، شهید آیت‌الله مدرس اگرچه سخت مشغول فراگیری علوم دینی بود، اما اندیشه‌اش فراتر از قیل‌وقال مدرسه را نظاره‌گر بود و فضای اجتماعی - سیاسی را به‌خوبی می‌شناخت. ♦️ایشان چنین فرموده‌اند: «در بحبوحه واقعه تنباکو من پنج یا شش سال بود که در اصفهان به سر می بردم و طلبه‌ای در سطح خارج و غالباً روزهای تعطیل برای تهیه معونه، یک هفته به کار عملگی (کارگری) می رفتم... روزهایی که به کار کلوخ کوبی می رفتم، با کشاورزان صحبت می‌کردم; اغلب از قرارداد راضی بودند. می‌گفتند: شرکت تنباکو به ما قرض می‌دهد که بدهکاری‌های ارباب‌ها را بدهیم و بعد محصول ما را یک‌جا می‌خرد و پول نقد می‌دهد؟! وقتی برایشان می‌گفتم: همه‌چیز را نمی‌توان به خاطر پول نقد به فرنگیان داد، به فکر می‌افتادند... از همان ایام به مطالعه جدی تاریخ اقوام و ملل پرداختم و متوجه شدم که این بحث در دروس ما چه جای خالی دیرینی دارد و مردمی که قرارداد، معاهده، پیمان‌نامه واین دست‌آویزهای سیاسی را نفهمند چه روزگار سخت مطبخی خواهند داشت.» 📕سده تحریم تنباکو، به اهتمام موسی نجفی، رسول جعفریان، مقاله دکتر علی مدرسی، ص 135 . 🌐https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2689/4286/27615/زندگانی-علمی-و-پارلمانی-آیت-الله-شهید-سید-حسن-مدرس#:~:text=، شماره 7، ص,همان، ص 139 🆔@Asre_jadid_57