مدرسهی والدین | TarbiApp
#خشونت (قسمت دهم)👇🏻 در مورد خشونت فیزیکی یک نکته مهم این است که آثار آن بعضا تا سالها در روان فرد
#خشونت (قسمت یازدهم)👇🏻
گفتیم که در خشونتهای فیزیکی، آقایون سرآمد هستن و در خشونتهای کلامی خانمها. زبان نیشدار، توهین، تحقیر، نفرین، مقایسه و... همه جزو خشونتهای کلامی به حساب میان.
زبان نیشدار مثل یه سوزن کوچیکه که خانمها خیلی خوب میدونن کجا بزنن. بعد از اینکه میزنن، آروم وایمیستن و طرف از درد به خودش میپیچه، اما خانمها معمولاً میگن: «مگه من چی گفتم؟»، «خوب حقیقت تلخه، منم حقیقت رو گفتم. اگه حرف بدی زدم، یکی بزنه تو دهنم.»
خشونت کلامی در اشکال مختلف، متأسفانه تو جامعهی ما خیلی زیاد شده. باید بیشتر حواسمون به کلمات و طرز صحبت کردنمون باشه. اصلاً بلد نیستیم درست حرف بزنیم. به قول دکتر هایم جینات، زبان نیشدار مثل تیرهای زهرآگینیه که باید به سمت دشمن پرتاب بشه.
زبان نیشدار روح آدمها رو بیمار میکنه و آسیب میزنه. فکر نکنید فقط یه حرفی زدیم و تموم شد. خیلی وقتا در عرض ۳ ثانیه چیزی میگیم، ولی ۳۰ سال بعد هم نمیتونیم اثرش رو درست کنیم.
ادامه دارد...
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
🔴دومین جلسهی ترم دوم مدرسه والدین
هم اکنون دومین جلسه از ترم دوم مدرسه والدین در حال برگزاری است.
محور اصلی این جلسه بررسی ارزشها و نحوهی ساخت نظام ارزشی برای فرد و خانواده است.
📌محتوای جلسه تا روز دوشنبه در پنل کاربری شرکتکنندهها قرار میگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴یک تجربه متفاوت در جلسهی دوم مدرسه والدین!
جلسه امروز فقط یک جلسه سخنرانی نیست!
تمام شرکت کنندهها در حال انجام یک آزمون ویژه هستن...
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
🟢 چطور ارتباط بهتری با نوجوانها برقرار کنیم؟
وقتی این سؤال رو از «لیسا دامور»، روانشناس معروف توی حوزه فرزندپروری نوجوانها میپرسن، این جواب رو میده:
«من همیشه با این فرض جلو میرم که نوجوانها دو تا وجه دارن:
- یه وجه که گاهی رفتارهای عجیب و ناپخته نشون میده، یهکم خودمحوره و شاید حتی کنترلناپذیر به نظر بیاد.
- اما همون نوجوان، یه وجه دیگه هم داره که عمیق فکر میکنه، منطقیه و میتونه توی موقعیتهای مختلف تصمیمهای درست بگیره.»
وقتی نوجوان یه کاری میکنه که به نظر اشتباه میاد، به جای اینکه مستقیم مورد انتقاد قرارش بدم یا سرزنشش کنم، سعی میکنم با همون وجه منطقی و بالغش صحبت کنم. بهجای اینکه متهمش کنم، ازش میپرسم:
- «چرا این تصمیم رو گرفتی؟»
- «خودت درباره کاری که کردی، چی فکر میکنی؟»
وقتی این قسمت منطقی و بالغش رو خطاب قرار میدم، معمولاً جوابها هم از همون بخش منطقی و عاقلانه میاد و گفتوگو به خوبی پیش میره.
اما اگه مکالمه رو با انتقاد و عصبانیت شروع کنم، مثلاً بگم:
- «به چه حقی همچین کاری کردی؟!»
- «این چه کار احمقانهای بود که انجام دادی؟!»
احتمالاً یه واکنش احساسی و ناپخته میگیرم، مثل:
- «تو نمیفهمی!»
- «به تو ربطی نداره!»
پس کلید ارتباط مؤثر با نوجوانها اینه که همیشه اون بخش بالغتر و منطقیشون رو ببینیم و سعی کنیم صحبتمون رو با خطاب قرار دادن این بخش شروع کنیم، حتی اگه اولش به نظر برسه که نوجوان ما اصلاً چنین وجه منطقی و پختهای رو نداره.
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
وقتی به بچه میگی:
«همه سختیارو به خاطر تو تحمل میکنم»،
یعنی که اگه تو نبودی،
زندگیم آسودهتر و رنجم کمتر بود.
این پیامِ نخواستنی بودن و بیارزشی،
اثرش تا همیشه با کودک میمونه..
مراقب کلماتتون باشید و احساس گناه به بچهها ندید.
بزرگسالِ آسیب دیده،(اول یک کودک بوده).
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
مدرسهی والدین | TarbiApp
#خشونت (قسمت یازدهم)👇🏻 گفتیم که در خشونتهای فیزیکی، آقایون سرآمد هستن و در خشونتهای کلامی خانمها
#خشونت (قسمت دوازدهم)👇🏻
مادربزرگ مرحومم وقتی بچه بودم یه قصه قشنگ برام تعریف کرد که هنوز یادم مونده. قصه دوستی یه خرس و یه هیزمشکن که سالها تو کوه با هم رفیق بودن و همیشه کنار هم غذا میخوردن. یه روز هیزمشکن آش درست کرد و خرس هم شروع کرد با سر و صدا و لیس زدن آش رو خوردن.
هیزمشکن عصبانی شد و گفت: درست غذا بخور، حالمو بهم زدی با این کارات! خرس ناراحت شد، غذاشو کنار گذاشت و منتظر شد هیزمشکن غذای خودش رو تموم کنه. بعد گفت: برو تبرت رو بیار و یه ضربه بزن تو سرم!
هیزمشکن جا خورد و گفت: برای چی همچین کاری کنم؟ ما که دوستیم! خرس جواب داد: همین که میگم، یا میزنی یا از این کوه پرتت میکنم پایین.
هیزمشکن مجبور شد تبر رو برداره و یه ضربه به سر خرس بزنه. خون اومد و خرس بیهوش شد. هیزمشکن ترسید و فرار کرد و تا یکی دو سال اصلاً سراغ خرس نرفت. اما بعد از مدتی طاقت نیاورد و برگشت ببینه خرس زنده است یا نه.
دید خرس سالمه و مشغول کارشه. سلام کرد و گفت: خیلی خوشحالم حالت خوبه، خودت گفتی بزن، من که نمیخواستم.
خرس گفت: بیا نگاه کن ببین زخم سرم خوب شده یا نه. هیزمشکن نگاه کرد و گفت: آره، خداروشکر خوبه و حتی جاشم نمونده.
خرس جواب داد: زخم تبر خوب شد، اما زخمی که با حرفات زدی هنوز جاش مونده.
قصههای قدیمی که ازشون به عنوان ادبیات سنتی یاد میکنیم، پر از درسهای مهمن. بخونید و ازشون استفاده کنید.
حرفهای تند و نیشدار، روح بچهها رو اذیت میکنه. توهین، تحقیر، مقایسه یا نفرین، مخصوصاً اگه با کلمات زشت باشه، همیشه تو ذهنشون میمونه و باعث ترس و آسیب میشه.
ادامه دارد ...
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
نباید به کسی فحش داد. بعضیها بدزبان هستند. به پسرش میگوید: «نفهم!». ... بد است. پسرت برای خودش شخصیتی دارد. چرا این حرف را میزنی؟
یکی از پسران آیت الله خرازی ... به شخصی گفته بود که من امشب منزل نمیروم، بروید به خانوادهی من اطلاع بدهید. آن شخص اطلاع نداده بود و آیت الله خرازی تا صبح ناراحت بود.
صبح که پسرش را دید، حرف بدی به او نزد، فقط فرمود: «این رسم رفاقت نبود. دیشب ما را منتظر گذاشتی». این جور باید حرف زد. پسر ایشان هم تا آخر عمر حساب کار خودش را کرد. حالا اگر یک حرف زشت به این پسر میزد چه قدر بد بود. شخصیت بچهاش را خرد میکرد.
✍🏻حاج آقا مجتهدی تهرانی
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربه مادری کردن این آقا شنیدنیه!
حتما تا آخرش ببینید
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
"بله" رو جایگزین "نه" کنید...
👈🏻در مکالمهی با بچهها، تا جایی که میتونید به جای کلمهی نه و جملات منفی، از کلمهی بله و جملات مثبت استفاده کنید.
مثلاً وقتی فرزندتون میپرسه:
"میتونیم بریم بازی؟"
به جای اینکه بگید:
"نه، هنوز ناهار نخوردی."
اینطور جواب بدید:
"بله، ولی بعد از اینکه ناهارت رو خوردی."
✅ با این روش، هم جواب منفی نمیدید و هم بچه رو به انجام کارهای لازم تشویق میکنید.
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
21.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 بخشی از دومین جلسهی ترم دوم مدرسه والدین
👈🏻 جلسهای که در مورد ساخت نظام ارزشی برای فرد و خانواده، حرفهای بسیار مهم و تازهای گفته شد
📌 انشالله فردا محتوای جلسه در پنل کاربری افرادی که ثبتنام کردن قرار میگیره.
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
مدرسهی والدین | TarbiApp
#خشونت (قسمت دوازدهم)👇🏻 مادربزرگ مرحومم وقتی بچه بودم یه قصه قشنگ برام تعریف کرد که هنوز یادم مونده
#خشونت (قسمت سیزدهم)👇🏻
زبان تند و نیشدار روح کودک رو بیمار میکنه. توهین، تحقیر و نفرین، مقایسه و تحقیر نسبت به دیگران، به خصوص اگر با کلمات زشتی همراه بشه، تو ذهن بچه میمونه و وحشت ایجاد میکنه.
سادهترین حالت مقایسه، زخم زبونه مثل: "خوش به حال مادرش!" اینجور حرفها زخم زبان هستن، اذیت میکنن. فکر نکنید که با این حرفها به بچهها انگیزه میدید و اونها رو به حرکت درمیارید.
ما تو مقایسه کردن سعی میکنیم بدترین کلمات رو به کار ببریم: "بدبخت! بیچاره! اگه درس نخونی، پسر عموت دکتر میشه، تو باید بری مستراحشورش بشی!" فکر میکنیم با این حرفها غیرت فرزندمون بیدار میشه و کاری که ما میخواهیم رو انجام میده، در حالی که خبر نداریم داریم در دل فرزندمون از کسی که باهاش مقایسهاش میکنیم نفرت میکاریم و اون فرد رو تبدیل به دشمنش میکنیم.
خیلی از اختلافات فامیلی که تو بزرگسالی به وجود میاد، نتیجه همین مقایسههاست. مقایسه باعث نفرت از دیگران میشه و به جای ترویج همدلی و همراهی و یگانگی، تنفر و دوری رو تو دل بچهها تقویت میکنه.
ادامه دارد...
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b