استاد تراشیون
✍️ نوشتار تربیتی " کودک و نوجوان"
✴️ دور سوم / قسمت ۴
📝 موضوع بحث: تربیت جنسی
⭕️ این بحث مورد نیاز والدینی است که فرزندان ۱۰تا ۱۲ سال دارند.
💠 در بخش های قبل عوامل آسیبزا، به عوامل تنهایی و نوع پوشش اشاره شد.
3️⃣ تنبیه بدنی و کلامی
🔻 همان طور که گفته شد خودارضایی بیماری تنهایی است، همچنین خودارضایی بیماری نا آرامی نیز هست.
🔹 مثلا گاهی در مشاوره ها مراجعه می شود که بچه با عضو های خاص خود بازی می کند. و وقتی پرسیده می شود: که چه زمانی این کار را می کند؟
💢 در جواب می گویند: معمولا در هنگامه تلوزیون نگاه کردن یا زمانی که دعوایشان می کنیم.
♦️ بچه ها در دورهای کشف میکنند که وقتی به عضو خاصشان دست میزنند آرامش میگیرند. یعنی میشود گفت میلی در این کار ندارند ولی چون در این دوره سنی این عمل به آن ها آرامش میدهد آن را انجام میدهند و در دورهای دیگر میل پیدا میکنند.
◼️ متاسفانه در بچه ها داریم که وقتی که گریه می کنند شروع می کنند به دست زدن به آن عضو، چه در دختر و چه در پسر یعنی برای رسیدن به آرامش عضو را مالش میدهد.این حالت را در خود شان بچه ها کشف میکنند و وقتی به دورهی پیش بلوغ یا بلوغ میرسند دیگر تبدیل به یک آسیب می شود.
⚠️ حتی خودارضایی دوره کودکی وجود دارد که نشانه هایش با خود ارضایی دوره بلوغ فرق می کند. و همین سبب آسیب هایی از جمله به بلوغ رسیدن زود تر از بلوغ شرعی میشود.
🚫 تنبیه بدنی و کلامی چون نتیجهاش ناآرامی است بچه به دنبال راههای آرامش می رود. به طور مثال قهر میکند یا داد میزند و بعضی از بچهها ممکن است برای رسیدن به آرامش به خودارضایی رو بیاورند.
✴️ تنبیه بدنی برای بچهها میتواند دو آسیب ایجاد کند:
۱. سادیسم(جنون آزاری)
که یا به خود آزار می رسانند و یا به دیگران که بیشتر به دیگران آسیب میرسانند، یعنی شخص از آزار دادن خود یا دیگری آرامش پیدا می کند.
۲. مازوخیسم(خود آزاری)
اینان از آزار داده شدن توسط دیگران لذت می برند.
🔸 این دو آسیب می تواند در زمینه اختلال جنسی نیز وارد شود.
4⃣ دوستان ناآگاه
که دوستان ناباب هم می تواند جزئی از دوستان ناآگاه باشد.
❇️ هر وقت چند تا بچه دور هم جمع شدند باید این حلقه را شکست چون یک فتنهای از آن میآید بیرون، یعنی چیز خوبی نیست. و به این دلیل که مسائل اختلالات راحت قابل انتقال است و بچه در جمع خود که بزرگ تر وجود ندارد ممکن است شروع به صحبت ها یا رفتار هایی کنند که خوب نباشد که شاید یکی از این ها مسائل جنسی باشد.
🎈 با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#کودک_نوجوان
#تربیت_جنسی
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
#سیره_تربیتی_شهدا
📝 راوی: #همسر_شهید #آوینی
🔶 آن زمان هم رسم و رسوم ازدواج زیاد بود، ریخت و پاش بیداد میکرد؛ ولی ما از همان اول، ساده شروع کردیم.
🔹 خریدمان، یک بلوز و دامن برای من بود، و یک کت و شلوار برای مرتضی.
♦️ چیز دیگری را لازم نمیدانستیم. به حرف و حدیث ها و رسم و رسوم هم کاری نداشتیم.
⚜️ خودمان برای زندگی مان تصمیم میگرفتیم. همینها بود، که زیبا ترش می کرد.
📚 #کتاب مرتضی آیینه زندگیام بود
🌀 با ما همراه باشید.
#سبک_زندگی
#سیره_شهدا
#شهید_مرتضی_آوینی
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
استاد تراشیون
✍️ نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
⚛️ دور دوم / قسمت ۲۰
📝 محور بحث: #آرامش_کلامی
💠 قسمت سوم
⚜ بیان کردیم که متاسفانه ارتباط کلامی زوج های ایرانی به کمتر از ۲۰ دقیقه در شبانه روز رسیده است و ارتباط کلامی کم، نتیجه اش افزایش مشکلات زندگی است.
⁉️ چرا ارتباط کلامی بین زوج ها کم است؟
🔻 برخی از دلایل کاهش ارتباط کلامی را در زیر نام میبریم:
1⃣ تفاوتهای یکدیگر را نشناخته اند.
🔸 جنس زن ومرد در ارتباط کلامی متفاوت است. دو خانم صبح تا شب حرف می زنند دو آقا هم همینطور،ولی وقتی همین زن و مرد کنار هم قرار می گیرند ارتباط کلامیشان کم می شود. به دلیل اینکه جنس مخالف اند و تفاوت دارند.
2⃣ مهارتهای کلامی را نمی دانند.
❓چند نفر مان مطالعاتی درحوزه ی ارتباطات کلامی داشته ایم؟
◼️ متاسفانه در کشور ما قدرت ارتباط کلامی ضعیف است. مثلا در تصادف دو ماشین اولین کار قفل فرمان کشیدن برروی یک دیگر است.
انگار نمیتوانیم مشکلاتمان را با حفظ احترام و شخصیت یک دیگر حل کنیم.
3⃣ خود خواهی
🔹 هر کدام می خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند، یعنی منطق گرایی در صحبت ها نیست.
♦️ گاهی باید برای جلوگیری از ایجاد اشتباهی بزرگ تر، حرف اشتباه طرف مقابل را قبول کرد.
❇️ به عنوان مثال در مشاوره ها یکی از مشکلات زوج ها شب عید است، که خانهی پدر کدام یکی بروند. یعنی نمیتوانند مشکل را حل کنند و همه به دلیل خود خواهی است.
4⃣ سایر مشکلات
👈 مثلا خستگی های طول روز، مشکلات مالی و از این قبیل مشکلات سبب کاهش ارتباط کلامی میشود.
🔺 به کرات در مشاورهها مشاهده شده که زوج ها بیان کردن که آستانه تحمل کلام یک دیگر را ندارند. مثلا آقایی میگفت که در سفر مشهد که شانزده، هفده ساعت در راه بودن کل صحبت شان به اندازه یک برگه هم نمیشده.
و دلیلش هم این بیان میکنند: اگر صحبت کنیم دعوا میشه، برای همین ترجیح میدهیم حرف نزنیم.
💢 برای حل این مشکل ها اول باید تفاوت های یکدیگر را شناخت.
🔮 با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#کلام
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
#معرفی_بازی
👈 ویژه کودکان زیر ۶ سال
✅ کشیدن شکل اشیاء به کمک خود اشیاء
🔻 دستتان را روی یک کاغذ بگذارید. یک خودکار یا مداد را کنار انگشتانتان گذاشته و همین طور بکشید تا شکل دستتان روی کاغذ کشیده شود.
🔸 این کار را با وسایل دیگر هم میتوان انجام داد؛ مثل بشقاب، لیوان، قاشق، خودکار و...
◀️ خلق اشکال معنا دار موجب می شود کودک اثر خود را به صورت ویژه در این بازی ببیند.
#بازی
#کودک
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
استاد تراشیون
📝"اختصاصی کانال"
✴️ دور اول/ قسمت ۷
📝 موضوع: #عدالت_آموزشی و #عدالت_تربیتی
✅ ویژه معلم ها
⁉️چرا گاهی اوقات کلاس از مدیریت خارج میشود؟
💠 زبان مشترک
⚜️ بحث گفتگو و اجازه صحبت به بچه ها سر کلاس بر اساس نیاز تعیین می شود.
🔸 بستگی به تشخیص من مربی دارد مثلا روز بعد از شهادت حاج قاسم آمدیم مدرسه میبینیم بچه ها همه بغض در گلوهایشان گرفته، باید بستر فراهم کنید اینها حرف بزنند نمیتونیم بگوییم که بزار مثلا چهارشنبه ها قرار است ساعت گفتگو داشته باشیم آن موقع ما با همدیگر صحبت می کنیم.
🔻مثلا ممکن است حتی یک رخدادی اتفاق افتاده باشد؛ داخل حیاط مثلا والیبال یا فوتبال بازی کرده اند باخته اند الان هم حس می کنند نادآوری شده، من اصلا باید یک زمانی را محدود (که محدوده اش هم مهم است) معین کنم که مثلا بچه ها میخواهیم ده دقیقه درباره این موضوع با همدیگر صحبت کنیم.
🔹و این که میگویم باید با مدیریت مربی باشد مربی هم باید خوب بتواند جمع بکند موضوع را نه اینکه در اوج بحث یک مرتبه بگوید: خب بچه ها دیگه وقت تموم شد.
◾️ خدا حفظ کند یکی از قصه گویان را، اوج قصه می گفت: خب بماند بقیه برای هفته بعد!!
💢 این شکل قصه گویی ها برای تربیت خوب نیست؛ این برای حالگیری خیلی خوب است!! ولی میشود یک تاثیر تربیتی از این گرفت، میگوییم نه! اتفاقا ما همیشه در قصه گویی میگوییم داستان را طوری تنظیم بکنید که در هر بخشی به یک نتیجه ای برسد.
♦️ داستان باید ابتدا و انتها داشته باشد و ممکن است شخصیت مشترک هم داشته باشد. مثلا شما ۳۰ شب ۳۰ داستان بگویید شخصیت های مشترکی داشته باشد ولی در هر بخشی شما به نتیجه برسید اجازه بدهید او حس بکند دارد به یک بهره ای از این داستان و نتیجه داستان می رسد.
🎈 با ما همراه باشید
#نوشتار_آموزشی
#کودک_نوجوان
#تربیت_مربی
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
🔆 امام علی علیهالسلام:
🌺 با همسرت خوشرفتار باش تا زندگیات باصفا باشد.
📚 من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۹۲
#احادیث_تربیتی
#حدیث
#روایات_تربیتی
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
🔰 عکس نگاشت
⛔️ #سازگاری مهم ترین رکن برای کاهش اختلافات خانوادگی
#عکس_نوشت
#خانواده
#رفتار
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
همسرِخوبِ من.mp3
4.78M
🎼 کلیپ صوتی
⏲ ثانیههای زندگی
⚜ از دست همسرتان کلافه هستید؟
❌ همسر خوب من...
#کلیپ_صوتی
#خانواده
#خوش_بینی
#پادکست
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
🔰 عکس نگاشت
🔆 مودب باش
#عکس_نوشت
#کودک_نوجوان
#سخن_گفتن
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
پرسمان 7.mp3
4.97M
🔰 پرسش و پاسخ صوتی استاد؛
🌀 دور دوم / شماره ۷
💠 سوال در خصوص شاخصههای اسباب بازی مناسب برای کودکان
📣 پاسخ استاد را در این باره میشنویم.
#پرسش_پاسخ
#بازی
#اسباب_بازی
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
┄┅┅🍁💠❀❣️❀💠🍁┅┅┄
#لوح
#میلاد_پیامبر_اکرم
#میلاد_امام_جعفر_صادق
🌸 ۱۷ ربیع الاول؛ خجسته زاد روز نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) مبارک باد🌸
┄┅┅🍁💠❀❣️❀💠🍁┅┅┄
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
#معرفی_کتاب
📚 کتاب: خانواده و تربیت مهدوی
🔹 راهکارهای عملی برای تربیت نسل منتظر و مهدی یاور
✏️ نویسندگان:
مرتضی آقاتهرانی
محمد باقر حیدری کاشانی
📝 ناشر: کتاب یوسف
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
استاد تراشیون
✍️ نوشتار تربیتی " کودک و نوجوان"
✴️ دور سوم / قسمت ۵
📝 موضوع بحث: تربیت جنسی
⭕️ این بحث مورد نیاز والدینی است که فرزندان ۱۰تا ۱۲ سال دارند.
💠 در قسمت قبل بیان شد که باید مراقب بود که کودکان بدون ناظر در کنار هم جمع نشوند، به این خاطر که مسائل جنسی راحت قابل انتقال است.
🔻 از این جهت باید برای بچهها و جمع بچهها برنامه داشت، یعنی بچهها را باید مشغول کرد تا بیکار نباشند.
🔸 حتی ممکن است بار های اول آسیب زا نباشد مانند بچههای کلیدی (بچه هایی که والدینشان شاغل است و خودشان بعد مدرسه در خانه را باز می کنند و در خانه تا ساعتی تنها اند) که این آزادی نادرست بار های اول بچه را مبتلا به آسیب نمیکند ولی زمینهی آسیب را به مرور ایجاد می کند.
❓ چرا بلوغ زودرس خوب نیست؟
✴️ چون که بچه هنوز به بلوغ فکری نرسیده ولی به بلوغ جنسی رسیده و یعنی آن چیزی که بلوغ جنسی را کنترل می کند عقب افتاده است و برای همین است که شخصی چون بلوغ فکری و جنسی او در سطحی برابر رشد کرده، به تمام مسائل جنسی آگاه است ولی هیچ وقت در جمع این مسائل را مطرح نمیکند، یعنی عقل او را کنترل میکند ولی بچهای که هنوز به بلوغ فکری نرسیده ولی به بلوغ جنسی رسیده سریع مسائل را در هر جمعی بیان می کند.
💢 در بلوغ زودرس گاهی کنجکاویها سبب زمینه ابتلا میشود و ما باید مراقب کنجکاوی او باشیم. مثلا بچه به دورهای رسیده که بدن شروع به تغییرات کرده و اعضای خاص او در حال رشد است و این سبب کنجکاوی او می شود که باید جواب کنجکاوی و پرسش های او را بدهیم ولی بچه ای که هنوز دچار چنین رشدی نشده نیاز به بیان آن به صورت پیش پیش نیست.
🔹 یعنی کنجکاوی بچه اگر به دلیل جسم خود باشد چون جواب مناسب برای او هست اشکال ندارد البته دقت نیاز است ولی کنجکاوی که عامل آن در خارج از خود بچه است خطر ناک می تواند باشد.
🙍♀️ مسائل مبتلا به بلوغ را باید به بچه توضیح داد و باید در خصوص دختر ها مادر به آن ها توضیح بدهد.
🙍♂️ در خصوص پسر باید بعضی مسائل را پدر بگویید ولی مسائل خاص پسر را یک فرد مطمئن که قابل دسترس هم است به پسر بگویید. این امر باید با وساطت پدر انجام بگیرد مثلا پدر به پسر بگوید: پسرم آقای فلانی میخواهد یک سری مسائل را به تو توضیح بدهد. که این سبب میشود بچه بداند که والدین او از این مسائل آگاه اند.
♦️ دلیل اینکه یک نفر دیگر باید این مسائل را به پسر توضیح دهد این است که نسبت به پدر باید یک شرم و حیا حفظ بشود.
بیان این مسائل به صورت عمومی اصلا مناسب نیست. مثلا معلم سر کلاس در مورد این مسائل صحبت کند. یعنی باید به صورت خصوصی باشد.
◀️ پس دلیل اینکه میگوییم دوستان ناآگاه یکی از عوامل آسیبزا است برای عدم بلوغ فکری که هنوز بچههای این رده سنی به آن نرسیده اند و هر اطلاعاتی به راحتی در آن ها پخش میشود است؛ و متاسفانه حتی رسانه و فضای بیرون خانه تا حدی ناسالم است که طالب نظارت والدین است و ممکن است مسائلی برای والدین تحریک پذیر نباشد چون تحریک پذیری بچه ها بالاتر است.
🎈 با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#کودک_نوجوان
#تربیت_جنسی
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
استاد تراشیون
✍️ نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
⚛️ دور دوم / قسمت ۲۱
📝 محور بحث: #آرامش_کلامی
💠 قسمت چهارم
⚜️ در قسمت قبل بیان شد که یکی از دلایلی که ارتباط کلامی بین زوج ها کم است عدم شناخت تفاوت هاست.
💢 برای حل این مشکل ها اول باید تفاوت های یکدیگر را شناخت.
◀️ تفاوت های زنان و مردان:
1️⃣ زن ها پر حرف و مردها کم حرف هستند البته در توصیف نه در تحلیل.
🔸 یعنی زن ها در توصیف پر حرف اند ولی مرد ها کم حرف اند، ولی مردها موجوداتی تحلیلی هستند مثلا مرد ها در مورد انتخابات ساعتها در مهمانی ها و مجالس حرف میزنند و خیلی کم توصیف میکنند ولی خانمها اینطور نیستند. مثلا خانم ها در مهمانی ها حلقوی دور هم مینشینند و یا دو نفری ظرف میشورند یعنی از فرصت ظرف شستن هم برای حرف زدن استفاده می کنند.
🔻 یا در جایی دیگر خانم نمیتواند سریال مورد علاقهاش را نگاه کند و از همسرش میخواهد نگاه کند تا بعدا براش تعریف کند. ولی وقتی برمیگردد و از آقا می پرسد: چه خبر؟
آقا: هیچی، مُرد!!!
◾️ یعنی آقا کل یک سریال چهل و پنج دقیقه ای رو در یک کلمه مُرد خلاصه کرد.
ولی اگر همین سریال رو خانم تماشا میکرد و میخواست برای آقا تعریف کند، به قول گفتنی شروع با خودش و پایان با خدا بود، یعنی معلوم نیست کی تمام میشود.
❇️ دلیل اینکه زنها پر حرفاند این است که به جزئیات دقت دارند(جزء نگر اند)
و دلیل اینکه مرد ها کم حرف اند به خاطره کل نگر بودن آن هاست.
و از اینکه مردها کل نگر اند گاهی زنها ناراحتاند. چون زن دوست دارد جزئیات را بشنوند.
2️⃣ فرمول کلام در زن و مرد متفاوت است.
1.فرمول کلام مرد ها، پیام است.
یعنی فقط پیام رو می گویند.
به طور مثال:
خانم: کجا بودی؟
مرد: اداره.
خانم: هوا چطور بود؟
مرد: خوب بود.
2.فرمول کلام زنها، پیام + فرا پیام است.
فرا پیام یعنی حاشیه سازی در کلام زن زیاد است.
به طور مثال:
خواهر: آبجی این پرده رو چند خریدی؟
خانم: بیا خواهر برات تعریف کنم این ماجرا ها داره!
خانم از آن موقع ایی که فکر پرده خریدن به ذهنش خطور کرده تا موقع نصب کردن رو تعریف میکنه، یعنی شروع میکند به حاشیه سازی.
♦️ اینکه خانم ها فرا پیام سازی می کنند ویژگی آن هاست و همین گاهی سبب حاشیه سازی و گاهی سبب منظور سازی می شود یعنی خانم منظور گذاری میکند روی کلام و رفتار دیگران.
💭 خود منظورسازی گاهی مثبت و گاهی منفی است و خدا نصیب هیچ مردی نکند که منظور سازی های زنش منفی باشد که این را میتوان بدبینی بگیم.
📖 همانا در قرآن داریم : «إنَّ بَعْضَ الظَّن إِثْمٌ»
«بعضی از گمان ها گناه است»
سوره حجرات آیه ۱۲
🔮 با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#کلام
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
#سیره_تربیتی_شهدا
📝 راوی: #مادر_شهید #شحنه
🔶 اوایل انقلاب بود. برنج کم گیر می آمد. گفتم «داری برمیگردی، سر راهت دوتا گونی برنج بخر.»
🔹 وقتی آمد، فقط یکی دستش بود.
گفتم «معلومه حواست کجاست؟ مگه نگفتم دوتا، چرا یکی خریدی؟»
♦️ گفت «اتفاقاً چون حواسم جمع بود یک گونی خریدم»
⚜️ یعنیچی؟ حواسم بود که اگه دو تا دو تا از هر چیزی بخریم و توی خونه انبار کنیم، ممکنه بقیه نتونن همون یه دونه رو هم بخرند.
📚 #کتاب فرهنگ نامه شهدای استان سمنان
🌀 با ما همراه باشید.
#سبک_زندگی
#سیره_شهدا
#شهید_شکرالله_شحنه
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
#معرفی_بازی
👈 ویژه کودکان
✅ بازی با تخم مرغ
🔻 وقتی از تخم مرغ در غذایتان استفاده میکنید، طوری آن را بشکنید که پوسته آن کمترین آسیب را ببیند.
🔸 برای این کار با نوک چاقو چند ضربه به ته تخم مرغ بزنید. بعد به آرامی به اندازهای که یک سوراخ برای خروج زرده و سفیده فراهم شود، کمی از پوست تخم مرغ را بکنید.
◀️ رنگ کردن و شکستن این تخم مرغ ها برای کودکان خیلی دوست داشتنی است. خرد شده این تخم مرغ ها را اگر رنگ کنید، در بازی های چسباندنی قابل استفاده است.
#بازی
#کودک
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir