➕کودکان علاوه بر این که معصوم و کنجکاو هستند، همیشه خوش بین و خوشحالند. خلاصه کودکان تمام آرزوهای بزرگسالان را دارند
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
🗣 کودکان به نوع ارتباط والدین دقت میکنند❗️
اگرشما به یکدیگر احترام بگذارید، به صحبت های یکدیگربا دقت گوش کنید وعجولانه قضاوت نکنید،فرزندان شماهم از رفتار شما الگو برداری میکنند.
اما اگر روابط شما پرتنش و جَو اختلاف در خانه حاکم باشد و مشاجره، قهر های طولانی درخانه وجودداشته باشد،کودکان دچار اضطراب،افسردگی وپرخاشگری میشوند و بدرفتاری درآنها افزایش مییابد و
این موضوع در صورتی آثار منفی بیشتری
خواهد گذاشت که کودک شما از لحاظ
ژنتیکی ،استعداد بیشتری برای بروز
اختلالات رفتاری داشته باشد.
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
🍃
تمام چیزها در زندگی موقتی هستند
اگر خوب پیش می رودازش لذت ببر
برای همیشه دوام نخواهند داشت...
و اگر بد پیش می رودنگران نباش
برای همیشه دوام نخواهند داشت...
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
با کودکی که موقع رفتن به مهدکودک مقاومت و گریه می کند چه کنیم؟
1⃣ واکنش اول: ابتدا گریه می کرد و بعد از جدایی از شما آرام شد و موقع برگشت از مهد او را خوشحال و نرمال دیدید این حالت لجبازی است و بایستی بدون توجه به گریه هایش او را به محیط آموزشی بفرستید و این مسئله بدلیل حمایت یکی از والدین از گریه های کودک است.
2⃣ واکنش دوم: اگر بعد از جدایی از شما باز هم گریه کرد و از محیط آموزشی نیز با شما تماس گرفتند که هنوز ناآرامی می کند و موقع بازگشت نیز گریه می کرد و پرخاشگری می کرد نشانه اضطراب اوست و بهتر است 2-3 ماه صبر کنید و مجدد اقدام کنید و از روش حساسيت زدايي منظم استفاده كنيد : با كمك يك روانشناس، كودك رو از مراقب اوليه مرحله به مرحله دور كنيد. در اين حالت متخصص، روي اضطراب جدايي كودك كار می کند.
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
کی باید به فرزند «آفرین» گفت؟!
علی(ع) میفرماید: «رُبَّ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِیه»؛ چه انسانهایی که به واسطه تعریفی که از آنها کردند، فریفته شدند.
یک «آفرین» وقتی بیجا باشد، مسیر انسان را منحرف میکند. یک بارکالله وقتی بیجا باشد، میتواند یک نفر را بکشد. تشویق کردن یک انسان برای امری که در او نیست، میتواند موجب هلاک او شود.
پسری در کوچه بازی میکرد که مرغ همسایه آمد بیرون و گوشۀ محل بازی او تخم گذاشت. مرغ رفت و این تخم ماند و بچه هم تخم را داغ داغ برداشت و آورد پیش مادرش. مادرش گفت: آفرین! همین آفرین برایش بس بود و این بچه دزد شد و بعدها خزانه سلطانی را سرقت کرد و محکوم به اعدام شد. موقع اعدامش یک استدعا و درخواست داشت و آن اینکه مادرم برای آخرین دیدار بیاید پای دار. مادرش را آوردند پای دار و به مادرش گفت: مادر! الآن من را به دار میکشند؛ میخواهم زبان تو را ببوسم و از دنیا بروم. زبانت را بگذار در دهانم. مادر دید بچه درخواست کرده و زبانش را درآورد و گذاشت در دهان او. تا مادر زبانش را وارد کام فرزند کرد، فرزند دندانش را گذاشت روی زبان مادر و گاز گرفت.
همه این مرد را لعن میکردند و میگفتند: این هم جنایت آخر او که این بلا را سر مادرش آورد. او گفت: اگر روز اول که تخم مرغ را آوردم، این مادر به من آفرین نگفته بود، امروز سرِ دار نمیرفتم.
📚 کتاب راه رشد جلد3 صفحه 22 اثر آیت الله حائری شیرازی(ره)
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
✳️ سلسله مباحث #کودک_از_نظر_وراثت_و_تربیت_در_اسلام✳️
جلسه اول
بارگذاری محتوا
ساعت ۲۲ 👇
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
#جلسه_اول👇
از نظر اسلام #سعادت و #شقاوت انسان از درون شکم مادر رقم می خورد چنانچه خداوند متعال در سوره نوح آیه ۲۶ و ۲۷ به این نکته اشاره دارد:
وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً
إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلَّا فاجِراً كَفَّاراً
و نوح گفت: پروردگارا از اين كافران هيچ كس بر زمين باقى نگذار. زيرا اگر آنان را باقى گذارى بندگانت را گمراه مىكنند و جز گناهكار و كفرپيشه نمىزايند
گاهی انسان از نظر فجور و خلاف به مرحله ای می رسد که حتی در چند نسل او هم اثر منفی خواهد گذاشت و آنها را هک شقاوت مند خواهد کرد.
علم جديد وراثت ثابت کرده است که خواص موروثی از پدر و مادر به اخلاف به وسیله توزیع کروموزوم هایی که در هسته یاخته ها هستند، منتقل می شود.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
#جلسه_دوم👇
رسول اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام که حقایق را با نور وحی و الهام می دیدند به این قانون عظیم خلقت یعنی وراثت توجه کامل داشته و در بعضی از روایات درباره این راز بزرگ سخن گفته و کلمه عرق را معرف عامل وراثت قرار داده اند و به عبارت روشن تر همان معنایی را که امروز محافل علمی جهان از کلمه ژن استفاده می کنند، اخبار از کلمه عِرق استفاده کرده است. برای نمونه به بعضی از آنها اشاره می کنیم:
۱_ رسول اکرم (ص) می فرمود:
أَنْظُرْ فِي أَيِّ شَيْءٍ تَضَعُ وَلَدَكَ فَإِنَّ العِرقَ دَسَّاسٌ
[ مسند الشهاب : ج 1 ص 371 ح 638 ، كنز العمّال : ج 15 ص 855 ح 43400 نقلاً عن الديلمي ] .
این حدیث در کمال صراحت از قانون وراثت سخن گفته و از عامل آن به کلمه عرق تعبیر نموده است. به پیروان خود توصیه میکند ببینید نطفه خودتان را در چه محلی مستقر میکنید، از قانون وراثت غافل مباشید توجه کنید زمینه پاکی باشد تا فرزندان شما وارث صفات ناپسند نشوند.
۲ علی (ع) فرمود:
حُسْنُ الْأَخْلَاقِ بُرْهَانُ كَرَمِ الْأَعْرَاقِ.[ غرر الحكم : ح 4855 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 228 ح 4397. ]
سجایای اخلاقی دلیل پاکی وراثت و فضیلت ریشه خانوادگی است.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
#جلسه_سوم👇
گر چه قانون وراثت اصلی ثابت و عمومی است و قاعدتاً فرزندان وارث صفات پدر و مادر هستند ولی گاهی این قانون در بعضی از صفات متوقف مانده و فرزندان با اوصاف تازه ای متولد می شوند.
دانشمندان امروز قابلیت وراثت را در فرزندان محصور به صفات آباد نزدیک نمیکنند میگویند ممکن است فرزندی وارث صفات اجداد دور دست و انسانهای اولیه باشد. روایت نیز وراثت را مخصوص صفات پدران و اجداد نزدیک تا پنج پشت و ده پشت نمیداند بلکه دامنه این قابلیت را تا انسان اول یعنی آدم ابوالبشر کشانده است. چنانکه در حدیثی ازامام صادق (ع) آمده است:
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى إِذا أَرادَ أَن يَخْلُقَ خَلْقاً جَمَعَ كُلُّ صُورَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ آدَمَ ثُمَّ خَلَقَهُ عَلَى صُورَةِ إِحْدَيْهُنَّ فَلَا يَقُولَنَّ أَحَدٌ لِوَلَدِهِ هَذَا لَا يُشْبِهُنى وَلَا يُشْبِهُ شَيْئاً مِنْ آباني.
تمام صورتها و صفات قابل وراثت پدران و اجداد تا آدم ابوالبشر میتواند زمینه ساختمان صورت فرزندی باشد که اینک سلول نسل او در رحم مستقر شده است. برای اینکه مردم گذشته و بسیاری از مردم امروز از آثار وسیع دامنه دار قانون وراثت بی خبر بوده و هستند و ممکن بود مردانی در مورد فرزند غیر مشابه به زنان خود بدگمان شوند امام (ع) فرموده است کسی نگوید این بچه شبیه به من و پدران من نیست زیرا ممکن است فرزندی در شکل و قیافه وارث صفات اجداد خیلی دور دست خود باشد.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
#جلسه_چهارم👇
به نظر دانشمندان ژنهای عامل وراثت هم در هسته سلول زن وجود دارد و هم در هسته سلول مرد و تغییر ناگهانی فرزندان می تواند مستند به هر یک از آنها باشد. رسول اکرم (ص) نیز در حدیث فرموده است:
وَلَمْ يَأْتِكَ إِلَّا مِنْ عِرْقٍ مِنْكَ أَوْ عِرْقٍ مِنْهَا.
این فرزند غیر مشابه یا از عرق تو که پدر هستی پدید آمده است یا از عرق همسرت که مادر کودک است.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه پنجم :👇
گر چه قانون وراثت اصلی ثابت و عمومی است و قاعدتاً فرزندان وارث صفات پدر و مادر هستند، ولی گاهی این قانون در بعضی از صفات متوقف مانده و فرزندان با اوصاف تازه ای متولد می شوند. به موجب تحقیقاتی که به عمل آمده، این جهش و تغییر شکل ها در ساختمان بسیاری از قارچ ها و گیاه ها و گل ها و درخت ها و حشرات و حیوانات بری و بحری و پرندگان و حتی درانسان مشاهده شده است .در بعضی از موارد صفات تازه ثابت مانده و از جهنده به صورت وراثت به فرزندان بعد منتقل شده و در واقع این جهش یک صفت جدیدی را در نوع به وجود آورده است و گاهی موقتو غیر ثابت بوده و نسلهای بعد دارای آن صفات نبوده اند. به نظر دانشمندان این تغییر شکل ناگهانی و پیدایش صفات تازه از نظر علمی میتواند به دو اصل متکی باشد:
۱. یکی تغییر وضعیت زنها و کروموزم های سلول نسل.
۲. دیگری وراثت ازاجداد گذشته و ظهور بعضی از صفات مخفی و مغلوب. جلد اول صص ۶۳-
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه ششم:👇
صفاتی که از پدر و مادر به فرزند ارث می رسد بسیار است. مانند دیوانگی و کودنی، رنگ پوست، رنگ چشم، ساختمان صورت و بینی، رنگ مو وکیفیت های مربوط به آن، ولی دانش امروز هنوز به طور جامع و کامل به تمام صفات موروثی واقف نشده است. برخی بیماری ها مانند سرطان و فشار خون و سل و غیره به شکل زمینه ای از پدر و مادر به کودکان منتقل میشود و از آن پس شرایط محیط و چگونگی زندگی ممکن است پیدایش آن را ممانعت و یا تسهیل كند.
سجایای اخلاقی و صفات پسندیده با سیئات اخلاقی و ملکات ناپسند پدران و مادران نیز در فرزندان زمینه هایی را ایجاد میکند. پدران و مادران شجاع و سخی فدا کار و خدمتگزار، اغلب فرزندانی پرمایه و با فضیلت میآورند و برعکس از خاندانهای بخیل و زبون خودخواه و ترسو بیشتر بچه هایی پست و فرومایه متولد می شوند
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه هفتم :👇
نقش پدر و مادر در خوب و بد بودن فرزندان؛
در نظر اسلام فضایل یا رذایل پدران و مادران در فرزندان آثار قابل ملاحظه ای میگذارد و فرزندان وارث آن صفات پسندیده یا ناپسند خواهند بود. در قرآن کریم از زبان نوح پیغمبر فرموده است:
رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّاراً إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عبادك ولا يَلِدُوا إِلا فاجِراً كَفَّاراً.
پروردگارا این مردم کافر و گمراه را از صفحه زمین برانداز، چه اگر آنها را به حال خود واگذاری از طرفی مایه گمراهی دگران میشوند و از طرف دیگر
فرزندانی که می آورند جز آلوده و پلید نخواهند بود.
علی (ع) درباره فضائل خانوادگی فرموده است
إِذا كَرُمَ أَصْلُ الرَّجُلِ كَرُمَ مَغِيبُهُ وَ تَحْضَرُهُ.
کسی که ریشه خانوادگی اش شریف است در حضور و غیاب و در هر حال دارای فضیلت و صفات پسندیده است.
در جای دیگر فرمود:
حُسْنُ الْأَخْلَاقِ بُرْهَانُ كَرَمِ الْأَعْراق
ملکات پسندیده و اخلاق خوب دلیل وراثتهای پسندیده انسان است.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص ۷۴-۷۵✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه هشتم :👇
خواستگاه فرزندان شریف و سالم؛
فرزندان شریف را باید در خاندان های پرمایه و ریشه دار جست و جو کرد. خاندانهایی که ده ها با صدها سال به پاکی زندگی کرده و در تمام مواقع به خوبی امتحان داده اند. مردان شجاعی که در روز هجوم دشمن در صف اول مبارزه بودند، سخاوتمندانی که موقع قحطی و بدبختی هستی خود را با کمال خلوص در دسترس مردم گذاردند برای مصیبت زدگان آرامش دل بودند و برای پتیمان پدری مهربان دوستدار مردم بودند و جز به خیر مردم فکر نمی کردند، می توانند فرزندان با فضیلت بیاورند ولی خانواده های پستی که معنی شجاعت را نمی فهمند سخاوت و گذشت در قاموس زندگی آنها معنی ندارد جز به شهوات شخصی و لذایذ فردی خود به چیزی فکر نمیکنند تمایلات خود را بر همه چیز و همه کس مقدم میدارند علی القاعده نمی توانند فرزندان خوبی بیاورند و در دامن خود مردان شریفی بپرورند.
رسول اکرم (ص) درباره انتخاب همسر فرموده:
إِيَّاكُمْ وَخَضْراءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ:الْمَرْأَةُ الْحَسْناءُ فِي مَنْبِتِ سَوْءٍ
بپرهیزید از خضراء دمن به حضرت عرض شد یا رسول الله خضراء دمن چیست؟ فرمود زن زیبایی که از خاندان بد و پلید به وجود آمده باشد.
در نظر علی (ع) ریشه خانوادگی ارزش مهمی دارد و درعهدنامه مالک اشتر به این مطلب تصریح فرموده است:
ثمَّ الْحَقِّ بِذَوِي الْأَحْسَابِ وَأَهْلِ الْبُيُونَاتِ الصَّالِحَةِ وَالسَّوابِقِ الْحَسَنَةِ ثُمَّ أَهْلِ النَّجْدَةِ وَ الشَّجَاعَةِ وَالسَّحَاءِ والسَّمَاحَةِ فَإِنَّهُمْ جِمَاعٌ مِنَ الْكَرَمِ وَ شُعَبُ مِنَ الْعُرْفِ.
کارمندان است به استاندار مصر دستور میدهد لازم است در حوزه اداری همبستگی و پیوست شما با مردم خلیق و با فضیلت باشد. مردمی که درخاندانهای شریف به وجود آمده و با حسن سابقه و نیکنامی زندگی کرده اند، مردمی که دارای رشادت، شجاعت و صاحب علو همت و سخاوت باشند. زیرا چنین مردمی کانون کرم و شاخه شجره نیکی و فضیلت هستند.
وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتاتِ الصَّالِحَةِ وَالْقَدَمَ فِي الْإِسْلامِ المُتَقَدِّمَةِ فَإِنَّهُمْ أَكْرَمُ أَخْلاقَا وَأَصَحُ أَعْرَاضَا وَ أَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ إشرافاً وَأَبْلَغُ فِي عَواقِبِ الْأُمُورِ نَظَراً.
مردان با تجربه و عفیفی که از خانواده های شریف بوده و به حریم مقدس اسلام زودتر قدم گذارده اند به کارمندی اداری ات انتخاب کن، زیرا آنان اخلاقی کریم تر و روشی پسندیده تر دارند و هم چنین بی طمع و مآل اندیشند.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص صص ۷۶- ۷۷✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
بسم الله رحمن الرحیم
قابل توجه مبلغان و مربیان و والدین گرامی
✳️ سلسله مباحث #کودک_از_نظر_وراثت_و_تربیت_در_اسلام✳️
هر شب #ساعت:۲۲ در #کانال_تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان بارگذاری می شود و در آخر ماه مبارک رمضان آزمونی برگزار میشود و به قید قرعه به شرکت کنندگان در مجموع ۱۰ کارت هدیه به ارزش یک میلیون تومان تقدیم میشود .
برای شرکت در این مسابقه عضو کانال تربیت دینی کودک و نوجوان شوید و مخاطبین و همراهان خود را هم دعوت کنید که ان شاءالله از این فرصت تربیتی بهترین استفاده را کرده باشند 🙏
دوره ای ویژه ی مربیان فرهنگی و پرورشی و والدین 👌
آدرس کانال تربیت دینی کودک و نوجوانان :
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه نهم :👇
دیوانگی و وراثت:
یکی از صفات خطرناکی که از راه وراثت به فرزندان منتقل می شود جنون است. پدر و مادر دیوانه فرزند دیوانه می آورند و این خود قانون اجتناب ناپذیر طبیعت است. مولود دیوانه نه تنها خودش بدبخت است بلکه میتواند منشا بدبختی جامعه شود.
از امام باقر (ع) است.
سأَلَهُ بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ تُعْجِبُهُ الْمَرْأَةُ الْحَسْناءُ أَيَسْلَحُ لَهُ أن يتزوجها وَهِيَ مَجْنُونَةً قَالَ لا
سؤال کردند: مرد مسلمانی را زیبایی زن دیوانه ای و اله و مجذوب می کند آیا او را به همسری خود انتخاب نماید؟ فرمودند نه.
از این حدیث بخوبی میتوان استفاده کرد که پیشوای اسلامبه سلامت عقلی نسل اجتماع توجه کامل دارد.
اسلام در چند مورد برای بر هم زدن عقد ازدواج تسهیلاتی قانونی مقرر کرده است. یکی از آن موارد جنون است. اگر زنی بامردی ازدواج کند به گمان اینکه یک فرد عاقل و طبیعی است بعداً بفهمد دیوانه است حق دارد عقد ازدواج را شخصاً فسخ کند و برای رهایی از این ازدواج نامطلوب احتیاج به طلاق ندارد. شرایط و محدودیتهایی که در طلاق مقرر است در اینجا نیست.و همچنین مرد در مورد زن دیوانه حق فسخ دارد
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۷۹✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه دهم :👇
حماقت و وراثت
مردان و زنانی که دچار ضعف عقل و حماقت هستند بچه های ضعیف العقل می آورند و این خود یکی از بزرگترین بدبختی های فرد و خانواده و اجتماع است. احمق در تمام طول زندگی اسیر محرومیتهای گوناگون است و جامعه نیز از نارسایی فکر او در زحمت است.
امروز دانشمندان از راه تجربه های علمی به خطر ازدواج اشخاص ضعیف العقل توجه نموده و به مردم سفارشهای لازم را کرده اند.
هر کسی باید بداند که زناشویی با خانواده ای که به دیوانگی یا ضعف عقل یا الکلیسم آلوده است. معادل با لگدکوبی قانون بقای نسل است و این لگدکوبی یک سری معایب و غم های بی پایانی را برای مجرمین به بار خواهد آورد.
پیشوای بزرگ اسلام در قرون گذشته این موضوع را با چشم واقع بین وحی دیده و پیروان خود را از ازدواج با افراد احمق برحذر داشته است.
حضرت صادق (ع) از رسول اکرم (ص) روایت کرده است.که فرمود:
سعادت و شقاوت در رحم مادر
إِيَّاكُمْ وَ تَزَوَّجَ الْحَمْقَاءِ فَإِنَّ صُحْبَتِهَا بَلاءُ وَ وَلَدُها ضَيَاعٌ .
از ازدواج با احمق بپرهیزید زیرا هم نشینی با احمق مایه اندوه و بلا و فرزندش نیز مهمل و بدبخت است
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص۸۱✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه یازدهم :👇
میگساری و وراثت ؛
یکی از عادات خطرناکی که بدبختانه در اغلب کشورهای جهان کم و بیش بسیاری از مردم را آلوده نموده است، میگساری است. این سم خانمان سوز نه تنها بر مردم آلوده ضربات غیر قابل جبرانی وارد میکند بلکه بچه های بیگناه آنها را نیز دچار بدبختی می نماید و تا پایان زندگی به عوارض گوناگون آن گرفتارند. میگساری در اثر تکرار آثار شومی روی تمام بدن، از آن جمله روی سلولهای مغز میگذارد. کسانی که به میخوارگی دائم و پیگیر آلوده شده اند به طور قطع مردمی علیل و غیر طبیعی هستند. بدبختانه این جنایت در فرزندانشان نیز تأثیر نموده و نطفه الکلی ها بچه های منحرف و غیر طبیعی میسازد یک قسمت از دیوانه هایی که درتیمارستانها بسر میبرند کیفر مشروبخواری و مستی های بی حساب خود را می بینند.
کاهش عمومی هوش و نیروی عقل سلیم از تأثیر الکل شراب و همه قسم افراط و بالاخره از بی نظمی در عادات ناشی می گردد. بلاشک رابطه ای میان مصرف الکل و ضعف فکری یک اجتماع وجود دارد. از میان مللی که به کارهای علمی اقبال میکنند در فرانسه بیشتر از همه شراب می نوشند و کمتر از همه جایزه نوبل می گیرند. اسلام تمام عوارض شوم مشروب را در مردم و فرزندان آنان دیده و علاوه بر اینکه خرید و فروش و تهیه و توزیع و نوشیدن آن را از نظر قانونی بر مسلمین تحریم کرده است، به علت اینکه میخواری پدر و مادر روی نطفه تأثیر مستقیم دارد، در بحث زناشویی با کمال صراحت پیروان خود را از پیوند ازدواج با مردم الکلی منع کرده است.
امام صادق (ع) فرمود:
مَنْ زَوَّجَ كَرِيمتُهُ مِنْ شَارِبِ خَمْرٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا.
کسی که دختر خود را با شرابخواری تزویج کند با این عمل قطع رحم کرده است.
رسول اکرم (ص) فرمود:
شارِبُ الْخَمْرِ لا يُزَوِّجُ إِذَا خَطَبَ. "
شرابخوار اگر خواستگاری کند به او دختر ندهید.
روایات در این باره از رسول اکرم و ائمه علیهم السلام بسیارآمده است، ولی خطر بزرگتر در فرزند شارب الخمروقتی است که در حین مستی نطفه اش منعقد شود.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص۸۱-۸۲✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه دوازدهم :👇
سعادتها و شقاوتها خوشبختی ها و بدبختیهایی که در شکم مادر نصیب فرزندان می شود دو قسم است:
بعضی از آنها بصورت سرنوشت قطعی و قضای اجتناب ناپذیر است و تا پایان عمر با فرزندان خواهد بود، مثل دیوانگی و کوری مادرزاد. در این قبیل موارد شرایط رحم علت تامه آنهاست. ولی بعضی از بدبختی ها با خوشبختی های جسمی و روانی است که در رحم مادر به طور زمینه مساعد و قابلیت برای فرزند ایجاد میشود و در واقع شرایط رحم علت معده آنها است. در این قبیل موارد سعادت و شقاوت رحم مادر سرنوشت قطعی نیست بلکه ملاک بقا يا محو آن صفات پسندیده یا ناپسند عوامل تربیتی و شرایط محیط مساعد یا نامساعد است.
پدران پاکدل و با ایمان و مادران عفیف و با فضیلت از نظر شرایط وراثت فرزندان خوب و پاکدل می آورند اطفال آنان در رحم مادر سعادتمند و خوشبخت ساخته می شوند، علل و عوامل انحرافی موروثی در وجود آنان نیست ولی نمی توان گفت این سعادت حتماً تا پایان زندگی خواهد ماند زیرا ممکن است مربی بد و محیط ناپاک مسیر تکامل را عوض کند، سجایای موروثی و صفات پاک معنوی را به دست فراموشی بسپارد و خلاصه همان فرزندی که در رحم مادر با سعادت و خوشبختی ساخته شده بود در صف اشقیا و ناپاکان درآید و منشأ صدها بدبختی فردی و اجتماعی شود. همچنین برعکس بچه ای که از پدر و مادر بی ایمان و ناپاکدل به وجود آمده و زمینه های بدبختی و شقاوت در مزاج او ایجاد شده است با تربیت صحیح و محیط پاک و سالم به راه سعادت برود و پلیدی موروثی اش فراموش شود و در صف پاکان و نیکان قرار گیرد.
لذا رسول اکرم (ص) می فرمود:
السَّعِيدُ قَدْ يَشْقَی وَالشَّقُّی قَدْ يَسْعَدُ.
گاهی سعید شقی و بدبخت میشود و گاهی شقی به راه سعادت و خوشبختی می رود.
علی (ع) می فرمود:
وَالسَّعِيدُ مَن وُعِظَ بِغَيْرِهِ وَالشَّقُّی مَنِ انخَدَعَ لِهَوَاهُ وَ غُرُورِهِ
خوشبخت و سعادتمند کسی است که از دیگران پند پذیرد و خود را به پاکی پرورش دهد و شقی و بدبخت کسی است که از تمایلات نامشروع و غرور
خویشتن فریب خورد و به ناپاکی بگراید.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص۸۴-۸۶✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه سیزدهم :👇
به نظر دانشمندان امروز غذاها در زیبایی صورت و توازن اندام و رنگ مو و چشم و خلاصه در تمام ساختمان کودک تأثیر و روایات اسلامی نیز در گذشته به این نکته توجه کامل داشته و درباره استفاده از غذاها و میوه ها و حبوبات و سبزیجات تعالیم لازم را به پیروان خود داده و بخصوص در بعضی از روایات از زنان باردار اسم برده و استفاده از آن خوراکی ها را به آنان دارد. اخبار توصیه نموده است.
عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ نَظَرَ إِلى غُلامٍ جَمِيلٍ فَقَالَ يَنْبَغِى أَنْ يَكُونَأَبُو هَذا أَكَلَ سَفَرْ جَلًا لَيْلَةَ الْجِماعِ .
امام صادق (ع) بچه زیبایی را دید. فرمود شایسته است پدر این کودک در شب هم بستری میوه به خورده باشد.
در روایت دیگری درباره به فرموده:
وأطعموه حالاكُمْ فَإِنَّهُ يُحْسِنُ أَوْلادَكُمْ.
این میوه را به زنان باردار خود بخورانید اطفال شما را زیبا میکند.
پیغمبر اکرم (ص) فرمود:
أَطْعِمُوا الْمَرْأَةَ فِي شَهْرِهَا الَّذِي تَلِدُ فِيهِ الْقَمَرَ فَإِنَّ وَلَدَهَا يَكُونُ حَلِيماً تَقِياً .
به زن باردار در ماهی که در آن وضع حمل میکند خرما بدهید، فرزند او بردبار و پرهیزکار خواهد شد
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص۹۶- ۹۷✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه چهاردهم :👇
دو اصل اساسی در تربیت انسان
برای نیل به سعادت و تأمین کمال لایق انسان از نظر تربیت باید به دو اصل توجه شود:
۱. یکی احیای استعدادهای مفید؛
۲. دیگر ازبین بردن تمایلات مضر و زمینه های نادرست؛
به عبارت واضحتر مربی لایق کسی است که بتوانند از یک طرف کلیه قابلیت های درونی و استعدادهای نهایی کودک را با مراقبتهای علمی و عملی تدریجا پرورش دهد و از قوه به فعلیت بیاورد و از طرف دیگر زمینه های نامطلوبی را که از پدر و مادر یاآبای گذشته به ارث برده است، سرکوب نموده به دست فراموشی بسپارد.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۱۵۸✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه پانزدهم:👇
تفاوت انسان با سایر موجودات
بشر با اینکه یکی از موجودات زنده این عالم است و از همان عناصری که سازنده سایر موجودات است ساخته شده است. ولی اختصاصات و ممیزاتی در بشر وجود دارد که او را از تمام موجودات زنده جهان جدا میکند. حساب انسان با گل و گیاه، با اشجار و نباتات با حشرات و حیوانات، از جهات متعددی فرق دارد. از آن جمله اینکه حیوانات برای وصول به کمال لایق نوعی خود احتیاج به تعلیم و تربیت ندارند غرایزی که خداوند به هر یک عطا فرموده است به طور منظم و خودکار در تمام مراحل زندگی آنها را رهبری میکند و هر کدام مسیر تکامل خود را به درستی می پیمایند ولی بشر به آموزش و پرورش و فرا گرفتن بسیاری از مطالب احتیاج دارد و اگر با روشهای علمی و عملی تربیت نشود، به کمال لایق انسانیت نمیرسد و هرگز استعدادهای درونی اش از قوه به فعلیت نمی آید. موسی و هارون به امر الهی نزد فرعون آمدند تا او را به خدای یگانه دعوت کنند.
قَالَ فَمَنْ رَبُّكُما يَا مُوسى.
فرعون پرسید: خدای شما دو نفر کیست؟
قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى.
موسی گفت: خدای ما آن کسی است که به هر موجودی آنچه شایسته بوده است عطا فرموده، بعلاوه او را هدایت و راهنمایی کرده است.
سوره طه، آیات ۵۰-۴۹
ساختمان طبیعی حیوانات و نوع غذاهایی که احتیاج دارند متفاوت است. خداوند حکیم برای ادامه حیات به هر حیوانی ابزارهای لازم را با تناسب شرایط زندگی عنایت فرموده است. به شیر گوشتخوار چنگالی درنده و به گوسفند علفخوار دندانی برنده عطا کرده است. یکی را قدرت دویدن داده به دیگری نیروی پریدن و پشه ناتوان را با خرطوم مکیدن مجهز نموده است. منقار پرنده دانه خوار با پرنده لاشه خوار فرق دارد.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۱۵۸-۱۵۹✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#شب_قدر
علی ولی الله 🖤💔
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan