*🔸شاخصه تشیع : اهمیت دادن به اصول نه اشخاص*
*🔻...ما وقتى در تاريخ اسلام به سراغ سلمان فارسى و ابو ذر غِفارى و مقداد كِنْدى و عمار ياسر و امثال آنان مى رويم و مى خواهيم ببينيم چه چيز آنها را وادار كرد كه دور على را بگيرند و اكثريت را رها كنند، مى بينيم آنها مردمى بودند اصولى و اصول شناس، هم ديندار و هم دين شناس.*
*🔻مى گفتند: ما نبايد درك و فكر خويش را به دست ديگران بسپريم و وقتى آنها اشتباه كردند ما نيز اشتباه كنيم.*
*🔻در حقيقت روح آنان روحى بود كه اصول و حقايق بر آن حكومت مى كرد نه اشخاص و شخصيتها*
*🔻- اینان می گفتند -: شخصيتها تا آن وقت پيش ما احترام دارند كه به حقيقت احترام بگذارند*
*🔻اما آنجا كه مى بينيم اصول اسلامى به دست همين سابقه دارها پايمال مى شود، ديگر احترامى ندارند؛*
*🔻- می گفتند - ما طرفدار اصوليم نه طرفدارشخصيتها.*
*🔻مردى از صحابه امير المؤمنين در جريان جنگ جمل، سخت در ترديد قرار گرفته بود.*
*او دو طرف را مى نگريست. از يك طرف على را مى ديد و شخصيتهاى بزرگ اسلامى را كه در ركاب على شمشير مى زدند ؛*
*🔻از طرفى نيز همسر نبى اكرم، عايشه را مى ديد كه قرآن درباره زوجات آن حضرت مى فرمايد: «وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» (همسران او مادران امّتند) و در ركاب عايشه،*
*🔻طلحه را مى ديد از پيشتازان در اسلام، مرد خوش سابقه و تيرانداز ماهر ميدان جنگهاى اسلامى و مردى كه به اسلام خدمتهاى ارزنده اى كرده است،*
*و باز زبير را مى ديد خوش سابقه تر از طلحه، آن كه حتى در روز سقيفه از جمله متحصّنين در خانه على بود.*
*🔻اين مرد در حيرتى عجيب افتاده بود كه يعنى چه؟! آخر على و طلحه و زبير از پيشتازان اسلام و فداكاران سختترين دژهاى اسلام اند؛ اكنون رودررو قرار گرفته اند؟ كدام يك به حق نزديكترند؟ در اين گير و دار چه بايد كرد؟!*
*⭕توجه داشته باشيد! نبايد آن مرد را در اين حيرت زياد ملامت كرد.*
*شايد اگر ما هم در شرايطى كه او قرار داشت قرار مى گرفتيم، شخصيت و سابقه زبير و طلحه چشم ما را خيره مى كرد.(ادامه دارد)*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج16 ؛ ص308-307- با تلخیص و ویرایش
مواضع رئیس جمهوردر خصوص مسایل داخلی و خارجی👓💖🇮🇷
سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری در سخنانش بهعنوان رئیسجمهور ایران درجمع میهمانان خارجی و داخلی تاکید کرد که تحریمها علیه ملت ایران باید لغو شود و از هر طرح دیپلماتیک که باعث انجام این امر شود، استقبال میکند. به گزارش «ایسنا» سیزدهمین رئیسجمهوری اسلامی ایران با خوشآمدگویی به میهمانان داخلی و خارجی حاضر در این مراسم اظهار کرد: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی مشارکت سیاسی و مردمسالاری را در تاریخ کشور به ثبت رساند و قانون اساسی بهعنوان میثاق ملی همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته و امروز بار دیگر این موضوع تحقق یافته است. اراده مردم به تحقق عدالت، پیشرفت، آزادی است. وی افزود: ملت ایران بهواسطه انقلاب اسلامی زنجیر زورگویان را پاره کرد و بر سرنوشت خود حاکم شد و ثابت کرد که مردمسالاری دینی میتواند نوع جدیدی از حکومت باشد. رئیسی یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی امروز در جایگاهی ایستاده که قرنها سابقه تاریخی از ملت ایران را پشت خود دارد. در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مفتخرم که به حفاظت از این میراث بزرگ انتخاب شدم. رئیسجمهوری تاکید کرد: جلوهای رشکبرانگیز از مردمسالاری دینی را ملت ایران در جریان این انتخابات با وجود تبلیغات سهمگین دشمن و انتشار ویروس کرونا پدید آورد.
دولت مردمی دولت وفاق است
وی با بیان اینکه پیام رای مردم تحولخواهی و عدالتخواهی بود، اظهار کرد: ایستادگی در برابر قدرتهای بزرگ در عین تعامل سازنده با جهان و حفظ استقلال از جمله خواستههای مردم و در کنار آن تشکیل دولتی فسادگریز، مدافع حقوق انسانها در عالم، علمطلب، عدالتجو و برنامه محور را خواستار بودند. وی افزود: دولت مردمی دولت وفاق ملی است. در دولت مردمی جناحهای سیاسی و دستهبندیهای قومی و نژادی رنگ میبازد و همه برای خدمت به نظام دور هم جمع میشوند.
مدافع حقوق بشر هستیم
رئیسی با تاکید بر اینکه ما مدافع واقعی حقوق بشر در همهجای دنیا هستیم، گفت: جوانان عزیز در این مرز و بوم از ما میخواهند که صدای ولینعمتان و مستضعفان باشیم و از آزادیهای آنان حراست کنیم و وضعیت سفرههای آنان بهبود یابد و نشاط و شور اجتماعی در جامعه ایجاد شود. دولت در این مسیر خستگیناپذیر پیش خواهد رفت.رئیسجمهوری گفت: من امروز خادم همه جمهور و همه مردم ایران هستم. امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم. دولت مردمی دولت وفاق ملی است. وی ادامه داد: امروز از همه اقوام، مذاهب، نژادها، اقشار، دانشجویان، پیر و جوان میخواهم که دولت مردمی را دولت خود بدانند. همه بیاییم تا دست در دست هم به پاخیزیم و آرمان ایران قوی را محقق کنیم.
وعدههای صادق دولت مردمی
رئیسی با اشاره به مدیریت اقتصادی و توجه به تغییرات اقلیمی و توجه به وضعیت معیشتی مردم اظهار کرد: وعدههای دولت مردمی وعدههای صادق است. امیدوارم به فضل خدا ایرانی موفقتر و قویتر بسازیم.رئیسجمهوری با بیان اینکه از مردم و نمانیدگان مجلس میخواهیم بهعنوان مصلحان دولت عمل کنند، گفت: این دو باید هرجا که نقدی یا پیشنهادی داشتند برای پیشبرد امور در اختیار بگذارند. ما به حضور مردم در صحنه و همراهی قوای سهگانه و نیروهای مسلح سرافراز نیاز داریم. بهدلیل شرایط خاص امروز نیازمند همکاری و همراهی بیشتری میان مجلس و دولت هستیم.
دست دوستی به سمت کشورهای منطقه
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان دراز میکنم و دست آنان را به گرمی میفشارم. برنامه هستهای ایران کاملا صلحآمیز است و نظام جمهوری اسلامی بنا بر فتوای رهبر معظم خود سلاح اتمی را حرام میداند و در دکترین دفاعی ایران این سلاح جایی ندارد.
برنامههای دولت جدید
رئیسی درادامه سخنانش با تاکید بر اینکه ما خود را مکلف به آرمانهای انقلاب اسلامی میدانیم، گفت: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشههای فساد و رانتخواری، مقاومسازی اقتصاد در مقابل تکانهها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانشبنیان، مدیریت همه منابع و معادن و نفت و گاز کشور و توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست؛ همه اینها را با قدرت دنبال خواهیم کرد. رئیسی یادآور شد: اما لازمه تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحبنظران است. معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگیناپذیر هریک از قوا یا نهادها، نیازمند همکاری ملی و خِرد جمعی است که تجلی آن، در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وثیق با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.
استفاده ازتعامل هوشمند با جهان
وی با اشارهای به رویکردهای دولت خود در حوزه
سیاست خارجی تصریح کرد: در دولت مردمی، همه مولفههای قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده میکنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تامین کنیم.
قدرت ایران درمنطقه امنیتسازاست
رئیسجمهوری با بیان اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیتساز است، اظهار کرد: ظرفیتهای منطقهای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرتهای سلطهگر و ظالم، بهکار گرفته میشود. بحرانهای منطقه باید از طریق گفتوگوهای واقعی درونمنطقهای و بر اساس تامین حقوق ملتها، حلوفصل شود. وی با تاکید بر اینکه دخالت دولتهای بیگانه در منطقه مشکلی را حل نمیکند، بلکه خود مشکلساز است، گفت: سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.
رئیسجمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملتهای همسایه را خویشاوند خود میداند، ادامه داد: مهمترین و اصلیترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقای روابط با کشورهای همسایه خود میدانیم و خواهان عزت و اعتلای آنها هستیم. دیپلماسی باید ارتباط ملتهای منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت کند. رئیسی تصریح کرد: جهان در حال دگرگونی است و تامین منافع ملتها، منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرتهای نوظهور است و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن است.وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تاکید رهبری معظم انقلاب بر تشکیل هرچه زودتر کابینه، افراد مورد نظر را پیش از موعد مقرر به مجلس معرفی خواهیم کرد.
دوره جدید مدیریتی درکشور
پیش از سخنان رئیسجمهور، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درابتدای مراسم گفت: مجلس با تاکید بر استقلال قوا و رعایت همه ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را بر اساس منافع ملی و مطالبات مردم اعلام میکند. مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور و البته ناظری فعال و دلسوز در تحقق تعهدات دولت است.به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش گفت: این یک واقعیت روشن است که ما وارد دوره جدید مدیریتی در کشور شدهایم؛ مردم با انتخابهای خود در انتخابات مجلس و ریاستجمهوری این فرصت را به ما دادهاند تا با حل مشکلات مردم خصوصا قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راهحل همه مشکلات مادی و معنوی جامعه است. وی افزود: بخواهیم یا نخواهیم در دوره جدید مدیریتی کشور بار به سرانجام رساندن این خواسته بحق مردم به دوش ما مسوولان است. قالیباف ادامه داد: ما به خوبی بر مشکلات و چالشهای پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما میدانیم ناکارآمدیهای اشباعشده تا چه میزان به اعتماد مردم لطمه زده است و میدانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصا قشر متوسط و ضعیف سنگینی میکند.
همچنین میدانیم تهدیدها و تحریمهای دشمن شرایط را برای اداره کشور سخت کرده است؛ اما در کنار این چالشها، ظرفیتهای خدادادی، مردمی، اقتصادی و بینالمللی قابل توجهی نیز وجود دارد که در صورت بهکارگیری مدیریت جهادی که مدیریتی عقلانی مبتنی بر تلاش و روحیه انقلابی و اعتقاد به رزق لایحتسب الهی است، میتوان بر این چالشها غلبه کرد. غلامحسین محسنیاژهای، رئیس قوه قضائیه نیز در مراسم تحلیف آیتالله رئیسی، رئیسجمهور منتخب در صحن مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: قوه قضائیه برای کمک به دولت و گسترش عدالت آمادگی دارد.
🇮🇷 *جمهوری اسلامی*🇮🇷،
🌍عنوانی بینظیر در تاریخ و جغرافیای جهان؛ با فرمانروایی آن یگانه خدایی که «سلطه انسان بر انسان» را نفی کرده است؛ با همراهی ملتی که همیشه تمدنآفرین بوده است.
📚این طرحی بیبدیل برای ایجاد *تمدنینوین* بر فراز همه تمدنهای بشری است؛
📌نه مبتنی بر استبداد فردی و خانوادگی است، مثل پادشاهی و خاندان سالاری؛
📌نه پذیرای استبداد جمعی دموکراتیک است، با سلطنت اکثریت بر اقلیت؛
📌نه استبدادی گروهی را تحمیل می کند، نظیر روحانیت کلیسایی، با نام خدا؛
📌نه جنگی پایانناپذیر میان تفکیکهایی همچون «عقل یا شرع»، «آخرت یا دنیا»، «عدالت یا پیشرفت»، «اخلاق یا لذت» را بسترسازی کرده است، مانند رنسانس اروپایی؛
📌و نه نبردی اسطورهای میان «خدا و انسان» است که «تنبهتن میان یعقوب و خدا» اتفاق افتاده تا یعقوب پیروزمند، «اسرائیل» نام بگیرد و سلطه «نژاد برتر» را بر جامعه بشری پیگیری کند...
✅ *جمهوری اسلامی، نماد آشتی میان انسان با خداست؛ با هماهنگی میان لذت و اخلاق، عدالت و پیشرفت، با همسویی دنیا و آخرت؛ بر بستر شریعتی که اساسش بر معرفت و عقلانیت و معنویت و عدالت و محبت و کرامت استوار شده است.*
✍️ عصارهی فرهنگ عقیدتیسیاسی نظام *«امت_امامت»*، با مفهوم مردمسالاری دینی، همان *تجلی توحید در وحدت امت واحده پیرامون «امام امت اسلامی»* است.
📚از منظر قرآنی، رسولان الهی آمدند تا برای تحقق عدالت، مردم را به قیام جمعی فرا بخوانند «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» و همگی را در گسترش عدالت و اقامهی توحید، مشارکت دهند؛
📚 آنگاه بزرگان جامعه از ولیخدا خواستند «ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ في سَبيلِ اللهِ» که یک فرمانروا را برای مدیریت مردم تعیین کند تا تحت فرمان او و برای عینیت بخشیدن به صلح و عدالت و معنویت، به جهاد و نبرد با گردنکشان و زورگویان بپردازند؛
📚در فرهنگ قرآن، مختصات جامعه پویا و پایای اسلامی چنان تنظیم شده که مردم همه امور جمعی خود را با مشورت همدیگر مدیریت کنند «وَاَمرُهُم شُوری بَینَهُم»؛
✅ همین فرهنگ الهی، مردم را برای تشخیص درست و انتخاب اصلح و قضاوت عادلانه میان خودشان فرمان میدهد «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ».
✍️ بر این اساس، در انتخاباتهای چهلگانه جمهوری اسلامی ایران و در راستای آموزههای قرآنی،
1️⃣ اولاً همه کسانی که خود را واجد شرایط میدانند، میتوانند اعلام آمادگی کنند؛
2️⃣ ثانیاً شورای نگهبان موظف است تا شرایط آنها را با ضوابط قانونی بسنجد و سپس «واجدین شرایط اولیه» را تأیید کرده و در معرض گزینش مردم قرار دهد؛
3️⃣ ثالثاً همه مردمی که واجد شرایط هستند، دعوت میشوند تا آگاهانه رأی بدهند و برای پیشرفت و تحقق عدالت، مثلاً در مورد گزینش رئیس جمهور، از میان واجدان شرایط، عادلانه و عاقلانه و آگاهانه یک نفر را برای مدیریت امور کشور خود انتخاب کنند.
4️⃣ رابعاً بعد از تشخیص و گزینش مردم، ولیامر (به نمایندگی از ولیخدا)، «آراء مردم» را تأیید، «انتخاب مردم» را تنفیذ و مطابق همان ارادهی مردم، «منتخب آنها» را به فرمانروایی طبق قانون برای خدمت به مردم، منصوب میکند، تا خودش را نیز مکلف به حمایت و هدایت منتخب مردم بسازد.
✅ در این فرایند، مشارکت مردم، اراده و تصمیم مردم، تنفیذ رأی مردم و منصوب شدن منتخب مردم توسط ولیفقیه، همگی در راستای کسب رضایت پروردگار و هماهنگ با رسالت پیامبران الهی تنظیم شده تا همه این روابط، مشروعیت و قداست یابد و هیچکس بر مبنای نفسانیات و هوسهای شخصی بر دیگران مسلط نشود و از شخص رهبر، به عنوان «امام امت» گرفته تا یکایک مردم و منتخبین آنها، همگی «بندگان خدا» باشند و روح بندگی در تمام روابط جامعه و حکومت جاری باشد.
🇮🇷 این معنای حکومت *«جمهوری اسلامی»* است:
✅ *حضور و مشارکت و رأی مردم برای کسب رضایت الهی جهت مراعات قوانینی که قبل از تأسیس حکومت، مردم آنها را قبول داشتهاند و انقلاب و حکومت را برای اجرای همان اصول و ارزشها بوجود آوردهاند.*
🇮🇷 این مسیر با همهی افتوخیزهایش، به سوی افقهای بلندمرتبهی موعود الهی، اتحاد امت اسلامی و نجات جامعه بشری گام بر میدارد؛
✍️ و اینک *ما باذنالله در سرآغاز گام دوم انقلاب اسلامی هستیم*🇮🇷🇮🇷🇮🇷
۱۸مرداد۱۴۰۰
محمدعلی رامین
🔴 رئیسی لالها را شفا میدهد!
✍️ حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان
🔹آقای علی شکوریراد عضو سابق مرکزیت حزب منحله مشارکت و دبیرکل کنونی «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» ! توئیت کرده که؛ « هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیدهایم و اوضاع روز به روز وخیمتر میشود. در واکسیناسیون بسیار عقب هستیم. علاوهبر کمبود تخت و خستگی کادر درمان، سرم و دارو هم کمیاب شده است. در این وانفسا دغدغه اصلی رئیسجمهور تشکیل دولت جدید است. مردم واقعاً بیپناه ماندهاند. خدا به خیر بگذراند» !!
🔹باید به این سوپر اصلاحاتچی گفت [...] چرا تاکنون زبان به کام گرفته و لام تا کام صدایتان در نمیآمد؟! وانگهی اگر دولت تشکیل نشود، کارها را چه کسی و کدام مرکزی باید انجام دهد؟!
🔹آقای محمدعلی ابطحی یکی دیگر از همین سوپر اصلاحاتچیها توئیتزده و نوشته است: «مهمانبازی تحلیف تمام شد. به فکر مردم باشید. دارند میمیرند هم وطنانمان» ! ظاهراً از نظر ایشان هم فوت هموطنانمان بر اثر کرونا در همین ۴ روزی که آقای رئیسی رئیسجمهور شده اتفاق افتاده
🔹آقای عباس عبدی، اصلاحاتچی چند آتشه دیگر نیز توئیت کرده و نوشته است: « آقای رئیسی؛ بیایید همین امروز یک کار قابل قبول انجام دهید. دستور بدهید آمار ثبت احوال را به روز منتشر کنند تا مردم و از آن مهمتر، مسئولین از جمله خودتان بدانید که مرگ و میر واقعی 2/5 برابر بلکه بیشتر از آمار رسمی است. مسئله کرونا را کوچک کردند، حالا مردم هزینهاش را میدهند» !
🔹ایشان که تقریباً همهروزه در روزنامه اعتماد (همان روزنامه که مقالات بیبیسی را با حذف نام نویسنده آن به نام خود چاپ میکرد) مقاله مینویسد، یادش رفته که ۲ سال از شیوع کرونا و اعلام آمار تلفات آن میگذرد و ایشان در تمام این مدت فراموش کرده بود از آقای روحانی بخواهد که دستور بدهد « آمار ثبت احوال را بهروز منتشر کنند تا مردم و از آن مهمتر، مسئولین از جمله خود آقای روحانی بدانند که مرگ و میر واقعی2/5 برابر بلکه بیشتر از آمار رسمی است» !
🔹اگرچه جناب رئیسی سوابق درخشانی از خدمت به مردم و تلاش پیگیر برای رفع مشکلات آنان را در کارنامه خود دارد ولی «شفای لالها» را باید یکی از معجزهها و دستاوردهای بزرگ ایشان دانست./ کیهان
ترقی در گفتوگو با آنا:
رئیسی از فرصت دیدار با مقامات خارجی بهخوبی استفاده کرد
معاون سابق بینالملل حزب مؤتلفه گفت: خوشبختانه حجتالاسلام رئیسی توانست از فرصت سخنرانی مراسم تحلیف و دیدارهای خصوصی قبل و بعدازآن، بهخوبی استفاده کند.
رئیسی از فرصت دیدار با مقامات خارجی بهخوبی استفاده کرد
حمیدرضا ترقی در گفتوگو با خبرنگار حوزه سیاست داخلی گروه سیاست خبرگزاری آنا، پیرامون دیدارهای اخیر حجتالاسلام رئیسی با مقامات کشورهای خارجی گفت: مراسم تحلیف و شرکت نمایندگان کشورهای مختلف در این مراسم، برای تقویت روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و بهخصوص رئیسجمهور جدید با کشورهای مختلف، بسیار مفید بود.
وی افزود: چنین فرصتی کمتر با این تعداد و کیفیت در مدتزمان کوتاهی رخ میدهد. یقیناً دولت جدید میتواند از این فرصت برای معرفی و تبیین دیدگاههای خود در سیاست خارجی و آشنایی با دیدگاه کشورهای مهمان، استفادههای مطلوبی کرده و بستر را برای ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها، فراهم کند.
معاون سابق بینالملل حزب مؤتلفه با بیان اینکه استفاده از این شرایط برای هر رئیسجمهوری، فرصت مغتنمی است که باید از آن بهره کافی را ببرد، اظهار کرد: خوشبختانه حجتالاسلام رئیسی توانست از فرصت سخنرانی مراسم تحلیف و دیدارهای خصوصی قبل و بعدازآن، بهخوبی استفاده کند.
ترقی ادامه داد: دیدارهای اخیر رئیسجمهوری با مقامات بلندپایه خارجی یعنی رؤسایجمهور، و
نخستوزیران و رؤسایمجالس در کنار دیدار زیرمجموعههای حجتالاسلام رئیسی و سایر مقامات ایران با نمایندگان کشورهای خارجی، علاوه بر معرفی مواضع جدید جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالمللی، نقش بسیار مؤثری در تنظیم روابط جهانی کشورمان در ایام پیشرو خواهد داشت و میتواند سبب گشایش در عرصههای مختلف برای تمام طرفین شود.
وی با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و آسیایی تصریح کرد: امیدوارم این گفتوگوها بهخصوص با سران کشورهای همسایه و آسیایی، باعث گسترش روابط شود؛ متأسفانه در گذشته از طرف برخی مقامات ایران، برخورد خوبی با این کشورها نشده بود ولی انشاءالله با مواضع مناسبی که حجتالاسلام رئیسی درخصوص برقراری روابط با همسایگان اتخاذ کرده و قراردادن این مسئله در رده اولویت اصلی سیاست خارجی توسط وی، ضعفها در این بخش جبران شود.
انتهای پیام/
*جمهوری اسلامی و خطر تکرار مشروطه*
امسال درست، یکصد و پانزده سال از وقوع مشروطه می گذرد.
هرساله به همین مناسبت سخنرانی ها و میزگردهای متعددی برپا شده و در باب زمینه ها، علل و شرایط شکل گیری آن و گاه ربط و نسبت میان مشروطه و انقلاب اسلامی سخن می گویند.
امروز در نخستین روز نشست سه روزه "تاملی در باب مشروطه" که به همت انجمن جامعه شناسی سیاسی ایران برپا شد چند نفر از جمله، نگارنده دقایقی به بیان نکات مدنظر پرداختیم.
نگاه من به مشروطه نه از جنبه تاریخی که از منظر حوزه علاقه مندی خود یعنی اندیشه و جامعه شناسی سیاسی و آسیب شناسی سیاست و جامعه امروز با بهره گیری از بستر تاریخ بود.
مشروطه به دلیل مشابهت های متعدد با انقلاب اسلامی قابلیت تحلیل تطبیقی مناسبی دارد:
۱. ازجهت پیوند میان سه عنصر روحانیت، روشنفکران و توده جامعه در شکل گیری و پیروزی
۲. از جهت شعارهای بنیادینی چون عدالت و آزادی
۳. از جهت تلاش سامانمند جهت تحدید قدرت حکومت مستبد و نظارت بر آن
۴.از جهت پیگیری تشکیل حکومت قانون
این اشتراکات تاریخی با لحاظ تفاوت های آن دو باعث می شود بتوان سرشت و سرنوشت دو جریان را مقایسه نموده و نسخه ای برای آینده انقلاب اسلامی نوشت.
یک قرن اخیر عرصه چالش نظری میان چندین نظریه حاکمیت بوده که حاصل ناکامی های ملت و دولت در مقابل بیگانگان و مشاهده و آگاهی از پیشرفت های چشمگیر سایر ملت ها در دوره قاجار بوده و از مقصر دانستن اسلام و گرایش به زندگی سراسر غربی تا احیای کامل شریعت در تمام شوون و دشمنی با مظاهر غرب را دربرگرفته است.
در این میان اندیشه های ضداسلامی چه غربی و چه شرقی به دلیل ناهمخوانی با باورهای مردم ایران چندان جایگاهی نیافته است.
به همین دلیل قرن اخیر همواره شاهد چالش دو رویکرد کلان نظری بوده که در ذیل اندیشه اسلامگرایی تجلی یافته است:
۱. رویکرد حکومت اسلامی مطلقه و سلطنت ظل اللهی با دو زیر مجموعه حکومت با حاکم مطلق و حاکم مشروط
۲. رویکرد حکومت جمهوری سکولار
این دو رویکرد همواره در چالش با یکدیگر به سر برده و تحولات مشروطه و پس از آن چون نظام قانونگذاری در مجلس مشروطه، اعدام شیخ فضل الله به توپ بستن مجلس، ملی شدن نفت و کودتای ۲۸ مرداد و... را شکل داده و معتقدان به هر طرف را در دوسوی خود قطب بندی نموده و یک دوقطبی هویتی اتدیشه بنیان را شکل داده است.
چالش میان این دو جریان تا سال ۱۳۵۷ همچنان ادامه داشت اما به سبب بی یا کم توجهی یکی به مردم و دیگری به اسلام و بروز اندیشه جامع امام خمینی ره و پذیرش و مفصل بندی مناسب گفتمانی ایشان از مشترکات مقبول هردو گفتمان و افزودن نوآوری های فقهی و سیاسی به آنها گفتمان جدید "جمهوری اسلامی" موفق شد خود را به عنوان گفتمان غالب معرفی و به عنوان یک الگوی جدید حکومت جایگزین نظریات پیشین گردد.
این گفتمان که دال های شناور هر دو گفتمان رقیب را به همراه نوآوری هایی تلفیق و به دال مرکزی گفتمان جمهوری اسلامی بدل کرده بود به سرعت حاکمیت عام یافت و دو گفتمان پیشین را ابتدا به اغما برد و پس به از احیا به زیر سایه خود هدایت کرد اما دال های شناور هر دو گفتمان همچنان در سپهر اندیشه ورزی انقلاب جدید حضور و نفوذ خود ادامه دادند.
از آن زمان تاکنون به دلیل عدم مفصل بندی نظری مناسب از دال های گفتمان جمهوری اسلامی از یکسو و وام گیری مداوم از دال های دو گفتمان همچنان زنده به هر مناسبتی امکان زورآزمایی نظری آنان فراهم می شود و دوقطبی اندیشه محور یک قرن اخیر در قالبی تازه خودنمایی می کند.
انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها، چالش انواع اسلام رحمانی و افراطی، حداقلی و حداکثری،اختیارات رییس جمهور و رهبری، نظارت استصوابی و استطلاعی و عناوین متعدد دیگر نمونه های بارز این چالش عقیدتی در این سالها بوده است.
نکته قابل توجه موضع میانه گرای گفتمان جمهوری اسلامی است که تلاش می کند با حفظ هردو گفتمان در ذیل خود همچنان دال مرکزی خود را تقویت نموده و اسیر هیچ یک از دو گفتمان نگردد.
قدرت یابی گفتمان جمهوری خواه در دولت های اصلاحات و اعتدال و نفوذ گفتمان اسلام سنتی در دولت عدالتخواه فرصتی برای حامیان هردو گفتمان برای پردازش دیدگاه ها و بارخوانی مهمترین مولفه های نظری شان بود که با مدیریت گفتمانی در قالب گفتمان غالب جمهوری اسلامی گذر از مرحله دشوار سقوط در دال های گفتمان های رقیب به درستی و البته با هزینه فراوان ممکن شده است.
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://t.me/sabzkhat
کاهش سرمایه اجتماعی نظام، در کنار چالش ناکارآمدی آشکار نظام در عرصه های عمومی، چالش مشارکت ، چالش مشروعیت و ... باعث شده رقبای گفتمانی جمهوری اسلامی سر از گریبان در آورده و از خود تحرک و تلاش نشان دهند و آنانکه در چهل سال گذشته زیر سایه گفتمان غالب، تقیه می کردند با صدای رساتری دال های شناور گفتمان های خود را برجسته سازند.
چالش امروز جمهوری اسلامی
در کنار ضعف های اجرایی در حوزه های گوناگون، نداشتن یک چارچوب نظری منسجم به عنوان مانیفست گفتمان جمهوری اسلامی است که جز در سایه تبادلات نظری و برساخت هویت مبتنی بر ارزشهای جمهوری اسلامی ممکن نیست.
امروزه جمهوری اسلامی دست کم از دو سو در تنگنای معرفتی است: یکی از جانب باورمندان به حکومت اسلامی مطلقه و دیگری باورمندان به جمهوری سکولار که یکی، دیگری را نفوذی و آن یکی دیگران را افراطی خطاب می کند.
درک صحیح از چالش امروز و بحران فردای گفتمان جمهوری اسلامی که برای نکته سنجان در قالب بیانیه گامدوم قابل درک است ناظر به همین ضرورت تاریخی است. ضرورتی که اگر به درستی درک و تحلیل نگردد، استحاله جمهوری اسلامی به یکی از دو گفتمان حکومت مطلقه یا جمهوری سکولار یا تغییر ساختار آن در قالب گفتمانی دیگر به هیچ روی بعید و عجیب نخواهد بود چنانکه انتقال سریع از رویکرد اسلامگرای سنتی به جمهوری سکولار و سپس لاییک رضاخانی تنها به ۱۵ سال زمان نیاز داشت؛ تجربه ای که نمی توان از یاد برد و برای جمهوری اسلامی نیز نگران نبود.
یکی از عرصه های امروزین این چالش گفتمانی را می توان در مرحله بندی ساخت تمدن نوین ایرانی اسلامی که از سوی رهبر انقلاب مطرح گردید جستجو نمود. ایشان مراحل تمدن سازی نوین را در پنج مرحله نظام، حکومت، دولت، جامعه و تمدن بیان کرده و بر ضرورت و امکان تحقق تمدن نوین تاکید کردند.
انتخابات ۱۴۰۰ و تضعیف گفتمان جمهوری خواه سکولار (این گفتمان ها ارتباط مستقیمی با خود دولتمردان که ممکن است هیچ آگاهی نظری هم درباره شان نداشته باشند ندارد اما برای باورمندان به هریک از دیدگاه ها فرصت تبیین و ابراز دیدگاه هایشان را بهتر فراهم می سازد) فرصت تازه ای برای سربرآوردن گفتمان مطلق گرا فراهم ساخت تا با بهره گیری از دولت جدید، آن را به عنوان دولت اسلامی مدنظر در ساخت تمدنی تعبیر و خواهان جهش به مرحله چهارم یعنی جامعه اسلامی شوند. پاکسازی جامعه و فضای حقیقی و مجازی و تعابیر مشابه که با سرعت در حال بازتولیدند از جمله نشانه های این تلاش وافر گفتمانی است.
اینک دولت سیزدهم را همچون دولت های یازدهم و دوازدهم که بخشی از دال های شناور گفتمان جمهوری خواه را برجسته نمود، می توان هم یک فرصت و هم یک تهدید گفتمانی برای "جمهوری اسلامی" تلقی کرد. فرصتی برای بازخوانی و بازسازی گفتمان جمهوری اسلامی و تضعیف دال های شناور مطلق گرا و جمهوری خواه به سود جمهوری اسلامی و تهدیدی برای افتادن در چارچوب نظری گفتمان رقیب و استحاله جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی مطلقه.
تجربه زیسته رییس دولت سیزدهم و بسیاری از همراهان او نشان از امکان بهره مندی از این فرصت است اما این فرصت با حرف و شعار به دست نخواهد آمد.
دولت سیزدهمهم باید کارآمدی را احیا کند هم مشروعیت نظام را افزایش دهد هم دال مرکزی گفتمان جمهوری اسلامی را با برداشتی صحیح از بیانیه گام دوم بازخوانی و بازنویسی و مفصل بندی نماید و در این مسیر، توهین و ناسزای هردو گفتمان رقیب را به جان بخرد و از مسیر میانه جمهوری اسلامی عدول نکند.
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://t.me/sabzkhat
آسیا تایمز: دوران رنسانس تمدن ایران فرا رسیده است
اکنون با آمدن دولت رئیسی، اینطور به نظر میرسد که ایران قصد دارد به ریشههای تاریخی و تمدنی خود در قالبِ روابط خارجیاش بازگردد و با تکیه بر آنها، عصر جدیدی را تعریف کند.
پایگاه خبری «آسیاتایمز» در ارزیابی ریاستجمهوری آیتالله رئیسی نوشت: سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیسجمهور ایران، سوگند ریاستجمهوری خود را ادا کرد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران، همزمان با روی کار آمدن ابراهیمرئیسی به عنوان رئیسجمهور جدید این کشور، به دلایل گوناگونی، وارد عصر جدیدی شده است. عصری که آیت الله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی ایران، در جریان سخنرانی اخیر، تا حدی به آناشاره کردند. البته که آیتالله خامنهای پیشتر و در جریان مذاکراتی که ختم به انعقاد توافق «برجام» شد نیز به کرات بر این مسئله تاکید داشت که غربیها به وعدهها و تعهدات خود عمل نمیکنند و روشن شده که اعتماد به غرب، راهگشا نیست.
بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که رویکرد جدید سیاست خارجی ایران در دولت جدید این کشور، تا حد زیادی روشن است؛ ایران نقطه تاکیدِ بسیار کمتری را بر کشورهای غربی خواهد گذاشت. در عوض تلاش خواهد کرد تا پیوندهای عمیق و گستردهای را با سایر مناطق و کشورهای جهان تعریف کند».
البته که این بدان معنا نیست که ایرانیها قصد دارند با اروپا در صورتی که آنها تصمیم بگیرند به توافق برجام بازگردند، کاملا بیاعتنایی کنند. بدون تردید اگر اروپاییها شروط ایران جهت احیای برجام را بپذیرند، ایران نیز به آنها توجه خواهد کرد. با این حال حداقل تاکنون، هنوز هیچ نشانهای دال بر این مسئله، قابل مشاهده نیست. در سیاست داخلی، دولت رئیسی در مسئله اقتصاد، بیش از همه بر عدالت اجتماعی تاکید دارد و سعی خواهد کرد تا از اقتصاد نئولیبرالیستی فاصله بگیرد. از سویی، دولت رئیسی تا جای ممکن برای آن خواهد بود تا برای محرومان و اقشار آسیب پذیر در جامعه ایران، حریم امنی را ایجاد کند و به آنها خدمترسانی داشته باشد.
بسیاری از ناظران بر این باورند که در دوران ریاستجمهوری روحانی، دولت ایران عمده تلاشهای خود را در مورد مسئله برجام و لغو تحریمها علیه ایران معطوف کرد. این رویکرد بر خلاف توصیههای مکرر آیتالله خامنهای مبنی بر عدم اعتماد به غرب، در پیش گرفته شد. در نهایت نیز شاهد بودیم که نتیجه این رویکرد، ایجاد بدترین شرایط اقتصادی برای ایران ظرف ۵۰ سال اخیر بود.
به زعم بسیاری ازسیاستگذاران و دیپلماتهای ایرانی، آیتالله خامنهای معتقد به دیپلماسیِ پویا است. هیچ تردیدی در تهران وجود ندارد که دولت رئیسی نیز همچون دولت حسن روحانی، هدف «فشار حداکثری» دولت آمریکا و غرب خواهد گرفت. با این همه، باید توجه داشت که همه این مسائل، در عرصه آنچه که در زمینه معادلات جنوب غرب آسیا از اهمیت برخوردار هستند، بیاهمیت تلقی میشوند. «رِنه گروست» تاریخ نگار فرانسوی در اثر کلاسیک خود به نامِ «امپراطوری صحرانوردان» (۱۹۵۱)، به این نکته میپردازد که چگونه ایران خود را در طول قرنها، مدام تجدید میکند و به نحو شگفت انگیزی شاهد نوعی تداوم تاریخی در این کشور هستیم. وی در این رابطه میگوید که دلیل اصلی این مسئله، قدرت و تمدن ایران است. درست به همین دلیل است که ایران در گذر سالها توانسته تمام خارجیهایی را که در قالبهای مختلف با آن تعامل داشتهاند، در خود و فرهنگش، جذب کند.
در شرایط کنونی، اینطور به نظر میرسد که ایران قصد دارد رنسانس تاریخی خود را با توجه به برخی پیوندهایی که با منطقه اوراسیا دارد، احیا کند و از این طریق، با آینده جدید و چند قطبی جهان، رو به رو شود. نباید فراموش کرد که کلیتِ تاریخی و تمدنی ایران، همواره نقش مهمی در ثبات و امنیت این کشور داشته است و به طورکلی باید ایران را نَه یک کشور، بلکه کلیتی تاریخی و تمدنی ارزیابی کرد. در این چهارچوب، قلمروهای فراوانی وجود دارند که از حیث تاریخی و زبان شناسی، با ایران، عمیقا ارتباط دارند: در شرق آناتولی، در آسیای مرکزی و افغانستان، در قفقاز، در غرب پاکستان، به وضوح شاهد این مسئله هستیم. در ادامه، به دلیل تعلقات مذهبی ایران به شیعه، مناطقی که در آنها شیعیان و دیگر اقلیتهای قومی زندگی میکنند نیز با ایران ارتباط نزدیکی دارند که از جمله آنها میتوان به عراق، سوریه، لبنان، یمن و خلیجفارس (بحرین و شیعیان عربستانی)،اشاره کرد. در این چهارچوب، به وضوح میتوان مشاهده کرد که انسانها در کشورهای عربِ شیعه نظیر: عراق، لبنان، همچنین کشورهای حاشیه خلیج، و افغانستان، پاکستان، هندوستان و آذربایجان، عمیقا و شدیدا، چشم به ایران دارند. ایران از محوریت قابل توجهی در چهارچوب مذهب شیعه نیز برخوردار است.