آیا می دانید زمانیکه زیارت عاشورا میخونیم چی میگیم و چی طلب میکنیم؟
در زیارت عاشورا چیزی حدود هجده دعا میکنیم
که متناسب با آن، هجده مقام را از خدا میخواهیم.
درخواستهای انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است.
بعضی از این مقام ها بهقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد.
اینها خیلی خواستههای بزرگی هست و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد، چون از پایین شروع میشود و به بالا میرسد.
و اما آن مقامها:
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
- ان یرزقنی طلب ثارک
اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله، امام زمان است.
۲- مقام وجاهت عند الله
(آبرومندی نزد خدا)
- اللهم اجعلنی عندک وجیها
۳- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم
- ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة
- مع امام منصور
(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام
انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند).
۴- مقامی که درخواست میکنیم تمام مراحل زندگی ما، درهمتنیده با معصوم باشد.
- اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
۵- مقام شهادت
- و مماتی ممات محمد و آل محمد
چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده.
۶- رسیدن به مقام محمود
- ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت.
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمیرسد).
حالا یک مقامی هست که از شفاعتشدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم.
۷- مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم
- لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا
- و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم...
(یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم میدانم)
- الحمد لله علی عظیم رزِیّتی
(دقیقاً در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش میداند)
این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید دربارهاش بحث کرد.
حکایت زیارت عاشورا، حکایت یکیشدن اهلبیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم.
۸-مقام برائت
(برای دوری و تبرّیجستن از بعضی جریانها و افراد و نیز بعضی خصوصیتها)
- و بالبرائة من اعدائکم
۹- مقام لعن
این مقام، آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن میدهیم و بعد صد سلام.
(جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب) که اگر خانه دل جارو نکرده باشی در حقیقت لعن روزانه به خود می فرستی.
- اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده میشود، چون ما مردم اصلاً تا قبل از ظهوراطلاع نداریم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بودهاند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کردهاند.
ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدانیم و درک نمیکنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق میافتد.
۱۰- مقام سِلم
- انی سلم لمن سالمکم
- و ولیّ لمن والاکم
این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان.
۱۱- مقام حَرب
- حرب لمن حاربکم
این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر.
آیا شما فکر میکنید هر کسی میتواند به مقام مجاهدت برسد؟
۱۲-مقام ایثار
ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست میکنیم و لااقل ادای آن را درمیآوریم.
ایثار یعنی بذل بهترینها، و ما زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم.
- بابی انت و امی
۱۳- مقام قربة الی الله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود.
- اللهم انی اتقرب الیک...
۱۴- مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
- انی اتقرب الی الله و الی رسوله...
این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی الله است.
۱۵_مقام معرفت اهلبیت
(چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة)
- اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم...
۱۶- مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن ، مانند بوقلمون هر لحظه رنگ عوض نکردن
- ان یثبّت لی عندکم قدم صدق
- ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین...
۱۷- مقام رجعت، که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد
- و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور
۱۸- مقامی که خدا به ما درود بفرستد
- اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة
-فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی
درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمیکنیم.🖤🖤🥀🥀🥀
13.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️عمامه به سرهایی که با سو تدبیر و عدم درک جنگ ترکیبی دشمن، ایران را به #آندلس شدن سوق میدهند!
🚫وزارت کشور از عمامه اینها نترسد، جلو اینها را بگیرد!
🎙حجةالاسلام احمد پناهیان
#جنگ_ترکیبی
#حجاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مراسم عزاداری عاشورای حسینی در مقابل کاخسفید.
تاحسینیه کردن کاخ سفید یک یا حسین دیگر لازم است
باران/ تحلیل کوتاه توطئههای جدید امریکا در منطقه:
۱-امریکا درصدد آن است که عادیسازی روابط اسراییل و عربستان سعودی به سرعت رخ بدهد. همچنین امریکا خواهان کنترل نزدیکی سعودی به روسهاست.
۲-امریکا همزمان از سعودی خواسته در مسئله مهار چین و کنترل قیمت انرژی با آن همکاری کند.
۳-اسراییل متقابلا از امریکا خواسته فشار بر مقاومت در عراق، سوریه و لبنان را بیشتر کند.
۴-به نظر میرسد در آینده نزدیک منطقه شاهد تحولات مهمی خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عزاداری باشکوه شیعیان قطیف عربستان
✅ @Rajanews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سیدحسن نصرالله:
♦️ما از لبنان به همه جهانیان می گوییم، امام ما، رهبر ما، آقای ما، عزیز ما و حسین ما در این زمان، حضرت آیت الله العظمی امام سید علی حسینی خامنه ای است
♦️ ای فرزند حسین ما تو را تنها نمیگذاریم
در کدام استانها موارد تعرض به هیئات بیشتر بود
تعرض تعدادی اهل سنت با سلاح سرد به یک دسته عزاداری از موارد گزارش شده است.
باران - بررسیهای دستگاه های امنیتی نشان میدهد در محرم امسال گروههایی سازماندهی شده عمدتا توسط سلطنتطلبان و بصورت هدفمند اقدام به تعرض به هیئات و آتش زدن مواکب و خیمههای حسینی و پارهکردن سیاهههای عزاداری و ... در شهرها میکردند.
در این رابطه جمعبندی گزارشات بدست آمده گویای این است که چنین مواردی در استانهای گلستان، قزوین، کرمان، آ.شرقی، خوزستان، سمنان، کرمانشاه، تهران، مازندران، خ.رضوی، خ.جنوبی شمولیت بیشتری داشته است.
مطابق این گزارشات در روزهای تاسوعا و عاشورای امسال موارد زیر اهم اقدامات حوزه ضدامنیتی مرتبط با هیئات بود:
* آتش زدن یک هیئت در منطقه ۲ تهران
* آتش زدن یک حسینیه در ایذه
* آتش زدن یک ایستگاه صلواتی در خیابان شکوفه تهران
* حمله اراذل و اوباش به یک دسته عزاداری در تویسرکان
* حمله اراذل و اوباش به یک ایستگاه صلواتی در قزوین
* آتش زدن یک مسجد در امیدیه خوزستان
* آتش زدن ناکام یک هیئت عزاداری در سیرجان
* تعرض تعدادی اهل سنت با سلاح سرد به یک دسته عزاداری در گناوه
* حمله و خسارت به یک موکب توسط فردی مست در گلبهار خ.رضوی
* سنگپرانی و تیراندازی ایذایی اراذل و اوباش هنگام عزاداری یک هیئت در نرماشیر کرمان
* حمله اراذل و اوباش با سلاح سرد به یک هیئت در شهر بافت کرمان
* شعاردهی حمایت از معدومان اغتشاشات در یک مسجد خمین و آتش زدن سیاهه ها توسط اوباش
* مسمومیت غذایی ۳۵۰ نفر در مکتب الزهرا چمن آباد خواف
* خرابکاری و قطع برق یک امامزاده در برخوار اصفهان
* ضرب و شتم یک مداح در داراب فارس توسط حجتیه بدلیل شعار "لبیک یا خامنه ای لبیک یاحسین است"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ سخنان کوبنده سید حسن نصرالله علیه فرقه لندن نشین شیرازیها که گویی از عزاداری فقط قمهزنی بلدند....
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
6.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا امکان حضور مدیران فاسد در حکومت اهل حق وجود دارد؟
🔹آیا با وجود برخی مدیران و فرماندهان فاسد منصوب شده امیرالمومنین و امام حسن مجتبی(علیهماالسلام)، حکومت ایشان اسلامی بود یا نبود؟!
🔹بخشی از سخنرانی امشب حجت الاسلام عالی در حسینیه امام خمینی(ره) و در محضر رهبر معظم انقلاب
📡🔴محرم بزرگترین رسانه،
و سناریوهای رسانههای بیگانه برای اعتبارزدایی از محرم
🟢 عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ذات خود مهمترین و بزرگترین رسانه برای ماندگاری اسلام است،
رسانههای بیگانهای مانند بیبیسی هیچگاه به طور مستقیم نمیگوید که عاشورا یا محرم و عزاداری بد است، بلکه بیبیسی به نقل روایتها توسط اشخاص بدون در نظر گرفتن صحت آن میپردازد و یکی از تکنیکهای جدی این رسانه و دیگر رسانههای بیگانه برای انتقال مفاهیم راهبردی خود است...
🟠 تکنیکها یا تاکتیکهایی از قبیل مسخ، تهدید، تخریب، تحریم و بایکوت مراسم دینی و مذهبی، به همراه اعتبار زدایی و شهرتزدایی از این مراسم و ریشههای مذهبی و تاریخی آن در دستور کار رسانههای مختلف فارسیزبان بیگانه قرار گرفته است.
🟡 همچنین رسانههای بیگانه تلاش میکنند تا
با حاشیهسازی و برجستهسازی اموری که جزء اصل این فرهنگ به شمار نمیآیند، سبب تقلیل سطح منزلت عاشورا و فرهنگ آن شوند.
مواردی مانند انتصاب این مسأله به حکومت یا حکمرانی یا حتی مسائل اقتصادی و نیازمندیهای اقتصادی افراد تا مسائل دیگر بخشی از این حاشیه هاست.
🟠 حجم استوریها، پستها و کامنتهای خودساخته توسط رباتها ذهن مخاطب را به سمتی هدایت میکند که از اصل واقعه عاشورا به حواشی پرداخته شود.
حاشیه سازیها، بزرگنمایی حواشی و دادن تریبون به مردم برای پر رنگسازی حواشی از تاکتیکهای رسانههای بیگانه است...
🟡 رسانههای بیگانه در جامعه ما زندگی نمیکنند و درکی نسبت به ارادت و عشق مردم به سیدالشهدا (ع) و ایام محرم و صفر ندارند،
اینکه مردم بدون هیچ گونه دخالت حاکمیتی از روی عشق و اخلاص، از کوچک تا بزرگ مشغول برپا کردن خیمهها هستند را نه باور نمیکنند و نه میپسندند.
🟢 آنان از نهادینه شدن فرهنگ ایستادگی در مقابل استکبار در کودکان و عشق و علاقه آنها به الگوهایی که چند قرن از آن میگذرد، هراس دارند.
از اینکه چند قرن گذشته است، اما ماهیت کهن الگوهای اسلام به واسطه مجالس سیدالشهدا (ع) در ذهن و باور فرزندان ما قویتر شده است و الگوهای هالیوودی و غربی آنها همچون سوپرمن، بت من، اسپایدر من و منهای مختلف دیگر، پس از گذشت مدتی منسوخ میشوند، نگرانند؛
🔴 به همین دلیل است که رسانههای بیگانه مدام در تلاشند تا با تاکتیکها و تکنیکهای رسانهای به تخریب الگوهای دینی ما بپردازد...
(امواج شبهه، رادیو گفتگو)
⚠️ شگردهای رسانه های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانهای مورد نیاز امروز ما است.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
☑️ صــــرفا برای عبرت...!!👇
☝️ولی دیرشده بود
🔹بعد از واقعه عاشورا حدوداً ۳۵ هزار نفر در یاری اهل بیت کشته شدند ولی اصلا ارزش کار اون ۷۲ نفر رو نداشت...
🔸گروه اوّل توابیّن بودند؛
🔻همونهایی که روز عاشورا سکوت کردند، بعد از شهادت همگی قیام کردند تقریباً همه کشته شدند. ۵۰۰۰ نفر...
☝️ولی دیرشده بود
🔹گروه دوّم مردم مدینه بودند؛
🔻بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰ هزار نفر. یزید گفت: لشکری که به مدینه حمله کنه، سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلاله.
☝️ولی دیر شده بود
🔹گروه سـوّم مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود ۲۲ هزار نفر. گر چه قاتلان امام مظلوم (علیه السلام) را قصاص کرد...
☝️ولی دیرشده بود .
1️⃣ مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین (علیه السلام) همراهیش نکردن...
2️⃣ مردمی که هنگام ورود امام حسین (علیه السلام) به کوفه کمکش نکردند...
👈 همه بعدها به کمک امام رفتند...
☝️(ولی دیرشده بود.)
امام سجاد (علیه السلام) هم استقبال خاصّی از این حرکتها نمیکردند.
☝️«چون دیرشده بود.»
🔻حدود ۳۵ هزار نفر کشته شدند امّا دیر شده بود.
👌خیلی فرق هست بین اون ۷۲ نفری که به موقع به یاری امامشون رفتند...!
⚠️ ما باید مراقب باشیم که از امام خودمون عقب نیفتیم.
☝🏼الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ_
🔻هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید .
─┅─═ 🖤🌷🖤═─┅─
زيباييشناسي حادثه عاشورا!
محمدكاظم انبارلويي
1- پس از واقعه تلخ عاشورا به هنگام ورود اسرا به كوفه بلافاصله جنگ روايتها آغاز شد . ابن زياد در تفسير و تحليل واقعه كربلا در مواجهه با کاروان اسرا با كلام طعنهآميز از حضرت زينب(س) سوال ميكند، عمل خدا با برادرت و اهل بيتت را چگونه ديدي؟(1)
پاسخ دندانشكن حضرت زينب(س) كوتاه ، گويا، مختصر و كوبنده اين بود؛ «ما رأيت الاّ جميلا»!
زيبايي چيست؟ وقتي ميگوييم يك «نقاشي» زيباست يا يك «خط» زيباست يعني چه؟
چگونه اين زيبايي درك ميشود؟
زيبايي را با نور عقل ميتوان ديد نه با حس و خيال ! زيبايي امري است كه درك ميشود اما توصيف نميشود.
جمال ضد زشتي و قبح است. در قرآن كريم از مفهوم زيبايي به جمال و جميل تعبير شده است.
2- زينب (س) زني كه داغ 6 برادر ، 2 فرزند و دهها نفر از بستگان و اصحاب باوفاي برادر و پدرش را ديده بود اكنون به اسيري به سوي كوفه و شام ميرود. او در جنگ روايتها چون شير ميغرد، چون طوفان ميخروشد.خطبههاي تكاندهنده و روشنگرانه او در كوفه و شام از مسائل حيرتانگيز فاجعه كربلاست. او چون مادرش زهرا (س) همانند يك ارتش يكنفره به جنگ منافقين و دشمنان اسلام رفت و در اين ميدان پيروز شد . او شجاعانه سر يزيد فرياد كشيد ؛ هر كاري مي تواني بكن اما «نور» ما را نميتواني خاموش كني! او ثابت كرد «نور» را با «نار» نميتوان خاموش كرد. «نور» از جنس آگاهي است . ملك حقيقي انسان «آگاهي» است هيچ قدرت «ناري» نميتواند به «نور آگاهي» غلبه كند.
راهبرد؛ «ما رأيت الاّ جميلا» چكاچك شمشيرها و زوزه پرتاب نيزه ها و سنگها هلهله و شادي حراميان را خاموش كرد. اين راهبرد آوردگاه يكي از زيباييهاي حماسه عاشورا بود كه اساسا يك تعريف جديد از مفهوم پيروزي در جنگ را به دست داد. تا آن زمان همه فكر ميكردند پيروزي يعني غلبه نظامي! زينب (س) با غلبه روايت خود بر يزيديان ثابت كرد ، مظلوميت و شهادت خود نوعي پيروزي است .
حماسه عاشورا نشان داد كه در اوج مظلوميت هم ميتوان پيروز بود. مورخان واقعي و راستگو آن را فتح و پيروزي ثبت خواهند كرد.
3- واقعه كربلا و حادثه عاشورا تجليگاه كمال انسان ، ادب ، رضاي الهي ، وفاي به عهد ، اخلاص، شجاعت ، شهادت ، عزت نفس، شكوه معرفت، صبر ، مقاومت ،مقابله با ظالم و دفاع خونين از ارزشهاي الهي و انساني و معنويت بود.
اين همه زيبايي در يك قاب نقاشي و خطاطي شده در هيچ مقطع تاريخ انساني وجود ندارد. زينب (س) با مهارت كامل، با زبان علي (ع) در كام و روشنگري شجاعانه 1383 سال پيش طوري روايت عاشورا را بيان كرد كه امروز ملت ما و بشريت زيباييهاي اين حادثه را درك ميكنيم و جاي جلاد و شهيد را درست در محل استقرار خود ميبينيم.
4- دال مركزي گفتمان و روايت ابن زياد از واقعه كربلا اين بود كه همه فجايع و جناياتي كه خود و افسران ميداني او در روز عاشورا مرتكب شدند به گردن امام حسين (ع) و اهل بيت او و خواست خدا بيندازد. امروز آمريكا و سه كشور شرور اروپايي و ارتش رسانهاي غرب عليه ملت ايران از راهبرد ابن زياد پيروي ميكنند. محور تبليغات آنها اين است كه دولت ايران مسئول نابسامانيهاست. تحريمها ، تهديدها، ترورها و جنايات بيشمار آمريكا قبل و بعد از انقلاب را لاپوشاني ميكنند و همه خرابيها را به حساب انقلاب اسلامي فاكتور ميكنند. ملت ايران دست آنها راخوانده با اجتماعات عظيم ميليوني پاسخ اين روايتهاي دروغين را داده است.
5- دهه اول محرم نام و ياد امام حسين (ع) در 5 قاره جهان پيچيد و آزادگان جهان به نقش و بازخواني او نه در سال 61 هجري بلكه به تماشاي نقش امام حسين (ع) و ياران امروزين او در عصر ما نشستند.
ايرانيان پرجمعيتترين ، پرحضورترين، حماسيترين و پرشورترين اجتماعات را براي تكريم، تعظيم و تعريف امام حسين (ع) و ياران باوفاي او برگزار كردند.
تاسوعا و عاشوراي امسال پرشورتر از هميشه در نقطه نقطه ايران اسلامي برگزار شد و مردم ايران خالصانه فرياد زدند «ما ملت امام حسينيم».
پينوشت :
1- علامه مجلسي بحارالانوار ج 45 ص 115 باب 39