eitaa logo
امین‌ ترحمی‌ اصل | روانشناس
171 دنبال‌کننده
8 عکس
6 ویدیو
3 فایل
🔶 دانش‌پژوه دکتری تخصصی روان‌شناسی 🔶 پروانه اشتغال تخصصی سازمان نظام:‌ 14782 🔶 مشاور فردی و شغلی 🔶 مدرس دانشگاه 🔷 وبسایت: https://tarahomiasl.ir 🔷 تنظیم وقت مشاوره @tarahomiasl_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 1402.2.19 🔰من موفق نیستم، چون شانس ندارم! ↖️ تو پست قبلی کمی در مورد شانس توضیح دادم: https://eitaa.com/tarahomiasl/69 ⬅️ حالا میخام بگم چرا به شانس باور داریم؟ اگه دقت کرده باشید خیلی وقت‌ها شکست‌ها، ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌هامون رو به شانس نسبت می‌دیم، یا موفّقیت‌های اطرافیان‌مون رو شانسی تلقی می‌کنیم. ✅ اما جالبه که بدونید انتساب شکست‌های خودمون و موفقیت‌های دیگران به شانس دلیل روانشناختی داره! 🔶 ما با این کار مسئولیت ناکامی‌های خودمون که اتفاقاً به صورت مستقیم نتیجه‌ی نگرش، انتخاب و عملکردمون هست رو از دوش خودمون برمی‌داریم و می‌ذاریم روی دوش پدیده‌ی موهومی به نام شانس! 🔶 اگه شانس نبود، ما باید می‌پذیرفتیم که عمکلرد چندان موفقی نداشتیم و همچنین باید می‌پذیرفتیم که اطرافیان‌مون عمکلرد بهتری داشتند، اما چون فهم این مقوله بدون پذیرش خود واقعی، اضطراب زاست، ما برای فرار از «اضطراب حاصل از به قدر کافی خوب نبودن»، به شانس پناه می‌بریم! 🔷 پس دوست عزیزم لطفا مسئولیت چیزی که هستی رو بپذیر و خودتو بغل کن... 😉 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.26 🔰 چطور فکر می‌کنید؟ 🔸 باغبان‌های حرفه‌ای نه تنها گل، بلکه خاکی که گُل در آن رشد می‌کند را نیز پرورش می‌دهند. 🔸 افکاری که در ذهن می‌پرورانید خاک زندگی شما هستند! اگر مدام از خود افکاری حاکی از ناتوانی منعکس کنید، خاک بی‌حاصلی خواهید داشت... 🔸 همیشه یادتان باشد که افکارتان بذر رفتار، عادات و سبکِ زندگی شماست، بذری که موفقیت‌ها و شکست‌های‌تان از همان می‌روید... 🔹 از حضرت عیسی بن مریم (ع) هم روایتی به این مضمون نقل شده است که: همه می‌گویند گناه نکنید؛ من می‌گویم حتی فکر گناه هم نکنید، چون آتش که در خانه‌ای افتاد،‌ حتی اگر نسوزاند سیاه می‌کند... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
🔰 پروانه اشتغال تخصصی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران:‌ 14782 〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.31 🔰 میل افراطی به دیده شدن! 🔸چند وقت قبل یکی از مراجعانم که خانمی بی‌اعتنا به حجاب بود، توضیح می‌داد که از وقتی چنین پوششی انتخاب کرده،‌ مقبولیت و محبوبیت اجتماعی‌ش بیشتر شده است؛ او این جمله را بارها تکرار کرد:‌ «مردا بیشتر بهم احترام میذارن! بیشتر دیده میشم» 🔸البته به لحاظ همین انگیزه‌ی او، یعنی «میل افراطی به دیده شدن» محلِ تأمل و بررسی است. 🔸اما من به او جمله‌ای گفتم که کمی جا خورد،‌ امروز همان جمله را می‌خواهم به همه‌ی دختران سرزمینم هدیه دهم: ✅ اگر مردانی را دیدید که نه به خاطر ارزش‌‌های اصیلِ انسانی همچون اخلاق، عفت، دانش، توانمندی،‌ مهارت و...، بلکه صرفاً به خاطر لبِ‌رنگین و اندامِ عریان‌تان احترام‌تان می‌گذارند، حتما به نیت او شک کنید... ✅ آن‌ها شما را محترم نمی‌دانند بلکه برای صیدتان چاپلوسی می‌کنند! چون با هوشِ ذاتی مردانه‌شان حس کرده‌اند این طعمه را راحت‌تر می‌توان شکار کرد... ⬅️ برجسته کردن زنانگی‌ها به جای ارزش‌های اصیل انسانی، زمینه‌ی نگرش جنسیتی را فراهم می‌کند و این نه تنها آزادی نیست بلکه آغاز تعاملات جنسیت‌زده است... 🔸البته ناگفته پیداست که برجسته کردن مردانگی‌ها هم مترادف همین قضیه است. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
1402.3.3 🔰 مسئولیت رشد حرفه‌ای‌ خود را به عهده بگیرید! 🔸 در بافت سُنتی معمولاً اشخاص با انتخاب شغل، باقی عمرشان را در یک سازمان مشغول می‌شدند و در عوضِ وفاداری به شرکت، امنیتِ شغلی به دست می‌آوردند. 🔹 اما تغییراتی مثل پیشرفت‌های تکنولوژیکی، جهانی شدن، رشد کارآفرینی، گسترش شرکت‌های کوچکِ جدید و بازمهندسی‌هایِ ساختارِ نیروی‌انسانی در سازمان‌ها (ایجاد ساختار مسطح و چابک)، باعث ظهور عصر جدیدی شدند. 🔹 عصری که در آن رنگ باخته و هر شخص (کارمند یا کارآفرین)، مسئول رشد حرفه‌ای خودش می‌باشد و برای کسب رضایت و امنیت شغلی هیچ چاره‌ای جز رشد مهارت‌ها و توانمندی‌ها وجود ندارد. 🔹 به همین دلیل باید با به دست گرفتن مسئولیتِ رشدِ حرفه‌ایِ خود،‌ گام‌های متناوبی را تعیین و با طراحی یک فرایند عملیاتی به آن دست پیدا کنید. 🔹 البته رشد حرفه‌ای لزوماً به معنی‌ تغییر شغل و جستجوی کار جدید نیست، بلکه می‌توانید با افزایش توان‌مندی‌ها در شغلِ فعلی پیشرفت کرده و به رضایت و امنیت بیشتری دست یابید. 🔹ناگفته پیداست که چنین اقدامی سالم‌تر و هیجان‌انگیزتر از انجام مُکرّر یک کار در طول سال‌های متمادی است و از شما کارمند یا کارآفرین باارزش‌تری می‌سازد. ✅ بنابراین در عصر جدید یکی از مهمترین لوازمِ کسب امنیت شغلی، چیزی نیست جز ، پس به قول شاعر: «ز گهواره تا گور دانش بجوی...» 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
1_4814232252.mp3
2.82M
📆 1402.3.6 🔰 امروز این نماهنگ رو دیدم و لذت بردم، هر چند روز دختر سپری شده، ولی حیف‌م اومد منتشر نکنم... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
1_4823016426.mp3
3.85M
📆 1402.3.6 🔰 همچنین این ترانه اونجوری که روسری‌تو سر میکنی خستگی‌مو در میکنی... 😍😊 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آمده‌ام شاه پناهم بده... ❤️ میلاد ولی نعمت‌مان، ثامن‌الحجج علیه‌السلام فرخنده باد 🌹 〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.13 🔰 حواس‌پرتی دارید؟ یا از زوال عقل می‌ترسید؟ ✅ با انجام این تمرینات ساده می‌توانید از سرعت پیشروی حواس‌پرتی بکاهید. 🔹 بدون ماشين‌حساب محاسبه كنيد. 🔹 جملات يك صفحه از كتاب را از آخر به اول بخوانيد. 🔹 كار جديدی انجام دهید (مثل وصله كردن لباس يا تعمير راديو). 🔹 چيز تازه‌ای یاد بگیرید (مانند روش درست كردن يك غذای ساده). 🔹 آلبوم عكس‌های قديمی را ورق بزنيد و درباره عكس‌هايش با كسی صحبت كنيد. 🔹 قبل از پايان فيلم ويدئويی، آن را متوقف كنيد و درباره‌ی پايانش، تخيل كنيد. 🔹 با افرادي كه مدت‌هاست نديده‌ايد تماس بگيريد. 🔹 ساعت را به دست راست ببنديد. 🔹 كلمات را وارونه بگوييد. 🔹 پاتوق‌تان را عوض كنيد. 🔹 يك يا چند بيت شعر حفظ كنيد. 🔹 جايی امن عقب‌عقب راه برويد. 🔹 حدس‌های شمارشی متنوع و قابل راستی آزمايی بزنيد (مانند اين كه از اينجا تا آنجا چند قدم است، در صف چند نفر ايستاده‌اند، پشت ويترين چند پيراهن وجود دارد و...). 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.25 چندی قبل جناب آقای دکتر پسندیده در اقدامی بجا بحثی را در خصوص حجاب طرح و در آن به اولویت «اقدام تربیتی و فرهنگی» بر «اقدام انتظامی» تاکید نمودند. ذیل بحث ایشان، گفتگویی مبارک بین اساتید و خوانندگان رخ داد که می‌توانید در کانال ایشان مطالعه کنید: https://eitaa.com/goftarepasandide/424 بعد از مطالعه‌ی مباحث خواستم پیامی برای ایشان فرستاده و ضمن تشکر از طرح بحث، نظر شخصی‌م را هم عرض کنم. اما وقتی شروع به نوشتن کردم، یکهو دردِ دلم فرو ریخت و سُخن‌م به درازا کشید، آنقدر زیاد که دیگر در قالب یک پیامِ تشکر و اظهارنظر نمی‌گنجید! ☺️ به همین دلیل تصمیم گرفتم کمی سامانش داده و برای عموم منتشرش نمایم. امیدوارم بحثی که مطرح می‌کنم گفتگوی بیشتری را فراهم نماید. من ضمن ابراز هم‌فکری با دکتر پسندیده و مُقدم دانستن فرهنگ و تربیت بر برخوردهای خشن و سلبی، معتقدم حتی باید از این هم عمیق‌تر رفت، چرا که عامل اساسی و زیرین را «حکمرانی سیاسی اقتصادی» می‌دانم، عاملی که در چند پست بعدی شرحش خواهم داد. پیشاپیش از عموم خوانندگان به خاطر طولانی بودن مطالب عذرخواهم، چاره‌ای نبود جز شرح موضوع. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.25 🔰 مسئله‌ی حجاب و مقاومت بخشی از جامعه! 1️⃣ قسمت اول: در چه وضعیتی قرار داریم؟ ⬅️ در این نوشته سعی خواهم کرد از منظر روان‌شناسی اجتماعی، برداشت‌هایی را ارائه دهم، بدون اینکه ارزش‌های خود را دخالت داده باشم. بنابراین هدفم مشخص کردن درستی یا غلطی نیست، بلکه سبب‌شناسی بی‌طرفانه‌ی واقعیتی است که وجود دارد؛ البته شاید کمیّت آن محل بحث و اختلاف باشد. به نظر من در خصوص حجاب، ضمن نفعِ بحث‌های فقهی، فرهنگی، قانونی و روشی، درحال‌ِحاضر بحثی بر سایر مباحث مقدم است و تا وقتی جوانب آن تحدید نگردد، عملاً هر اقدامی تاثیر قابل‌ِتوجهی نخواهد داشت! 🔸 سوال مهمی که من به عنوان روانشناس با آن مواجه بوده‌ام این است: چرا گروهی از جامعه استدلال منطقی در خصوص منافع حجاب و مضرّات بی‌حجابی را «نمی‌شنوند» و به اندازه‌ی وسع‌شان در برابر آن مقاومت می‌کنند؟‌ اگر قائل باشیم که حجاب حق است، پاسخ به این سوال اهمیت بیشتری می‌یابد، چراکه اولین قدم برای ترویجِ حق، گوشِ جان دادن به سُخن حق است! و تا وقتی شخص، حاضر به شنیدن نباشد! راهی به او وجود نخواهد داشت! به همین دلیل تمامی مظاهر مونولوگ و دیالوگ (فیلم، سریال، هنر، خطابه، مباحثه، گفتگو و...) عملاً کارکرد خود را از دست می‌دهند و تلاش‌های بسیج شده در این جهت بی‌اثر می‌مانند. یقیناً پاسخ این پرسش تک بعدی نیست، اما من بر جنبه‌ای مغفول متمرکز خواهم شد، به همین منظور در ابتدا توضیح می‌دهم که در چه وضعیتی قرار داریم؟ 🔹 از یک‌سو حکومت اسلامی خود را مجری و مبلّغ ارزش‌های دینی می‌داند و رکن اصلی مدعای آن ملازمه‌ی سیاست و دیانت است، ارزش‌هایی که به تبعِ دینی بودنِ حکومت، قابل تفکیک از آن نیست. در بینِ ارزش‌های حکومتی، حجاب یکی از محوری‌ترین آنهاست که البته نمود اجتماعی و علنی دارد و صرفاً یک مسئله‌ی شرعی و فرهنگی نیست، بلکه امری سیاسی هم هست و درحال‌حاضر نُماد حکومت اسلامی محسوب می‌شود، پرچمی که به حکم حرام سیاسی بودن، هیچگاه نباید زمین بماند. 🔹 از سویی‌دیگر فشار روانیِ حاصل از عواملیِ همچون «عدم تدبیر و اقتدار مُکفی برای حل بحران‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی»، «تورم فزاینده‌ی مستمر»، «تهدیر متناوب سرمایه‌ها‌ و تقلیلِ قدرتِ خرید مردم»، «ویژه‌خواری‌های خواص»، «تبعیض‌ها و رانت‌ها»، «رابطه‌سالاری‌های سیاسی»، «تحقیر ارباب‌رجوع در سازمان‌های دولتی»، «عدم همسانی سبک‌زندگی کارگزاران با شعارهای حکومتی»، «تفاوت گفتار و رفتار کارگزاران قبل و بعد از قدرت‌یابی» و عواملی از این دست موجبِ افزایشِ «بدبینی»، «بی‌اعتمادی» و «نااُمیدی» گردیده است، این سه عامل اضلاع مثلثی را تشکیل داده‌اند که آن را «احساسِ ناامنی روانی» می‌نامم، احساسی که «زیربنای بسیاری از تصمیمات و رفتارهای فردی و جمعی» است. ▫️ در قسمت بعد توضیح خواهم داد که مردم در مورد وضعیت فعلی چه نظری دارند: https://eitaa.com/tarahomiasl/86 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.25 🔰 مسئله‌ی و مقاومت بخشی از جامعه! 2️⃣ قسمت دوم: مردم در مورد وضعیت فعلی چه نظری دارند؟ در قسمت اول این نوشتار توضیح دادم که در چه وضعیتی قرار داریم: 1⃣ https://eitaa.com/tarahomiasl/85 ⬅️ اکنون شرح می‌دهم که در این وضعیت مردم به چند گروه تقسیم شده‌اند (به صورت پیوستاری با سطوح و درجه‌بندی‌های متفاوت): 🔹 گروه اول،‌ دستاوردهای حکومت را چشم‌گیر می‌دانند و ناکامی‌ها را به «نیرنگ‌های خارجی» و «اهمال‌ها و خیانت‌های داخلی» منتسب می‌کنند، بنابراین ضمن پای‌فشاری بر ارزش‌های دینی کماکان حامی حکومت اسلامی هم هستند. 🔹گروه دوم، معتقدند ناکارآمدی‌های جدی وجود دارد که مربوط به ارزش‌های دینی نیست، بلکه بی‌کفایتی حاکمان چنین شرایطی را ایجاد کرده است، این گروه ضمن حفظ اعتقادات دینی از حکومت و یا عملکرد آن تبرّی می‌جویند. 🔶 امّا گروه سوم (که محل بحث ماست)، دست‌آوردهای حکومت را ناچیز شمرده و ریشه‌ی ناکارآمدی‌ها را نه صرفاً به شیوه‌ی حکمرانی بلکه به ارزش‌های حکومتی که همان ارزش‌های دینی است منتسب می‌کنند. 🔸 آنها با تعمیم ناکارآمدی‌ها به اصلِ دین، نسبت به تمامی آموزه‌‌های دینی بی‌اعتقاد شده‌اند. اعضای این گروه در سه سطحِ پیوستاریِ «بی‌تفاوت»، «مخالف» و «مبارز» قرار می‌گیرند (فعلاً مجالِ بررسی ویژ‌گی‌های این سطوح نیست) و نسبت به ارزش‌های دینی «متناسب با سطحِ خود» عکس‌العمل نشان می‌دهند (خفیف، میانه، شدید)، یعنی رفتاری مخالفِ اراده‌یِ حکومت برمی‌گزینند؛ به همین دلیل بی‌حجابی را که حاکمیت بر روی آن حساسیت ویژه‌ای داشته و البته «ظهور اجتماعی» بیشتری هم دارد، به‌عنوانِ «نُماد مقاومت و اعتراض» برگزیده‌اند (ناخودآگاه و خودآگاه). 🔸 امّا قصّه اینجا تمام نمی‌شود با روی‌گردانی از ارزش‌ها، خلأی ایجاد گشته که باید جای خالی‌‌ش پر گردد، چراکه انسان موجودی ارزش‌مدار است و پای‌بندی به ارزش‌ها جزئی از وجود اوست (در طول تاریخ بشریت هیچ جغرافیایی را نخواهید یافت که مردمش پای‌بند به ارزش‌هایی نباشند و زندگی خود را حول آن محور بنا نکرده باشند!). 🔸 پس جستجو برای ارزش‌‌یابی و تنظیم زندگی بر آن محور آغاز می‌شود، در این فرایند، رویارویی با فرستنده‌های تمدّن غرب شکل می‌گیرد، تمدنی که با استمداد از انبوهِ ابزار و تکنیک‌های جذّاب، مشغول مخابره‌ی ارزش‌‌های خود به جهان‌ است، ارزش‌هایی که دقیقاً نقطه‌ی مقابل ارزش‌های دینی است و اتفاقاً همین امر جذّابیتش را برای این گروه بیشتر می‌کند (به دلیل دل‌چرکینی از ارزش‌های حکومتی). 🔸 در مواجه‌ی این فرستنده‌ی قوی خارجی با جستجوگر فعال داخلی، انتقال ارزش‌ها رخ می‌دهد و از آن پس شخص تمام شئون زندگی خود را بر مدار ارزش‌های غربی تنظیم می‌کند. جایگزینیِ ارزش‌ها، دگرگونی فاحشی در سبکِ زندگی این بخش از جامعه ایجاد کرده است، سبکی که در آن حجاب ارزش بشمار نمی‌رود و بی‌حجابی اساساً مسئله و مصداقِ مُنکر نیست. 🔸 بنابراین بخشی از جامعه، ریشه‌ی مشکلات خود را در «حکومت» و «ارزش‌های حکومتی» می‌داند، بنابراین دقیقاً «همان می‌کند که حکومت نمی‌خواهد!». از دیگرسو در فرایند «انقطاع از ارزش‌های دینی» و «ارزش‌یابی مجدد» به «ارزش‌های غربی» گرایش پیدا کرده و در نتیجه‌ی همین گرایش دچار «دگرگونی سبک زندگی» شده است، از همین‌رو اساساً بی‌حجابی را مُنکر نمی‌داند بلکه آن را «ارزشمند» می‌شمارد. ⬅️ پس برای این بخش از جامعه بی‌حجابی نه تنها مُنکر نیست بلکه «نُماد اعتراض و ارزشمند» است. 🔹 در چنین بستری «شنونده‌ای برای استماع استدلال‌های حکومتی» یافته نمی‌شود، چراکه اولاً حکومت (با تمامی مظاهرش) عامل بدبختی است و ثانیاً راه نجات از این بدبختی پناه بردن به مخالف و دشمن اوست. 🔹 البته دشمنی که مظهر «علم»، «شکوفایی» و «آزادی» است و همچون یک «الگو» درخشیده است و سهل‌گیری‌های فرهنگی‌ش هم مطابق با «خویِ طبیعی انسانی» است (نه فطری او). 🔹 همین «اراده‌ی نشنیدن» عملاً تمامی مظاهر مونولوگ و دیالوگ را بی‌اثر کرده است و مجموع آنچه که برای ترویجِ حجاب تولید می‌شود بیش از آنکه به «استفاده‌ی» جامعه‌ی هدف برسد، صرفاً مورد «استنادِ» گروه اول و دوم قرار گرفته و احساس رضایتمندی‌شان را افزایش می‌دهد! ▫️پی‌نوشت: با توجه به پیچیدگی‌های امر سیاسی، شاید گروهی اندک برای ساختارشکنی تطمیع و آموزش دیده باشند،‌ این گروه را از مردم نمی‌دانم (معاندین)، به همین دلیل در تقسیم‌بندی‌م به آن اشاره ننمودم. اما نکته‌ی قابل‌ِتوجه اینجاست که حرکت‌های سازماندهی شده بدون حُسن‌ظن، اقبال و حمایتِ‌ عمومی نتیجه‌ی قابل توجهی نخواهد داشت. ▫️ در قسمت بعد توضیح خواهم داد که آیا می‌توان با رفتارهای خشن و سلبی این مسئله را حل نمود؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl